Αρχαία βιβλία και χειρόγραφα, τα οποία βυθίστηκαν στο νερό και τη λάσπη στην περιφέρεια της Εμίλια Ρομάνια στη βόρεια Ιταλία, που επλήγη πρόσφατα από τη φονική κακοκαιρία, θα τοποθετηθούν σε βιομηχανικού τύπου καταψύκτες, σε θερμοκρασίες έως -25 βαθμούς Κελσίου.
Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα «Guardian», εθελοντές θα μεταφέρουν πολύτιμα βιβλία και χειρόγραφα – ορισμένα είναι του 16ου αιώνα – για να αποθηκευτούν σε καταψύκτες στην Τσεζένα, σε μια προσπάθεια να διασωθούν από τις καταστροφικές πλημμύρες που μετέτρεψαν σε απέραντα ποτάμια πολλές περιοχές της χώρας.
Σημειώθηκαν σοβαρές ζημιές στην πολιτιστική κληρονομιά της Ιταλία καθώς 75 μνημεία, 12 βιβλιοθήκες και έξι αρχαιολογικοί χώροι επλήγησαν από τις πλημμύρες, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα.
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Πολιτισμού της χώρας, Λουτσία Μποργκονζόνι, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση της Ρώμης θα διαθέσει 6 εκατομμύρια ευρώ για τη διάσωσή τους.
Ορισμένες από τις πιο σημαντικές ζημιές εντοπίστηκαν σε βιβλία και χειρόγραφα βιβλιοθήκης που στεγάζεται στο υπόγειο της ιερατικής σχολής Καθολικών του Σαν Μπενεντέτο στην Κάβα, έναν οικισμό στην επαρχία Φορλί, που μετράει τις πληγές του από τις πλημμύρες.
Τα αρχαία βιβλία που έκριναν οι ειδικοί ότι μπορούν να διασωθούν από την πλημμυρισμένη βιβλιοθήκη Τρίσι στο Λούγκο τοποθετήθηκαν σε πλαστικές σακούλες προτού μεταφερθούν σε αεροστεγή κουτιά στους καταψύκτες στην Τσεζένα.
Το δημοσίευμα της εφημερίδας «Guardian» αναφέρει ότι τις επόμενες ημέρες αναμένεται να μεταφερθούν στους μεγάλους καταψύκτες στην Τσεζένα και άλλα βιβλία από άλλες περιοχές,
Όπως υπογραμμίζουν οι ειδικοί, η κατάψυξη των βιβλίων γίνεται για να αποφευχθεί η περαιτέρω απορρόφηση νερού από τις σελίδες τους και να υποστούν ακόμα μεγαλύτερη καταστροφή.
Από τις σφοδρές πλημμύρες που έπληξαν πριν από εννέα ημέρες τις βόρειες περιοχές προκαλώντας και κατολισθήσεις, 15 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και χιλιάδες έμειναν άστεγοι.
Πολλοί κάτοικοι βρίσκονται σε απόγνωση βλέποντας τις περιουσίες τους να χάνονται.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, εξαιτίας των καταστροφών, πάνω από τριάντα έξι χιλιάδες άνθρωποι αναγκάστηκαν να ξεσπιτωθούν.
Οι υλικές ζημιές, υπολογίζονται σε πέντε δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά το ποσό αυτό είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί, όπως εκτιμούν οι Αρχές της χώρας.
Επίδομα 350 ευρώ χορηγείται σε μαθητές που γράφουν στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις, σύμφωνα με σχετική την ΚΥΑ. Και έχει άμεση σχέση με μαθητές που ζουν στις Κυκλάδες (σ.σ. Μικρές Κυκλάδες) και αναμένεται να μετακινηθούν είτε προς τα μεγαλύτερα νησιά (βλ Νάξος – Σαντορίνη – Σύρος κα.) είτε προς την ηπειρωτική Ελλάδα (Αθήνα – Πειραιάς) ..
Ειδικότερα, θα δοθεί επίδομα για την κάλυψη εξόδων μετακίνησης, διαμονής και διατροφής σε υποψήφιους που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις το ίδιο έτος κατά το οποίο αποφοιτούν από Γενικό ή Επαγγελματικό Λύκειο και εξετάζονται πανελλαδικά σε άλλη σχολική μονάδα από αυτή στην οποία υπέβαλαν αίτηση – δήλωση.
Η αίτηση για το βοήθημα κατατίθεται στο λύκειο μετά τη λήξη των εξετάσεων. Η σχετική φετινή υπουργική απόφαση καθορίζει το ύψος της αποζημίωσης σε 350,00 ευρώ ανά δικαιούχο και ορίζονται οι γενικές προϋποθέσεις.
Οι δικαιούχοι
Δικαιούχοι καθίστανται οι υποψήφιοι εφόσον πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:
Α. Είναι υποψήφιοι των Γενικών ή Επαγγελματικών Λυκείων της Χώρας και μετακινούνται:
– από τις σχολικές μονάδες της νησιωτικής Χώρας προς άλλα Εξεταστικά Κέντρα της νησιωτικής Χώρας. Η αποζημίωση δεν καταβάλλεται εάν η μετακίνηση πραγματοποιείται εντός του ιδίου νησιού και η απόσταση μεταξύ των δύο σχολικών μονάδων (δηλ. σχολικής μονάδας υποβολής της αίτησης – δήλωσης συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις και Εξεταστικού Κέντρου) είναι μικρότερη των 120 χιλιομέτρων.
– από τις σχολικές μονάδες υποβολής της αίτησης – δήλωσης της νησιωτικής Χώρας προς άλλα Εξεταστικά κέντρα της ηπειρωτικής Χώρας.
– από τις σχολικές μονάδες της ηπειρωτικής Χώρας προς άλλα Εξεταστικά κέντρα της ηπειρωτικής Χώρας και η απόσταση μεταξύ των δύο σχολικών μονάδων (δηλ. σχολικής μονάδας υποβολής της αίτησης –δήλωσης συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις και Εξεταστικού Κέντρου) είναι μεγαλύτερη από 120 χιλιόμετρα.
Β. Είναι υποψήφιοι των Γενικών ή Επαγγελματικών Λυκείων της Χώρας με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μετακινούνται:
– από τις σχολικές μονάδες της νησιωτικής Χώρας προς τα Βαθμολογικά ή Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα της νησιωτικής Χώρας. Η αποζημίωση δεν καταβάλλεται εάν η μετακίνηση πραγματοποιείται εντός του ιδίου νησιού και η απόσταση μεταξύ των δύο σχολικών μονάδων (δηλ. σχολείου υποβολής αίτησης – δήλωσης συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις και Βαθμολογικού Κέντρου ή Ειδικού εξεταστικού Κέντρου) είναι μικρότερη των 120 χιλιομέτρων.
– από τις σχολικές μονάδες της νησιωτικής Χώρας προς τα Βαθμολογικά ή Ειδικά Εξεταστικά της ηπειρωτικής Χώρας.
– από τις σχολικές μονάδες της ηπειρωτικής Χώρας προς τα Βαθμολογικά ή Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα της ηπειρωτικής Χώρας εφόσον η απόσταση της σχολικής μονάδας από το Βαθμολογικό Κέντρο ή Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο είναι μεγαλύτερη των 120 χιλιομέτρων.
Επιπλέον, ορίζεται ότι δεν καθίσταται δικαιούχος, υποψήφιος ο οποίος θα συμμετέχει στις επαναληπτικές εξετάσεις.
