Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 65

iSea: Καρχαρίες και σαλάχια εντοπίζονται στις ελληνικές θάλασσες (χάρτης)

0

Γεμάτες από καρχαρίες και σαλάχια είναι οι ελληνικές θάλασσες, όπως προκύπτει από καταγραφές των τελευταίων 90 χρόνων, που συγκέντρωσε η περιβαλλοντική οργάνωση iSea.

Συνολικά εντοπίστηκαν σε διαφορετικές πηγές δεδομένων, 4540 καταγραφές για 33 είδη καρχαρία, 29 είδη βάτων και σαλαχιών και μία χίμαιρα, αποδεικνύοντας τον πλούτο των ελληνικών θαλασσών για τα συγκεκριμένα είδη τις τελευταίες 9 δεκαετίες.

Περισσότερα στοιχεία για τη μελέτη θα παρουσιαστούν στο Συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Ένωσης για τους Καρχαρίες και τα Σαλάχια (ΕΕΑ 2024), που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, από τις 21 έως τις 24 Οκτωβρίου υπό την αιγίδα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του δήμου Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση για τους καρχαρίες και τα σαλάχια, που αποτελεί ορόσημο για όσους μελετούν κι εργάζονται για την προστασία των μοναδικών αυτών ειδών

Η περιβαλλοντολόγος και υπεύθυνη προγραμμάτων της iSea, Ρωξάνη Ναασάν Αγά – Σπυριδοπούλου, δημιούργησε και χάρτη, τον οποίο θα παρουσιάσει στο συνέδριο, με όλες τις καταγραφές που έγιναν τα τελευταία 90 χρόνια, με αποτέλεσμα, όπως λέει η ίδια, να μην μπορεί να βρει ένα σημείο σε θαλάσσια περιοχή, όπου να μην έχουν παρουσία οι καρχαρίες και τα σαλάχια!

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου, η περιβαλλοντολόγος θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής έρευνας για την παρουσία και κατανομή των χονδριχθύων (βατοειδή, όπου ανήκουν τα σαλάχια, καρχαρίες, χίμαιρες) που πραγματοποίησε, βασιζόμενη – μεταξύ άλλων – σε πτυχιακές εργασίες, κοινωνικά δίκτυα και ΜΜΕ, βάσεις δεδομένων βιοποικιλότητας, Επιστήμη των Πολιτών, επίσημες κυβερνητικές εκθέσεις και ερευνητικά έργα.

«Στόχος της μελέτης, που βασίστηκε σε διαφορετικές πηγές δεδομένων, ήταν να αποτελέσει τη βάση έτσι ώστε να στηθούν καινούργια ερευνητικά προγράμματα, να έχουμε καλύτερη εικόνα για την κατανομή των συγκεκριμένων ειδών και με βάση ενός χάρτη καταγραφών, να επικεντρώσουμε τις έρευνες σε συγκριμένα σημεία», ανέφερε στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κ. Σπυριδοπούλου, τονίζοντας ότι θα αποτελέσει και «μπούσουλα» για επόμενες μελέτες.

Χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το γεγονός ότι από το σύνολο των καταγραφών, σχεδόν το 55% δεν είναι δημοσιευμένες σε κάποιο επιστημονικό περιοδικό, ενώ το 20% προέρχεται από την Επιστήμη των Πολιτών.

«Παράλληλα, στις 9 δεκαετίες που εξετάστηκαν, μόνο από το 2010 έως το 2023 συναντήσαμε περισσότερες από 2500 καταγραφές, κάτι που δείχνει πόσο τα τελευταία χρόνια έχουμε αυξήσει τη γνώση μας γι’ αυτά τα είδη, που είναι τόσο σημαντικά ως κορυφαίοι θηρευτές», τονίζει η ερευνήτρια.

Πηγή: skai.gr

Πανναξιακός ΑΟ: Η Μαρία Κάσσου επέστρεψε στις προπονήσεις

0

Η Μαρία Κάσσου, ένα δικό μας παιδί καθότι αθλήτρια του Πανναξιακού ΑΟ, ήταν από τις ευχάριστες παρουσίες του 2023. Με τις εμφανίσεις στους αγώνες εντός και εκτός σταδίου έδειξε πως μπορεί να αποτελέσει την …επόμενη μέρα στους δρόμους των μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων στη χώρα μας. Ένας σοβαρός τραυματισμός το 2024 έβαλε άνω τελεία στα σχέδια της.

Η αθλήτρια του Σταύρου Καρρέ χρειάστηκε να μείνει για μεγάλο διάστημα μακριά από τις προπονήσεις και να χάσει τους αγώνες του 2024.

