Πέμπτη, 15 Μαΐου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 885

Ε.ΚΥ.Τ.: Εκδρομή στον Παρνασσό και κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας

0

Χρόνος: Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2024

Τόπος: Μονή Δαδιού – Φτερόλακκα Παρνασσού

Δράση: Εκδρομή και κοπή Πρωτοχρονιάτικης Πίτας

Διοργάνωση: Ενωση Κυκλαδικού Τύπου

Η σχετική ανακοίνωση αναφέρει: 

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσής μας οργανώνει ημερήσια εκδρομή και κοπή Βασιλόπιτας, το Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2024 ,σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:

Αναχώρηση 8:00π.μ. από την οδό Ρήγα Φεραίου (μεταξύ Εθνικής Βιβλιοθήκης και Πανεπιστημίου)

Α. Επίσκεψη στη Μονή Δαδιού

Β. Ανακολούθως αναχώρηση για τη Φτερόλακκα Παρνασσού στο σαλέ της οποίας θα κοπεί η  πίττα της Ένωσής μας

Γ. Περί της 14:00 Φαγητό στην Αμφίκλεια

Δ. Επιστροφή. με καφέ στον Ορχομενό, εάν το  επιτρέπει ο χρόνος και οι καιρικές συνθήκες.

Συμμετοχή ανά άτομο 15€.

Παρακαλούνται όσοι επιθυμούν να λάβουν μέρος να το δηλώσουν μέχρι 19 Ιανουαρίου στην Ταμία της Ένωσης  Ευαγγελία Κοντού

τηλ 6972 348 861 ή στο e-mail: evacontou@yahoo.gr

 

Κυκλάδες: Με 100.000 λιγότερες διεθνείς αφίξεις έκλεισε το 2023

0

Αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η συγκέντρωση όλων των επίσημων στατιστικών στοιχείων του 2023, ο ελληνικός τουρισμός έκλεισε πολύ θετικά τη χρονιά που πέρασε. Όμως δεν πήγαν όλοι οι προορισμοί το ίδιο καλά. Οι Κυκλάδες, και κυρίως η Μύκονος και η Σαντορίνη, ήταν οι μεγάλες χαμένες της σεζόν.

Η έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου των Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) δείχνει ότι από την αρχή του έτους μέχρι και το τέλος Νοέμβρη σε ολόκληρη τη χώρα καταγράφηκαν 23,5 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Το νούμερο αυτό είναι αυξημένο κατά 11,6% (δηλαδή 2,4 εκατ. περισσότερες αφίξεις) από το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και κατά 11,8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.

Το αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη διεθνή κίνηση παραμένει αυτό της Αθήνας, το οποίο υποδέχτηκε 6,7 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023 (+27,6% σε σχέση με πέρυσι). Σε επίπεδο αεροδρομίων, δεύτερο έρχεται αυτό της Θεσσαλονίκης, όπου καταγράφηκαν 2,2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση 19,7%. Ωστόσο, σε επίπεδο προορισμών, η Κρήτη είναι ο δεύτερος πιο δημοφιλής, με τις αφίξεις στα δύο αεροδρόμιά της να διαμορφώνονται σε 5 εκατ. (+5,8% σε σύγκριση με πέρυσι). Στα Δωδεκάνησα έφτασαν με απευθείας πτήσεις 4 εκατ. ξένοι τουρίστες (+3,8%) και στα Ιόνια Νησιά 3,6 εκατ. τουρίστες (+7,9%).

Σημαντικές ποσοστιαίες αυξήσεις είδαν και τα αεροδρόμια της Σάμου, της Καβάλας, της Μυτιλήνης και του Άραξου, αν και οι απόλυτοι αριθμοί τουριστών εκεί είναι πολύ μικρότεροι.
Και σε αυτό το σημείο ολοκληρώνονται τα καλά νέα της σεζόν.

Ποιοι προορισμοί είδαν μείωση

Οι μεγάλες χαμένες του 2023 είναι αδιαμφισβήτητα η Μύκονος και η Σαντορίνη. Τα δύο εμβληματικά νησιά του ελληνικού τουρισμού, που ήταν τα πρώτα που ανέκαμψαν το 2022 από την πανδημία, είδαν πέρυσι τις επιδόσεις τους να κάνουν «χαμηλές πτήσεις».
Συγκεκριμένα, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου σημειώθηκε μείωση στις διεθνείς αφίξεις μέσω απευθείας πτήσεων κατά 5,2% (546.300 αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 576.300 το ίδιο διάστημα του 2022) και στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης μείωση κατά 8,7% (743.100 αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 813.900 το 2022). Δηλαδή, οι απώλειες αυτές στο σύνολό τους ήταν περίπου 100.000 τουρίστες.

Η αρνητική δημοσιότητα έπληξε τα δύο νησιά στην αρχή της σεζόν. Τα περιστατικά αισχροκέρδειας, οι παράνομες τουριστικές εγκαταστάσεις στη Μύκονο αλλά και ο έλεγχος του ωραρίου της μουσικής επηρέασαν αρνητικά το κοινό που προσελκύει το νησί τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, οι παρεμβάσεις που έγιναν στη Μύκονο ήταν επιβεβλημένες για το μακροπρόθεσμο μέλλον του προορισμού και σίγουρα δεν πρέπει να σταματήσουν εδώ.

Η εικόνα της Μυκόνου επηρέασε και τη Σαντορίνη, καθώς πολλοί τουρίστες επισκέπτονται και τα δύο νησιά. Επιπλέον, το διάσημο ηφαιστειακό νησί ταλανίζεται από το θέμα του υπερτουρισμού που δημιουργεί η χωρίς ορθό προγραμματισμό προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων. Η επιστροφή του Νίκου Ζώρζου στη δημαρχία της Σαντορίνης δημιουργεί ελπίδες για διευθέτηση του θέματος αυτού, καθώς πρόκειται για τον άνθρωπο που στην προηγούμενη θητεία του είχε προωθήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για τη ρύθμιση κρουαζιερόπλοιων μέσα στην εβδομάδα, το οποίο κατήργησε η επόμενη δημοτική Αρχή.

Πάντως, πολλοί από αυτούς τους 100.000 τουρίστες που δεν πήγαν στη Μύκονο και τη Σαντορίνη κατευθύνθηκαν -με άλλα μέσα- σε άλλα νησιά των Κυκλάδων. Η Πάρος φαίνεται ότι προτιμήθηκε πολύ φέτος, ενώ οι κάτοικοί της προσπαθούν να μη γίνουν τα ίδια λάθη και στο νησί τους και με το περίφημο «κίνημα της πετσέτας» κατάφεραν να προστατεύσουν φέτος αρκετούς δημόσιους χώρους.

Με πολύ υψηλές πληρότητες κινήθηκε φέτος και η Μήλος. Δεν είναι τυχαίο ότι το νησί έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον επενδυτών, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να καλύψουν το κενό που υπάρχει εκεί σε πολυτελή καταλύματα. Αντίστοιχη κινητικότητα παρατηρείται και στη Νάξο. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα powergame.gr 

Σαντορίνη: Την Κυριακή 21 Ιανουαρίου η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας της Santo Wines

0

Την Πρωτοχρονιάτικη πίτα της θα κόψει η Ένωση Συνεταιρισμών Θηραϊκών Προϊόντων την Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024 στις 11:00 στο Οινοποιείο Santo Wines.

