Έφυγε από τη ζωή μόλις στα είκοσι του χρόνια ο αθλητής του Πανσιφναϊκού, Θανάσης Γεωργούλης βυθίζοντας στο πένθος και τη θλίψη στο νησί του και στον σύλλογο που αγωνίστηκε.
Ο Θανάσης χτυπήθηκε «ύπουλα» από τον καρκίνο, πάλεψε για δύο χρόνια, αλλά δυστυχώς η μάχη αποδείχθηκε άνιση.
Είναι τόσο άδικο και τόσο κρίμα να φεύγουν από τη ζωή παιδιά στο άνθος της ηλικίας τους όπως ο Θανάσης, που όλοι είχαν μόνο καλά λόγια να πουν για εκείνον.
Η Σίφνος,ο Πανσιφναϊκός και όλη η ποδοσφαιρική κοινότητα των Κυκλάδων είναι συγκλονισμένοι από αυτή την απώλεια.
Καλό ταξίδι στη γειτονιά των αγγέλων Θανάση. Κουράγιο στην οικογένεια του και τους οικείους του.
Όπως είναι φυσικό, όλα τα προγραμματισμένα παιχνίδια του Πανσιφναϊκού αναβλήθηκαν.
Η ανακοίνωση του Πανσιφναϊκού:
➡️Η σημερινή μέρα έφερε μια άσχημη είδηση για την Σίφνο και για την ομάδα μας. Ένα από τα αγαπημένα και ταλαντούχα παιδιά ,που ήταν στην ομάδα από πολύ μικρή ηλικία, έφυγε από την ζωή ,σκορπίζοντας την θλίψη σε όλους μας.
➡️Όλα το Δ.Σ, οι προπονητές,οι αθλητές του Συλλόγου εκφράζουμε τα Ειλικρινή μας Συλλυπητήρια στην οικογένεια του Θανάση μας.
➡️Σε ένδειξη πένθους οι αγώνες των τμημάτων μας ,σε Τήνο(ανδρικό) και στην Σίφνο(Κ14 & Κ12) αυτό το Σαββ/κο ΑΝΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ.❗️
Καλό Παράδεισο μικρέ……και μάθε τους λίγη μπάλα εκεί ψηλά!
Ανοια. Ο μεγαλύτερος σύγχρονος “εχθρός” του ανθρώπου. Σε τρώει από μέσα…
Έχοντας ως προτεραιότητα την προαγωγή της υγείας και της ποιότητας ζωής των πολιτών, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σε συνεργασία με το Κέντρο Κοινότητας θα πραγματοποιήσει δωρεάν δράσεις για την άνοια, με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση της ασθένειας.
Στο πλαίσιο αυτό και σε συνεργασία με τη Διεθνή Εταιρεία Νευροχημείας (ISN), θα πραγματοποιηθεί ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Μνήμη: Μηχανισμοί και ασθένειες», την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024 και ώρα 17:30, στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Νάξου “Ιάκωβος Καμπανέλλης”, όπου θα μιλήσουν διακεκριμένοι Καθηγητές Nευροβιολγίας.
Επιπλέον, στελέχη του Κέντρου Κοινότητας θα πραγματοποιήσουν τεστ μνήμης σε άτομα ηλικίας άνω των 55 ετών, καθώς η πρώιμη παρέμβαση οδηγεί σε καλύτερη ποιότητα ζωής του ατόμου και της οικογένειάς του.
Τα τεστ θα διεξαχθούν κατόπιν ραντεβού στα Γραφεία των Δημοτικών Κοινοτήτων, σύμφωνα με το πρόγραμμα επισκέψεων που έχει ήδη καταρτισθεί και έχει ως εξής:
Παρασκευή 1-11-2024: Φιλώτι και Χαλκί
Δευτέρα 4-11-2024: Δαμαριώνας και Απείρανθος
Τρίτη 5-11-2024: Κόρωνος και Κωμιακή
Τετάρτη 6-11-2024: Εγγαρές, Γαλήνη, Κινίδαρος,
Πέμπτη 7-11-2024: Άγιος Αρσένιος, Γλινάδο,
Παρασκευή 8-11-2024: Γαλανάδο, Μέλανες
Δευτέρα 11-11-2024: Χώρα Νάξου (Κέντρο Κοινότητας, έναντι Εργατικών Κατοικιών)
Για ραντεβού μπορείτε να καλείτε στο Κέντρο Κοινότητας (τηλ. 2285024844, ώρες 07:00 – 15:00).
Αίφνης οι Κυκλάδες απέκτησαν τη δυνατότητα επικοινωνίας μέσω ελικοπτέρου. Παράξενο αλλά πέρα για πέρα αληθινό…
hoper,η 1η εταιρεία που φέτος εγκαινίασε προγραμματισμένες πτήσεις με ελικόπτερο στα νησιά του Αιγαίου, συνεχίζει να μας πετάει και τον χειμώνα! Μετά από μία επιτυχημένη καλοκαιρινή σεζόν, η εταιρία μόλις δημοσίευσε το χειμερινό πρόγραμμα πτήσεων Νοέμβριος 2024 – Μάιος 2025.
Για πρώτη φορά, νησιά όπως η Αντίπαρος, η Πάτμος και η Φολέγανδρος θα είναι προσβάσιμα μέσα σε λίγα λεπτά και κατά τη διάρκεια του χειμώνα, αλλάζοντας εντελώς τα δεδομένα για ταξιδιώτες αναψυχής και επαγγελματίες.
