Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 306

Άνοιξαν οι εγγραφές για τον Παιδικό Σταθμό Δήμου Ιητών για το σχολικό έτος 2025–2026

0

«Ξεκίνησε η περίοδος εγγραφών για τον Παιδικό Σταθμό του Δήμου Ιητών, με καταληκτική ημερομηνία την 31η Μαΐου 2025», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Δήμος.

Οι ενδιαφερόμενοι γονείς και κηδεμόνες μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους είτε ηλεκτρονικά είτε δια ζώσης, ενώ για περισσότερες πληροφορίες καλούνται να επισκεφτούν τον σχετικό σύνδεσμο στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου».

Η σχετική ενημέρωση μέσω της σελίδας του δήμου Ιητών στα social media αναφέρει:

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για τον Παιδικό Σταθμό του Δήμου Ιητών για το σχολικό έτος 2025-2026.Όσοι γονείς και κηδεμόνες επιθυμούν να εγγράψουν τα νήπια τους στον Παιδικό Σταθμό του δήμου Ιητών, μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους έως τις 31/5/2025

Η ώρα προέλευσης στον Παιδικό Σταθμό για τις εγγραφές θα είναι καθημερινά Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 13:00 μ.μ έως 13:30 μ.μ.

Οι αιτήσεις μαζί με τα απαιτούμενα έντυπα θα διατίθενται στα ΚΕΠ και ηλεκτρονικά στο site του Δήμου Ιητών.

Παρακαλείσθε να έχετε μαζί σας όλα τα απαραίτητα έγγραφα συμπληρωμένα ώστε να ολοκληρωθεί η εγγραφή του εκάστοτε μαθητή.

Περισσότερες πληροφορίες στον σύνδεσμο: https://shorturl.at/k9bax

 

Posidonia Sea Tourism Forum 2025: Σταυροδρόμι για τη βιώσιμη κρουαζιέρα στη Μεσόγειο

0

Σε μια κομβική συγκυρία για τον θαλάσσιο τουρισμό της Μεσογείου, το Posidonia Sea Tourism Forum 2025 πραγματοποιήθηκε στις 6 και 7 Μαΐου στο Ηράκλειο της Κρήτης, συγκεντρώνοντας περισσότερα από 200 κορυφαία στελέχη της διεθνούς κρουαζιέρας, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, λιμενικές αρχές και ειδικούς της τουριστικής βιομηχανίας.

Με τίτλο «Μεσόγειος: Επιτακτική ανάγκη για νέα δημοφιλή λιμάνια και προορισμούς», το φόρουμ έθεσε στο επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας, τις προκλήσεις της νέας εποχής και τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται σε περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οικονομικός αντίκτυπος και βιωσιμότητα

Ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεισφέρει σχεδόν 2 δισ. δολάρια ετησίως στην ελληνική οικονομία, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο η συνολική συνεισφορά ξεπερνά τα 50 δισ. δολάρια. Παρά τη συχνή συσχέτιση με τον υπερτουρισμό, οι εκπρόσωποι του κλάδου υπογράμμισαν ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας αντιπροσωπεύει μόλις το 2% των παγκόσμιων τουριστικών μεγεθών και συνεπώς δεν αποτελεί τον κύριο παράγοντα συμφόρησης στις τουριστικές περιοχές.

Στην εναρκτήρια συνεδρία, χαιρετισμούς απηύθυναν ο Μηνάς Παπαδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, η Άννα Καραμανλή, Υφυπουργός Τουρισμού, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος της Ε.Ε. για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό.

Ο κ. Τζιτζικώστας, στην κεντρική του ομιλία, παρουσίασε τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις του κλάδου, αναφέροντας ότι μόνο το 2024 πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 5.500 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, φέρνοντας περίπου 8 εκατομμύρια επιβάτες στις ελληνικές ακτές. «Η ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της βιωσιμότητας», προειδοποίησε, προσθέτοντας ότι η νέα Στρατηγική της Ε.Ε. για τα Λιμάνια, που αναμένεται εντός του 2025, θα ενσωματώσει δράσεις για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης και βελτίωση της ανθεκτικότητας των λιμενικών υποδομών.

Αλλαγή προφίλ ταξιδιωτών και νέες απαιτήσεις

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην αλλαγή του προφίλ των ταξιδιωτών κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Ευρωπαίος Επίτροπος, το ενδιαφέρον για κρουαζιέρες μεταξύ των νέων ηλικιών έχει αυξηθεί κατά 55% την τελευταία πενταετία, ενώ παράλληλα ενισχύεται η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, με τις ανησυχίες για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας να έχουν αυξηθεί κατά 32% στην ίδια κατηγορία ταξιδιωτών.

Η θέση του κλάδου απέναντι στον υπερτουρισμό

Στην θεματική συνεδρία «Ισορροπώντας μεταξύ Ανάπτυξης και Βιωσιμότητας στον Τουρισμό Κρουαζιέρας στη Μεσόγειο», η Julie Green, Deputy Director General της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), αμφισβήτησε ευθέως τη σύνδεση του κλάδου με τον υπερτουρισμό, υποστηρίζοντας ότι το μικρό μερίδιο αγοράς και η εποχικότητα των αφίξεων δεν επαρκούν για να δικαιολογήσουν σχετικές κατηγορίες. Αντίθετα, όπως σημείωσε, ο κλάδος επενδύει συστηματικά σε νέες τεχνολογίες και υποδομές, όπως ηλεκτροδότηση πλοίων από τη στεριά (shore power), συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και νέες μορφές καυσίμων με χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Ανάγκη ανάπτυξης νέων προορισμών

Κοινός τόπος όλων των παρεμβάσεων ήταν η ανάγκη για δημιουργία νέων προορισμών και λιμένων κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, ώστε να μειωθεί η πίεση σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Βαρκελώνη. Η στρατηγική αυτή εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην καλύτερη διασπορά των επισκεπτών, στην ενίσχυση μικρότερων λιμένων και στη βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών.

Στο πλαίσιο αυτό, το λιμάνι του Αγίου Νικολάου διεκδικεί τη θέση του στον χάρτη της κρουαζιέρας. Ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου Μανώλης Μενεγάκης μαζί με τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Δημήτρη Αγαπητό και τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Τουρισμού και Ανάπτυξης Τοπικής Οικονομίας Μανούσο Πεδιαδίτη, μαζί με τον Σύμβουλο κρουαζιέρας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Γιάννη Μπρα, πραγματοποίησαν επαφές με κορυφαία στελέχη του κλάδου, στο πλαίσιο της προσπάθειας το λιμάνι να καταστεί βασικός προορισμός στον διαρκώς αναπτυσσόμενο χώρο της κρουαζιέρας.

Το Ηράκλειο στο επίκεντρο

Η επιλογή του Ηρακλείου ως τόπου διεξαγωγής του φόρουμ μόνο τυχαία δεν ήταν. Το λιμάνι του Ηρακλείου καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδάκης, στόχος είναι η περαιτέρω αναβάθμιση των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών ώστε να καταστεί κόμβος homeporting για τη ΝΑ Μεσόγειο.