Την πρόσκληση υπογράφουν ο Πρόεδρος κ. Μάρκος Καφούρος και τα μέλη του Δ.Σ. της Santo Wines

 

ΑΔΜΗΕ: Στη γραμμή εκκίνησης και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων

0
ΑΔΜΗΕ - Σαντορινη
ΑΔΜΗΕ - Σαντορινη

Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχει» ο ΑΔΜΗΕ το πρόγραμμα νησιωτικών διασυνδέσεων, με σκοπό έως το τέλος της τρέχουσας 10ετίας να έχει ενταχθεί στο ηπειρωτικό σύστημα σχεδόν το σύνολο των νησιών που έως αυτή τη στιγμή αποτελούν αυτόνομα συστήματα.

Τη σκυτάλη στο πρόγραμμα παίρνουν πλέον τα Δωδεκάνησα. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, ο Διαχειριστής «ωριμάζει» ήδη τις προκαταρκτικές διαδικασίες, που θα του επιτρέψουν εντός του 2024 να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη βασική «ηλεκτρική λεωφόρο» του πρότζεκτ, δηλαδή για τη διασύνδεση Κόρινθος – Κως.

Με βάση το πρόσφατο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033, που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή, ο προϋπολογισμός του συνόλου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων ανέρχεται σε 2,026 δισ. ευρώ. Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης όλου του πρότζεκτ είναι το 2028.

Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Βασικός «κορμός» του πρότζεκτ

Η διασύνδεση Κόρινθος – Κως αποτελεί βασικό «κορμό» του πρότζεκτ, παίζοντας κεντρικό ρόλο ώστε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων να αποκτήσει πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα. Για την υλοποίησή της, προβλέπεται η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων συνεχούς ρεύματος συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), συνολικής ισχύος 900 MW και μήκους 380 χιλιομέτρων.

Επίσης, στα δύο άκρα της διασύνδεσης (δηλαδή σε Κόρινθο και Κω) θα κατασκευαστούν δύο Σταθμοί Μετατροπής, ενώ θα εγκατασταθούν και υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος – από τα σημεία προσαιγιάλωσης των υποβρύχιων καλωδίων, μέχρι τους δύο Σταθμούς. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε φάση σύνταξης τα τεύχη δημοπράτησης τόσο για τα υποβρύχια – υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος, όσο και για τους Σταθμούς Μετατροπής, βάζοντας στις ράγες την προκήρυξη μέσα στο τρέχον έτος των διαγωνισμών υλοποίησης αυτών των υποδομών.

Νωρίτερα, ολοκληρώθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η διαδικασία επιλογής χώρων των δύο σταθμών σε Κω και Κόρινθο και των προμελετών όδευσης των Γραμμών Μεταφοράς (όπου περιλαμβάνονται και εναέριες γραμμές μεταφοράς εναλλασσόμενου ρεύματος στην Κόρινθο). Επίσης ολοκληρωμένες είναι οι εργασίες πεδίου για τις αναλυτικές μελέτες βυθού καθώς για τις μελέτες εναερίων και υπογείων Γραμμών Μεταφοράς σε Κόρινθο και Κω.

Η επεξεργασία των δεδομένων πεδίου είναι σε εξέλιξη και οι οριστικές μελέτες (σχέδια, αναφορές, κλπ) θα έχουν πλήρως ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών, έτσι ώστε να συμπεριληφθούν στις διακηρύξεις. Την ίδια στιγμή, έχει υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την περιβαλλοντική διασύνδεση του συνόλου του πρότζεκτ διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, ενώ προετοιμάζονται τα φύλλα απαλλοτριώσεων για να κατατεθούν αμέσως μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ (Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων).

Όφελος έως 3,64 δισ. ευρώ από τις ΥΚΩ

Στο πλαίσιο άρσης της ενεργειακής απομόνωσης των Δωδεκανήσων, προβλέπεται μία σειρά ακόμη έργων, όπως η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο, μέσω τριών υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 100 χιλιομέτρων περίπου. Επίσης, θα διασυνδεθεί η Ρόδος με την Κάρπαθο, με ένα υποβρύχιο εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 88 χιλιομέτρων.

Το πρότζεκτ θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, και σε συγχρονισμό με τη διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που επίσης βρίσκεται στα σκαριά. Μάλιστα, με τη διασύνδεση Κω – Σάμου που προβλέπεται να υλοποιηθεί από τον Διαχειριστή, τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα θα «επικοινωνούν» ηλεκτρικά μεταξύ τους, ενώ τα Δωδεκάνησα θα έχουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα και μέσω ενός νέου υποσταθμού που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Καβάλας.

Όπως συμβαίνει και στις νησιωτικές περιοχές που έχουν ήδη διασυνδεθεί (π.χ. με τις τρεις πρώτες φάσεις του πρότζεκτ για τις Κυκλάδες), η τροφοδοσία μέσω του ηπειρωτικού συστήματος θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την ποιότητα κάλυψης των τοπικών αναγκών σε ρεύμα. Επίσης, θα απελευθερώσει ηλεκτρικό «χώρο» για την εγκατάσταση νέων μονάδων ΑΠΕ.

Παράλληλα, θα επιτρέψει να «σβήσουν» οι τοπικοί πετρελαϊκοί σταθμοί, μειώνοντας κατακόρυφα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών, αλλά και τα ποσά που πρέπει να καταβάλλονται μέσω των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). Σύμφωνα με τις μελέτες κόστους – οφέλους που έχουν διεξαχθεί, για την 24ετία 2029-2053 η εκτίμηση για την εξοικονόμηση των ΥΚΩ ξεκινά από τα 2,8 και φτάνει μέχρι τα 3,64 δισ. ευρώ.

Πηγή insider.gr

Αλιευτικός Τουρισμός: Διαθέσιμος πλέον ο οδηγός για αλιείς

0

Διαθέσιμος είναι πλέον ο πρώτος οδηγός για τον υπεύθυνο αλιευτικό τουρισμό, μια από τις σύγχρονες πρακτικές βιώσιμης αλιείας, που συνδράμει στην προστασία και αποκατάσταση του θαλάσσιου οικοσυστήματος, εξασφαλίζει πρόσθετο εισόδημα στους αλιείς, συνεισφέρει στη διατήρηση του επαγγέλματός τους, ενώ δημιουργεί και νέες θέσεις εργασίας. Ο οδηγός, που δημιουργήθηκε από το Cyclades Preservation Fund (CPF), απευθύνεται κυρίως σε αλιείς και παρουσιάζει πρακτικές κατευθύνσεις και οδηγίες για το πώς ο αλιευτικός τουρισμός μπορεί να γίνεται με υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο, αποτυπώνοντας θετικές εμπειρίες και προκλήσεις.

