Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 77

«Να γίνουμε Κυκλαδοκεντρικοί»: Ο Δημήτρης Ρουσουνέλος για την τυροκομία και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά (video)

0

Στη συχνότητα της Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3 και στην εκπομπή “Cyclades On Air” φιλοξενήθηκε ο Δημήτρης Ρουσουνέλος – συγγραφέας, ερασιτέχνης αμπελουργός και οινοποιός, λάτρης της μαγειρικής και γευσιθήρας – με αφορμή τη συμμετοχή του στο Θεματικό Εργαστήριο για την Ανάδειξη της Γαστρονομίας και των Ποιοτικών Τοπικών Προϊόντων, που πραγματοποιήθηκε στη Νάξο.

Μιλώντας για την παραδοσιακή Κυκλαδίτικη τυροκομία, ο κ. Ρουσουνέλος ανέφερε πως το Υπουργείο Πολιτισμού την ενέτεξε από τον Μάρτιο του 2024 στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, κάτι που – όπως είπε – αποτέλεσε την αφορμή για μια ευρύτερη κινητοποίηση.

«Συζητήσαμε με πολλούς ανθρώπους από τις Κυκλάδες – ερευνητές, τυροκόμους, κτηνοτρόφους, εμπόρους, σεφ, μάγειρες, εστιάτορες – και συγκεντρώσαμε υλικό για τη σύνταξη ενός φακέλου που πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές», σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «έπειτα από σκληρή δουλειά, ο φάκελος αυτός κατατέθηκε επίσημα με στόχο την ένταξη της παραδοσιακής κυκλαδίτικης τυροκομίας στον διεθνή κατάλογο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO».

Αναφερόμενος στο εργαστήριο της Νάξου, ο κ. Ρουσουνέλος σημείωσε πως μπορεί η συμμετοχή του κοινού να μην ήταν μεγάλη – ούτε εκεί ούτε στην αντίστοιχη συνάντηση της Μυκόνου – ωστόσο το περιεχόμενο των παρεμβάσεων ήταν «μεστό, ουσιαστικό και καθαρό».

Ο ίδιος σχολίασε και το έλλειμμα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τομέων της τοπικής κοινωνίας, ιδιαίτερα μετά την έντονη τουριστική σεζόν. Όπως είπε, πολλοί επαγγελματίες στον τουρισμό είναι εξαντλημένοι, ενώ παρατηρείται συνολικά μια αδυναμία συνεννόησης και συλλογικής δράσης.

«Δεν έχουμε ακόμα την κουλτούρα της συνεργασίας. Αυτό ειπώθηκε αρκετές φορές μέσα στο εργαστήριο», υπογράμμισε. «Πρέπει να γίνουμε Κυκλαδοκεντρικοί, γιατί οι Κυκλάδες είναι το όπλο μας. Η γαστρονομία είναι το μέσον για να αναδείξουμε τα νησιά μας. Κανένα νησί από μόνο του δεν μπορεί να σταθεί ως γαστρονομικός προορισμός. Το ερώτημα είναι αν η θάλασσα θα μας ενώνει ή θα μας χωρίζει».

Τέλος, ο κ. Ρουσουνέλος δήλωσε πως η προσπάθεια που ξεκίνησε με τα εργαστήρια θα συνεχιστεί, ενώ αποκάλυψε πως εργάζεται πάνω σε ένα νέο βιβλίο για την παραδοσιακή Κυκλαδίτικη Τυροκομία, το οποίο βασίζεται σε προσωπικές του επισκέψεις και συναντήσεις με παραγωγούς σε διάφορα νησιά. «Συναντώ υπέροχους ανθρώπους και καταγράφω πολύτιμες ιστορίες και γνώσεις», ανέφερε κλείνοντας.

Κέα – “Βρετανικός”: Από τo Μπέλφαστ στο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων Πειραιά

0

Hταν «αδελφό» πλοίο του «Τιτανικού» και καθελκύστηκε στα ναυπηγεία του Μπέλφαστ τον Φεβρουάριο του 1914, ώστε να αξιοποιηθεί από την εταιρεία White Star Line στα δρομολόγια των γραμμών του Βορείου Ατλαντικού.