Το Posidonia Sea Tourism Forum 2025 κατέστησε σαφές ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας βρίσκεται σε σταυροδρόμι. Από τη μία πλευρά, οι ευκαιρίες ανάπτυξης είναι σημαντικές, τόσο μέσω της διεύρυνσης του ταξιδιωτικού κοινού όσο και της ενίσχυσης νέων προορισμών. Από την άλλη, η πίεση για υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών και η απαίτηση των ταξιδιωτών για περιβαλλοντική υπευθυνότητα δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Το ζητούμενο είναι μία ισορροπημένη στρατηγική που θα διασφαλίζει ταυτόχρονα οικονομική ανάπτυξη, περιβαλλοντική προστασία και κοινωνική αποδοχή — στόχοι που φαίνεται ότι ο κλάδος αναγνωρίζει και επιδιώκει.

Πληροφορίες από: https://www.tornosnews.gr

 

Καρποί Ποσειδωνίας: “Σπάνιο φαινόμενο” σε αρκετές ελληνικές ακτές

0

Για ένα «σπάνιο φαινόμενο» σε πολλές παράκτιες περιοχές της Ελλάδας, κυρίως στο Ιόνιο, με μεγάλες συγκεντρώσεις καρπών Ποσειδωνίας κάνει λόγο το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» σε ανακοίνωσή του.

«Αυτό το σπάνιο φαινόμενο, που καταγράφεται κάθε λίγα χρόνια, αξίζει την προσοχή μας, καθώς αποτελεί σπάνια ευκαιρία για μελέτη και δράση, αλλά και για να καλύψουμε κάποια από τα πολλά κενά γνώσης που σχετίζονται με την καρποφορία των θαλάσσιων λιβαδιών Ποσειδωνίας. Οι προηγούμενες αντίστοιχες καταγραφές μας ήταν την άνοιξη του 2023 και την άνοιξη του 2013», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ινστιτούτου.

Όπως εξηγείται από τους ειδικούς, «η μεγάλη συγκέντρωση καρπών Ποσειδωνίας στις ακτές, είναι αποτέλεσμα της ανθοφορίας του προηγούμενου φθινοπώρου. Η καρποφορία της Ποσειδωνίας είναι σπάνια, καθώς εξαρτάται από έναν συνδυασμό ευνοϊκών περιβαλλοντικών συνθηκών. Τα θαλάσσια λιβάδια Ποσειδωνίας αποτελούν ένα πραγματικά ξεχωριστό φυτό της θάλασσας. Δεν είναι φύκος, είναι ένα ανώτερο φυτό, αντίστοιχο με αυτά της στεριάς απ’ όπου και προέρχεται άλλωστε. Ανθοφορεί και καρποφορεί, σχηματίζει βαθύ ρίζωμα και σε αυτό βασίζεται η παραγωγικότητα, αλλά και η καθαρότητα των θαλασσών μας».

Την προηγούμενη φορά που παρατηρήθηκε ανάλογη συγκέντρωση καρπών στις ακτές, οι ερευνητές παράκτιας οικολογίας του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» συγκέντρωσαν από διάφορα νησιά του ανατολικού Αιγαίου περισσότερους από 12.000 καρπούς και σπόρους που χρησιμοποιήσαμε σε πειραματικούς υποβρύχιους κήπους.

Δεδομένης της ιδιομορφίας και της δυσκολίας αυτού του εγχειρήματος, έχουν γίνει πολύ λίγες αντίστοιχες προσπάθειες επαναφύτευσης Ποσειδωνίας παγκοσμίως. Για τη φύτευση των υποβρύχιων κήπων απαιτείται προετοιμασία των καρπών, τόσο στο εργαστήριο όσο και μέσα στη θάλασσα και έπειτα φύτευση σε θαλάσσιο ίζημα με συγκεκριμένη περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά. Απαιτείται συγκεκριμένο βάθος, ούτε σε πολύ ρηχά αλλά ούτε και σε πολύ βαθιά νερά, ενώ απαραίτητη είναι και η μακροπρόθεσμη φροντίδα των κήπων για τα επόμενα χρόνια με σχετικές εργασίες από δύτες, μερικές φορές κάθε μήνα, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Δεδομένης της μεγάλης δυσκολίας του εγχειρήματος φύτευσης υποβρύχιων κήπων, αξίζει να τονιστεί ότι σε καμία περίπτωση δεν προσφέρεται για δράση περιβαλλοντικού greenwashing, ένα άλλο “φαινόμενο” που δυστυχώς είναι αυξανόμενο στη χώρα μας (και όχι μόνο) και πρέπει και θα μας απασχολήσει σοβαρά στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Τι είναι τα λιβάδια Ποσειδωνίας

Το ινστιτούτο θυμίζει ότι «τα λιβάδια Ποσειδωνίας είναι ένας πολύτιμος σύμμαχός μας που μπορεί να περιορίσει ή και να ανατρέψει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Μπορούν να απορροφήσουν έως και 35 φορές περισσότερο άνθρακα, σε σύγκριση με τα τροπικά δάση. Στα θαλάσσια λιβάδια βασίζεται και η παραγωγικότητα των θαλασσών μας και της αλιείας, καθώς εκεί ζουν περισσότερα από 300 είδη φυκών και πάνω από 1000 είδη θαλάσσιων ζώων».

Η έκταση τους στη Μεσόγειο έχει ήδη μειωθεί τουλάχιστον κατά 34% κυρίως, λόγω της ανεξέλεγκτης αγκυροβολίας που αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, καθώς επίσης και λόγω συγκεκριμένων καταστροφικών πρακτικών αλιείας και εντατικής ιχθυοκαλλιέργειας κοντά σε λιβάδια Ποσειδωνίας. Η καταστροφή ενός λιβαδιού Ποσειδωνίας συνεπάγεται τον αφανισμό ενός ολόκληρου οικοσυστήματος, αλλά και την εκ νέου απελευθέρωση όλης της ποσότητας μπλε άνθρακα που αποθηκεύεται σε αυτά επί αιώνες.

Για να κατανοήσουμε την έκταση της καταστροφής που προκαλείται από την ανεξέλεγκτη αγκυροβολία των σκαφών αναψυχής, ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο πλαίσιο μιας πολυετούς έρευνας, κοντά σε μία μόνο από τις περιοχές έντονης αγκυροβόλησης, οι δύτες του ινστιτούτου “Αρχιπέλαγος” συνέλεξαν τους θερινούς μήνες ανά μία ώρα περίπου 500 θραύσματα από κατεστραμμένα ριζώματα Ποσειδωνίας.

Σε μία εποχή όπου η ανθρώπινη δραστηριότητα καταστρέφει τον ένα φυσικό πόρο μετά τον άλλο, ενώ συνεχίζουμε να δημιουργούμε όλο και περισσότερα προβλήματα αντί να τα επιλύουμε, στο ινστιτούτο “Αρχιπέλαγος” θεωρούμε ότι είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη, μετά από την αναγνώριση και την καταγραφή του κάθε προβλήματος, να περνάμε στην επίλυση ή έστω στην αντιμετώπισή τους με τεκμηριωμένη γνώση και πρακτικές λύσεις.

 

«Ανωγειανό»: Το σχολείο – σύμβολο που κρατά ζωντανές τις μνήμες και τις αξίες

0

Βιβλία και θρανία από άλλες εποχές, σχολικές σάκες και ποδιές που έγραψαν τη δική τους ιστορία. Όλα όσα εκτίθενται στη μόνιμη έκθεση με αντικείμενα από τη σχολική ζωή παλαιότερων χρόνων, μέσα στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου ή αλλιώς «Ανωγειανό», αποτελούν τμήματα μιας άλλης πραγματικότητας, που ελάχιστα μπορεί να συνδεθεί με τη σχολική ζωή του σήμερα. Όμως, ίσως αυτό να είναι και ένα από τα στοιχεία που κάνουν την έκθεση τόσο θελκτική, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια του Σχολείου Καλλιόπη Φακίνου.