Η έκδοση των πενήντα σελίδων του οδηγού περιλαμβάνει κείμενα γραμμένα σε απλή γλώσσα και εικονογραφήσεις που απεικονίζουν πραγματικές εικόνες από το πεδίο, ενώ παρέχει στους αναγνώστες χρήσιμες πληροφορίες και πρακτικές συστάσεις που συνδυάζουν τις σύγχρονες τάσεις στον τουρισμό με καίρια συμπεράσματα από δεκάδες συνεντεύξεις με έμπειρους αλιείς που δραστηριοποιούνται στον αλιευτικό τουρισμό σε όλη την Ελλάδα. Ο οδηγός περιλαμβάνει, επιπλέον, οκτώ «Χρυσές συμβουλές βιωσιμότητας» με αναλυτικές πληροφορίες και αναφορές σε επιμέρους ενέργειες που μπορούν να «κάνουν τη διαφορά» κατά την άσκηση του αλιευτικού τουρισμού, ενώ αναδεικνύει και τη συνεισφορά του δεύτερου ατόμου (πληρώματος) που συχνά είναι μέλος της οικογένειας του αλιέα, σε μια αλιευτική εκδρομή.

Στόχος του οδηγού είναι η ενημέρωση και ενθάρρυνση των αλιέων να πραγματοποιούν ταξίδια αλιευτικού τουρισμού στον τόπο τους αξιοποιώντας τον τοπικό πλούτο και παραδόσεις, τις βιώσιμες πρακτικές αλιείας και τη γνώση των κοινοτήτων υποδοχής. Με απλά και πρακτικά παραδείγματα παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι αλιείς να προσφέρουν στους επισκέπτες τους μια μοναδική βιωματική εμπειρία, η οποία θα τους επιτρέψει να γνωρίσουν τον τόπο που επισκέπτονται, να μάθουν για τον τρόπο ζωής των ντόπιων και τις αλιευτικές παραδόσεις, να πάρουν μέρος στην αλιευτική διαδικασία και να γευτούν τα βρώσιμα αλιεύματα που θα συλλέξουν.

«Στο CPF έχουμε τα τελευταία χρόνια αναλάβει έναν πιο ενεργό ρόλο, αποτυπώνοντας και προωθώντας καλές πρακτικές οι οποίες συνταιριάζουν την ανάγκη για βιώσιμες περιβαλλοντικά λύσεις με την ευκαιρία για μια καλώς εννοούμενη ανάπτυξη στα νησιά. Εν προκειμένω, βασική επιδίωξη του οδηγού για τον υπεύθυνο αλιευτικό τουρισμό που δημιουργήσαμε με την βοήθεια των συνεργατών μας Δημήτρη Τσαφούτη, Ειρήνης Καραθάνου και Βαγγέλη Παράβα, είναι να αποτυπώσει τον τρόπο που μπορεί ο αλιέας ως πρεσβευτής της χώρας του να προσφέρει στον επισκέπτη μια μοναδική εμπειρία – ένα βίωμα που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει και να εκτιμήσει – και εν τέλει να σεβαστεί βαθιά – τον τόπο που επισκέπτεται. Ώστε εκείνος να ξαναγυρίσει.», δήλωσε η Διευθύντρια Προγραμμάτων του CPF, Νάσια Κασσελά.

«Η ανάπτυξη του αλιευτικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έρχεται να ενώσει τον ψαρά με τον επισκέπτη του νησιού ή της παράκτιας περιοχής δίνοντας τη δυνατότητα στον αλιέα να ψαρέψει λιγότερα και να κερδίσει περισσότερα δίνοντας έτσι μια ανάσα στη θάλασσα, και στον επισκέπτη την ευκαιρία να βουτήξει κυριολεκτικά και μεταφορικά στη ζωή του ψαρά μέσα από μια βαθιά βιωματική εμπειρία που θα του μείνει αξέχαστη. Ο αλιευτικός τουρισμός είναι ένα από τα δυνατά εργαλεία που μπορεί να αναπτύξει περαιτέρω η χώρα μας συμβάλλοντας στους παραπάνω στόχους, αρκεί να γίνεται υπεύθυνα και με σεβασμό στο θαλάσσιο περιβάλλον, τον κόπο του ψαρά και τις προσδοκίες του επισκέπτη.» συμπλήρωσε η Υπεύθυνη Θαλάσσιων Προγραμμάτων στην Ελλάδα για το Blue Marine Foundation, Άντζελα Λάζου Ντην.

Η δημιουργία του οδηγού εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Κυκλαδόραμα, η οποία αποσκοπεί στη δικτύωση και ενδυνάμωση των αλιέων και αλιευτικών συλλόγων των Κυκλάδων που επιθυμούν να στραφούν σε πιο βιώσιμες αλιευτικές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της ευημερίας του επαγγέλματός τους και της προστασίας της θάλασσας. Το Κυκλαδόραμα έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται από το Cyclades Preservation Fund (CPF) με την υποστήριξη του Blue Marine Foundation (BMF).

Περισσότερα για το Cyclades Preservation Fund (CPF)

Το Cyclades Preservation Fund (CPF) υποστηρίζει πρωτοβουλίες στις Κυκλάδες με στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Με γνώμονα τις ανάγκες του πεδίου που θέτουν σε προτεραιότητα οι τοπικές κοινωνίες, παρέχει πόρους και κατάλληλη καθοδήγηση για την υλοποίηση έργων που στοχεύουν στην προστασία και διατήρηση του φυσικού κυκλαδίτικου περιβάλλοντος. Δημιουργεί δίκτυα συνεργασίας, ενδυναμώνει και ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς με ευκαιρίες δικτύωσης και ανάπτυξης ικανοτήτων. Παράλληλα σχεδιάζει, υλοποιεί και προωθεί δράσεις και ενέργειες ευαισθητοποίησης του κοινού για καίρια περιβαλλοντικά ζητήματα. Το CPF είναι μέλος του διεθνούς δικτύου The Conservation Collective, που έχει ιδρύσει ο Ben Goldsmith, με 21 μέλη-οργανισμούς που δραστηριοποιούνται σε 12 χώρες για την αποκατάσταση της φύσης, την αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Περισσότερα για το Blue Marine Foundation (BMF)

Το Blue Marine Foundation είναι μια φιλανθρωπική οργάνωση με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο με δράσεις που αφορούν στην αποκατάσταση της υγείας των ωκεανών και την αντιμετώπιση της υπεραλίευσης, ενός από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα στον κόσμο. Αυτή η δυναμική φιλανθρωπική οργάνωση εργάζεται σε όλο τον κόσμο για την προστασία τεράστιων περιοχών του ωκεανού και την αποκατάσταση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας. Την επόμενη δεκαετία, το Blue Marine στοχεύει να δει τουλάχιστον το 30 τοις εκατό του ωκεανού να προστατεύεται, και το υπόλοιπο 70 τοις εκατό να διαχειρίζεται με βιώσιμο τρόπο.

