Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 900

Γ. Σκοπελίτης: “Δεν μπορείς να πεις “άσ’ το, πάμε αύριο” που θα είναι καλύτερος ο καιρός»

0
Express Scopelitis - Νάξος
Express Scopelitis - Νάξος

“…. Δεν μπορείς να πεις «άσ’ το, πάμε αύριο που θα είναι καλύτερος ο καιρός». Υπάρχουν επιβάτες που ζορίστηκαν πολύ με τις αντιξοότητες του ταξιδιού και τα έβαλαν μαζί μας που σαλπάραμε κάτω από τις δεδομένες συνθήκες. Όταν όμως φτάσαμε στον προορισμό και είδαν τον κόσμο να περιμένει στο λιμάνι για είδη πρώτης ανάγκης, μας ζήτησαν συγγνώμη…”

Ποιος το αναφέρει αυτό; Ο Γιάννης Σκοπελίτης. Ο άνθρωπος που “κρύβεται” πίσω από το Express Skopelitis. Το πλοίο- θρύλος των Μικρών Κυκλάδων. Τώρα βέβαια τα ηνία τα έχουν οι cpt Γιάννης Φωστιέρης και Δημήτρης Σκοπελίτης (γιος του Γιάννη Σκοπελίτη) αλλά οι απόψεις του cpt Γιάννη Σκοπελίτη είναι πάντα ενδιαφέρουσες…

skopelitis

Σε συνέντευξη που έδωσε στην “Καθημερινή” το 2018 στην Ισαβέλλα Ζαμπετάκη με τίτλο “Γιάννης Σκοπελίτης: Ο καπετάνιος των «δύσκολων» Κυκλάδων” μιλάει για όλα…

“Από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα, ο Γιάννης Σκοπελίτης και η οικογένειά του συνδέουν ακτοπλοϊκά τις Μικρές Κυκλάδες, ανεξαρτήτως εποχής και καιρικών συνθηκών. Το δρομολόγιο συνέβαλε τόσο στην ένταξη της Δονούσας, των Κουφονησίων, της Ηρακλειάς και της Σχοινούσας στον τουριστικό χάρτη όσο και στην κάλυψη των αναγκών των κατοίκων των νησιών σε είδη πρώτης ανάγκης.

Πότε πραγματοποίησε η οικογένειά σας τα πρώτα δρομολόγια προς τις Μικρές Κυκλάδες;

“Η αρχή έγινε το 1958 από τον πατέρα μου με τον «Πανορμίτη», ένα καΐκι που εξυπηρετούσε μία φορά την εβδομάδα την ταχυδρομική γραμμή Νάξου, Δονούσας, Κουφονησίου, Ηρακλειάς, Σχοινούσας, Αμοργού. Το 1971 απέκτησε ένα σιδερένιο σκάφος και το 1976 ένα αμιγώς επιβατηγό βαποράκι, το «Μαριάννα». Ήταν τα χρόνια που ξεκινούσε η τουριστική ανάπτυξη των Μικρών Κυκλάδων. Μέσα από τα δρομολόγιά μας, οι επισκέπτες ανακάλυπταν ότι, πέρα από τη Νάξο και τη Μύκονο, υπήρχαν και άλλα κυκλαδονήσια. Το 1985 πήρα τον «Σκοπελίτη», ένα βαποράκι σύγχρονο για τα δεδομένα της εποχής του. Γρήγορο, χωρούσε τέσσερα πέντε αμάξια και μηχανές και κάλυπτε τις ανάγκες εκείνης της περιόδου. Αρχικά το έλεγαν «Σποράδες», αλλά, επειδή όλοι το δικό μου όνομα φώναζαν όταν το έβλεπαν να μπαίνει στο λιμάνι, του το έδωσα και επίσημα. Το 1998 βγάλαμε το «Express Scopelitis», που συνεχίζουμε να έχουμε μέχρι σήμερα”.

Τι σημαίνει το να βγάζεις το καράβι στη θάλασσα παρά το απαγορευτικό;

“Το πέλαγος το ταξιδεύεις. Υπάρχει εμπειρία και γνώθι σαυτόν. Το πιο δύσκολο είναι τα λιμάνια. Όταν για παράδειγμα έχει νοτιά, δεν μπορείς να προσεγγίσεις όλα τα νησιά. Ανάλογα με τον καιρό, εμείς το παλεύουμε λίγο περισσότερο από τα μεγαλύτερα πλοία. Έχουμε και τον τρόπο, παίρνουμε και το ρίσκο μας προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τους επιβάτες και τις ανάγκες των νησιωτών. Θέλει κουράγιο το πράγμα, κι εμείς το έχουμε”.

Από όλα αυτά τα χρόνια, ποιες ιστορίες έχουν χαραχτεί στη μνήμη σας;

“Δεν έχει σημασία να καταγράψουμε ένα ή δύο συγκινητικά περιστατικά. Το θέμα είναι να προσφέρεις τη βοήθεια που χρειάζεται. Το να φτάσει ένα φάρμακο στη Δονούσα μπορεί να κρίνει την υγεία ενός ανθρώπου. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να το παλέψεις. Δεν μπορείς να πεις «άσ’ το, πάμε αύριο που θα είναι καλύτερος ο καιρός». Υπάρχουν επιβάτες που ζορίστηκαν πολύ με τις αντιξοότητες του ταξιδιού και τα έβαλαν μαζί μας που σαλπάραμε κάτω από τις δεδομένες συνθήκες. Όταν όμως φτάσαμε στον προορισμό και είδαν τον κόσμο να περιμένει στο λιμάνι για είδη πρώτης ανάγκης, μας ζήτησαν συγγνώμη. Η ουσία είναι να προσφέρεις το μέγιστο και να κάνεις αυτό που πιστεύεις ότι πρέπει να κάνεις”.

Express Skopelitis
Express Skopelitis

Με ποιο καράβι θα ταξιδεύετε τις Κυκλάδες το φετινό καλοκαίρι;

“Μέχρι πριν από κάποια χρόνια υπήρχε η σκέψη για αντικατάσταση του «Express Scopelitis» με ένα μεγαλύτερο σκάφος. Μας πρόλαβε όμως η κρίση, έκλεισαν οι στρόφιγγες των τραπεζών, κι έτσι απλώς εκσυγχρονίσαμε το υπάρχον. O ανταγωνισμός το καλοκαίρι είναι υψηλός με τα ταχύπλοα και άλλα είδη σκαφών, που δεν μας αφήνουν μεγάλα περιθώρια. Συνεχίζουμε όμως να εξυπηρετούμε τον κόσμο κάτω από όλες τις συνθήκες, χειμώνα καλοκαίρι”.

Κλιματική Κρίση: Το 2023 η πιο ζεστή χρονιά όλων των εποχών

0

Ηταν λίγο έως πολύ αναμενόμενο και τελικά επιβεβαιώθηκε: το 2023 ήταν η πιο ζεστή χρονιά παγκοσμίως από το 1850 κι έπειτα, όταν και άρχισε να καταγράφεται η μέση παγκόσμια θερμοκρασία. Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus –υλοποιήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μεσοπρόθεσμων Μετεωρολογικών Προβλέψεων για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με χρηματοδότηση από την Ε.Ε.–, βάσει της οποίας παρατηρήθηκαν «συνθήκες ρεκόρ, όπως ο θερμότερος μήνας που έχει καταγραφεί ποτέ και η υψηλότερη ημερήσια μέση παγκόσμια θερμοκρασία, που ξεπέρασε για λίγο τα προβιομηχανικά επίπεδα κατά περισσότερο από 2 βαθμούς Κελσίου».

Η επίμαχη έρευνα που ονομάζεται «2023 Global Climate Highlights» κατέγραψε τα πιο σημαντικά ακραία κλιματικά φαινόμενα της χρονιάς που μας πέρασε, αλλά και τις κύριες κινητήριες δυνάμεις πίσω από αυτά, όπως τις συγκεντρώσεις αερίων του θερμοκηπίου και άλλες φυσικές μεταβολές.

