Τρίτη, 12 Αυγούστου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 971

Σαντορίνη: Από τις 5 Απριλίου σε ισχύ οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Οία

0

Σας ενημερώνουμε ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή της Δημοτικής Κοινότητας Οίας  θα ισχύσουν από την Παρασκευή 5 Απριλίου 2024, σύμφωνα με την υπ΄αρίθμ 52/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Συγκεκριμένα πρόκειται να εφαρμοστούν τα παρακάτω:

Εφαρμογή μονοδρομήσεων σε όλη την διάρκεια του έτους στα παρακάτω οδικά τμήματα:

  • Μονοδρόμηση της Επαρχιακής οδού Φηρών – Οίας, από το ύψος του χώρου στάθμευσης P3 (Συνημμένο Σχέδιο Π-1) (Hotel Perivolas) έως και την διασταύρωση με την οδό που συνδέει την Οία με τις περιοχές Θόλος-Μπαξέδες, με κατεύθυνση προς το κέντρο του οικισμού της Οίας.
  • Μονοδρόμηση της Ανώνυμης οδού 2 (Συνημμένο Σχέδιο Π-1), με κατεύθυνση από τον οικισμό της Οίας προς Αγ.Ιωάννη – Βιολογικό Καθαρισμό και απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων άνω των 3,5 τόνων και τουριστικών λεωφορείων άνω των 10,00μ.
  • Μονοδρόμηση και ένταξη σε περιοχή ήπιας κυκλοφορίας της Ανώνυμης οδού 1 (Συνημμένο Σχέδιο Π-1) από το ύψος της Επαρχιακής οδού Φηρών – Οίας έως την διασταύρωση με την Πλατεία της Φοινικιάς, με κατεύθυνση προς τη Φοινικιά.

Απαγόρευση κυκλοφορίας εκτός συγκεκριμένων χρηστών σε αδιέξοδα οδικά τμήματα που φαίνονται στο Σχέδιο Π-1 με τις αποφάσεις άμεσης εφαρμογής.

Συγκεκριμένα:

  • Απαγορεύεται η είσοδος οχημάτων εκτός από οχήματα τροφοδοσίας στην οδό που οδηγεί προς το Δημοτικό σχολείο της Οίας.
  • Απαγορεύεται η είσοδος των οχημάτων στην πλατεία της Οίας εκτός από ταξί και οχημάτων ΚΤΕΛ. 

 

Δήλος: Αναψε “πράσινο” φως για τη Β’ Φάση των έργων αναβάθμισης

0
rineia-of-delos-in-the-cyclades

Την ένταξη στο Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027»  της β΄ φάσης των παρεμβάσεων αναβάθμισης του αρχαιολογικού χώρου και του μουσείου της Δήλου,  υπέγραψε ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος.

Ειδικότερα, η Πράξη «Δήλος – Ανοιχτό Μουσείο. Παρεμβάσεις αναβάθμισης στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο – Β΄Φάση», εντάσσεται στο πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Η συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε  4.325.714,22 €

Η Δήλος υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους τόπους του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Σήμερα είναι ένας εκτεταμένος, μοναδικής σημασίας κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος, ενταγμένος στον κατάλογο μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Η Β΄ φάση του έργου περιλαμβάνει τη συντήρηση και ανάδειξη επιλεγμένων μνημείων του αρχαιολογικού χώρου και την ποιοτική αναβάθμιση της εμπειρίας του επισκέπτη στους μουσειακούς χώρους. Πιο συγκεκριμένα,

στον αρχαιολογικό χώρο προβλέπονται οι εξής παρεμβάσεις:

  • Αποκατάσταση, στερέωση, αναστήλωση και ανάδειξη σε: Ναό Απόλλωνα, Ιερό, Παλαίστρα Γρανίτη, Οικία Διαδούμενου.
  • Πλατφόρμα ταξινόμησης αρχιτεκτονικών μελών και οδός πρόσβασης για το Ιερό.
  • Διαμόρφωση διαδρομών επισκεπτών στο Ιερό, στη Συνοικία του Θεάτρου και της Λίμνης.
  • Σήμανση στις διαμορφωμένες διαδρομές και ενημερωτικές πινακίδες στα αναδεδειγμένα μνημεία.
  • Προμήθεια και εγκατάσταση απτικού χάρτη.
  • Διαμόρφωση νέας εργοταξιακής αποθήκης για τη στέγαση των μηχανημάτων της Υπηρεσίας.