Οταν μάλιστα ο «Τιτανικός» είχε βυθιστεί, το δικό του σκαρί βελτιώθηκε, για λόγους ασφαλείας. Προτού, όμως, κάνει το ταξίδι Σαουθάμπτον – Νέα Υόρκη, ξέσπασε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και επιτάχθηκε από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο.

Ηταν ο «Βρετανικός», ένα από τα μεγαλύτερα πλοία του 20ού αιώνα, που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά χιλιάδων τραυματιών από τα μέτωπα των Βαλκανίων, της Τουρκίας (ειδικά από τη μάχη της Καλλίπολης) και της Μέσης Ανατολής. Μέχρι που στις 21 Νοεμβρίου 1916, ενώ έπλεε ανοιχτά της Κέας με κατεύθυνση τον νοσοκομειακό σταθμό της Λήμνου, έπεσε σε γερμανική νάρκη.

Από την έκρηξη, ο σχεδόν 270 μέτρων «Βρετανικός» υπέστη μεγάλο ρήγμα – βυθίστηκε σε λιγότερο από μία ώρα. Και από τους επιβαίνοντες, που υπολογίζονται σε 1.065, έχασαν τη ζωή τους οι 30, όταν οι προπέλες του πλοίου παρέσυραν στη δίνη τους τις σωστικές λέμβους στις οποίες επέβαιναν.

Βορειοδυτικά της Κέας

Το ναυάγιο βρίσκεται σήμερα βορειοδυτικά της Κέας, σε βάθος 120 μέτρων και σε απόσταση 3 ναυτικών μιλίων από το λιμάνι της Κορησσίας. Η θέση του ήταν άγνωστη για δεκαετίες, μέχρι που το 1975 το εντόπισε ο Γάλλος ωκεανογράφος, εξερευνητής και ντοκιμενταρίστας Ζακ Ιβ Κουστό.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ο Βρετανός ερασιτέχνης ιστορικός Σάιμον Μιλς αγόρασε τα δικαιώματα του ναυαγίου, συμβάλλοντας έκτοτε στην έρευνά του με καταδυτικές αποστολές, τη συγγραφή τριών βιβλίων και την ίδρυση του «Brittanic Foundation».

Χθες, το όνομα του Μιλς –όπως και η ιστορία του «Βρετανικού»– ακούστηκε στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, λόγω του αιτήματος του ιστορικού να συνεχίσει η ενδεκαμελής ομάδα του την έρευνα του εσωτερικού του ναυαγίου, αλλά και να ανελκύσει από τον «Βρετανικό» επιλεγμένα κινητά αντικείμενα, που θα συμβάλουν, μεταξύ άλλων, στην κατανόηση των συνθηκών βύθισής του.

Κέα - Βρετανικός
Κέα – Βρετανικός

Τα αντικείμενα όμως θα εμπλουτίσουν και τη μόνιμη έκθεση του υπό κατασκευήν Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, στην ενότητα για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου το ναυάγιο του «Βρετανικού» θα αποτελεί σημείο αναφοράς. Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων έδωσε υπό όρους το πράσινο φως στην ανέλκυση, στην οποία θα έχει καθοδηγητικό ρόλο και θα συμμετέχει (με πλωτό σκάφος και τριμελές κλιμάκιο) η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων.

Είναι η πρώτη φορά στον ελλαδικό χώρο που θα ανελκυστούν αντικείμενα από τέτοιο βάθος. Οι επιτόπου συνθήκες θα καθορίσουν ποια –και πόσα– αντικείμενα θα είναι αυτά, αν και ο στόχος του εγχειρήματος είναι να έρθουν στην επιφάνεια χρηστικά σκεύη του «Βρετανικού»: περίπου 20 πορσελάνινα πιάτα και 15 γυάλινες φιάλες, καθώς και αντικείμενα του πλοίου, όπως η καμπάνα και ο ασύρματός του.