Οι πιο υψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων 100.000 ετών

Πιο συγκεκριμένα, η μέση παγκόσμια θερμοκρασία για το 2023 ανήλθε στους 14,98 βαθμούς Κελσίου. Η αμέσως προηγούμενη πιο υψηλή θερμοκρασία είχε καταγραφεί το 2016 και ήταν κατά 0,17 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερη. Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο ότι το 2023 ήταν κατά «0,60 βαθμούς Κελσίου θερμότερο από τον μέσο όρο της περιόδου 1991-2020 και κατά 1,48 βαθμούς Κελσίου θερμότερο από τα προβιομηχανικά επίπεδα του 1850-1900.

Αυτή ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που κάθε ημέρα μέσα σε ένα έτος ξεπέρασε τον 1 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα του 1850-1990.

Αυτά όμως δεν είναι τα μόνα αρνητικά ρεκόρ που καταρρίφθηκαν το 2023, αφού αυτή ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που όλες τις ημέρες του έτους ξεπεράστηκε ο ένας βαθμός Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα του 1850-1990, ενώ «σχεδόν το 50% των ημερών ήταν θερμότερες κατά τουλάχιστον 1,5 βαθμό Κελσίου».

«Οταν έχουμε μπροστά μας στοιχεία, το σημαντικότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βγάλουμε τα απαραίτητα συμπεράσματα και να δούμε πού αυτά μας οδηγούν. Η καταγραφή του Copernicus δείχνει αυτό που ακούμε τα τελευταία χρόνια: ότι δηλαδή κάθε χρονιά είναι πιο ζεστή από την προηγούμενη. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι την τελευταία δεκαετία έχουν σημειωθεί τα τρία πιο ζεστά έτη που έχουν καταγραφεί ποτέ. Αυτό δεν είναι συμπτωματικό» δήλωσε στην «Καθημερινή» ο Νίκος Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.

Τα πρώτα σημάδια του πόσο ασυνήθιστο θα ήταν το 2023 άρχισαν να εμφανίζονται στις αρχές Ιουνίου, όταν οι ανωμαλίες της θερμοκρασίας σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα του 1850-1990 έφτασαν τον 1,5 βαθμό Κελσίου για αρκετές συνεχόμενες ημέρες. Μολονότι δεν ήταν η πρώτη φορά που καταγράφηκαν τέτοιες θερμοκρασίες, αυτό δεν είχε συμβεί πότε στο παρελθόν τη συγκεκριμένη εποχή του έτους. Σύμφωνα μάλιστα με όσα δήλωσε η Σαμάνθα Μπούργκες, αναπληρώτρια διευθύντρια της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής του Copernicus, «οι θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του 2023 πιθανότατα ξεπερνούν εκείνες οποιασδήποτε περιόδου των τελευταίων τουλάχιστον 100.000 ετών».

Ο θερμότερος Δεκέμβριος που έχει καταγραφεί

Αναφορικά με τις μέσες ετήσιες θερμοκρασίες αέρα, αυτές ήταν οι θερμότερες που έχουν καταγραφεί ή σχεδόν οι θερμότερες σε σημαντικά τμήματα όλων των ωκεάνιων λεκανών και όλων των ηπείρων, εκτός από την Αυστραλία, ενώ κάθε μήνας από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 2023 ήταν θερμότερος από τον αντίστοιχο μήνα οποιουδήποτε έτους. Οι πιο ζεστοί μήνες ήταν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος. Σχετικά με τον Δεκέμβριο του 2023, αυτός ήταν ο θερμότερος που έχει καταγραφεί παγκοσμίως.

Παράλληλα, η παγκόσμια μέση θερμοκρασία στην επιφάνεια της θάλασσας (SST) παρέμεινε επίμονα και ασυνήθιστα υψηλή, φθάνοντας σε επίπεδα-ρεκόρ για την εποχή του έτους από τον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο και συνδέθηκε εν πολλοίς με θαλάσσια κύματα καύσωνα σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων και σε τμήματα της Μεσογείου.

«Δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Δεν περιμένουμε η επόμενη χρονιά να είναι καλύτερη. Αντιθέτως, αναμένουμε πιο καταστροφικούς καύσωνες και πλημμύρες».
Ο κύριος μακροπρόθεσμος παράγοντας που οδήγησε σε αυτές τις υψηλές ωκεάνιες θερμοκρασίες ήταν η συνεχιζόμενη αύξηση των συγκεντρώσεων του θερμοκηπίου, όμως αυτή δεν ήταν η μοναδική εξήγηση του φαινομένου: ένας πρόσθετος παράγοντας ήταν η νότια ταλάντωση Ελ Νίνιο, που αποτελεί ένα μοτίβο φυσικής κλιματικής μεταβλητότητας, κατά το οποίο οι θερμοκρασίες των ωκεανών στον κεντρικό και ανατολικό τροπικό Ειρηνικό εναλλάσσονται μεταξύ ψυχρότερων και θερμότερων από τις μέσες συνθήκες. Η έναρξη του Ελ Νίνιο κηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2023 και «οι συνθήκες συνέχισαν να ενισχύονται κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους».

Το δεύτερο θερμότερο έτος για την Ευρώπη

Και για την Ευρώπη, όμως, το 2023 ήταν το δεύτερο θερμότερο έτος που έχει πότε καταγραφεί –μοναδική πιο θερμή χρονιά ήταν το 2020–, με 1,02 βαθμό Κελσίου πάνω από τον μέσο όρο της περιόδου 1991-2020. Οι θερμοκρασίες στην Ευρώπη «ήταν πάνω από τον μέσο όρο για έντεκα μήνες κατά τη διάρκεια του 2023 και ο Σεπτέμβριος ήταν ο θερμότερος Σεπτέμβριος που έχει καταγραφεί ποτέ», ενώ ο περσινός ευρωπαϊκός χειμώνας ήταν ο δεύτερος θερμότερος.

Το 2023 ήταν αξιοσημείωτα αρνητικό και για τους θαλάσσιους πάγους της Ανταρκτικής, καθώς «τόσο η ημερήσια όσο και η μηνιαία έκταση (σ.σ. των θαλάσσιων πάγων) έφτασε στα ελάχιστα επίπεδα όλων των εποχών τον Φεβρουάριο του 2023». Βάσει της αντιπαραβολής με τα δορυφορικά αρχεία, η έκταση των θαλάσσιων πάγων της Ανταρκτικής στην ετήσια κορύφωσή της τον Μάρτιο του 2023 «συγκαταλέγεται μεταξύ των τεσσάρων χαμηλότερων που έχουν καταγραφεί για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο».

Αυξανόμενες και σε επίπεδα ρεκόρ ήταν και οι ατμοσφαιρικές συγκεντρώσεις διοξειδίου του άνθρακα και μεθανίου. Οι εκτιμώμενες παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από πυρκαγιές το 2023 αυξήθηκαν κατά 30% συγκριτικά με το 2022, κυρίως λόγω των επίμονων πυρκαγιών στον Καναδά. Αξίζει να σημειωθεί πως καταγράφηκε επίσης μεγάλος αριθμός ακραίων καιρικών φαινομένων σε όλο τον κόσμο, όπως καύσωνες, πλημμύρες, ξηρασίες και πυρκαγιές.

«Να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας»

Το ζητούμενο πλέον, σύμφωνα με τον κ. Χαραλαμπίδη, είναι «πώς θα μετουσιώσουμε σε δράση αυτές τις πληροφορίες. Αλλωστε, οι καύσωνες που ήδη βιώνουμε είναι πιο μεγάλοι σε διάρκεια και με πιο υψηλή θερμοκρασία και έχουν έντονες συνέπειες σε ό,τι αφορά τις ανθρώπινες ζωές, αλλά και τη δημιουργία ιδανικών συνθηκών για πυρκαγιές που μαίνονται ανεξέλεγκτες για ημέρες, όπως είδαμε να συμβαίνει και το καλοκαίρι του 2023».

