Πως το λέει το τραγούδι; Τι Λωζάνη, τι Κοζάνη; Το είχε ερμηνεύσει ο Μιχάλης Βιολάρης και είχε αφήσει εποχή…
Ομως, καθημερινά αντιλαμβάνεσαι ότι οι αποστάσεις πλέον έχουν ελαχιστοποιηθεί.
Ακόμη και στα αγροτικά προϊόντα.
Μπορεί πχ να καλλιεργείς στην Ινδία και να έχεις την αίσθηση ότι είσαι στην Νάξο.
Το βλέπετε σενάριο επιστημονικής φαντασίας;
Για τους καταναλωτές όχι.
Την ώρα που η Κυβέρνηση μιλάει για καταπολέμιση της ακρίβειας, για τη μάχη εναντίον των καρτέλ, την ώρα που οι παραγωγοί ζητούν περισσότερους ελέγχους και προσπάθεια να σταματήσουν τα … βαφτίσια, έρχονται οι μεσάζοντες και φέρνουν στην Ελλάδα πατάτες Ινδίας (σ.σ. ούτε καν Κύπρου ή Αιγύπτου) και τις πουλάνε ως Ελληνικές
Και το χειρότερο; Με το καλύτερο δυνατό όνομα: Πατάτες Νάξου σε δίχτυ. Τιμή; 1,75 το κιλό…
Ποιος έχει την ευθύνη; Σίγουρα όχι ο παραγωγός. Ακόμη λιγότερη ο καταναλωτής…
Ο κρατικός μηχανικός έχει ακέραιη την ευθύνη για την παραποίηση των προϊόντων…
Με αφορμή το δημοσίευμα του ομότιμου καθηγητή της Λαογραφίας κυρίου Μ. Σέργη στο διαδίκτυο με θέμα: «Κωμιακή ένα αδημοσίευτο θρησκευτικό αλφαβητάρι από τον 19ο αιώνα» (naxospress.gr/ 9 Απριλίου2023), έκρινα απαραίτητο να διατυπώσω ορισμένες παρατηρήσεις βιβλιογραφικές κυρίως, για την αποκατάσταση της αλήθειας.
Αρθρο του Νίκου Λεβογιάννη, φιλόλογος-πρώην Βουλευτής
Στο συγκεκριμένο άρθρο του ο κ. Σέργης παρουσιάζει ως άγνωστο μέχρι τώρα ένα δημοσιευμένο εδώ και 50 χρόνια δημοτικό τραγούδι, μια ακροστιχίδα αλφαβητική από την Κωμιακή Νάξου και υποστηρίζει ότι δημοσιεύεται για πρώτη φορά. Αλλά εκείνο που δημοσιεύεται για πρώτη φορά είναι το συγκεκριμένο χειρόγραφο που το περιέχει.
Πρόκειται για ένα δημοτικό αποκριάτικο τραγούδι, δημοσιευμένο και στον ιστότοπο του Σπουδαστηρίου Λαογραφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, όπως εξηγώ παρακάτω, αλλά και από εμένα σε μία τοπική εφημερίδα και σε δύο μου βιβλία με λαογραφικό περιεχόμενο.
Οι ακροστιχίδες είναι ένα είδος ποιήματος, όπου τα αρχικά γράμματα των στίχων ή των στροφών τους σχηματίζουν μια ενδεικτική λέξη ή φράση ή το αλφάβητο.
Η αρχή του ποιητικού αυτού είδους βρίσκεται στην αρχαιότητα, ενώ απαντάται και στην Παλαιά Διαθήκη, καλλιεργήθηκε όμως ιδιαίτερα στο Βυζάντιο, στην εκκλησιαστική υμνογραφία. Στη νεοελληνική λογοτεχνία το είδος καλλιεργήθηκε κυρίως από ποιητές υποστηρικτές της καθαρεύουσας και είχε περιεχόμενο ερωτικό.
Η συγκεκριμένη ακροστιχίδα – αλφαβητάρι είναι αρκετά διαδεδομένο δημοτικό τραγούδι σε διάφορες εκδοχές και σε άλλα μέρη της Ελλάδας καιως δημιουργός του αναφέρεται ανώνυμος μοναχός.