“Αρχές του 2023 απέκτησα μια τενοντίτιδα που κράτησε κοντά ένα χρόνο. Τον Φεβρουάριο του 2024, λίγο πριν το πανελλήνιο πρωτάθλημα ανωμάλου δρόμου διαπιστώσαμε πως έχω οστικό οίδημα. Πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να μπορέσω να επιστρέψω στις προπονήσεις. Εκτός απροόπτου θα τρέξω στα 5χλμ. στον Μαραθώνιο Αθήνας, ωστόσο θα είναι σε προπονητικό ρυθμό. Στόχος είναι να μη φορτωθώ με πολλούς αγώνες και να μπω ομαλά στη διαδικασία.

Ίσως κάνω κάποιους αγώνες το χειμώνα, κυρίως για να μπω και πάλι σε αγωνιστικό ρυθμό μετά το μεγάλο διάστημα αποχής από τους αγώνες. Σε κάθε περίπτωση θα πάω βήμα, βήμα”, είπε.

Η αθλήτρια το 2023, στην πρώτη της χρονιά στην κατηγορία Κ23 κατέκτησε την τέταρτη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κ23. Η ίδια διοργάνωση, αποτελεί το μεγάλο της στόχο για το 2025.

“Ο μεγάλος στόχος της επόμενης χρονιάς είναι το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κ23. Στη διάρκεια της χρονιάς θα επικεντρωθώ κυρίως στα 5.000 μ., καθώς η προπόνηση για τα 10.000 μ. είναι δυσκολότερη και θα υπάρχει μεγαλύτερη επιβάρυνση”, είπε η πρωταθλήτρια των μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων.

Η αθλήτρια του Πανναξιακού AO χρειάστηκε να απέχει για μεγάλο διάστημα από τις προπονήσεις “Ήταν δύσκολη περίοδος. Για τέσσερις μήνες δεν έτρεχα καθόλου και έκανα μόνο κολύμπι. Στην αρχή έκανα και ποδήλατο, όμως, μου το απαγόρευσαν. Αυτό που σκεφτόμουν ήταν ότι οι τραυματισμοί είναι μέσα στο πρόγραμμα και πως έπρεπε να συνεχίσω να δουλεύω για να τους ξεπεράσω”.

Η Κάσσου έχει ατομικό ρεκόρ στα 5.000 μ. 16:02.74 από το Μάιο του 2023, επίδοση που αποτελεί και πανελλήνιο ρεκόρ Κ23, ενώ την ίδια χρονιά διένυσε τα 10.000 μ. σε 33:53.72.

Πληροφορίες από τη σελίδα segas.gr (KLODIAN LATO / EUROKINISSI)

Πρόταση ημέρας: Πίτα σφακιανή με θυμαρίσιο μέλι

0

Θέλετε ένα ιδανικό πρωϊνό; Πίτα σφακιανή με θυμαρίσιο μέλι είναι η απάντηση.  Είναι τέλειο ορεκτικό, την τρως άνετα και αντί επιδορπίου.

Η σφακιανή πίτα (Φωτ. Μιχάλης Παππάς), γεμιστή με τυρί, μελωμένη, έχει την τέλεια ισορροπία γλυκού-αλμυρού. Η  γέμιση που προτιμά η συγγραφέας Εύα Μαθιουδάκη, που έδωσε αυτή τη συνταγή στον “Γαστρονόμο”, για τις σφακιανές πίτες της είναι το τυρί μαλάκα, το μαλακό κρητικό τυρί από αιγοπρόβειο γάλα.

Επειδή στην Αθήνα δεν το βρίσκει εύκολα, το αντικαθιστά με μαλακή μυζήθρα. Και στις Κυκλάδες και δη στη Νάξο, η απάντηση έρχεται μέσα από δεκάδες τυριά που προσφέρει ο τόπος μας… Η επιλογή είναι δική σας, εμείς προτείνουμε μυζήθρα από το Τυροκομείο Πιτταρά…  Οπως και μέλι από τη Νάξο.. Κάτι ξέρουμε εδώ στο νησί ε;

Υλικά

Τεμάχια: 6-8

# 250 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις

# 120 ml χλιαρό νερό

# 30 ml ρακή

# 30 ml ελαιόλαδο

# 1/3 κουτ. γλυκού αλάτι

# 250 γρ. φρέσκια μυζήθρα Κρήτης

# λίγο λάδι για το τηγάνισμα

Για το σερβίρισμα

# μέλι θυμαρίσιο

# λίγα τρυφερά φύλλα δυόσμου

Διαβάστε τη συνέχεια στο gastronomos.gr

 

Νάξος: Tο γήπεδο ποδοσφαίρου στο ΔΑΚ στη μέση διαμάχης; Κατάλληλο ή όχι για αγώνες; (video)

0

Η Νάξος είναι στο .. πόδι. Η απόφαση του διεθνή αμυντικού Κώστα Μανωλά να αποδεχτεί τη πρόταση του Πανναξιακού ΑΟ και να φορέσει τη φανέλα της ομάδας με τη “Πορτάρα” στο στο στήθος έχει προκαλέσει ενθουσιασμό. Οχι μόνο εντός αλλά και εκτός του νησιού. Δεκάδες είναι τα άρθρα για την απόφαση του Μανωλά να αγωνιστεί φέτος σε ομάδα τοπικού πρωταθλήματος..