 

Στο αρχαιολογικό μουσείο προβλέπονται:

– Τελικές επισκευαστικές εργασίες στο κέλυφος του κτηρίου (θύρες πυρασφάλειας, κουφώματα βορείου αιθρίου), και ολοκλήρωση διαμόρφωσης/εξοπλισμού/ανακαίνισης χώρων μουσείου (χώροι υγιεινής, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, συστήματα σκίασης, έπιπλο εισόδου). Αναβάθμιση έκθεσης.

– Εκπόνηση οριστικής μελέτης ανάδειξης Ιερού

– Έντυπο ενημερωτικό υλικό σε γραφή Braille.

– Έντυπο ενημερωτικό υλικό για τη διάχυση των αποτελεσμάτων της Πράξης (ελληνικά και αγγλικά).

Επιπλέον, περιλαμβάνονται οι δαπάνες για την οργάνωση του εργοταξίου και τον εξοπλισμό λειτουργίας του έργου.

Ως ημερομηνία λήξης  της Πράξης ορίζεται η 30/06/2028.

Δικαιούχος του έργου είναι το Υπουργείο Πολιτισμού – Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

 

Σύμη: “Επίσκεψη” από το National Geographic

0
Σύμη - photo Credit kathimerini.gr
Σύμη - photo Credit kathimerini.gr

Στη Σύμη, ένα από τα ωραιότερα νησιά του Αιγαίου, εκεί που πολύχρωμα νεοκλασικά σπίτια στέκονται αμφιθεατρικά, ατενίζοντας μπλε αποχρώσεις, ταξίδεψε η αρθρογράφος Άντζελα Λοκατέλι.

Η αρθρογράφος του National Geographic αναδεικνύει τη Σύμη ως έναν νέο προορισμό πεζοπορίας, καθώς περπάτησε σε δρομάκια του νησιού και γνώρισε φιλόξενους και χαμογελαστούς κατοίκους.

«Νεοκλασικά σπίτια αγκαλιάζουν τον αμφιθεατρικό της κόλπο, βαμμένα ώχρα και καστανόξανθα με μπλε πινελιές. Αυτή η αρχιτεκτονική είναι το σήμα κατατεθέν της Σύμης – το πρώτο πράγμα που παρατηρούν οι επισκέπτες από τα πλοία και η εικόνα που πιθανότατα θα πάρουν σε καρτ ποστάλ. Αλλά εγώ είμαι εδώ για πεζοπορία και, όπως αποδεικνύεται, οι ευκαιρίες ξεκινούν ακριβώς από το κέντρο της πόλης», γράφει η Λοκατέλι.

Η αρθρογράφος συστήνει στους αναγνώστες της τον Βαλάντη, ο οποίος εργάζεται σε ένα από τα ξενοδοχεία του νησιού. Η διαδρομή της περνά μέσα από την Καλή Στράτα στο Χωριό και έπειτα συνεχίζουν ψηλότερα μέσα από ήσυχα σοκάκια. «Φτάνουμε στο Κάστρο, τα απομεινάρια ενός φρουρίου του 14ου αιώνα – που τώρα είναι κάτι περισσότερο από ένα σημείο με θέα».

Πίσω στον Γιαλό, μέσα από ένα μονοπάτι αιώνων, το οποίο διάβαιναν γαϊδουράκια τα οποία μετέφεραν φορτία. Ωστόσο, τώρα περνούν ποδήλατα και αυτοκίνητα. «Εκείνο το απόγευμα, οδηγούμε προς τη δυτική ακτή για να βρούμε ένα άλλο (μονοπάτι) δίπλα στο μοναστήρι του 18ου αιώνα του Μεγάλου Σωτήρη. Κάποτε εγκαταλελειμμένο, ξαναζωντανεύει από τον Μανώλη Πετρίδη, έναν πρώην σερβιτόρο που ανέλαβε τις επισκευές ως project», γράφει η Λοκατέλι.