Αίτηση – Δικαιολογητικά
Η αποζημίωση τκαταβάλλεται από τις Δ/νσεις Δευτεροβάθμιας, μετά τη λήξη των εξετάσεων, κατόπιν αιτήσεως του υποψηφίου ή του νόμιμου κηδεμόνα του προς τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσω του Λυκείου στο οποίο υπέβαλε ο υποψήφιος αίτηση – δήλωση συμμετοχής στις Πανελλαδικές, συνοδευόμενη από τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) Βεβαίωση του Λυκείου αποφοίτησης από την οποία να προκύπτει το έτος αποφοίτησης του συγκεκριμένου υποψηφίου.
β) Βεβαίωση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της αρμόδιας Περιφερειακής Ενότητας από την οποία να προκύπτει η χιλιομετρική απόσταση της έδρας του Εξεταστικού ή του Βαθμολογικού ή του Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου από το σχολείο υποβολής της αίτησης – δήλωσης του υποψηφίου. Η παρούσα θα χορηγείται στον υποψήφιο από τη σχολική μονάδα υποβολής της αίτησης – δήλωσης.
γ) Βεβαίωση του προέδρου της Λυκειακής Επιτροπής του Εξεταστικού Κέντρου ή του προέδρου της Επιτροπής του Εξεταστικού Κέντρου ή του προέδρου του Βαθμολογικού ή Ειδικού Εξεταστικού Κέντρου για τις περιπτώσεις των υποψηφίων με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από την οποία να προκύπτουν τα εξεταζόμενα μαθήματα, οι ημέρες και οι ημερομηνίες συμμετοχής του υποψηφίου στις εξετάσεις.
Ο υποψήφιος μετά το πέρας των Πανελλαδικών Εξετάσεων, λαμβάνει την εν λόγω βεβαίωση την οποία στη συνέχεια παραδίδει, σύμφωνα με τα παραπάνω, στο Λύκειο υποβολής της αίτησης δήλωσης. Σε περίπτωση που πρόκειται για υποψήφιο ΕΠΑΛ ο οποίος εξετάζεται σε διαφορετικά Εξεταστικά Κέντρα, θα πρέπει να προσκομίσει αντίστοιχες Βεβαιώσεις για όλα τα μαθήματα στα οποία εξετάστηκε. Σημειώνεται ότι, δεν εκδίδεται η προαναφερόμενη βεβαίωση για υποψήφιο ο οποίος παραπέμπεται στις επαναληπτικές εξετάσεις.
Τέλος, η σχολική μονάδα διαβιβάζει στην αντίστοιχη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας το σύνολο των προαναφερόμενων βεβαιώσεων καθώς και τις αιτήσεις των υποψηφίων ή των γονέων ή των νόμιμων κηδεμόνων τους προκειμένου να προωθηθεί η διαδικασία έκδοσης τακτικού χρηματικού εντάλματος.
Από το Ξυλόκαστρο Κορινθίας, τα πρωτοποριακά ελικόπτερα drones, έχουν καταφέρει να κεντρίσουν το ενδιαφέρον της διεθνούς αγοράς και να επιλεχθούν από ξένες εταιρείες προκειμένου να φέρουν σε πέρας δύσκολες αποστολές.
Αυτό ήταν που πριν λίγο καιρό ώθησε και τη Marathon Ventures να επενδύσει στη Velos Rotors το ποσό των 2 εκατομμυρίων δολαρίων, ώστε η χρηματοδότηση να αξιοποιηθεί για την ικανοποίηση της διεθνώς αυξανόμενης ζήτησης και την περαιτέρω εξέλιξη των καινοτόμων ελικοπτέρων της, που σήμερα αποτελούν τα πιο ασφαλή, αξιόπιστα και άκρως αποτελεσματικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη παγκοσμίως στην κατηγορία τους.
Η ιδέα της Velos Rotors
Η Velos Rotors ιδρύθηκε από τον Άρη Κολοκυθά το 2013 ύστερα από τρία χρόνια ενδελεχούς έρευνας και δοκιμών του πρωτότυπου ελικοπτέρου. Το συγκεκριμένο ελικόπτερο δεν κυκλοφορεί πλέον στην αγορά, αποτέλεσε όμως τη βάση για τη δημιουργία των μεταγενέστερων μοντέλων.
Η Velos Rotors έχει επιλέξει συνειδητά να παράγει ελικόπτερα drones και όχι πολυκόπτερα όπως συνηθίζεται γιατί αν και το κύριο χαρακτηριστικό και των δύο κατηγοριών είναι η κάθετη απογείωση και προσγείωση, εντούτοις τα ελικόπτερα είναι πιο αποτελεσματικά για τους εξής λόγους:
Πετυχαίνουν διπλάσιους χρόνους πτήσης λόγω της χαμηλής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η επιφάνεια του στροφείου του ελικοπτέρου είναι πολύ μεγαλύτερη από το άθροισμα της επιφάνειας των πολλαπλών ελίκων των πολυκόπτερων. Συνεπώς και εφόσον η ώση είναι ανάλογη της επιφάνειας του φτερού, το ελικόπτερο παράγει την απαιτούμενη ώση, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια.
Πετούν με μεγαλύτερες ταχύτητες απ’ ότι τα πολυκόπτερα, χωρίς να επηρεάζεται σημαντικά η κατανάλωσή τους, με αποτέλεσμα στον ίδιο χρόνο πτήσης να μπορούν να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις.
Είναι πιο αξιόπιστα και σταθερά σε αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως σε ισχυρούς ανέμους. Αυτό οφείλεται, όχι μόνο στη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων αλλά και στη μεγάλη περιστρεφόμενη μάζα του στροφείου, που δημιουργεί γυροσκοπική σταθεροποίηση.
Από τη Νάξο σε όλο τον κόσμο
Τα ελικόπτερα drones της Velos Rotors έχουν δοκιμαστεί ήδη στο δύσκολο περιβάλλον των Κυκλάδων (μεγάλη κίνηση, ισχυροί άνεμοι), καθώς πέρσι το καλοκαίρι συμμετείχε σε ένα πρόγραμμα μεταφοράς ιατρικού υλικού από τη Νάξο, στις Μικρές Κυκλαδες.
Όπως είπε στο BD ο Άρης Κολοκυθάς, «η μεταφορά ιατροφαρμακευτικού υλικού στις Μικρές Κυκλάδες πραγματοποιήθηκε από τη συνεργάτιδα εταιρεία Ucandrone, (που αποτελεί έναν από τους πρώτους πελάτες μας στην Ελλάδα), η οποία αγόρασε το ελικόπτερό μας, ειδικά για αυτό το σκοπό.
Αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα καταδεικνύει τη συνεισφορά που μπορεί να έχει ένα drone στην κάλυψη των αναγκών σε υπηρεσίες υγείας για τους κατοίκους δυσπρόσιτων / απομακρυσμένων περιοχών, με ελάχιστο κόστος και σε άμεσο χρόνο.
Ειδικά σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, οι συνάνθρωποί μας που χρήζουν άμεσης ιατρικής αντιμετώπισης, θα μπορούν πλέον να προμηθεύονται γρήγορα και με ασφάλεια όλο το απαραίτητο φαρμακευτικό και υγειονομικό υλικό».
Ωστόσο αυτό ήταν μόνο ένα κομμάτι του «ταξιδιού» των drones της Velos Rotors, αφού οι πελάτες τους είναι κυρίως εταιρείες ή οργανισμοί που παρέχουν τις εξής υπηρεσίες:
εναέρια επιθεώρηση και έλεγχο (surveillance) μεγάλων εκτάσεων ή κρίσιμων υποδομών,
χαρτογράφηση και τοπογράφηση υψηλής ακρίβειας με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού (π.χ. LiDAR)
μεταφορά ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού σε δυσπρόσιτες περιοχές, όπως νησιά
μεταφορά ανθρώπινων μοσχευμάτων
Ανάμεσα στους πελάτες – συνεργάτες τους ξεχωρίζουν η MissionGo, το South West Research Institute, η Skylift, η WorldLink & Company, η GeoInspect κ.α. ενώ τους έχουν προσεγγίσει εταιρείες και για γεωργικές εφαρμογές, μεταφορές εμπορευμάτων (logistics), για κινηματογραφικές εναέριες λήψεις και για πυροπροστασία δασών.
