Στο 6ο Food Experience Graviera Naxos, Έλληνες και Ιταλοί σεφ θα μαγειρέψουν ιταλικές σπεσιαλιτέ, χρησιμοποιώντας το διάσημο τυρί της Νάξου. Σε cooking lessons που θα γίνουν σε εύφορα ναξιώτικα περιβόλια με παραδοσιακούς ξυλόφουρνους αλλά και εν πλω για τη μαγευτική Δονούσα, γεύσεις και αρώματα Ελλάδας και Ιταλίας θα σμίξουν, προσφέροντας μία μοναδική γαστρονομική εμπειρία.
Το Food Experience Graviera Naxos, το οποίο διοργανώνεται από την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια, σε μία προσπάθεια να προωθήσει το πεντανόστιμο τυρί που έχει χαρακτηριστεί και ως «το χρυσάφι του νησιού» και, παράλληλα, να γνωρίσει στον κόσμο τις ομορφιές της Νάξου.
Τις προηγούμενες χρονιές, στο πλαίσιο του Food Experience Graviera Naxos, στο νησί της Αριάδνης βρέθηκαν Έλληνες Ολυμπιονίκες που μίλησαν για τη διατροφική αξία της Γραβιέρας Νάξου Π.Ο.Π. και τη σημασία της σωστής διατροφής στην επίτευξη των αθλητικών στόχων, ενώ γνωστοί σεφ ετοίμασαν πιάτα-έκπληξη συνδυάζοντας έθνικ στοιχεία από διαφορετικές κουζίνες, τα οποία ικανοποίησαν και τους πιο απαιτητικούς ουρανίσκους.
Η υπέροχη γεύση και η απαράμιλλη ποιότητα της Γραβιέρας Νάξου Π.Ο.Π., του κορυφαίου προϊόντος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου και της ναξιώτικης τυροκομίας, αναγνωρίστηκε ακόμη μία φορά σε παγκόσμιο επίπεδο. Το εκλεκτό, πιστοποιημένο τυρί κατάφερε να ξεχωρίσει και να βραβευθεί με το Superior Taste Award με δύο αστέρια από το Διεθνές Ινστιτούτο Γεύσης των Βρυξελλών (International Taste Institute, πρώην ITQI), το οποίο ιδρύθηκε το 2005 και αποτελεί τον ηγέτη στην αξιολόγηση και πιστοποίηση γεύσης παγκοσμίως.
Ραντεβού στο 6ο Food Experience Graviera Naxos 14 – 15 Ιουνίου και τελεί υπό την αιγίδα του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου.
Μπήκαν οι υπογραφές και έρχονται να βελτιώσουν τον υγειονομικό χάρτη της Ελλάδας. Μάλιστα, από τα έντεκα σκάφη με υγειονομικό εξοπλισμό, τα τρία εξ αυτών θα έχουν ως έδρα σε νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ήτοι Κέα, Λειψοί και Κάσος… Δεύτερο ζητούμενο όμως και πιο σημαντικό; Θα υπάρχει και η κατάλληλη ιατρική στελέχωση; Γιατί χωρίς ιατρικό προσωπικό, τα σκάφη αυτά είναι ουσιαστικά άχρηστα.
Αναλυτικά…
Υπεγράφη την 07.06.2024, από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστο Στυλιανίδη και τον Γενικό Διευθυντή της Viking Norsafe Life-Saving Equipment Hellas κ. Ιωάννη Γεωργιάδη, η υπ’ αριθ. Τ12/2024 σύμβαση για την προμήθεια έντεκα (11) σκαφών κατάλληλα διαμορφωμένων με υγειονομικό εξοπλισμό, μήκους άνω των 11μ.
Καθόσον το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή αναλαμβάνει καθημερινά σχεδόν τη διακομιδή ασθενών, η ενσωμάτωση αυτού του εξοπλισμού παίζει καθοριστικό ρόλο στο να σωθούν ζωές. Παράλληλα, ενισχύει τη δυνατότητα του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. να παρέχει, επικουρικά, υγειονομική φροντίδα στις περιοχές που βρίσκονται μακριά από τις κεντρικές υγειονομικές δομές της χώρας μας και θωρακίζει ακόμη περισσότερο τα νησιά στα οποία θα διατεθούν τα οποία είναι η Θάσος, τα Ψαρά, ο Άγιος Ευστράτιος, οι Φούρνοι, η Κέα, οι Λειψοί, η Κάσος, η Βόρεια Εύβοια, η Ζάκυνθος, τα Σφακιά και η Ιεράπετρα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αυξάνεται το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών. Γεγονός το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, για τις περιπτώσεις που οι πολίτες και οι επισκέπτες χρειάζονται άμεση και αποτελεσματική υγειονομική υποστήριξη.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης δήλωσε σχετικά: «Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια έντεκα νέων σκαφών κατάλληλα διαμορφωμένων με υγειονομικό εξοπλισμό, αποτελεί σημαντικό βήμα, αφενός μεν για την ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού μας Σώματος και αφετέρου δε για την ακόμα αποτελεσματικότερη προστασία της δημόσιας υγείας, που είναι σταθερά ένας από τους κεντρικούς στόχους του Κράτους. Η ενίσχυση των υγειονομικών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος θα συμβάλλει αποφασιστικά στο αίσθημα ασφάλειας και τελικά ,στην ίδια την ευημερία των πολιτών μας και ιδίως εκείνων που αποφασίζουν να διαμένουν και να παράγουν σε νησιωτικές ή απομακρυσμένες περιοχές. Οι πολίτες αυτοί, πέραν των συγχαρητηρίων μας για την απόφασή τους να “φυλάσσουν Θερμοπύλες”, αξίζουν και τη φροντίδα μας. Δεν είναι πολίτες μειωμένων δικαιωμάτων, αντίθετα έχουν ακριβώς τα ίδια δικαιώματα και τις αξιώσεις που έχει κάθε πολίτης, είτε ζει σε κάποιο αστικό κέντρο, είτε όχι».
