Δρομολόγιο – ρουτίνα ξεκινάει όμως και το “Champion Jet 1” αλλά προς τις Δυτικές Κυκλάδες.
Με βάση τον σχετικό προγραμματισμό, θα αναχωρήσει στις 12:00 το μεσημέρι, από το λιμάνι του Πειραιά, για Σέριφο – Σίφνο – Μήλο – Σίφνο – Σέριφο και …Πειραιά.
Νέα δεδομένα πλέον στην Βενετία, έστω και σε πιλοτική μορφή…. Αυτό που όλοι έλεγαν, τώρα γίνεται πραγματικότητα: εισιτήριο για να “μπεις” στην Βενετία.
Η πιλοτική φάση εφαρμογής του «εισιτηρίου εισόδου» για ημερήσιους επισκέπτες στη Βενετία θα αρχίσει στις 25 Απριλίου.
Oπως δήλωσε ο δήμαρχος της Γαληνοτάτης, Λουίτζι Μπορουνιάρο, σε συνέντευξή του στην Eνωση Ξένου Τύπου της Ρώμης, η πιλοτική αυτή φάση θα διαρκέσει συνολικά 29 ημέρες.
Το εισιτήριο θα έχει κόστος 5 ευρώ και θα μπορεί να το αγοράζει κανείς μέσω διαδικτύου, εξασφαλίζοντας ένα κωδικό QR, τον οποίο και θα επιδεικνύει σε τυχόν ελέγχους.
Εξαιρούνται από την πληρωμή οι μόνιμοι κάτοικοι, οι φοιτητές και όσοι επισκέπτονται τη Βενετία για λόγους υγείας ή εργασίας.
Oλοι όμως, σε περίπτωση που δεν πρόκειται να διανυκτερεύσουν στην πόλη, θα πρέπει να εγγράφονται στον ιστότοπο cda ve.it για να μπορούν να εισέρχονται στο ιστορικό της κέντρο κατά την πειραματική αυτή φάση χωρίς κίνδυνο να τους επιβληθεί πρόστιμο.
Ο Μπορουνιάρο πρόσθεσε ότι με τον τρόπο αυτό η δημοτική αρχή θα μπορεί να προβλέπει έκτακτες ροές τουριστών, για ανάλογη εξυπηρέτηση ντόπιων και ξένων πολιτών.
«Ολοι οι κάτοικοι του πλανήτη θέλουν να έρθουν στην πόλη μας, εμείς τους ανοίγουμε τις πόρτες μας, αλλά θέλουμε να αποφύγουμε την υπερβολική πίεση επισκεπτών σε μια μοναδική αρχιτεκτονική πραγματικότητα σαν τη δική μας», τόνισε ο δήμαρχος της Βενετίας.
Ο ίδιος υπογράμμισε τέλος ότι δεν πρόκειται για κλειστό αριθμό διότι δεν υπάρχει ανώτατο όριο επισκεπτών, ότι η πληρωμή εισιτηρίου θα είναι υποχρεωτική μόνον μέχρι τις 4 το απόγευμα και ότι πολλές άλλες πόλεις –στην Ευρώπη και όχι μόνο– έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μέτρο.
Η Ελλάδα είναι διάσημη σε ολόκληρο τον κόσμο για τις μαγευτικές παραλίες, το ζεστό και ηλιόλουστο καλοκαίρι της, προσελκύοντας δεκάδες εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Η γοητεία του ελληνικού καλοκαιριού όμως έχει και τα αρνητικά της: «Οι παραλίες είναι συχνά υπερπλήρεις και γίνεται πραγματική μάχη για μία θέση σε αυτές»,παρατηρεί το Merkur.de.
«Πέραν του ότι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για διακοπές είναι υπερπλήρεις, ένα από τα μειονεκτήματα του μαζικού τουρισμού είναι και η αυξανόμενη μονοπώληση των παραλιών από τα ξενοδοχεία. Σε αυτό περιλαμβάνονται και οι ξαπλώστρες, τις οποίες τοποθετούν τα ξενοδοχεία σε όλο το μήκος των παραλιών, διαθέτοντας ή ενοικιάζοντάς τες στους πελάτες τους».