Νησιά της «άγονης» γραμμής, που μέχρι τώρα ήταν αδύνατον να αποτελούν προορισμό Σαββατοκύριακου, τώρα προσφέρονται για μία σύντομη χειμερινή απόδραση. Εξοχικά που «έκλειναν» για τον χειμώνα, τώρα μπορούν να μένουν ανοικτά και προσβάσιμα, Ακόμα, επαγγελματίες που επιθυμούν να ταξιδέψουν στα ελληνικά νησιά αυθημερόν, τώρα μπορούν!
Συγκεκριμένα, η hoper έχει προσαρμόσει το πτητικό της πρόγραμμα ακριβώς για να εξυπηρετήσει την ανάγκη της αυθημερόν μετάβασης. Έτσι, κάποιος μπορεί να πάει και να γυρίσει από την Αντίπαρο, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή, από την Τήνο, Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή και Κυριακή, από τη Μύκονο, Τετάρτη και Παρασκευή, κ.ο.κ. Και από τις 4 Νοεμβρίου που ξεκινάει επισήμως το χειμερινό πρόγραμμα της hoper, περισσότεροι προορισμοί θα είναι διαθέσιμοι για αυθημερόν μετάβαση.
Οι πτήσεις πραγματοποιούνται από τη βάση της hoper στο Κορωπί στην Αθήνα, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, ενώ οι τιμές των ναύλων είναι μειωμένες σε σχέση με το καλοκαίρι. π.χ., η τιμή κατ’άτομο ανά μετάβαση για Αντίπαρο από 274€, για Μύκονο από 268€, για Τήνο από 256€ και για Κέα από 98€.
Δίνοντας έμφαση στη συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις όπως ξενοδοχεία και τουριστικούς παρόχους στα νησιά, η hoper συμβάλλει στη μετακίνηση ταξιδιωτών και επαγγελματιών, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και δημιουργώντας ένα δίκτυο αμοιβαίας υποστήριξης. Ο Δημήτρης Κόσσυφας, CCO της hoper, δήλωσε σχετικά: «Εκτός από το να υποστηρίζουμε τους συνεργάτες μας στον τομέα της φιλοξενίας κατά τους χειμερινούς μήνες, είμαστε στην ευχάριστη θέση να διευκολύνουμε την αυθυημερόν πρόσβαση στα νησιά για τους επαγγελματίες διαφόρων κλάδων». Ο αντίκτυπος στις τοπικές κοινότητες είναι κι αυτός σημαντικός, τόσο για το πρακτικό της υπόθεσης όσο και για το ψυχολογικό, μια και η αίσθηση «απομόνωσης» των κατοίκων τον χειμώνα, παύει πια να υφίσταται.
Ανοίγοντας κι άλλο τα φτερά της και επεκτείνοντας το δίκτυό της, η hoper εγκαινίασε πρόσφατα πτήσεις που συνδέουν τη Σύρο με γειτονικά νησιά, ενώ σύντομα θα βάλει μπροστά νέους προορισμούς και δρομολόγια στην ηπειρωτική χώρα.
Λίγα λόγια για τη hoper
H hoper είναι η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που προσφέρει προγραμματισμένες αεροπορικές μετακινήσεις με ελικόπτερο σε νησιά του Αιγαίου. Σήμερα εξυπηρετεί 12 προορισμούς, ενώ το δίκτυό της συνεχώς επεκτείνεται.
Νάξος, Εγγαρές, Φιλώτι και τώρα Τρίποδες. Οι ηθοποιοί Βίβιαν Κοντομάρη και Φιλίππα Καραμολέγκου θα αφηγηθούν τα παραμύθια “Ο Μισόκοκος» και «Η Μυλώνισσα», τα οποία επιλέχθηκαν ανάμεσα σε άλλα καταγεγραμμένα παραμύθια από το βιβλίο της Γιάννας Σέργη, “Λαϊκά παραμύθια των Κυκλάδων.
Οπως τονίζει δε η κα Καραμολέγκου που γιόρτασε χθες στο Φιλώτι τα γενέθλιά της “Τα παραμύθια αυτά δεν γνωρίζουμε πότε ειπώθηκαν πρώτη φορά. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι στο διάβα τους μέσα στον χρόνο υιοθέτησαν στοιχεία, απέβαλλαν άλλα περιττά και φτάσαν ως ταξιδιώτες μέχρι εδώ, στις δικές μας μέρες. Σας περιμένουμε να τα ακούσετε κι εσείς με τη σειρά σας να τα λέτε….”
Ο μικρός Γιάννης και η οικογένεια του επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη, όπου από αύριο κιόλας θα ξεκινήσει εκ νέου ο μεγάλος αγώνας προκειμένου να σταθεί ξανά στα πόδια του.
Ο Γιάννης Παπαστεφανάκης και η οικογένεια του ταξίδεψαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες και μέσω Φρανκφούρτης έφτασαν το μεσημέρι της Πέμπτης (10/10) στη Θεσσαλονίκη.
Όπως είναι γνωστό, χάρη στις ενέργειες και την στήριξη από την ΠΑΕ ΠΑΟΚ και τον Ιβάν Σαββίδη, ο μικρός φίλος του «Δικεφάλου» μετέβη στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου υποβλήθηκε σε επιτυχημένη χειρουργική επέμβαση και ολοκλήρωσε και ολοκλήρωσε τον πρώτο κύκλο των φυσιοθεραπειών στο «Saint Louis Children’s Hospital» στo Μιζούρι των ΗΠΑ.
