Αρθρο του Βουλευτή Κυκλάδων της ΝΔ Γιάννη Βρούτση για το φιάσκο των 100 δόσεων και οι ερωτήσεις προς αρμόδιους υπουργούς για θέματα που έχουν σχέση με την οικονομία
Το Νοέμβριο του 2014, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μετά από μεγάλη προσπάθεια και με επιτυχημένους διαπραγματευτικούς χειρισμούς, συμφώνησε με την τότε “τρόικα” και σήμερα “θεσμούς” μια πολύ σημαντική ρύθμιση για όσους είχαν δεχτεί τις επιπτώσεις της κρίσης. Με το Ν. 4305/2014 διαμόρφωσε ένα σταθερό, διαφανές, αποτελεσματικό και χωρίς την υποκειμενική κρίση της διοίκησης πλαίσιο ρυθμίσεων για τις οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία, με σταθερό επιτόκιο 4,56% και με τη ρητή πρόβλεψη οι μεγαλοοφειλέτες με οφειλές άνω του 1.000.000 ευρώ να μην μπορούν να ενταχθούν στις ευνοϊκές διατάξεις της ρύθμισης.
Τότε, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ κατήγγειλαν τη διαδικασία και υπονόμευαν την εθνική προσπάθεια, πρωταγωνιστώντας με συνθήματα «δεν πληρώνω» και τάζοντας «σεισάχθεια» σε όλες τις οφειλές, εφόσον αναλάμβαναν τη διακυβέρνηση της χώρας.
Με το Ν. 4321/2015, οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διαμόρφωσαν το δικό τους πλαίσιο ρυθμίσεων για τις 100 δόσεις, επιτρέποντας την ένταξη και μεγαλοοφειλετών σε αυτές. Ήταν η περίφημη ρύθμιση των 100 δόσεων που θα «κούρευε» υπέρογκα ποσά, σε μια νύχτα, στους γνωστούς μεγαλοοφειλέτες.
Σήμερα, εντελώς αιφνίδια, έξι μήνες μετά, αλλάζουν δραματικά τους όρους και τους κανόνες των ρυθμίσεων για όλους ανεξαιρέτως.
- Αυξάνουν το ύψος του επιτοκίου σε 5,05% (αντί για 4,56% που ήταν με τον Ν. 4305/2014), επιβαρύνοντας όλες τις οφειλές εις το διηνεκές.
- Εισάγουν τον αυθαίρετο και «ύποπτο» ρόλο της υποκειμενικής κρίσης της διοίκησης, τόσο στις ρυθμίσεις του υπουργείου Οικονομικών όσο και στις ρυθμίσεις του υπουργείου Εργασίας, με την -κατά διακριτική ευχέρεια- μείωση των δόσεων. Γεγονός, που ανοίγει το «παράθυρο της συναλλαγής» και μας γυρνάει σε πελατειακές τακτικές του παρελθόντος, καθώς δεν τίθεται κανένα αντικειμενικό και σαφές κριτήριο για τη μείωση των δόσεων.
Εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας εγκλωβίστηκαν και παγιδεύτηκαν, οι οποίοι, αφού εξαπατήθηκαν συμφωνώντας διαφορετικούς όρους με το κράτος, κατέληξαν να υποχρεούνται να πληρώσουν με άλλους όρους. Ήδη, κατά χιλιάδες απεντάσσονται από τις ρυθμίσεις και οι προβλέψεις για το μέλλον είναι αρκετά δυσοίωνες. Τελικά, η πολυδιαφημιζόμενη ρύθμιση των 100 δόσεων των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ μετατράπηκε σε φιάσκο.
Και κάτι ακόμη. Μόνοι ωφελημένοι, οι μεγαλοοφειλέτες σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, οι οποίοι χρησιμοποίησαν τις διατάξεις του Ν. 4321/2015 και βγήκαν πολλαπλά ωφελημένοι, διαγράφοντας υπέρογκα πρόστιμα, αναδεικνύοντας την πραγματική «ηθική πλευρά» του ΣΥΡΙΖΑ υπέρ των ισχυρών και κατά των αδυνάτων.