Ορισμένα από αυτά μπορεί να τα είχε χρησιμοποιήσει η νοσοκόμα Βάιολετ Τζέσοπ, η οποία είχε επιζήσει του ναυαγίου του «Βρετανικού», αλλά και του «Τιτανικού», λίγα χρόνια νωρίτερα. Το 1911 η Τζέσοπ είχε την τύχη να επιβαίνει και στον «Ολυμπιακό», το τρίτο «αδελφό» υπερωκεάνιο της White Star, που εκείνη τη χρονιά η μοίρα θέλησε να συγκρουστεί με το βρετανικό καταδρομικό «Hawke».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

Μήλος – Σαρακήνικο: Όταν η φύση διψά για Δικαιοσύνη

0

Τρεις μήνες μετά την αποκάλυψη των εργασιών για την ανέγερση πολυτελούς ξενοδοχείου στην πασίγνωστη παραλία Σαρακήνικο της Μήλου, η εικόνα παραμένει αποκαρδιωτική. Εκεί που η φύση είχε σμιλέψει με ασβέστη και άνεμο έναν μοναδικό γεωλογικό πίνακα, σήμερα στέκουν παρατημένα σίδερα, ξύλα, βέργες και κάθε είδους υλικά εργοταξίου.

Η περιοχή, που χαρακτηρίζεται προστατευόμενη, φαίνεται να έχει μετατραπεί σε ζώνη αυθαιρεσίας και απουσίας κρατικής εποπτείας.

🗣️ Οι φωνές των κατοίκων δεν σιγούν

Η τοπική κοινωνία της Μήλου αντέδρασε από την πρώτη στιγμή. Με ενστάσεις, κινητοποιήσεις και αποφασιστικότητα, κάτοικοι και συλλογικότητες κατάφεραν να σταματήσουν προσωρινά τις εργασίες. Το βασικό αίτημα: σεβασμός στο τοπίο και τήρηση της νομοθεσίας.

«Δεν λέμε όχι στην ανάπτυξη», δηλώνει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Μήλου, Μανώλης Μικέλης, «αλλά όχι επάνω στη θάλασσα. Να γίνει πιο ψηλά, να μην καταστρέψουμε την παραλία».

🏛️ Ένα κράτος που λείπει – ένα περιβάλλον που σβήνει

Ο δήμαρχος καταγγέλλει την παντελή απουσία ελεγκτικών αρχών:

  • Ούτε το Υπουργείο Περιβάλλοντος

  • Ούτε η Πολεοδομία Σύρου

  • Ούτε η Κτηματική Υπηρεσία έχουν εμφανιστεί στο σημείο.

Παρά την ανάκληση της άδειας, οι εργασίες στο σημείο δεν έχουν παγώσει επίσημα. Η τοπική αυτοδιοίκηση προχωρά σε νομικές κινήσεις για να διεκδικήσει προστασία της παραλίας μέσω του Συμβουλίου της Επικρατείας.

⚖️ Το θέμα είναι πολιτικό – όχι τεχνικό

Η υπόθεση του Σαρακήνικου δεν είναι μεμονωμένη. Αντιθέτως, εντάσσεται σε μια ευρύτερη πρακτική «οικονομικής αξιοποίησης» που αγνοεί τη φορητικότητα των νησιών, τον χαρακτήρα του τοπίου, και τη βούληση των τοπικών κοινωνιών.

«Η νομοθεσία πρέπει να αλλάξει άμεσα», δηλώνει ο δήμαρχος. «Η Μήλος δεν αντέχει άλλες πληγές».

🛑 Για το Σαρακήνικο – και όσα συμβολίζει

Το Σαρακήνικο δεν είναι μόνο μια παραλία. Είναι σύμβολο της Μήλου, ένα τοπίο που μάγεψε τον κόσμο, ένα φυσικό κεφάλαιο που δεν μπορεί να αποτιμηθεί με οικονομικά μεγέθη.