Όμως πόσο δύσκολο είναι μια ελληνική εταιρεία να αναγνωριστεί διεθνώς και να φτάσει να την επιλέξει το Λιμενικό της Νότιας Κορέας για να επιτηρεί την ακτογραμμή της χώρας; Όπως είπε ο Α. Κολοκυθάς «πιστεύουμε ότι η προέλευση μιας εταιρείας δεν διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επιβίωσή της. Αντιθέτως, η ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που παρέχει, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για τη μακροημέρευσή της. Η Velos Rotors επικεντρώνεται στο εμπορικό – αμυντικό κομμάτι της αγοράς, που παρουσιάζει κατακόρυφη αύξηση τα τελευταία χρόνια και, σε συνδυασμό με τον καινοτόμο σχεδιασμό (patented technology) και τη συνεχή έρευνα και εξέλιξη, παραμένουμε η κορυφαία επιλογή για τις παραπάνω εφαρμογές».
Όσον αφορά τα σχέδια της Velos Rotors για το μέλλον θα πει ο Α. Κολοκυθάς: «Η Velos Rotors, έχοντας ένα από τα πλέον αξιόπιστα και άκρως αποτελεσματικά drones, βρίσκεται στη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης ενός νέου, μεγαλύτερου μοντέλου, που θα ταράξει τα νερά της παγκόσμιας αγοράς και θα ανεβάσει ακόμη περισσότερο τον πήχη. Στόχος μας είναι να παραμείνουμε ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στη βιομηχανία των drones παγκοσμίως και να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη νέων καινοτόμων μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων, με γνώμονα τη βέλτιστη αποτελεσματικότητα, αξιοπιστία και ασφάλεια».
Στη θανάτωση ενός ρακούν οδήγησε η απερισκεψία μιας γυναίκας στο Μέιν των ΗΠΑ.
Η γυναίκα το πήρε μαζί της για περιποίηση νυχιών σε ένα κατάστημα κατοικιδίων, με κάποιους από τους πελάτες να σπεύδουν να χαϊδέψουν και να φιλήσουν το χαριτωμένο σαρκοφάγο θηλαστικό.
Συγκεκριμένα, η γυναίκα που δεν έχει κατονομαστεί από τις αρχές, πήγε με το ρακούν της σε pet shop του Όμπορν, ζητώντας να του κόψουν τα νύχια – υπηρεσία που δεν ήταν διαθέσιμη για το είδος αυτό θηλαστικού.
Παρόλα αυτά, πολλοί άνθρωποι που εκείνη τη στιγμή βρίσκονταν στο κατάστημα, άρχισαν να χαϊδεύουν το ζώο, ενώ κάποιοι το φίλησαν κιόλας. Ο υπεύθυνος του καταστήματος ζήτησε από τη γυναίκα να φύγει και επικοινώνησε άμεσα με το κέντρο Ελέγχου Ασθενειών του Μέιν, ανέφερε η υπηρεσία.
Όπως γνωστοποίησαν οι πολιτειακές αρχές άγριας ζωής, το ζώο θανατώθηκε και ελέγχθηκε για λύσσα.
Το ρακούν διαγνώστηκε αρνητικό στο νόσημα που σημαίνει πως δεν συντρέχει κίνδυνος λύσσας για τη δημόσια υγεία, ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος της υπηρεσίας Αλιείας και Αγριας Ζωής του Μέιν, Μαρκ Λάτι.
«Τα ρακούν είναι ένας από τους πιο κοινούς ξενιστές λύσσας στην πολιτεία, και το πάει κάποιος ένα άγριο ζώο σε pet shop συνιστά ένα μη απαραίτητο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία» σημείωσε ο ίδιος.
Η λύσσα είναι σχεδόν πάντα θανατηφόρα για τους ανθρώπους άπαξ και εμφανιστούν τα συμπτώματά της, και τα πιθανά κρούσματα πρέπει να αναζητήσουν απολύτως άμεσα θεραπεία.
“…. Στη Νάξο, ήταν η συνεργασία του “κακού” ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου και της Περιφέρειας, που τον στηρίζει Τεχνικά, που έδωσε τα αποτελέσματα που το νησί έχει ανάγκη. H έγκριση των τευχών δημοπράτησης του έργου της κατασκευής Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων στο νησί, οδηγεί το έργο στην άμεση δημοπράτηση του…”.
Πρωί Δευτέρας 29 Μαϊου και ο Γιώργος Χατζημάρκος – περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου – δίνει μία σημαντική είδηση για τη Νάξο. Ποια είναι; Μα τι άλλο από την έγκριση των τευχών δημοπράτησης για τη ΜΕΑ και την άμεση δημοπράτησή της…
Ένα ακόμη μεγάλο περιβαλλοντικό έργο, κρίσιμης σημασίας για το νησιωτικό οικοσύστημα, η κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Υπολειμματικών Σύμμεικτων και Βιοαποβλήτων Νήσου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων δρομολογείται από τον ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου Α.Ε. και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, απόρροια της εντατικής και συστηματικής δουλειάς, για να κλείσουν βαθιές πληγές και να καλυφθούν κενά δεκαετιών.
Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος «Περιβάλλον & Κλιματική Αλλαγή», ενέκρινε τα σχέδια των τευχών διακήρυξης και τη διαδικασία σύμφωνα με την οποία θα προκηρυχθεί το έργο, ανοίγοντας τον δρόμο για την άμεση δημοπράτησή του από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 17.445.868,04 € (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Σημειώνεται ότι κύριος του έργου είναι ο ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου ενώ Φορέας κατασκευής και υλοποίησης είναι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, βάσει Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ των δύο φορέων.
Αποτελεί κατεξοχήν περιβαλλοντικό έργο, με στόχο την ορθολογικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος διαχείρισης και επεξεργασίας των απορριμμάτων στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σύμφωνα με τον Περιφερειακό και Εθνικό σχεδιασμό.
Πιο συγκεκριμένα, το έργο αφορά την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) για την επεξεργασία με μηχανική διαλογή και κομποστοποίηση 5.300 τν/έτος υπολειμματικών σύμμεικτων από τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες καθώς και την κομποστοποίσηση σε διακριτή γραμμή 850 τν/έτος χωριστά συλλεγέντων βιοαποβλήτων (τροφίμων και πρασίνων-κλαδεμάτων) από τη νήσο Νάξο.
Το έργο θα χωροθετηθεί εντός του οικοπέδου του υφιστάμενου ΧΥΤΑ Νάξου, συνολικής έκτασης 170.000 m2 περίπου. Μετά την έναρξη λειτουργίας της Μονάδας ο ΧΥΤΑ θα μετατραπεί σε ΧΥΤ Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) για τη διάθεση υπολειμματικών απορριμμάτων.
Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και Πρόεδρος του ΦoΔΣΑ, Γιώργος Χατζημάρκος, δήλωσε σχετικά:
«Υποδομές, θωράκιση και έργα ζωής. Καθημερινά.
Αυτή είναι η πολιτική που εμείς πρεσβεύουμε, αγαπάμε και υπηρετούμε.
Σε έναν τόπο που χρειαζόταν τεράστια προσπάθεια να καλύψει κενά δεκαετιών, σε όλα τα θέματα, στην πιο σκληρή περίοδο της σύγχρονης ιστορίας μας, αυτό γίνεται πραγματικότητα. Καθημερινά.
