Σάββατο, 10 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠαλιές κατηγορίεςΑρθρογράφοιΕκπαιδεύοντας τα χρήσιμα εξαρτήματα

Εκπαιδεύοντας τα χρήσιμα εξαρτήματα

|

Ο blogger “Γελωτοποιός”  με ένα εξαιρετικό άρθρο βάζει τα πράγματά στη θέση τους όσον αφορά το ρόλο της εκπαίδευσης σήμερα στην Ελλάδα  

Οι άνθρωποι γεννιούνται αμόρφωτοι, όχι ηλίθιοι. Γίνονται ηλίθιοι με την εκπαίδευση.

Bertrand Russell

Ενώ τα περισσότερα παιδιά είναι έξυπνα, οι περισσότεροι ενήλικες είναι κουτοί. Άρα κάτι πρέπει να μην πάει καλά στην εκπαίδευση.

Αλέξανδρος Δουμάς υιός

«Είμαι εξάρτημα εγώ της μηχανής σας

κι ο γιος μου τ’ ανταλλακτικό

θα `ναι εντάξει μια ζωή στη δούλεψή σας

είναι από άριστο υλικό»

Ελένη Βιτάλη

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Κάποιες φορές αρκεί μια φράση που διαβάζεις (ή ακούς) για να παρουσιαστεί διαυγής μια σκέψη που μέχρι τότε περιπλανιόταν κατακερματισμένη στο νου σου.

Στο προηγούμενο κείμενο έγραφα για τα μαθήματα Αναπτυξιακού και Γνωσιακού Προγράμματος, στα οποία υποβάλλονταν τα «ελλειμματικά άτομα».

«Αυτό που κάναμε», γράφει ο Όλιβερ Σακς, «ήταν να τους οδηγούμε κατά μέτωπο πάνω στα όρια τους, όπως ήδη το είχαν κάνει μάταια, και συχνά μέχρι κάποιο απάνθρωπο σημείο, σε ολόκληρη τη ζωή τους. Δίναμε υπερβολική προσοχή στα ελλείμματα των ασθενών μας.»

Aυτή η αντιμετώπιση θυμίζει το σκίτσο με τη δοκιμασία των ζώων (από έναν άνθρωπο): «Για να είμαστε δίκαιοι θα διαγωνιστείτε όλοι στο ίδιο αντικείμενο: Παρακαλώ, σκαρφαλώστε στο δέντρο.»

Η Ρεβέκκα, όσο και να την πίεζαν, όσο και να την εκπαίδευαν, ποτέ δεν θα απολάμβανε το «σκαρφάλωμα», ποτέ δεν θα ήταν αρκετά καλή σ” αυτό, θα έμενε ελλειμματική.

Στο θέατρο λυτρώθηκε, ανασυγκροτήθηκε.

Είναι ένα σφάλμα διαδεδομένο και πολύ συνηθισμένο στην εκπαίδευση, απ” τις πρώτες τάξεις του δημοτικού μέχρι και στο πανεπιστήμιο. Τόσο συνηθισμένο που πλέον δεν αντιλαμβανόμαστε πόσο λάθος είναι.

Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως αφηρημένη γενίκευση (Τα Παιδιά), όχι ως ξεχωριστές περιπτώσεις, με ειδικές ικανότητες και ανάγκες, με ταλέντα και προτιμήσεις.

Η γλώσσα και τα μαθηματικά είναι η βάση της εκπαίδευσης (όπως και των IQ test). Όποιος δεν είναι καλός σ” αυτά θεωρείται ελλειμματικός. Όμως οι μαθησιακές δυσκολίες (που ξαφνικά έγιναν μάστιγα στη χώρα μας) δεν οφείλονται στα ελλείμματα των μαθητών, αλλά στο λανθασμένο πλαίσιο εκπαίδευσης.

Όλοι οι μαθητές κρίνονται από την ικανότητα τους στο σκαρφάλωμα. Έτσι τα ψάρια, που τα καταφέρνουν υπέροχα στο κολύμπι, θεωρούνται ελλειμματικά, θεωρούν τον εαυτό τους ελλειμματικό, και μεγαλώνουν έτσι: Με το στίγμα του ηλίθιου.

Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν επενδύει στην ιδιαιτερότητα κάθε ανθρώπου. Συνήθως κάνει το αντίθετο: Τους ισοπεδώνει.

Δεν είναι κάτι καινούριο.

Ο Δαρβίνος ήταν μεγαλοφυής, αλλά ακόμα κι ο πατέρας του πίστευε ότι «δεν θα καταφέρει τίποτα στη ζωή του». Τότε ο Howard Gardner δεν είχε σκεφτεί ακόμα ότι μπορεί να υπάρχουν περισσότερα είδη νοημοσύνης από ένα, όπως για παράδειγμα η Φυσιοκρατική νοημοσύνη (Naturalistic intelligence).

Η Τεμπλ Γκράντιν μπορεί να καταλάβει πώς σκέφτονται τα ζώα, αλλά δεν μπορεί να καταλάβει τον Σαίξπηρ.

(Ο θαυμαστός αυτιστικός κόσμος της Τεμπλ Γκράντιν)

Ο Μάρλον Μπράντο είχε αποβληθεί από κάθε σχολείο.

(Μάρλον Μπράντο: Σύντομη βιογραφία ενός θεού)

Η κακή εκπαίδευση δεν αφορά μόνο στους μεγαλοφυείς. Κάθε άνθρωπος είναι καλύτερος σε κάποια θέματα, μέτριος σε άλλα και χείριστος στα τρίτα.

Συνήθως είναι καλύτερος σ” αυτό που του αρέσει να κάνει, κι επειδή εκεί αποδίδει περισσότερο, πιο εύκολα, αυξάνεται κι η επιθυμία του να συνεχίσει να το κάνει, οπότε γίνεται καλύτερος. (θετική ανατροφοδότηση – feedback)

Αν ένας άνθρωπος, ένα παιδί, βοηθηθεί να βρει αυτό που του αρέσει να κάνει και ενθαρρυνθεί να συνεχίσει, να το ενισχύσει, δεν θα γίνει μεγαλοφυής ή διάσημος ή πλούσιος, αλλά θα είναι πιο ολοκληρωμένος ως άνθρωπος -ίσως και λιγάκι πιο ευτυχισμένος.

Όμως αυτοί οι άνθρωποι, οι ολοκληρωμένοι, είναι αυτό που χρειάζεται η κοινωνία;

Στον «πολιτισμένο» κόσμο, αυτόν που μας παρουσιάζουν ως τον Καλύτερο Δυνατό, το σημαντικό είναι να είσαι χρήσιμος, να καταναλώνεις, να υπακούς, να είσαι παραγωγικός, όχι δημιουργικός.

Αυτό κάνει η εκπαίδευση: Παράγει χρήσιμα εξαρτήματα.

Η εξάρτηση δεν είναι αμφίδρομη. Οι άνθρωποι είναι αναλώσιμοι. Είτε πολεμούν είτε δουλεύουν ουδείς αναντικατάστατος.

Όμως δεν μπορούν να ζήσουν ούτε λεπτό έξω από τη Μηχανή, είναι εξαρτημένοι.

Πρώτα καταστρέφονται ψυχικά, αφού έχουν εκπαιδευτεί να είναι εξαρτήματα και ο αποκλεισμός τους σημαίνει κατάθλιψη, νευρώσεις, αυτοχειρία.

Έπειτα καταστρέφονται σωματικά, αφού ο μόνος τρόπος να τραφούν είναι να αγοράσουν, να έχουν χρήματα, να δουλέψουν.

Τα χρήσιμα εξαρτήματα γίνονται άχρηστα υποκείμενα.

Τα παιδιά που εισέρχονται στην εκπαίδευση εγκαταλείπουν σύντομα κάθε τους όνειρο, όπως έγραφε η επιγραφή στην Κόλαση του Δάντη. Η ιδιαιτερότητα τους θάβεται κάτω από τόνους άχρηστης γνώσης κι όσοι δεν καταφέρνουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις χαρακτηρίζονται ελλειμματικοί -εφ” όρου ζωής.