Η συνέχεια βρίσκει την αρθρογράφο του National Geographic σε έναν χωματόδρομο μέσα σε δάσος. Στο συγκεκριμένο σημείο, όπως περιγράφει, «δεν υπάρχουν πινακίδες παρά μόνο σημάδια σε πέτρες, και καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμοι χάρτες μονοπατιών, οι ταξιδιώτες μπορεί να μην ξέρουν καν ότι υπάρχουν αυτά τα μονοπάτια. Ο Βαλάντης, λάτρης της πεζοπορίας, τα εντοπίζει με το smartwatch, ελπίζοντας ότι μια μέρα θα βοηθήσει στη δημιουργία καλύτερης πρόσβασης».

simi

Η Λοκατέλι γράφει: «Αυτό ήταν κάποτε η σύνδεση μεταξύ της πόλης της Σύμης και του μοναστηριού στον Πανορμίτη, στα νότια. Γαϊδουράκια το περπατούσαν μεταφέροντας υλικά, οι πιστοί το έκαναν -μια απότομη, δύσκολη διαδρομή- για να δείξουν την αφοσίωσή τους. Όταν τη δεκαετία του 1960 ασφαλτοστρώθηκε ένας δρόμος σε όλο το μήκος του νησιού, το προσκύνημα μειώθηκε από τέσσερις ώρες σε 30 λεπτά».

Φτάνουν στον Πανορμίτη, μέσω του ασφαλτοστρωμένου δρόμου και μπαίνουν στην Ιερά Μονή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, όπου συρρέουν πιστοί. Τελευταία στάση το καφενείο του Πανορμίτη, όπου συναντούν τον ιδιοκτήτη και αντίδημαρχο Σύμης, Μιχάλη Ταουσέλη. Εκεί, η Λοκατέλι ακούει τον Βαλάντη να της εξιστορεί ότι έχει βρει μήνυμα σε ένα μπουκάλι το οποίο ζητούσε σε όποιον τον έβρισκε να ανάψει τρία κεριά εκεί. «Έχουν γίνει πολλά θαύματα εδώ», της λέει.

Η αρθρογράφος κλείνει το αφιέρωμα της στη Σύμη, γράφοντας ότι «η κοινότητα του νησιού μπορεί να κάνει τα δικά της θαύματα και αυτό είναι ευλογία από μόνο του».

Πηγή iefimerida.gr

Σαντορίνη – Εύη Νομικού: Μελετάμε τις εκρήξεις του παρελθόντος, καταλαβαίνουμε το παρόν, κατανοούμε τη δυναμική του ηφαιστείου (video)

0

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια γεωλογίας του ΕΚΠΑ κα Εύη Νομικού, φιλοξενήθηκε στη συχνότητα της Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3 και στην εκπομπή “Cyclades On Air” και μίλησε για την εξέλιξη των επιστημονικών ερευνών στα ηφαίστεια της Σαντορίνης.

Η επιστημονική κοινότητα ενημερώνει συνεχώς για τα αποτελέσματα των ερευνών ανέφερε η κα Νομικού και παράλληλα τόνισε ότι οι επιστήμονες ποτέ δεν κινδυνολογούν και πάντα μιλούν στηριζόμενοι στις έρευνές τους.

Είναι σημαντικό τόνισε μεταξύ άλλων να μελετάμε τις εκρήξεις του παρελθόντος για να καταλαβαίνουμε το παρόν και να κατανοούμε τη δυναμική των ηφαιστείων.