Στη Νάξο, ήταν η συνεργασία του “κακού” ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου και της Περιφέρειας, που τον στηρίζει τεχνικά, που έδωσε τα αποτελέσματα που το νησί έχει ανάγκη. H έγκριση των τευχών δημοπράτησης του έργου της κατασκευής Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων στο νησί, οδηγεί το έργο στην άμεση δημοπράτηση του.
Ενάντια σε κραυγές, λαϊκισμό και ανακρίβειες, η δουλειά ήταν σταθερή.
Γιατί, κάποιοι αντέχουν σε όλα αυτά και έχουν το βλέμμα τους στραμμένο μόνο στο καθήκον και στο Αύριο».
Η διαγωνιστική διαδικασία περιλαμβάνει :
α) Κατασκευή του έργου (ΜΕΑ-ΜΕΒΑ) και 6μηνη δοκιμαστική λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και της Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΑ-ΜΕΒΑ)
β) Υπηρεσία κανονικής λειτουργίας της ΜΕΑ και της ΜΕΒΑ για έξι (6) έτη.
γ) Δικαίωμα προαίρεσης για την υπηρεσία κανονικής λειτουργίας του ΧΥΤ με ανώτατο χρόνο τα έξι (6) έτη.
δ) Δικαίωμα προαίρεσης για τη κανονική λειτουργία του συνόλου της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων, της Μονάδας Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΑ-ΜΕΒΑ) και του ΧΥΤ για έξι (6) επιπλέον έτη.
ε) Δικαίωμα προαίρεσης για εργασίες επέκτασης των εγκαταστάσεων ή/και πρόσθετο εξοπλισμό, με σκοπό η εγκατάσταση να συνεισφέρει στην σταδιακή επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ για το 2030.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε ογδόντα επτά (87) μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Οι πρώτοι δεκαπέντε (15) μήνες αφορούν στην κατασκευή, την προμήθεια του εξοπλισμού και την 6μηνη δοκιμαστική λειτουργία και οι επόμενοι εβδομήντα δύο (72) μήνες την κανονική λειτουργία του έργου.
Δύο Γάλλοι τουρίστες, θέλησαν να κάνουν βόλτα με βοηθητική λέμβο κι ενώ βρίσκονταν σε περιοχή της Κιμώλου αλλά χάθηκαν. Αποτέλεσμα; Να σημάνει συναγερμός όταν δεν έδιναν σημεία ζωής. Ο κυβερνήτης του σκάφους ενημέρωσε τη Λιμενική Αρχή Μήλου ότι οι δύο άνθρωποι αγνοούνται, στη θαλάσσια περιοχή «Μπονάτσα» Κιμώλου.
Ξεκίνησαν έρευνες στην εν λόγω περιοχή από ένα περιπολικό σκάφος, δύο περιπολικά οχήματα, καθώς και δύο ιδιωτικά σκάφη.
Αποτέλεσμα; Οι αγνοούμενοι, προσήλθαν λίγο αργότερα μόνοι τους στο Λιμεναρχείο Μήλου όπου και εξήγησαν τι είχε γίνει… Είχαν επιβιβαστεί στη βοηθητική λέμβο, χάλασε η μηχανή και έμειναν ακυβέρνητοι. Παρασύρθηκαν από τον καιρό και προσέγγισαν την παραλία «Βούδια» στη Μήλο
Αναλυτικά η ενημέρωση από το Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος
“Ενημερώθηκε, βραδινές ώρες σήμερα (χθες 28/05), η Λιμενική Αρχή Μήλου, από τον Κυβερνήτη του υπό ναύλωση Ι/Φ “COSMOLEDO” σημαίας Γαλλίας, ότι δύο αλλοδαποί επιβαίνοντες του σκάφους, είχαν αποπλεύσει με τη βοηθητική λέμβο και έκτοτε αγνοούνται, στη θαλάσσια περιοχή “ΜΠΟΝΑΤΣΑ” ν. Κίμωλου.
Υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ξεκίνησαν έρευνες στην εν λόγω περιοχή από ένα (01) περιπολικό σκάφος Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., δύο (02) περιπολικά οχήματα Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ., το Α/Κ “ΚΑΠΕΤΑΝ ΝΙΚΟΛΑΣ” Ν.Μ 43, καθώς και δύο (02) ιδιωτικά σκάφη.
Οι ανωτέρω αγνοούμενοι, προσήλθαν λίγο αργότερα από μόνοι τους στο Λιμεναρχείο Μήλου και δήλωσαν ότι έχοντας επιβιβαστεί στην βοηθητική λέμβο για πλου, χάλασε η μηχανή και έμειναν ακυβέρνητοι δίχως δυνατότητα επικοινωνίας, ενώ παρασυρόμενοι από τον καιρό, προσέγγισαν τελικώς στην παραλία “ΒΟΥΔΙΑ”. Οι εν λόγω αλλοδαποί, μεταφέρθηκαν προληπτικά με περιπολικό όχημα Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στο Κέντρο Υγείας Μήλου, από όπου και εξήλθαν”.
Την υποψηφιότητα του Χρήστου Μιχαλάκη στο πλευρό του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου, ανακοινώνει η παράταξη“Μπροστά το Νότιο Αιγαίο” για τις επικείμενες περιφερειακές εκλογές, στην Περιφερειακή Ενότητα Ρόδου.
Ο κ. Μιχαλάκης, επιχειρηματίας και Πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου καθώς και Αντιπρόεδρος της ΓΕ.Π.Ο.Ε.Τ. (Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού) αναφέρει στη δήλωση, με την οποία ανακοινώνει την απόφασή του να συμπορευτεί με τον Γιώργο Χατζημάρκο:
«Στην ιδιαιτέρως τιμητική πρόταση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου να συμμετάσχω στις επερχόμενες Περιφερειακές εκλογές με την παράταξή του «Μπροστά το Νότιο Αιγαίο», η απάντησή μου δεν μπορούσε παρά να είναι θετική.
Δραστηριοποιούμαι στον χώρο του τουρισμού για πολλά χρόνια, προερχόμενος από μία οικογένεια που έχει αφιερώσει τη ζωή της στον τουρισμό. Από το ξεκίνημα της θητείας του ως Περιφερειάρχης, είδαμε έναν άνθρωπο που αντιμετώπισε τον Τουρισμό στη σωστή διάσταση και με τη σοβαρότητα που του αρμόζει. Δεν παρέκκλινε ποτέ ακόμα και όταν υπήρχαν σοβαρές και πρωτόγνωρες κρίσεις με αποκορύφωμα αυτής του Covid-19. Στην πιο δύσκολη περίοδο του παγκόσμιου τουρισμού, στο Νότιο Αιγαίο που η εξάρτηση μας από αυτόν είναι στο 96%, έπρεπε να μείνει ζωντανή η τουριστική βιομηχανία και να προστατευθούν θέσεις εργασίας, έτσι ώστε να μείνει αρραγής ο κοινωνικός ιστός. Έπρεπε να δοθεί ένας τιτάνιος αγώνας και τα καταφέραμε. Ο Γιώργος Χατζημάρκος και η Περιφερειακή αρχή ήταν μαζί με την κοινωνία, τους ανθρώπους του τουρισμού και τους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή, είτε ήταν με την «Πρωτοβουλία για τον Τουρισμό» που “ενορχηστρωτής” ήταν ο Γιώργος Χατζημάρκος, είτε με την επιθετική και στοχευμένη διαφήμιση. Το Νότιο Αιγαίο τα κατάφερε και το 2022 κατέγραψε μια σειρά από πρωτιές. Επίσης, έχουμε την πολυτέλεια να συζητάμε για την μετεξέλιξη του Τουριστικού μας προϊόντος μέσω του “TheRhodesCo-Lab. SustainableDestination”. Δεν είναι δεδομένο και αυτονόητο όλο αυτό. Έγινε με σχέδιο, όραμα και πολύ σκληρή δουλειά.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος είναι εκείνος που έφερε στο επίκεντρο κάθε έργου, κάθε δράσης και πρωτοβουλίας τον άνθρωπο. Είτε πρόκειται για την υγεία, την προσβασιμότητα, τα έργα υποδομής, την καινοτομία, την αειφορία, τη βιωσιμότητα, την τοπική παραγωγή, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό. Παντού υπάρχει μετρήσιμο αποτέλεσμα και πρωτοβουλίες που ξεπέρασαν τα όρια της χώρας και τυγχάνουν διεθνούς αναγνώρισης, όπως αυτά της Αστυπάλαιας, της Χάλκης, της Τήλου.