Η σύμβαση, συνολικού ύψους 6.598.900 ευρώ, συγχρηματοδοτείται από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους (Μέσο Χρηματοδοτικής Στήριξης για τη Διαχείριση των Συνόρων και την Πολιτική Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ) του Ταμείου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Συνόρων 2021-2027) και προέκυψε ως απτό αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας και των συντονισμένων προσπαθειών όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Τα σκάφη θα κατασκευαστούν από ειδικά ενισχυμένα συνθετικά υλικά. Η υπερκατασκευή θα διαθέτει ειδική καιροστεγή θύρα κατάλληλων διαστάσεων, ώστε να επιτρέπει την είσοδο ειδικού τροχήλατου φορείου μεταφοράς ασθενών έως και τον ειδικά διαμορφωμένο θάλαμο ασθενών του σκάφους. Η πρόωση των σκαφών επιτυγχάνεται από δύο (02) κύριες έσω-έξω πετρελαιομηχανές (DIESEL) ναυτικού τύπου. Τα σκάφη θα αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα άνω των σαράντα (40) κόμβων ενώ η ακτίνα ενεργείας θα υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ν. μίλια, με την οικονομική τους ταχύτητα σε κατάσταση πλήρους φόρτου.
Επίσης, θα διατηρούν την πλήρη επιχειρησιακή τους ικανότητα κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και συγκεκριμένα σε κατάσταση θαλάσσης (SeaState) έως τέσσερα (04) κατά Douglas προκειμένου να βελτιώσουν την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, την ικανότητα ανταπόκρισης, την άσκηση ελέγχου-αστυνόμευσης καθώς και την εξυπηρέτηση έκτακτων περιστατικών (διακομιδής) βαρέων πασχόντων ασθενών του ΕΚΑΒ.
Επιστήμονες στη Σουηδία δημιούργησαν τον πρώτο «ζωντανό υπολογιστή» στον κόσμο από ανθρώπινο εγκεφαλικό ιστό.
Αποτελείται από 16 οργανοειδή, συστάδες εγκεφαλικών κυττάρων που αναπτύχθηκαν σε εργαστήριο, τα οποία στέλνουν πληροφορίες μεταξύ τους.
Λειτουργούν όπως ένα παραδοσιακό τσιπ υπολογιστή – στέλνοντας και λαμβάνοντας σήματα μέσω των νευρώνων τους που δρουν σαν κυκλώματα.
Αλλά αυτό που κάνει ξεχωριστά τα συγκεκριμένα οργανοειδή είναι ότι ο «ζωντανός υπολογιστής» χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια, επειδή οι ζωντανοί νευρώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν πάνω από ένα εκατομμύριο φορές λιγότερη ενέργεια από τους σημερινούς ψηφιακούς επεξεργαστές.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι για την ίδια ταχύτητα και 1.000 φορές περισσότερη μνήμη, ο ανθρώπινος εγκέφαλος χρησιμοποιεί από 10 έως 20 βατ -σε σύγκριση με τον υπολογιστή που χρησιμοποιεί 21 μεγαβάτ. Ένα μεγαβάτ ισούται με ένα εκατομμύριο βατ.
Τα οργανοειδή είναι μικροσκοπικές, αυτοοργανωμένες τρισδιάστατες καλλιέργειες ιστών που κατασκευάζονται από βλαστοκύτταρα. Τέτοιες καλλιέργειες μπορούν να κατασκευαστούν για να αναπαράγουν μεγάλο μέρος της πολυπλοκότητας ενός οργάνου ή για να εκφράσουν επιλεγμένες πτυχές του, όπως η παραγωγή ορισμένων τύπων κυττάρων.
Οι επιστήμονες παίρνουν τα βλαστοκύτταρα και τα καλλιεργούν για περίπου ένα μήνα μέχρι να σχηματίσουν χαρακτηριστικά όπως οι νευρώνες. Οι μίνι εγκέφαλοι κατασκευάστηκαν από περίπου 10.000 ζωντανούς νευρώνες, διαμέτρου περίπου 0,5 χιλιοστών. Τα οργανοειδή εκπαιδεύονται με δόσεις ντοπαμίνης – όταν εκτελούν τις εργασίες σωστά λαμβάνουν μια δόση της χημικής ουσίας ως ανταμοιβή.