«Η έκθεση αυτή είναι επισκέψιμη και από μαθητές άλλων σχολείων της πόλης μας και αυτό μας δίνει πολύ μεγάλη χαρά, βλέποντας ειδικά το ενδιαφέρον που δείχνουν οι μαθητές» τόνισε η κ. Φακίνου, η οποία ανέφερε ότι την ξενάγηση έχουν αναλάβει δύο εκπαιδευτικοί η κ. Ελένη Πανακάκη και η κ. Μαρία Παπαδάκη, οι οποίες παρόλο που έχουν συνταξιοδοτηθεί συνεχίζουν αφιλοκερδώς να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.

Μάλιστα για τον εμπλουτισμό της έκθεσης, της οποίας ένα μεγάλο μέρος αποτελούν φωτογραφίες, ενεργά έχουν συμμετάσχει απόφοιτοι του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.

«Είναι πολύ συγκινητική η προσφορά παλαιότερων μαθητών του σχολείου μας, οι οποίοι φέρνουν φωτογραφίες, φέρνουν τα τετράδια τους, τις τσάντες τους , τις στολές τους και ό,τι άλλο θεωρούν χρήσιμο για την έκθεση που έχουν μάθει ότι λειτουργεί στο σχολείο μας, αλλά και το δικό τους σχολείο» τόνισε η κ. Φακίνου.

oplus_32

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου, που βρίσκεται στη λεωφόρο Καλοκαιρινού, κοντά στην Πύλη Παντοκράτορα (Χανιώπορτα), συνεχίζει τη λειτουργία του μέχρι σήμερα από τη δεκαετία του 1930 που χτίστηκε, με μικρές κτιριακές επιδιορθώσεις.

Η ιστορία του, όπως ανέφερε η διευθύντρια του σχολείου, έχει όμως ακόμη παλαιότερες ρίζες, καθώς πριν λειτουργήσει ως 1ο Δημοτικό Σχολείο, ήταν το Α΄τριτάξιο Χριστιανικό σχολείο του Ηρακλείου που ιδρύθηκε το 1811 από τη Μητρόπολη Κρήτης. Το 1899 με το υπ’αριθμόν 11 Ηγεμονικό διάταγμα, ιδρύθηκε το Α’ τετρατάξιο Χριστιανικό Δημοτικό Σχολείο και στις 8/9/1903 προήχθη σε εξατάξιο. Το 1917-1918 λειτούργησε ως 6/τάξιον αρρένων και στις 15/10/1929 μετονομάστηκε σε 1ο 6/τάξιον Μικτόν.

Το σχολείο από την ίδρυσή του στεγαζόταν σε ιδιωτικά κτήρια επί μισθώσει, ενώ έχει τη σημερινή του μορφή από το 1931-1934 που χτίστηκε, με τα εγκαίνιά του να γίνονται την Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 1936.

«Οι εφημερίδες της εποχής εκείνης, μιλούν για ένα από τα πιο άνετα, ένα υγιεινό και τελείως ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις της εποχής κτίριο» ανέφερε η κ. Φακίνου, η οποία όμως εξήγησε ότι μόλις πέντε χρόνια μετά, στις 29 Μαϊου του 1941 κατά την κατάληψη της Κρήτης από τους Γερμανούς, στους βομβαρδισμούς του Ηρακλείου, το σχολείο υπέστη σοβαρές καταστροφές. Μάλιστα, οι Γερμανοί κατέλαβαν το κτήριο και τα παιδιά πήγαιναν σχολείο το απόγευμα, κάποιες μόνο μέρες της εβδομάδας.

Οι ντόπιοι το γνωρίζουν ως «Ανωγειάνο», όμως ελάχιστοι γνωρίζουν το γιατί. Η ονομασία αυτή, έχει τη δική της ιστορία ανέφερε η Καλλιόπη Φακίνου.

Εξηγώντας το γιατί, η διευθύντρια του σχολείου, ανέφερε ότι «τον Αύγουστο του 1944, που κάηκαν τα Ανώγεια ολοσχερώς, πολλοί κάτοικοι του χωριού φιλοξενήθηκαν στο σχολείο και κάπως έτσι έλαβε το δεύτερο όνομα του». Όπως τόνισε μάλιστα, ένας από τους επόμενους στόχους, είναι να εκκινήσουν τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου και επίσημα το σχολείο να ονομαστεί «Ανωγειανό» καθώς όπως εξήγησε, «αυτό επιβάλλει η ιστορία του, αυτό επιβάλλει και η κοινωνία της πόλης μας, που περισσότερο το γνωρίζει ως “ΑΝΩΓΕΙΑΝΟ” και πολύ λιγότερο με την επίσημη ονομασία του, δηλαδή 1ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου».

Στο σχολείο σήμερα, φοιτούν περίπου 100 μαθητές και κύριο μέλημα είναι «η διατήρηση της αυθεντικότητάς του ως ένα από τα παλαιότερα σχολεία της πόλης, η διατήρηση της “αρχοντιάς” και της ιδιαιτερότητάς του». Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Φακίνου, είναι ένα πολυπολιτισμικό σχολείο, με μεγάλο αριθμό των μαθητών να είναι αλλοδαποί, πρόσφυγες και Ρομά. «Παρόλα αυτά συνυπάρχουν ειρηνικά, αρμονικά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα με αλληλοσεβασμό. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, με τους μαθητές τους, συμμετέχουν σε πολλά προγράμματα και διαγωνισμούς και φροντίζουν με πάθος με μεράκι να διδάξουν στα παιδιά μας, τον αλληλοσεβασμό, την αλληλεγγύη και να καταπολεμήσουν τον ρατσισμό και τον φανατισμό».

Το ίδιο συγκινητική είναι όμως η συμμετοχή και των μαθητών παλαιότερων δεκαετιών. Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του ρόλου που εξακολουθεί να παίζει το σχολείο και παρά το γεγονός ότι οι ίδιο πολλές δεκαετίες πριν ήταν μαθητές, συνεχίζουν να βοηθούν σημαντικά, με διάφορους τρόπους.

«Υπάρχουν παλαιότεροι μαθητές, που βοηθάνε το σχολείο μας ακόμα και οικονομικά. Άλλοι μας βοηθούν να διορθώσουμε προβλήματα που εντοπίζονται και απαιτούν προσωπική εργασία και άλλοι στηρίζουν οικογένειες παιδιών του σχολείου, που χρήζουν βοήθειας» επισήμανε η κ. Φακίνου, η οποία καταλήγοντας ανέφερε ότι με τον τρόπο αυτό, η σύνδεση των ανθρώπων αυτών, όχι μόνο με το σχολείο αλλά και με τα παιδικά τους χρόνια «με ένα πολύ όμορφο τρόπο παραμένει ζωντανή».

Πληροφορίες από: https://www.amna.gr

 

Ωκεανοί: Καταγραφή μόνο του 0,001% από τον παγκόσμιο θαλάσσιο πυθμένα (!!!)

0

Τι κι εάν έχουμε πάει στο φεγγάρι. Τι κι εάν ετοιμαζόμαστε για ανακαλύψεις νέων πλανητών… Σήμερα, το 2025, έχουμε καταγράψει οπτικά λιγότερο από το 0,001% του παγκόσμιου θαλάσσιου πυθμένα τα τελευταία 70 χρόνια, ποσοστό που αντιστοιχεί σε έκταση περίπου το ένα δέκατο του μεγέθους του Βελγίου.

Σοκάρει και μόνο η αναφορά…

Αυτό διαπιστώνει έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science Advances.