📢 Η κοινωνία της Μήλου ζητά όχι απλώς παύση εργασιών, αλλά θεσμική θωράκιση όλων των αντίστοιχων ευαίσθητων περιοχών. Όχι άλλη αδιαφορία, όχι άλλη σιωπή.

📍 Το μέλλον των νησιών δεν χτίζεται με μπετόν πάνω στην παραλία – χτίζεται με σεβασμό, κανόνες και αγάπη για τη γη που μας φιλοξενεί.

Με πληροφορίες από τη σελίδα worldenergynews.gr

Καθολική Εκκλησία: Το πρώτο παγκάρι με POS είναι γεγονός στην Αθήνα (video)

0

Νέα εποχή στις συνήθειες των πιστών φέρνει η πρώτη επίσημη διασύνδεση POS με παγκάρι εκκλησίας. Το σύστημα έχει ήδη τοποθετηθεί στον Ιερό Καθολικό Καθεδρικό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη στην Πανεπιστημίου, προσφέροντας τη δυνατότητα στους εκκλησιαζόμενους να κάνουν ανέπαφες συναλλαγές με κάρτα.

Όπως είπε ο ιερέας του καθολικού ναού, οι τουρίστες ζητούσαν να υπάρχει αυτή η δυνατότητα, καθώς δεν έχουν μετρητά πάνω τους και έτσι αποφασίστηκε να γίνει προς διευκόλυνση των πιστών.

Το συγκεκριμένο μηχάνημα μπορεί να δεχτεί και πολύ μικρά ποσά, της τάξεως του ενός λεπτού, ενώ υπάρχει «κόφτης» στα 1.000 ευρώ.

Αίτημα καθολικών τουριστών

Ο πατέρας Γεώργιος, εφημέριος του Καθολικού Καθεδρικού Ιερού Ναού Αθηνών μίλησε στο protothema.gr για την εγκατάσταση του POS μέσα στον ναό: «Είχαμε το αίτημα εδώ και πάρα πολύ καιρό από καθολικούς τουρίστες επειδή δεν χρησιμοποιούν μετρητά και προτιμούν να χρησιμοποιούν την κάρτα οπότε μετά από αρκετές επαναλήψεις που είχαμε τελικά ενδώσαμε και παρέχουμε αυτή τη δυνατότητα. Επιλέγει ο δωρητής το ποσό που θέλει για το κεράκι του. Στο εξωτερικό χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια, μην πω εδώ και δεκαετίες. Οι Έλληνες το επεξεργάζονται και προσπαθούν να το αφομοιώσουν αλλά σύντομα δεν θα προξενεί σε κανέναν εντύπωση».


Λίγα λόγια για τον Καθολικό Καθεδρικό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη

Ο Καθολικός Καθεδρικός Ναός του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη βρίσκεται στη συμβολή της λεωφόρου Πανεπιστημίου με την οδό Ομήρου στην Αθήνα, δίπλα ακριβώς στο περίτεχνο κτίριο του Οφθαλμιατρείου Αθηνών. Αποτελεί έδρα του Καθολικού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και είναι αφιερωμένος στον Άγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη, μαθητή του Αποστόλου Παύλου και πρώτο επίσκοπο των Αθηνών.

Ο ναός είναι χτισμένος σε ρυθμό τρίκλιτης νεοαναγενησιακής βασιλικής. Τα σχέδια επιφορτίστηκε να κάνει ο διάσημος Γερμανός αρχιτέκτονας Λέο φον Κλέντσε κατ’ εντολή του βασιλιά Όθωνα. Κατά την εκτέλεση του έργου, τα σχέδια τροποποιήθηκαν από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Λύσανδρο Καυτανζόγλου, ο οποίος και προσφέρθηκε να διευθύνει τις εργασίες του ναού, μέχρι την αποπεράτωσή του, δίχως καμιά αμοιβή.