Αυτός είναι και ο λόγος που η κυβέρνηση λαμβάνει τώρα τα μέτρα της, αυστηροποιώντας το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο που θα ισχύει για το επόμενο καλοκαίρι – μεταξύ άλλων προβλέπεται πως το 70% της εκάστοτε παραλίας θα πρέπει πλέον να παραμένει ελεύθερο, χωρίς ξαπλώστρες.
Από τις νέες ρυθμίσεις «θα επωφεληθούν τόσο οι ντόπιοι κάτοικοι όσο και οι τουρίστες που διαμένουν σε ξενοδοχεία που δεν είναι παραλιακά, οι οποίοι δυσκολεύονταν μέχρι πρότινος να βρουν λίγο χώρο στις παραλίες που συγκεντρώνουν τον περισσότερο κόσμο», σχολιάζει το γερμανικό μέσο.
Islandhopping στα ελληνικά νησιά
Τι μπορεί να κάνει κάποιος που θέλει να επισκεφθεί μερικούς από τους πιο όμορφους καλοκαιρινούς προορισμούς στην Ελλάδα, αποφεύγοντας όμως και τα σημεία που είναι γεμάτα κόσμο; Να πάει για «islandhopping με σκάφος στα ελληνικά νησιά», δίνει την απάντηση η Welt.
Εάν κλείσει κανείς ένα τουρ με ένα πολυτελές σκάφος της εταιρείας κρουαζιέρων Variety Cruises, θα μπορέσει να ταξιδέψει για μία εβδομάδα στους «κλασικούς προορισμούς της Ελλάδας», αποφεύγοντας ταυτοχρόνως «τους χιλιάδες τουρίστες που υπάρχουν σε ένα τυπικό κρουαζιερόπλοιο».
Σε αυτές τις διακοπές «δεν υπάρχει το άγχος που προκαλεί ο μαζικός τουρισμός – αντιθέτως οι ταξιδιώτες νιώθουν περισσότερο σαν να ταξιδεύουν με το γιοτ ενός φίλου τους. Και καθώς το σκάφος είναι ευέλικτο, μπορεί να προσεγγίσει και μικρές περιοχές και κόλπους, που τα “κανονικά” κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να επισκεφθούν».
Η διαδρομή ξεκινάει με πρώτη στάση στη Δήλο και το ιερό του Απόλλωνα, εν συνεχεία στη Μύκονο, το «νησί των πάρτι» και τη μαγευτική Σαντορίνη. Ακολούθως το σκάφος κατευθύνεται προς τις αμμώδεις παραλίες της Κρήτης, ενώ περιλαμβάνεται και μία επίσκεψη στην Κνωσό. Μετά έχουν σειρά τα Κύθηρα, με τις «όμορφες θέες, τα κρυστάλλινα νερά και τις καταπληκτικές ταβέρνες», ενώ το ταξίδι ολοκληρώνεται στην Πελοπόννησο, στη Μονεμβασιά, το «Γιβραλτάρ της Ανατολής» με τα μεσαιωνικά στοιχεία, στην παραλία Φωκιανού στην Αρκαδία και στο Ναύπλιο, την πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας και προσωρινό τόπο διαμονής του Όθωνα της Βαυαρίας.
Μία κουβέντα με τον Επαρχο Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού, Γιάννη Μαργαρίτη, είναι αποκαλυπτική, κυρίως όμως είναι απολαυστική και απολαμβάνεις κάθε στιγμή.
Βρέθηκε την Δευτέρα 1η Απριλίου στο στούντιο της “Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3” καλεσμένων των Μαντώ Στουρνάρα και Νικόδημου Λιανού στην εκπομπή “Cyclades On Air”. Και παρά το γεγονός ότι ήταν πρωταπριλιά έδωσε ειδήσεις…
Για τον τουρισμό; “Αύξηση διψήφιο αριθμό στις προκρατήσεις για την καλοκαρινή περίοδο και μάλιστα Πάρος – Νάξος αυτή τη στιγμή στις Κυκλάδες τρέχουν με …χίλια”.