Στην Κωμιακή διασώθηκε ως αποκριάτικο τραγούδι και όχι ως πρωτοχρονιάτικα κάλαντα. Τις απόκριες οι χορευτές, μεταμφιεσμένοι και μη, έστηναν χορούς στα δώματα των σπιτιών και στις πλάτσες του χωριού, με τζαμπουνοντούμπακα και χόρευαν τη βλάχα, τον Μπιτζηλαιαδίστικο και τα «Κοτσάκια», τραγουδώντας κυρίως στίχους «κοτσάκια» σατιρικούς, με πειράγματα και καυστική συχνά βωμολοχική σάτιρα, στο πνεύμα των αποκριάτικων εθίμων, που έχουν σκωπτικό πνεύμα. Την ακροστιχίδα – αλφαβητάρι «Άρχοντες και μεγιστάνοι» την τραγουδούσαν στον σκοπό «στην Τραγαία θα κατέβωάιντες κι αμάν αμάν…», αλλά και σε καλαματιανό σκοπό και χορό.
Οι στίχοι αυτού του τραγουδιού, όπως και πολλών από τα αποκριάτικα κοτσάκια, αναφέρονται στον θάνατο και τη ματαιότητα της φθαρτής ζωής, σε μια διαδικασία εξορκισμού του θανάτου και ελπίδας απόλαυσης της ζωής.
Στην Κωμιακή έχω καταγράψει δύο εκδοχές του συγκεκριμένου δημοτικού τραγουδιού, στα πλαίσια της πολύχρονης έρευνάς μου για το λαϊκό πολιτισμό της ιδιαίτερης πατρίδας μου, με την καταγραφή και μελέτη του οποίου ασχολούμαι από τα μαθητικά μου χρόνια.
Στη συλλογή μου με δημοτικά τραγούδια της Κωμιακής περιέχεται και αυτό το τραγούδι και μάλιστα είναι από τα πρώτα δημοτικά τραγούδια που κατέγραψα ως πρωτοετής φοιτητής από μία αφήγηση και ένα χειρόγραφο.
Η Πρώτη καταγραφή έγινε το 1965 από αφήγηση της Μαρίας Εμμ. Χωριανοπούλου (Νταμπακομανώλενα) ετών 60, η οποία γνώριζε πολλά δημοτικά τραγούδια, τα περισσότερα από τα οποία τραγουδούσε. Η δεύτερη προέρχεται από χειρόγραφο τετράδιο της Καλλιόπης Ν. Κορρέ – Βιτζηλαίου, ετών 40 το 1965, όπως της το αφηγήθηκε, όταν ήταν μαθήτρια η «Μαριά του Κονόμου», μια γερόντισσα που γεννήθηκε τη δεκαετία του 1870-1880 στην Κωμιακή.
Το χειρόγραφο με το ίδιο τραγούδι, που δημοσιεύει ο ομότιμος καθηγητής κ. Μ. Σέργης, υπογράφεται από τον Ιάκωβο Εμμ. Χωριανόπουλο και χρονολογείται στο 1929 και σύμφωνα με τον ίδιο το έχει αντιγράψει από παλαιότερο χειρόγραφο του Νικ. Στεφ. Χωριανόπουλου, του έτους 1879.
Οι τρεις αυτές καταγραφές από την Κωμιακή δεν διαφέρουν μεταξύ τους, παρά μόνο σε μερικές λέξεις και φράσεις, προϊόντα παραφθοράς οι περισσότερες, γεγονός που καταδεικνύει και την ευρεία διάδοση που είχε αυτό στην Κωμιακή.
Οι δύο δικές μου καταγραφές της ακροστιχίδας περιλαμβάνονται στη λαογραφική μου εργασία «Λαογραφικόν υλικόν εκ Κωμιακής Νάξου», χειρόγραφη 74 σελίδες σε σχολικό τετράδιο (Δημοτικά τραγούδια, σπάνια έθιμα και γεωργικές εργασίες), που κατέθεσα στο μάθημα της Λαογραφίας ως τριτοετής φοιτητής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, το 1966.
Η ακροστιχίδα «Άρχοντες και μεγιστάνοι» έχει δημοσιευθεί από εμένα:
1) στην εφημερίδα ΚΟΡΩΝΙΣ ΝΑΞΟΥ, φ. 4/Ιούλιος 1972, σ. 2, με σύντομη ανάλυση του τραγουδιού.
2) στο βιβλίο μου «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ» (1977), έκδοση Συλλόγου Κορωνίδος Νάξου,
3) στο βιβλίο μου «ΚΩΜΙΑΚΗ τ. Α΄», έκδοση Συλλόγου Απολλωνιατών Νάξου 1995, σ. 108.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, η Ακροστιχίδα-Αλφαβητάρι «Άρχοντες και μεγιστάνοι» από την Κωμιακή, δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται άγνωστη, ούτε αδημοσίευτη.
Στονσύνδεσμο https://www.youtube.com/watch?v=RmNe6biEuLU στο youtube, δημοσιεύεται μια άλλη μουσική παρουσία της ακροστιχίδας «Άρχοντες και μεγιστάνες», από νησί των Κυκλάδων (δεν αναφέρεται ποιο), με τον χαρακτηρισμό «ένα κατανυκτικό τραγούδι του Τριωδίου». Τραγουδά ο Γρηγόρης Νταραβάνογλου. Μουσική επιμέλεια, Μανώλης Καρπάθιος.