Σημειώνεται ότι την Κυριακή 7 Απριλίου η κα Νομικού θα κάνει ακόμα μια ξενάγηση στη Σαντορίνη στα φυσικά γεωλογικά εργαστήρια και μνημεία της βιομηχανικής κληρονομιάς, τα ορυχεία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Εκεί όσες και όσοι δώσουν το “παρών”, θα θαυμάσουν τη δύναμη της Μινωϊκής έκρηξης και θα ενημερωθούν για τις εξελίξεις των ερευνών που έχουν γίνει από τους επιστήμονες. Η ξενάγηση θα γίνει το Μεγαλοχώρι στο ορυχείο Μεταξά (πρώην Μαυρομμάτη) και θα διαρκέσει 1-2 ώρες

Ερχεται επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες

0
Αγρότες
Αγρότες

Ξεκίνησε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η ψηφιακή διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την επιστροφή ΦΠΑ σε αγρότες ειδικού καθεστώτος, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE.

Η διαδικασία θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου 2024.

Η διαδικασία

Ειδικότερα, οι δικαιούχοι υποβάλλουν δήλωση – αίτηση για την επιστροφή του δικαιούμενου ποσού στην πλατφόρμα myBusinessSupport, στη διαδρομή myAADE > Εφαρμογές > Επιχειρήσεις> myBusinessSupport.

Κατά τη συμπλήρωση της αίτησης ανακτώνται τα παραστατικά που έχουν διαβιβάσει στην πλατφόρμα myDATA οι εκάστοτε αντισυμβαλλόμενοι του δικαιούχου, ως αγοραστές των αγροτικών προϊόντων ή ως λήπτες των υπηρεσιών του αγρότη ειδικού καθεστώτος. Με την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης και την επιβεβαίωση των εμφανιζόμενων στοιχείων, προκύπτει για τον ενδιαφερόμενο το αιτούμενο προς επιστροφή ποσό.

Οι επιστροφές θα πραγματοποιούνται σε τακτά διαστήματα:

στο λογαριασμό ΙΒΑΝ που έχουν δηλώσει οι δικαιούχοι στο Μητρώο & Επικοινωνία στην ψηφιακή πύλη myAADE, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις ή

μέσω συμψηφισμού με τυχόν οφειλές τους.

Το έτος 2023, πρώτη χρονιά εφαρμογής της παραπάνω ψηφιακής διαδικασίας, υποβλήθηκαν 132.500 αιτήσεις – έναντι 97.000 χειρογράφων αιτήσεων που υποβλήθηκαν στις ΔΟΥ το 2022.

Το ποσό της επιστροφής ανήλθε σε 43.940.000€, τα οποία καταβλήθηκαν στους λογαριασμούς των δικαιούχων ή συμψηφίστηκαν με φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Ποιος… Μητσοτάκης! Γκαντέμης (και) ο Τσίπρας!

0

Κάποτε ο Αλέξης Τσίπρας… τρόλαρε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την γκαντεμιά του αλλά και ο ίδιος δεν πάει πίσω.

Όποτε αποφασίσει να πάει στο γήπεδο για να δει τον αγαπημένο του Παναθηναϊκό, οι «πράσινοι» δεν σταυρώνουν νίκη!

Τουλάχιστον πέντε φορές έχει συμβεί στη φετινή σεζόν και γι΄ αυτό μουρμούριζαν φίλαθλοι του ΠΑΟ μόλις τον είδαν στις εξέδρες των επισήμων.

Μήπως τα επόμενα ματς να τα δει από την… τηλεόραση;

Ειρήσθω εν παρόδω η φωτογραφία του Τσίπρα, που διέρρευσε και…

Διαβάστε αναλυτικά στο govnews.gr. 

 

Νάξος (Σαγκρί) – Πνοές: Εκτακτη γενική συνέλευση την προσεχή Κυριακή

0
Σαγκρί - Νάξος
Σαγκρί - Νάξος

Ενας από τους πιο γνωστούς Πολιτιστικούς Συλλόγους, αυτός που ακούει στο όνομα “ΠΝΟΕΣ” με έδρα το Σαγκρί της Νάξου προχωρεί σε έκτακτη γενική Συνέλευση, κάτι που θα φέρει και αλλαγές στο ΔΣ καθότι πάμε σε εκλογές

Η σχετική ενημέρωση μας αναφέρει: 