Το ντεμπούτο του αναμένεται να πραγματοποιηθεί αύριο Κυριακή 20 Οκτωβρίου στο γήπεδο του Αγίου Αρσενίου με αντίπαλο τον Μαρπησαϊκό. Αναμέτρηση για την 3η αγωνιστική της ΕΠΣ Κυκλάδων με ώρα έναρξης 2.30 το μεσημέρι…

Και το ερώτημα που τίθεται άμεσα είναι γιατί στο μικρό γήπεδο του Αγίου Αρσενίου και όχι στο ΔΑΚ Νάξου;  Η απάντηση μας έρχεται από τον πρόεδρο της ομάδας, Κώστα Απιδόπουλο, ο οποίος μιλώντας στην “Ραδιοφωνία Κυκλάδων 101,3” και στην εκπομπή Cyclades On Air ανάμεσα στα άλλα ανέφερε ” Εχουμε στη Νάξο το μοναδικό γήπεδο κανονικών διαστάσεων στις Κυκλάδες με φυσικό χλοοτάπητα. Ομως κατασκευάστηκε πριν από 14 χρόνια και έχει περάσει το …προσδόκιμο της χρήσης του. Είναι πλέον χάλια. Ο Κώστας (σ.σ. ο Μανωλάς) είπε ότι “το γήπεδο δεν είναι καλό, υπάρχει κίνδυνος να τραυματιστούν παίκτες”. Και η αλήθεια είναι ότι έχουμε αρκετούς τραυματισμούς. Ο Δήμος δίνει κάθε χρόνο 50.000 ευρώ για τη συντήρησή του, ενώ με 100.000 ευρώ μπορεί να μπει νέος”.

Ακούστε εδώ τη συνέντευξη που έδωσε ο κος Απιδόπουλος 

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν αρκετά σημεία που είναι το γήπεδο επικίνδυνο για τους αθλητές. Και έτσι ελήφθη η απόφαση να μετακινηθεί η ομάδα στον Αγιο Αρσένιο, εκεί όπου υπάρχει γήπεδο με συνθετικό χλοοτάπητα και μικρότερων διαστάσεων. Βέβαια έχει και θέμα με το πάρκινγκ και την μετάβαση των φιλάθλων εάν μάλιστα είναι όσοι περιμένουν οι διοικούντες του Πανναξιακού ΑΟ στο ντεμπούτο του Μανωλά..

Τι λέει όμως ο κος Δημήτρης Σοφικίτης εκ μέρους της εταιρείας που συντηρεί το γήπεδο; “Δεν μου αρέσει να χρησιμοποιούν εκφράσεις όπως …χωράφι που άκουσα σε δηλώσεις ή κουβέντες. Το γήπεδο κατασκευάστηκε πριν από 14 χρόνια με σκοπό να κρατήσει όσο γίνεται περισσότερα χρόνια εάν γίνει σωστή χρήση όπως στο εξωτερικό. Μία προπόνηση και ένας αγώνας. Κάτι που δεν έγινε ποτέ. Ο Μανωλάς έχει συνηθίζει να παίζει σε γήπεδα όπως το “Ολίμπικο” στη Ρώμη και καταλαβαίνω την αγωνία του. Ομως στο Αγερσανί με συνθετικό χλοοτάπητα είναι καλύτερα; Το γήπεδο έχει περάσει όλες τις πιστοποιήσεις από την εποπτεύουσα αρχή, αγγλική εταιρεία που ελέγχει και τα γήπεδα της Super League. Παράλληλα, τα κόστη που αναφέρονται είναι λανθασμένα και εκτός πραγματικότητας.