Όλο μέλι-μέλι και… τηγανίτα τίποτα χτες η Μπενφίκα, έφτανε στην αντίπαλη περιοχή αλλά δεν απειλούσε ουσιαστικά την Ίντερ η οποία ήταν… φαρμάκι στην κόντρα κι από τη στιγμή που δεν σκόραραν οι Πορτογάλοι πήρε σπουδαία νίκη.
Συνεχίζουμε με Τσάμπιονς Λιγκ και την αναμέτρηση στο «Σαντιάγκο Μπερναμπέου» ανάμεσα στη Ρεάλ και την Τσέλσι..
Η αλήθεια είναι πως ως φίλαθλος της Μπαρτσελόνα δεν είχα την καλύτερη άποψη για τη Ρεάλ, μέχρι να ασχοληθώ πιο ενδελεχώς μαζί της, λόγω του ρεπορτάζ της La Liga στο foxbet. Είχα επηρεαστεί κι από κάποιους φίλους μου και τα -υπαρκτά- πολιτικά, οικονομικά και… παντός είδους σκάνδαλα στα οποία είχε εμπλακεί στο παρελθόν. Όμως, καθαρά αγωνιστικά μιλώντας αυτή η ομάδα βγάζει κάτι σπάνιο. Έχει μέταλλο, αυτό που λέμε «φανέλα». Τρανή απόδειξη το ότι στον προηγούμενο γύρο έχανε με 2-0 στο «Άνφιλντ» στο 14′ και αντί να την πάρει η κάτω βόλτα, έκανε… πλάκα γυρίζοντας το ματς σε 5-2 μέχρι το 67′! Ακόμα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα έδωσε πέρσι με τον τρόπο που απέκλεισε στα νοκ άουτ τις Παρί σεν Ζερμέν και Μάντσεστερ Σίτι.
Φέτος παρουσιάζει ακριβώς τα ίδια στοιχεία επιθετικά, εξάλλου οι ίδιες προσωπικότητες υπάρχουν, με περισσότερη εμπειρία, ωστόσο στα μετόπισθεν δεν είναι καθόλου αξιόπιστη. Με εξαίρεση ίσως τον Κουρτουά (που κι αυτός έχει κάνει γκέλες σε ορισμένα παιχνίδια) η υπόλοιπη ανασταλτική λειτουργία είναι μέτρια. Κι αυτό φαίνεται κυρίως εντός, όπου η Ρεάλ ανεβαίνει πιο ψηλά κι αφήνει χώρους. Συγκεκριμένα, στα 11 από τα 15 ματς για το πρωτάθλημα στο «Μπερναμπέου» έχει δεχτεί γκολ.
Η Τσέλσι μπορεί να διανύει αποτυχημένη σεζόν, ωστόσο για την περίσταση ευνοείται από το παραπάνω χαρακτηριστικό. Διαθέτει ταχύτατους μεσοεπιθετικούς, βλέποντας την πιθανή της ενδεκάδα, οι Στέρλινγκ, Χάβερτς, Ζοάο Φέλιξ, είναι παίκτες που μπορούν να βγουν στην κόντρα και να απειλήσουν τους Μαδριλένους. Αμυντικά θα την παρατάξει ο Λάμπαρντ, μήπως και γίνει η ζημιά. Ένα γκολ μπορούν να το πετύχουν στο «Μπερναμπέου», όπου έχουν σκοράρει φέτος πολύ χειρότερες ομάδες της Τσέλσι. Τώρα το πόσα θα… δεχτούν είναι άλλη υπόθεση.
Λίγο πριν το Πάσχα και το ένα μετά το άλλο τα ταχύπλοα μπαίνουν στη … μάχη
Το πρωί της Μεγαλης Τετάρτης (12/04) σειρά είχε το Super Express (σ.σ. φωτογραφία από τον Μηνά Ακεψιμαϊδη), της Golden Star Ferries, το μεγαλύτερο ταχύπλοο στις Κυκλάδες…
Με διπλό δρομολόγιο ξεκινάει τα δρομολόγια του, για το 2023, το SUPEREXPRESS, αναχωρώντας σήμερα Μεγάλη Τετάρτη 12/4, από το λιμάνι της Ραφήνας στις 07:15, για Τήνο, Μύκονο, Τήνο, Ραφήνα
και στις 16:30, πάλι από το λιμάνι της Ραφήνας, για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο, Ραφήνα.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της GOLDEN STAR FERRIES, το ταχύπλοο, το Μεγάλο Σάββατο 15/4, θα διανυκτερεύσει στη Μύκονο, αναχωρώντας στις 12:00 το μεσημέρι της Δευτέρας του Πάσχα.