Για την γαστρονομία: “Αυτές τις ημέρες βρίσκεται στις Κυκλάδες, ένας εκ των κορυφαίων chef στην Ελλάδα για γνωστό ξενοδοχείο της Αθήνας. Θα περάσει τρεις ημέρες στην Νάξο (από μία σε Σίφνο – Μήλο) με σκοπό εκτιμήσει τα τοπικά προϊόντα και να τα τοποθετήσει στην κουζίνα του”
Για τις υποδομές: “Ξεκινάει άμεσα η κίτρινη διαγράμμιση στην ορεινή Νάξο. Αίτημα χρόνων που γίνεται πραγματικότητα. Η εργολαβία είναι έτοιμη μετά από το πέρας των δικαστικών διαφορών. Θα γίνει προσπάθεια να καλυφθεί και μέρος του δρόμου Απόλλωνα – Νάξου αν και δημοτικός. 28 γεφύρια θα αποκατασταθούν στο σύνολο του επαρχιακού δρόμου ενώ θα ξεκινήσουν οι δράσεις για την παράκαμψη σε χωριά όπως ο Κυνίδαρος και η Τραγαία. Για τις Τρίποδες τρέχει άλλο πρόγραμμα”.
Τι ανέφερε για τη βάση του ΕΚΑΒ αλλά και την μετακίνηση υπαλλήλου στο Επαρχείο Νάξου, δίνοντας την οπτική και τη δική του όπως και τον τρόπο σκέψης του Περιφερειάρχη κου Χατζημάρκου.
Αλλά και για τα 400.000 ευρώ που είναι δεσμευμένα για το γήπεδο 8χ8 ανάμεσα στο κλειστό και ανοιχτό γήπεδο στο ΔΑΚ Νάξου που δεν αποκλείεται να γίνουν… μπαλόνι.
Πήρε θέση και για το φράγμα Τσικαλαριού μιλώντας για την μεταφορά αρμοδιοτήτων από το ένα υπουργείο (Αγροτικής Ανάπτυξης) στο άλλο (Υποδομών) αλλά παραμένει το θέμα της χρηματοδότησης.
Και τέλος, έκανε κι ένα μικρό μάθημα σχετικά με το καλό κρασί. Τονίζοντας την σημασία της Νάξου στο συγκεκριμένο τομέα και την ανάπτυξη που έχει η οινοποιεία στο νησί του Διονύσου…
Ακούστε στο video που ακολουθεί τη συνέντευξη του κου Μαργαρίτη...
H TesCosmetics Α.Ε, επί δεκαετία Αποκλειστικός Διανομέας στην Ελλάδα της AlfaParf Milano Professional, vo 1 Ιταλική μάρκα επαγγελματικών προϊόντων Κομμωτηρίου παγκοσμίως, ζητά Εμπορικό Αντιπρόσωπο με έδρα τα νησιά της Σύρου, Νάξου ή Πάρου.
Προσφέρονται: Ανταγωνιστικοί όροι συνεργασίας και ευελιξία Εκπαίδευση και τεχνική υποστήριξη σε κάθε περιοχή Συμμετοχή στις δαπάνες ανάπτυξης πελατών.
Για εκδήλωση ενδιαφέροντος παρακαλούμε στείλτε μας τα στοιχεία σας ή το βιογραφικό σας στο info@tescosmetics.gr ή επικοινωνήστε στο 213 00 70 170 και ώρες 09.00-17.00.
Σε μία περίοδο όπου η κινητοποίηση στις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι έντονη, μία τέτοια είδηση προκαλεί αρκετά ερωτηματικά.
Ποια είναι η είδηση; Οτι το “Fast Ferries Andros” παίρνει τη θέση του “Blue Star Paros”… Ορίστε;
Κι όμως αυτό θα γίνει αλλά για σύντομο χρονικό διάστημα. Από την 6η Απριλίου έως την 21η Απριλίου.
Ο λόγος; Η “Blue Star Ferries” ναύλωσε το συγκεκριμένο πλοίο (σ.σ. καπετάνιος ο cpt Ηλίας Βερβενιώτης) από την Fast Ferries για την εκτέλεση των δρομολογίων στη γραμμή Πειραιά – Σύρο – Τήνο – Μύκονο.
Και στο διάστημα αυτό το “Paros” θα πάρει ανάσες μέσω της σύντομης ακινησίας του. Ολοι δεν χρειάζονται ξεκούραση άλλωστε…
Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες, οι οποίοι με το πέρας της τουριστικής σεζόν (σ.σ. αναφερόμαστε στους συγκεκριμένους επαγγελματίες) κλείνουν τα μαγαζιά και φεύγουν. Ξεχνούν ότι οφείλουν να ενημερώσουν τους αρμόδιους φορείς, γιατί μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεως. Ποια είναι αυτή; Μα τα τέλη και πρόστιμα για παροχές, οι οποίες μπορεί να είναι ανενεργές αλλά για τον Δήμο πχ δεν είναι από τη στιγμή που δεν υπάρχει ενημέρωση.