Ο Γιάννης μαζί με τον πατέρα του «προσγειώθηκαν» στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», εκεί όπου τους υποδέχθηκαν φίλοι και συγγενείς. Μάλιστα, όπως αναφέρει το «theopinion.gr» απευθυνόμενος προς τους φίλους και συγγενείς του είπε: «Είμαι ευτυχισμένος, δυνατός και έτοιμος να εκτελέσω πέναλτι στην Τούμπα!»
Χειροπάλη… Το πιο γνωστό ως “μπρα ντε φερ”. Οι περισσότεροι από εμάς το γνωρίσαμε μέσα από τη κινηματογραφική ταινία “Ολα για Ολα” του Σταλόνε, αν και το “βάζουμε χέρι” ήταν γνωστό από το δημοτικό για τους μικρότερους (κυρίως) όταν σε μία προσπάθεια να αναδειχτεί ο πιο δυνατός της παρέας…
Τι σχέση όμως έχει η χειροπάλη με τη Νάξο; Μα πολύ απλά οι Νίκος Ζευγώλης (στα +105 κιλά) και Ιάσωνας Γρύλλης (στα +86 κιλά) με τα χρώματα της Εθνικής Ελλάδας αγωνίστηκαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Χειροπάλης, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο Λουτράκι.
Μία διοργάνωση που ουσιαστικά έβαλε όχι μόνο τη Νάξο, αλλά την Ελλάδα στο χάρτη του αθλήματος με μεγάλες επιτυχίες σε όλες τις κατηγορίες… Χαρακτηριστικό είναι ότι ο 18χρονος Χρήστος Παπαδόπουλος έφτασε μία ανάσα από το χρυσό μετάλλιο, ωστόσο έγραψε ιστορία καθώς έγινε ο νεότερος Έλληνας που ανεβαίνει στο δεύτερο σκαλί του κόσμου.
Τι έκαναν όμως τα δικά μας παιδιά; Ο Ιάσωνας Γρύλλης αγωνίστηκε στη κατηγορία Junior και κατέκτησε την 5η θέση ενώ ο Νίκος Ζευγώλης που αγωνίστηκε στην senior (σ.σ. η πιο δύσκολη κατηγορία) βρέθηκε στην 13η θέση, ανάμεσα σε 24 αθλητές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στο Λουτράκι πήραν μέρος 540 αθλητές από 34 διαφορετικές χώρες και η Ελλάδα είχε 52 συμμετοχές, για πρώτη φορά κατέκτησε δεκάδες μετάλλια όλων των …χρωμάτων.
Ποια είναι η επόμενη υποχρέωση για τα παιδιά της Νάξου; Το επόμενο πανελλήνιο πρωτάθλημα και το πανευρωπαϊκό που θα γίνει τον επόμενο Μάιο…
Ο Νίκος Ζευγώλης σχολιάζοντας την εν γένει παρουσία του αλλά και του Ιάσωνα στο Λουτράκι και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα χειροπάλης σημείωσε:
” είμαι πάρα πολύ χαρούμενος που καταφέραμε να πάρουμε μια καλή θέση σε ένα τόσο μεγάλο πρωτάθλημα!
Ιδιαίτερα δε χαρούμενος που ο Ιάσωνας ένα παιδί με πολύ δίψα για το άθλημα και αφοσίωση κατάφερε αυτήν την διάκριση με μόνο ένα χρόνο προπόνησης!!!
Μακάρι μέσα από την δίκη μας προσπάθεια, να δώσουμε παράδειγμα στους συντοπίτες μας να ασχοληθούν με ένα τόσο ενδιαφέρον άθλημα πολύ διαφορετικό από τα κλασσικά ποδόσφαιρο μπάσκετ”…
Την δυσάρεστη είδηση του ξαφνικού θανάτου του ηθοποιούγνωστοποίησε ο συνάδελφός του Μιχάλης Οικονόμου με ανάρτησή του στα social media, προκαλώντας θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο.
«Έλα ρε Λευτέρη! 🕯️ #rip», έγραψε στο facebook ο Μιχάλης Οικονόμου.
Ο Λευτέρης Παπαμιχαήλ συμμετείχε τα τελευταία χρόνια σε αρκετές τηλεοπτικές σειρές.
Το αντίο της Ευτυχίας Μελή στον Λευτέρη Παπαμιχαήλ
«Πού πήγες ψυχούλα και μας άφησες τόσο νωρίς; Προχτές σε είδα στον ρόλο σου και σε καμάρωνα! Πόσο θα μας λείψεις, δεν φαντάζεσαι!» αναφέρει σε ανάρτησή της και η φίλη του Ευτυχία Μελή.
«Ήμασταν οικογένεια. Δεν θα είναι το ίδιο χωρίς σένα! Ο Λευτέρης μας. Ηθοποιός, φίλος, η παρέα μας. Ευγενέστατος, υπέροχος, Ένας κύριος, ευαίσθητος, αληθινός, τον καλύτερο έχεις στην αγκαλιά σου τώρα Θεούλη μου αλλά θα μας λείψει πολύ. Η φώτο είναι που δουλέψαμε μαζί στην ταινία του Willem Dafoe. Ήταν τόσο χαρούμενος. Μας έβαλες δύσκολα Λευτέρη μου. Καλό παράδεισο!», προσθέτει.