Η υποδομή του γηπέδου όσον αφορά τα υδραυλικά είναι από τις καλύτερες και δεν έχει πιάσει ποτέ νερό, άρα η στράγγιση γίνεται σωστά. Μου κάνει εντύπωση γιατί επιλέγουν το Αγερσανί και όχι το γήπεδο στη Τραγαία που είναι πολύ καλύτερο σε όλες τις υποδομές για έναν σωστό αγώνα. Ζήτησα να μιλήσω με ανθρώπους του Πανναξιακού και δεν εμφανίστηκαν ποτέ. Ο Δήμος έχει στα χέρια του τις προτάσεις μας για την βελτίωση του γηπέδου. Την άλλη εβδομάδα θα είμαι Νάξο και είμαι ανοιχτός σε κάθε πρόταση. Εάν πάμε σε αλλαγή χλοοτάπητα που πρέπει να γίνει γιατί έγινε κατάχρηση όλα αυτά τα χρόνια, τότε η ενδιάμεση πρόταση που έχουμε καταθέσει θεωρούμε ότι είναι ιδανική”

Ακούστε εδώ την συνέντευξη που έδωσε ο κος Σοφικίτης στην εκπομπή “Cyclades On Air” της “Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3”

 

 

Νάξος – Δ. Λιανός: Εκτός ελέγχου η ζήτηση για το νερό

0
Lianos - Lianos
Lianos - Lianos

Πολύ συζήτηση γίνεται αυτές τις ημέρες στο θέμα της διαχείρισης του νερού και κυρίως στο ποιος θα έχει τον έλεγχό του… Οι Δήμοι Νάξου (και Μικρών Κυκλάδων) και Πάρου είναι κάθετοι όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση επιχειρεί να διαχειριστεί το νερό.. Και κυρίως στο γεγονός ότι η ΕΥΔΑΠ θα έχει τον πλήρη έλεγχο

«Το πρώτο τρίμηνο του 2024 η κατανάλωση νερού στη Νάξο αυξανόταν κατά 21% σε σύγκριση με την κατανάλωση του προηγούμενου έτους. Αν δεν αυξάναμε τα τιμολόγια του νερού η κατάσταση θα ξέφευγε». O δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός μιλάει χωρίς περιστροφές στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» για ένα πρόβλημα που διαρκώς επιδεινώνεται – και που κυριάρχησε στην επικαιρότητα το περασμένο καλοκαίρι.

Ο Λιανός είναι υπέρμαχος της αυτονομίας της διαχείρισης του νερού σε τοπικό επίπεδο. Όπως και ο δήμαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς, είναι αντίθετος στη μεταβίβαση της διαχείρισης του νερού των Κυκλάδων στην ΕΥΔΑΠ.

Ο Λιανός μας μίλησε στον απόηχο των δηλώσεων του γενικού γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων Πέτρου Βαρελίδη. Μιλώντας στις αρχές του μήνα στην ημερίδα «Η Κρήτη στην προοπτική της Πράσινης Μετάβασης» στο Ηράκλειο, διευκρίνισε ότι στη νέα «τοπογραφία» της διαχείρισης του νερού, η διαχείριση του νερού των Κυκλάδων, της πιο άνυδρης περιοχής της χώρας, θα περάσει στην ΕΥΔΑΠ, σε αντίθεση με ό,τι έχει συμβεί στα Δωδεκάνησα και την Κρήτη. Ο πρόεδρος της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ) και δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, πάντως, είπε στις «Βιώσιμες Κυκλάδες» ότι δεν θεωρεί ότι πίσω από την εξαγγελία του Βαρελίδη υπάρχει βαθύτερος σχεδιασμός.

Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος τον τελευταίο χρόνο έχει πάει πολλές φορές μπρος-πίσω στο ζήτημα της οργάνωσης της διοίκησης των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ). Τον Δεκέμβριο του 2023 ο υπουργός Θεόδωρος Σκυλακάκης ανακοίνωσε στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) ότι η κυβέρνηση θα έδινε κίνητρα στους δήμους με τη διαγραφή των χρεών τους προκειμένου να συνενώσει τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης-Αποχέτευσης. Στο προεδρείο της ΚΕΔΕ επικράτησε το μέτρο της συγχώνευσης των δημοτικών επιχειρήσεων σε 13 επιχειρήσεις, όσες και οι περιφέρειες, αλλά η πλειοψηφία των δήμων της ηπειρωτικής, αλλά και της νησιωτικής Ελλάδας, διαφώνησαν με τη συγχώνευση.

Τον Μάιο, μετά την επίσκεψή του στην Πάρο, ο Σκυλακάκης άφησε να εννοηθεί ότι κάποιες δημοτικές επιχειρήσεις των Κυκλάδων θα μπορούσαν να διατηρηθούν. Γενικά όμως το υπουργείο Περιβάλλοντος θεωρεί ότι οι δημοτικές επιχειρήσεις είναι πολύ μικρές και επιπλέον δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα λειψυδρίας σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής. Ο Λιανός παραδέχθηκε ότι έχουν γίνει πολλά λάθη από τους δήμους στη διαχείριση του νερού, αλλά θεωρεί ότι η συγχώνευση των φορέων δεν θα λύσει κάποιο πρόβλημα. 