Ο κόσμος γύρω μας μεταβάλλεται ταχύτατα, οι προκλήσεις είναι πολλές. Δεν θα μπορούσα λοιπόν παρά να συμμετάσχω με πολύ ενθουσιασμό στην ομάδα που έχει αποδείξει ότι μπορεί και ξέρει πώς να οδηγήσει τον τόπο ΜΠΡΟΣΤΑ.
Ευχαριστώ τον Γιώργο Χατζημάρκο για την εμπιστοσύνη. Σε αυτή τη μεγάλη πρόκληση της επόμενης μέρας για τη Ρόδο , τα νησιά μας και τους κατοίκους τους, δηλώνω παρών με όλες μου τις δυνάμεις.»
Από τη πλευρά του, ο Γιώργος Χατζημάρκος τόνισε στα social media ” Καλωσορίζω τον Χρήστο Μιχαλάκη και τον ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη. Η πιο δύσκολη περίοδος στην ιστορία του τουρισμού μας έφερε πιο κοντά τα προηγούμενα χρόνια με τον Χρήστο, όταν συνάψαμε μια συμφωνία κυρίων, την οποία τηρήσαμε με ευλάβεια και σεβασμό, βάζοντας το συλλογικό καλό πάνω από οτιδήποτε άλλο.
Στοιχηθήκαμε πίσω από την γραμμή που θα μετέτρεπε την κρίση σε ευκαιρία για έναν τόπο όπου ο τουρισμός είναι η ανάσα και το χαμόγελό του.
Σήμερα, απολαμβάνουμε τη μεγαλύτερη ανάκαμψη στην Ευρώπη. Αλλά δεν είναι τόσο αυτό όσο ότι το αύριο του Τουρισμού ξεκίνησε σήμερα στα νησιά μας, με νέες συνεργασίες και έργα βιωσιμότητας και αειφορίας που ήδη υλοποιούμε.
Χρήστο, καλωσήλθες στην ομάδα που έχει αποδείξει ότι κοιτάζει κατάματα τις προκλήσεις, μπαίνει με σχέδιο στις μάχες, μπορεί να συνεργάζεται και δουλεύει για το καλύτερο αύριο που αξίζουμε”
Βιογραφικό
Ο Χρήστος Μιχαλάκης γεννήθηκε το 1978 και έχει καταγωγή από τα Απόλλωνα. Είναι παντρεμένος με την Ασπασία Στεργάκη και έχει τρία παιδιά.
Αποφοίτησε από το Βενετόκλειο. Στη συνέχεια σπούδασε Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων στο University of Hertfordshire και είναι κάτοχος ΜΒΑ.
Είναι μέτοχος και γενικός διευθυντής του GEM TRAVEL και του ξενοδοχείου Cook’s Club Ialysos.
Από το 2020 είναι Πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου. Το 2023 εξελέγη Β’ Αντιπρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ και είναι μέλος του ΔΣ της ΔΕΤΑΠ του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου.
Παράλληλα με τον τουρισμό έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα την προσβασιμότητα.
Το 2021 ήταν μέλος της «Ομάδας Προσβάσιμου Τουρισμού» του Υπουργείου Τουρισμού. Η εταιρεία του, μαζί με την ΚοινΣΕΠ “ΑΣΚΛΗΠΙΑΔΕΣ”, συνεργάζονται από το 2018 στο Project “ACCESSBLE RHODES” που έχει αποσπάσει 2 χρυσά βραβεία το 2019 στα Tourism Awards.
Υπήρξε πρόεδρος του ΑΠΣ “ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝΩΝ” και για πολλά χρόνια μέλος του ΔΣ του Πολιτιστικού Ομίλου των Απολλώνων.
Στις 9 Ιουλίου 1956 σημειώθηκε ένας πολύ ισχυρός και καταστροφικός σεισμός μεγέθους 7,5 Ρίχτερ, με επίκεντρο τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αμοργού, Ανύδρου και Ανάφης. Τα περιορισμένα μέσα της εποχής είχαν ως αποτέλεσμα οι γνώσεις μας για τον σεισμό αυτό να είναι λίγες και ο ακριβής εντοπισμός του επίκεντρου, αδύνατος.
Εξήντα επτά χρόνια μετά, μια διεθνής ωκεανογραφική αποστολή επιχειρεί να εντοπίσει, με τη βοήθεια εξελιγμένου ρομπότ, πληροφορίες για αυτόν τον ισχυρότερο σεισμό της Μεσογείου τα τελευταία 200 χρόνια.
Δεν ήταν μόνο ο κύριος σεισμός της 9ης Ιουλίου καταστροφικός. Τον διαδέχτηκε 13 λεπτά αργότερα ισχυρότατος μετασεισμός μεγέθους 7,2 Ρίχτερ κοντά στη Σαντορίνη,που προκάλεσε ζημιές και κόστισε πολλές ανθρώπινες ζωές. Επίσης, προκλήθηκε μεγάλο τσουνάμι που πλημμύρισε τις ακτές από τη Φολέγανδρο ως την Τουρκία, με τα κύματα να φτάνουν μέχρι και τα 20 μέτρα στην Αμοργό.
amorgos-seismos
Το επίκεντρο και τα ρήγματα του σεισμού δεν ήταν γνωστά και οι λίγες μελέτες που έγιναν τότε στην ξηρά και τη θάλασσα δεν αποκάλυψαν τι πραγματικά συνέβη.
Κατά τη διάρκεια προηγούμενων ωκεανογραφικών αποστολών έγιναν γεωφυσικές μελέτες, όπου αποτυπώθηκε η μορφολογία του υποθαλάσσιου πυθμένα ανάμεσα στη Σαντορίνη, την Αμοργό, την Ανάφη και την Αστυπάλαιακαι εντοπίστηκαν σε μέγιστο βάθος 750 μέτρων τρία υποθαλάσσια ρήγματα παράλληλα το ένα με το άλλο, σε απόσταση 70 χιλιομέτρων.
Μια διεθνής ομάδα εκτελεί υποθαλάσσιες έρευνες στην ίδια περιοχή τα τελευταία δύο χρόνια, για να ρίξει φως στον μηχανισμό που ενεργοποίησε τον καταστροφικό σεισμό και το επακόλουθο τσουνάμι. Στην ομάδα συμμετέχουν η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Εύη Νομικού, αλλά και επιστήμονες από ερευνητικά ιδρύματα της Γαλλίας, οι Φρεντερίκ Λεκλέρκ από το Πανεπιστήμιο Cote d’ Azur, Ναταλί Φουγιέ από το ινστιτούτο Institut du Physique du Globe του Παρισιού και Χαβιέ Εσκαρτέν από τη Σχολή Ecole Normale Superieure de Paris.