Για τους λόγους αυτούς, κατέθεσα ερώτηση, διαμέσου της Κοινοβουλευτικής διαδικασίας, προς τον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αντίστοιχα, ζητώντας τη λίστα των μεγαλοοφειλετών και το ύψος των χρεών τους προς τη φορολογική διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία που διαγράφηκαν.
Οι δύο ερωτήσεις του πρώην υπουργού Εργασίας και νυν Βουλευτή Κυκλάδων της ΝΔ
1η Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η
Προς τον Υπουργό Οικονομικών
Με τις διατάξεις των άρθρων 1-17 του Ν. 4321/2015 προβλέφθηκε η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις και με έκπτωση επί των πρόσθετων φόρων ή τελών του Ν. 2523/1997, προστίμων εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς δήλωσης του Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής έως 100%.
Με την παρ. 2 του άρθρου 51 του Ν. 4305/2014 (Ρύθμιση οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση) οριζόταν ρητά ότι στη ρύθμιση δεν δύναται να υπαχθεί ποσό κύριας ληξιπρόθεσμης οφειλής πάνω από ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ. Αντίστοιχη απαγόρευση όμως δεν τέθηκε με τις διατάξεις των άρθρων 1-17 του Ν. 4321/2015, με αποτέλεσμα να δύνανται να υπαχθούν στη ρύθμιση αυτή και οι μεγαλοοφειλέτες, με ποσά οφειλών άνω του 1.000.000 ευρώ.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Πόσοι, ποιοι και τι νομικής μορφής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) οφειλέτες με ύψος οφειλών άνω του 1.000.000 ευρώ εντάχθηκαν στην ως άνω ρύθμιση;
- Ποιο το ύψος και το είδος [πρόστιμο Τελωνειακού Κώδικα, Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) κλπ.] των οφειλών κάθε μεγαλοοφειλέτη, ο οποίος εντάχθηκε στη ρύθμιση αυτή;
- Τι ποσό πρόσθετων φόρων ή τελών του Ν. 2523/1997, προστίμων εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς δήλωσης του Ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), προσαυξήσεων και τόκων εκπρόθεσμης καταβολής διαγράφηκε ανά μεγαλοοφειλέτη, ανάλογα με τον αριθμό δόσεων που επέλεξε;
- Πόσοι και ποιοι από τους ανωτέρω μεγαλοοφειλέτες έχουν απενταχθεί και πόσοι και ποιοι τηρούν τους όρους της ρύθμισης;
2η Ερώτηση
Προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Με τις διατάξεις του άρθρου 28 του Ν. 4321/2015 προβλέφθηκε η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών προς τους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης μέχρι και σε 100 μηνιαίες δόσεις και με έκπτωση επί των προσαυξήσεων και πρόσθετων τελών έως 100%.
Με την παρ. 3 του άρθρου 54 του Ν. 4305/2014 οριζόταν ρητά ότι στη ρύθμιση δεν δύναται να υπαχθεί ποσό κύριας ληξιπρόθεσμης οφειλής πάνω από ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ. Αντίστοιχη απαγόρευση όμως δεν τέθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 28 του Ν. 4321/2015, με αποτέλεσμα να δύνανται να υπαχθούν στη ρύθμιση αυτή και οι μεγαλοοφειλέτες, με ποσά οφειλών άνω του 1.000.000 ευρώ.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Πόσοι, ποιοι και τι νομικής μορφής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) οφειλέτες με ύψος οφειλών άνω του 1.000.000 ευρώ εντάχθηκαν στην ως άνω ρύθμιση;
2. Ποιο το ύψος των οφειλών κάθε μεγαλοοφειλέτη, ο οποίος εντάχθηκε στη ρύθμιση αυτή;
3. Τι ποσό προσαυξήσεων και προσθέτων τελών διαγράφηκε ανά μεγαλοοφειλέτη, ανάλογα με τον αριθμό δόσεων που επέλεξε;
4. Πόσοι και ποιοι από τους ανωτέρω μεγαλοοφειλέτες έχουν απενταχθεί και πόσοι και ποιοι τηρούν τους όρους της ρύθμισης;