Ο ωκεανός υφίσταται τις κύριες επιπτώσεις της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής και ενώ είναι πολλά γνωστά για τον αντίκτυπο της υπερθέρμανσης του πλανήτη στην επιφάνεια της θάλασσας και τα ρηχότερα νερά, λιγότερα είναι κατανοητά για την επιρροή της στον βαθύ ωκεανό, δηλαδή σε βάθος μεγαλύτερο των 200 μέτρων.

Οι ερευνητές συνέκριναν 43.681 καταγραφές από αποστολές υποβρυχίων από το 1958 και μετά σε 14 χώρες, 120 Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) και την ανοιχτή θάλασσα. Στην καλύτερη περίπτωση, τα δεδομένα κατέγραψαν το 0,001% του θαλάσσιου πυθμένα.

Ωκεανοί: Το 99,999% του παγκόσμιου βυθού παραμένει αθέατο-1
Οι παγκόσμιες δραστηριότητες κατάδυσης σε βαθιές θάλασσες την περίοδο 1958-2024 – Πηγή: Ocean Discovery League

 

Η έρευνα εντοπίζει ότι υπάρχουν γεωγραφικές ανισότητες στα συλλεχθέντα δεδομένα, καθώς οι περισσότερες παρατηρήσεις έχουν γίνει εντός 200 ναυτικών μιλίων από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιαπωνία και τη Νέα Ζηλανδία. Οι ίδιες τρεις χώρες, καθώς και η Γαλλία και η Γερμανία, είχαν πραγματοποιήσει μαζί το 97,2% όλων των καταδύσεων.

«Αυτό το μικρό και μεροληπτικό δείγμα είναι προβληματικό όταν επιχειρείται ο χαρακτηρισμός, η κατανόηση και η διαχείριση ενός παγκόσμιου ωκεανού», σημειώνουν οι συγγραφείς.

Οι υπολογισμοί τους δείχνουν ότι θα χρειαστούν περισσότερα από 100.000 χρόνια για να απεικονιστεί ο θαλάσσιος πυθμένας in situ. «Αυτές οι εκτιμήσεις καταδεικνύουν ότι χρειαζόμαστε μια θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εξερευνούμε και μελετούμε τον παγκόσμιο βαθύ ωκεανό», καταλήγουν.

Πηγή: ΑΠΕ

Ο γλάρος του Βατικανού: Ο άτυπος πρωταγωνιστής της εκλογής του Πάπα

0

Το βλέμμα χιλιάδων ανθρώπων ήταν καρφωμένο στην καμινάδα της Καπέλα Σιστίνα επί ώρες, καθώς ο κόσμος περίμενε να βγει ο καπνός μετά την πρώτη ψηφοφορία για την εκλογή νέου Πάπα.

Αρκετά διεθνή ΜΜΕ είχαν αναρτήσει ζωντανή μετάδοση που έδειχνε την καμινάδα, από την οποία θα έβγαινε μαύρος καπνός στην περίπτωση αποτυχίας εκλογής νέου Πάπα στην πρώτη ψηφοφορία, ή λευκός αν το Κονκλάβιο εξέλεγε από την πρώτη ημέρα τον νέο Ποντίφικα.

Ο γλάρος που κατέκτησε τα live βίντεο για την εκλογή του νέου Πάπα

Στα live βίντεο που παρακολουθούσαν χιλιάδες άνθρωποι -ενδεικτικά, στις 21:45 έβλεπαν 26.000 άτομα τη μετάδοση του Vatican News-, εκτός από την καμινάδα, «πρωταγωνιστής» ήταν ένας γλάρος, που τριγυρνούσε στα κεραμίδια.

Τη μια στιγμή ο γλάρος (δεν γνωρίζουμε αν πρόκειται για το ίδιο πουλί σε κάθε στιγμή, βέβαια) φαινόταν στην κάμερα, την επόμενη έφευγε μακριά, αλλά πάντα γυρνούσε πίσω και έκλεψε την παράσταση. Μάλιστα, σε χιουμοριστικό ύφος, ο συντάκτης του Guardian που κάλυπτε την ψηφοφορία για τον νέο Πάπα έγραψε, αφού η καμινάδα δεν έβγαζε καπνό για ώρες: «Η αναμονή συνεχίζεται. Νομίζω ότι αναγνωρίζω πλέον τους περισσότερους γλάρους σε αυτή την οροφή».

Πρωταγωνιστής και στα social media ο γλάρος

Αναμενόμενα, στα social media ήταν αρκετοί που ανήρτησαν εικόνες του γλάρου με χιουμοριστικά σχόλια.

«Ο γλάρος θέλει να είναι ο πρώτος που θα μάθει ποιος είναι ο επόμενος Πάπας» έγραψε κάποιος.

Πληροφορίες από: https://www.iefimerida.gr

 

Η απώλεια όσφρησης: Το πρώιμο σημάδι του Αλτσχάιμερ που δεν πρέπει να αγνοήσουμε

0

Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι μια εκφυλιστική εγκεφαλική διαταραχή που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Η έγκαιρη διάγνωση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την καθυστέρηση της εξέλιξης της νόσου και την ενίσχυση της ποιότητας ζωής των ασθενών.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, τα πρώτα σημάδια της νόσου μπορεί να εμφανιστούν ακόμη και δέκα χρόνια πριν από την επίσημη διάγνωση. Η παρατήρηση των συμπτωμάτων σε αρχικό στάδιο είναι κρίσιμη, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη ιατρική παρέμβαση.

Μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου του Σικάγο φέρνει στο φως ένα λιγότερο γνωστό, αλλά ιδιαίτερα ενδεικτικό πρώιμο σύμπτωμα: την απώλεια όσφρησης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η δυσκολία αναγνώρισης καθημερινών αρωμάτων, ιδίως κατά τη διάρκεια του ντους, όταν τα αρώματα των προϊόντων προσωπικής υγιεινής είναι πιο έντονα λόγω της επαφής με το ζεστό νερό, μπορεί να αποτελεί ένδειξη νευροεκφυλιστικών αλλαγών στον εγκέφαλο.

Οι επιστήμονες εξηγούν ότι η βλάβη σε περιοχές όπως ο ιππόκαμπος και ο ενδορινικός φλοιός, οι οποίες σχετίζονται με τη μνήμη και την επεξεργασία αισθητηριακών πληροφοριών, ενδέχεται να ευθύνεται για τη μειωμένη ικανότητα όσφρησης.

Παρ’ όλα αυτά, τα συμπτώματα του Αλτσχάιμερ δεν εμφανίζονται με τον ίδιο τρόπο σε κάθε ασθενή, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την εξατομικευμένη παρακολούθηση και αξιολόγηση από επαγγελματίες υγείας.

Η αναγνώριση τέτοιων διακριτικών σημαδιών ενισχύει την προσπάθεια για έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση – ένα κρίσιμο βήμα στη μάχη κατά της νόσου.

Διαγνωστικά κέντρα: βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο, τι ζητάνε από τον Πρωθυπουργό

0
ΕΟΔΥ - κρούσματα
ΕΟΔΥ - κρούσματα

Την αγωνία της για τη βιωσιμότητα των διαγνωστικών εργαστηρίων στη χώρα μας εκφράζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαστηριακών Γιατρών με επιστολή της προς τον Πρωθυπουργό. Οι εργαστηριακοί γιατροί καταγγέλλουν χρόνια οικονομική εξουθένωση του κλάδου, εξαιτίας της μη εφαρμογής θεσπισμένων επιστημονικών κανόνων και διαγνωστικών πρωτοκόλλων.