Κι έρχεται το Σωματείο Μαζικής Εστίασης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων «Φιλοξενία»να ξεκινήσει δράση υποστήριξης των επαγγελματιών του κλάδου που βρέθηκαν να επιβαρύνονται με δημοτικά τέλη και πρόστιμα για ανενεργές παροχές. Μέσω μαζικής αντίδρασης ο σύλλογος θα επιχειρήσει να διεκδικήσει την αφαίρεση των επιβαλλόμενων τελών και προστίμων.
Η σχετική ανακοίνωση (φέρει τις υπογραφές των Γιάννη Παπαδόπουλου (πρόεδρος) και Γιώργου Γιαννάκη (γραμματέα) αναφέρει:
“Οσοι επαγγελματίες που διαθέτουν ΚΑΔ Εστίασης (καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος) μετά το πέρας της καλοκαιρινής σεζόν του 2023 προχώρησαν σε διακοπή ηλεκτροδότησης και δεν το γνωστοποίησαν στο Δήμο και στη συνέχεια επιβαρύνθηκαν με Δημοτικά τέλη και πρόστιμα για τις ανενεργές παροχές να επικοινωνήσουν με το Σωματείο στέλνοντας mail στο naxosfiloxenia@gmail.com δηλώνοντας το ΑΦΜ, την επωνυμία και το τηλέφωνό τους προκειμένου να κινηθούμε μαζικά ώστε να διεκδικήσουμε την αφαίρεσή τους”.
Αν και ακόμη Απρίλιος, οι κάτοικοι και φίλοι της Πάρου είναι σε εγρήγορση. Δεν θα επιτρέψουν σε κανέναν να δημιουργήσει εικόνες ντροπές όπως αυτές τα προηγούμενα χρόνια με τις παραλίες να μην έχουν ούτε ένα εκατοστό ελεύθερου χώρου.
Οπότε; Την προσεχή Κυριακή 7 Απριλίου όλοι οι δρόμοι οδηγούν στον Φάραγγα. Η σχετική ανακοίνωση εκδόθηκε από τους “Πολιτιστικός Σύλλογος Αγκαιριάς” και “Πολιτιστικός Σύλλογος Άσπρου Χωριού ”ΑΤΛΑΝΤΙΣ”… Οπου διαβάζουμε:
“Όπως έχουμε ήδη ενημερώσει τον κόσμο της Πάρου και τις αρμόδιες υπηρεσίες, στην ακτογραμμή ανάμεσα στο Φάραγγα και το Πηγαδάκι (όρμο του Μπέη) προχωρά σειρά κατασκευών που περιλαμβάνει ένα μώλο, τοίχους και επιστρώσεις από μαρμαρόπετρα που οι εργάτες κόβουν από τα βράχια της ακτής.
Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι που δραστηριοποιούμαστε στα κοντινά χωριά, αποφασίσαμε να συνδιοργανώσουμε επιτόπια διαμαρτυρία στην περιοχή, συνεχίζοντας την δράση της Κίνησης Πολιτών που ήδη από το καλοκαίρι εκφράζει δυναμικά την αντίθεση μας σε αυθαίρετες ενέργειες στην ακτογραμμή της Πάρου και απαιτεί την αντιμετώπισή τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η σιωπηλή συγκάλυψη της αυθαιρεσίας πρέπει να σταματήσει.
Καλούμε όλους τους κατοίκους του νησιού μας να συμμετάσχουν στη διαμαρτυρία μας την Κυριακή 7 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι. Θα συναντηθούμε στο Φάραγγα, όπου υπάρχει χώρος για στάθμευση αυτοκινήτων, για να περπατήσουμε παραλιακά ως το επίμαχο σημείο (περίπου 15’ πορείας).