Οι επιστήμονες χορηγούν ντοπαμίνη εκθέτοντας μια συγκεκριμένη περιοχή του οργανοειδούς στο φως – όπως συμβαίνει και με τον ανθρώπινο εγκέφαλο όταν ενεργοποιείται μια συγκεκριμένη περιοχή. Οι μίνι εγκέφαλοι περιβάλλονται από οκτώ ηλεκτρόδια που μετρούν τη δραστηριότητα στα οργανοειδή και οι ερευνητές μπορούν να στείλουν ρεύμα μέσω του ηλεκτροδίου για να επηρεάσουν τον νευρώνα.Αυτά τα ηλεκτρόδια εκτελούν τον διπλό ρόλο της διέγερσης των οργανοειδών και της καταγραφής των δεδομένων που επεξεργάζονται.
Τα οργανοειδή βρίσκονται μέσα σε έναν μικρορευστοποιητικό επωαστήρα που λειτουργεί ως ένα μίνι υδραυλικό σύστημα για μικροσκοπικές ποσότητες υγρών, παρέχοντας θρεπτικά συστατικά στα κύτταρα που είναι απαραίτητα για να διατηρηθούν στη ζωή. Ο επωαστήρας διατηρεί τα οργανοειδή σε θερμοκρασία σώματος και αυτοματοποιεί τη ροή και τη συντήρηση των κυτταρικών μέσων, παρέχοντας ένα σταθερό περιβάλλον απαλλαγμένο από βακτήρια και ιούς. Τα κύτταρα στον «ζωντανό υπολογιστή» πεθαίνουν μέσα σε 100 ημέρες, συσσωρευμένα σε μια τρισδιάστατη δομή οργανοειδών.Είναι όμως παρόμοια με τα ανθρώπινα και έχουν παρόμοια ηλεκτρική δραστηριότητα. Οι επιστήμονες απλώς αναπτύσσουν νέα οργανοειδή για να αντικαταστήσουν τα νεκρά.
Η ομάδα εγκαινίασε πρόσφατα τον υπολογιστή εγκεφάλου ως μια διαδικτυακή πλατφόρμα που επιτρέπει στους ερευνητές παγκοσμίως να διεξάγουν πειράματα εξ αποστάσεως σε βιολογικούς νευρώνες in vitro. Ήδη, πάνω από 30 πανεπιστήμια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη χρήση της πλατφόρμας.
Μία ακόμη προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος αλλά εξ αναβολής…
Μία τέτοια αφορά πολύωρη διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος θα έχουμε αύριο Τρίτη (σ.σ. έρχεται από την περασμένη Πέμπτη κι αυτό γιατί τα στελέχη του ΔΕΔΔΗΕ πήγαν Αμοργό λόγω της πυρκαγιάς) στην ευρύτερη περιοχή των Τριπόδων.
Πότε και που; Τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ θα βρίσκονται αύριο Τρίτη 11 Ιουνίου σε περιοχές από τις Τρίποδες έως το Λατομείο Λεγάκη
Με βάση την σχετική ανακοίνωση από το γραφείο Νάξου του ΔΕΔΔΗΕ έχουμε και λέμε…
Διακοπή Ηλεκτρικού Ρεύματος : «Λόγω εκτέλεσης των απαραίτητων τεχνικών εργασιών θα γίνει διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος την Τρίτη 11 Ιουνίου από τις 09:00 έως τις 13:30 περίπου στις εξής περιοχές: πλησίον Σταυροπηγής Βίβλου, Αυλιά και λατομείο Λεγάκη ”
Παράλληλα, όπως σημειώνεται … η επανατροφοδότηση θα γίνει χωρίς προειδοποίηση, ενδεχομένως και πριν από την προγραμματισμένη ώρα ολοκλήρωσης των εργασιών.
Και μην ξεχνάτε ότι πρέπει να έχουμε εκτός ρεύματος τις ηλεκτρικές συσκευές για την αποφυγή τυχόν ατυχημάτων με την ενεργοποίηση και πάλι του ηλεκτρικού ρεύματος
Επίσης για λόγους ασφαλείας απαγορεύεται η προσέγγιση στους αγωγούς ή σε άλλα στοιχεία του δικτύου, έστω κι αν βρίσκονται στο έδαφος.
Από τις πιο όμορφες ειδήσεις της ημέρας… Μετά από 4 χρόνια, εντοπίστηκε φωλιά χελώνας caretta caretta στην παραλία Λάγγερη στην Πάρο και σήμανε συναγερμός. Υπάρχει σήμανση, περίφραξη και σε δύο μήνες περιμένουν τα πρώτα χελωνάκια….
Η πρώτη ανακοίνωση έγινε από την Μαριάννα Κεχαγιά μέσω της προσωπικής της σελίδα (μαζί με την Μαρία Περαντινού) που ανέφερε ” Με πολύ μεγάλη χαρά ανακοινώνουμε πως σήμερα, μετά από 4 χρόνια, εντοπίστηκε φωλιά χελώνας caretta caretta στην παραλία Λάγγερη στην Πάρο.Περιμένουμε τα χελωνάκια σε 2 μήνες. Αξίζει να αναφερθεί πως η χελώνα που επέλεξε να κάνει τη φωλιά της εκεί, είχε μάλλον γεννηθεί στο ίδιο σημείο πριν από περίπου 30 χρόνια.