Παρότι μεγάλοι ιδιώτες προμηθευτές, όπως η εταιρεία κατασκευής εγκαταστάσεων αφαλάτωσης Sychem αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών, πιστώνουν στον Λιανό τη γρήγορη αντιμετώπιση της φετινής λειψυδρίας με την επιστράτευση της ενοικίασης εγκαταστάσεων αφαλάτωσης, δεν είναι μυστικό ότι ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος καταλογίζει διαχρονικά στους αιρετούς της Νάξου ολιγωρία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων υδροδότησης του νησιού. Ο Χατζημάρκος είχε προτείνει από το 2015 μέτρα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας αλλά υποστηρίζει ότι το έκανε «εις ώτα μη ακουόντων», καθώς η γενική αντίληψη ήταν ότι «το νησί έχει νερό».

Για τον δήμαρχο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων το πρόβλημα δεν είναι ότι η Νάξος δεν έχει αρκετό νερό, αλλά ότι η ζήτηση αυξάνεται με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με την προσφορά. Η Νάξος είναι από τα νησιά των Κυκλάδων που δεν διαθέτει Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης, κάτι που διαθέτει, για παράδειγμα, η γειτονική Πάρος. Στη Νάξο, όπως και σε πολλά άλλα νησιά των Κυκλάδων, υπάρχει απλώς τμήμα του δήμου που ασχολείται με την ύδρευση και την αποχέτευση, του ίδιου του νησιού αλλά και των οικισμών των Μικρών Κυκλάδων.

 

 

Ν. Συρμαλένιος: “Απαιτείται να οριστικοποιηθεί θεσμικά και πρακτικά η έννοια της φέρουσας ικανότητας”

0
Νάξος - Τουρισμός
Νάξος - Τουρισμός

Το Σάββατο 19 Οκτωβρίου και ώρα 18.00 στο Ξενοδοχείο «Διογένης» η ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ με κεντρικό ομιλητή τον κοινοβουλευτικό της εκπρόσωπο Νάσο Ηλιόπουλο και συμμετοχή επιφανών καθηγητών, αυτοδιοικητικών και εκπροσώπων φορέων, είτε με φυσική είτε με διαδικτυακή παρουσία, διοργανώνει στη Σύρο δημόσια εκδήλωση στα πλαίσια του δημόσιου προσυνεδριακού διαλόγου προς το 1ο Ιδρυτικό Συνέδριο του κόμματος.

Νίκος Συρμαλένιος

Του Νίκου Συρμαλένιου (#)

Το θέμα της εκδήλωσης αποτελεί για όλα τα νησιά αλλά και ευρύτερα για τις τουριστικές περιοχές φλέγον ζήτημα που άπτεται όλων των παραμέτρων που συγκροτούν το αναπτυξιακό μοντέλο αυτών των περιοχών. Οι επιπτώσεις αφορούν την οικονομία, την εργασία, το κοινωνικό κράτος, το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής, το εισόδημα, τις υποδομές, τους φυσικούς πόρους, την ενέργεια, τις μεταφορές, τον πρωτογενή τομέα, τελικά την προοπτική των περιοχών αλλά και των τοπικών κοινωνιών.

Ιδιαίτερα για τα νησιά που αποτελούν πεπερασμένα οικοσυστήματα εντός συγκεκριμένων γεωγραφικών ορίων, το περιεχόμενο του τίτλου ταυτίζεται με αυτή καθεαυτή την ύπαρξη και την προοπτική τους.

Πολλοί, κυρίως από τους τουριστικούς επιχειρηματίες αμφισβητούν την έννοια του υπερτουρισμού, προφανώς φοβούμενοι την μελλοντική μείωση του τουριστικού ρεύματος. Άλλοι αναγνωρίζουν μεν ότι η μεγάλη αύξηση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια δημιούργησε σοβαρά προβλήματα σε πολλές περιοχές, αλλά περιορίζονται στο να αναζητούν τις λύσεις μέσα από την αύξηση των υποδομών.

Προφανώς υπάρχουν νησιά και περιοχές όπου υπάρχει επιτακτική ανάγκη για περισσότερες υποδομές, αλλά ιδιαίτερα στα μικρομεσαία νησιά, για ποιές υποδομές μπορούμε να μιλάμε; Για μεγαλύτερα αεροδρόμια, για περισσότερα λιμάνια, για περισσότερους και μεγαλύτερους δρόμους, για περισσότερα πάρκινγκ, για περισσότερες και μεγαλύτερης παραγωγής μονάδες αφαλάτωσης, για μεγαλύτερους ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ, για περισσότερες εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού, για περισσότερα δίκτυα υδροδότησης, για πιο εκτεταμένα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτικής ενέργειας;

Προφανώς για όλα αυτά τα ελλείμματα οι ευθύνες των κυβερνήσεων πολλών δεκαετιών με συνευθύνη σε πολλές περιπτώσεις και της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι προφανής, πόσο μάλλον που πολλά δις εισέρρευσαν από τα ευρωπαϊκά ταμεία όλα αυτά τα χρόνια. Η έλλειψη αυτή δεν είναι τυχαία, υπαγορεύτηκε κυρίως από το φόβο ανάληψης του πολιτικού κόστους που σε συνδυασμό και με την επιλογή υποστήριξης μεγάλων συμφερόντων, άφησαν τη χώρα και τα νησιά χωρίς συνολικό σχεδιασμό.