Χαιρόμαστε για τη στήριξη του Δήμου Πάρου στην κινητοποίηση μας και περιμένουμε να βρεθούμε στο Φάραγγα όλοι μαζί, αποφασισμένοι να επιβάλλουμε τη νομιμότητα στο νησί μας και τον σεβασμό στο μοναδικό αλλά ευαίσθητο φυσικό περιβάλλον του που κανείς δεν έχει το δικαίωμα να ιδιοποιείται και να καταστρέφει”.
Στο πνεύμα της εκπαίδευσης των μικρών δημοτών μας, ο Δήμος Κέαςπροώθησε υλικό σε ψηφιακή μορφή σε όλα τα σχολεία του νησιού, για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε σχέση με την ανακύκλωση.
Το συγκεκριμένο παιδαγωγικό υλικό έχει σα στόχο να αποτελέσει ένα εργαλείο στα χέρια των παιδαγωγών, που θέλουν να υλοποιήσουν εκπαιδευτικές δράσεις, σχετικές με την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, περιλαμβάνει και οδηγούς για τους γονείς των μαθητών.
Επιπλέον, υπάρχουν δραστηριότητες και παιχνίδια προσαρμοσμένα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες των παιδιών, ώστε με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο να πάρουν όλη τη σχετική πληροφορία.
Οι εκπαιδευτικοί θα βρουν στο υλικό ιδέες, κατευθύνσεις και πληροφορίες για το πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν το υλικό και το πως θα καλλιεργήσουν στα παιδιά περιβαλλοντική συνείδηση και ευαισθησία.
Κραυγή αγωνίας από την Κύθνο. Κύθνιοι πολίτες οι οποίοι βλέπουν «απειλή» στην πρόθεση τοποθέτησης ανεμογεννητριών στο νησί τους για τη δημιουργία αιολικού πάρκου.
«Πώς είναι δυνατόν», αναρωτιούνται, σε ένα τόπο που προστατεύεται από τη νομοθεσία ως «παραδοσιακός» και «διατηρητέος» και που εκτείνεται σε μόλις 99 τετραγωνικά χιλιόμετρα έκτασης να τοποθετηθούν περί τις είκοσι ανεμογεννήτριες. Και αναλαμβάνουν δράση ενάντια στην προώθηση αυτού του σχεδίου.
Η συνέλευση Δρυοπιδέων
Πρόσφατα συνεδρίασε η Γενική Συνέλευση Δρυοπιδέων Κύθνου στην οποία συμμετείχαν και φίλοι του νησιού. Συζήτησαν και αποφάσιαν ότι αυτό που προωθείται από το ΥΠΕΝ δεν είναι προς το συμφέρον του τόπου τους. Στη συνέχεια και πριν προβούν σε μία σειρά ενεργειών που έχουν κατά νου, δημοσιοποίησαν τα συμπεράσματα, τους φόβους τους και τις αντιρρήσεις τους. Σε αντίστοιχες συνελεύσεις ετοιμάζονται και θα προχωρήσουν και άλλοι σύλλογοι του νησιού.
Σε δημόσια διαβούλευση
Λίγο νωρίτερα σε δημόσια διαβούλευση βρίσκονταν η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην Κύθνο. Σε αυτήν κλήθηκαν αρμόδιοι φορείς, ο δήμος Κύθνου και φυσικά το κοινό προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους. Από την πλευρά του δήμου Κύθνου υποβλήθηκαν απόψεις άρνησης της εγκατάστασης ανεμογγενητριών και συμμετείχαν και πολίτες που αντιτίθενται στην όλη εγκατάσταση.
Επιτροπή Αγώνα
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχει συσταθεί Επιτροπή Αγώνα κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών και εξετάζει όλους τους πιθανούς τρόπους δράσης κατά του έργου πράσινης ενέργειας μεταξύ των οποίων και η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Επίσης στους στόχους της Επιτροπής είναι η οργάνωση τοπικής κοινωνίας αλλά και η διοργάνωση συγκεντρώσεων προκειμένου να εκφραστεί η άρνηση των κατοίκων στην επιχειρούμενη επένδυση πράσινης ενέργειας.