Ακολουθεί ο οδηγός

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΛΙΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ CPF

Blue Monday 2024: Ξημέρωσε η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου

0

Η τρίτη Δευτέρα κάθε Ιανουαρίου ονομάζεται εδώ και αρκετά χρόνια ως Blue Monday και υποτίθεται ότι είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου. Η Δευτέρα 15 Ιανουαρίου αναμένεται να είναι η πιο μελαγχολική ημέρα του 2024, σύμφωνα με τη θεωρία που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια.

Ο λόγος που θεωρείται μελαγχολική έχει να κάνει με έναν συνδυασμό παραγόντων που αφορά τόσο στην πάροδο των γιορτών, όσο και στους στόχους της νέας χρονιάς. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια, μετά από το 2020 συνδέθηκε και με το άγχος της πανδημίας.

Blue Monday: Η εξίσωση της μελαγχολίας

Η θεωρία της Blue Monday προκύπτει από μια μαθηματική εξίσωση, όπως προέκυψε από τον ακαδημαϊκό Dr. Cliff Arnall, είναι η [W+(D-d)]xTQ/MxNA. Αυτή προκύπτει από παράγοντες όπως ο καιρός (W), τα χρέη (D), ο μηνιαίος μισθός (d), ο χρόνος που έχει περάσει από τις γιορτές των Χριστουγέννων (T), το χαμηλό επίπεδο κινητοποίησης (Μ) κτλ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο πως επιστήμονες, χαρακτηρίζουν αυθαίρετο τον όρο Blue Monday, λέγοντας ότι δεν μπορεί να σταθεί επιστημονικά.

Η αντιμετώπιση της Blue Monday και η διαχείριση των συναισθημάτων λύπης ή κατάθλιψης απαιτεί αυτοφροντίδα και υποστήριξη. Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν:

# Επικοινωνήστε
# Ασχοληθείτε με τη φροντίδα του εαυτού σας
# Θέστε ρεαλιστικούς στόχους
# Αναγνωρίστε τα συναισθήματα
# Περιορίστε τους στρεσογόνους παράγοντες

Είναι γνωστό, επίσης, ότι εκείνες τις ημέρες που η διάθεση των οδηγών δεν είναι η καλύτερη δυνατή, ο κίνδυνος των ατυχημάτων αυξάνεται. Ο εκνευρισμός, η νοχελικότητα και η απόσπαση προσοχής είναι τρεις από τους παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε λανθασμένες κρίσεις και να αποτελέσουν τις βασικές αιτίες ενός λιγότερο ή περισσότερο σοβαρού ατυχήματος.

Πως ξεκίνησε η Blue Monday

Όλα ξεκίνησαν στα πρώτα χρόνια της νέας χιλιετίας, όταν μια διαφημιστική εταιρεία στη Μεγάλη Βρετανία σχεδίασε μια καμπάνια για το ταξιδιωτικό γραφείο Sky Travel, με σκοπό να ορίσουν μια ημερομηνία για την πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου.

Μάλιστα για να προωθήσουν καλύτερα την διαφήμιση, κατέληξαν στο μότο «κλείστε σήμερα τις διακοπές σας και διώξτε τη στενοχώρια».

 

Αιγιαλός – παραλίες: Οι τρεις σημαντικότερες αλλαγές

0
Καλαντός και παραλίες
Καλαντός και παραλίες

Το νομοσχέδιο για την απλή χρήση αιγιαλών και παραλιών παρουσιάστηκε από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και τη Γενική Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, Νάγια Κόλλια. Μεταξύ των αλλαγών που παρουσιάστηκαν, σημαντικότερες προβλέψεις θεωρούνται οι εξής:

  1. αν μία επιχείρηση που εκμεταλλεύεται αιγιαλό και παραλία είναι παράνομη, τότε της επιβάλλεται πρόστιμο το τετραπλάσιο όσου θα έπρεπε να πληρώσει, και διατάσσεται η άμεση σφράγισή της, με το δήμο υπεύθυνο.
  2. αν η επιχείρηση είναι νόμιμη αλλά έχει τοποθετήσει περισσότερα ομπρελοκαθίσματα από όσα της επετράπη, τότε επιβάλλεται το τετραπλάσιο πρόστιμο και, αν υπάρξει υποτροπή το οκταπλάσιο, με απειλή σφράγισης ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος.
  3. στις παραλίες όπου υπάρχουν συνεχόμενα καταστήματα ή και ξενοδοχεία, το σύνολο των μισθώσεων δεν θα πρέπει ξανά να υπερβαίνει το 50%, όπως και στις υπόλοιπες παραλίες.

Οπως ανέφεραν ο κ. Χατζηδάκης και η κ. Κόλλια:

Αφαιρείται από τους δήμους η δημοπράτηση μισθώσεων και η διαδικασία θα διεξάγεται εξολοκλήρου από την κτηματική υπηρεσία και μόνο ηλεκτρονικά. Οι δήμοι θα εξακολουθήσουν όμως να λαμβάνουν το 60% των εσόδων.

Θα δημιουργηθεί μια νέα μεθοδολογία για τον υπολογισμό των μισθωμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στην (εμπορική) πραγματικότητα κάθε περιοχής.

Διατηρείται ο διαχωρισμός του 50% (όριο του συνόλου των μισθώσεων σε μια παραλία). Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι ο περιορισμός αυτός θα αφορά και τις παραλίες που έχουν πλήθος όμορων επιχειρήσεων, παραλίες που σήμερα φτάνουν να καλύπτονται στο σύνολό τους.

Οι μισθωτές παραλιών, αν ο δήμος δεν μπορεί να προσλάβει ναυαγοσώστη, θα αναλαμβάνουν εκείνοι το κόστος και θα αφαιρείται από το μίσθωμά τους.

Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής.

Το υπουργείο «βαφτίζει» ως «απάτητες» τις παραλίες στις οποίες δεν θα επιτρέπεται καθόλου η μίσθωση του αιγιαλού και παραλίας (πρόβλεψη που υπάρχει και σήμερα).

Επιπλέον, αν σε αυτές τις παραλίες υπάρχει παλαιός αιγιαλός ιδιοκτησίας του Δημοσίου, σε αυτές τις περιπτώσεις θα θεωρείται κοινόχρηστος. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, ο δημόσιος παλαιός αιγιαλός επανέρχεται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου (είχε αποφασιστεί το 2019 να θεωρούνται όλοι δημόσιοι), κάτι είναι που η μόνη αρνητική από τις ρυθμίσεις που παρουσιάστηκαν.

Οσον αφορά τις ποινές:

Για υπέρβαση της μισθωμένης επιφάνειας σε μια παραλία, ο υπεύθυνος θα καλείται να πληρώσει επιτόπου (θα βεβαιώνεται αυτόματα) το τετραπλάσιο όσου θα κόστιζε κανονικά η μίσθωση του παράνομου τμήματος (αντί διπλάσιου σήμερα) και απομάκρυνση της παρανομίας εντός 48 ωρών. Σε περίπτωση υποτροπής θα καταβάλλει το οκταπλάσιο και θα υπάρχει δυνατότητα σφράγισης της επιχείρησης.