Δεν υπάρχει ακόμα χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, δεν υπάρχει καθορισμός χρήσεων γης, δεν εφαρμόζεται η φέρουσα ικανότητα, το τρίπτυχο ύδρευση – αποχέτευση – διαχείριση απορριμμάτων αποτελεί ακόμα εκρηκτικό πρόβλημα, η ενεργειακή επάρκεια δεν αντιμετωπίζεται με τη λογική της εξοικονόμησης ενώ οι ΑΠΕ αφέθηκαν στην ευθύνη της ανεξέλεγκτης αγοράς, οι κοινωνικές υποδομές και οι υπηρεσίες της υγείας, της πρόνοιας και της παιδείας παραμένουν δραματικά ανεπαρκείς, ο πρωτογενής τομέας εγκαταλείφθηκε, η ακτοπλοϊκή διασύνδεση καθορίζεται επίσης και αποκλειστικά από τους κανόνες της αγοράς.

Εξαιτίας λοιπόν της έλλειψης σχεδιασμού αλλά και της συνολικής αύξησης των τουριστικών ροών και όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκοσμίως, τα προβλήματα και οι αρνητικές επιπτώσεις πολλαπλασιάζονται κυρίως με καταστροφικές συνέπειες για το φυσικό αλλά και το δομημένο περιβάλλον, αλλά και με την εξάντληση των φυσικών πόρων (π.χ. νερό), με την επιτακτική ανάγκη για εξασφάλιση στέγης, με την αύξηση της ανασφάλειας λόγω της ανεπάρκειας των δομών υγείας.

Δυστυχώς παρά τη θεωρητική και σχεδόν καθολική παραδοχή των επιπτώσεων αυτών, οιασκούμενες κυβερνητικές πολιτικές επιδεινώνουν ραγδαία τα προβλήματα, ενώ από την άλλη πλευρά δεν έχει διαμορφωθεί μια συνεκτική πολιτική αντιμετώπισης της κατάστασης που λόγω της ραγδαίας αύξησης του τουρισμού (υπερτουρισμός), απαξιώνει το ίδιο το τουριστικό προϊόν, δηλαδή την ελκυστικότητα των νησιών μας και κατά συνέπεια το οικονομικό αποτέλεσμα των τοπικών κοινωνιών.

Προσωπικά πιστεύω ότι εκτός από το συνολικό σχεδιασμό που έπρεπε να έχει γίνει χθες, απαιτείται να οριστικοποιηθεί θεσμικά και πρακτικά η έννοια της φέρουσας ικανότητας. Παρομοιάζω το κάθε νησί με θέατρο που έχει συγκεκριμένη χωρητικότητα, πέραν της οποίας δεν μπορεί να λειτουργήσει. Έτσι θα πρέπει να λειτουργήσουν και τα νησιά, αν θέλουμε να διατηρήσουμε την αρχέγονη φυσική τους ομορφιά (όση έχει παραμείνει) και αν θέλουμε να αποτελούν σε βάθος χρόνου βιώσιμους τουριστικούς προορισμούς, τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες τους.

(#) Ο Νίκος Συρμαλένιος είναι πρώην βουλευτής Κυκλάδων 

Το κουτί, οι κουτοί και η Ματούλα Ζαμάνη

0

Επαναλαμβανόμενα, ανούσια, ειδησεογραφικά ξεκατινιάσματα με αβάσταχτη και βλακώδη ελαφρότητα σε πρωινάδικα εκπέμπουν συνεχώς σε ρυθμό «Εδώ ο κόσμος καίγεται κι αλάργα, πέρα… βρέχει.»

Κείμενο της Ελευθερίας Ψυχογιού 

Στα περισσότερα σπίτια υπάρχει από ένα τουλάχιστον χαζοκούτι, να εκπέμπει συνεχώς, αντικαθιστώντας την ουσία με την ανοησία. Έτσι οι κουτοί πολλαπλασιάζονται, ως πειθήνια όργανα μιας υποτιθέμενης κανονικότητας που ζέχνει και παράλληλα σου επιβάλλει την συνήθεια της σαπίλας της, χωρίς καμία ελπίδα διαφυγής.

Διότι για να ξεφύγεις από την όποια φαυλότητα πρέπει να κάνεις κάτι, να ξεκόψεις από «το τίποτα δεν αλλάζει» και να γίνεις μέρος της ανατροπής μαζί με εκείνους που ακόμη δεν έχουν αναισθητοποιηθεί.