Ανεμογεννήτριες
Ακολουθεί το κείμενο στο οποίο συνόψισε τις απόψεις της η Γενική Συνέλευση Δρυοπιδέων:
«ΓΙΑΤΙ ΛΕΜΕ «ΟΧΙ» ΣΤΙΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΥΘΝΟ»
Πρόσφατα, όλοι οι Κύθνιοι ή οι Θερμιώτες όπως συνηθίζουμε να αποκαλούμαστε, πληροφορηθήκαμε, για μία εγκατάσταση… είκοσι (20) ανεμογεννητριών στην Κύθνο, για εννέα (9) στο ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΟ τμήμα και ένδεκα (11) στο ΝΟΤΙΟ τμήμα του νησιού μας!
Πρόκειται για τον λεγόμενο: «Αιολικό Σταθμό Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας Συνολικής Εγκατεστημένης Ισχύος 69 MW και Συνοδό Έργα Υποδομής» με τον οποίο, αίφνης, το, μικρής, μόλις 99 τετρ. χλμ., έκτασης νησί μας, με τους τρεις υπέροχους παραδοσιακούς οικισμούς: της Χώρας, της Δρυοπίδας και των Λουτρών, με το ιδιαίτερο, περίτεχνο ανάγλυφο των βουνών του και με το μεγάλο αριθμό (92) παραλιών, με τους βιότοπους (θερμιώτικη πέρδικα / μελίσσια κ.α.), με καταφύγια άγριας ζωής και με τα σπάνια και μοναδικά φυτά κι αγριολούλουδα, διώκεται να μετατραπεί, σε ένα μεγάλο, υπαίθριο «βιομηχανικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας»…
Η Κύθνος βρίσκεται σε μικρή απόσταση από την Αττική, αλλά πολλά χρόνια τώρα, παραγκωνίζεται από τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Παρ’ όλες όμως, τις γνωστές δυσκολίες, οι Θερμιώτες, φύλαξαν τις δικές τους «Θερμοπύλες»… άντεξαν και επέζησαν κι όχι μόνο. Με σκληρή δουλειά κι αφοσίωση, με αγάπη και μεράκι, ανέδειξαν την Κύθνο και σε περιζήτητο πιά, τουριστικό προορισμό με τα δικά της, τοπικά και φυσικά χαρακτηριστικά που διατηρήθηκαν και συντηρήθηκαν όπως παραδόθηκαν από τις προηγούμενες γενηές !
Και τώρα το ερώτημα: γιατί να γεμίσουμε αυτόν τον πανέμορφο τόπο, με γιγαντιαίες ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ; που όπως φαίνεται μάλιστα, προβλέπεται να τοποθετηθούν, μέσα και σε ιδιόκτητες γαίες, χωρίς καμία συγκατάθεση, σε διάσπαρτα «τυχαία ή άτυχα» σημεία… Σε ένα τόπο, ήδη χαρακτηρισμένο με Προεδρικό Διάταγμα ως «ιδιαιτέρου κάλλους», με αυστηρούς περιορισμούς στη δόμηση και που σε κάθε σπιθαμή γης / κυριολεκτικά / συναντάς ένα αδιάκοπο σύνολο με συνεχόμενες, καλοδιατηρημένες, καλλιτεχνικές «ξερολιθιές», πλήρως ενσωματωμένες με τον Τόπο, αιώνες τώρα!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:
1ον – ΤΟΠΟΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΥ ΚΑΛΛΟΥΣ
Με το από 17.9.2002 Π.Δ. (ΦΕΚ 931/24.10.2002) η Κύθνος χαρακτηρίστηκε ήδη ως τόπος ιδιαιτέρου κάλλους και καθορίστηκαν ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης στους οικισμούς και στις εκτός σχεδίου περιοχές της.
Μεταξύ άλλων διατάξεων, στο άρθρο 8:
2. α) Δεν επιτρέπεται η εκτέλεση έργων μετατροπής των παραδοσιακών οδών διασύνδεσης των περιοχών της νήσου (καλντερίμια) σε οδούς εξυπηρέτησης τροχοφόρων.