Τι κάνει ο Στάθης Κουκουλάρης στο Ηρώδειο την 15η Οκτωβρίου; Μα στάσου. Δεν είναι μόνος του.. Στο πλευρό βρίσκεται ο Πολυχρόνης Κορρές αλλά και ο Αρης Βερύκοκκος. Τρεις εκπρόσωποι της νησιώτικης μουσικής με καταγωγή τη Νάξο. Ποιος όμως είναι ο λόγος της παρουσίας τους σε ένα χώρο που κάθε καλλιτέχνης ονειρεύεται να βρεθεί;
Κείμενο του Νίκου Σκορδιαλού
Ααα να. Πίσω τους ή μάλλον νωρίτερα, έχει ανέβει στη σκηνή ο Κωνσταντίνος Αργυρός. Ο καλλιτέχνης που έχει αγαπηθεί από τους φίλους της μουσικής για τον ξεχωριστό τρόπο έκφρασης αλλά και το φιλανθρωπικό το έργο. Στέκεται το πλευρό της AURORA (σ.σ. φιλανθρωπικό Σωματείο που στηρίζει οικογένειες που έχουν ασθενείς με λευχαιμία) ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία ιδιαίτερη συναυλία με κοινωνικό πρόσημο, στο εμβληματικό Ωδείο Ηρώδου Αττικού, την Τρίτη 15 Οκτωβρίου, στις 20:30, στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα αγάπης και αλληλεγγύης.
“Άνθρωποι από όλη την Ελλάδα θα ενώσουν τις ψυχές τους, φέρνοντας την παράδοση στο σήμερα, με σκοπό την αλληλεγγύη χάρη στην υποστήριξη της Αurora η συναυλία αυτή είναι αφιερωμένη στην προσφορά και την αγάπη για έναν πολύ σημαντικό σκοπό” θα αναφέρει ο Αργυρός μέσω των social media…
Πλαισιωμένος από συμφωνική ορχήστρα και αξιόλογους σολίστες, ο Κωνσταντίνος Αργυρός θα ταξιδέψει το κοινό στην πλούσια ελληνική μουσική παράδοση και κληρονομιά. Με καταγωγή από τη Λευκάδα με βιώματα από μικρός της νησιώτικης μουσικής θέλει να διατηρήσει το μουσικό μας ηχόχρωμα. Αναμένεται να παρουσιάσει ένα υψηλής αισθητικής πρόγραμμα με νέα και παλιότερα ακούσματα, τραγούδια από διάφορες γωνιές της Ελλάδας, έργα καταξιωμένων Ελλήνων δημιουργών που έχουν αφήσει εποχή, καθώς και αγαπημένα του τραγούδια, που «αγκαλιάζουν» το έργο της AURORA.
Και οι τρεις Ναξιώτες; Ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα με σκοπό να εκπροσωπήσουν το νησιώτικο τραγούδι και τη μουσική του τόπου μας…Ο Στάθης Κουκουλάρης, με καταγωγή από τον Κυνίδαρο, είναι ένας από τους σπουδαιότερους και καταξιωμένους βιολάτορες που έχει βγάλει το νησί μας. Από τα 13 του χρόνια άρχισε να ασχολείται με την μουσική και κατάφερε να συνοδεύσει με το βιολί του αρκετά μεγάλα ονόματα του νησιώτικου αλλά και του δημοτικού τραγουδιού. Αποτελεί ένα μεγάλο και δυνατό κομμάτι της μουσικής παράδοσης της Νάξου.
Ο Πολυχρόνης Κορρές κατάγεται από το Σκαδό και τον Κυνίδαρο. Είναι γιος της Λέττας και του Νικηφόρου Κορρέ και προέρχεται από μουσική οικογένεια έχοντας μας χαρίσει άπειρες στιγμές διασκέδασης στα πανηγύρια του νησιού.
Τέλος, ο Άρης Βερύκκοκος κατάγεται από τις Μέλανες. Ο μικρότερος της παρέας. Είναι διπλωματούχος βιολιού του Εθνικού Ωδείου. Είναι γιος του τραγουδιστή Γιάννη Βερύκκοκου και μαζί με την αδερφή του, Ειρήνη Βερυκκόκου, συνεχίζουν την μουσική παράδοση από τον πατέρα τους έχοντας μας χαρίσει πολλές νησιώτικες επιτυχίες από αρκετά νεαρή ηλικία σε δικούς τους στίχους και μουσική.
Να σημειώσουμε τέλος, ότι η συναυλία, σε εκτέλεση παραγωγής της Panik Live Productions, έχει στόχο να ενισχύσει το έργο του Σωματείου, καθώς τα καθαρά έσοδα θα διατεθούν αποκλειστικά για τους φιλανθρωπικούς σκοπούς της AURORA, αλλά και να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση του κοινού και, ιδιαίτερα, των νέων, οι οποίοι αποτελούν, δυνάμει, το πρώτο βήμα για έναν κόσμο χωρίς λευχαιμία.