ΘΕΜΑ: ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΕΚΤΑΚΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ – ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΕΚΛΟΓΩΝ

Τα μέλη του πολιτιστικού συλλόγου ΠΝΟΕΣ καλούνται την Κυριακή 7 Απριλίου και ώρα 11 π.μ. στην αίθουσα του παλαιού νηπιαγωγείου για την διεξαγωγή της έκτακτης γενικής συνέλευσης με θέματα:

1) Ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στον σύλλογο ΠΝΟΕΣ.
2) Διάλυση του συλλόγου ή ανασύσταση του.
3) Σε περίπτωση απόφασης ανασύστασης θα ακολουθήσει διαδικασία για αρχαιρεσίες.

Τα μέλη για να συμμετάσχουν στις διαδικασίες της γενικής συνέλευσης πρέπει να είναι ταμειακώς ενήμερα. Η συνδρομή είναι 10 ευρώ το άτομο για 2 χρόνια και μπορεί να εξοφλείται από τα μέλη έως και πριν την διαδικασία της ψηφοφορίας.

Τα μέλη του Δ.Σ. :

Σκορδιαλός Νίκος
Μιχαήλ Γιώργος
Μαράκης Δημήτρης
Σαλτερή Μπέτυ

 

Νάξος – Ν. Ευελπίδου: Η Νάξος “εργαστήριο” για την Κλιματική Αλλαγή στο Μεσόγειο

0
lagouna
Η περιοχή της Λαγκούνας (φωτό Naxos windsurf)

Ερωτας ζωής. Η Καθηγήτρια του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος Νίκη Ευελπίδου, για μία ακόμη φορά δείχνει με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο την αγάπη της για τη Νάξο. Με βάση την σχετική ενημέρωση που έχουμε, θα βάλει το νησί των Κυκλάδων στο επίκεντρο της επιστήμης.

Κλιματική Αλλαγή και Τοπική Ανάπτυξη στην Μεσόγειο με την Νάξο στη πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος. Από την 1η Οκτωβρίου 2024 και για ένα μήνα όλη η Ευρώπη θα βλέπει Νάξο. Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα;

Περιλαμβάνει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η κλιματική αλλαγή επηρεάζει το τοπίο, το πώς εξελίσσεται η κλιματική αλλαγή από τη βόρεια στη νότια Ευρώπη, εξέλιξη παράκτιου περιβάλλοντος και νέες δεξιότητες στις παράκτιες γεωμορφολογικές μεθόδους και τεχνικές.

Οι συμμετέχοντες θα είναι μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες σε θέματα επιστημών Γης από όλη την Ευρώπη. Οι διδάσκοντες θα είναι καθηγητές από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, το Πανεπιστήμιο Aix-Marseille της Γαλλίας, το Πανεπιστήμιο Βουκουρεστίου της Ρουμανίας και το Πανεπιστήμιο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας.

Το πρόγραμμα ξεκινάει με εκπαίδευση που θέτει τις θεωρητικές βάσεις για έναν μήνα και στη συνέχεια για μια εβδομάδα όλη η ομάδα θα έρθει στο φυσικό γεωλογικό εργαστήρι, τη Νάξο, για δει στην πράξη και να κάνει πράξη όλα όσα θα έχουν συζητηθεί στα αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου.

Ήδη στο Ευρωπαικό Πανεπιστήμιο φιγουράρει η Γρόττα και τα Απλώματα, μια εμβληματική περιοχή με ιδιαίτερα γεωλογικά/περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.

 

Δείτε την σχετική δράση (σε μορφή pdf) 

Flyer_Naxos

 

Πάρος – Κ. Μπιζάς: “Εξασφαλίζουμε τις υδρευτικές ανάγκες στο νησί μας”

0
Μπιζάς
Μπιζάς

Με απόφαση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου, στις 1 Απριλίου 2024, το έργο «Αναβάθμιση Υποδομών Ύδρευσης Πάρου», εντάσσεται στο Περιφερειακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027», στην προτεραιότητα «Αειφορική ανάπτυξη και βιώσιμη διαχείριση των πόρων». Το έργο, συνολικής δημόσιας δαπάνης 5.056.700,00 €, συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Θα εκτελεστούν κατόπιν δημόσιας διαγωνιστικής διαδικασίας τα παρακάτω:

Α) Μια νέα πλήρως λειτουργική μονάδα αφαλάτωσης, δυναμικότητας 2.500 κυβικά/ημέρα, στον Παρασπόρο της Πάρου.  Στο ίδιο οικόπεδο λειτουργούν ήδη από το 2019, οι υπάρχουσες δύο μονάδες αφαλάτωσης, δυναμικότητας 2×1.250 κυβικά/ημέρα και οι υποστηρικτικές τους εγκαταστάσεις.

Β) Ένα πλήρως λειτουργικό νέο δίκτυο ύδρευσης, μήκους αγωγών 27,5 χλμ. στην Δημοτική Κοινότητα Αρχιλόχου (οικισμοί Προδρόμου, Μαρμάρων και Μώλου).

Ως ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 10/01/2025  και λήξης η 31/12/2026. Δικαιούχος του έργου είναι η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Πάρου.

Ο Δήμαρχος Πάρου κ. Κώστας Μπιζάς με σχετική δήλωση του αναφέρει:

«Ευχαριστώ τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργο Χατζημάρκο για την σχετική του απόφαση που θα συμβάλει στην εξασφάλιση των υδρευτικών αναγκών στο νησί μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν απαιτείται ορθή διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων μας.

Επίσης ευχαριστώ τον Πρόεδρο, τον Διευθυντή και τα Στελέχη της ΔΕΥΑΠ για την συνεργασία και την εργατικότητά τους που φέρνουν θετικά αποτελέσματα στο νησί μας». 

 

Ακτοπλοϊα: Αναμένεται να ξεπεράσουμε τους 20 εκατ. επιβάτες, πόσο κοστίζουν τα εισιτήρια

0

Όλα τα στοιχεία και οι ενδείξεις που υπάρχουν στα γραφεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών, από τις κρατήσεις και το ενδιαφέρον των Ελλήνων και αλλοδαπών τουριστών, μας οδηγούν στην πρόβλεψη ότι κατά το εφετινό καλοκαίρι θα υπερβούμε τους 20 εκατομμύρια επιβάτες που θα διακινηθούν με τα επιβατηγά πλοία προς τα νησιά.

Οι τιμές των εισιτηρίων διατηρούνται σε αρκετές γραμμές στα ίδια επίπεδα με την περσινή σαιζόν, ενώ σε ορισμένες έχουν μειωθεί. Βεβαίως, υπάρχουν γραμμές, κυρίως εκείνες που εξυπηρετούνται από τα ταχύπλοα σκάφη, που έχουν αυξηθεί οριακά.

Τα επιτελεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών καταβάλλουν προσπάθειες να διατηρήσουν τις τιμές στα ίδια επίπεδα, δεδομένου ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί, σε σύγκριση με την περσινή περίοδο.

Ειδικότερα:

Το καύσιμο VLSFO, που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία, στις 25 Μαρτίου του 2024 στον, Πειραιά, το έδιναν οι πετρελαϊκές εταιρείες στα 655 ευρώ, ενώ στις 25 Μαρτίου του 2023 στα 548 ευρώ.

– Το καύσιμο MGO, που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα πλοία, στις 25 Μαρτίου του 2024 δίδονταν στον Πειραιά 791 ευρώ και στις 25 Μαρτίου του 2023 στα 742 ευρώ.

Με αυτές τις δυσμενείς εξελίξεις στις τιμές των καυσίμων, υπάρχει και άλλο ένα πρόβλημα, που ενέχει κίνδυνο αύξησης των εισιτηρίων. Τον προσεχή Ιούνιο, λήγει η απόφαση της κυβέρνησης για μειωμένο ΦΠΑ στα εισιτήρια των επιβατών, που είχε θεσπίσει στην περίοδο της πανδημίας.