Το υποθαλάσσιο ρήγμα της Αμοργού, εξηγεί η κ. Νομικού «είναι ένα από τα πιο ενεργά ρήγματα του ελληνικού θαλάσσιου χώρου και είναι σημαντικό να έχουμε στοιχεία για τη γεωμετρία του, αλλά και για πρώτη φορά οπτικά δεδομένα από τον “καθρέφτη” του ρήγματος, δηλαδή τη λεία επιφάνεια που δημιουργείται κατά τη μετακίνηση του εδάφους έπειτα από σεισμό. Ο στόχος μας είναι να κατανοήσουμε τον μηχανισμό γένεσης του σεισμού του 1956 και του τσουνάμι που προκλήθηκε».
Ένα ρομπότ, πολύτιμος βοηθός
Πολύτιμος βοηθός στην έρευνά τους είναι το ρομποτικό όχημα Ariane, το οποίο έχει τη δυνατότητα να καταδυθεί σε βάθος μέχρι 2.500 μέτρα και να παραμείνει εκεί έως και έξι ώρες σε κάθε κατάδυση. Οι 4Κ κάμερες που διαθέτει καταγράφουν τη μορφολογία του υποθαλάσσιου πυθμένα και επιτρέπουν στους ερευνητές να δουν και να μελετήσουν το ανάγλυφο με μέγιστη ταχύτητα τα 0,5 μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Εξοπλισμένο με δύο μηχανικούς βραχίονες, είναι επίσης σε θέση να συλλέξει ιζήματα σε σωλήνες μήκους 30 εκατοστών που ονομάζονται πυρήνες. Οι οκτώ πυρήνες με ιζήματα που συλλέχθηκαν θα βοηθήσουν στη χρονολόγηση του υποθαλάσσιου αναγλύφου.
Για τις ανάγκες της έρευνας, το Ariane καταδύθηκε εννιά φορές για συνολικά 26 ώρες και διένυσε συνολικά 13 χιλιόμετρα εξερευνώντας τη ζώνη του ρήγματος της Αμοργού και των άλλων ρηγμάτων.Τράβηξε χιλιάδες φωτογραφίες, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή τρισδιάστατων μοντέλων που θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να μετρήσουν την παραμόρφωση του θαλάσσιου πυθμένα.
Επιπλέον, στις έρευνες συμμετείχε και το γαλλικό ωκεανογραφικό πλοίο «L’ Europe», που είναι εξοπλισμένο με πολυδεσμικό σύστημα χαρτογράφησης για την καταγραφή της υποθαλάσσιας μορφολογίας σε παράκτιες περιοχές. Κατά τη διάρκεια της νύχτας αλλά και τις μέρες που επικρατούσαν θυελλώδεις άνεμοι που εμπόδιζαν το ρομποτικό σκάφος να καταδυθεί, το «L’ Europe» συγκέντρωσε βαθυμετρικά δεδομένα στην παράκτια ζώνη της Ανάφης και της Αμοργού. Τα υψηλής ανάλυσης βαθυμετρικά δεδομένα θα χρησιμοποιηθούν στη μοντελοποίηση της διάδοσης του τσουνάμι του 1956, προκειμένου να κατανοηθεί καλύτερα ο μηχανισμός δημιουργίας του.
πηγή φωτό Paraskevi Nomikou
Εξάλλου, οι ερευνητές εντόπισαν πολλές υποθαλάσσιες κατολισθήσεις που πιθανώς συνδέονται με τον σεισμό του 1956 και οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν ενισχύσει τα παλιρροϊκά κύματα. Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η επεξεργασία και η ερμηνεία των δεδομένων, προκειμένου να σχηματιστεί καλύτερη εικόνα γι’ αυτά τα γεγονότα του παρελθόντος και να υπάρξει καλύτερη κατανόηση του μέλλοντος σε μια από τις πιο ενεργές γεωδυναμικά περιοχές του ελληνικού υποθαλάσσιου χώρου.
Τα πρώτα ερευνητικά αποτελέσματα που προκύπτουν από την έρευνα, όπως αναφέρει η κ. Νομικού είναι ότι ο θαλάσσιος χώρος ανάμεσα στην Αμοργό και τη Σαντορίνη «είναι γεωδυναμικά ενεργός με πολλούς γεωκινδύνους. Έχουμε όμως, πλέον στη διάθεσή μας υψηλής ανάλυσης γεωφυσικά δεδομένα και τρισδιάστατα μοντέλα αναγλύφου, που θα μας βοηθήσουν να μελετήσουμε καλύτερα την παραμόρφωση του πυθμένα μετά τον σεισμό του 1956».
Οταν στη δεκαετία του ’50 ζητήθηκε από τον Ρόμπερτ Μακέιμπ να φωτογραφίσει τις Κυκλάδες, η υποδοχή που του έγινε στα νησιά ήταν ιδιαίτερα θερμή. «Νιώθαμε σαν εξερευνητές που ανακαλύπτουν νέους πολιτισμούς».Πώς να μην αγαπήσει αυτά τα νησιά;
«Μικρές νησίδες γης μέσα σε ένα πέλαγος που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, είναι σταθμοί για το εμπόριο και την ανταλλαγή ιδεών, από την προϊστορία μέχρι σήμερα»,περιγράφει το περίφημο σύμπλεγμα του Αιγαίου ο Δημήτρης Αθανασούλης, διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Τονίζει δε ότι η πυκνότητα των μνημείων και της αρχαιολογικής τους κληρονομιάς είναι δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με το μέγεθός τους. «Μπορεί κανείς να μπει σε ένα πέτρινο κελί στην ύπαιθρο και να μην είναι σίγουρος αν το έχτισε ο παππούς μας, αν το έχτισαν στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, των Ενετών, των Βυζαντινών, της αρχαιότητας ή της προϊστορίας».
Σήμερα, πολλές από εκείνες τις ασπρόμαυρες εικόνες της φυσικής ομορφιάς και των παραδόσεων που απαθανάτισε με τον φακό του ο Μακέιμπ έχουν χαθεί εξαιτίας της αλόγιστης ανάπτυξης. Οι Κυκλάδες βρίσκονται σε ένα πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι για το μέλλον τους, σύμφωνα με τον Δημήτρη Καραβέλλα, γεν. διευθυντή της WWF Ελλάς. «Τα στοιχεία αυτά που συνθέτουν την πολύ ιδιαίτερη ταυτότητα –κι ένα από αυτά είναι η φύση και η βιοποικιλότητα–, είναι αυτά που σήμερα κινδυνεύουν να χαθούν».
Η παραδοσιακή αγγειοπλαστική είναι ένας θησαυρός ο οποίος δεν πρέπει να χαθεί κάτω από το τουριστικό κύμα που μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Φωτ. Museum of Cycladic Art
Κληρονομιά
Σε μια εποχή που οι τοπικές κοινωνίες είναι εκτεθειμένες στο φαινόμενο του υπερτουρισμού, της εγκατάλειψης των παραδοσιακών πρακτικών, της κλιματικής κρίσης, μια πρωτοβουλία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης παρέχει τα μέσα, αλλά και το κίνητρο στα νησιά να συμμετάσχουν ενεργά στη διατήρηση της κληρονομιάς τους. Πρόκειται για το Cycladic Identity. Στόχος του είναι η διαφύλαξη και ανάδειξη της κυκλαδικής ταυτότητας. Λειτουργεί ως πλατφόρμα προσέλκυσης δωρεών και χορηγιών, με τις οποίες υποστηρίζει φορείς που δραστηριοποιούνται στα νησιά των Κυκλάδων με προγράμματα γύρω από τον πολιτισμό, τη βιοποικιλότητα, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Πώς ξεκίνησε η πρωτοβουλία; «Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δεν θα υπήρχε χωρίς τα νησιά των Κυκλάδων και τον Κυκλαδικό Πολιτισμό. Σκέφτηκα λοιπόν ότι το μουσείο μας πρέπει και μπορεί να προσφέρει στις Κυκλάδες με τρόπο βιώσιμο και ουσιαστικό. Ετσι δημιουργήσαμε την πρωτοβουλία Cycladic Identity», λέει στην «Καθημερινή» η Σάντρα Μαρινοπούλου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
Και προσθέτει: «Νιώθουμε την υποχρέωση να είμαστε μέρος των Κυκλάδων, να τις προστατεύσουμε, ώστε να διατηρηθεί η κυκλαδική τους ταυτότητα. Στόχος μας είναι να είμαστε κοντά στις τοπικές κοινωνίες και να ανακαλύπτουμε τις ανάγκες τους. Να είμαστε υποστηρικτές και συνεργάτες. Να διασφαλίσουμε ότι παράγεται έργο για το παρόν αλλά και για το μέλλον».