Για εξ ολοκλήρου παράνομη εκμετάλλευση μιας παραλίας (χωρίς κανένα μισθωτήριο) θα βεβαιώνεται επιτόπου το τετραπλάσιο πρόστιμο και θα διατάσσεται σφράγιση της επιχείρησης και απομάκρυνση των ομπρελοκαθισμάτων εντός 24 ωρών.

Πρόστιμα προβλέπονται και για ξενοδοχεία ή άλλες επιχειρήσεις που παρεμποδίζουν την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στον αιγιαλό.

 

Κουφονήσια: Η Δημοτική Κοινότητα έκοψε την πρωτοχρονιάτικη πίτα της

0

Κυριακή 14 Ιανουαρίου και στο κτήριο της Κοινότητας Κουφονησίου υπάρχει κινητικότητα. Ο λόγος; Μα η καθιερωμένη κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας και ο αγιασμός για την έναρξη της νέας Κοινοτικής περιόδου. Ο παπά – Μιχάλης βάζει “ευλογητός”, ο νέος αντιδήμαρχος Αντώνης Κωβαίος είναι παρών όπως και η Κατερίνα Πρασίνου που έχει αναλάβει πρόεδρος της Κοινότητας. Αλλά και βέβαια τόσο τα μέλη του προεδρίου (Σιμιγδαλάς) όσο και κάτοικοι… Ποιος πήρε όμως το φλουρί; Ποιος ήταν ο τυχερός;

Μάλιστα την προσεχή Τετάρτη 17 Ιανουαρίου (17:00) θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνεδρίαση του κοινοτικού συμβουλίου με ένα θέμα, την καταγραφή των αναγκών που έχει η κοινότητα…

Ομως, ενδιαφέρουσα είναι η τοποθέτηση του Αντώνη Κωβαίου, του νέου αντιδημάρχου, ο οποίος είχε την ευκαιρία να κάνει και έναν μίν απολογισμό δράσης πριν δώσει τη σκυτάλη στην Κατερίνα Πρασίνου…

Ας δούμε τι ανέφερε στους συμπολίτες του 

Αγαπητέ μας Πάτερ Μιχάλη, αξιότιμη Πρόεδρε, Κοινοτικέ Σύμβουλε και φίλε Γιάννη, κ. Διοικητή και Υποδιοικητή του αστυνομικού σταθμού, Ιατρικό Προσωπικό, εκπρόσωποι των Συλλόγων μας και των εκπαιδευτικών βαθμίδων, φίλοι συνεργάτες μας, συμπατριώτισσες και συμπατριώτες.

Βρισκόμαστε σήμερα εδώ με τις ευχές του πάτερ Μιχάλη και την ευλογία της εκκλησίας μας και με την δίκη σας αγάπη και υποστήριξη να ξεκινήσουμε μια νέα αυτοδιοικητική διαδρομή.

Σας ευχαριστούμε από καρδιάς, που με την εμπιστοσύνη σας και την παρουσία σας, μας τιμάτε σε αυτήν την ιδιαίτερη για εμάς και τον τόπο σημαντική στιγμή.

Μια ακόμη δημοτική περίοδο έκλεισε από το 2019 ως το 2023. Η Τρίτη στο σύνολο για εμένα και τους συνεργάτες μου και μια νέα πενταετή πλέον ξεκινάει!

Όλα αυτά τα 13 έτη παρά τις μεγάλες δοκιμασίες που ήρθαμε αντιμέτωποι, καταφέραμε με επιμονή, μεθοδικότητα και στρατηγική, να συνεχίσουμε και να εξελίξουμε το σπουδαίο έργο του αείμνηστου Πολυδώρου Ψαρρού, έχοντας υλοποιήσει πολλά νέα έργα και δράσεις ζωτικής σημασίας που άλλαξαν και βελτίωσαν αισθητά τη ζωή μας !

Παρά το μικρό μέγεθος των Κουφονησίων μέσα σε έναν τεράστιο και αχανή Δήμο των 5 νησιών και των 26 Κοινοτήτων, έπειτα από επίμονους και συνεχείς αγώνες, πετύχαμε να διεκδικήσουμε πολλά περισσότερα ακόμη και από μεγαλύτερες και ισχυρότερες Κοινότητες της Νάξου.

Ήδη έχουμε Δρομολογήσει μεγάλα και σπουδαία έργα που βρίσκονται πλέον σε πολύ ώριμο στάδιο και αυτή την πενταετία θα ολοκληρωθούν.

Ενδεικτικά σας παραθέτω:

– Την αναβάθμιση – ανακατασκευή του βιολογικού καθαρισμού.

– Την δημιουργία του Περιφερειακού Δημοτικού Δρόμου και την βελτίωση του οδικού δικτύου.

– Την βελτίωση – αναβάθμιση του Αλιευτικού Καταφυγίου στον Παριανό.

– Την επέκταση του Τουριστικού Καταφυγίου.

– Τον Ηλεκτροφωτισμό στη Χερσαία Λιμενική ζώνη.

– Την αναβάθμιση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων με τη δημιουργία Πράσινου

  Σημείου Συλλογής Ανακυκλώσιμων Απορριμμάτων.

– Την  ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού.

– Την βελτίωση των Μονάδων Αφαλάτωσης και του παραγόμενου νερού και πολλών ακόμη σπουδαίων και απαραίτητων έργων.

Αυτό που όμως θεωρείται σημαντικό και αποτελεί βασική μας προτεραιότητα είναι η βελτίωση της καθημερινότητας. Δεσμευόμαστε ότι σε συνεργασία με την αγαπητή πρόεδρο που από σήμερα αναλαμβάνει και τους κοινοτικούς συμβούλους θα επιδιώξουμε την αισθητή αλλαγή στον τομέα της καθαριότητας και σε άλλους τομείς με πιο δραστικές και αποτελεσματικές λύσεις.

Η πενταετία που διανύουμε είναι καθοριστικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του τόπου μας,  καθώς η ραγδαία Τουριστική και Πολεοδομική ανάπτυξη που βιώνουμε δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους τους οποίους εάν δεν αντιμετωπίσουμε έγκαιρα και δυναμικά θα αλλοιώσουν τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία του νησιού μας οδηγώντας μας σε περιπέτειες με σημαντικές επιπτώσεις.

Κρίνεται αναγκαίο να οριστούν και να εφαρμοστούν αυστηρότεροι κανόνες για όλους μας και με την βοήθεια των αρμόδιων οργάνων να εφαρμοστούν ώστε να συμβάλουν στην ήπια και βιώσιμη  ανάπτυξη του ευλογημένου τόπου μας !

Με γνώμονα τα παραπάνω και αμέσως μετά την εκλογή μας διεκδικήθηκε και ήδη αναθέσαμε μέσω του δήμου Συγκοινωνιακή Μελέτη Κυκλοφορίας και Σήμανσης των Κουφονησίων για να καθοριστούν συγκεκριμένοι οδικοί κανόνες και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα κριθούν απαραίτητες για την αποσυμφόρηση του οικισμού και την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία του οδικού δικτύου.

Αντίστοιχοι κανόνες θα εφαρμοστούν και στους κοινόχρηστους Χώρους με σαφή ορισμό για τη χρήση και λειτουργία τους !