Να υπενθυμίσουμε ότι σήμερα τα εισιτήρια επιβαρύνονται με ΦΠΑ 13% και ενδέχεται, αν η κυβέρνηση δεν παρατείνει το προσωρινό αυτό μέτρο, σε δύο μήνες, τα εισιτήρια των επιβατών να αυξηθούν κατά 11%, αφού ο ΦΠΑ θα διαμορφωθεί και πάλι στο 24%.

Η πάγια θέση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) είναι και η μείωση του ΦΠΑ και στα Ι.Χ. από 24% σε 13%, εκτός από το γεγονός ότι ζητούν να διατηρηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ για τους επιβάτες, που είναι στο 13%.

Η κυβέρνηση, για αυτό το θέμα, δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της, αλλά η πίεση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι μεγάλη και έχουν διατυπωθεί σοβαρά επιχειρήματα προς τους συναρμόδιους υπουργούς για την ωφέλεια της εθνικής και τοπικής οικονομίας από τη μείωση του ΦΠΑ.

Ακτοπλοϊα
Ακτοπλοϊα

Οι τιμές των εισιτηρίων

Κατά την περσινή χρονιά, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 6,7%, δεδομένου ότι διακινήθηκαν 18,7 εκατομμύρια επιβάτες, σε σύγκριση με το 2022, που διακινήθηκαν 17,8 εκατομμύρια επιβάτες.

Οι επιβάτες που θέλουν να ταξιδέψουν με πλοία έχουν να επιλέξουν διαφορετικές διαδρομές και τιμές. Αυτοί που δεν έχουν επιλογές είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών και εκείνοι που διαθέτουν εξοχικές κατοικίες στα κοντινά, αλλά και στα απομακρυσμένα νησιά.

Το φθηνότερο εισιτήριο εντοπίζεται στην πορθμειακή γραμμή, Γαλατάς – Πόρος, που είναι 1,30 ευρώ. Στην ακτοπλοϊκή γραμμή, που διακινούνται χιλιάδες επιβάτες κάθε ημέρα, για λόγους εργασίας, από την Σαλαμίνα προς τον Πειραιά και αντίστροφα, ο επιβάτης με το Ι.Χ. πληρώνει 6,20 ευρώ.

Από τον Πειραιά για την Αίγινα, ο επιβάτης, με συμβατικό πλοίο, πληρώνει 12 ευρώ, για το Ι.Χ του 29 ευρώ, ενώ για την Σουβάλα, το άλλο λιμάνι της Αίγινας, το εξασφαλίζει το εισιτήριο με 10 ευρώ και για το Ι.Χ., με 25 ευρώ.

Για το Αγκίστρι το ατομικό εισιτήριο είναι 13,50 ευρώ και για το Ι.Χ. 32 ευρώ. Για τα Μέθανα, ο επιβάτης πληρώνει 14,80 ευρώ και για το Ι.Χ. άλλα 34 ευρώ.

Για τον Πόρο, ο επιβάτης πληρώνει 17 ευρώ και για το Ι.Χ. 35 ευρώ και για το μηχανάκι του 9 ευρώ.

Από το Καστελόριζο για την Ρόδο και αντίστροφα, με πλοίο, το ατομικό εισιτήριο το εξασφαλίζει με 15 ευρώ και για να πάρεις και το Ι.Χ., συνολικά θα πληρώσεις 40 ευρώ.

Με την εταιρεία Dodekanisos Seaways, από την Ρόδο για να μεταβείς στην Κάλυμνο πληρώνεις 44 ευρώ, για την Κω, 39 ευρώ, για την Λέρο, 48 ευρώ, για την Νίσυρο, 35 ευρώ.

Για να έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα και για τις τιμές που πληρώνουν οι επιβάτες για να μεταβούν από τα ελληνικά νησιά προς τις ακτές της Τουρκίας, οι τιμές έχουν ως εξής:

Από την Χίο προς το Τσεσμέ, το εισιτήριο κυμαίνεται από 25,62 έως και 30 ευρώ, ανάλογα με το πλοίο και από τα λιμάνια της Σάμου, Καρλόβασι και Πυθαγόρειο, προς το Κουσάντασι, κυμαίνεται από 20 έως 36 ευρώ.

