Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 343

Η πιο καταστροφική έκρηξη ηφαιστείου πριν από περίπου 210 χρόνια και οι προβλέψεις των ειδικών για την επόμενη

0

Το όρος Ταμπόρα άλλαξε τον κόσμο. Το 1815, το ηφαίστειο της Ινδονησίας εξερράγη στην ισχυρότερη έκρηξη που έχει καταγραφεί στην ιστορία, στέλνοντας ένα τεράστιο σύννεφο μικροσκοπικών σωματιδίων που… έκρυψαν τον ήλιο, ψύχοντας παράλληλα τον πλανήτη και αλλάζοντας εντελώς τους ρυθμούς στο «ρολόι» της Γης.

Αυτό που ακολούθησε ονομάστηκε «έτος χωρίς καλοκαίρι»: η παγκόσμια θερμοκρασία έπεσε, επλήγησαν οι καλλιέργειες, οι άνθρωποι λιμοκτονούσαν, μια πανδημία χολέρας εξαπλώθηκε και δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πέθαναν. Η έκρηξη ήταν 52.000 φορές ισχυρότερη από την ατομική βόμβα της Χιροσίμα.

Πολλά ηφαίστεια έχουν εκραγεί έκτοτε, αλλά το Ταμπόρα παραμένει η πιο καταστροφική έκρηξη στον πλανήτη. Περισσότερα από 200 χρόνια αργότερα, οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι ο κόσμος μπορεί να περιμένει άλλη μία.

Το ερώτημα δεν είναι αν, αλλά πότε, δήλωσε ο Μάρκους Στόφελ, καθηγητής κλιματικής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Τα γεωλογικά στοιχεία υποδηλώνουν μια πιθανότητα 1 προς 6 για μια μαζική έκρηξη αυτόν τον αιώνα, δήλωσε στο CNN.

Αυτή τη φορά, ωστόσο, θα συμβεί σε έναν κόσμο που έχει αλλάξει πολύ, έναν κόσμο που όχι μόνο είναι πιο πυκνοκατοικημένος αλλά και που έχει θερμανθεί από την κλιματική κρίση.

Η επόμενη μαζική έκρηξη θα «προκαλέσει κλιματικό χάος», δήλωσε ο Στόφελ. «Η ανθρωπότητα δεν έχει κανένα σχέδιο».

Το διοξείδιο του θείου

Τα ηφαίστεια έχουν διαμορφώσει από καιρό τον κόσμο μας- συμβάλλουν στη δημιουργία ηπείρων, έχουν δημιουργήσει την ατμόσφαιρα και μπορούν να αλλάξουν το κλίμα.

Καθώς εκρήγνυνται, εκτοξεύουν ένα κοκτέιλ λάβας, τέφρας και αερίων, συμπεριλαμβανομένου του διοξειδίου του άνθρακα που θερμαίνει τον πλανήτη, αν και σε ποσότητες που επισκιάζονται από αυτές που παράγει ο άνθρωπος καίγοντας ορυκτά καύσιμα.

Όταν πρόκειται για επιπτώσεις στο κλίμα, οι επιστήμονες ενδιαφέρονται περισσότερο για ένα άλλο αέριο: το διοξείδιο του θείου.

Μια μαζική ηφαιστειακή έκρηξη μπορεί να προωθήσει διοξείδιο του θείου μέσω της τροπόσφαιρας – το τμήμα της ατμόσφαιρας όπου συμβαίνουν οι καιρικές συνθήκες – και στη στρατόσφαιρα, το στρώμα περίπου 11 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης όπου πετούν τα αεροπλάνα.

Εδώ, σχηματίζει μικροσκοπικά σωματίδια αερολύματος που διασκορπίζουν το φως του ήλιου, αντανακλώντας το πίσω στο διάστημα και ψύχοντας τον πλανήτη από κάτω. Αυτά τα σωματίδια «θα μεταφερθούν σε όλο τον κόσμο και θα διαρκέσουν για μερικά χρόνια», δήλωσε ο Άλαν Ρόμποκ, καθηγητής κλίματος στο Πανεπιστήμιο Ράτγκερς, ο οποίος έχει περάσει δεκαετίες μελετώντας τα ηφαίστεια.

Φτωχά δεδομένα από τα ηφαίστεια

Για τα σύγχρονα ηφαίστεια, τα δορυφορικά δεδομένα δείχνουν πόσο διοξείδιο του θείου απελευθερώνεται. Όταν το όρος Πινατούμπο στις Φιλιππίνες εξερράγη το 1991, εκτόξευσε περίπου 15 εκατομμύρια τόνους στη στρατόσφαιρα. Αυτή δεν ήταν μια μαζική έκρηξη όπως του Ταμπόρα, αλλά και πάλι ψύχθηκε ο κόσμος κατά περίπου 0,5 βαθμούς Κελσίου για αρκετά χρόνια.

Για τα παλαιότερα ηφαίστεια, ωστόσο, «έχουμε πολύ φτωχά δεδομένα», δήλωσε ο Στόφελ. Οι επιστήμονες προσπαθούν να ανακατασκευάσουν αυτές τις παλαιότερες εκρήξεις χρησιμοποιώντας πληροφορίες από πυρήνες πάγου και δακτυλίους δέντρων, οι οποίοι είναι σαν κάψουλες του χρόνου, που αποθηκεύουν μυστικά της ατμόσφαιρας του παρελθόντος.
Από αυτά γνωρίζουν ότι οι μαζικές εκρήξεις των τελευταίων αρκετών χιλιάδων ετών ψύχουν προσωρινά τον πλανήτη κατά περίπου 1 έως 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Το Ταμπόρα, για παράδειγμα, μείωσε τη μέση παγκόσμια θερμοκρασία κατά τουλάχιστον 1 βαθμό Κελσίου. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η τεράστια έκρηξη Samalas στην Ινδονησία το 1257 μπορεί να συνέβαλε στην έναρξη της «Μικρής Εποχής των Παγετώνων», μιας ψυχρής περιόδου που διήρκεσε εκατοντάδες χρόνια.

Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι οι μαζικές εκρήξεις μπορεί να επηρεάσουν τις βροχοπτώσεις, ξηραίνοντας τα συστήματα μουσώνων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην Αφρική και την Ασία. «Οι μουσώνες το καλοκαίρι συμβαίνουν επειδή η ξηρά θερμαίνεται ταχύτερα από τον ωκεανό», δήλωσε ο Άλαν Ρόμποκ. Μια τεράστια ηφαιστειακή έκρηξη μπορεί να διαταράξει τη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ των δύο.

Ένας πιο ασταθής κόσμος

Η κατανόηση των επιπτώσεων των προηγούμενων μαζικών εκρήξεων είναι ζωτικής σημασίας, αλλά οι επόμενες θα συμβούν σε έναν κόσμο που είναι πολύ θερμότερος από ό,τι πριν οι άνθρωποι αρχίσουν να καίνε μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, άνθρακα και φυσικού αερίου.

«Είναι ένας πιο ασταθής κόσμος τώρα», δήλωσε ο Μάικλ Ραμπίνο, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ο οποίος ερευνά τις σχέσεις μεταξύ των ηφαιστειακών εκρήξεων και της κλιματικής αλλαγής. «Οι επιπτώσεις μπορεί να είναι ακόμη χειρότερες από ό,τι είδαμε το 1815».