Η Ομοσπονδία τονίζει, επίσης, ότι το μέτρο του clawback (αυτόματες επιστροφές) εφαρμόζεται άδικα και οδηγεί τα εργαστήρια σε τεχνητό χρέος, χωρίς δική τους υπαιτιότητα.

«Τα τελευταία δέκα χρόνια, με αλλεπάλληλα ΦΕΚ (ΦΕΚ 2243/Β/2014, 1115/Β/2016, 2315/Β/2018, 6163/Β/2021, 4630/Β/2022, 5494/Β/2024, 7336/Β/2024, ΦΕΚ Β 4898, ΦΕΚ Β 1021, ΦΕΚ Β 35), έχουν νομοθετηθεί ρητοί, επιστημονικά τεκμηριωμένοι περιορισμοί και χρονικά όρια εκτέλεσης ιατρικών εξετάσεων, καθώς και διαγνωστικά πρωτόκολλα, με σκοπό τον ορθό επιστημονικό έλεγχο της συνταγογράφησης διαγνωστικών εξετάσεων, όπως ισχύει εδώ και χρόνια σε όλη την Ευρώπη.

Ωστόσο, κανένα από αυτά δεν εφαρμόστηκε πλήρως ή μακροπρόθεσμα, για λόγους αποκλειστικά συντεχνιακούς και όχι επιστημονικούς. Η δυνατότητα εισαγωγής σχολίων κατά τη διαδικασία της συνταγογράφησης, με σκοπό την παράκαμψη των ανωτέρω περιορισμών από τους κλινικούς ιατρούς —οι οποίοι φέρουν και την ευθύνη της συνταγογράφησης, καθιερώθηκε έπειτα από παρεμβάσεις μόλις δύο εκ των 52 ιατρικών συλλόγων της χώρας.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μετατραπούν οι θεσμοθετημένοι κανόνες σε προαιρετικό πλαίσιο, αφαιρώντας από το κράτος κάθε ουσιαστική δυνατότητα ελέγχου της υπέρμετρης και καταχρηστικής συνταγογράφησης», αναφέρει η Ομοσπονδία στην επιστολή της προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Σε σχέση με το clawback, ένα μνημονιακό μέτρο που εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, δημιουργώντας «πονοκέφαλο» σε όλους τους ιδιωτικούς φορείς υγείας, οι εργαστηριακοί γιατροί επισημαίνουν ότι εφαρμόζεται οριζόντια και αδιάκριτα, «μετατρέποντας τα εργαστήρια σε φορείς τεχνητού χρέους, χωρίς καμία δυνατότητα αποτροπής της εις βάρος τους υπέρβασης. Πρόκειται για ένα πρωτοφανές χρέος, που δεν δημιουργήθηκε από επιλογή τους ούτε οφείλεται σε δανεισμό».  

Στην επιστολή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαστηριακών γιατρών αναφέρει ενδεικτικά:

«Ο προϋπολογισμός για την εκτέλεση των διαγνωστικών εξετάσεων παραμένει σταθερά κλειστός, ενώ ο αριθμός των εξετάσεων που εντάσσονται στο καθεστώς αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ έχει αυξηθεί σημαντικά. Αυτό συνεπάγεται ραγδαία αύξηση του τεχνητού χρέους και επισπεύδει τη χρεοκοπία των ιατρείων μας, οδηγώντας αναπόφευκτα στην κατάρρευση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα.

Η ΗΔΙΚΑ έχει επιβεβαιώσει επισήμως ότι οι θεσμοθετημένοι περιορισμοί άρθηκαν μετά από συγκεκριμένες συντεχνιακές πιέσεις και όχι λόγω τεχνικών αδυναμιών του ηλεκτρονικού συστήματος συνταγογράφησης. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει αποφανθεί (Απόφαση υπ’ αριθμ. 1874/2017) ότι η αποζημίωση οφείλεται μόνο για εξετάσεις που εντάσσονται σε εγκεκριμένα διαγνωστικά πρωτόκολλα – απόφαση που μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί.

Το ΦΕΚ 4898/2018 (άρθρο 4, παρ. θ) παρέχει πλήρη νομική βάση για την υιοθέτηση διεθνών κατευθυντήριων οδηγιών, κάτι που επίσης δεν έχει συμβεί. Το αποτέλεσμα είναι μια κατάσταση απόλυτης ασυνέπειας μεταξύ πολιτικής βούλησης, επιστημονικής δεοντολογίας και διοικητικής εφαρμογής, με σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες για τους εργαστηριακούς ιατρούς, τους εργαζόμενους στα ιατρεία τους και –κυρίως– για τους ασθενείς, που σύντομα θα στερηθούν την πρόσβαση σε αξιόπιστες διαγνωστικές υπηρεσίες, με ανυπολόγιστο κόστος για τη Δημόσια Υγεία.

Η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα —με τα επίπεδα του clawback να αγγίζουν το 45%, χωρίς υπαιτιότητα των παρόχων υγείας, οι οποίοι τελικά είναι οι μόνοι που χρεώνονται— έχει καταγγελθεί από διεθνείς ιατρικούς οργανισμούς ως ασύμβατη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις αρχές του Ιατρικού Δικαίου».

Με πληροφορίες από τη σελίδα ygeiamou.gr

Σίφνος: Το νησί που μαγειρεύει με μνήμη και καρδιά

0

Υπάρχουν νησιά που σε κερδίζουν με την ομορφιά τους και άλλα που σε καταλαμβάνουν με τις γεύσεις τους. Η Σίφνος ανήκει σε εκείνη τη σπάνια κατηγορία που τα καταφέρνει και στα δύο.

Γενέτειρα του θρυλικού Νικόλαου Τσελεμεντέ, του μάγειρα που το όνομά του έγινε συνώνυμο της ελληνικής γαστρονομίας, το νησί έχει μεταμορφώσει την απλότητα σε τέχνη, και τα ταπεινά υλικά σε γευστικές συμφωνίες που αντηχούν πολύ πέρα από τα όρια του Αιγαίου.

Στη Σίφνο, το φαγητό δεν είναι απλώς μέρος της καθημερινότητας· είναι τελετουργία, παράδοση, τρόπος ζωής. Οι ντόπιοι, πιστοί στην κληρονομιά τους, συνεχίζουν να μαγειρεύουν όπως οι πρόγονοί τους: με αγάπη, υπομονή και σεβασμό στις πρώτες ύλες. Λαχανικά, όσπρια, φρέσκο ψάρι και επιλεγμένο κρέας συναντιούνται στα κεραμικά σκεύη του νησιού – άλλη μια μακραίωνη παράδοση – και σιγοψήνονται για ώρες στους ξυλόφουρνους, απελευθερώνοντας αρώματα που μαγνητίζουν τις αισθήσεις.

Η σχέση της Σίφνου με την κεραμική τέχνη είναι αρχαία και βαθιά. Οι τοπικοί αγγειοπλάστες δημιουργούν ακόμη και σήμερα τα παραδοσιακά σκεύη – σκεπασταριές, μαστέλα, τσικαλάκια – που δεν είναι απλά μαγειρικά εργαλεία, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της γαστρονομικής διαδικασίας. Το πορώδες των κεραμικών επιτρέπει την αργή και ομοιόμορφη διάχυση της θερμότητας, ενώ διατηρεί την υγρασία των φαγητών, συμβάλλοντας καθοριστικά στο τελικό γευστικό αποτέλεσμα.