Το σημείο προστατεύεται σε συνεργασία με τον ΑΡΧΕΛΩΝ και Naxos island wildlife protection αλλά και από όλους εμάς στην Πάρο, μόνιμους και επισκέπτες, που έχουμε την υποχρέωση και την τύχη να προστατέψουμε αυτό το μοναδικό πλάσμα που κινδυνεύει με εξαφάνιση. Ίσως βρεθούν και άλλες φωλιές, ας έχουμε όλοι το νου μας για τα χαρακτηριστικά ίχνη”.
Η συνέχεια βέβαια δόθηκε μέσα από τη σελίδα “Σύλλογος Προστασίας Αγιας Ζωής Νάξου” που σημείωσε:
Με ευχάριστα νέα ξεκίνησε η σημερινή Κυριακή. Συνεργάτες μας στην Πάρο, μας ενημέρωσαν νωρίς το πρωί, πως μια χελώνα Caretta-caretta γέννησε τα αυγά της στην παραλία «Λαγγέρη». Αμέσως η περιοχή περιφράχτηκε προκειμένου τα αυγά να εκκολαφθούν με ασφάλεια.
Το ευχάριστο αυτό περιστατικό αναδεικνύει με τον πιο εμφατικό τρόπο το σοβαρό πρόβλημα που δημιουργούν οι “καθαρισμοί” των παραλιών με βαρέα οχήματα. Μια πρακτική, που ούτως ή άλλως δεν είναι νόμιμη, καταστρέφει την μικροχλωρίδα και μικροπανίδα των ακτών, ενώ η αφαίρεση των νεκρών φύλλων του θαλάσσιου φυτού Ποσειδωνία (Posidonia oceanica) από τις ακτές συμβάλλει στην ταχύτερη διάβρωση τους κάτι μου θα οδηγήσει σε μια πολύ διαφορετική, αλλοιωμένη και αφύσικη εικόνα των παραλιών, χωρίς ζωή και χωρίς αμμουδιά.
Η ωοτοκία των θαλάσσιων χελωνών ξεκινά αρχές Μαΐου και ολοκληρώνεται τέλη Οκτωβρίου. Οι επαναλαμβανόμενοι “καθαρισμοί” τέτοιου είδους χωρίς καμία μέριμνα είναι ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου για την αναπαραγωγή και προστασία των υπέροχων αυτών πλασμάτων που απειλούνται με εξαφάνιση και πρέπει να σταματήσει”.
Η Χριστίνα Κοντοβά ταξίδεψε στη Νάξο, από όπου και ανάρτησε στα social media, στιγμιότυπα.
Η γνωστή σχεδιάστρια απολαμβάνει τις διακοπές της στο νησί και μοιράζεται με τους διαδικτυακούς της φίλους, φωτογραφίες από την παραμονή της στο νησί και τις επισκέψεις σε χωριά, αλλά και την παραλία του Αγίου Προκοπίου.
Την ίδια ώρα, μέσω stories ανέβασε και φωτογραφίες από τη βόλτα που έκανε στο εσωτερικό της Νάξου (Χαλκί), όπου ήπιε και ελληνικό καφέ μαζί με την παρέα της.
“Kαθαρές”, για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια, ήταν χθες το πρωί τρεις από τις παραλίες της Ρόδου, στις οποίες γινόταν παράνομη κατάληψη αιγιαλού από μπιτς μπαρ. Καθοριστικός παράγοντας ήταν βέβαια η παρουσία της γενικής γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας Νάγιας Κόλλια, η οποία επισκέφθηκε τα συγκεκριμένα σημεία και μετέφερε το μήνυμα.
Το ερώτημα όμως είναι κατά πόσον οι παραλίες αυτές θα παραμείνουν ως έχουν το υπόλοιπο καλοκαίρι. Αλλά και πώς θα διαχειριστεί το υπουργείο Οικονομικών ανάλογες περιπτώσεις, όχι μόνο στη Ρόδο αλλά και σε όλη την Ελλάδα, με δεδομένο ότι είναι φύσει αδύνατη η συνεχής παρουσία ενός γενικού γραμματέα σε κάθε τουριστική περιοχή.
Εξόφθαλμες περιπτώσεις
Η προκλητική ενέργεια του μπιτς μπαρ «Santa Marina» στην Αγία Μαρίνα της Ρόδου, να «ξηλώσει» το πρωί της Παρασκευής τη σφράγιση της ακτής η οποία είχε επιβληθεί από την Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου λίγες ώρες νωρίτερα, ήταν «η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινή», οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ζήτησαν από τις Αρχές του νησιού να επιβληθεί πάσει θυσία η απόφαση.
Παράλληλα, το βράδυ της Παρασκευής ταξίδεψε στο νησί η γενική γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας Νάγια Κόλλια, με αποστολή να επιτηρήσει τη σφράγιση του «Santa Marina», αλλά και να ελέγξει ακόμη δύο από τις πιο εξόφθαλμες περιπτώσεις παρανομίας στο νησί, στον Αγιο Παύλο της Λίνδου και στην Αγία Αγάθη στο Χαράκι.