Το οικόπεδο για την ανέγερση του ναού αγοράστηκε το 1847 με χρήματα των Καθολικών της Ελλάδας, ενώ το κτίριο οικοδομήθηκε από εράνους μεταξύ των Καθολικών του εσωτερικού και του εξωτερικού. Ο κυρίως ναός άρχισε να χτίζεται το 1853, ενώ τα εγκαίνια έγιναν στις 4 Αυγούστου 1865.

Νάξος – Λαϊκή Συσπείρωση: Αντιδράσεις για το ΠΔ 129/2025, “Απαξιώνουν τις μικροϊδιοκτησίες στους οικισμούς”

0

Έντονες αντιδράσεις προκαλεί το νέο Προεδρικό Διάταγμα 129/2025, που φέρνει σημαντικές αλλαγές στην πολεοδομική και χωροταξική πολιτική για τους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του, μικρές ιδιοκτησίες που μέχρι σήμερα θεωρούνταν άρτιες και οικοδομήσιμες, αποκλείονται πλέον από κάθε δικαίωμα δόμησης εφόσον δεν τεκμηριώνεται δόμηση προ του 1983.

Η Λαϊκή Συσπείρωση Νάξου χαρακτηρίζει την αλλαγή ως μια «συνειδητή απαξίωση της περιουσίας των μικροϊδιοκτητών» και επισημαίνει ότι η νέα πραγματικότητα εξυπηρετεί την πολιτική συγκέντρωσης της γης στα χέρια μεγάλων συμφερόντων, ιδίως στον τομέα του real estate και του τουρισμού.

Παράλληλα, ζητά την άμεση απόσυρση του ΠΔ και την κατάρτιση ενός δίκαιου χωροταξικού σχεδίου με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες.

Αναλυτικά, η τοποθέτησή της Λαϊκής Συσπείρωσης Νάξου με τίτλο Απαξιώνουν την περιουσία μικροϊδιοκτητών για να συγκεντρωθεί η γη σε λίγα χέρια” αναφέρει: 

Απώλεια δικαιώματος οικοδόμησης για μικροϊδιοκτησίες κάτω των δύο στρεμμάτων σε οικισμούς με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων φέρνει η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ 194/2025/τ. Δ’) με τίτλο: «Καθορισμός κριτηρίων, τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης των οικισμών της Χώρας με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων, περιλαμβανομένων και των προϋφιστάμενων του 1923, καθώς και καθορισμός χρήσεων γης και γενικών όρων και περιορισμών δόμησης».

Ειδικότερα μέσα από το ΠΔ, στο πλαίσιο της οριζόντιας αναθεώρησης των ορίων των οικισμών σε όλη τη χώρα, ως όρια οικισμών αναγνωρίζονται πλέον μόνο εκείνα που τεκμηριώνονται με δόμηση έως το 1983, αποκλείοντας κάθε μεταγενέστερη ανάπτυξη.

Έτσι χιλιάδες μέχρι πρότινος άρτιες και οικοδομήσιμες ιδιοκτησίες που είχαν το δικαίωμα δόμησης θα βγουν εκτός ορίων, χάνοντας την οικοδομησιμότητά τους και συνεπώς μεγάλο μέρος της αξίας τους, εκτός αν πληρούν αυστηρά και ειδικά κριτήρια, όπως πρόσωπο σε υφιστάμενο κοινόχρηστο δρόμο.

Η απαξίωση της περιουσίας χιλιάδων μικροϊδιοκτητών οικοπέδων σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων είναι συνειδητή κυβερνητική πολιτική επιλογή που έχει στόχο τη συγκέντρωση της γης σε λιγότερα χέρια, στα χέρια των επιχειρηματικών ομίλων ιδιαίτερα του realestate και του τουρισμού.

Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση είναι απλά και μόνο προφάσεις, για να κάμψει τις δίκαιες αντιδράσεις λαϊκών ανθρώπων που με στερήσεις απόκτησαν ή κληρονόμησαν ένα οικόπεδο και βλέπουν μέσα σε μια νύχτα να μετατρέπεται σε χωράφι.

Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ο αντιλαϊκός χαρακτήρας ενός κράτους που από τη μια φτιάχνει χωροταξικά σχέδια με fasttrack διαδικασίες για τις μεγάλες επενδύσεις και από την άλλη, είτε κρατάει για χρόνια σε ομηρία τα λαϊκά στρώματα, είτε απαξιώνει την ιδιοκτησία τους για να συγκεντρώσει τη γη σε λίγα χέρια.

Το πρόβλημα που δημιούργησε η κυβέρνηση δεν λύνεται με νομοθετικά “μπαλώματα”. Εδώ και τώρα να αποσυρθεί το ΠΔ 129/2025. Αυτό που απαιτείται σήμερα είναι ένας ολοκληρωμένος πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός, με ευθύνη του κράτους, με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των “επενδυτών”.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

Πανελλαδικές 2025: Πότε ξεκινούν και ποιο το πρόγραμμα με τα μαθήματα

0

Σε εξεταστικούς ρυθμούς κινούνται πλέον οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων καθώς απομένει ένας μήνας για την πρεμιέρα του εξεταστικού μαραθωνίου και περίπου δύο εβδομάδες για το τελευταίο κουδούνι στα λύκεια.

Το τελευταίο κουδούνι της χρονιάς θα «χτυπήσει» στις 16 Μαΐου στα λύκεια και στις 28 Μαΐου στα γυμνάσια. Όσο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025, αρχίζουν για τους υποψηφίους των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ στις 30 και 31 Μαΐου, αντίστοιχα.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα των εξετάσεων:

Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις

Πιο αναλυτικά, η ημερομηνία λήξης μαθημάτων των Λυκείων έχει οριστεί η 16η Μαΐου.

Έτσι, οι ενδοσχολικές εξετάσεις για την Α’ και Β’ λυκείου θα διεξαχθούν από τις 19 Μαΐου έως τις 13 Ιουνίου 2025. Η 20ή Ιουνίου έχει οριστεί ως η καταληκτική ημερομηνία έκδοσης αποτελεσμάτων.

Για τους μαθητές της Γ’ λυκείου, οι απολυτήριες εξετάσεις (ονομαζόμενες και «ενδοσχολικές») θα διεξαχθούν κατά το διάστημα 19-26 Μαΐου, με καταληκτική ημερομηνία έκδοσης αποτελεσμάτων την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025.

Όσον αφορά στα Γυμνάσια, η ημερομηνία λήξης μαθημάτων έχει οριστεί η 28η Μαΐου και έχει προγραμματιστεί η διεξαγωγή των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων στο διάστημα 3-16 Ιουνίου 2025.

Πανελλαδικές 2025: Το πρόγραμμα για τις εξετάσεις

Όπως συνηθίζεται, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αρχίσουν τις δύο τελευταίες ημέρες του Μαΐου, ωστόσο με τη διαφορά ότι φέτος θα προηγηθούν τα ΓΕΛ των ΕΠΑΛ στην έναρξη των εξετάσεων.

Αναλυτικότερα, όπως ήδη αναφέρθηκε, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στο πρώτο μάθημα Πανελλαδικών Εξετάσεων στις 30 Μαΐου, που θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας).

Στη συνέχεια, τη Δευτέρα 2 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις για τα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, με τα μαθήματα: Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Αντίστοιχα, το πρόγραμμα των Πανελλαδικών για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, έχει ως εξής: Έναρξη το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 με το μάθημα των Νέων Ελληνικών. Συνέχεια, την 3η Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηματικά (‘Αλγεβρα). Θα ακολουθήσουν, από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου οι εξετάσεις σε μαθήματα ειδικότητας.

Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διεξαχθούν από τις 14 έως και τις 25 Ιουνίου 2025. Παρομοίως, η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.