Λίγα λόγια για την AURORA
Η AURORA, ιδρύθηκε το 2018, με ένα όραμα: να ενώσει τις δυνάμεις της για έναν κόσμο χωρίς λευχαιμία. Από τότε, βρίσκεται κοντά στους ασθενείς και στις οικογένειές τους, βοηθώντας τους να εξασφαλίσουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής, παρέχοντας, μεταξύ άλλων: φιλοξενία σε ασθενείς οι οποίοι χρειάζεται να μεταβούν στην Aθήνα ή την Πάτρα για να υποβληθούν σε μεταμόσχευση μυελού των οστών ή άλλη εξειδικευμένη θεραπεία, ψυχολογική και συμβουλευτική στήριξη σε ασθενείς και στις οικογένειές τους, υποστήριξη ιατρικών κέντρων και κέντρων περίθαλψης στην Ελλάδα για την ταχύτερη δυνατή εισαγωγή των πλέον προηγμένων θεραπευτικών μεθόδων, την καλύτερη δυνατή περίθαλψη των ασθενών και τη ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας μέσω της υποστήριξης πρωτοποριακών επιστημονικών ερευνητικών προγραμμάτων. Παράλληλα, η AURORA στοχεύει στην ενημέρωση του κόσμου, αναγνωρίζοντας πως, πολλές φορές, η ζωή ενός ασθενή εξαρτάται απόλυτα από την ανθρώπινη προσφορά ενός δότη.
Διακοπή ρεύματος.. Προγραμματισμένες διακοπές είτε μικρές, είτε μεγάλες, ώστε να υπάρξει η κατάλληλη αντιμετώπιση από τα συνεργεία…
Πότε και που; Τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ θα βρίσκονται αύριο Παρασκευή 11 Οκτωβρίου σε εγρήγορση καθότι – για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα – θα έχουμε πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος σε περιοχές της ορεινής και πεδινής Νάξου
Με βάση την σχετική ανακοίνωση από το γραφείο Νάξου του ΔΕΔΔΗΕ έχουμε και λέμε…
Διακοπή Ηλεκτρικού Ρεύματος : «Λόγω εκτέλεσης των απαραίτητων τεχνικών εργασιών θα γίνει διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος τη Παρασκευή 11 Οκτωβρίου από τις 09:00 έως τις 10:30 περίπου στις εξής περιοχές: Αγιος Θαλάλλαιος, Μέλανες, Κυνίδαρος, Μονή, Κόρωνος, Κεραμωτή, Λυώνας, Αργοκοίλη, Κωμιακή, Σκαδό, Μέση, Απόλλωνας, Αγιά, Χίλια Βρύση, Εγγαρές, Γαλήνη, Ξηρόκαμπος Γαλήνης, ΚΤΕΟ αλλά και σε Αγιος Ιωάννης και Παρατρέχος Γαλανάδου, Αγία Αννα, Αγιος Προκόπιος και Στελίδα”
Παράλληλα, όπως σημειώνεται … η επανατροφοδότηση θα γίνει χωρίς προειδοποίηση, ενδεχομένως και πριν από την προγραμματισμένη ώρα ολοκλήρωσης των εργασιών. Και μην ξεχνάτε ότι πρέπει να έχουμε εκτός ρεύματος τις ηλεκτρικές συσκευές για την αποφυγή τυχόν ατυχημάτων με την ενεργοποίηση και πάλι του ηλεκτρικού ρεύματος
Επίσης για λόγους ασφαλείας απαγορεύεται η προσέγγιση στους αγωγούς ή σε άλλα στοιχεία του δικτύου, έστω κι αν βρίσκονται στο έδαφος.
Υπερδόμηση. Είναι, τα τελευταία λίγα χρόνια, η πραγματικότητα στις Κυκλάδες και ολοένα πληθαίνουν οι φωνές που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την εξαιτίας της απότομη αλλοίωση του τόσο ιδιαίτερου χαρακτήρα αυτού του τόπου.
Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που η Europa Nostra και το Ινστιτούτο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέταξαν τρία αιγαιοπελαγίτικα νησιά, τη Σέριφο, τη Φολέγανδρο και τη Σίφνο, στα επτά πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη για το 2024…
Η αρχιτεκτονική των Κυκλάδων είναι ένα από τα κομμάτια της ψυχής τους που, το δίχως άλλο, έχει επηρεαστεί από την κατακόρυφη αύξηση της οικοδόμησης. Στοιχεία ξένα προς το αρχιτεκτονικό ύφος, τις δομές, τις νόρμες, που χαρακτηρίζουν τα Κυκλαδονήσια, έχουν κάνει πλέον την εμφάνισή τους όσο τα κτίρια αυξάνονται και πληθύνονται σε αυτά.
Είναι, βέβαια, εγγενές χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής να μεταβάλλεται, να αφομοιώνει νέα δεδομένα, να εξελίσσεται – όμως, στις Κυκλάδες, αυτή η διαδικασία γίνεται με σεβασμό στο υφιστάμενο τοπικό αρχιτεκτονικό και αστικό τοπίο;
Πώς επηρεάζουν την κατάσταση οι νόμοι και οι κανονισμοί του κράτους αλλά και οι επιθυμίες των ιδιοκτητών; Ποιος είναι ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν σε αυτό το σκηνικό οι κατά τόπους ελεγκτικοί αρχιτεκτονικοί φορείς;
Για να απαντήσει στα ερωτήματα αυτά (και σε πολλά ακόμη), το Construction επικοινώνησε με τρεις εκπροσώπους του αρχιτεκτονικού κόσμου των Κυκλάδων. Μίλησε, συγκεκριμένα, με τον Μηνά Μπουγιούρη, Πρόεδρο του Συλλόγου Μελετητών-Μηχανικών του νομού Κυκλάδων, τον Χρυσόστομο Κυπριτζή, Πρόεδρο του Συλλόγου Μηχανικών της Νάξου και τον Τάσο Κονοπισόπουλο, Πρόεδρο του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών της Πάρου και της Αντιπάρου.