Σε κάτι που μπορεί να φαίνεται αντιφατικό, ένας θερμότερος κόσμος μπορεί να σημαίνει ότι οι μαζικές ηφαιστειακές εκρήξεις έχουν ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ψύξη.
Αυτό συμβαίνει επειδή ο τρόπος με τον οποίο σχηματίζονται τα σωματίδια αερολύματος και ο τρόπος με τον οποίο μεταφέρονται «εξαρτάται από το κλίμα», δήλωσε ο Τόμας Άουμπρι, επιστήμονας φυσικής ηφαιστειολογίας στο Πανεπιστήμιο του Exeter.

Καθώς ο κόσμος θερμαίνεται, η ταχύτητα με την οποία ο αέρας κυκλοφορεί στην ατμόσφαιρα αυξάνεται, πράγμα που σημαίνει ότι τα σωματίδια αεροζόλ διασκορπίζονται ταχύτερα και έχουν λιγότερο χρόνο να αναπτυχθούν, πρόσθεσε ο Άουμπρι. Τα μικρότερα αερολύματα μπορούν να διασκορπίσουν το ηλιακό φως πιο αποτελεσματικά από τα μεγάλα, πράγμα που σημαίνει ότι ο αντίκτυπος της ψύξης θα είναι μεγαλύτερος.

Οι ωκεανοί μπορεί επίσης να παίζουν ρόλο. Καθώς η επιφάνεια του ωκεανού θερμαίνεται, ένα στρώμα ελαφρύτερου, θερμότερου νερού βρίσκεται από πάνω και δρα ως εμπόδιο στην ανάμιξη μεταξύ ρηχών και βαθύτερων στρωμάτων. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι εκρήξεις ψύχουν δυσανάλογα το ανώτερο στρώμα του ωκεανού και την ατμόσφαιρα πάνω από αυτό, ανέφερε ο Στόφελ.

Η κλιματική αλλαγή μπορεί επίσης να επηρεάσει τα ίδια τα ηφαιστειακά συστήματα. Το λιώσιμο του πάγου μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες εκρήξεις, καθώς η εξαφάνισή του μειώνει την πίεση, η οποία μπορεί να επιτρέψει στο μάγμα να ανέλθει ταχύτερα. Οι επιστήμονες έχουν επίσης διαπιστώσει ότι οι πιο ακραίες βροχοπτώσεις – που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή – μπορούν να διεισδύσουν βαθιά στο έδαφος, όπου μπορούν να αντιδράσουν με το μάγμα και να προκαλέσουν έκρηξη, δήλωσε ο Άουμπρι.

Αδύνατον να προβλεφθεί

Καθώς ο κόσμος παλεύει με την υπερθέρμανση του πλανήτη, μια περίοδος ψύξης μπορεί να ακούγεται θετική. Οι επιστήμονες λένε ότι ισχύει το αντίθετο.

Πρώτον, υπάρχει ο άμεσος αντίκτυπος. Υπολογίζεται ότι 800 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε ακτίνα περίπου 60 μιλίων από ένα ενεργό ηφαίστειο- μια μαζική έκρηξη θα μπορούσε να εξαφανίσει μια ολόκληρη πόλη. Το Campi Flegrei, για παράδειγμα, έχει δείξει σημάδια ανάδευσης και βρίσκεται ακριβώς δυτικά της ιταλικής πόλης της Νάπολης, όπου ζουν περίπου 1 εκατομμύριο άνθρωποι.

Μακροπρόθεσμα, οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι κατακλυσμιαίες. Μια πτώση της θερμοκρασίας κατά 1 βαθμό Κελσίου μπορεί να ακούγεται μικρή, αλλά είναι ένας μέσος όρος. «Αν εξετάσουμε ορισμένες περιοχές, ο αντίκτυπος θα είναι πολύ μεγαλύτερος», δήλωσε η Μέι Τσιμ, γεωεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

Ο ψυχρότερος καιρός, η λιγότερη ηλιακή ακτινοβολία και η αλλαγή των βροχοπτώσεων θα μπορούσαν να επηρεάσουν πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ρωσίας, πλήττοντας την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια και οδηγώντας ενδεχομένως σε πολιτικές εντάσεις, ακόμη και σε πόλεμο, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση των ασφαλιστών Lloyd’s.

Ο ανθρώπινος και οικονομικός φόρος θα ήταν τεράστιος. Σε ένα ακραίο σενάριο, παρόμοιο με αυτό του Ταμπόρα, οι οικονομικές απώλειες θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 3,6 τρισεκατομμύρια δολάρια μόνο κατά το πρώτο έτος, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Lloyd’s.

Επιπλέον, η ψύξη δεν θα προσέφερε καμία ανακούφιση από την κλιματική αλλαγή- μέσα σε λίγα χρόνια, ο πλανήτης θα επέστρεφε όπως ήταν πριν.

Ποιες περιοχές παρακολουθούν οι επιστήμονες

Η επόμενη έκρηξη θα μπορούσε να συμβεί οπουδήποτε. Υπάρχουν περιοχές που οι επιστήμονες παρακολουθούν, όπως η Ινδονησία, μια από τις πιο ενεργές ηφαιστειακά περιοχές του πλανήτη, και το Γέλοουστοουν, στις δυτικές ΗΠΑ, το οποίο δεν έχει βιώσει τεράστια έκρηξη εδώ και εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια.

«Αλλά ποια θα είναι η επόμενη και πότε – αυτό εξακολουθεί να είναι αδύνατο να προβλεφθεί», δήλωσε ο Στόφελ.

Οι μαζικές ηφαιστειακές εκρήξεις δεν μπορούν να αποτραπούν, αλλά υπάρχουν τρόποι προετοιμασίας, πρόσθεσε ο Στόφελ. Κάλεσε τους εμπειρογνώμονες να αξιολογήσουν τα χειρότερα σενάρια, να εκτελέσουν τεστ αντοχής και να καταρτίσουν σχέδια: τα πάντα, από εκκενώσεις μέχρι προσπάθειες βοήθειας και εξασφάλιση προμηθειών τροφίμων.
Ενώ κάποιοι μπορεί να λένε ότι η πιθανότητα μιας μαζικής έκρηξης είναι ακόμη μικρή, «δεν είναι πραγματικά τίποτα», σύμφωνα με τον καθηγητή κλιματικής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, και προς το παρόν ο κόσμος είναι απροετοίμαστος για τις επιπτώσεις που θα εξαπέλυε. «Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή του να πάρουμε μια ιδέα για το τι θα μπορούσε να συμβεί», κατέληξε.

Πληροφορίες από: https://www.protothema.gr

 

Άνδρος: Μπαίνει δυναμικά στον αγώνα ορεινού τρεξίματος και κολύμβησης

0

Μετά την μεγάλη επιτυχία της πρώτης χρονιάς, το Andros Trail Challenge (πρώην Andrus Beer Trail Race Festival), δε θα μπορούσε να λείπει από το καλεντάρι των αγώνων του 2025.

Η Άνδρος, το πανέμορφο κοντινό κυκλαδίτικο νησί, μας καλεί και φέτος για ορεινό τρέξιμο μέσα από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία  Andros Trail Challenge & Festival. Στις 30 Μαϊου έως 01 Ιουνίου 2025, λοιπόν, το 2ο Andros Trail Challenge είναι γεγονός και θα διεξαχθεί στο γραφικό Κόρθι της Άνδρου.

Το αγωνιστικό πρόγραμμα εμπλουτίζεται για το 2025 έτσι εκτός από τις 4 διαδρομές ορεινού τρεξίματος (34km Gerakones Challenge, 15km Korthi Adventure, 5km Grias Pidima Encounter & 1km Future Champions) που πρόσφεραν μοναδικές δρομικές στιγμές και υψηλό συναγωνισμό, θα υπάρχουν και 3 διαδρομές αγώνων κολύμβησης αλλά και 1 αγώνας «έκπληξη». Σε όλα αυτά θα προστεθούν πολλά events με δρώμενα, μουσική, καλό φαγητό, ώστε να περάσουν όλοι ένα πολύ όμορφο τριήμερο στο αγαπημένο Κυκλαδονήσι το ερχόμενο καλοκαίρι.