Η ρεβιθάδα: Το σήμα κατατεθέν της Σίφνου

Αν υπάρχει ένα πιάτο που συμπυκνώνει την ουσία της γαστρονομίας της Σίφνου, αυτό είναι η ρεβιθάδα. Παρασκευασμένη από ρεβίθια, κρεμμύδι, σκόρδο, δάφνη και εξαιρετικό ελαιόλαδο, ψήνεται στον ξυλόφουρνο για τουλάχιστον έξι ώρες μέσα στη σκεπασταριά, το χαρακτηριστικό κεραμικό σκεύος που φτιάχνουν οι τοπικοί αγγειοπλάστες ειδικά για αυτό το φαγητό.

Η παράδοση θέλει τις νοικοκυρές να προετοιμάζουν τη ρεβιθάδα από το βράδυ του Σαββάτου, αφήνοντάς την να σιγοψήνεται στη μισοσβησμένη φωτιά του φούρνου όλη τη νύχτα. Το αποτέλεσμα; Ρεβίθια που λιώνουν στο στόμα, ένας ζωμός πλούσιος σε αρώματα και μια ελαφριά καπνιστή γεύση που υπογράφει το αργό ψήσιμο στα ξύλα. Το κυριακάτικο τραπέζι, μετά την εκκλησία, δεν νοείται χωρίς την ζεστή σκεπασταριά στο κέντρο.

Σε ένα νησί όπου τα όσπρια κατέχουν περίοπτη θέση στο διαιτολόγιο, δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι ρεβιθοκεφτέδες. Παραδοσιακά, οι νοικοκυρές τους έφτιαχναν με τα ρεβίθια που περίσσεψαν από τη ρεβιθάδα της προηγούμενης μέρας – άλλο ένα παράδειγμα της εφευρετικότητας και της αποφυγής σπατάλης που χαρακτηρίζει την κυκλαδίτικη κουζίνα.

Μυρωδάτοι, αφράτοι, με έντονη γεύση βοτάνων, οι ρεβιθοκεφτέδες έχουν εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δημοφιλείς μεζέδες του νησιού. Συνοδεύουν ιδανικά το τοπικό τσίπουρο ή ένα δροσερό κρασί και αποτελούν απόδειξη ότι η νηστίσιμη κουζίνα μπορεί να είναι εξίσου γευστική.

Αν η ρεβιθάδα συνοδεύει τις Κυριακές, το μαστέλο είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής του πασχαλινού τραπεζιού. Κατσικάκι ή αρνάκι, μαριναρισμένο σε κρασί και άνηθο από το προηγούμενο βράδυ, τοποθετείται στο ομώνυμο κεραμικό σκεύος – ένα κωνικό τσουκάλι που μοιάζει με γλάστρα – και σιγοψήνεται στον ξυλόφουρνο για πέντε με έξι ώρες.

Το μυστικό βρίσκεται στο αργό ψήσιμο που επιτρέπει στο κρασί και τον άνηθο να απελευθερώσουν όλα τους τα αρώματα, ενώ το κρέας μαλακώνει τόσο που «κόβεται» με το πιρούνι. Η μυρωδιά που αναδύεται από το μαστέλο είναι ικανή να μεταφέρει τον καθένα στην καρδιά της πασχαλινής παράδοσης του νησιού.

Λωλή και μελόπιτα

Η γλυκιά παράδοση της Σίφνου εκφράζεται μοναδικά μέσα από δύο εμβληματικά παρασκευάσματα. Η λωλή, η περίφημη κολοκυθόπιτα του νησιού, πήρε το ιδιότυπο όνομά της από τη συνήθεια κάθε νοικοκυράς να τη φτιάχνει «λωλά», δηλαδή όπως της άρεσε, με τα υλικά που είχε διαθέσιμα. Το αποτέλεσμα; Ένα αρωματικό κέικ από κίτρινη κολοκύθα, εμπλουτισμένο με πορτοκάλι, σταφίδες, μέλι και σουσάμι.

Η μελόπιτα, από την άλλη, είναι το πασχαλινό γλυκό που θυμίζει σε πολλούς μια ελληνική εκδοχή τυρόπιτας γλυκιάς. Χωρίς φύλλο, με βάση το φρέσκο ανθότυρο και άφθονο μέλι, ψήνεται στο φούρνο μέχρι να αποκτήσει μια ζουμερή υφή και μια γεύση που ισορροπεί τέλεια ανάμεσα στο γλυκό και το αλμυρό.

Τα αμυγδαλωτά

Σε ένα νησί που σέβεται την παράδοση, τα αμυγδαλωτά δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν. Η Σίφνος, ωστόσο, δεν αρκείται σε μία μόνο συνταγή – προσφέρει τέσσερις διαφορετικές εκδοχές, ψημένες και άψητες, καθεμία με τη δική της ιδιαιτερότητα. Όλες περιέχουν αμύγδαλα, ζάχαρη και ξύσμα εσπεριδοειδών, αλλά οι μικρές διαφοροποιήσεις στην παρασκευή δημιουργούν ένα φάσμα γεύσεων που ικανοποιεί κάθε γούστο. Παραδοσιακά σερβίρονται σε γάμους, βαπτίσεις και πανηγύρια, συμβολίζοντας την αφθονία και τη γλυκύτητα της ζωής.

Η μανούρα: Ο θησαυρός των τυροκόμων

Κανένα άρθρο για τη γαστρονομία της Σίφνου δεν θα ήταν ολοκληρωμένο χωρίς αναφορά στη γυλωμένη μανούρα, το στέμμα της τοπικής τυροκομίας. Πρόκειται για παλαιωμένο τυρί από αιγοπρόβειο γάλα που συντηρείται στη «γύλη» – την οινολάσπη που σχηματίζουν τα κατακάθια του κρασιού. Η τεχνική αυτή, προσδίδει στο τυρί μια χαρακτηριστική καφεκόκκινη επιδερμίδα και μια γεύση τόσο σύνθετη που προκαλεί δέος: σκληρή υφή, αψιά και πικάντικη γεύση, με νότες που θυμίζουν ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα.

Σερβίρεται είτε ως ορεκτικό είτε ως επιδόρπιο, συνοδεύοντας τέλεια το τοπικό τσίπουρο ή παλαιωμένα κρασιά όπως το βινσάντο. Η μανούρα δεν είναι απλώς ένα τυρί – είναι η απόδειξη ότι η υπομονή και η τεχνογνωσία μπορούν να μετατρέψουν τις απλές πρώτες ύλες σε γαστρονομικά αριστουργήματα.

Από τη θάλασσα στο πιάτο: Η Σίφνος και η φρεσκάδα του Αιγαίου

Η θαλασσινή πλευρά της σιφνέικης κουζίνας αξίζει ξεχωριστή μνεία. Τα καΐκια φέρνουν καθημερινά στα λιμανάκια του νησιού φρέσκα ψάρια και θαλασσινά που μεταμορφώνονται σε απλά αλλά εξαιρετικά πιάτα. Η κακαβιά των ψαράδων με διάφορα ψάρια, η σαλάτα με χταποδάκι ξυδάτο, οι αστακομακαρονάδες και τα ψητά ψάρια με λαδορίγανη συνθέτουν έναν θαλασσινό καμβά γεύσεων που αντανακλά την αγνότητα του Αιγαίου.

Ιδιαίτερη θέση κατέχουν και τα άγρια χόρτα που μαζεύουν οι ντόπιοι από τους αγρούς: βλήτα, ζοχοί, καυκαλήθρες και ραδίκια μαγειρεύονται με απλότητα – συνήθως βραστά με λάδι και λεμόνι – διατηρώντας αναλλοίωτη τη γεύση της σιφνέικης γης.