Το πρωί του Σαββάτου η κ. Κόλλια επισκέφθηκε την Αγία Μαρίνα και διαπίστωσε ότι η επιχείρηση είχε συνετιστεί και είχε μετακινήσει τα ομπρελοκαθίσματασε γειτονικό χώρο στην ίδια παραλία, τον οποίο μίσθωνε από πέρυσι χωρίς να τον χρησιμοποιεί (και απομάκρυνε εντελώς τα θαλάσσια κρεβάτια).
Υπενθυμίζεται ότι στην επιχείρηση επιβλήθηκε πρόστιμο 28.500 ευρώ για την παράνομη κατάληψη 400 τ.μ. στην ακτή και 76 τ.μ. στη θάλασσα. Ενώ συνελήφθη ο υπεύθυνος του καταστήματος που αποσφράγισε την ακτή και οδηγήθηκε προχθές στον εισαγγελέα. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο μπιτς μπαρ πρόκειται να σφραγιστεί εντελώς στις 20 Ιουνίου, σύμφωνα με απόφαση που έλαβε πριν από μερικές ημέρες ο Δήμος Ρόδου.
Η γενική γραμματέας επισκέφθηκε ακόμη δύο ακτές, στις οποίες εδώ και χρόνια λειτουργούν παράνομα επιχειρήσεις . Πρόκειται για τον Αγιο Παύλο, όπου λειτουργεί παράνομα επιχείρηση η οποία έχει «διαμορφώσει» σε επίπεδα για κρεβάτια και ξαπλώστρες τη βάση του βράχου της Ακρόπολης της Λίνδου και είχε τοποθετήσει παράνομη εξέδρα στη θάλασσα. Και την Αγία Αγάθη, όπου είχαν τοποθετηθεί δύο καντίνες – εστιατόρια με τραπεζοκαθίσματα και ομπρελοκαθίσματα.
Η κ. Κόλλια μίλησε με τους υπευθύνους των δύο μαγαζιών, οι οποίοι την ίδια ημέρα ξεκίνησαν να μαζεύουν ομπρελοκαθίσματα και παράνομες κατασκευές. Ως αποτέλεσμα, το πρωί της Κυριακής και οι δύο παραλίες ήταν «καθαρές». Επίσης είχε συνάντηση με εκπροσώπους του δήμου, στους οποίους επανέλαβε ότι η διαδικασία σφράγισης των παράνομων καταστημάτων είναι στη δική τους αρμοδιότητα.
Οι περιπτώσεις αυτές, πάντως, δεν είναι οι μόνες ούτε στη Ρόδο ούτε στην υπόλοιπη Ελλάδα. Χθες ο κ. Χατζηδάκης σε δήλωσή του στο ΑΠΕ επανέλαβε ότι «είχαμε προειδοποιήσει εδώ και μήνες ότι δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να παρανομεί». Ωστόσο, στην πράξη η εφαρμογή της νομοθεσίας θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη, λόγω της έκτασης της παρανομίας σε όλη τη χώρα.
Μεσημέρι της Κυριακής (09/06) και ενημερώθηκε το Λιμεναρχείο Πάρου ότι υπάρχει αλλοδαπός σε παραλία του νησιού (“Μαρτσέλο”) χωρίς τις αισθήσεις του, όταν και ανασύρθηκε από τη θάλασσα..
Μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Κέντρο Υγείας αλλά οι γιατροί το μόνο που έκαναν ήταν να διαπιστώσουν τον θάνατό του..
“Τις μεσημβρινές ώρες σήμερα (σ.σ. Κυριακή), ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Πάρου ότι ένας 35χρονος αλλοδαπός ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του από τη θαλάσσια περιοχή παραλίας «ΜΑΡΤΣΕΛΟ» Πάρου.
Ο 35χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ στο Κέντρο Υγείας Πάρου, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Από το Λιμεναρχείο Πάρου που διενεργεί την προανάκριση, παραγγέλθηκε η διενέργεια νεκροψίας-νεκροτομής”.
Ανοιχτή θα παραμείνει η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στο «πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού 2024-2025» της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), ανεξαρτήτως του ΑΦΜ των δικαιούχων, από σήμερα Δευτέρα 10 Ιουνίου 00.00 έως την Τρίτη 11 Ιουνίου 2024 και ώρα 10.00.
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2024 και αφορά σε 300.000 επιταγές, με προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 43% από πέρυσι, ενώ, συνολικά, ο προϋπολογισμός του προγράμματος έχει τετραπλασιαστεί την τελευταία πενταετία.
Η επιταγή είναι ένας μοναδικός αριθμός για κάθε δικαιούχο και ωφελούμενο ξεχωριστά, οι οποίοι μπορούν να πραγματοποιήσουν έως έξι διανυκτερεύσεις σε κατάλυμα που επιλέγουν από το «Μητρώο Παρόχων» της ΔΥΠΑ, κατόπιν συνεννόησής τους με τον πάροχο, με μικρή ιδιωτική συμμετοχή.