Συγκεκριμένα, το Andros Swimming Challenge θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 1 Ιουνίου 2025. Είναι τρεις διαδρομές και ανάλογα με το πόσο εξοικειωμένοι/ες είστε με το νερό, σίγουρα θα βρείτε αυτή που σας ταιριάζει.

Open Sea 11km (Υπεραπόσταση)
Η εκκίνηση θα γίνει από την παραλία του Νειμποριού στη Χώρα της Άνδρου και ο τερματισμός θα γίνει στον Όρμο Κορθίου. Στην περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών έχει προβλεφθεί εναλλακτική διαδρομή η οποία θα έχει αφετηρία την παραλία
Αγίας Μαρίνας στο Μπατσί της Άνδρου και τερματισμό την παραλία Αποθήκες στην περιοχή.

Discover Coastal 3km
Η εκκίνηση θα γίνει από την παραλία της Γριάς το πήδημα στον Όρμο Κορθίου της Άνδρου και ο τερματισμός θα γίνει επίσης στον Όρμο Κορθίου. Στην περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών έχει προβλεφθεί  εναλλακτική διαδρομή η οποία θα έχει αφετηρία την παραλία Χαλκολιμιώνας στην Σταυροπέδα της Άνδρου και τερματισμό την παραλία Αποθήκες στην περιοχή Σταυροπέδα.

Explore Blue 1.7km

Η εκκίνηση θα γίνει από την παραλία της Γριάς το πήδημα στον Όρμο Κορθίου της Άνδρου και ο τερματισμός θα γίνει επίσης στον Όρμο Κορθίου. Στην περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών έχει προβλεφθεί εναλλακτική διαδρομή η οποία θα έχει αφετηρία την παραλία Χαλκολιμιώνας στην Σταυροπέδα της Άνδρου με τερματισμό στην παραλία Αποθήκες στην περιοχή Σταυροπέδα.

Κάθε διαδρομή έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε όλοι οι συμμετέχοντες να απολαύσουν τα καταγάλανα νερά της Άνδρου και να ζήσουν πρωτόγνωρες εμπειρίες μέσα από αυτό το μεγάλο αθλητικό Festival.

Η οργανωτική επιτροπή και οι πάνω από 200 εθελοντές σας προσκαλούν αν σας ενδιαφέρει να συνδυάσετε απόδραση με αθλητισμό και σας υπόσχονται μία μοναδική εμπειρία.

 

ΑΔΜΕ: Έως τον Ιούνιο ολοκληρώνεται η ηλεκτρική διασύνδεση Σαντορίνης – Νάξου

0
Κυκλάδες - ΑΔΜΗΕ
Κυκλάδες - ΑΔΜΗΕ

Έως τον Ιούνιο του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σαντορίνη – Νάξος), με τις εργασίες να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, το έργο θα παραδοθεί προς τα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2026 καθώς τότε η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης.

Σε αυτό το στάδιο, τρέχουν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη ενώ έχει ήδη γίνει από το καλοκαίρι του 2022 η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης μεταξύ των δύο νησιών (Σαντορίνη – Νάξος). Τα έργα εκτελεί η Fulgor.

Παράλληλα, αρχές του 2025 αναμένεται να ολοκληρώσει ο όμιλος Prysmian την πόντιση των καλωδιακών τμημάτων Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη συνολικού μήκους 127 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 150 εκατ. ευρώ.

Έχει ήδη ολοκληρωθεί η πόντιση στα τμήματα Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος. Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος ενώ τον Μάιο ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος. Ανάδοχος του έργου ήταν ο όμιλος Hellenic Cables ο οποίος ανέλαβε το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος συνολικού μήκους 170 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 195 εκατ. ευρώ. Τον υποσταθμό της Σαντορίνης ανέλαβε το σχήμα Damco-Xian Electric.

Η διασύνδεση των Κυκλάδων

Η Δ’ φάση, ύψους 524 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2021 και περιλαμβάνει τη διασύνδεση των νησιών Θήρας, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).

Η ολοκλήρωση της θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.

Τα έργα συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με 165 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και από την ΕΤΕπ. Με την ολοκλήρωσή της, θα μειωθούν οι ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 150 χιλιάδες τόνους, ενώ θα δημιουργηθεί περιθώριο έως 730 MW για την ανάπτυξη νέων ΑΠΕ. Παράλληλα, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση στα κονδύλια που σε ετήσια βάση πρέπει να συγκεντρώνονται μέσω των ΥΚΩ.

Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η τέταρτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων ολοκληρώνει ένα πολυσύνθετο και μεγαλεπήβολο έργο για την αξιόπιστη τροφοδότησή των νησιών ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης, με χωροθετήσεις των Υποσταθμών σε κατάλληλα σημεία, ώστε να περιοριστεί η κατασκευή εκτενούς δικτύου γραμμών μεταφοράς.

Το έργο πρόκειται να μειώσει περαιτέρω τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές ενώ θα μειώσει σημαντικά και τις εκπομπές αερίων ρύπων. Λόγω της αυξημένης μεταφορικής ικανότητας ενισχύεται σημαντικά η δυνατότητα ανάπτυξης ΑΠΕ εντός των διασυνδεδεμένων νησιών.

Με πληροφορίες από τη σελίδα ypodomes.gr

 

SeaJets: Ο Αγιος Βασίλης φέρνει προσφορές στα ταξίδια επιστροφής σε όλα τα νησιά για το 2025

0
Κυκλάδες - Sea Jets
Κυκλάδες - Sea Jets

Αυτή η προσφορά θα σας ferry χαρά!

Αυτές τις γιορτές, η SEAJETS σας προσφέρει μια αποκλειστική προσφορά για τα ταξίδια σας για όλο το 2025! Κλείστε τα ακτοπλοϊκά σας εισιτήρια μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 και κερδίστε 15% έκπτωση σε όλα τα ταξίδια επιστροφής για επιβάτες και οχήματα.

Πώς να επωφεληθείτε από την προσφορά:

  1. Κλείστε τα εισιτήριά σας μέσα απ’ την ιστοσελίδα μας μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024
  2. Λάβετε αυτόματα 15% έκπτωση στα εισιτήρια επιστροφής για όλα τα ταξίδια του 2025

Χρήσιμες Σημειώσεις:

* Η προσφορά ισχύει για ταξίδια μετ’ επιστροφής.

*    Οι εκπτώσεις δεν αθροίζονται και δεν συνδυάζονται με άλλες εμπορικές προσφορές.

Γιατί να επιλέξετε τη SEAJETS;

  • Ταχύτητα και Άνεση: Ταξιδέψτε γρήγορα και άνετα με τα σύγχρονα ταχύπλοα μας.
  • Πολλαπλές Διασυνδέσεις: Επιλέξτε από περισσότερα από 50 λιμάνια και πάνω από 400 συνδέσεις, προς τις Κυκλάδες, Σποράδες και Κρήτη.
  • Εύκολο Island Hopping: Εξερευνήστε πολλαπλά νησιά ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς. Δείτε κάποιες προτάσεις για island hopping εδώ.

Προγραμματίστε τα ταξίδια σας για το 2025 μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου!

Ξεκινήστε τώρα να οργανώνετε τις αποδράσεις σας στο Αιγαίο για το 2025 και επωφεληθείτε της έκπτωσης!