Αλλωστε, προσθέτει, «δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Δεν περιμένουμε η επόμενη χρονιά να είναι καλύτερη. Αντιθέτως, αναμένουμε πιο καταστροφικούς καύσωνες και πλημμύρες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες υποδομές και να λάβουμε τις πολιτικές αποφάσεις –σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο–, ώστε να προστατεύσουμε τη ζωή και το περιβάλλον, αλλά και να καταστήσουμε την κοινωνία συμμέτοχο αυτής της προσπάθειας. Η εκπαίδευση και η προσαρμογή στις υπάρχουσες συνθήκες είναι περισσότερο απαραίτητη παρά ποτέ».

«Γνωρίζαμε χάρη στις εργασίες του προγράμματος Copernicus καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 ότι σήμερα δεν θα λαμβάναμε καλά νέα. Αλλά τα ετήσια δεδομένα που παρουσιάζονται εδώ παρέχουν ακόμη περισσότερες αποδείξεις για τις αυξανόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Η Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με τις βέλτιστες διαθέσιμες επιστημονικές γνώσεις, έχει συμφωνήσει για μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030 – που απέχει πλέον μόλις έξι χρόνια. Η πρόκληση είναι σαφής», δήλωσε από την πλευρά του ο Μάουρο Φακίνι, επικεφαλής του τμήματος Παρατήρησης της Γης στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικής Βιομηχανίας και Διαστήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Πηγή kathimerini.gr

Εκτακτο: Απαγορευτικό απόπλου σήμερα (09/01) για το Blue Star Naxos

0

Κι αίφνης έχουμε απαγορευτικό απόπλου πλοίων …  Κάτι που σημαίνει ότι το απογευματινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos από τον Πειραιά για Μικρές Κυκλάδες – Αμοργό χαρακτηρίζεται ως ανεκτέλεστο. Κι αυτό λόγω της πρόγνωσης για ισχυρούς βοριάδες. Συγκεκριμένα η σημερινή αναχώρηση από Πειραιά στις 17:30 για Σύρο, Πάρο, Νάξο, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσι, Αμοργός (Κατάπολα) καθώς και η αυριανή επιστροφή ακυρώνονται.

Η σχετική ανακοίνωση για τα πλοία της Blue Star Ferries αναφέρει:

Σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με δελτίο της Ε.Μ.Υ, ισχύει απαγόρευση απόπλου σήμερα Τρίτη 09/01/2024. Τα δρομολόγια των πλοίων μας θα διαμορφωθούν, ως ακολούθως :

F/B BLUE STAR PATMOS
Το σημερινό δρομολόγιο του πλοίου από Πειραιά 15:00, για Πάτμο-Λειψούς-Λέρο-Κάλυμνο-ΚωΣύμη-Ρόδο και επιστροφή, θα παραμείνει ανεκτέλεστο.

F/B BLUE STAR MYCONOS
Το σημερινό δρομολόγιο του πλοίου από Πειραιά 16:00, για Σύρο-Μύκονο-Άγιο Κήρυκο-Φούρνους-Καρλόβασι-Βαθύ-Χίο-Μυτιλήνη-Λήμνο-Καβάλα και επιστροφή, θα παραμείνει ανεκτέλεστο. Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Πέμπτη 11/01/2024 και ώρα 09:00, για Σύρο 12:35- 12:55, Μύκονο 13:40-14:00, Άγιο Κήρυκο 16:15-16:45, Φούρνους 17:10-17:25, Καρλόβασι 18:20-18:50, Βαθύ 19:30-20:10, Καρλόβασι 20:50-21:20, Φούρνους 22:15-22:30, Άγιο Κήρυκο 22:55-23:25, Μύκονο 01:40-02:00, Σύρο 02:45-03:05, Πειραιά 06:40 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.

F/B ΔΙΑΓΟΡΑΣ
Το σημερινό δρομολόγιο του πλοίου από Πειραιά 20:00, για Χίο-Μυτιλήνη και επιστροφή, θα παραμείνει ανεκτέλεστο.

F/B ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ
Τα δρομολόγια του πλοίου σήμερα Τρίτη 09/01/2024 από Μυτιλήνη 22:00, για Χίο-ΟινούσσεςΨαρά-Πειραιά, καθώς και την Τετάρτη 10/01/2024 από Πειραιά 20:00, για Χίο-Μυτιλήνη, θα παραμείνουν ανεκτέλεστα. Την Πέμπτη 11/01/2024, το πλοίο θα εκτελέσει το αναβληθέν σημερινό δρομολόγιο, από Μυτιλήνη 18:00, για Χίο 21:00-22:00, Οινούσσες 22:45-23:00, Ψαρά 01:00-01:15, Πειραιά 08:10.

F/B BLUE STAR NAXOS
Το σημερινό δρομολόγιο του πλοίου από Πειραιά 17:30, από Σύρο για Πάρο-Νάξο-Ηρακλειά-Σχοινούσα-Κουφονήσι-Κατάπολα και επιστροφή, θα παραμείνει ανεκτέλεστο

Ραφήνα: Δεμένα τα πλοία προς Κυκλάδες και αύριο (10/01) το πρωί

0

Μετά τον Πειραιά και από την Ραφήνα λόγω καιρικών συνθηκών έχουμε απαγορευτικό απόπλου πλοίων. Μάλιστα, εδώ η διαφορά είναι ότι το απαγορευτικό ισχύει και για το πρωί της Τετάρτης 10 Ιανουαρίου όσον αφορά το ταξίδι προς τα νησιά (Ανδρος – Τήνος – Μύκονος) των Κυκλάδων.

Με βάση την σχετική ενημέρωση, αρχικά από την Fast Ferries 

Σας ενημερώνουμε ότι λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και έκδοσης από την Ε.Μ.Υ. απαγορευτικού απόπλου σήμερα Τρίτη 9/1/2024 στις περιοχές πλόων του πλοίου μας Ε/Γ-Ο/Γ FAST FERRIES ANDROS, ακυρώνονται τα ακόλουθα δρομολόγια:

1. Σήμερα Τρίτη 9/1 από Μύκονο ώρα 13:45 για Τήνο- Άνδρο – Ραφήνα.
2. Αύριο Τετάρτη 10/1 από Ραφήνα ώρα 07:50 για Άνδρο-Τήνο – Μύκονο”

Και στη συνέχεια από την Golden Star Ferries 

Σας ενημερώνουμε ότι λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών που θα επικρατήσουν τις επόμενες ώρες στις περιοχές πλόων και των καιρικών Δελτίων της Ε.Μ.Υ. για επιδείνωση του καιρού, τα δρομολόγια του Ε/Γ – Ο/Γ Andros Queen ΝΑ 633 σήμερα 09/01 από Ραφήνα 17:30 προς Άνδρο, Τήνο, Μύκονο και αύριο 10/01 από Μύκονο 07:35 προς Τήνο, Άνδρο, Ραφήνα δεν θα πραγματοποιηθούν. Οι επιβάτες ενημερώνονται ήδη με μέριμνα της εταιρείας”.

 

 

Το ολόγραμμα του Eλβις ξεκινάει από το Λονδίνο παγκόσμια περιοδεία (!!!)

0

Ακούγεται απίστευτο. Η τεχνητή νοημοσύνη ανατρέπει όλα όσα γνωρίζαμε και σε πολλούς προκαλεί τρόμο. Σε άλλους απλά θαυμασμό: «Ο Έλβις Πρίσλεϊ θα κάνει επιτέλους περιοδεία εκτός Βόρειας Αμερικής», ήταν η είδηση που έκανε τους πάντες να απορήσουν και κάποιους ακόμη και να τρομάξουν.