Η Ματούλα έχει ένα δικό της τρόπο να νοιάζεται και να το μοιράζεται, διότι η ενσυναίσθηση αφορά πάντα πολύ περισσότερους από έναν ή ένα γεγονός.

Έχει τον ρυθμό μιας ελεύθερης δυνατής ανάσας, την εαυλωτότητα του να παραμένεις ΑΝΘΡΩΠΟΣ με ένα νοιάξιμο που δεν χωρά σε κουτιά, που δεν απευθύνεται σε κουτούς.

Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι αν φοράει μπλούζα η Matoula Zamani B, αλλά εάν εσύ φοράς κλουβί!

Δείτε εδώ την ανάρτηση της κας Ζαμάνι με αφορμή τα σχόλια που ακούστηκαν για την τελευταία της εμφάνιση σε συναυλία

Σαντορίνη – Καμάρι: Διάσωση 34χρονου λουόμενου

0
Λιμενικό Σώμα
Λιμενικό Σώμα

Σαντορίνη, παραλία Καμαρίου και το Λιμενικό Σώμα σε εγρήγορση μετά από ενημέρωση για λουόμενο ο οποίος βρίσκεται σε δυσχερή θέση λόγω κακών καιρικών συνθηκών.

Πέντε τουλάχιστον σκάφη (ανάμεσά τους και ιδιωτικά) αλλά και δύτες ενεργοποιήθηκαν ώστε να εντοπιστεί ο 34χρονος λουόμενος και να μεταφερθεί με ασφάλεια στo Νοσοκομείο Σαντορίνης όπου και παρέμεινε νοσηλευόμενος για προληπτικούς λόγους

Αναλυτικά, η ενημέρωση από το Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ακτοφυλακής

“Τις μεσημβρινές ώρες σήμερα, ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Θήρας για έναν κολυμβητή σε δυσχερή θέση στη θαλάσσια περιοχή παραλίας «ΚΑΜΑΡΙΟΥ».

Άμεσα τέθηκε σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης και στην περιοχή μετέβησαν ένα περιπολικό όχημα Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. από ξηράς, τέσσερα ιδιωτικά σκάφη, ένας ιδιώτης χειριστής όρθιας κωπηλατικής σανίδας (SUP) καθώς και τρεις επαγγελματίες δύτες.

Ο 34χρονος αλλοδαπός κολυμβητής (υπήκοος Κολομβίας) διασώθηκε με τη συνδρομή των τριών δυτών και αφού μεταφέρθηκε με το SUP στην ακτή, στη συνέχεια διακομίστηκε με ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ στο Γενικό Νοσοκομείο Θήρας, όπου παραμένει νοσηλευόμενος για προληπτικούς λόγους”.

 

Κυκλάδες – Νέα Αριστερά: Εκδήλωση για τον υπερτουρισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη

0

Νέα Αριστερά Κυκλάδων και …. Σάββατο 19 Οκτωβρίου στις 6 το απόγευμα πραγματοποιείται εκδήλωση με θέμα «Υπερτουρισμός και βιώσιμη ανάπτυξη». Δράση που διεξάγεται στο πλαίσιο του δημόσιου προσυνεδριακού διαλόγου για το 1ο Συνέδριο του κόμματος.

Ποιος είναι ο κεντρικός ομιλητής; Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Νάσος Ηλιόπουλος και έχει ενδιαφέρον να δούμε ποιοι είναι οι καλεσμένοι – ομιλητές. Οπως διαβάζουμε στην σχετική πρόσκληση από την Συντονιστική Επιτροπή:

“Σας προσκαλούμε να παρευρεθείτε στην εκδήλωση με θέμα “ΥΠΕΡΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ” που θα πραγματοποιηθεί στη Σύρο στο Ξενοδοχείο ΔΙΟΓΕΝΗΣ το Σάββατο 19/10/2024 και ώρα 18.00 στα πλαίσια του δημόσιου προσυνεδριακού διαλόγου για το 1ο Συνέδριο της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ.

Στην εκδήλωση στην οποία κεντρικός ομιλητής θα είναι ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Νάσος Ηλιόπουλος, είναι προσκεκλημένοι και θα τοποθετηθούν, επιφανείς επιστήμονες, αυτοδιοικητικοί και εκπρόσωποι φορέων.