Κλείστε τα εισιτήριά σας τώρα!

Σας ευχόμαστε υγεία, χαρά, αγάπη και αξέχαστα ταξίδια

Fraport : Ποντάρει στην αναβάθμιση των αεροδρομίων σε Σαντορίνη και Μύκονο

0

Επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 600 εκατ. ευρώ, για την επόμενη 5ετία «τρέχει» η Fraport Greece, με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση των 14 αεροδρομίων που είναι υπό την “ομπρέλα” της. Μάλιστα, στο επίκεντρο αυτού του προγράμματος είναι η ενίσχυση της φέρουσα ικανότητας σε τέσσερα αεροδρόμια, της Κω, Κέρκυρας, Μυκόνου και Σαντορίνης, τα οποία μετά την ανάληψη του ελέγχου από την Fraport έφτασαν πλέον στα όρια τους, καθώς η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί σημαντικά.

Οι επενδύσεις σε αυτά τα αεροδρόμια θα συγκεκριμενοποιηθούν τους επόμενους τρεις μήνες περίπου ωστόσο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ. Όπως, συγκεκριμένα, ανέφερε, στο περιθώριο του ετήσιου συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, την περασμένη Πέμπτη, ο κ. Γιώργος Βήλος Γενικός Διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στη Fraport Greece, η εταιρεία μελετά τις τάσεις στα αεροδρόμια και εκτιμάται ότι στα τέσσερα προαναφερόμενα αεροδρόμια θα προχωρήσει σε επέκταση των τερματικών σταθμών.

Οι επενδύσεις αυτές προστίθενται στα 50 εκατ. ευρώ που διαθέτει κάθε χρόνο η Fraport για την βελτίωση των υποδομών σε όλα τα αεροδρόμια, ενώ ήδη υλοποιεί επιπλέον επενδυτικά προγράμματα ύψους 150 εκατ. ευρώ. Συμπεριλαμβανομένων όλων των επενδυτικών σχεδίων ο συνολικός επενδυτικός «λογαριασμός»  στην επόμενη 5ετία ανεβαίνει στα 600 εκατ. ευρώ.

Ήδη, το σχετικό «σήμα» για το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας συνεχίζει δυναμικά είχε δώσει o Αλεξάντερ Τσινέλ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στο πλαίσιο του πρόσφατου 7ου Athens Investment Forum (AIF). “Εστιάζουμε σε τέσσερα αεροδρόμια. Αυτή είναι η άλλη όψη του νομίσματος της εξαιρετικής επιτυχίας που έχει σημειώσει η Ελλάδα στον τουρισμό τα τελευταία 10-15 χρόνια. Από τότε που ξεκινήσαμε να λειτουργούμε, έχουμε αυξήσει τη δυναμικότητά μας κατά 42%, έχουμε φτάσει στην ανώτατη δυναμικότητά μας”.

«Τα αεροδρόμια στα οποία θέλουμε να εστιάσουμε και να επενδύσουμε περαιτέρω είναι η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Κως και η Κέρκυρα. Σε αυτά τα αεροδρόμια θέλουμε να αυξήσουμε τη δυναμικότητα σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των χώρων για τις αποσκευές, των check in, της διαχείρισης επιβατών κ.λπ.», επεσήμανε στο AIF o Αλεξάντερ Τσινέλ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.

Ελλάδα - Fraport - Αεροδρόμια

Όπως τόνισε, κάθε χρόνο η εταιρεία πραγματοποιεί επενδύσεις ύψους 50 – 60 εκατ. ευρώ στις υποδομές των αεροδρομίων, «γιατί η ανανέωσή τους δεν τελειώνει ποτέ». Αυτή την περίοδο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας, η Fraport Greece έχει σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 150 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των αεροδιαδρόμων κάποιων εκ των αεροδρομίων που διαχειρίζεται. Μέρος του προγράμματος θα καλυφθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

«Επενδύουμε συνεχώς σε εξοπλισμό και νέες υπηρεσίες και προσπαθούμε να είμαστε ένας κινητήριος μοχλός της ανάπτυξης», επεσήμανε ο Αλ. Τσινέλ, εστιάζοντας στην ανάγκη βελτίωσης των δημόσιων υποδομών.

«Βλέπουμε ότι γίνονται επενδύσεις από όλους τους συνεργάτες μας, από τους παράγοντες του τομέα του τουρισμού και αναμένουμε να δούμε και την αντίστοιχη επένδυση και στις δημόσιες υποδομές. Χρειαζόμαστε καλύτερους δρόμους, καλύτερη αποχέτευση, καλύτερη ύδρευση, καλύτερα δίκτυα γενικά. Όλα όσα χαρακτηρίζονται ως δημόσιες υποδομές πρέπει να εκσυγχρονιστούν από τον δημόσιο τομέα, έτσι ώστε ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων δικτύων να ακολουθήσει τις δικές μας επενδύσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού», τόνισε χαρακτηριστικά.

Να σημειωθεί ότι η  εταιρεία από το 2017 μέχρι τώρα έχει πραγματοποιήσει ήδη επενδύσεις, ύψους 500 εκατ. ευρώ, για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος).

Παράλληλα η εταιρεία, όπως ανέφερε ο ο κ. Βήλος από το βήμα του συνεδρίου του ΣΕΤΕ, και συγκεκριμένα από το πάνελ «Βιώσιμη Ανάπτυξη: Από τη Θεωρία στην Πράξη», βάζει σε πρώτο πλάνο την βιωσιμότητα, με την σχετική στρατηγική της για το 2030 να περιλαμβάνει συγκεκριμένους ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους. Στόχος της Fraport είναι να έχει φτάσει στην αποανθρακοποίηση  έως το 2045 με τους ενδιάμεσους σταθμούς να περιλαμβάνουν την μείωση κατά 42% των εκπομπών CO2 μέχρι το 2030 και κατά 80% έως το 2040.

Σε αυτό το πλαίσιο προχωρά ένα εκτεταμένο πρόγραμμα απαλλαγής από τον άνθρακα  το οποίο προβλέπει την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε όλα τα αεροδρόμια. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε και ο σχετικός διαγωνισμός και την ενεργειακή διαχείριση των τερματικών σταθμών ενώ τα σχέδια περιλαμβάνουν και τον εξηλεκτρισμό των οχημάτων που χρησιμοποιούνται.

Νέο ρεκόρ επιβατών

Παράλληλα η Fraport Greece επιδιώκει την συνεχή ενίσχυση της επιβατικής κίνησης αλλά και τη στήριξη της αναπτυξιακής πορείας της Ελληνικής περιφέρειας. Γιαυτό και σε σε συνεργασία με άλλους φορείς του κλάδου, όπως η Marketing Greece προωθεί και τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας με στόχο την προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών, την προσαύξηση των δρομολογίων και την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς την χώρα μας.

Ήδη, δε, τα αποτελέσματα φαίνονται καθώς η Fraport Greece κλείνει τη χρόνια με νέο ρεκόρ επιβατών, στα 36,5 εκατ. αυξημένους κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι ενώ το ενδεκάμηνο του 2024 έφτασε τους 35,22 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας άνοδο 6,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όπου ήδη αποτέλεσε έτος σταθμό για την Fraport.

Αξιοσημείωτο είναι το ότι η εταιρεία στηρίζει την προσπάθεια για διεύρυνση της σεζόν., Έτσι, το Νοέμβριο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια 876.317 επιβάτες, αυξημένους κατά 11,6% σε σχέση με τον περασμένο Νοέμβριο. Συγκεκριμένα στο εσωτερικό διακινήθηκαν 502.933 επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 4,4%. Πιο εντυπωσιακή ωστόσο ήταν η αύξηση της διεθνούς επιβατικής κίνησης η οποία έφτασε το 23,2%.