Ειδικά, σε Λέρο, Λέσβο, Χίο, Κω και Σάμο, μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 10 διανυκτερεύσεις δωρεάν (μηδενική ιδιωτική συμμετοχή), ενώ στους Δήμους της Β. Εύβοιας και του Εβρου μπορούν να πραγματοποιηθούν έως 12 διανυκτερεύσεις δωρεάν, όπου εφέτος προστίθεται η Θεσσαλία, εκτός των Σποράδων.
Οι τιμές επιδότησης παραμένουν αυξημένες κατά 20% για τον μήνα αιχμής Αύγουστο, με αντίστοιχη επιδότηση κατά 20% και για τις περιόδους των Χριστουγέννων (από 15/12/2024 έως 14/01/2025) και του Πάσχα (από 11/04/2025 έως 27/04/2025).
Η αυξημένη επιδότηση ισχύει για όλο τον χρόνο για τα καταλύματα της Β. Εύβοιας, του Εβρου και της Θεσσαλίας, εκτός των Σποράδων.
Εκτός από τη διαμονή σε τουριστικά καταλύματα, επιδοτούνται και ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η συμμετοχή ανέρχεται σε 25%, ενώ για ΑμεΑ τα εισιτήρια είναι δωρεάν.
Το πρόγραμμα προβλέπει ειδική μοριοδότηση για μονογονείς και ΑμεΑ και αυξημένη μοριοδότηση για δικαιούχους με χαμηλότερο εισόδημα.
Επίσης, για τα ΑμεΑ προβλέπεται δυνατότητα συμμετοχής κάθε χρόνο, δικαίωμα συνοδού και μηδενική ιδιωτική συμμετοχή στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ενώ δεν τους επιβάλλεται κύρωση αν δεν κάνουν χρήση των επιταγών τους.
Για τους γονείς, προβλέπεται αυξημένη μοριοδότηση για κάθε ανήλικο παιδί.
Εφέτος, για πρώτη φορά, μοριοδοτούνται όσοι δεν έλαβαν επιταγές στο παρελθόν ή δεν πήραν επιταγή, εξαιτίας μοριοδότησης στα δύο τελευταία προγράμματα.
Δικαιούχοι είναι:
εργαζόμενοι με εξαρτημένη σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ή
ασφαλισμένοι στον e-EΦΚΑ στην επαγγελματική τους κατηγορία με εισφορές υπέρ κλάδου ανεργίας ΔΥΠΑ οποτεδήποτε στο διάστημα από 01/01/2023 ή
άνεργοι με συνεχόμενο χρονικό διάστημα ανεργίας τουλάχιστον τριών μηνών κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Το οικογενειακό εισόδημα δεν μπορεί να ξεπερνά τις 30.000 ευρώ, ενώ για τους μακροχρόνια ανέργους (12 και άνω μήνες ανεργίας) ισχύουν διαφορετικά εισοδηματικά κριτήρια, όπως περιγράφονται στη Δημόσια Πρόσκληση.
Συγκεκριμένα, η διαδρομή είναι: Αρχική – Εργασία και ασφάλιση – Αποζημιώσεις και Παροχές – Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού (ΔΥΠΑ).
Η επιλογή των δικαιούχων βασίζεται στη μοριοδότηση συγκεκριμένων κριτηρίων (ΑμεΑ, μονογονέας, αριθμός παιδιών, εισόδημα, πρώτη φορά συμμετοχή στο πρόγραμμα), με αντικειμενικό και διαφανή τρόπο, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) της ΔΥΠΑ.
Οπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, δεν μπορούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα εργαζόμενοι και άνεργοι που επιδοτούνται σε πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού άλλου φορέα για την ίδια περίοδο και όσοι, εκτός ΑμεΑ, πήραν επιταγή στο πρόγραμμα 2023-2024.
Δικαιολογητικά που αφορούν στις προϋποθέσεις συμμετοχής ή στη μοριοδότηση των δικαιούχων αναζητούνται αυτεπάγγελτα. Σε περιπτώσεις μη δυνατότητας αυτεπάγγελτης αναζήτησης, τα δικαιολογητικά επισυνάπτονται στις αιτήσεις.
Πάροχοι του προγράμματος είναι τουριστικά καταλύματα και ακτοπλοϊκές εταιρίες.
Οι αιτήσεις παρόχων υποβάλλονται, μέσω gov.gr, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://www.gov.gr/ipiresies/ergasia-kai-asphalise/apozemioseis-kai-parokhes/parohoi-tourismou.
Η διαδρομή είναι: Αρχική – Εργασία και ασφάλιση – Αποζημιώσεις και Παροχές – Πάροχοι Κοινωνικού Τουρισμού.
Από εφέτος, στο Μητρώο Παρόχων θα εντάσσονται αυτόματα οι πάροχοι του προηγούμενου έτους, αρκεί να επικαιροποιήσουν τα δικαιολογητικά συμμετοχής.