Τα προαναφερόμενα και ο πολεοδομικός σχεδιασμός θα είναι καθοριστικά για το μέλλον και την περιοχή μας.

Σας γνωρίζω ότι ως αντιδήμαρχος και εκτελεστικό όργανο του Δήμου σε συνδυασμό με την εμπειρία και τις υπηρεσιακές και θεσμικές σχέσεις που έχω αναπτύξει, θα καταβάλω κάθε δυνατή προσπάθεια στην κοινότητα, στο δήμο και κατ επέκταση στην Περιφέρεια και στην πολιτεία προκειμένου να επιλυθούν εκκρεμεί και καίρια ζητήματα που αφορούν τη ζωή μας !

Τέλος.  Εύχομαι από καρδιάς, στην Άξια Πρόεδρο, θερμά Συγχαρητήρια, καλή δύναμη με μια δημιουργική και επιτυχή θητεία στο δύσκολο έργο της, στο οποίο να θεωρεί δεδομένη την στήριξη μου και την αρμονική συνεργασία μας.

Να ευχαριστήσω ολόψυχα τον αγαπητό φίλο και αξιότιμο απερχόμενο Αντιδήμαρχο Ιωάννη Ταγκούλη, για όλα τα χρόνια της στενής μας συνεργασίας και την τεράστια προσφορά του στο νησί μας ! Επιτέλεσε σημαντικό έργο το οποίο αφήνει παρακαταθήκη και υποχρεούμαστε να το συνεχίσουμε !

Ευχαριστώ τον αγαπητό Κοινοτικό Σύμβουλο Γιάννη Συμιγδαλά που μαζί πορευτήκαμε αυτά τα 13 έτη συμβάλλοντας και εκείνος με την συνεργασία και την στάση του στην πρόοδο και ανάπτυξη του τόπου μας !

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συνεργάτες μας, Δημοτικούς και Υπηρεσιακούς Παράγοντες, εξωτερικούς συνεργάτες και όλους όσους στάθηκαν δίπλα μας, μας εμπιστεύτηκαν και στήριξαν την προσπάθεια μας και όλους τους Κουφονησιώτες ξεχωριστά για την συνεργασία, την υπομονή και την κατανόηση τους.

Σας καλώ να υποσχεθούμε ότι θα αγωνιστούμε ενωμένοι με όραμα εντιμότητα και κοινωνική δικαιοσύνη για το καλό όλων των κατοίκων , των φίλων επισκεπτών και τον ευλογημένο τόπο μας  !

Σας εύχομαι καλή επιτυχία και καλή θητεία

Σας ευχαριστούμε θερμά όλους !

Copernicus: Το 2023 η θερμότερη χρονιά των τελευταίων 100.000 ετών (!!!)

0
Κλιματική Αλλαγή
Κλιματική Αλλαγή

“Ακραία, τερατώδη, αναπάντεχα”, είναι τα επίθετα που χρησιμοποιούν οι κλιματικοί επιστήμονες για να περιγράψουν τα καιρικά φαινόμενα της περυσινής χρονιάς. «Βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά», είναι η φράση που επανέρχεται και δείχνει την αμηχανία τους. Τώρα όμως διαθέτουμε πλέον τα ακριβή στοιχεία και οι επιστήμονες μπορούν να επιβεβαιώσουν τι περίπου σημαίνει η κατάρριψη αλλεπάλληλων ρεκόρ ζέστης το 2023. Η περυσινή χρονιά ήταν μακράν η θερμότερη στη Γη εδώ και ενάμιση αιώνα.

Οι παγκόσμιες θερμοκρασίες άρχισαν να εκτοξεύονται από τα μέσα της χρονιάς και δεν σταμάτησαν έκτοτε. Πρώτα ήταν ο θερμότερος Ιούνιος που έχει καταγράφει ποτέ. Μετά ο θερμότερος Ιούλιος, μέχρι που φτάσαμε στον Δεκέμβριο. Κατά μέσον όρο πέρυσι οι θερμοκρασίες σε όλο τον κόσμο ήταν κατά 1,48 βαθμό Κελσίου υψηλότερες από ό,τι στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, όπως ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα η υπηρεσία ελέγχου του κλίματος της Ε.Ε.

Η συνέχεια

Το 2023 ήταν κατά πολύ πιο θερμό ακόμη και από το 2016, που ήταν το ζεστότερο έτος το οποίο είχε καταγράφει έως σήμερα. Για τους επιστήμονες της κλιματικής αλλαγής δεν αποτέλεσε έκπληξη ότι οι ανεξέλεγκτες εκπομπές αερίων που δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου ώθησαν την υπερθέρμανση του πλανήτη σε νέα ιστορικά ύψη. Αυτό όμως που ακόμη προσπαθούν να καταλάβουν είναι κατά πόσον το 2023 ήταν η εισαγωγή σε μια περίοδο ετών κατά την οποία τα ρεκόρ ζέστης δεν θα καταρρίπτονται απλώς, αλλά θα συνθλίβονται. Με άλλα λόγια, αναρωτιούνται αν οι αριθμοί είναι ένα σημάδι ότι η υπερθέρμανση επιταχύνεται.

Η πιο θερμή χρονιά εδώ και 100.000 χρόνια-1

Οταν οι ερευνητές συνδυάζουν τις καταγραφές από τους δορυφόρους με τα γεωλογικά στοιχεία για το απώτερο παρελθόν του κλίματος, το 2023 μοιάζει να είναι η θερμότερη χρονιά των τελευταίων 100.000 ετών, σύμφωνα με τον Κάρλο Μπουοντέμπο, διευθυντή της υπηρεσίας Copernicus της Ε.Ε. «Δεν υπήρχαν πόλεις, αγροτική παραγωγή ή οικόσιτα ζώα στον πλανήτη την τελευταία φορά που η θερμοκρασία ήταν τόσο υψηλή», είπε. Κάθε δέκατο ενός βαθμού αύξησης της θερμοκρασίας συνιστά πρόσθετο θερμοδυναμικό καύσιμο που επιτείνει τους καύσωνες και τις καταιγίδες, αυξάνει τη στάθμη των υδάτων και επιταχύνει το λιώσιμο των παγετώνων. Αυτές οι συνέπειες ήταν ορατές πέρυσι. Οι καύσωνες έπληξαν το Ιράν και την Κίνα, την Ελλάδα και την Ισπανία, το Τέξας και τον αμερικανικό Νότο. Ο Καναδάς έζησε την πιο καταστροφική περίοδο πυρκαγιών στην ιστορία του με 182 εκατ. στρέμματα καμένης γης. Λιγότεροι πάγοι από ό,τι έχουν καταμετρηθεί ποτέ σχηματίστηκαν στις ακτές της Ανταρκτικής τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα.

Με βάση τη Συμφωνία του Παρισιού το 2015, οι χώρες συναίνεσαν στο να περιορίσουν τη μακροπρόθεσμη αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στους 2 –ει δυνατόν 1,5– βαθμούς Κελσίου. Αν πάρουμε ως δεδομένες τις σημερινές εκπομπές ρύπων, σε λίγα μόλις χρόνια ο στόχος του 1,5 βαθμού θα είναι χαμένη υπόθεση. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων χημικών αερίων είναι η βασική αιτία για την κλιματική αλλαγή, όμως τα τελευταία χρόνια υπήρξαν κι άλλοι παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση της θερμοκρασίας.