Το Νοέμβριο, όπως προκύπτει, οι επιβάτες έφτασαν τις 876 χιλιάδες, έναντι 784 χιλιάδων τον αντίστοιχο μήνα του 2023, με την αύξηση να φτάνει το 11,6%. Την ίδια ώρα οι εγχώριες αφίξεις ήταν 502 χιλιάδες (+4,4%), με κύριους προορισμούς από τα αερδοδόμια της Fraport Greece την Αθληνα, το Ηράκλειο, τη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά και τη Ρόδο.

Στο σύνολο των 11 μηνών, τα αεροδρόμια της Fraport στη χώρα μας διακίνησαν τους 11 μήνες του χρόνου 35,2 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 6,4% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023. Εξ αυτών, τα 27,9 εκατ. ευρώ αφορούσαν διεθνείς πτήσεις. Μέχρι σήμερα, από τη μέρα ανάληψης της ευθύνης λειτουργίας τους, τα αεροδρόμια της Fraport Greece έχουν ήδη υποδεχθεί περίπου 211,7 εκατομμύρια επιβάτες!

Υπενθυμίζεται ότι η Fraport διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Ακτίου, Χανίων, Κέρκυρας, Καβάλας, Κεφαλονιάς, Θεσσαλονίκης, Ζακύνθου, Κω, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Ρόδου, Σάμου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Τα αεροδρόμια

Στα ενδιαφέροντα σημεία από τα στοιχεία της κίνησης το Νοέμβριο είναι ότι υπάρχει άνοδος 27100,0% στις διεθνείς αφίξεις επιβατών στην Κεφαλονιά.  Από 2 το 2023 έφτασαν τους 544. Στο Άκτιο η αύξηση είναι στο 546,2%, με 1.693 αφίξεις το 2024 από 262 το 2023.  Την ίδια ώρα, άνοδος στις διεθνείς αφίξεις, το Νοέμβριο, καταγράφηκε, με 9,3%, στα Χανιά, με 12.355 αφίξεις από 11.304. Στη Ζάκυνθο η αύξηση είναι 355,4% με 1.644αφίξεις τον περασμένο μήνα, από 361 το Νοέμβριο του 2023.

Πηγή: Reporter.gr

Hellenic Seaplanes – Αττική: Επιστρέφουν τα υδροπλάνα στον Αλιμο μετά από 50 χρόνια (!!!)

0
Σίφνος - Hellenic Seaplanes

Άδεια πτήσεων υδροπλάνων από τον Άλιμο έδωσε το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ), όπως αναφέρει η Hellenic Seaplanes, η οποία ανέλαβε το project για την αδειοδότηση του Αλίμου.

Έτσι η εταιρεία  εντάσσει στο δίκτυο υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων και την Αττική. Έπειτα από πέντε δεκαετίες, όπως υπογραμμίζει, οι πτήσεις με υδροπλάνα επιστρέφουν στην πρωτεύουσα, φέρνοντας την Αθήνα πιο κοντά στα νησιά.

Ο Άλιμος θα εξυπηρετεί πτήσεις προς τα νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, των Σποράδων, του Ιονίου, του Βορείου Αιγαίου καθώς και τους παράλιους προορισμούς της Πελοποννήσου.

“Το νέο σημείο προσέγγισης αποτελεί ορόσημο για τη θαλάσσια αεροπορία της χώρας, προσφέροντας στους Αθηναίους και τους επισκέπτες της Αθήνας ένα σύγχρονο, γρήγορο και ελκυστικό μέσο μεταφοράς προς τα ελληνικά νησιά και άλλους παραθαλάσσιους προορισμούς¨ τονίζει η Hellenic Seaplanes, προσθέτοντας:

“Η μικρή απόσταση από τους κύριους κόμβους μεταφορών καθιστά τον Άλιμο ιδανικό σημείο εκκίνησης για τα υδροπλάνα εξυπηρετώντας τουρίστες, επαγγελματίες και μόνιμους κατοίκους που αναζητούν ταχύτητα, ευελιξία και άνεση στις μετακινήσεις τους.

Τα υδροπλάνα ενσωματώνονται στο πλαίσιο της βιώσιμης μετακίνησης, με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με άλλα μέσα μεταφοράς. Είναι το ιδανικό μέσο για τη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών, ενώ συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των συμβατικών μέσων μεταφοράς”.

ydroplano

Δηλώσεις για την ιστορική στιγμή

Για τη μεγάλη στιγμή του Αλίμου ως ο πρώτος σταθμός υδροπλάνων στην Αθήνα, τοποθετήθηκε ο Δήμαρχος Αλίμου, κ. Ανδρέας Κονδύλης:

«Η Αθηναϊκή Ριβιέρα κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Ο Άλιμος γίνεται ξανά σημείο αναφοράς και σύνδεσης της Αθήνας με τα ελληνικά νησιά, δίνοντας στους πολίτες της Αττικής και στους επισκέπτες μας έναν μοναδικό τρόπο να απολαμβάνουν την ομορφιά της χώρας μας. Τα υδροπλάνα προσθέτουν δυναμική στην περιοχή μας και ενισχύουν το όραμά μας για μια πιο ζωντανή και προσβάσιμη Αθηναϊκή Ριβιέρα».

Στη δέσμευση για καινοτομία και βιωσιμότητα που έρχονται μέσα από τα υδροπλάνα, επικεντρώθηκε ο Περιφερειάρχης Αττικής, κ. Νίκος Χαρδαλιάς:

«Η Αττική επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αναβάθμιση των συγκοινωνιακών της μέσων. Η επαναλειτουργία των υδροπλάνων είναι μία απόδειξη της δέσμευσής μας για καλύτερη συνδεσιμότητα και ενίσχυση του τουριστικού μας προϊόντος. Η Αθηναϊκή Ριβιέρα αποκτά το δικό της μέσο που συνδυάζει την καινοτομία με την παράδοση».

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Βασίλης Οικονόμου αναφέρθηκε στη δυναμική που αποκτά το δίκτυο υδατοδρομίων με την είσοδο του Αλίμου καθώς και στο νέο νομοσχέδιο:

«Η αδειοδότηση του σημείου προσέγγισης στον Άλιμο είναι το πρώτο βήμα για την καθιέρωση των υδροπλάνων ως μέσου μεταφοράς στη χώρα μας. Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός δικτύου που θα φέρει τα νησιά μας πιο κοντά στην ηπειρωτική Ελλάδα και θα ενισχύσει τις μετακινήσεις με σεβασμό στο περιβάλλον και στις ανάγκες των πολιτών. Έχουμε ετοιμάσει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των Υδατοδρομίων όπου θα επιτρέψει την ανάπτυξη της λειτουργίας των Υδροπλάνων στην Ελλάδα. Είμαστε περήφανοι που βάζουμε την Ελλάδα ξανά στον χάρτη της θαλάσσιας αεροπορίας».