Αίτια της υπερδόμησης στις Κυκλάδες
Λόγω του κάλλους τους, οι Κυκλάδες δικαίως έχουν διαφημιστεί πάρα πολύ και αποτελούν πόλο έλξης πολλών τουριστών τα τελευταία χρόνια. «Από το 2013 μέχρι σήμερα έχουν, ουσιαστικά, διπλασιαστεί οι επισκέπτες και οι τουρίστες στις Κυκλάδες. Αυτός ο υπερτουρισμός ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό για την αύξηση της οικοδόμησης, όμως λειτουργεί αντιστρόφως», τονίζει ο Χ. Κυπριτζής.
Από την πλευρά του, ο Μ. Μπουγιούρης λέει: «Οι ρίζες της υπερδόμησης στα νησιά δεν είναι αποκλειστικά οι πολεοδομικές που έχουν πολυαναφερθεί. Λ.χ., η βραχυχρόνια μίσθωση των κατοικιών είναι μια από αυτές. Η υψηλή αξία κτήσης των ακινήτων, ειδικά στις Κυκλάδες όπου η ζήτηση είναι μεγάλη, έχει οδηγήσει στην υπερεκμετάλλευση, δημιουργώντας προβλήματα στο αστικό και φυσικό περιβάλλον και στην κοινωνία. Αυτό το ζήτημα είναι εμφανέστερο στους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπου η ζήτηση αυξάνει ραγδαία την αξία των ακινήτων».
Συνεχίζει ο κ. Μπουγιούρης: «Οι ιδιοκτήτες επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους, π.χ., με τη μετατροπή των κατοικιών σε μη κύρια τουριστικά καταλύματα ή τη δημιουργία μικρών διαμερισμάτων για βραχυχρόνια μίσθωση, συχνά σε βάρος της ποιότητας της διαμονής και της ζωής των κατοίκων. Η υπερβολική ανάπτυξη και η υπερεκμετάλλευση των ακινήτων πιέζουν τις υποδομές (λ.χ. ύδρευση, μεταφορές, αποχέτευση), που δεν είναι σχεδιασμένες για να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση των 80-90 ημερών/χρόνο. Αυτή η υπερεκμετάλλευση οδηγεί και στην καταστροφή φυσικών τοπίων. Η μετατροπή των κατοικιών σε τουριστικά καταλύματα άμεσα και έμμεσα εκτοπίζει τους μόνιμους κατοίκους, αυξάνει το κόστος ζωής, μειώνει τη διαθεσιμότητα προσιτών κατοικιών για τους “ντόπιους”. Επιπλέον, φέρνει απώλεια της τοπικής ταυτότητας και του κοινωνικού ιστού, αφού τα νησιά γίνονται λιγότερο βιώσιμα για τους μόνιμους κατοίκους και πιο ελκυστικά μόνο για τουριστική εκμετάλλευση».
Στους λόγους που έφεραν την υπερδόμηση στις Κυκλάδες ο κ. Κυπριτζής προσθέτει μερικούς ακόμα: «Όταν, προ 10-15 χρόνων, η Ελλάδα ήταν μια χώρα χρεωκοπημένη, ο τουρισμός και το ακίνητο στις Κυκλάδες ήταν επενδύσεις που απέδιδαν (όταν σε άλλες περιοχές το real estate ήταν, ουσιαστικά, νεκρό) – έτσι, όσοι είχαν χρήματα και αποφάσιζαν να επενδύσουν, το έκαναν, κτίζοντας στις Κυκλάδες. Ταυτόχρονα, πολλοί επιχειρηματίες του τουρισμού, για να αποφύγουν την πολύ υψηλή φορολόγηση των πολύ υψηλών εσόδων τους, αποφάσιζαν, αντί να τα κρατήσουν και να φορολογηθούν για αυτά, να τα επενδύσουν είτε σε νέα ακίνητα είτε σε ανακαινίσεις, όπως και έκαναν».
Ο Τ. Κονοπισόπουλος δίνει δύο σημαντικές διευκρινίσεις. «Πράγματι», εξηγεί, «οι εκδοθείσες οικοδομικές άδειες στις Κυκλάδες έχουν, τα τελευταία χρόνια, μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης. Ας έχουμε κατά νου, ωστόσο, ότι πολλές είναι οι άδειες που εκτελούνται τώρα μα είχαν εκδοθεί ως και 20 χρόνια πριν κι έφθασαν να ισχύουν μέχρι σήμερα λόγω διαρκών παρατάσεων της ισχύος τους».
Επίσης, χαρακτηρίζει την οικοδομική αύξηση στις Κυκλάδες ως «δυσανάλογη»: «Στην Πάρο, όπου ζω και εργάζομαι, υφίσταται συσσώρευση επενδυτικού ενδιαφέροντος μεγαλύτερη σε σχέση, λ.χ., με την Σύρο ή την Τήνο. Είναι βέβαιο ότι το Υπουργείο προτίθεται να εξισορροπιστεί αυτός ο διαφορετικός ρυθμός ανάπτυξης».