β) Επιβάλλεται η διατήρηση και αποκατάσταση των λιθόστρωτων δρόμων, πλατειών και σκαλοπατιών…
3. Δεν επιτρέπεται η εκτέλεση μετατροπής ρεμάτων σε οδούς εξυπηρέτησης τροχοφόρων ή πεζοδρόμους…
7.α) Απαγορεύεται η κατεδάφιση, η κάθε είδους καταστροφή ή αλλοίωση των παραδοσιακών κτισμάτων των οικισμών, καθώς και εκείνων που απαντώνται στην ύπαιθρο υπό την μορφή συγκροτημάτων εξειδικευμένης αγροτικής χρήσης ή μεμονωμένων κτισμάτων, όπως «κατοικιών», «κελιών», «κλεφτοκελιών», «ληνών», «κρασοκελιών», «μιτάτων», «περιστερώνων», «ανεμόμυλων», «νερόμυλων», αλωνιών, βρυσών, μαντρών, χωρίς την έγκριση των κατά τις κείμενες διατάξεις αρμοδίων οργάνων…
1Ο.α) Δεν επιτρέπεται η δόμηση σε τμήματα ή και στη συνολική έκταση γηπέδων με κλίση, σύμφωνα με τον χάρτη της ΓΥΣ κλίμακας 1:5.000 μεγαλύτερη του 35%, πλην λιθόκτιστων κτισμάτων μέχρι 15.00 τ.μ. και ύψους μέχρι 3.00 μ. από το γύρω φυσικό ή διαμορφωμένο έδαφος…
11. Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση προκατασκευασμένων ή λυόμενων οικίσκων ή τροχοβιλών και η δημιουργία πολυκαταστημάτων και υπεραγορών…
14. Δεν επιτρέπεται η τοποθέτηση κάθε είδους φωτεινών επιγραφών και διαφημίσεων, παρά μόνο μετά από έγκριση των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Αιγαίου και σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για επιγραφές και διαφημίσεις μικρών διαστάσεων…
15. Κάθε υπέργειο έργο υποδομής που εκτελείται από Οργανισμό Κοινής Ωφέλειας (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ), Τοπική Αυτοδιοίκηση κ.λπ. και γενικά κάθε εργασία που αφορά στη διαμόρφωση, τροποποίηση ή ανάπλαση κοινοχρήστων χώρων προσαρμόζεται στα τοπικά πρότυπα και εκτελείται μετά από έγκριση της σχετικής μελέτης από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Αιγαίου. Οι Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας αναλαμβάνουν με δαπάνες τους την αναμόρφωση και βελτίωση των εγκαταστάσεών τους, ώστε να μη βλάπτεται το περιβάλλον…
Ανεμογεννήτριες Κυκλάδες
2ον – ΞΕΡΟΛΙΘΙΕΣ
Η Κύθνος, είναι «δομημένη» απ’ άκρου εις άκρον ! (όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Ν. Γονιδάκη στην παρουσίαση της διπλωματικής του εργασίας για την Κύθνο) και στο τοπίο της, δεν επιτρέπεται κανενός είδους εκτεταμμένη παρέμβαση – «απ’ άκρου εις άκρον» – που θα αλλοιώσει την υπάρχουσα περίτεχνη, μοναδικότητα του τοπίου της!
Ο παραπάνω χαρακτηρισμός «δομημένη απ’ άκρου εις άκρον» αφορά βέβαια, τις ξερολιθιές του νησιού, όπως παρουσιάστηκαν και από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, που συνθέτουν και προσδιορίζουν, συνολικά τον τόπο μας.
Οι ξερολιθιές, όπως το λέει και η λέξη, είναι… μια πέτρα πάνω στην άλλη, χωρίς συνδετικό υλικό που στέκουν αναλλοίωτες εκεί, μάλλον, εδώ κι αιώνες! Ειδικά στο νησί μας, λέγεται πως υπάρχουν ακόμη και μεσαιωνικές ξερολιθιές…
Άλλωστε, «η πέτρα» αφθονεί στον τόπο μας και με αυτές, εκτός από τα εξωκκλήσια και τα σπίτια, αφ’ ενός οριοθετούνται οι ιδιοκτησίες και οι δρόμοι, αφ’ ετέρου συγκρατείται το χώμα στα επικληνή χωράφια που με αυτό τον τρόπο, έγιναν γόνιμα και καλλιεργήσιμα, γιατί οι πλαγιές, «χτίστηκαν σκάλα – σκάλα» που στη συγκεκριμένη χρήση, ονομάζεται «όχτα», ενώ διάσπαρτα σε όλο το νησί είναι και τα λιθόκτιστα κελιά ή καλυβάρες (αγροικίες), τα μαντριά, τα αλώνια, οι ανεμόμυλοι, τα πηγαδάκια, οι φούρνοι και οποιοδήποτε άλλο χρήσιμο κτίσμα.