Ξεπέρασαν τους 40 οι αθλητές που έχουν δηλώσει συμμετοχή στο 5o Portarathlon το οποίο θα διεξαχθεί στο ΔΑΚ Νάξου στις 17 και 18 Μαϊου.
Εντυπωσιακός επίσης είναι και ο αριθμός των χωρών που εκπροσωπούν οι αθλητές, καθώς αγγίζουν πλέον τις 20, 16 από την Ευρώπη και 4 από την αμερικάνικη Ήπειρο, και την Αυστραλία.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η ποιοτική παράμετρος όπως αποδεικνύεται από τα προσωπικά ρεκόρ των αθλητών.
Για παράδειγμα στους άντρες έξι αθλητές έχουν ατομικό ρεκόρ πάνω από 8.000 βαθμούς (το ρεκόρ αγώνων είναι 7.644 από τον Τσέχο Frantisek Doubek από το 2021 ο οποίος την ίδια χρονιά αναδείχτηκε παγκόσμιος πρωταθλητής στην κατηγορία Κ20) και ακολουθεί μια ακόμα τετράδα αθλητών με ρεκόρ πάνω από 7.800 βαθμούς.
Οι διοργανωτές για πρώτη φορά θα βρεθούν στην άβολη θέση λόγω του αυξημένου αριθμού συμμετοχών να απορρίψουν αθλητές και αθλήτριες στο ταξίδι στη Νάξο και να λύσουν ένα γρίφο που θα πρέπει να λάβει υπόψη: τα ατομικά ρεκόρ, την ελληνική εκπροσώπηση, τη διασπορά των χωρών και τους αθλητές που αποτελούν μια κοινή προπονητική ομάδα.
Να επισημάνουμε ότι η καταχώριση των ραντεβού γίνεται πλέον MONO ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ.
Η διαδικασία που χρειάζεται να ακολουθήσει ο κάθε εξεταζόμενος είναι μέσω:
της ιστοσελίδας https://mykim.gr(link is external)
της εφαρμογής MyKIM διαθέσιμη σε Playstore & Appstore
Τα απαιτούμενα στοιχεία είναι: ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ΑΜΚΑ, κινητό τηλέφωνο και ιατρικές ειδικότητες. Για οποιοδήποτε πληροφορία σχετικά με τη διαδικασία μπορούν να καλούν στο 2102447694.
Επιπλέον, δεδομένου ότι το κλείσιμο των ραντεβού γίνεται πλέον μόνο ηλεκτρονικά, από το Δήμο ορίζεται το Γραφείο Δημότη ως αρμόδιο για να συνδράμει στο κλείσιμο των ραντεβού. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2284360309
Επιστημονική επίβλεψη:
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Α΄ Ορθοπεδική Κλινική, Ιατρική Σχολή – Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «ΑΤΤΙΚΟΝ»
Επρεπε να φτάσουμε στις εκλογές για να δούμε πληρωμή Μεταφορικού Ισοδύναμου... Μέχρι τέλος Απριλίου… Για τους επιβατές καλυπτει και το 3ο τρίμηνο του 2022 ενώ για τις επιχειρήσεις και .. καύσιμα πάμε έως τέλος του 2022…
Αναλυτικά, το δελτίο ενημέρωσης από το αρμόδιο υπουργείο.
Προωθείται άμεσα η πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στους δικαιούχους των τριών σκελών (επιβάτες, καύσιμα, επιχειρήσεις) συνολικού ύψους 40.000.000,00 ευρώ, μετά από την έγκριση των σχετικών πιστώσεων από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σχετικά με το σκέλος των Επιβατών, οι εν λόγω πληρωμές αφορούν σε αιτήσεις για τη χρηματοδότηση μετακινήσεων επιβατών για το διάστημα έως και 30/09/2022.
Συγκεκριμένα, για το διάστημα από 29/04/2022 έως και 30/06/2022 καταβάλλεται το ποσό των 7.449.721,14 € που πιστώνεται στους λογαριασμούς 133.704 δικαιούχων και για το διάστημα από 01/07/2022 έως και 30/09/2022 καταβάλλονται 11.083.105,25€ σε 165.858 δικαιούχους.
Οι αρμόδιες Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής επεξεργάζονται ήδη τις λίστες για εκκαθάριση των πληρωμών και οριστικής καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου στους δικαιούχους.