Προβλήματα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στις Κυκλάδες
Η υπερδόμηση έχει πράγματι αλλάξει το αρχιτεκτονικό τοπίο των Κυκλάδων. Σε αυτό συμφωνούν οι τρεις εκπρόσωποι του κυκλαδίτικου αρχιτεκτονικού κόσμου.
Λέει ο κ. Μπουγιούρης: «Η πίεση για μέγιστη αξιοποίηση των ακινήτων οδηγεί σε κατασκευές μεγαλύτερες από το επιτρεπόμενο ή το επιθυμητό, αλλοιώνοντας την κλίμακα και την αισθητική του κυκλαδίτικου περιβάλλοντος».
«Εξελίσσεται η αρχιτεκτονική. Πρέπει να εκσυγχρονίζεται. Δεν μπορεί στις Κυκλάδες να σχεδιάζονται τα σπίτια όπως παλιά. Οι εξελίξεις που υφίστανται στις Κυκλάδες, όμως, δημιουργούν ενίοτε ένα αποτύπωμα πιο επιθετικό προς τη φύση, το τοπίο, την αισθητική», υπογραμμίζει ο κ. Κονοπισόπουλος και επισημαίνει το παράδειγμα της Πάρου: «Στις Κυκλάδες τα παλιότερα χρόνια τα κτίρια άρχιζαν πάντοτε από έναν όγκο, ο οποίος γινόταν δύο, τρεις, τέσσερις, κλπ, όσο η οικογένεια μεγάλωνε. Αυτή η κυκλαδική πλαστικότητα, χαρακτηριστικό της οποίας ήταν η πυκνή διάσπαση των όγκων, ακολουθήθηκε με καλό ρυθμό έως τη δεκαετία του 2000. Στο νησί μας, από το 2010 και έπειτα επήλθε η λεγόμενη “γαλλική εισβολή”: κατά κύριο λόγο, το επενδυτικό κοινό του νησιού ήταν Γάλλοι, που ζήτησαν ένα μινιμαλιστικό, πιο λιτό, σχέδιο, όπως και έγινε και έτσι συρρικνώθηκε ο αριθμός της διάσπασης των όγκων, όσο βέβαια αυτό επιτρεπόταν».
Ο κ. Κονοπισόπουλος αναφέρει, ακόμα: «Μία δεύτερη αλλαγή αφορά στο κενό και στο γεμάτο. Στα ανοίγματα και τις αναλογίες των όψεων των κτιρίων. Από τα πολλά μικρά παράθυρα που υπήρχαν παλιά, πλέον προτιμούμε λιγότερα και μεγαλύτερα ανοίγματα. Ακόμη, άλλαξε και η αναλογία στις διαμορφώσεις των περιβαλλόντων χώρων των κτιρίων: παραδοσιακά, η αναλογία της επιφάνειας του κτιρίου και των σκληρών στοιχείων και των βεραντών του ήταν σε ισορροπία με τους όγκους και τις διαστάσεις των κτιρίων, τώρα έχουμε παραδείγματα όπου μπορεί, π.χ., το σπίτι να είναι 200 μ. και το ανάπτυγμά του στις σκληρές επιφάνειες και στις πέργκολες να είναι 700 και 800 μ. Επιπρόσθετα, έχουμε μεταφέρει και κατασκευάζουμε εσωτερικές χρήσεις χώρων στους εξωτερικούς – στις σύγχρονες, λίγο πιο μοντέρνες βίλες, λ.χ., βλέπει κανείς στον περιβάλλοντα χώρο πλήρως εξοπλισμένες κουζίνες, καθιστικά, μπάρμπεκιου, τραπεζαρίες, ένα ολόκληρο δεύτερο εξωτερικό σπίτι, το οποίο ωστόσο αρχίζει να ξεχειλώνει την κλίμακα διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου και το ανάπτυγμα ενώ έχει άμεση επίδραση και στα κοστολόγια και στο μέγεθος και στην όψη του κτιρίου».
Η προστασία του κυκλαδίτικου χαρακτήρα και ο ρόλος των Κυκλαδιτών αρχιτεκτόνων
Πώς μπορεί, λοιπόν, ο παμπάλαιος χαρακτήρας της αρχιτεκτονικής των Κυκλάδων να διασωθεί και να μείνει ολοζώντανος στην πορεία των χρόνων;
«Αυτή τη στιγμή», λέει ο κ. Κυπριτζής, «οι όροι δόμησης για τους περίπου 2.000 οικισμούς της Ελλάδας είναι οι ίδιοι (ενώ δεν έχουν λάβει και υπόψη τους τις αλλαγές, τα νέα δεδομένα, που έχουν επέλθει). Αλλά, δεν είναι όλοι οι οικισμοί ίδιοι. Ούτε καν τα Κυκλαδονήσια είναι ίδια το ένα με το άλλο.
Πρέπει να συνεκτιμώνται και να μελετώνται τα χαρακτηριστικά του σημείου όπου πάμε να κτίσουμε (κτίρια, τοπίο, κλιματικά χαρακτηριστικά, ανάγκες ιδιοκτητών, κλπ). Να αντιμετωπίζουμε κάθε περίπτωση διαφορετικά, ώστε να εντάσσεται αρμονικά στον τόπο. Πρέπει, λ.χ., σε κάποιες περιοχές να υπάρξει ένας περιορισμός των τ.μ. και τα κτίσματα να έχουν κάποια χαρακτηριστικά (π.χ. με εμφανή πέτρα για καλύτερη ένταξη στο φυσικό τοπίο). Να υπάρχει και ένας διαχωρισμός του παραδοσιακού με τον μοντέρνο πυρήνα και αναλόγως να κτίζουμε.