Δήλωση του Προέδρου & Διευθύνοντος Συμβούλου της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλα Χαραλάμπους

«Η σημερινή ημέρα είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Με την επιστροφή των υδροπλάνων στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, αποκαθίσταται η σύνδεση της πρωτεύουσας με τη θάλασσα. Ο Άλιμος και ολόκληρη η Αττική αναβαθμίζονται, και ανοίγει ο δρόμος για μια νέα εποχή μεταφορών που θα εξυπηρετεί τους πολίτες και θα φέρει τους επισκέπτες πιο κοντά στην ελληνική φιλοξενία. Το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, και τα υδροπλάνα είναι μόνο η αρχή. Φανταστείτε έναν Αθηναίο να μπορεί σε λίγα λεπτά να φτάσει από την καρδιά της Αθήνας σε έναν νησιωτικό παράδεισο. Η Hellenic Seaplanes δεσμεύεται να υλοποιήσει αυτό το όραμα και να κάνει την Αθηναϊκή Ριβιέρα ξανά το κόσμημα που της αξίζει».

Σύμφωνα με την εταιρεία, η ανάπτυξη των υδροπλάνων θα δημιουργήσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα, ενισχύοντας την τοπική οικονομία. Παράλληλα, θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στις υποδομές της Αθηναϊκής Ριβιέρας.

Η σημερινή αδειοδότηση, αναφέρει, είναι το πρώτο βήμα σε ένα ευρύτερο όραμα για τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου υδροπλάνων. Χρειάζεται πάντα η συνεχής υποστήριξη της Πολιτείας για την άμεση ανάπτυξη περισσότερων προορισμών και την ενοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, ώστε η Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό της στον τομέα των υδροπλάνων.

Αθήνα: Ο Ναξιώτης Ιωάννης Παπαρηγόπουλος, “άναψε” πρώτος Χριστουγεννιάτικο δέντρο

0

Τα Χριστούγεννα του 1834, μεταφέρεται για πρώτη φορά στην Αθήνα το “ξενόφερτο” έθιμο του Χριστουγεννιάτικου δένδρου. Και είχε άρωμα Νάξου…  Η πρώτη Ελληνική οικογένεια που έστησε στο σπίτι της δένδρο στολισμένο με αγιοβασιλιάτικα παιχνίδια με βαμβάκια και κεράκια, ήταν αυτή του Ιωάννη Παπαρρηγοπούλου.

Ο Ιωάννης Παπαρρηγόπουλος (1780-1874) καταγόταν από την Νάξο και συγκεκριμένα από την Δαμαριώνα της Νάξου. Έφυγε από εκεί μικρός και με το πατρικό όνομα Λινάρδος. Στην Κωνσταντινούπολη, όπου έφθασε υιοθετήθηκε από μία οικογένεια Παπαρρηγοπούλου. Χριστούγεννα του 1834 τον βρίσκουμε να υπηρετεί στην Ρωσική Πρεσβεία της Αθήνας ως Γενικός Πρόξενος σε ηλικία 54 ετών.

Ο αρχοντικό του ήταν ένα μεγάλο σπίτι στην Πλάκα με ωραία και σπάνια επίπλωση για την εποχή εκείνη. Λέγεται δε ότι στο σπίτι αυτό κατοίκησε και ο Όθων το 1834 κατά την πρώτη του επίσκεψη στην Αθήνα, για την οποία ο Ρώσος Βλαδίμηρος Δαβίδοβ δίνει μια ενδιαφέρουσα περιγραφή στο έργο του «Οδοιπορικαί σημειώσεις»: «Η ευρύχωρος οικία εν η διαμένει ο πρεσβευτής ημών κέκτηται ωραίαν θέαν προς τον ναόν τού Ολυμπίου Διός, προς τον αποξηραθέντα σχεδόν ποταμόν Ιλισσόν και προς τον Υμηττόν».

Εκείνον τον χρόνο είχε εγκατασταθεί στην Αθήνα και ο πρώτος βασιλεύς της Ελλάδος ο Όθων Οι Βαυαροί που ήταν μαζί του, ήξεραν βέβαια το έθιμο του χριστουγεννιάτικου δένδρου αλλά εκείνον τον χρόνο δεν είχαν φροντίσει για να το τηρήσουν στο παλάτι που βρισκόταν εκεί που είναι σήμερα η παλαιά Βουλή . Το παλιό δηλαδή σπίτι του Αλέξανδρου Κοντόσταβλου που χρησιμοποιήθηκε για ελάχιστα και για κατοικία του Όθωνα. Στο σημείο ακριβώς που αργότερα, το 1858, θεμελιώθηκε η Παλαιά Βουλή από την Αμαλία.

Ο Παπαρρηγόπουλος όμως σαν κοσμογυρισμένος που ήταν, συνήθισε το έθιμο από την Ανατολική Ευρώπη και το μετέφερε πρώτος στην Αθήνα τις ημέρες εκείνες που πανηγύριζε την μεταφορά της πρωτεύουσας του Ελληνικού Βασιλείου από το Ναύπλιο στο “κλεινόν άστυ”.

Έτσι ο επιφανής κάτοικος της Πλάκας, που εστόλισε την παλαιά αυτή Αθηναϊκή συνοικία με το ωραίο σπίτι του, έκαμε για πρώτη φορά αυτή τη Χριστουγεννιάτικη έκπληξη εις τους , “γκάγκαρους” και τους καταγοήτευσε. Η γραφική φωταψία του δένδρου του με τα απαραίτητα στολίδια που τα είχε φέρει από τη Ρωσία εθάμβωσε τους θεατές για την πρωτοτυπία του γεγονότος.

Για τους παλαιούς Αθηναίους, ήταν το χριστουγεννιάτικο εκείνο δένδρο μια γοητευτική έκπληξη. Ένας από τους πολλούς καλεσμένους τη νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων του 1834 στο σπίτι του Παπαρρηγόπουλου ήταν και ο θρυλικός στρατηγός Μακρυγιάννης.

Το πρωί της παραμονής , πέρασε επίτηδες από το περιβόλι του ο Ναξιώτης πρόξενος της Ρωσίας και το κάλεσε για το βράδυ. Αλλά ο στρατηγός που ήταν μαθημένος να περνάει τις γιορτές κοντά στους δικούς του, του είπε. Δεν θ’ άρθω, θα περάσω όπως πάντα με την φαμίλια μου

Εκείνος όμως επέμεινε Έλα και θα δεις το πιο παράξενο δένδρο που όμοιο του δεν υπάρχει στο περιβόλι το δικό σου / Πότε το φύτεψες παρατήρησε εκείνος, περίεργος δε που Δεν φαίνεται από έξω Όχι έλα και θα δεις. >αι πήγε.

Κόσμος πολύς είχε πλημμυρίσει το σπίτι του Παπαρηγόπουλου όπου επήγε τελικά από περιέργεια και ο Μακρυγιάννης με τον φίλο του αγωνιστή Κώτσο Λιδωρικιώτη. Όταν ανέβηκε τη σκάλα του αρχοντόσπιτου, τον υποδέχτηκε με εξαιρετική χαρά ο Παπαρρηγόπουλος Η πρώτη κουβέντα του στρατηγού ήταν.

Που είναι βρε το δένδρο/ Τώρα θα το ιδείς.

Τον οδήγησε τότε ο Παπαρρηγόπουλος μέσα από την πολυκοσμία μέσα από τις σάλες στη μεγάλη αίθουσα όπου έλαμπε στολισμένο το δένδρο.  Ένας έλατος πάνω από δυό μέτρα.

Ο Μακρυγιάννης κατάλαβε τη φάρσα, εντυπωσιάστηκε βέβαια αλλά και δεν τα έχασε

Με την ρουμελιώτικη θυμοσοφία του, του λέει. Ωραίο είναι κυρ-Γιάννη δεν λέω. Αλλά τα δέντρα μου εγώ τα αφήνω να φυτρώνουν μέσα στην κάμαρα. Μόνον τα άρματά μου φυτρώνουν εκεί.