Η πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων αναμένεται να εκκινήσει σταδιακά από 24/4/2023 για το σύνολο των 133.704 δικαιούχων για την πρώτη περίοδο και θα ακολουθήσει η νέα πίστωση των λογαριασμών για τους 165.858 δικαιούχους της περιόδου μετακινήσεων έως 30/9/2022.
Ταυτόχρονα, για το σκέλος των Καυσίμων προωθείται η εξόφληση των δικαιούχων του για το σύνολο των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν το έτος 2022 και το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους για 32.068 κατοίκους και 3.274 επιχειρηματίες των 48 νησιών εφαρμογής ανέρχεται συνολικά σε 4.123.652,00 Ευρώ.
Η πίστωση των λογαριασμών θα εκκινήσει σταδιακά στους δικαιούχους από 24/4/2023.
Σχετικά με τις Επιχειρήσεις, για τα αιτήματα που υποβλήθηκαν για το Α εξάμηνο του 2022, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία των συναφών ελέγχων για σώρευση κρατικών ενισχύσεων και πληρότητας/ νομιμότητας υποβαλλόμενων αιτήσεων για το σύνολο των 11.965 επιχειρήσεων.
Η καταβολή των πιστώσεων προς αυτές θα πραγματοποιηθεί άμεσα μόλις κοινοποιηθούν οι σχετικοί έλεγχοι από τον ΕΦΕΠΑΕ και ΕΔΥΤΕ, ενώ το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για το σκοπό αυτό για τις επιχειρήσεις και θα αφορά το Α εξάμηνο του 2022 ανέρχεται σε 16.000.000,00 ευρώ.
Σημειώνεται ότι η εφαρμογή του μέτρου του ισοδύναμου το έτος 2022, ολοκληρώθηκε με την οριστική καταβολή 71.000.000 ευρώ για επιχειρήσεις και πολίτες, ενώ για το 2023, έως μέσα Μαΐου 2023 θα έχει διατεθεί ρευστότητα προς πολίτες και νησιωτικές επιχειρήσεις συνολικού ύψους 40.000.000.
Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής το διάστημα 2019-2023 έχει διαχειριστεί και διαθέσει πραγματική ρευστότητα ύψους 192.000.000,00 ευρώ για την πραγματική λειτουργία του Μέτρου, βελτιώνοντας και εξορθολογώντας τα σφάλματα και τις αστοχίες του αρχικού σχεδιασμού.
Το σήμα δίνεται με το που βγουν τα δοχεία με τον ασβέστη στην αυλή. Όλοι, μικροί και μεγάλοι συμμετέχουν στο ασβέστωμα του νησιού εν αναμονή της μεγάλης γιορτής. Τα παιδιά αναλαμβάνουν τους αρμούς στους πλακόστρωτους δρόμους και οι μεγαλύτεροι τα υπόλοιπα. Το λευκό καταλαμβάνει τα πάντα: τοίχους, αυλές, πεζούλια, φράχτες και σκαλιά.
Τα αγριολούλουδα που φυτρώνουν γύρω από τις Χώρες των Κυκλάδων συναγωνίζονται τις μυρωδιές από τα λουλούδια των αυλών. Τη Μεγάλη Παρασκευή ο Επιτάφιος γυρνάει σε όλα τα σοκάκια και τα καλντερίμια, ενώ το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου η Ανάσταση γιορτάζεται με κατάνυξη αλλά και πολλά βεγγαλικά.
Το Πάσχα στις Κυκλάδεςείναι μια ιδιαίτερη εμπειρία γεμάτη όμορφες, ανοιξιάτικες εικόνες. Τα περισσότερα νησιά δεν έχουν ακόμα πολύ κόσμο αλλά ούτε και ζέστη και είναι η ιδανική περίοδος για να απολαύσετε βόλτες, πεζοπορίες και την ηρεμία του κυκλαδίτικου τοπίου. Στα περισσότερα νησιά το Πάσχα γιορτάζεται με ξεχωριστά έθιμα και αυτές είναι οι καλύτερες εμπειρίες που μπορείτε να ζήσετε στις Κυκλάδες το Πάσχα.
Κύθνος, το έθιμο της Κούνιας την Δευτέρα του Πάσχα
Το πιο ενδιαφέρον έθιμο στο νησί είναι αυτό της αναπαράστασης της «Κούνιας». Την Δευτέρα του Πάσχα, στην Χώρα, στήνεται μία κούνια, στην οποία ανεβαίνουν αγόρια και κορίτσια ντυμένα με παραδοσιακές στολές. Το έθιμο θέλει αυτόν ή αυτή που θα πλησιάσει και θα κουνήσει κάποιον, να δεσμεύεται ότι θα τον/την παντρευτεί. Σήμερα η αναπαράσταση του εθίμου συνοδεύεται από φαγητό, ποτό, τραγούδια και χορούς.