Σίφνος και πανηγύρια: Όταν η παράδοση γίνεται γιορτή γεύσης

Τα πανηγύρια της Σίφνου είναι θεσμός και ο καλύτερος τρόπος να γευτεί κανείς την αυθεντική τοπική κουζίνα. Από την Παναγιά της Βρύσης, μέχρι τον Προφήτη Ηλία και από τον Άγιο Παντελεήμονα μέχρι τη Χρυσοπηγή, κάθε εκκλησάκι έχει τη γιορτή του και κάθε γιορτή το παραδοσιακό της μενού. Εδώ, στα πέτρινα τραπέζια κάτω από τα αστέρια, η κοινότητα μοιράζεται φαγητό, κρασί και ιστορίες, διατηρώντας ζωντανή την παράδοση.

Το τοπικό τσίπουρο και το οινάκι του χρόνου ρέουν άφθονα, συνοδεύοντας πιάτα που μαγειρεύονται επί τόπου σε τεράστια καζάνια: ρεβίθια, γιαχνί, κρέας με πατάτες, χοιρινό με σέλινο. Η ατμόσφαιρα είναι μοναδική, καθώς οι γεύσεις συνδυάζονται με τους παραδοσιακούς χορούς και τα νησιώτικα τραγούδια.

Μια γαστρονομική κληρονομιά που ζει

Η γαστρονομία της Σίφνου, είναι κάτι περισσότερο από απλές συνταγές και τεχνικές. Είναι ένας ζωντανός πολιτισμός που μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά, μια φιλοσοφία ζωής που σέβεται τη φύση, τιμά την παράδοση και επανεφευρίσκει διαρκώς τον εαυτό της χωρίς να χάνει την ταυτότητά της.

Σήμερα, νέοι σεφ του νησιού, εμπνευσμένοι από την κληρονομιά του Τσελεμεντέ, δημιουργούν σύγχρονες εκδοχές των παραδοσιακών πιάτων – όπως ρεβιθάδα με μοσχαρίσιο μεδούλι και καραβίδα, ή μαστέλο με αγκινάρες και σπαράγγια – αποδεικνύοντας ότι η παράδοση μπορεί να συνυπάρξει αρμονικά με την καινοτομία.

Για τον επισκέπτη, ένα ταξίδι στη Σίφνο δεν ολοκληρώνεται χωρίς μια βαθιά βουτιά στον γαστρονομικό της πλούτο. Γιατί εδώ, κάθε γεύμα είναι μια ιστορία, κάθε πιάτο ένα κομμάτι της ψυχής του νησιού, κάθε μπουκιά μια υπενθύμιση ότι οι πιο απλές πρώτες ύλες, όταν μαγειρεύονται με αγάπη και σεβασμό, μπορούν να δημιουργήσουν τις πιο αξέχαστες γευστικές εμπειρίες.

Η Σίφνος, η γαστρονομία της δεν είναι απλώς μέρος του τουριστικού προϊόντος – είναι ο τρόπος με τον οποίο το νησί αφηγείται την ιστορία του. Ο τρόπος που συνδέεται το παρελθόν με το παρόν και υπόσχεται ένα μέλλον, στο οποίο η παράδοση θα συνεχίσει να τρέφει σώμα και ψυχή.

Πληροφορίες από: https://cantina.protothema.gr

 

Ελλάδα: Στο χείλος του αποκλεισμού από τον χάρτη της Ευρώπης για τον τουρισμό με αυτοκινούμενα

0

Η Ελλάδα, ένας από τους πιο αγαπημένους ευρωπαϊκούς προορισμούς για χιλιάδες ταξιδιώτες με αυτοκινούμενα οχήματα, κινδυνεύει να βγει εκτός τουριστικού χάρτη γι αυτή τη μορφή ταξιδιού. Πριν καλά καλά στεγνώσει το μελάνι του νέου νόμου που ρυθμίζει τη στάθμευση και διαμονή των τουριστικών αυτοκινούμενων, ξεσπά διεθνής κατακραυγή, με μαζικές ακυρώσεις επισκεπτών από το εξωτερικό και έντονη δυσαρέσκεια από κοινότητες ταξιδιωτών που μέχρι πρότινος διαφήμιζαν τη χώρα ως ιδανικό προορισμό.

«Από την Πελοπόννησο μέχρι τη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει ούτε ένας επίσημος χώρος για να παρκάρει ένα αυτοκινούμενο», υπογραμμίζει στο Τornos News  η πρόεδρος της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων, Ελισάβετ Μιχαηλίδου, τονίζοντας ότι η εφαρμογή του νέου πλαισίου αποκλείει τους τουρίστες με αυτοκινούμενα  και τους διώχνει από βασικά αξιοθέατα της χώρας, όπως για παράδειγμα το Ναύπλιο, τις Μυκήνες  την Μονεμβασιά κλπ.

«Δεν υπάρχει ενημέρωση, δεν υπάρχουν υποδομές»

Προς επίρρωση τούτου η κυρία Μιχαηλίδου εξηγεί στο ΤΝ ότι δεν έχει προβλεφθεί καμία απολύτως οργανωμένη θέση στάθμευσης για τα αυτοκινούμενα οχήματα, ούτε υπάρχει θεσμοθετημένο πλαίσιο για “camping stop” – χώρους δηλαδή όπου οι επισκέπτες μπορούν να σταματήσουν νόμιμα και με ασφάλεια χωρίς να κατασκηνώνουν ανεξέλεγκτα.«Το νέο πλαίσιο μας αποκλείει, προσθέτει. Για να δει κανείς το Ναύπλιο, πρέπει να πάει στο κάμπινγκ στο Τολό και να  ενοικιάσει αυτοκίνητο – πράγμα αδύνατο για πολλούς. Δεν υπάρχει ενημέρωση, δεν υπάρχει πρόβλεψη, συμπληρώνει.

Ως εκ τούτου, το αποτέλεσμα είναι ότι τουρίστες ακυρώνουν τα ταξίδια τους και τηλεφωνούν από το εξωτερικό αγανακτισμένοι», αναφέρει χαρακτηριστικά. Αυτοί που μέχρι πρότινος ήταν πρεσβευτές και διαφημιστές της Ελλάδας στις πατρίδες τους και πλέον είναι απογοητευμένοι με την παρούσα εξέλιξη, όπως λέει.

Η Λέσχη ζητά επανεξέταση και συμμετοχή στον σχεδιασμό

Στο σημείο αυτό η κυρία Μιχαηλίδου επισημαίνει πως το αίτημα της λέσχης είναι ξεκάθαρο: επανασχεδιασμός του πλαισίου με σεβασμό στις ανάγκες του κλάδου και στις διεθνείς πρακτικές – για να μη μείνει η Ελλάδα θεατής στην παγκόσμια άνοδο του τουρισμού με αυτοκινούμενα. Μάλιστα τα μέλη της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινούμενων, που αριθμούν πάνω από 500 ενεργούς συμμετέχοντες, ετοιμάζονται για έκτακτη γενική συνέλευση, ενώ έχουν ήδη αποστείλει αίτημα συνάντησης στην αρμόδια υπουργό.

«Δεν ήμασταν ποτέ ανταγωνιστές του κλάδου τουριστικών καταλυμάτων. Αντιθέτως, θεωρούμε το αυτοκινούμενο ένα συμπληρωματικό και απολύτως συμβατό προϊόν, που μπορεί να ενισχύσει τον ελληνικό τουρισμό, ειδικά σε περιφέρειες που δεν έχουν ανεπτυγμένες δομές φιλοξενίας», καταλήγει η κυρία Μιχαηλίδου.