Παρεμβάσεις και τοποθετήσεις στην εκδήλωση είτε με φυσική, είτε με διαδικτυακή παρουσία θα κάνουν: ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και εκπρόσωπος του δικτύου “Βιώσιμες Κυκλάδες” Γιάννης Σπιλάνης, η εμπειρογνώμονας σε θέματα Τουρισμού και πρώην πρόεδρος του ΕΟΤ Μπέττυ Χατζηνικολάου, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Γιώργος Σταμπουλής, το μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Πολεοδόμων – Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ) Μαρία Ζήφου, ο περιφερειακός σύμβουλος Ν. Αιγαίου με την παράταξη “Ανοιχτοί Ορίζοντες” Μιχάλης Φραγκίσκος, ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης Αλέξης Αθανασίου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων Γιάννης Ρούσσος, ο Δήμαρχος Θήρας Νίκος Ζώρζος, ο Δήμαρχος Πάρου Κωνσταντίνος Μπιζάς, ο Δήμαρχος Μήλου Μανώλης Μικέλης, η εκπρόσωπος της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης Σταματίνα Συρίγου, η εκπαιδευτικός και Διευθύντρια του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Κέας Άννα Μαυρουδή, η εκπρόσωπος της δημοτικής παράταξης “Σύρος εξ αρχής” Χρυσάνθη Ζαράρη και τέλος ο εκπρόσωπος της ΚΟΙΝΣΕΠ Απάνω Μεριά Ανδριανός Παππάς.

Είμαστε σίγουροι ότι ο προβληματισμός που θα αναπτυχθεί θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάδειξη των κρίσιμων επιπτώσεων που παράγει ο ανεξέλεγκτος υπερτουρισμός ιδιαίτερα στην οικονομία, στο περιβάλλον και γενικώτερα στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών μας. Θα συμβάλλει επίσης στην ανάδειξη προτάσεων που θα αντιταχθούν σε μια ανεπίστρεπτη καταστροφική πορεία για τα νησιά”.

H ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών της ΠΝΑι με την ηπειρωτική Ελλάδα ζητά να συζητηθεί στο Π.Σ η Λαϊκή Συσπείρωση

0
laiki_syspeirosi_na

Με επιστολή η οποία απευθύνεται στον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου και τους Περιφερειακούς Συμβούλους, η παράταξη Λαϊκή Συσπείρωση ζητά να συζητηθεί το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών της ΠΝΑι με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Την επιστολή υπογράφει ο Επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης κ. Γιάννης Αγγέλου

“Η τουριστική περίοδος φτάνει στο τέλος της και όπως συμβαίνει πάντα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αρχίζουν να μειώνουν τα δρομολόγιά τους, σε σημείο που να μην υπάρχει σύνδεση μεταξύ πολλών νησιών.

Είναι γεγονός ότι αυτό το φαινόμενο επαναλαμβάνεται διαχρονικά ως αποτέλεσμα της πολιτικής όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα, που δίνουν τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να καθορίζουν ανάλογα με τα κέρδη τους τα δρομολόγια που θα εκτελούν. Ποια νησιά θα προσεγγίζουν, πότε, και το ύψος των εισιτηρίων που απαιτούν από τους νησιώτες.

Είναι επίσης γεγονός ότι σε μια νησιωτική χώρα στην οποία ο ελληνόκτητος στόλος βρίσκεται συνεχώς στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Γεννάται λοιπόν το ερώτημα, πως είναι δυνατόν στη χώρα αυτή να υπάρχουν άγονες γραμμές, αδρά επιδοτούμενες προς τους εφοπλιστές, οι οποίοι εκτός των άλλων έχουν πάνω από 50 φοροαπαλλαγές, ενώ φορολογούνται και εθελοντικά, αν και τα εισιτήρια έχουν ξεπεράσει κάθε όριο σε ακρίβεια.

Τα προβλήματα της υποβαθμισμένης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας που πολλές φορές γίνεται με πλοία αμφίβολης αξιοπιστίας και αξιοπλοΐας, είναι βέβαιο ότι θα γίνουν το χειμώνα μεγαλύτερα για τους κατοίκους των νησιών.

Δεν αξίζει σε κανένα νησιώτη μόλις πέφτει η αυλαία της τουριστικής περιόδου να αρχίζει η δική του «Οδύσσεια».

Δεν αξίζει στο λαό μας να πληρώνει ημερησίως 500.000 ευρώ και να στέλλει ελληνικές φρεγάτες για την προστασία των εφοπλιστών στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, οι οποίοι θησαυρίζουν ακόμα περισσότερο με την γενίκευση του φρικτού πολέμου του Ισραήλ εναντίον της Παλαιστίνης και των γειτονικών χωρών.

Κατόπιν αυτών και με δεδομένο ότι ο περιφερειάρχης συμμετέχει στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, είναι επιτακτική η ανάγκη το Περιφερειακό Συμβούλιο να διεκδικήσει, να απαιτήσει λύσεις για τακτική, ασφαλή και φθηνή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία όλων των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα.”

Γιάννης Αγγέλου, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Νοτίου Αιγαίου