Φολέγανδρος, η τριήμερη διαδρομή της εικόνας της Παναγίας στα σπίτια του νησιού
Η ιδιαιτερότητα του εορτασμού του Πάσχα στη Φολέγανδρο έχει τις ρίζες της στην εκκλησία της Παναγίας, που βρίσκεται σκαρφαλωμένη σε βράχο πάνω από τη Χώρα. Η εκκλησία είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου και η εικόνα της Παναγίας που φυλάσσεται εκεί θα βγει από το ναό και για τρεις μέρες θα γυρνάει σε όλα τα σπίτια του νησιού για να τα ευλογήσει. Ανήμερα θα περάσει από όλα τα σπίτια της Χώρας και τα στενά του Κάστρου, ενώ τη δεύτερη μέρα θα περπατήσουμε μαζί με την εικόνα και πλήθος κόσμου μέχρι τον δεύτερο οικισμό του νησιού, την Άνω Μεριά.
Την Τρίτη η εικόνα θα καταλήξει στο λιμάνι, στον Καραβοστάσι, όπου θα μπει και στα καΐκια για να ευλογήσει τα ταξίδια τους. Η περιφορά είναι μια συναρπαστική εμπειρία, αφού όλα τα σπίτια είναι ανοιχτά και οι ντόπιοι υποδέχονται την εικόνα και τους επισκέπτες που ακολουθούν την πομπή με κεράσματα και με ρακή. Η εικόνα επιστρέφει στη θέση της το βράδυ της Τρίτης μέχρι το επόμενο Πάσχα.
Αμοργός, περιφορά των εικόνων στα χωριά του νησιού και πολύωρες πεζοπορίες
Καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας αλλά και μετά την Κυριακή του Πάσχα γίνεται περιφορά των εικόνων στα χωριά του νησιού, συχνά με πολύωρες πεζοπορίες. Το μοναστήρι της Παναγίας της Χοζοβιώτισσας έχει τη τιμητική του και η περιφορά της εικόνας στη Χώρα είναι σημαντική στιγμή. Τη Μεγάλη Παρασκευή, κατά την περιφορά του Επιταφίου στα χωριά, οι γυναίκες, από τις πόρτες και τα παράθυρα των σπιτιών, ραίνουν τον κόσμο με κολόνιες και αρώματα και καίνε αγριοβότανα. Το Μεγάλο Σάββατο γίνεται η ετοιμασία του αρνιού, που οι περισσότεροι Αμοργιανοί το μαγειρεύουν ψητό στο φούρνο με δεντρολίβανο, μυρωδικά και ρύζι.
Tήνος, πασχαλινές γλυκές τυρόπιτες
Με μεγάλη λαμπρότητα και κατάνυξη γιορτάζεται το Πάσχα στην Τήνο και βέβαια πρωταγωνιστεί ο Ιερός Ναός της Παναγίας Ευαγγελίστριας στη Χώρα. Δοκιμάστε το γλυκό «τυρόπιτες» με το ντόπιο τυρί πέτρωμα και παρακολουθήστε τις λειτουργίες της Μεγάλης Εβδομάδας σε ένα από τα δεκάδες χωριά της ενδοχώρας. Το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής κατευθυνθείτε στην παραλία της Χώρας, όπου ενώνονται όλοι οι επιτάφιοι.
Σύρος, Ορθόδοξοι και Καθολικοί γιορτάζουν το Πάσχα μαζί
Η πολυπληθής καθολική κοινότητα του νησιού γιορτάζει το Πάσχα μαζί με τους ορθόδοξους, γεγονός μοναδικό σε όλον τον κόσμο. Ανεβαίνουμε στην Άνω Σύρα για να ακούσουμε τις ψαλμωδίες των καθολικών στο ναό του Σαν Τζώρτζη και μετά βλέπουμε τους Επιτάφιους της Ερμούπολης να συναντιούνται στην κεντρική πλατεία της πόλης.
Το Μεγάλο Σάββατο ανεβαίνουμε στον άλλο λόφο όπου δεσπόζει η ορθόδοξη εκκλησία της Αναστάσεως για να δούμε τα εντυπωσιακά βεγγαλικά από ψηλά.
Άνδρος, το έθιμο των Μάσκουλων
Το πιο γνωστό έθιμο του νησιού είναι αυτό που λαμβάνει χώρα το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα στην πλατεία του χωριού Στενιές. Τα «Μάσκουλα» όπως ονομάζεται το έθιμο, είναι αυτοσχέδια βαρελότα που σκάνε από κάθε πλευρά.