Να σημειωθεί εξάλλου ότι η κυρία Μιχαηλίδου είναι αντίθετη με την ανεξέλεγκτη διανυκτέρευση των αυτοκινούμενων στις παραλίας, αλλά σπεύδει να τονίσει ότι πρέπει να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο για να μπορούν και αυτοί οι επισκέπτες να απολαμβάνουν τις ομορφιές της πατρίδας μας.

Επενδυτικό ενδιαφέρον και επαγγέλματα που μένουν αναξιοποίητα

Την ίδια στιγμή η πρόεδρος της λέσχης αναδεικνύει μια πτυχή ιδιαιτέρως σημαντική για την επενδυτική αξιοποίηση αυτής της μορφής τουρισμού, αφού όπως λέει,  υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον  για τη δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης με υποδομές όπως ταβέρνες, σούπερ μάρκετ και λοιπές υπηρεσίες, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν νέα επαγγέλματα και τόνωση των τοπικών οικονομιών.«Αντί να ενισχυθεί αυτή η μορφή τουρισμού, δημιουργείται ένα θολό και περιοριστικό καθεστώς που οδηγεί σε αποχώρηση τουριστών και αρνητική δημοσιότητα για τη χώρα μας. Δεν είναι μόνο τα νούμερα που χάνονται – χάνουμε και πρεσβευτές της Ελλάδας, που μέχρι τώρα τη διαφήμιζαν στο εξωτερικό», σημειώνει με νόημα.

Τι λέει ο  νέος νόμος 

Σύμφωνα με το άρθρο 27 του νέου νόμου, απαγορεύεται ρητά η στάθμευση αυτοκινούμενων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων τροχόσπιτων σε μια σειρά από περιοχές ιδιαίτερης σημασίας: αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, τις παρυφές δημόσιων δασών αλλά και γενικά σε κοινόχρηστους χώρους. Επιπλέον, απαγορεύεται και η δωρεάν φιλοξενία περισσοτέρων του ενός τροχόσπιτου σε ιδιωτικά οικόπεδα, με εξαίρεση ό,τι ορίζει το άρθρο 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57).

Ακόμα πιο περιοριστικό είναι το γεγονός ότι, βάσει της ρύθμισης, δεν επιτρέπεται η στάθμευση ούτε σε δημόσια ή δημοτικά πάρκινγκ, ούτε σε θέσεις στάθμευσης επί δημοσίων δρόμων. Οι παραβάτες του νέου πλαισίου έρχονται αντιμέτωποι με βαριές κυρώσεις: ποινή φυλάκισης έως και 3 μηνών και πρόστιμα που ξεκινούν από τα 300 ευρώ ανά άτομο και μπορεί να φτάσουν, ενώπιον δικαστηρίου, έως και τα 3.000 ευρώ.

Αντίστοιχα, στην περίπτωση φιλοξενίας περισσότερων του ενός οχήματος σε ιδιωτικό χώρο, προβλέπεται εκ νέου πρόστιμο 300 ευρώ. Εξαιρούνται μόνο τα οργανωμένα κάμπινγκ, τα οποία διαθέτουν νόμιμη άδεια φιλοξενίας αυτοκινούμενων.

 Ψήφισμα διαμαρτυρίας

Σειρά εταιρειών με αντικείμενο τον τουρισμό με αυτοκινούμενα τροχόσπιτα εξέδωσαν το ακόλουθο ψήφισμα διαμαρτυρίας (σε πολλές γλώσσες), καλώντας τους πολίτες να συνυπογράψουν τη διαμρτυρία.

Ιδού τι λέει το ψήφισμα:

Η Ελλάδα είναι ευλογημένη με ήλιο, φυσική ομορφιά και ιστορία. Θα έπρεπε να είναι ο κορυφαίος προορισμός για τουρισμό με αυτοκινούμενα και τροχόσπιτα – και όμως, μια νέα νομοθεσία το καθιστά σχεδόν αδύνατο.

Η πρόσφατη νομοθετική αλλαγή, όπως διατυπώθηκε στο ΦΕΚ Α’ 6/2025, και συγκεκριμένα στο Άρθρο 27, Παράγραφος 2, επιβάλλει γενική απαγόρευση στάθμευσης αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων τροχοσπίτων σχεδόν παντού.
 
Αυτή η διάταξη: 

  • Καταργεί στην πράξη τη χρήση αυτοκινούμενων και τροχοσπίτων τόσο από Έλληνες πολίτες όσο και από ξένους επισκέπτες.
  • Πλήττει καίρια τον τουρισμό και τις τοπικές οικονομίες, ιδιαίτερα σε περιοχές που βασίζονται στον εναλλακτικό τουρισμό.
  • Ακυρώνει τη λειτουργία ολόκληρου του κλάδου πώλησης και ενοικίασης αυτοκινούμενων και τροχόσπιτων στην Ελλάδα αφού οι Έλληνες πολίτες που έχουν, που  θέλουν να αγοράσουν ή να νοικιάσουν αυτοκινούμενα και τροχόσπιτα, δεν έχουν σχεδόν πουθενά να σταθμεύσουν στη χώρα τους.
  • Αντιβαίνει σε βασικές ευρωπαϊκές ελευθερίες κυκλοφορίας και διαμονής πολιτών
  • Καταργεί επιλεκτικά δικαίωμα στάθμευσης των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων τα οποία σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία είναι ΙΧ με τις ίδιες υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα.
  • Καταργεί  το δικαίωμα στάθμευσης από τα ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα τα οποία σύμφωνα πλέον με την Ελληνική νομοθεσία είναι οχήματα με ξεχωριστή άδεια κυκλοφορίας
  • Ο τουρισμός αυτοκινούμενων, που ανθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, καταστρέφεται στη χώρα μας.
  • Τα Camping στην Ελλάδα είναι ελάχιστα και τα περισσότερα παραμένουν κλειστά τους χειμερινούς μήνες.  Τα δε ανοικτά κατά τους Χειμερινούς μήνες δεν επαρκούν.
  • Δεν υπάρχουν κατάλληλοι δημόσιοι χώροι στάθμευσης όπως τα Camper Stop που λειτουργούν σε όλη την Ευρώπη

Ζητάμε:

  • Την ακύρωση της συγκεκριμένης διάταξης έως ότου θεσπιστούν λογικοί και βιώσιμοι κανόνες στάθμευσης και διαμονής αυτοκινούμενων και τροχοσπίτων.
  • Την ενίσχυση της μορφής τουρισμού Κάμπινγκ με εθνική στρατηγική, οργάνωση και προβολή της Χώρας αφού οργανωθούν οι υποδομές.
  • Θέσπιση ξεκάθαρου νομικού πλαισίου που θα διαχωρίζει τη στάθμευση απο την ελεύθερη κατασκήνωση
  • Νομοθέτηση και δημιουργία ειδικών χώρων προσωρινής στάθμευσης αυτοκινούμενων τροχόσπιτων, τα λεγόμενα Camper Stop με πρότυπα αντίστοιχα των ευρωπαϊκών χωρών, όπως υπάρχουν καταγεγραμμένα 29.000 στην Ε.Ε.

Στηρίξτε την προσπάθεια για να μείνει η Ελλάδα φιλόξενη για όλους τους ταξιδιώτες!
Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ανοιχτή για τον τουρισμό αυτοκινούμενων και τροχοσπίτων!