Αυξημένα λειτουργικά και μισθολογικά κόστη διατηρούν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε υψηλά επίπεδα, απρόσιτα για πολλούς Ελληνες που θέλουν να ταξιδέψουν προς τα νησιά. Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι για να ταξιδέψει μία τετραμελής οικογένεια με δύο ανήλικα παιδιά τον Αύγουστο στη Σύρο και να επιστρέψει στον Πειραιά χρειάζεται 231 ευρώ με συμβατικό πλοίο και 508 ευρώ με ταχύπλοο.Η ίδια οικογένεια για να πάει στο Ηράκλειο με καμπίνα χρειάζεται 642 ευρώ, ενώ αν πάρει μαζί και το Ι.Χ., το κόστος μετάβασης με επιστροφή ξεπερνάει τον κατώτατο καθαρό μισθό στην Ελλάδα.
Τα κόστη εν τω μεταξύ εκτοξεύονται στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια με ταχύπλοα. Το απλό δρομολόγιο χωρίς επιστροφή από τη Μήλο στην Αμοργό σε οικονομική θέση κοστίζει 105 ευρώ το άτομο, ενώ από τη Μήλο προς τη Σαντορίνη 93,70 ευρώ. Το ταξίδι για ένα άτομο χωρίς επιστροφή από τη Νάξο στη Φολέγανδρο με ταχύπλοο τον Αύγουστο κοστολογείται στα 76,70 ευρώ, ενώ με συμβατικό πλοίο που εκτελεί άγονη γραμμή με πολλές στάσεις και μπορεί να εξυπηρετήσει αυτή τη μετάβαση, μόλις 10 ευρώ. Και κάπου εδώ φαίνεται και το όφελος που μπορεί να έχει η ορθολογική χρήση των επιδοτήσεων των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, των λεγομένων άγονων γραμμών.
Αν και για τους νησιώτες το υψηλό κόστος μετριάζεται από τις επιδοτήσεις του μεταφορικού ισοδυνάμου, και για τον ευρύτερο πληθυσμό από την ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών από πλευράς των ακτοπλοϊκών, γεγονός παραμένει ότι το κόστος μετάβασης προς τη νησιωτική χώρα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από αυτό που ίσχυε προ πενταετίας. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα η Ελλάδα είναι η χώρα με τα φθηνότερα κόστη ακτοπλοϊκών μεταφορών στη Μεσόγειο και 11η στη λίστα με το μέσο κόστος ακτοπλοϊκής μεταφοράς ανά 100 χιλιόμετρα στην Ευρώπη των «27».
Αυτό προκύπτει από πανευρωπαϊκή έρευνα της Vivanoda, μια γαλλική διαδικτυακή πλατφόρμα που ειδικεύεται στην αναζήτηση ακτοπλοϊκών, λεωφορειακών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών εισιτηρίων. Η ελληνική ακτοπλοΐα παραμένει η φθηνότερη στη Μεσόγειο, παρά το γεγονός ότι οι συντελεστές ΦΠΑ βρίσκονται στο 24% για τα Ι.Χ. και τα φορτηγά και στο 13% για τους επιβάτες –προσωρινά–, ενώ άλλες μεσογειακές χώρες έχουν ενιαίο συντελεστή από 6% έως 10% στην ακτοπλοΐα. Επιπλέον, μια προσεκτική ματιά στους δημοσιευμένους ισολογισμούς των μεγάλων ελληνικών ακτοπλοϊκών ομίλων δείχνει πως τα περιθώρια καθαρού κέρδους τους κινούνται στο 6,5% ή και χαμηλότερα, την ώρα που τα αντίστοιχα περιθώρια σε άλλες μορφές μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών, είναι κατά πολύ υψηλότερα, επισημαίνουν από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Προκειμένου να μπορέσουν να γίνουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φθηνότερα θα πρέπει κατ’ αρχάς να παγιωθεί ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ στους επιβάτες ή και να μειωθεί περαιτέρω και να εξισωθεί στα νέα αυτά χαμηλότερα επίπεδα και ο συντελεστής για τα Ι.Χ. και τα φορτηγά, εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος.
Αν τα λειτουργικά κόστη και οι συντελεστές ΦΠΑ κρατούν τα εισιτήρια ακριβά στα συμβατικά πλοία που δουλεύουν όλο τον χρόνο, τότε γιατί είναι ακριβά και τα εισιτήρια των ταχυπλόων που δρομολογούνται μόλις για λίγους μήνες το καλοκαίρι; Για την περίπτωση αυτή οι ακτοπλοϊκές που δραστηριοποιούνται κυρίως με τέτοια πλοία, προτάσσουν την αυξημένη ζήτηση των καλοκαιρινών μηνών και, οξύμωρο ίσως, το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα περιορισμένη η σεζόν τους.
«Με συνολικό δείκτη μέσης τιμής ακτοπλοϊκής μετάβασης 62 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, η Ελλάδα έχει μέτριο κόστος σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες», εξηγεί στην «Κ» ο ιδρυτής και επικεφαλής της γαλλικής πλατφόρμας Vivanoda, Νικολά Πελιέ. Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των διελεύσεων πλοίων στην Ευρώπη (προηγείται της Ιταλίας, που έχει περίπου το 27%). Καταγράφονται επίσης κάποιες ακραίες καταστάσεις, όπως το γεγονός ότι η γραμμή Ιος – Κουφονήσια με ταχύπλοο έχει τον υψηλότερο δείκτη τιμών στη χώρα, ενώ η γραμμή Μύκονος – Λήμνος έχει τον χαμηλότερο, επισημαίνει.