Για εκ βάθρων αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου στις επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και τον καθορισμό των τακτικών και έκτακτων δρομολογήσεων έκανε λόγο ο πρόεδρος του ομίλου Ευγενίδη, Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, ενώ και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ, Σπυρίδων Πασχάλης αναφέρθηκε στις ιδιαιτερότητες του ελληνικού νομικού πλαισίου στην ακτοπλοϊκά σε παρεμβάσεις τους σε συνέδριο με θέμα τη νησιωτικότητα, τις μεταφορές και την επιχειρηματικότητα.
“Το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή εφόσον τηρείτο και ερμηνευόταν σωστά δεν θα υπήρχε κανένα απολύτως πρόβλημα. Το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα δίνει την απόλυτη εξουσία της απόλυτης απόφασης στον Υπουργό και ο εκάστοτε Υπουργός βρίσκεται σε μία σύγκρουση συμφερόντων και πρέπει να κάνει τις επιλογές του” είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σπυρίδων Πασχάλης
Για ανάγκη να υπάρχει μία συνολική ολιστική μελέτη και συστημική αντιμετώπιση των παθογενειών του κλάδου έκανε λόγο ο κ. Ευγενίδης. “Μια λέξη έχω να πω απογοήτευση. Είναι πολύ αποθαρρυντική και θλιβερή εικόνα. Χρειάζεται μία ριζική αναμόρφωση στο πλαίσιο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν νησιά που για τεχνικούς λόγους δεν υπάρχουν δρομολόγια.Εγκρίνονται δρομολόγια σε πλοία τα οποία ποτέ δεν θα δρομολογηθούν για να μπλοκάρουμε τις γραμμές σε άλλους. Έχει ξεχειλώσει η έννοια της τακτικής και έκτακτης δρομολόγησης. Πώς δίνονται οι επιδοτήσεις, ποια είναι τα κριτήρια; Εγώ ξέρω ένα πράγμα: η επιδότηση δίνεται για την κοινωνική συνοχή, τα συμβατικά πλοία τα οποία θα καλύπτουν 12 μήνες τις ανάγκες των νησιών. Θέλω να καταλάβω ποια είναι η οπτική, με τις οποίες αποφασίζουμε και δίνουμε επιδοτήσεις, γιατί αυτό το νησί και όχι το άλλο. Να έχουμε ένα πλαίσιο, μια εκ βάθρων αναδιάρθρωση και μια σωστή θεσμική αντιμετώπιση” τόνισε.
Οι νησιωτικές υποδομές έχουν μείνει πολύ πίσω
“Αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες που έχουν γίνει από το υπουργείο και αναμένουμε στη νέα κυβερνητική περίοδο να γίνουν πράξη όσα έχουν εκκινήσει τα προηγούμενα χρόνια” τόνισε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Σπυρίδων Πασχάλης. Όπως είπε το Υπουργείο Ναυτιλίας έκανε σημαντικές προσπάθειες να συλλέξει κονδύλια, γεγονός που δεν ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια. Εντούτοις, σημείωσε πως παρά την ενίσχυση με ευρωπαϊκά κονδύλια 200 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση των υποδομών νησιωτικών λιμένων που έχει ανακοινωθεί, δεν υπάρχει ακόμα πρόβλεψη για το πότε θα είναι διαθέσιμα ή που θα διατεθούν τα χρήματα αυτά. Παράλληλα, τόνισε πως οι νησιωτικές υποδομές έχουν μείνει πολύ πίσω και δεν έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν νεότερα πλοία ενώ ανέφερε πως ο προϋπολογισμός των 3,5 εκατ. ευρώ για συντήρηση λιμανιών είναι πολύ μικρότερος από τον απαιτούμενο.Τέλος, σημείωσε πως κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις κατέγραψαν σημαντική απομύζηση κεφαλαίων που δημιουργεί σήμερα έλλειμμα για επενδύσεις σε νέα πλοία τονίζοντας πως σημαντικό πρόβλημα αποτελεί το υψηλό κόστος κατασκευής καθώς και η αβεβαιότητα για το ποιο θα είναι το μελλοντικό καύσιμο.
Ελλείψεις σε πληρώματα και εργαζόμενους με δεξιότητες
Για πρώτη φορά ο κλάδος της ακτοπλοΐας είναι αντιμέτωπος με σοβαρές ελλείψεις σε πληρώματα των πλοίων. Γι’ αυτό και πυκνώνουν οι φωνές κυρίως μέσα στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων όπως της ΠΝΟ για να υπάρξει εξαίρεση και να προσλαμβάνονται ναυτικοί είτε άνω των 60 ετών είτε σε σύνταξη. Ωστόσο, ακόμα και αυτή η λύση θα ήταν παροδική και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές ανάγκες του κλάδου δεδομένου των νέων πλοίων που θα έρθουν στις ελληνικές θάλασσες τα επόμενα χρόνια.