Παρ’ όλο που πολλοί από τους θαυμαστές του βρίσκουν θλιβερό το γεγονός ότι έπρεπε να γίνει ολόγραμμα για να εκπληρώσει το όνειρό του να τραγουδήσει στην Ευρώπη (ο μάνατζέρ του δεν το επέτρεψε ποτέ και ο Πρίσλεϊ επισκέφτηκε την Γηραιά ήπειρο μόνο για να εκπληρώσει τη στρατιωτική του θητεία στο Αμβούργο), όλα δείχνουν ότι θα σχηματιστούν ουρές για ένα εισιτήριο για την περιοδεία που θα κάνει το avatar του σε διάφορες πόλεις σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας τον ερχόμενο Νοέμβριο στο Λονδίνο.

«Το σόου θα κορυφωθεί με μια καθηλωτική συναυλιακή εμπειρία, η οποία θα αναδημιουργήσει τον σεισμικό αντίκτυπο του να βλέπεις τον Έλβις ζωντανά για μια εντελώς νέα γενιά θαυμαστών, θολώνοντας τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας», λέει η εταιρεία Layered Reality, η οποία χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη δημιούργησε «έναν ψηφιακό Έλβις σε φυσικό μέγεθος που θα μοιραστεί τα πιο εμβληματικά τραγούδια και τις κινήσεις του για πρώτη φορά σε μια σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου, όλα μέσα από τον μοναδικό συνδυασμό τεχνολογίας, επαυξημένης πραγματικότητας, θεάτρου, προβολής και πολυαισθητηριακών εφέ».

Η περιοδεία, η οποία προς το παρόν έχει επιβεβαιώσει στάσεις σε Τόκιο, Βερολίνο και Λας Βέγκας, «θα είναι μια χαρούμενη γιορτή της ζωής του Έλβις, του καλλιτέχνη, της μουσικής του και της πολιτιστικής του κληρονομιάς», περιγράφει ο εκτελεστικός διευθυντής του Layered Reality, Andrew McGuinness, που κατάφερε να ανεβάσει το έργο χάρη σε μια συμφωνία με την Authentic Brands Group, την εταιρεία που κατέχει τα δικαιώματα του Elvis Presley και η οποία έχει δώσει πρόσβαση σε χιλιάδες προσωπικές φωτογραφίες του σταρ και ώρες οικογενειακών βίντεο για τη δημιουργία του σόου.

Το 2007, δημιουργήθηκε ένα ολόγραμμα του Έλβις για να ερμηνεύσει ένα ντουέτο με τη Σελίν Ντιόν με το τραγούδι «If I Can Dream» στο ριάλιτι ταλέντων «American Idol», ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλές συναυλίες ή ακόμα και εικονικές περιοδείες με ολογράμματα καλλιτέχνες όλων των ειδών, από τη Whitney Houston, τη Maria Callas, τον Frank Zappa, τον Buddy Holly, τον Roy Orbison, τον Tupac Shakur, τον Michael Jackson, τον Ronnie James και τους ABBA. Όμως είχαν ανάμικτη υποδοχή και κριτική. Το τελευταίο, που προωθείται από τους Αμερικανούς KISS (σε συνεργασία με την Industrial Light & Magic και τη σουηδική εταιρεία Pophouse Entertainment πίσω από το «ABBA Voyage»), έχει προκαλέσει τρομερή πόλωση μεταξύ των θαυμαστών τους και των συναδέλφων τους στη ροκ σκηνή, αλλά ο τραγουδιστής και ο μπασίστας Gene Simmons απάντησε ότι τα avatar του θα «βελτιωθούν» χάρη σε μια νέα επένδυση διακοσίων εκατομμυρίων δολαρίων, κάτι που δείχνει ότι αυτή η νέα βιομηχανία σχεδιάζει να κάνει θεαματικά νούμερα στο εγγύς μέλλον.

Τα ολογράμματα, που δεν είναι τίποτα άλλο από τρισδιάστατες αναπαραστάσεις εικόνων που προβάλλονται σε μια «ολογραφική γάζα» τοποθετημένη στη σκηνή που είναι ανεπαίσθητη στον θεατή, άρχισαν να χρησιμοποιούνται σε συναυλίες πριν από είκοσι πέντε χρόνια στη Νότια Κορέα με συγκρότημα H.O.T., που έπρεπε να χρησιμοποιήσει τη στοιχειώδη φύση της τεχνολογίας εκείνη την εποχή (μπορούσαν να γίνουν μόνο με αισθητήρες τοποθετημένους σε πραγματικούς ανθρώπους) και δεν πλησίασαν το επιθυμητό αποτέλεσμα παρά περισσότερο από μια δεκαετία αργότερα.

Αλλά τώρα, με την τεχνητή νοημοσύνη, γίνονται όλο και πιο ρεαλιστικά, εύκολα στην κατασκευή και ως εκ τούτου πολυάριθμα. Περισσότερο από ποτέ πια είναι πιθανή σύγκρουση στον κόσμο της ψυχαγωγίας, καθώς οι εν ζωή καλλιτέχνες θα πρέπει να ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο τους αποδημήσαντες εις Κύριον για να μην χάσουν πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς στον κλάδο της ζωντανής μουσικής. Δημιουργούνται ήδη επενδυτικά κεφάλαια για την προώθηση δικαιωμάτων σε εν ζωή καλλιτέχνες για το μελλοντικό τους ολόγραμμα όταν φύγουν από το προσκήνιο και τη ζωή.

Elvis Presley is shown performing in Providence, R.I. on May 23, 1977, three months before his death. (AP Photo)

Ένα άλλο θέμα είναι τι θα σκεφτόντουσαν οι interfects για να συνεχίσουν να συνεργάζονται μαζί τους μέσω ολογραμμάτων, χωρίς να ζητήσουν την άδειά τους. Γιατί με εξαιρέσεις όπως οι ABBA και οι KISS, η συντριπτική πλειοψηφία των καλλιτεχνών με «ολογράμματα» δεν είναι πλέον μαζί μας και αυτή η νοσηρότητα είναι θεμελιώδης.

«Η συναίνεση για τα ολογράμματα θα είναι ένα καυτό θέμα από εδώ και πέρα», είπε στον Guardian το 2018 η Catherine Allen, ιδρύτρια της πλατφόρμας εικονικής πραγματικότητας Limina Immersive και ειδικός στην εικονική πραγματικότητα και την ηθική. «Εφόσον το άτομο έχει δώσει τη συγκατάθεσή του, είναι εντάξει. Και εδώ είναι που τα πράγματα μπορούν να γίνουν περίπλοκα», ομολόγησε η ειδικός. «Είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε την ηθική σε αυτήν την πρώιμη φάση της ανάπτυξης του τομέα, επειδή είναι ακόμα σχετικά νέος και βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και διαδικασία διαμόρφωσης. «Τα πρότυπα που δημιουργούμε τώρα θα θέσουν τα πρότυπα για το μέλλον». Τελικά, το ολόγραμμα της Amy Winehouse ακυρώθηκε λόγω κριτικής από τους followers της, όπως αναφέρει σε έρευνά της η ABC.