Συμβουλευτική επιτροπή παρέχει σημαντική χρηματοδότηση και συμβάλλει στη χάραξη στρατηγικής και στην επιλογή των προς χρηματοδότηση προγραμμάτων, ενώ την αξιολόγηση των προτάσεων έχει αναλάβει η Επιστημονική Επιτροπή που αποτελείται από τους δρα Δημήτρη Αθανασούλη (διευθυντή Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων), δρα Μάικλ Μπόιντ (ανώτερο ερευνητικό συνεργάτη Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Ερευνητικό Κέντρο Αρχαιολογίας και Πολιτισμού, Ινστιτούτο Κύπρου), Δημήτρη Καραβέλλα (γενικό διευθυντή WWF Ελλάς), δρα Αγγελική Κοσμοπούλου, (αρχαιολόγο και σύμβουλο Βιωσιμότητας).
Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε δημάρχους, αντιδημάρχους και συμβούλους οκτώ νησιών και προκρίθηκαν 10 προτάσεις. Η επόμενη περίοδος χρηματοδότησης αφορά προγράμματα άλλων νησιών, που θα επιλεγούν το φθινόπωρο.
«Η Εφορεία είναι συμπεριληπτική και ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με όποιον έχει τη διάθεση να προσφέρει στον πολιτισμό των Κυκλάδων», λέει στην «Κ» ο διευθυντής της Δ. Αθανασούλης, επισημαίνοντας ότι «στις Κυκλάδες αλλάζει το παραγωγικό παράδειγμα. Εγκαταλείπονται παραδοσιακά επαγγέλματα, παραδοσιακές ασχολίες, ακόμα και παραδοσιακές σχέσεις των κοινοτήτων με δεδομένο ότι ο τουρισμός επελαύνει σε ένα τοπίο ιδιαίτερα εύθραυστο.
Και όταν λέω τοπίο, δεν εννοώ μόνο φυσικό ή πολιτιστικό, αλλά και το άυλο, που επίσης κινδυνεύει. Επομένως, η καταγραφή, η αναβίωση των στοιχείων της άυλης και της υλικής κληρονομιάς είναι θέμα επιβίωσης για τις Κυκλάδες και εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης της κληρονομιάς. Δεν έχουμε στεγανά, το μνημείο δεν το βλέπουμε μόνο του, αλλά μαζί με την άυλη κληρονομιά. Ενδιαφερόμαστε και για τον ιδιώτη ο οποίος θέλει να χρησιμοποιήσει το δικαίωμα που του δίνει το Σύνταγμα να προστατεύσει το μνημείο».
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για να χαθούν παραδόσεις και πρακτικές είναι, κατά τον διευθυντή της ΕΦΑ Κυκλάδων, ο υπερτουρισμός. «Η τουριστική εκμετάλλευση μπορεί σε κάποιες περιοχές να μην είναι τόσο δυσμενής λόγω του μεγέθους. Ωστόσο στις Κυκλάδες, εξαιτίας της μικρής κλίμακας των νησιών, έχει άμεσα, απτά αρνητικά αποτελέσματα. Επομένως, πρέπει να επενδύσουμε στο κομμάτι για τη διάσωση της κληρονομιάς, υλικής και άυλης, αλλά και για την αυστηροποίηση του πλαισίου ώστε να μην καταναλώνουμε τον αειφορικό πόρο της βιώσιμης ανάπτυξης. Αυτό δεν γίνεται μόνο με την επιβολή και με διατάγματα, αλλά και σε συνεννόηση με την κοινότητα. Η τουριστική υπερεκμετάλλευση δημιουργεί αλλαγή παραδείγματος στα επαγγέλματα, στις σχέσεις των ανθρώπων, έχει παντού επιπτώσεις και όχι μόνο στο πεδίο της αλόγιστης οικοδόμησης και κατασπατάλησης των φυσικών και πολιτιστικών πόρων».
Το Δημοτικό Σχολείο Αμοργού, ένα αρχιτεκτονικό στολίδι εναρμονισμένο στην αισθητική και στο μέτρο του τοπίου. Και έτσι πρέπει να μείνει. Φωτ. Museum of Cycladic Art
Νησιά της πρώτης γραμμής όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Πάρος, βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο απ’ ό,τι η Αμοργός, η Ανάφη, η Σίκινος κ.ά. «Ομως η τουριστική ανάπτυξη είναι ακόρεστη. Οταν ένα νησί κορεστεί, οι επισκέπτες αναζητούν το διπλανό. Στη Μήλο για παράδειγμα, υπάρχει επιθετικού τύπου ανάπτυξη και χρειάζεται ρύθμιση», τονίζει ο Δ. Αθανασούλης και συνεχίζει: «Τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια που έχουν εξαγγελθεί είναι μια τέτοια πρακτική, το θέμα είναι να ολοκληρωθούν. Ολα τελούν υπό κίνδυνο: γαστρονομία, αγροκτηνοτροφική παραγωγή, χοιροσφάγια, πανηγύρια κ.ά. Από τη στιγμή που ο κόσμος έχει στραφεί στον τουρισμό, όλα κινδυνεύουν, ακόμη και διότι, λειτουργώντας ως τουριστικά αξιοθέατα, χάνουν την αυθεντικότητά τους».
Για τον δρα Μάικλ Μπόιντ, «η πρωτοβουλία Cycladic Identity βοηθάει τους ίδιους τους Κυκλαδίτες να αναγνωρίσουν τις παραδόσεις εκείνες που φθίνουν και κινδυνεύουν να εξαφανιστούν και τους δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσουν βιώσιμα προγράμματα για τη διατήρηση και την ανανέωσή τους, καθώς επίσης και κίνητρο να εξερευνήσουν νέους τρόπους διαφύλαξης των παραδόσεων αυτών ενόψει της ταχείας ανάπτυξης».
Mε ποια διαδικασία υλοποιούνται οι δωρεές; Και πώς ελέγχονται; Η Σάντρα Μαρινοπούλου εξηγεί ότι «ο μηχανισμός λειτουργίας έχει οργανωθεί έτσι ώστε να εξασφαλίζει διαφάνεια στις διαδικασίες επιλογής των προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται. Απευθύνουμε πρόσκληση για υποβολή προτάσεων σε φορείς που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες, οι οποίες αξιολογούνται από την Επιστημονική Επιτροπή βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων. Οι προτάσεις με την καλύτερη μέση βαθμολογία υλοποιούνται. Η πρόοδος παρακολουθείται μέσα από αναφορές και επισκέψεις στο πεδίο για τη διά ζώσης επιβεβαίωση των εργασιών.