Η έκρηξη υποθαλάσσιου ηφαιστείου ανοιχτά της νήσου Τόνγκα, στον Ειρηνικό, το 2022, «εκτόξευσε» τεράστιες ποσότητες υδρατμών στην ατμόσφαιρα, παγιδεύοντας περισσότερη ζέστη κοντά στην επιφάνεια της Γης. Τα πρόσφατα όρια στη ρύπανση από διοξείδιο του θείου που προκαλούν τα πλοία μείωσαν τα επίπεδα αερολυμάτων, τα οποία αντανακλούν την ηλιακή ακτινοβολία και βοηθούν να δροσιστεί ο πλανήτης. Ενας ακόμη παράγοντας ήταν το «Ελ Νίνιο», η αλλαγή στα τροπικά καιρικά σχήματα του Ειρηνικού που ξεκίνησε πέρυσι και συχνά συνδέεται με τα παγκόσμια ρεκόρ ζέστης. Αυτό ενδέχεται να αποτελεί μια προειδοποίηση για όσα χειρότερα θα ακολουθήσουν φέτος.

Ο λόγος είναι ο εξής: τις τελευταίες δεκαετίες οι πολύ ζεστές χρονιές παραδοσιακά ήταν εκείνες που ξεκινούσαν με ένα «Ελ Νίνιο». Πέρυσι το «Ελ Νίνιο» δεν ξεκίνησε μέχρι τα μέσα του έτους, που σημαίνει ότι δεν ήταν αυτό ο βασικός παράγοντας για την ασυνήθιστη ζέστη έως εκείνη τη χρονική στιγμή, σύμφωνα με την Εμιλι Τζ. Μπέκερ, επιστήμονα της κλιματικής αλλαγής στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι. Παράλληλα, είναι ένα ισχυρό σημάδι ότι η φετινή χρονιά μπορεί να είναι θερμότερη από πέρυσι. «Είναι πολύ πιθανό να είναι στις τρεις θερμότερες χρονιές, αν όχι η πιο θερμή», εκτιμά η Μπέκερ αναφερόμενη στο 2024. Οι επιστήμονες εφιστούν την προσοχή στο ότι μια χρονιά, ακόμη κι αν είναι τόσο ιδιαίτερη όσο το 2023, μπορεί να μας πει λίγα πράγματα για το πώς αλλάζει μακροπρόθεσμα η θερμοκρασία του πλανήτη. Αλλα σημάδια αφήνουν να εννοηθεί ότι ο κόσμος θερμαίνεται ταχύτερα σε σχέση με παλιότερα.

Σύμφωνα με τους New York Times, οι ωκεανοί απορροφούν το 90% της ζέστης που παγιδεύεται από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εξαιτίας της καύσης ορυκτών καυσίμων, καθιστώντας τη θερμοκρασία τους τη σαφέστερη ένδειξη υπερθέρμανσης του πλανήτη. Πράγματι οι επιστήμονες βρήκαν ότι η συγκέντρωση θερμότητας στους ωκεανούς έχει επιταχυνθεί σημαντικά από τη δεκαετία του 1990. «Αν παρατηρήσει κανείς την καμπύλη, είναι σαφές ότι δεν είναι γραμμική», επισημαίνει η Σάρα Πάρκεϊ, ωκεανογράφος στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στο Σαν Ντιέγκο. Μια ομάδα ερευνητών στη Γαλλία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η συνολική υπερθέρμανση της Γης έχει επιταχυνθεί εδώ και αρκετές δεκαετίες, από εκείνη του 1960. Αυτό το εύρημα ταιριάζει με την αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τη μείωση των αερολυμάτων τις τελευταίες δεκαετίες. Οι επιστήμονες όμως θα πρέπει να συνεχίσουν τη μελέτη των στοιχείων για να κατανοήσουν αν υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο, υπογραμμίζει μία από τους ερευνητές, η Καρίνα φον Σούκμαν, ωκεανογράφος στο Διεθνές Ινστιτούτο Ωκεανών της Τουλούζης στη Γαλλία. «Κάτι ασυνήθιστο συμβαίνει που δεν το κατανοούμε», παραδέχεται.

Απειλή στη θάλασσα

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ωκεανοί είναι θερμότεροι κάθε χρόνο σε σχέση με τον προηγούμενο. Η ζέστη οδήγησε επίσης σε επίπεδα-ρεκόρ στρωμάτωσης στους ωκεανούς, στο πλαίσιο της οποίας το ζεστό νερό λιμνάζει στην επιφάνεια και περιορίζει την ανάμειξη με βαθύτερα ύδατα. Αυτό μειώνει την ποσότητα οξυγόνου στους ωκεανούς απειλώντας τη θαλάσσια ζωή και παράλληλα μειώνει την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα και ζέστης που μπορούν να απορροφήσουν οι θάλασσες στο μέλλον. Αξιόπιστες μετρήσεις για τους ωκεανούς υπάρχουν από τη δεκαετία του 1940, είναι πιθανό όμως το ότι οι ωκεανοί είναι θερμότεροι σε σχέση με τα τελευταία 1.000 χρόνια και θερμαίνονται ταχύτερα απ’ ό,τι οποιαδήποτε στιγμή τα τελευταία 2.000 χρόνια. Το πιο συνηθισμένο μέτρο για την κλιματική αλλαγή, ο παγκόσμιος μέσος όρος της θερμοκρασίας του αέρα, επίσης αυξήθηκε σημαντικά το 2023. Αλλά οι θερμοκρασίες του αέρα επηρεάζονται περισσότερο από φυσικές αποκλίσεις του κλίματος, όπως η περυσινή επιστροφή του φαινομένου «Ελ Νίνιο».

Οι ωκεάνιοι καύσωνες και οι ακανόνιστοι κυκλώνες

«Οι ωκεανοί είναι το “κλειδί” για να μάθουμε τι συμβαίνει στον κόσμο και τα στοιχεία σκιαγραφούν μια ανησυχητική εικόνα αύξησης της θερμοκρασίας χρόνο με τον χρόνο», εξηγεί ο καθηγητής Τζον Εϊμπραχαμ του Πανεπιστημίου Σεν Τόμας στη Μινεσότα, που είναι μέλος της ομάδας που ανακοίνωσε τα νέα στοιχεία. «Βιώνουμε ήδη τις συνέπειες, που θα επιδεινωθούν περαιτέρω αν δεν αναλάβουμε δράση. Μπορούμε όμως να επιλύσουμε αυτό το πρόβλημα σήμερα με αιολική, ηλιακή και υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και με εξοικονόμηση ενέργειας. Μόλις η κοινή γνώμη το αντιληφθεί αυτό, θα είναι πολύ ενθαρρυντικό. Μπορούμε να εγκαινιάσουμε μία νέα ενεργειακή οικονομία μελλοντικά, εξοικονομώντας χρήμα και προστατεύοντας το περιβάλλον ταυτόχρονα». Κατά τον ίδιο, απαιτείται ένα γρήγορο τέλος στη χρήση άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου: «Αν δεν κάμψουμε την πορεία της κλιματικής αλλαγής, θα βιώνουμε όλο και πιο ακραία καιρικά φαινόμενα, περισσότερους περιβαλλοντικούς πρόσφυγες και μεγαλύτερη απώλεια αγροτικής παραγωγής. Θα έχουμε κόστος σε χρήμα και ζωές από ένα πρόβλημα που μπορούσαμε να έχουμε αποφύγει. Και γενικά θα υποφέρουν περισσότερο όσοι ευθύνονται λιγότερο, το οποίο συνιστά τρομερή αδικία».