Το πιο ενδιαφέρον σε αυτή τη συζήτηση, εκτός από τα ηθικά ζητήματα, είναι να δούμε πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε με αυτήν την τεχνολογία που εφαρμόζεται στον κόσμο της ψυχαγωγίας. Θα καταλήξουμε να δούμε συναυλίες του Beethoven ή πυγχαχικούς αγώνες του Μοχάμεντ Άλι και του Τζορτζ Φόρμαν; Πελέ και Μαραντόνα μαζί στο γήπεδο ή τον… Χουντίνι να κάνει μαγικά στη σκηνή; Από τη στιγμή που η τεχνολογία το επιτρέπει όλα είναι πιθανά. Αν θα αρέσει; Στους παλιούς που του γνώρισαν μάλλον όχι. Στη νέα γενιά που έμαθε πια με τα άβαταρ και την ψηφιοποίηση της ζωής γιατί όχι;

Κείμενο στη σελίδα in.gr 

 

Πώς (δεν) θα πετύχεις τους στόχους της νέας χρονιάς

0

Ο Γιος Μουρ από το Φορτ Λότερντειλ της Φλόριντα έχει βάλει από τώρα ξεκάθαρους στόχους για τη νέα χρονιά. Ή έστω, σχεδόν ξεκάθαρους στόχους. «Θέλω απλά μία πιο υγιεινή ζωή» λέει ο νεαρός Αμερικανός στο πρακτορείο AP. «Να μειώσω το τσιγάρο και το ποτό. Να βάλω και κάποια χρήματα στην άκρη, γενικότερα να μπορώ να ζω λίγο καλύτερα».

Ο Τιμ Γουίλιαμς από το Σίρακιουζ της Νέας Υόρκης θέτει παρόμοιους στόχους, αλλά βλέπει πιο χαλαρά το όλο ζήτημα. «Λιγότερο βάρος, λιγότερο ποτό, περισσότερη γυμναστική, τα συνηθισμένα…» είναι οι στόχοι του για το 2024. «Αλλά έχω προσέξει ότι όταν ζεις τη ζωή σου, έστω κι αν ξεφεύγεις που και που, είναι πιο εύκολο να τηρήσεις τον στόχο σου από ότι αν τον έχεις διακηρήξει ως ξεκάθαρο στόχο, ως υποχρέωση».

Υγεία και οικονομική διαχείριση οι προτεραιότητες

Για τη νέα χρονιά όλοι βάζουμε στόχους, έστω και χαλαρούς. Ίσως γιατί στον δυτικό κόσμο έχουμε μάθει να λειτουργούμε on project, με στόχους και χρονοδιαγράμματα. Οι Αμερικανοί κάνουν λόγο για new years resolutions, οι Γερμανοί για Vorsatz, που σημαίνει «στόχος», «πρόθεση», αλλά και «προμελέτη». Είναι και αυτό μία υπενθύμιση ότι οι στόχοι σπανίως επιτυγχάνονται χωρίς οργάνωση, υπομονή και επιμονή.

Δημοφιλέστεροι στόχοι για τους Αμερικανούς, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, είναι η εξοικονόμηση χρημάτων. Ακολουθεί ο,τιδήποτε έχει σχέση με τη βελτίωση της υγείας και της φυσικής κατάστασης, ενώ ένα ποσοστό 19% θέτει ως στόχο «να δαπανήσει λιγότερο χρόνο στα social media», τα οποία προφανώς έχουν αρχίσει να κουράζουν. Για τους Γερμανούς κορυφαίος στόχος για το 2024 είναι «να εξοικονομήσουν περισσότερα χρήματα», όπως δηλώνει το 51% των ερωτηθέντων. Το 48% θέλει «να ασχοληθεί πιο συστηματικά με την άθληση», το 38% «να εξασφαλίσει περισσότερο χρόνο για την οικογένεια και τους φίλους», ενώ ένα αξιοσημείωτο ποσοστό 21% αισθάνεται την ανάγκη «να μειώσει το άγχος στον χώρο εργασίας».

Εδώ βέβαια υπάρχει ένα μεθοδολογικό πρόβλημα: Πόσο συγκεκριμένος μπορεί ή και πρέπει να είναι ο στόχος μας; Άλλο «να ασχοληθείς με την άθληση» γενικώς, άλλο να τρέξεις μαραθώνιο κάτω από τέσσερις ώρες μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Άλλο «να βάλεις κάτι στην άκρη», άλλο να επιδιώξεις απόδοση 3% με ελάχιστο κεφάλαιο 10.000 ευρώ. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι πιο εύκολα επιτυγχάνονται οι συγκεκριμένοι στόχοι που προσεγγίζονται με μικρά βήματα.

Επίσης, σύμφωνα με σουηδική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Plos One, οι στόχοι που διατυπώνονται με θετικό τρόπο θεωρούνται πιο ελκυστικοί από εκείνους που έχουν αρνητικό πρόσημο. Κατά συνέπεια, μάλλον θα χάσω βάρος πιο εύκολα αν ο στόχος μου είναι ότι «θα τρώω περισσότερα φρούτα», παρά αν θέσω ως στόχο ότι «θα κόψω τα γλυκά».

Σε κάθε περίπτωση οι στόχοι μας πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και να ταιριάζουν στις ευρύτερες συνθήκες, επισημαίνει ο κοινωνικός ψυχολόγος Ομίντ Φοτουχί, διευθυντής ερευνών στο εργαστήριο καινοτομίας WGU Labs στο Πίτσμπουργκ των ΗΠΑ. «Έχω προσέξει ότι πολύς κόσμος επιμένει σε αναχρονιστικούς στόχους» λέει ο Αμερικανός επιστήμονας. «Μπορεί κάποιος να έχει στο μυαλό του το βάρος που είχε στο γυμνάσιο και επί δεκαετίες να φαντάζεται ότι κάποτε θα επανέλθει σε αυτό. Αλλά αυτό μπορεί να μην λέει τίποτα για τη σημερινή του ζωή. Μπορεί ο άνθρωπος αυτός να έχει οικογένεια, να έχει εδραιωθεί σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, να δημιουργεί αξίες με διαφορετικό τρόπο».

«Μηδενίζοντας» το κοντέρ

Γιατί όμως οι περισσότεροι από εμάς επιμένουν να βάζουν στόχους- ενίοτε τους ίδιους στόχους κάθε χρονιά- έστω και αν η επίτευξή τους αποδεικνύεται ανέφικτη ή έστω πολύ δύσκολη; Διότι η υπόσχεση για μία «νέα αρχή» είναι ένα ιδιαίτερα ελκυστικό ψυχολογικό κίνητρο. Το κοντέρ μηδενίζεται. Ό,τι (δεν) έχει γίνει μέχρι σήμερα, θεωρείται άνευ σημασίας.

«Αυτό που κάνει τόσο ελκυστικούς τους στόχους της νέας χρονιάς», λέει ο Φοτουχί, «είναι ότι υπόσχονται μία νέα αρχή. Παραμερίζουμε προσδοκίες και στόχους, στους οποίους δεν είχαμε ανταποκριθεί την προηγούμενη χρονιά. Άλλωστε οι στόχοι πρέπει να αντιμετωπίζονται όχι ως αυτοσκοπός, αλλά ως εργαλεία που μας βοηθούν να εξελιχθούμε. Σημασία δεν έχει τόσο να επιτυγχάνεις τον στόχο σου, σημασία έχει κυρίως αυτό που επιτυγχάνεις επιδιώκοντας τον στόχο σου…»

Πηγή: https://www.ot.gr

 

Οι βιβλιοθήκες του μέλλοντος αλλάζουν το διάβασμα σε όλη την Ευρώπη

0

Έξω από τα φουτουριστικό κτίριο της δημοτικής βιβλιοθήκης της Γάνδης, που φέρει την ονομασία De Krook και είναι φτιαγμένη από γυαλί και μέταλλο, στέκεται ένα άγαλμα. Αυτό απεικονίζει τέσσερις γιγάντιες φιγούρες, ζωγραφισμένες σε έντονα χρώματα, που σκύβουν η μία προς την άλλη με τα κεφάλια τους σχεδόν να αγγίζουν, σαν να εξομολογούνται κάποιο μυστικό μόνο για λίγους.