Η εκπαίδευση είναι, στο μεγαλύτερο μέρος, μνημειωδώς αναποτελεσματική. Συνήθως δίνουμε στους νέους κομμένα λουλούδια, όταν θα έπρεπε να τους μάθουμε να καλλιεργούν τα δικά τους φυτά. (John W. Gardner)

Όταν τελειώνουν, μετά από δώδεκα χρόνια ισοπέδωσης, σκέφτονται όλοι παρόμοια –κι απ” όλα τα sos στην ιστορία, πάντα πέφτει η μάχη των Δερβενακίων (όπως γράφει ο Τέλλος Φίλης στη συλλογή «Ενας απλός υπάλληλος βιντεοκλάμπ», εκδόσεις Εντευκτηρίου 2015)

Χρήσιμα εξαρτήματα, που γέρασαν πριν προλάβουν να επαναστατήσουν.

Πηγή: sanejoker


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ελ. Βενιζέλος: Για πρώτη φορά απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνα – Λος Αντζελες

Η νορβηγική αεροπορική Norse Atlantic συνδέει για πρώτη φορά το «Ελ. Βενιζέλος» με τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη των ΗΠΑ

“Ο Αρχοντας των δαχτυλιδιών”: Επιστρέφει, πότε θα τον δούμε στην μεγάλη οθόνη

Ο Aρχοντας των δαχτυλιδιών επιστρέφει με το «The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum» που αναμένεται να βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 17 Δεκεμβρίου 2027, όπως ανακοίνωσαν η Warner Bros και η New Line Cinema

Νάξος – Δημοτικό Σχολείου Χειμάρρου: Θετική ψυχολογία και ανοιχτό online σεμινάριο για γονείς και εκπαιδευτικούς

Το μικρό Δημοτικό σχολείο Χειμάρρου Νάξου ανοίγει διάλογο με τη σύγχρονη ψυχολογία και προσφέρει ένα πολύτιμο εργαλείο ενδυνάμωσης σε μια εποχή προκλήσεων

Νάξος – ΓΕΛ Τραγαίας: Περιβαλλοντική αφύπνιση, όταν οι μαθητές συζητούν για το μέλλον της Νάξου

Μια σπουδαία δράση με επιστημονικούς ομιλητές και τη συμμετοχή των μαθητών για την οικολογική ευαισθητοποίηση και την αγάπη για το νησί

Πρόταση Ημέρας: Κοτόπουλο φιλέτο ψημένο σαν πίτσα!

Η ιδέα της σεφ είναι απλή και συναρπαστική: δίνει στο κοτόπουλο τον ρόλο της ζύμης πίτσας και πάνω του στρώνει τα άλλα υλικά!

Απρίλιος 2025: Έντονη τουριστική ανάσα για τη Νάξο, Ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης στο λιμάνι (πίνακας)

Άνοδος 17% στους επιβάτες, σημαντική αύξηση ΙΧ και δικύκλων – Επιστροφή στην τουριστική δυναμική για το Πάσχα στη Νάξο

Στοίχημα – Ελλάδα: Καλλιθέα και διπλό παραμονής στη Λειβαδιά

Πρόταση ημέρας: Λεβαδειακός - Καλλιθέα: Βήμα παραμονής στο 3.50!

Θετικό βήμα για τον τουρισμό με αυτοκινούμενα τροχόσπιτα: Συνάντηση ΕΛΑΤ με το Υπουργείο Τουρισμού

Σε κλίμα συνεργασίας εξετάστηκαν οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του θεσμικού πλαισίου για στάθμευση και Camper Stops

Στο Καστελλόριζο για την ημέρα της Ευρώπης ο Γ. Λεονταρίτης

Ο φετινός εορτασμός αποτελεί μια ξεχωριστή περίσταση, καθώς γιορτάζονται τα 75 χρόνια από τη Διακήρυξη Σουμάν

Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας «Δ. Νομικός»: Η Σαντορίνη στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής βιομηχανικής κληρονομιάς

Το Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας «Δ. Νομικός» συμμετείχε για δεύτερη χρονιά στην Πανελλήνια Συνάντηση ERIH, αναδεικνύοντας τη δύναμη της μνήμης και της βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από τη βιομηχανική ιστορία του νησιού

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία διακρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό φυσικής “Αρίσταρχος”

Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία κατέκτησε το 3ο βραβείο στη Β΄ Φάση του διαγωνισμού φυσικής "Αρίσταρχος" φέρνοντας περηφάνια στη σχολική μας κοινότητα