Παράλληλα, συμβαίνουν διάφορα παράδοξα: τα εισιτήρια προς την Κρήτη, στη μία εκ των δύο εταιρειών που εξυπηρετεί τη γραμμή –Μινωικές Γραμμές– είναι φθηνότερα από ό,τι τα εισιτήρια για τη Μήλο, την οποία προσεγγίζει το ίδιο πλοίο πριν φτάσει στην Κρήτη. Να σημειωθεί πως ο ενδιάμεσος σταθμός στη Μήλο απαλλάσσει το πλοίο από την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιβάλλεται για τα ταξίδια προς την Κρήτη, όπως και προς την Ιταλία. Στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα στα τέλη Μαΐου το υπουργείο Ναυτιλίας για την επιβατική κίνηση του Πάσχα, έδειξαν μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων έως και στο 6,6% και αφορούν κυρίως δρομολόγια προς τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες.
Η εκτίναξη του λειτουργικού κόστους περνάει στις τιμές των ναύλων
Διερευνώντας τους λόγους για τους οποίους τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένουν ακριβά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, διαπιστώνεται πως πέραν των καυσίμων, μια σειρά ολόκληρη από δεδομένα του λειτουργικού κόστους έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην «Καθημερινή» ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Κατ’ αρχάς, οι μισθοί και οι υπόλοιπες παροχές προς τους εργαζομένους έχουν αυξηθεί κατά 24% από το 2021. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο μισθός ενός επίκουρου (βοηθός θαλαμηπόλου) ανέρχεται το 2024 στα 2.404 ευρώ καθαρά, από 1.931 ευρώ το 2021. Παράλληλα οι τιμές ανταλλακτικών των μηχανών των πλοίων έχουν αυξηθεί κατά 8%, των αναλωσίμων των μηχανών κατά 25%, των ηλεκτρονικών ανταλλακτικών κατά 30% ενώ τα αναλώσιμα γέφυρας και καταστρώματος 16%, όσο και τα ανταλλακτικά και αναλώσιμα του ξενοδοχειακού τμήματος. Συνολικά το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών και των συντηρήσεων στην ακτοπλοΐα εμφανίζεται αυξημένο κατά 14% την τελευταία τριετία.
Παράλληλα, οι 10 αυξήσεις επιτοκίων των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει τα χρηματοοικονομικά κόστη, δηλαδή το κόστος δανεισμού, 43% υψηλότερα. Αναφορικά με το κρίσιμο στοιχείο κόστους, αυτό των τιμών των καυσίμων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας επισημαίνει πως με βάση τα στοιχεία του Απριλίου οι προβλέψεις για το 2024 σε σχέση με το 2023 παρουσιάζουν αύξηση 5,8% για το βαρέλι Brent, αύξηση 9% για τους τύπους καυσίμου HSFO και VLSFO (είναι οι τύποι καυσίμων που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία) και σταθερή ίδια τιμή για το MGO (ο τύπος καυσίμου που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα). Ωστόσο, σε έναν χρόνο από σήμερα και ειδικότερα από την 1η Μαΐου 2025 βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού θα επιβληθεί η υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μειωμένη μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO και ULSFO) στη Μεσόγειο, δηλαδή αύξηση σε σημερινές τιμές της τάξης του 35%.
Στην εξίσωση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων πρέπει να προστεθεί και η προοπτική ένταξης ολόκληρης της νησιωτικής χώρας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων στα τέλη του 2028. Ηδη τα δρομολόγια προς Ιταλία επιβαρύνονται με αυτό το κόστος, μέρος του οποίου περνάει στους επιβάτες και τους μεταφορείς, όπως άλλωστε και στην Κρήτη. Η κυβέρνηση διά του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιχειρεί να μετριάσει κατά το δυνατόν τα κόστη μεταφοράς των νησιωτών, αλλά και των επισκεπτών της νησιωτικής χώρας, αφενός με την αύξηση τα τελευταία χρόνια των ποσών που χρηματοδοτούν συμβάσεις εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας, των επιδοτήσεων δηλαδή για την εκτέλεση άγονων εμπορικά δρομολογίων, αλλά και με το μεταφορικό ισοδύναμο που δικαιούνται οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο έχει τη μορφή επιστροφής επί του καταβληθέντος τιμήματος του εισιτηρίου.
Απαιτείται ωστόσο –και η σχετική εργασία έχει ξεκινήσει– ο εξορθολογισμός των άγονων γραμμών, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, καθώς εκτιμάται ότι ένα σημαντικό μέρος των επιχορηγήσεων αυτών δεν χρησιμοποιείται όσο αποδοτικά θα μπορούσε. Σε περιπτώσεις μάλιστα στο παρελθόν εμφανίστηκαν επιδοτήσεις σε γραμμές που ήταν εμπορικά βιώσιμες, αναφέρουν χαρακτηριστικά από το υπουργείο, οι οποίες πλέον καταργήθηκαν.