«Και αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο», εξήγησε στον Guardian η Els Van Rompay, συντονίστρια υπηρεσιών και επικοινωνίας της De Krook. «Πρόκειται για κάτι περισσότερο από μια απλή βιβλιοθήκη, αν και τα βιβλία είναι ο πυρήνας της. Είναι επίσης ένας τόπος μάθησης, σύνδεσης, ανάπτυξης και συνεργασίας. Ή απλά ένας μέρος για να είσαι ο εαυτός σου. Ένας τόπος συνάντησης για το μυαλό μας».

Κοινό όραμα για βιβλιοθήκες της Ευρώπης

Η De Krook δεν αποτελεί πια την εξαίρεση στον κανόνα των βιβλιοθηκών της Ευρώπης. Όσες χτίστηκαν τα τελευταία επτά ή οκτώ χρόνια, όπως η κεντρική βιβλιοθήκη Oodi του Ελσίνκι, η Dokk1 στο Άαρχους της Δανίας και η Deichman Bjørvika στο Όσλο μοιράζονται πάνω κάτω το ίδιο όραμα να μοιάζουν με ένα σαλόνι για τις σύγχρονες πόλεις του 21ου αιώνα.

Το διάβασμα στην De Krook στη Γάνδη είναι απόλαυση

Δεν είναι τυχαίο ότι την De Krook της όμορφης βελγικής πόλης επισκέπτονται καθημερινά περισσότερα από 4.000 άτομα όλων των ηλικιών από μαθητές του δημοτικού που πηγαίνουν γραμμή για την παιδική δανειστική βιβλιοθήκη στο ισόγειο, μέχρι και συνταξιούχους που έρχονται με μεγάλη όρεξη για ένα μάθημα διαδικτύου που χρόνια ήθελαν αλλά μέχρι πρόσφατα δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν.

«Το λατρεύω», δήλωσε χαρακτηριστικά η Eline, 63 ετών. «Έρχομαι μια φορά την εβδομάδα, για να διαβάσω τις εφημερίδες, να δανειστώ ένα βιβλίο, να πάω σε μια ομιλία». Ο Luc, πρόσφατα συνταξιούχος και ο ίδιος, είπε ότι η τόσο μοντέρνα αρχιτεκτονική του κτιρίου που έρχεται σε αντίθεση με τη γνώση αιώνων που κουβαλά στα ράφια της τον είχε ενοχλήσει στην αρχή, τώρα όμως του αρέσει πολύ γιατί φέρνει όλους τους ανθρώπους, όσο διαφορετικοί κι αν είναι μεταξύ τους, κοντά τον έναν στον άλλον, και αυτό είναι πραγματικά υπέροχο.

«Σημείο σύνδεσης» & «πολιτιστικός καταλύτης»

Ο Baris, 20 ετών, που διάβαζε σε έναν από τους 1.000 χώρους εργασίας που διαθέτει για τις εξετάσεις του στο πανεπιστήμιο, εκτίμησε ότι ένα δροσερό μέρος, που έχει ήσυχα και φασαριόζικα σημεία για να δουλέψεις ή να αράξεις, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε επισκέπτη της ξεχωριστά. Στην 43χρονη Έφι, πάλι, άρεσαν ιδιαιτέρως τα μαλακά κέικ και η καταπληκτική θέα στην παλιά πόλη από τον τρίτο όροφο.

Όποιος κι αν είναι ο λόγος που οι παραπάνω άνθρωποι επιλέγουν τη βελγική βιβλιοθήκη από τότε που άνοιξε τον Μάρτιο του 2017, αφού πρώτα σχεδιάστηκε από μια ομάδα Καταλανών και Βέλγων αρχιτεκτόνων, είναι προφανές ότι έχει εξελιχθεί σε ένα «σημείο σύνδεσης», ένα «ορόσημο», έναν πραγματικό «πολιτιστικός καταλύτης» για όλη τη Γάνδη και όχι μόνο.

Ένα εκατομμύριο επισκέπτες σε διάστημα μόλις 4 μηνών για την Oodi στο Ελσίνκι

Όπως περιγράφει η βρετανική εφημερίδα δίνει την αίσθηση «μιας πόλης μέσα στην πόλη», ενώ διαθέτει χώρους  για διάφορες δραστηριότητες, με εξοπλισμό για τρισδιάστατες εκτυπώσεις και κοπείς με leser μέχρι ένα ραδιοφωνικό στούντιο και πολλά κέντρα συμβουλών για ποικίλα  θέματα από νομικής φύσεως συστάσεις μέχρι για θέματα επιμόρφωσης ενηλίκων. Όλα αυτά, φυσικά, στην αγγλική, τη γαλλική, την αραβική και την τουρκική γλώσσα, με βασικό στόχο την εκπαίδευση των επισκεπτών της στην ολλανδική γλώσσα, καθώς οι μισοί νέοι της χώρας δεν μιλούν ολλανδικά στα σπίτια τους.

Ένα φιλόδοξο σχέδιο

Η κοινοτική συμμετοχή δεν είναι ένας κενός όρος, δήλωσε από την πλευρά του ο υπεύθυνος ενημέρωσης της De Krook, Bart Vanlerberghe, ο οποίος αποκάλυψε ότι η βιβλιοθήκη συνεργάζεται με τη δημοτική και περιφερειακή αρχή, με το πανεπιστήμιο και με το κορυφαίο εργαστήριο ψηφιακής τεχνολογίας της περιοχής για να προσφέρει στους επισκέπτες του ακριβώς αυτό που ζητούν από τις υπηρεσίες της, γνώση στα γρήγορα και επαφές με διάρκεια μέσα στο χρόνο.

Για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία της βιβλιοθήκης στη Γάνδη, οι υπεύθυνοι συνεργάστηκαν με μια ομάδα συμβούλων από μία εκ των πρωτοπόρων βιβλιοθηκών στην Ευρώπη, την Dokk1, που άνοιξε στο Άαρχους της Δανίας το 2015. Η βιβλιοθήκη αυτή στεγάζεται επίσης σε ένα φουτουριστικό γυάλινο κτήριο, μπροστά στο λιμάνι και αποτελεί μέρος ενός συγκροτήματος πολυμέσων και εξυπηρέτησης πολιτών, ενώ διαθέτει το μεγαλύτερο αυτόματο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στη βόρεια Ευρώπη.

Με περισσότερους από 1 εκατομμύριο χρήστες σε ετήσια βάση και σχεδιασμένη μετά από πολύχρονες συζητήσεις με τους κατοίκους της πόλης, η νέα αυτή βιβλιοθήκη, όπως και η De Krook, φιλοξενεί διαλέξεις, συνέδρια και συναυλίες, καθώς και όλες τις δραστηριότητες μιας βιβλιοθήκης αιχμής του 21ου αιώνα.

Μέσα στην 5όροφη Deichman Bjørvika στην προκυμαία του Όσλο

Η συνταγή της επιτυχίας

Η Dokk1 φιλοξενεί επίσης κάποια εκπληκτικά έργα τέχνης, ενώ έχει χαρακτηριστεί ως «η συνάντηση δυο  εκλεκτών παραδόσεων της Δανίας, της πολιτιστικής φιλοδοξίας να ανοίξουν όλοι οι κλάδοι της γνώσης σε κάθε γενιά και κοινωνική τάξη και της αίσθησης της άρτιας λειτουργίας και του όμορφου σχεδιασμού». Αξίζει να σημειωθεί ότι πάνω από την κεντρική σκάλα της κρέμεται μια τεράστια μπρούτζινη καμπάνα που ζυγίζει 3 τόνους και είναι συνδεδεμένη με το μαιευτήριο του πανεπιστημιακού νοσοκομείου του Άαρχους, ώστε οι γονείς να μπορούν να πατήσουν ένα κουμπί για να ακουστεί ο χαρμόσυνος ήχος της που θα αναγγέλλει και την άφιξη του νέου βρέφους.