Τις δεκαετίες που ακολούθησαν τα σπίτια που στόλιζαν δέντρο τα Χριστούγεννα πολλαπλασιάστηκαν, αφού η αθηναϊκή κοινωνία προσπαθούσε με κάθε τρόπο να εξευρωπαϊστεί, αγνοώντας φυσικά το πανάρχαιο ελληνικό έθιμο τής ειρεσιώνης.

Επίσης ο Ι. Παπαρρηγόπουλος ήταν ο πρώτος που διοργάνωσε έκθεση προϊόντων προς πώληση για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Το 1858, μάλιστα, διοργάνωσε μια δωροαγορά για να βοηθήσει τους σεισμόπληκτους τής περιοχής τής Αρχαίας Κορίνθου που είχε πληγεί από σεισμό 6,7 Ρίχτερ. Μετά από αυτό τον σεισμό κτίστηκε η νέα πόλη τής Κορίνθου.

Μίνι βιογραφικό 

Ο Ιωάννης Παπαρρηγόπουλος – Λινάρδος Φιλικός και αγωνιστής του 1821 γεννήθηκε στο Δαμαριώνα της Νάξου το 1780 και πέθανε στις 18.11.1874. Ο Ιωάννης Κ.Λινάρδος σε νέα ηλικία έφυγε στην Κωνσταντινούπολη , όπου υιοθετήθηκε από μια οικογένεια Παπαρρηγοπούλου. Σπούδασε στην Πόλη, στην Οδυσσό, και στη Μόσχα. Το 1807 διορίστηκε διερμηνέας του Ρώσικου στόλου του Αιγαίου. Το 1814 επισκέφτηκε τον Αλή Πασά των Ιωαννίνων για υποθέσεις των Ρώσων υπηκόων του, στα Γιάννενα και συνδέθηκε μαζί του με στενή φιλία , την οποία αργότερα αξιοποίησε για το καλό του γένους.

Το 1819 υπηρετεί ως διερμηνέας στο ρώσικο Προξενείο της Πάτρας. Εκεί μυήθηκε στη Φιλική Εταιρία, συνδέθηκε με πολλούς Φιλικούς και προκρίτους .Έπαιξε σημαντικό ρόλο στην προετοιμασία της επανάστασης και αγωνίστηκε για την απελευθέρωση του Έθνους. Στη διάρκεια της επανάστασης ανέλαβε τη διεκπεραίωση πολλών επικίνδυνων αποστολών. Αξιοποιώντας τη φιλία του με τον Αλή Πασά, διατήρησε την επαφή μαζί του, μέχρι του θανάτου του Αλή και έκανε τον μεσολαβητή του Αλή Πασά προς τους Ρώσους , βοηθώντας τον δήθεν στην υλοποίηση των σχεδίων του, για τη δημιουργία ανεξάρτητου κράτους. Στην πραγματικότητα όμως τον έσπρωχνε σε πόλεμο με την Υψηλή Πύλη για το καλό της Ελληνικής Επανάστασης.

Τον Αύγουστο του 1820 ο Παπαρρηγόπουλος ταξιδεύει στην Οδυσσό της Ρωσίας ως απεσταλμένος των προκριτών της Πελοποννήσου για να συναντήσει τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και να τον ενημερώσει για την κατάσταση στην Πελοπόννησο. O Παπαρρηγόπουλος αναφέρει στον Υψηλάντη ότι οι συνθήκες στην Πελοπόννησο δεν είναι ακόμη ώριμες και υποστηρίζει ότι η Επανάσταση πρέπει να ξεκινήσει από τη Μολδοβλαχία.

Τον Απρίλιο του 1821 βρίσκεται διερμηνέας στο ρωσικό προξενείο της Σμύρνης, όπου στη διάρκεια των διωγμών εναντίον των Ελλήνων θα συμβάλει στη διάσωση χιλιάδων ραγιάδων, μεταξύ των οποίων και 400 γυναικόπαιδα.

Το 1827 στη διάρκεια της ναυμαχίας του Ναυαρίνου (20.10.1827) ο Παπαρρηγόπουλος υπηρετούσε ως διερμηνέας στη ναυαρχίδα Αζώφ του Ρωσικού στόλου. Με μυστικές ενέργειές του κατάφερε να αποτραπεί η επίτευξη της συμφωνίας του Ιμπραήμ με τους ναυάρχους του συμμαχικού στόλου. Αν η ναυμαχία του Ναυαρίνου είχε αποτραπεί, η εξέλιξη των πραγμάτων θα ήταν δυσμενής για τον Ελληνισμό και σ’αυτό ο ρόλος του Παπαρρηγόπουλου ήταν καθοριστικός. Το σχέδιο πέτυχε και ο ίδιος παρακολούθησε τη ναυμαχία απ’ τη Μεθώνη. Συνέβαλε επίσης στην αναίμακτη παράδοση της τουρκικής φρουράς στα κάστρα του Αντιρρίου (Μάρτιος 1829), της Ναυπάκτου (Απρίλιος 1829), του Μεσολογγίου και του Ανατολικού (Μάιος 1829).

Το 1837 ο Παπαρρηγόπουλος υπηρετεί στη ρωσική πρεσβεία της Αθήνας ως Γενικός Πρόξενος και σύνδεσμος της ρωσικής αποστολής με το φιλορωσικό κόμμα. Η επιρροή που ασκεί στο κόμμα αυτό είναι εξ ίσου μεγάλη με εκείνη του Θ.Κολοκοτρώνη.

Η Ελληνική κυβέρνηση τον παρασημοφόρησε για τις υπηρεσίες του στην πατρίδα με τοαργυρούν αριστείο ανδρείας, τον χρυσό σταυρό του Σωτήρος και τον μεγαλόσταυρο των Ταξιαρχών. Πέθανε στις 18 Νοεμβρίου 1874 και ετάφη στο Α’ νεκροταφείο με μεγάλες τιμές.

Στις 14.9.1936 έγιναν στον Δαμαριώνα Νάξου τα αποκαλυπτήρια της προτομής του , που φιλοτέχνησε η  Ναξιακή Ένωσις Αθηνών.

Νάξος – Κωμιακή: Μία διαφορετική φάτνη στην είσοδο της Εκκλησίας

0

Από τις αρχές Δεκεμβρίου τα μέλη του Συλλόγου Γυναικών Κωμιακής είχαν αφήσει να εννοηθεί ότι τα φετινά Χριστούγεννα στην πανέμορφη Κωμιακή, στο πιο ορεινό χωριό της Νάξου, θα είναι αρκετά διαφορετικά. Το κυριότερο; Θα έχουν άρωμα, γεύση παράδοσης και βουτιά στην ιστορία του χωριού…

Οσοι βρέθηκαν τις τελευταίες ημέρες στην Κωμιακή και εκκλησιάστηκαν στον Ιερό Ναό Παναγίας Θεοσκέπαστης θα πρόσεξαν ότι η φάτνη που βρίσκεται στην είσοδο του ναού αλλά και εντός η εικόνα της Γέννησης έχει κάτι το διαφορετικό.

Επιστροφή στο παρελθόν. Εξήντα χρόνια πίσω και αναβίωση ενός εθίμου, μοναδικού για τη Νάξο. Κάλυψη από φύλλα και κλάδους δάφνης. Οπως διαβάζουμε δε στην σχετική ανάρτηση του συλλόγου

“Τη γιορτινή και πολύ όμορφη, χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα του χωριού μας έρχεται να συμπληρώσει μια φάτνη στην αυλή της Θεοσκέπαστης.