“Φέτος διαπιστώνουμε μια τεράστια έλλειψη πληρωμάτων. Δεν μπορούμε στην ακτοπλοΐα να βρούμε πληρώματα. Δεύτερο πρόβλημα είναι ότι αυτή τη στιγμή, όλος ο ναυτιλιακός κλάδος θα έχει μία μεγάλη πίεση στον τραπεζικό τομέα, όχι μόνο λόγω των υψηλών επιτοκίων, αλλά λόγω των μεγάλων δομικών αλλαγών του τραπεζικού συστήματος, όπου και η παγκόσμια ναυτιλία θα έχει περισσότερες δυσκολίες να χρηματοδοτηθεί και πολύ περισσότερο ο κλάδος στην ακτοπλοΐα. Επίσης, θέλω να αναφέρω ένα τεράστιο θέμα, το οποίο έχει η Ελλάδα στο θέμα της έλλειψης δεξιοτήτων. Δηλαδή δεν αφορά μόνο την ακτοπλοΐα. Δεν μπορούμε να βρούμε συντηρητές, καλούς λογιστές, it, ξενοδοχοϋπαλλήλους, δεν υπάρχουν. Αυτό μπορεί να σε οδηγήσει σε μια απαξίωση του προϊόντος και της ποιότητας. Επομένως, είναι πολύ μεγάλη προσπάθεια η οποία πρέπει να γίνει στην τεχνική και επαγγελματικής εκπαίδευση, κάτι στο οποίο το Ίδρυμα Ευγενίδου πρωτοστατεί” είπε ο κ. Ευγενίδης.
Ο πάπας Φραγκίσκος ήταν αναίσθητος όταν μεταφέρθηκε κατεπειγόντως σε νοσοκομείο, πριν από δύο εβδομάδες, σύμφωνα με έναν Ιταλό που φέρεται να μιλά μαζί του τακτικά και η πιο πρόσφατη συνομιλία τους ήταν την Κυριακή.
Ο 86χρονος ποντίφικας διακομίστηκε στο νοσοκομείο Τζεμέλι της Ρώμης στις 29 Μαρτίου, καθώς έπασχε από βρογχίτιδα. Πήρε εξιτήριο τρεις ημέρες αργότερα και την περασμένη εβδομάδα, στις λειτουργίες ενόψει του Πάσχα των Καθολικών, εμφανίστηκε σε καλή κατάσταση.
Ο Μικέλε Φέρι, από το Πέζαρο της κεντρικής Ιταλίας, είπε στο πρακτορείο Reuters ότι ο πάπας ακουγόταν καλύτερα στην πρόσφατη συνομιλία τους σε σύγκριση με την προηγούμενη φορά που μίλησαν, τον Ιανουάριο. «Φαινόταν πολύ κουρασμένος» την προηγούμενη φορά, είπε.
Ο Φέρι επιβεβαίωσε τη δήλωση που έκανε σε μια τοπική ιταλική εφημερίδα, την il Resto del Carlino. Σύμφωνα με την εφημερίδα αυτήν, ο πάπας του είπε: «Λίγες ώρες ακόμη και… δεν είμαι βέβαιος ότι θα βρισκόμουν εδώ να σου το αφηγούμαι». «Του απάντησα: πραγματικά μας τρομάξατε!», είπε ο Φέρι.
Σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης, ο Φέρι συνομιλεί τακτικά με τον Φραγκίσκο αφότου ο ποντίφικας του τηλεφώνησε, πριν από μία δεκαετία, για να τον παρηγορήσει για τον θάνατο του αδελφού του σε μια ληστεία.
Είναι γνωστό ότι ο πάπας μιλάει συχνά στο τηλέφωνο με ορισμένους ανθρώπους, τους οποίους γνώρισε όταν τους προσέφερε έναν παρηγορητικό λόγο. Το Βατικανό δεν επιβεβαιώνει τα ονόματά τους, αλλά δεν διέψευσε ότι μιλάει με τον Φέρι. Δεν ανταποκρίθηκε όμως σε αίτημα για ένα σχόλιο για τις πρόσφατες δηλώσεις του ανθρώπου αυτού.
Την περασμένη εβδομάδα ο πάπας ήταν αρκετά καλά και χοροστάτησε σε όλες τις πασχαλινές λειτουργίες, εκτός από την υπαίθρια της Μεγάλης Παρασκευής, στη Ρώμη, λόγω του ασυνήθιστου για την εποχή ψύχους που επικρατούσε στην πόλη.