Τέλος, η Oodi («Ode») του Ελσίνκι άνοιξε 18 μήνες μετά την De Krook, στην επέτειο των 100 χρόνων από την ανεξαρτησία της Φινλανδίας τον Δεκέμβριο του 2018 και έφτασε το 1 εκατομμύριο επισκέπτες σε διάστημα μόλις 4 μηνών. Οι ιθύνοντες της εκτιμούν ότι θα φτάσει τα 10 εκατομμύρια επισκέπτες στις αρχές του φετινού χρόνου. Το κτίριο της είναι εξίσου  εντυπωσιακό, καθώς η ταράτσα του έχει μετατραπεί σε κήπο που διαθέτει χώρους για μουσικές και κινηματογραφικές παραγωγές, εργαστήρια και ένα μεγάλο χώρο υποδοχής.

H Dokk1 άνοιξε στο Άαρχους της Δανίας το 2015

«Επιχειρηματίες, οικογένειες με παιδιά, φοιτητές, άστεγοι, όλοι έχουν θέση στον χώρο αυτό και προσπαθούμε να έχουμε υπηρεσίες για όλους», εξήγησε στη βρετανική εφημερίδα η διευθύντρια της βιβλιοθήκης, Anna-Maria Soininvaara. Και αποκάλυψε ότι η συνταγή της επιτυχίας της είναι «η εκτίμηση της συνεργασίας, η ακρόαση των άλλων και η αύξηση της προσωπικής κατανόησης του κάθε επισκέπτη της ξεχωριστά, αλλά και όλων μαζί.

Οι βιβλιοθήκες της νέας εποχής

Η τελευταία αυτή προσθήκη στην αυξανόμενη λίστα των «βιβλιοθηκών της νέας εποχής» στην Ευρώπη άνοιξε το 2020, στην προκυμαία του Όσλο, κοντά στην όπερα της πόλης.

Η πενταώροφη βιβλιοθήκη Deichman Bjørvika διαθέτει καφετέρια, εστιατόριο, εργαστήρια μέσων ενημέρωσης, αμφιθέατρο, στούντιο ηχογράφησης, μίνι κινηματογράφο, σαλόνια και ζώνες παιχνιδιών. «Η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη της Νορβηγίας», δήλωσε ο τότε διευθυντής της, Knut Skansen, «είναι πραγματικά μια βιβλιοθήκη για το μέλλον».

Πηγή: https://www.in.gr

 

Αιγαίο: Πεθαίνοντας λόγω βλαβών και τραγικών ελλείψεων

0

Πεθαίνοντας στο Αιγαίο ανήμερα τα Χριστούγεννα, καθώς το αεροδρόμιο ακριτικού νησιού, λόγω βλαβών και τραγικών ελλείψεων σε κρίσιμα συστήματα αεροναυτιλίας, αδυνατούσε να υποδεχθεί το αεροσκάφος του ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα η αεροδιακομιδή ενός ασθενούς να καθυστερήσει πέντε ολόκληρες ώρες!

Οι συγγενείς ενός 65χρονου άνδρα, που τελικά έχασε τη ζωή του στην Κάρπαθο στις 25 Δεκεμβρίου 2023, θεωρούν καθοριστική για τη μοιραία έκβαση του περιστατικού την πολύωρη καθυστέρηση μεταφοράς του ανθρώπου τους από το Νοσοκομείο της Καρπάθου στη Ρόδο.

Εκτός του ότι δεν λειτουργούσαν οι γεννήτριες, δεν λειτουργούσαν ούτε οι κύριες και εφεδρικές συχνότηες επικοινωνιών, τα φώτα διαδρόμου και τα επιχειρησιακά μαγνητοφωνούμενα τηλέφωνα

Ο εφιάλτης για την οικογένεια ξεκίνησε στις 12 το μεσημέρι των Χριστουγέννων, όταν ο 65χρονος αισθάνθηκε δύσπνοια, ενώ έπειτα από εξετάσεις διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί έμφραγμα.

Δύο ώρες μετά το πρώτο επεισόδιο, στις 14.00, η οικογένεια ζήτησε από το ΕΚΑΒ την αεροδιακομιδή του ασθενούς στη Ρόδο. Σύμφωνα με το χρονολόγιο που αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», το προσωπικό του αερολιμένα Καρπάθου ενημερώθηκε για την ανάγκη επείγουσας αεροδιακομιδής από αεροσκάφος του ΕΚΑΒ γύρω στις 18.00, ώστε να είναι έτοιμο να εξυπηρετήσει την πτήση.

Το αεροσκάφος τύπου HAF 403, που θα εκτελούσε την πτήση, είναι ένα εκ των δύο υπερσύγχρονων Beech King Air 350 που παραχωρήθηκαν από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον Απρίλιο του 2021 (μαζί με δύο ελικόπτερα Α119 Trekker), εξειδικευμένων στις αεροδιακομιδές.

Η αρμόδια υπάλληλος, που ασκούσε καθήκοντα παροχής πληροφοριών πτήσης αεροδρομίου, φτάνοντας στον Πύργο Ελέγχου του αερολιμένα Καρπάθου, διαπίστωσε την πλήρη απώλεια των ηλεκτρικών συστημάτων (δεν λειτουργούσαν ούτε οι γεννήτριες), με συνέπεια σχεδόν όλα τα απαραίτητα για τη λειτουργία του αερολιμένα συστήματα να είναι εκτός (κύριες και εφεδρικές συχνότητες επικοινωνιών, φώτα διαδρόμου και τα επιχειρησιακά μαγνητοφωνούμενα τηλέφωνα).

Με τη συνεργασία συναδέλφων της ξεκίνησαν οι αγωνιώδεις προσπάθειες αποκατάστασης των βλαβών, με σκοπό να εξυπηρετηθεί η πτήση και να σωθεί η ζωή του ασθενούς.

Τελικά, με μεγάλη καθυστέρηση, κατέστη δυνατή η λειτουργία του φωτισμού του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης.

Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να εκτελεστεί η πτήση, αφού το HAF403 για την προσγείωση – απογείωσή του σε νυχτερινές συνθήκες απαιτεί και τη χρήση του επίγειου ραδιοβοηθήματος VOR/DME, το οποίο, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, επανήλθε σε λειτουργία με ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση!

Το χρονολόγιο
Το χρονικό των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν από το HAF 403 μέσα στο επίμαχο χρονικό διάστημα, όπως αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ», έχει ως εξής:

# Το αεροσκάφος στις 20.53 απογειώθηκε από τη Ρόδο για τη Σαντορίνη, όπου προσγειώθηκε στις 21.30.

# Εν συνεχεία απογειώθηκε στις 22.00 για το Ηράκλειο, όπου προσγειώθηκε στις 22.22.

# Για την Κάρπαθο αναχώρησε στις 22.48. Δηλαδή, στον αρχικό προορισμό του, την Κάρπαθο, προσγειώθηκε στις 23.22, με καθυστέρηση άνω των 5 ωρών, ενώ στη Ρόδο κατέφθασε στις 00.27 της 26ης/12/23, μεταφέροντας τον άτυχο 65χρονο.

# Για το τραγικό περιστατικό και τον καταλογισμό ευθυνών έχει ήδη διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) από τη διοίκηση της ΥΠΑ.

Ωστόσο, εύλογα γεννιούνται και άλλα ερωτήματα, ακόμα και για την ίδια την ΥΠΑ, όπως:

# Από τη χρονική παράθεση των γεγονότων και σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, αιτία της καθυστέρησης της πτήσης προς την Κάρπαθο δεν ήταν μόνο η μη λειτουργία του φωτισμού του διαδρόμου προσγείωσης (αυτό θα διερευνηθεί από την ΕΔΕ), αλλά και εκείνη του απαραίτητου για την προσγείωση ραδιοβοηθήματος VOR/DME.