Ο Εϊμπραχαμ επιμένει, πάντως, ότι η επιτάχυνση της κλιματικής αλλαγής, όπως κατεγράφη το 2023, δεν είναι στατιστικά σημαντική. «Αυτή τη στιγμή είναι βασικά μια γραμμική αύξηση από το 1995». Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Advances in Atmospheric Sciences, χρησιμοποίησε στοιχεία θερμοκρασιών που είχαν συγκεντρωθεί από μια ευρεία κλίμακα οργάνων σε όλους τους ωκεανούς για να καθορίσει την ποσότητα ζέστης στα 2.000 μέτρα από την επιφάνεια του νερού, όπου απορροφείται η περισσότερη ζέστη, καθώς και τη θερμοκρασία στην επιφάνεια της θάλασσας. Το 2023, 15 πρόσθετα zettajoules ζέστης απορροφήθηκαν από τους ωκεανούς σε σχέση με το 2022. Συγκριτικά η ανθρωπότητα χρησιμοποιεί περίπου μισό zettajoule ενέργεια τον χρόνο για να κινήσει τη συνολική παγκόσμια οικονομία. Το 2023 οι ωκεανοί απορρόφησαν 287 zettajoules.

Οι θερμοκρασίες στην επιφάνεια των ωκεανών το 2023 ήταν «σε αχαρτογράφητα νερά», λένε οι επιστήμονες, χρησιμοποιώντας τη φράση κλισέ: μπορεί σε όλη τη διάρκεια του χρόνου η μέση θερμοκρασία τους να ήταν 0,1 βαθμός Κελσίου παραπάνω σε σχέση με το 2022, στο δεύτερο μισό της περυσινής χρονιάς, όμως, ήταν 0,3 βαθμό Κελσίου παραπάνω, ένα νούμερο σοκαριστικό. Το αποτέλεσμα ήταν να σημειωθούν θαλάσσιοι καύσωνες στους ωκεανούς καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023.

Μια ξεχωριστή έκθεση από την κοινοπραξία που μελετά τα παγκόσμια ύδατα, την Global Water Monitor (GWM), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κάποιες από τις χειρότερες καταστροφές σημειώθηκαν εξαιτίας των ισχυρών κυκλώνων που έφεραν ακραίες βροχοπτώσεις στη Μοζαμβίκη, στο Μαλάουι, στη Μιανμάρ, στην Ελλάδα, στη Λιβύη, στη Νέα Ζηλανδία και στην Αυστραλία. «Είδαμε κυκλώνες να συμπεριφέρονται με αναπάντεχους και φονικούς τρόπους. Ο μακροβιότερος κυκλώνας που κατεγράφη ποτέ σφυροκοπούσε τη νοτιοανατολική Αφρική επί εβδομάδες. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες της θάλασσας πυροδότησαν αυτές τις τερατώδεις συμπεριφορές και μπορούμε να περιμένουμε κι άλλα τέτοιου είδους ακραία γεγονότα», σχολιάζει ο καθηγητής Αλμπερτ Βαν Ντάικ της GWM στην εφημερίδα «Γκάρντιαν».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

 

 

 

National League 2: Νίκη Πανναξιακού ΑΟΚ, το ιδιαίτερο δώρο γενεθλιων στον 13χρονο Λιανό (photo)

0

Μπορεί ο Πανναξιακός ΑΟΚ να κέρδισε τον Παλαιμώνα Κορίνθου (92-76) με εκπληκτική εμφάνιση στο 2ο ημίχρονο, όμως όλα τα φώτα για μία ακόμη αγωνιστική έπεσαν στο νεαρό Αντώνη Λιανό, που πάτησε το παρκέ του “Δημήτρης Περιστεράκης” δίνοντας ένα διαφορετικό τόνο στην αναμέτρηση…

Πάμε όμως από την αρχή. Ο Πανναξιακός ΑΟΚ με τη νίκη επί του Παλαίμωνα κλείνει τον πρώτο γύρο με ρεκόρ 6-4 νίκες είναι στη 2η θέση και την επόμενη αγωνιστική στην έναρξη του 2ου γύρου για τον 2ο όμιλο της National League 2 υποδέχεται τον Δούκα ζητώντας το +3 (ήττα 72-70 στον πρώτο γύρο) ώστε να έχει το πλεονέκτημα ενόψει πλέι οφ.

Οσο για το … τέλος; Ο Αντώνης Λιανός πήρε δύο μέρες νωρίτερα το καλύτερο δώρο γενεθλίων του, καθότι 12 ετών, 11 μηνών και 29 ημερών. Ο Αλέξης Καρατζάς έδωσε εντολή στον 13χρονο γκαρντ να πατήσει παρκέ. Τον ίδιο δρόμο που είχαν κάνει νωρίτερα ο Βαρσαμάς Συμεώνογλου (26/11 κόντρα στη Πέρα) και ο 14χρονος Γιάννης Βερύκοκκος (10/12 κόντρα στην Αγία Παρασκευή).

Ο Λιανός στα 46 δεύτερα πριν από τη λήξη πρόλαβε να εκτελέσει δύο βολές (άστοχος καθότι κρύος ακόμη), να αστοχήσει σε τρίποντο από τη γωνία και να ευστοχήσει σε λέι άπ μετά από ασίστ του Αρτσάνου αναγκάζοντας τους φίλους του Πανναξιακού ΑΟΚ να τον αποθεώσουν. Ο ίδιος; το διασκέδασε αρκετά όπως φάνηκε καθότι με τη λήξη του αγώνα υπήρξε και το σχετικό μπουγέλο από τους μεγαλύτερους συμπαίκτες του.

Είναι ο 2ος μικρότερος σκόρερ στην ιστορία του Πανναξιακού ΑΟΚ σε εθνικό επίπεδο κι αυτό γιατί ο Συμεώνογλου είναι δέκα μήνες μικρότερός του, αμφότεροι πάντως συμμαθητές στην Α’ Γυμνασίου.

# Να σημειώσουμε εδώ ότι ο Λιανός ήταν προγραμματισμένο να αγωνιστεί στο παιχνίδι του πρώτου γύρου κόντρα στον Πέρα (26/11) αλλά λόγω ασθένειας δεν ήταν στην δωδεκάδα του Πανναξιακού ΑΟΚ και ο Συμεώνογλου άρπαξε το …ρεκόρ.