Πρόκειται για μια ξεχωριστή φάτνη, που δώρισε στο χωριό ο Αντιδήμαρχος Πρασίνου, Εθελοντισμού και Καθαριότητας, Γιάννης Βιτζηλαίος και φιλοτέχνησε με βυζαντινές αγιογραφίες η Καλλιόπη. Β. Κορρέ. Η φάτνη αυτή είναι διαφορετική από τις πλαστικές φιγούρες που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε, απλή, χωρίς περιττά στολίδια, προσεγγίζει το θέμα της γέννησης του Χριστού με κατάνυξη και ευσέβεια, αλλά και με τον απαιτούμενο σεβασμό που επιβάλλει η ιερότητα του χώρου.

Η συγκίνηση σε κάθε χωριανό ή επισκέπτη θα είναι μεγαλύτερη με την είσοδό του στον ναό της Θεοσκέπαστης, γιατί το έθιμο της Γέννησης του Θεανθρώπου μετά από πολλά – πολλά χρόνια αναβίωσε και πάλι στο χωριό μας, χάρις στη συνεργασία του Συλλόγου Γυναικών, του Πνευματικού Κέντρου Πνευματικό Κέντρο Κορωνίδας και της νεωκόρισσας Μαρίας Χωριανοπούλου

Στο κέντρο του ναού δημιουργήθηκε η φάτνη του Χριστού με τα εξαπτέρυγα, τις δάφνες, τα εκκλησιαστικά χρυσοκέντητα καλύμματα και την εικόνα της Γέννησης στο κέντρο. Όλα αυτά θα κάνουν τη λειτουργία το ξημέρωμα των Χριστουγέννων κατανυκτική και πνευματική για κάθε προσκυνητή”.

Μάλιστα, με βάση την σχετική ενημέρωση και στον εορτασμό των Φώτων έχουμε ανάλογη διακόσμηση μόνο που εκεί πρωταγωνιστούν οι μιρσινιές. και μετά θα πάμε στο Πάσχα και στον στολισμό του Επιτάφιου… 

 

Βατικανό – Πάπας Φραγκίσκος: Η ελπίδα απαιτεί τόλμη για να αλλάξουμε τον κόσμο

0

Το μήνυμα της ελπίδας και της αλλαγής κυριάρχησε στην ομιλία του Πάπα Φραγκίσκου την παραμονή των Χριστουγέννων στη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη.

Ο Πάπας, γιορτάζοντας τα 12 χρόνια της θητείας του, συνδύασε τη λειτουργία με το άνοιγμα του Καθολικού Ιερού Ετους 2025, το οποίο αναμένεται να φέρει στη Ρώμη περίπου 32 εκατομμύρια προσκυνητές και τουρίστες.

Στην ομιλία του, ο Πάπας τόνισε τη σημασία της ελπίδας ως κινητήριας δύναμης για την υπέρβαση της μετριότητας και της αδράνειας.

«Η ελπίδα είναι πρόσκληση να αναστατωθούμε από όσα είναι λάθος και να βρούμε το θάρρος να τα αλλάξουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Aνοιγμα της Ιερής Πύλης

Η τελετή περιελάμβανε το άνοιγμα της Ιερής Πύλης της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου, η οποία ανοίγει μόνο κατά τη διάρκεια των Ιερών Ετών.

Το γεγονός σηματοδοτεί την έναρξη ενός έτους ειρήνης, συγχώρεσης και ανανέωσης, με τους πιστούς να έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν ειδικές αφέσεις αμαρτιών.

Η Ιερή Χρονιά θα διαρκέσει έως τις 6 Ιανουαρίου 2026, με τη διοίκηση του Βατικανού να προβλέπει πως έως και 100.000 προσκυνητές θα περνούν καθημερινά από την Ιερή Πύλη.

Ο Πάπας επανέλαβε την έκκλησή του προς τις ανεπτυγμένες χώρες να αξιοποιήσουν την Ιερή Χρονιά για τη μείωση του χρέους των φτωχότερων κρατών.

«Η Ιερή Χρονιά μας καλεί σε πνευματική ανανέωση και μας δεσμεύει στη μεταμόρφωση του κόσμου μας», δήλωσε, προσθέτοντας πως είναι μια ευκαιρία «για ένα ιωβηλαίο των χωρών που βρίσκονται υπό το βάρος άδικων χρεών».

Η έκκληση αυτή θυμίζει τη δράση του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ κατά το Ιερό Ετος 2000, που οδήγησε στη διαγραφή χρεών ύψους 130 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ 2000 και 2015.

Χριστουγεννιάτικο μήνυμα

Ο 88χρονος Πάπας, παρά το κρυολόγημα που τον ταλαιπωρεί, έδειξε σε καλή φυσική κατάσταση κατά τη λειτουργία.

Την ημέρα των Χριστουγέννων, αναμένεται να απευθύνει το παραδοσιακό μήνυμα και την ευλογία «Urbi et Orbi» από την πλατεία του Αγίου Πέτρου.

Το Ιερό Ετος 2025, με κεντρικό θέμα την ελπίδα, φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για μια πιο δίκαιη κοινωνία και τη δέσμευση για αλλαγή, όπως τόνισε ο ίδιος ο Πάπας: «Η ελπίδα είναι η δύναμη που μας οδηγεί στην πνευματική και κοινωνική αναγέννηση».

Reuters

ΠΝΑΙ- Νάξος: Εισήγηση επιβολής προστίμου άνω των €29.000 σε κτηνοτροφική μονάδα

0

Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου δημοσίευσε την Πράξη βεβαίωσης παράβασης σε κτηνοτροφική μονάδα στην περιοχή «Ξηρόκαμπος» στη Νάξο.

Μετά από αυτοψία που έγινε στη μονάδα διαπιστώθηκε ότι γίνεται σταυλισμός και εκτροφή χοίρων χωρίς να προβλέπεται στην άδεια της μονάδας και ως εκ τούτου δεν υφίσταται πρόβλεψη συναφούς περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Επίσης διαπιστώθηκε μη τήρηση περιβαλλοντικών δεσμεύσεων που προβλέπονται από τη νομοθεσία για τη διαχείριση των υγρών αποβλήτων των χοίρων.

Οι ελεγκτές διαπίστωσαν χύδην ροή μαύρου δύσοσμου υγρού, προερχόμενου από το πλύσιμο του χώρου σταβλισμού, το οποίο έρεε προς κατηφορικό χωμάτινο έδαφος εντός της ιδιοκτησίας της μονάδας και με αποτέλεσμα την υποβάθμιση Περιβάλλοντος κατά παράβαση του Ν.1650/1986 «που ενδέχεται να προκαλέσει σημαντικές βλάβες στην ποιότητα του αέρα, του εδάφους και του νερού ή στα ζώα και τα φυτά».

Παρά την αντίκρουση του ελεγχομένου ότι τα υγρά κατέληξαν στο έδαφος εξαιτίας λανθασμένου χειρισμού του εργάτη που έκανε τον καθαρισμό, η υπηρεσία χαρακτηρίζει την παράβαση σοβαρή καθώς η αιτιολόγηση δεν αναιρεί τα ευρήματα της αυτοψίας.

Η πρώτη παράβαση χαρακτηρίζεται ως χαμηλής σοβαρότητας αλλά η δεύτερη ως “σημαντικής σοβαρότητας”. Η Περιφέρεια, και για τις δύο παραβάσεις απαιτεί από τη μονάδα πλάνο διορθωτικών ενεργειών αλλά για την παράβαση των υγρών αποβλήτων η υπηρεσία εισηγήθηκε πρόστιμο 29.123,94 ευρώ. Αρμόδια αρχή για την επιβολή του προστίμου είναι ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου.

Με πληροφορίες από τη σελίδα cibum.gr