# Και αυτό, γιατί η αποκατάσταση της εν λόγω βλάβης καθυστέρησε περαιτέρω χρονικά, με αποτέλεσμα το πτητικό πρόγραμμα του αεροσκάφους να τροποποιηθεί (στις 20.53 αναχώρησε για άλλο περιστατικό προς τη Σαντορίνη).

Ομως και αυτή η δυσλειτουργία του VOR/DME, όπως λένε πηγές της ΥΠΑ, δεν θα αποτελούσε εμπόδιο στη διεξαγωγή της επείγουσας αεροδιακομιδής, εάν η Υπηρεσία είχε ήδη εγκαταστήσει τις νέες ενόργανες διαδικασίες άφιξης – αναχώρησης RNAV σε όλα τα αεροδρόμιά της.

Οι ενόργανες διαδικασίες RNAV σχεδιάζονται, πιστοποιούνται και τελικά χρησιμοποιούνται από όλα τα αεροσκάφη με κατάλληλο εξοπλισμό (σχεδόν από όλα τα σύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη, όπως και το HAF403), παρέχοντας τη δυνατότητα πραγματοποίησης προσγειώσεων και απογειώσεων τη νύχτα ή και κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, χωρίς να είναι απαραίτητη η λειτουργία επίγειων ραδιοβοηθημάτων, όπως του VOR/DME της Καρπάθου.

Οι διαδικασίες RNAV, αξιοποιώντας τα δορυφορικά σήματα GPS, είναι ιδιαίτερα αξιόπιστες και έχουν υποκαταστήσει στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών αεροδρομίων (ακόμα και της Τουρκίας) τις κλασικές διαδικασίες που στηρίζονται σε μηχανήματα όπως το VOR/DME, τεχνολογίας της δεκαετίας του ΄70.

Η Ελλάδα, αν και έχει σε ισχύ διαδικασίες RNAV σε κάποια αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Μύκονος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κως, Μυτιλήνη), υπολείπεται κατά πολύ στην υλοποίησή τους και για την τεράστια αυτή καθυστέρηση απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»

Δημοσκόπηση ALCO: Οι μισοί Έλληνες περιμένουν ένα «χειρότερο» 2024

0

Ευρύ προβάδισμα στη Νέα Δημοκρατία δίνει η πρώτη δημοσκόπηση ενόψει των ευρωεκλογών του 2024.

Σύμφωνα με την έρευνα της Alco για λογαριασμό του Alpha, η Νέα Δημοκρατία συγκεντρώνει ποσοστό 30,3% στην πρόθεση ψήφου επί των εγκύρων, με το ΠΑΣΟΚ δεύτερο με 12,2% και τον ΣΥΡΙΖΑ να βρίσκεται στην τρίτη θέση, στο 11,8%.

Αξιοσημείωτη άνοδο καταγράφει το ΚΚΕ, που αγγίζει το διψήφιο ποσοστό, φτάνοντας στο 9,7% στην πρόθεση ψήφου επί των εγκύρων.

Ακολουθούν Ελληνική Λύση με 5,9%, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας με 2,8%, Νέα Αριστερά με 2,3% και ΜέΡΑ25 με 2,1%.

Απαισιοδοξία για το νέο έτος

Την ίδια ώρα, η πλειοψηφία των ατόμων που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση δηλώνει την απαισιοδοξία της για το 2024.

Ειδικότερα, το 56% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι το 2024 θα είναι για την Ελλάδα «χειρότερο» ή «εξίσου κακό» με το 2023, ενώ το 37% μίλησε είτε για μία καλύτερη χρονιά, είτε για μία εξίσου καλή με το 2023.

Παράλληλα, σε ερώτηση σχετικά με τις προσδοκίες για τα οικογενειακά οικονομικά, το 60% απάντησε ότι το 2024 θα είναι χειρότερο ή εξίσου κακό με το 2023.

Χαρακτηριστική της ψυχολογίας των πολιτών είναι ότι το 42% αναφέρει ως μεγαλύτερο φόβο το να μην μπορεί να τα βγάλει πέρα και το 24% ένα πρόβλημα υγείας, ενώ το 16% δηλώνει ότι φοβάται μήπως πέσει θύμα εγκληματικής ενέργειας και το 13% μιλά για τον κίνδυνο επέκτασης των πολεμικών συρράξεων.

Πηγή: https://www.ot.gr

 

Κτηνοτρόφοι: Να δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία όσων νοθεύουν τη φέτα

0

Εκτεταμένους ελέγχους στην προέλευση γάλακτος για την παραγωγή της φέτας ζητά η Ομοσπονδία Κτηνοτροφικών Συλλόγων και Κτηνοτρόφων Περιφέρειας Θεσσαλίας, με αφορμή δημοσιεύματα για νοθεία του προϊόντος από γαλακτοβιομηχανίες της περιοχής.

Μάλιστα οι θεσσαλοί κτηνοτρόφοι ζητούν και την δημοσίευση των επωνυμιών των δύο γαλακτοβιομηχανιών, που σύμφωνα με τα δημοσιεύματα νόθευαν τη φέτα κατά τη διαδικασία παραγωγής της με αγελαδινό γάλα, καθώς επίσης και τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν.

Η Ομοσπονδία των κτηνοτρόφων, υπενθυμίζει ότι βάσει νομοθεσίας το ΠΟΠ προϊόν «φέτα» της Ελλάδας έχει αποκλειστικά ως πρώτη ύλη το αιγοπρόβειο γάλα και οι νοθείες έλαβαν χώρα σε δύο χώρες του εξωτερικού. «Σύμφωνα με το δημοσίευμα πρόκειται για δύο επιμέρους περιπτώσεις κατά τις οποίες δύο ελληνικών συμφερόντων βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στον θεσσαλικό κάμπο εντοπίστηκαν να έχουν διοχετεύσει ποσότητες με «ακατάλληλη» φέτα», τονίζει.

«Να προστατεύσουμε τη φέτα»

«Για ακόμα μια φορά το πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας Κτηνοτροφικών Συλλόγων και Κτηνοτρόφων Περιφέρειας Θεσσαλίας για ελέγχους στην προέλευση του γάλακτος στην παρασκευή της φέτας είναι επιτακτικό για την επιβίωση του κτηνοτροφικού κλάδου», σημειώνει, υπενθυμίζοντας ότι στην τελευταία επιστολή τους προς το ΥπΑΑΤ είχαν τονίσει την ανάγκη να γίνουν εκτεταμένοι έλεγχοι στην προέλευση του γάλακτος στην παραγωγή της φέτας καθώς «φέτος υπάρχει μία τάση από αρκετές γαλακτοβιομηχανίες να «ρίξουν» την τιμή του πρόβειου γάλακτος στο 1,50 ευρώ παρόλο που χιλιάδες αιγοπρόβατα έχουν πνιγεί στις πλημμύρες της κακοκαιρίας Daniel».

Οι κτηνοτρόφοι επισημαίνουν ότι δεν είναι δυνατόν να λείπουν χιλιάδες αιγοπρόβατα από την παραγωγή, να υπάρχει ζήτηση της φέτας και να υπάρχει η τάση να μειωθεί η τιμή στο αιγοπρόβειο γάλα, σημειώνοντας ότι τα δημοσιεύματα έρχονται να επιβεβαιώσουν «τους φόβους μας και για ακόμα μία φορά ζητάμε ελέγχους από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρέπει πάση θυσία να προστατεύσουμε την φέτα καθώς αυτό το προϊόν μας κρατάει στο επάγγελμα και φέρνει έσοδα στην Ελλάδα».

Με βάση τα παραπάνω ζητούν από το ΥπΑΑΤ να δημοσιεύσει τις δύο γαλακτοβιομηχανίες που νόθευαν την φέτα καθώς επίσης και τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν. «Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι με όσους στον βωμό του κέρδους καταστρέφουν τον κτηνοτροφικό κλάδο».

Πηγή: https://www.ot.gr