Η τέχνη αυτή της Ξερολιθιάς έχει εγγράφει από το 2015 στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και από το 2018 στον Κατάλογο Αυλής Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας (UNESCO, 2003)
Πολύ χαρακτηριστικά ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Ν. Γονιδάκης, σχετικά με το τοπίο της Κύθνου, περιγράφει: «[…] Περπατώντας στην ράχη του νησιού, τα πάντα είναι ορατά, η ακτογραμμή, οι λόφοι, οι ρεματιές, οι ξερικοί Θάμνοι, τα αγριόχορτα, τα ερπετά και τα έντομα, τα οικόσπα ζώα, τα πτηνά και τα σύννεφα που χαρίζουν κινητικότητα στον ουρανό. Ακόμη βλέπεις τις αμμουδερές ακρογιαλιές, τα βράχια, τα βότσαλα, τις πέτρες, το χώμα. Κάπου εκεί αρχίζεις να ξεχωρίζεις και να διακρίνεις την «παρουσία» του ανθρώπου, δρόμοι από άσφαλτο, ξερολιθικοί τοίχοι οι οποίοι είτε παράγουν νησίδες γης είτε ορίζουν τους πεζοπορικούς / ημιονικούς δρόμους, μικροί πέντρινοι ορθογωνικοί όγκοι [κατοικίες] και κύκλοι στο έδαφος [αλώνια]. Επιπλέον δεν γίνεται να μην αντιληφθείς το κλιμακωτό ανάγλυφο του νησιού, με τους αναβαθμούς [όχτες], τα λευκά εκκλησάκια, ανεμόμυλους και κάπου εκεί μια συγκέντρωση πολλών κατοικιών να σχηματίζουν ένα χωριό και πιο πέρα στο βάθος ένα άλλο […] κι όλα αυτά» συνεχίζει, «γιατί […] Στο νησί τα πάντα είναι δομημένα και εξημερωμένα… Σχεδόν τα πάντα πλην από τα βράχια ίσως και τις αμμουδιές, είναι δομημένα και σχηματοποιημένα από τον άνθρωπο, πλάθοντας ένα περιβάλλον ιδιαίτερο […]» (ορ. Δημήτρης Ν. Γονιδάκης I σελίς 9 και 47 ~ Το σώμα του τόπου Ε.Μ.Π. Σεπτέμβριος 2015 / Επιβλέπουσα: Παναγιώτα (Πέννυ) Κουτρολίκου).
Αυτά κι όχι μόνο, είναι το πανέμορφο «φυσικό περιβάλλον» του τόπου μας, που αποτελούν στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, γύρω από το οποίο αναπτύσσεται όλη η «Ζωή» μας στο νησί! Οι μόνιμοι κάτοικοι με τις δραστηριότητες τους στον πρωτογενή τομέα και στον τουρισμό και οι επισκέπτες – τουρίστες που απολαμβάνουν όλα αυτά κι όλοι μαζί, γράφουμε καταγράφουμε την ιστορία και προάγουμε τον πολιτισμό μας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΚΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ, ΛΕΜΕ «ΟΧΙ» ΣΤΙΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ και ΤΑ ΣΥΝΟΔΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ!
Θεωρούμε πως η ΌΛΗ εγκατάστασή τους, θα καταστρέψει / απαξιώσει το υπέροχο «δομημένο τοπίο» του μικρού νησιού μας και θα υποβαθμίσει το περιβάλλον μας, με το μεγάλο μέγεθος και ύψος τους, με φωτάκια που θα είναι ορατά από το μεγαλύτερο τμήμα του νησιού, με θορύβους εργοστασιακούς, με τα αναγκαία «μεγάλα έργα» εκσκαφής, σφράγισης γης και οδοποιίας, με υποσταθμό ανύψωσης στη θέση «Αγιος Λουκάς» και εκτεταμμένες καλωδιώσεις κ.α., που θα αλλοιώσουν οπωσδήποτε το μέχρι σήμερα «υπάρχον» από εκατοντάδων χρόνων, ανέγγιχτο περιβάλλον του τόπου μας.
Οδηγούμαστε με βεβαιότητα, κατά την άποψή μας, σε μαρασμό, σταδιακά σε εγκατάλειψη και κοινωνικοοικονομική καταστροφή!