Το εισιτήριο από τον Πειραιά για την Φολέγανδρο, ο επιβάτης με συμβατικό πλοίο πληρώνει 48 ευρώ.

Στα ταχύπλοα υπάρχει αύξηση μόνο στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος, καθώς και Μύκονος – Αμοργός και Μύκονος – Νάξος.

Οι προτάσεις του προέδρου του ΣΕΕΝ

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας  Διονύσης Θεοδωράτος, συνεχώς διατυπώνει προτάσεις για την ενίσχυση των εταιρειών και των θαλάσσιων συγκοινωνιών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο.

Οι προτάσεις του Συνδέσμου συνοψίζονται κυρίως σε τέσσερις θεματικές ενότητες εφαρμογής δέσμης μέτρων αντιμετώπισης των άμεσων προκλήσεων της ακτοπλοΐας:

• Χρηματοδότησης των επενδύσεων απανθρακοποίησης του ακτοπλοϊκού στόλου.

Η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου.

• Επικαιροποίησης της λιμενικής διακυβέρνησης και υλοποίησης των λιμενικών υποδομών στήριξης της πράσινης μετάβασης.

Είναι επιβεβλημένη η επικαιροποίηση του πλαισίου λιμενικής διακυβέρνησης για την επένδυση των λιμενικών τελών και των δικαιωμάτων που καταβάλλουν οι επιβάτες και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, βελτίωση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας, της υποδομής εναλλακτικών καυσίμων και χρεώσεων ώστε να μην θέτουν εμπόδια στη νησιωτικότητα, στη βιώσιμη ακτοπλοϊκή κινητικότητα και στον τουρισμό.

• Η Ναυτική εκπαίδευση και προσέλκυση των νέων για στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων και ευρύτερα της Ναυτιλίας μας.

• Εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων στήριξης και αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας όπως:

Ισότιμης αντιμετώπισης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου με τις διεθνείς και εσωτερικές γραμμές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ανάλογες πολιτικές όπως και άλλων κρατών της Ε.Ε.

  • Διατήρηση του Φ.Π.Α. 13% στους επιβάτες καθώς και η επέκταση του  στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025
  • Ο επαναπροσδιορισμός των όρων και προϋποθέσεων των προκηρύξεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας – μίσθωσης πλοίων – για την εξυπηρέτηση των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας
  • Κανονισμός αρχών και λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ)
  • Εφαρμογή κανονισμού 352/2017 – απελευθέρωση λιμενικών υπηρεσιών – στερεά απόβλητα και άλλες υπηρεσίες (καβοδεσίας, γενικών υπηρεσιών προς τους επιβάτες, ρυμούλκησης)
  • Ηλεκτρονικό Σύστημα Κράτησης Θέσεων στην Ακτοπλοΐα – ΗΣΚΘΕΕΑ.

Η δημοσίευση του επικαιροποιημένου σχεδίου του Π.Δ. με τις απόψεις του ΣΕΕΝ που ήδη έχει αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ/ΔΘΣ, αποτελεί την πλέον ώριμη απλουστευμένη διαδικασία για τη ρύθμιση του ζητήματος των ηλεκτρονικών κρατήσεων. Σημειώνεται ότι το υφιστάμενο από 20ετίας θεσμικό πλαίσιο θεωρείται ήδη τεχνολογικά παρωχημένο με βάση τις σύγχρονες εφαρμογές και εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής και της ψηφιοποίησης.

Τελευταία επικαιροποίηση (άυλης μορφής εισιτήρια) υπήρξε το έτος 2014 με τις διατάξεις του Π.Δ. αριθ. 12/19-1-2015.

Για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους απαιτείται συντονισμός, εξορθολογισμός και μεταρρυθμιστική πολιτική.

Η συνεργασία, ο διάλογος, η διαβούλευση με το σύνολο της Ναυτιλίας μας είναι σταθερή επιλογή και ακλόνητη βούλησή μας.

Με πληροφορίες από τη σελίδα mononews.gr