Τα πρώτα προγράμματα που υποστηρίζονται από το Cycladic Identity άρχισαν να υλοποιούνται. Ενα από αυτά αφορά το πρόγραμμα “Αρχαία Λατομεία Πάρου. Ευστάθεια και επισκεψιμότητα υπογείων στοών”. Την επόμενη εβδομάδα η ομάδα μας θα τα επισκεφθεί μαζί με τον φορέα υλοποίησης και εξειδικευμένο γεωτεχνικό μηχανικό, για τη γεωτεχνική αξιολόγηση του χώρου. Θα είναι η πρώτη επίσκεψη σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του Cycladic Identity και είμαστε ενθουσιασμένοι που θα δούμε από κοντά το πρώτο έργο να υλοποιείται!».
Τα γκουρμέ εστιατόρια και τα πρόχειρα ταχυφαγεία εξαπλώνονται όπου υπάρχει υπερτουρισμός. Και η παραδοσιακή γαστρονομία των νησιών; Φωτ. Museum of Cycladic Art
Στην Κέα και στην Κίμωλο
Στο πρόγραμμα εντάχθηκαν ακόμη η κοινωφελής επιχείρηση Δήμου Κέας για καταγραφή, κινηματογράφηση, ηχογράφηση παραδοσιακών οργανοπαικτών της και τη δημιουργία μικρών ντοκιμαντέρ των εναπομεινάντων ηλικιωμένων οργανοπαικτών καθώς και το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών, για την παραγωγή 20 podcasts με ιστορίες για πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις που σχετίζονται με την προφορική παράδοση του νησιού.
Επίσης, οι φορείς Κιμωλίστες για το φεστιβάλ «Οσα ξέραν οι παλιοί…»στην Κίμωλο, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού για τα μονοπάτια πολιτισμού στη Σίκινο και τη δημιουργία εφαρμογής πλοήγησης και πληροφόρησης, ο Πολιτιστικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος «Ποσειδών» για τη δημιουργία ιστοσελίδας του Αρχείου Προφορικής Ιστορίας Δονούσας καθώς και το Ερευνητικό Κέντρο Ανδρου για τις παραδοσιακές πρακτικές διαχείρισης νερού στον κεντρικό ορεινό όγκο του νησιού. Από την Ιο ο φορέας Cinemathesis για το κινηματογραφικό εκπαιδευτικό εργαστήρι μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο να γυρίσουν ένα video art μονόλεπτο μονοπλάνο ο καθένας. Από τη Μύκονο το ΚΔΕΠΠΑΜ για τη δημιουργία ιστοσελίδας διαδικτυακού ψηφιακού αποθετηρίου με την καταγραφή παλαιών μαστόρων και τεχνικών δόμησης της ξερολιθιάς και από την Αμοργό η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση του δήμου για την καταγραφή προφορικών μαρτυριών γηραιών Αμοργιανών.
Η αρχαιολόγος και σύμβουλος Βιωσιμότητας Αγγελική Κοσμοπούλου θεωρεί απαραίτητο «να κρατήσουμε ζωντανή αυτή την παράδοση που εκφράζεται σε μνημεία, σε γεύσεις, σε μουσικές σε ανθρώπινες συμπεριφορές, σε έθιμα».
Για τον γεν. διευθυντή της WWF Ελλάς, Δ. Καραβέλλα, είναι η στιγμή να αφυπνιστούμε, για «να δούμε πώς μπορούμε να ξαναβρούμε την ισορροπία που υπήρχε παλιά σε αυτά τα νησιά».
KLAUS PFEIFFER The wings of Icarus/ Τα φτερά του Ίκαρου
Ζωγραφική, Γλυπτική Πύργος Μπαζαίου, Νάξος 4 Ιουνίου – 8 Οκτωβρίου 2023
Καθημερινά: 10.00-17.00, εκτός Δευτέρας Εγκαίνια Σάββατο 3/6, ώρα 11:00-15:00
Η έκθεση «Τα φτερά του Ίκαρου» αποτελεί φόρο τιμής στον καλλιτέχνη Klaus Pfeiffer (1938-2022), ο οποίος έζησε και δημιούργησε για πάνω από 50 χρόνια στη Νάξο, κληροδοτώντας το έργο του στο Φεστιβάλ Νάξου για να διατηρηθεί ως πολιτιστικό αγαθό του νησιού.
Το έργο του avant-garde καλλιτέχνη συμπυκνώνει την κλασική ελληνική μυθολογία, την κοινωνική κριτική και τα μοτίβα της κλασικής ιστορίας της τέχνης, μεταφέροντάς τα σε μια πολύχρωμη, σύγχρονη σύνθεση.
Ο Κλάους Φάιφερ γεννήθηκε και σπούδασε στη Γερμανία. Αυτός και η σύζυγός του Μαρλέν ταξίδεψαν στην Ελλάδα για πρώτη φορά το 1965. Κάθε χρόνο επέστρεφαν, αλλά συνέχιζαν να περνούν το χειμώνα στη Γερμανία μέχρι το 1974, όταν αποφάσισαν να μετακομίσουν στη Νάξο. Έγιναν τελικά πολίτες της Νάξου το 1980 και το νησί μετατράπηκε σε χώρο εργασίας και πηγή έμπνευσης του καλλιτέχνη.
Ο Κλάους Φάιφερ επηρεάστηκε έντονα από το κίνημα Fluxus της δεκαετίας του 1960 στη Γερμανία και το μετέφερε στο έργο του αναμιγνύοντας γόνιμα τις βορειοευρωπαϊκές καταβολές του με τα τοπικά στοιχεία. Όχι μόνο την ελληνική μυθολογία που αποτελούσε το κυρίαρχο θέμα του, αλλά και διάφορα κοινωνικά ζητήματα και ιδιαίτερα την έγνοια για την προστασία και διατήρηση του νησιωτικού φυσικού περιβάλλοντος.
Τα μέσα που επέλεξε να χρησιμοποιήσει για να εκφράσει τις επιρροές του μέσα από την τέχνη του, κυμαίνονται από τον κλασικό καμβά και το ναξιώτικο μάρμαρο, μέχρι τα πλαστικά απόβλητα από τον ποταμό της κοιλάδας της Ποταμιάς. Το εύρος του έργου του περιλαμβάνει πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, ακουαρέλες, λιθογραφίες, ξυλογραφίες, χαρακτικά, μεταξοτυπίες, εικονογραφήσεις βιβλίων, βίντεο, εγκαταστάσεις και περφόρμανς.
Γοητευμένος από τον ελληνικό μύθο του Δαίδαλου και του γιου του Ίκαρου, ο καλλιτέχνης δουλεύει με το κλασικό μοτίβο των δύο που πετούν πάνω από τα νησιά του Αιγαίου και εξερευνά την πτώση του Ίκαρου, του οποίου τα φτερά έλιωσαν όταν πέταξε πολύ κοντά στον ήλιο.
Στα σχέδιά του και στα γλυπτά του Ίκαρου – αλλά και σε άλλες μυθολογικές φιγούρες όπως ο Μινώταυρος – προσθέτει συχνά φτερά με ουράνιο τόξο και με μεγάλο άνοιγμα. Ο πολύχρωμος καμβάς σε συνδυασμό με την παρότρυνση του καλλιτέχνη «Μην σκοτώνεις το ουράνιο τόξο!» κάνει την ευθραυστότητα των φτερών να γίνεται ακατάλυτη.
Έτσι ακόμα κι αν ο μύθος θέλει τον Ίκαρο να πέφτει στη θάλασσα, στα έργα του Φάιφερ ο Ίκαρος συνεχίζει να ζει σε πολύπλευρες απεικονίσεις. Το ίδιο κάνει και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, του οποίου τη συναρπαστική ζωή και το έργο φιλοδοξεί να γιορτάσει αυτή η έκθεση.