Πρέπει ακόμα η σύγχρονη αρχιτεκτονική να σέβεται το παραδοσιακό – στο εξωτερικό υπάρχουν πολύ πετυχημένα παραδείγματα όπου το σύγχρονο και το καινούργιο διαφοροποιείται πλήρως αλλά εντάσσεται πολύ αρμονικά στον παραδοσιακό πυρήνα. Η παγίδα για έναν μελετητή είναι το να θέλει κάνει εντυπωσιακό για να ξεχωρίσει, να βάλει τη σφραγίδα του, να ακουστεί, αλλά το τοπίο να μην δέχεται κάτι τόσο τολμηρό».
«Οι Κυκλάδες συνεχίζουν να αποτελούν πηγή έμπνευσης για τους αρχιτέκτονες και πράγματι γίνεται καλή αρχιτεκτονική σε αυτές. Υπάρχουν πόροι και χώρος για αυτήν. Ο διάλογος της αρχιτεκτονικής στις Κυκλάδες με τις σύγχρονες τάσεις γεννά νέες μορφές που συνδυάζουν την παράδοση με την καινοτομία, δημιουργώντας έναν χαρακτήρα μοναδικό, αυθεντικό και σύγχρονο μαζί. Έτσι, δημιουργούνται κτίρια απλά, με λειτουργικότητα και αισθητική, εναρμονισμένα με το φυσικό περιβάλλον, που λαμβάνουν υπόψιν τις τοπικές συνθήκες, τον αέρα, τον προσανατολισμό. Δεν κυριαρχούν, υπάρχουν όμως», επισημαίνει ο κ. Μπουγιούρης.
Μάλιστα, όπως λέει ο κ. Κυπριτζής, «την τελευταία δεκαπενταετία τα περισσότερα δημοσιευμένα έργα είναι στις Κυκλάδες, ενώ κάθε χρόνο, στα ευρωπαϊκά βραβεία αρχιτεκτονικής Mies van der Rohe, τα μισά υποψήφια ελληνικά έργα έχουν γίνει στις Κυκλάδες». Ειδικά στην Πάρο, αναφέρει ο κ. Κονοπισόπουλος, «υπάρχει πλέον ένα πολύ μεγάλο πελατειακό κοινό που δεν είναι ευρωπαϊκό (Καναδοί, Αμερικανοί, Νεοζηλανδοί) και σε αντίθεση με το βορειοευρωπαϊκό κοινό και αναζητά και ζητά κάτι πιο παραδοσιακό και όχι το μοντέρνο – θέλει να νιώθει ότι είναι στις Κυκλάδες».
Ακόμη, ο ντόπιος Κυκλαδίτης αρχιτέκτονας και οι τοπικοί αρχιτεκτονικοί φορείς έχουν έναν πολύ σπουδαίο ρόλο να παίξουν στη διαδικασία αυτή.
Εξηγεί ο κ. Μπουγιούρης: «Η αρχιτεκτονική στις Κυκλάδες παρέχει μια μοναδική ευκαιρία για έκφραση, η οποία συνδυάζει παράδοση, περιβαλλοντική συνείδηση και σύγχρονη αισθητική. Ο Κυκλαδίτης αρχιτέκτονας έχει ένα ξεχωριστό πλεονέκτημα, που δεν περιορίζεται μόνο στην επιστημονική του κατάρτιση και τις τεχνικές του γνώσεις. Τα βιώματά του, η άμεση επαφή με το περιβάλλον, η καθημερινή εμπειρία της ζωής στα νησιά, η βαθιά κατανόηση της τοπικής κουλτούρας και παράδοσης, αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία που διαμορφώνουν την προσωπικότητα και την προσέγγισή του σε κάθε έργο».
«Οι μηχανικοί που ζούμε και δουλεύουμε στις Κυκλάδες θα συμπεριφερθούμε με διαφορετικό τρόπο στη μελέτη από τους μη Κυκλαδίτες αρχιτέκτονες», συμφωνεί ο κ. Κονοπισόπουλος: «Θα φέρουμε και το μοντέρνο αλλά με τρόπο που θα το εναρμονίζει με τον τόπο και τις απαιτήσεις των τοπικών συμβουλίων αρχιτεκτονικής, κάτι που πολλά γραφεία εκτός Κυκλάδων, δυστυχώς, δεν κάνουν… Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους πρέπει να προστατευθούν τα τοπικά συμβούλια αρχιτεκτονικής – η τάση, όπως διακρίνουμε, είναι να τα καταργήσουν. Αυτά είναι, ωστόσο, η ασπίδα, τα μόνα που θα σώσουν τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα των Κυκλάδων, τον οποίο δεν γνωρίζουν όσοι βρίσκονται εκτός αυτών και αποφασίζουν…».
Καταλήγει ο κ. Κυπριτζής: «Είναι μεγάλη ανάγκη να υπάρχει ένας έλεγχος στις Κυκλάδες από τις αρμόδιες αρχές του τι μελετάται και εγκρίνεται και του τι υλοποιείται στο τέλος… Το μόνο που έχω να προσθέσω, όσον αφορά στην αρχιτεκτονική και στη δόμηση στην περιοχή των Κυκλάδων, είναι… μέτρον άριστον».