Δημοτικά και νηπιαγωγεία

Τα μαθήματα για τους πιο μικρούς μαθητές και μαθήτριες θα συνεχιστούν για περίπου δύο μήνες ακόμα, καθώς το διδακτικό έτος στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία της επικράτειας θα λήξει στις 13 Ιουνίου 2025.

Οι παιδικοί σταθμοί μένουν ανοιχτοί και τον Ιούλιο.

Πηγή: protothema.gr

Ακίνητα: Εως το 2026 η έκπτωση φόρου για τις δαπάνες ανακαίνισης

0
24s4akinita11-thumb-large

η διατήρηση της έκπτωσης φόρου όχι μόνο για το 2025 αλλά και για το 2026 εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή και η σχετική διάταξη.

Το μπόνους για τους ιδιοκτήτες ακινήτων ανέρχεται έως και σε 3.200 ευρώ τον χρόνο για πέντε χρόνια και δίνεται σε όσους πραγματοποιούν δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης ακινήτων (έως 16.000 ευρώ).

Σημειώνεται ότι όσοι προχωρήσουν στην ανακαίνιση κλειστής κατοικία και την ενοικιάσουν έως το τέλος του έτους εκτός από τη φοροέκπτωση θα απαλλαγούν και από τον φόρο εισοδήματος για τα ενοίκια που θα εισπράττουν για τρία χρόνια.

Η έκπτωση θα φανεί στα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων που θα υποβάλλουν από το 2026 και το 2027 έως και το 2030-2031. Σημειώνεται ότι για τη μείωση του φόρου οι δαπάνες αγοράς υλικών που λαμβάνονται υπόψη δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 1/3 της δαπάνης εκτέλεσης εργασιών.

Για παράδειγμα, εάν ένας φορολογούμενος δαπανήσει φέτος 12.000 ευρώ για να επισκευάσει την κατοικία του, και ο φόρος εισοδήματος που θα κληθεί να πληρώσει το 2026 ανέλθει σε 3.000 ευρώ, θα δει τη φορολογική του επιβάρυνση να περιορίζεται στα 600 ευρώ, λόγω της έκπτωσης των 2.400 ευρώ (12.000/ 5 = 2.400 ευρώ). Για να ενεργοποιηθεί η έκπτωση φόρου θα πρέπει:

– Οι δαπάνες να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και να έχουν εκδοθεί τα απαιτούμενα παραστατικά (αποδείξεις, τιμολόγια). Στα παραστατικά θα πρέπει να αναγράφεται διακριτά το είδος και η αξία των αγαθών και υπηρεσιών, τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) του προσώπου καθώς και τα στοιχεία του ακινήτου (ΑΤΑΚ), εκτός αν πρόκειται για κοινόχρηστα, για τα οποία αρκεί μόνο η διεύθυνση του ακινήτου.

– Οι επιλέξιμες δαπάνες να μην έχουν ενταχθεί σε άλλο πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων ή επιχορήγησης (π.χ. Ανακαινίζω ή Εξοικονομώ), να έχουν γίνει μεταξύ 1-1-2025 και 31-12-2026, τα ακίνητα να βρίσκονται στην Ελλάδα, τα αγαθά και η παροχή υπηρεσιών να αφορούν επιχειρήσεις με φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και να μην έχουν εκπέσει ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας. Οι δαπάνες που αναγνωρίζονται είναι οι εξής:

α) Ενεργειακές

• Τοποθέτηση θερμομόνωσης.

• Αντικατάσταση κουφωμάτων, υαλοπινάκων και εξωτερικών προστατευτικών φύλλων.

• Εγκατάσταση ή αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ψύξης καθώς και των αναγκαίων υποδομών και στοιχείων ώστε να καθίσταται πλήρως λειτουργικό.

• Εγκατάσταση διατάξεων αυτόματου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης/ψύξης.

• Εγκατάσταση συστήματος αυτοπαραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος (με ενεργειακό συμψηφισμό), καθώς και συστημάτων ηλεκτρικών συσσωρευτών (μπαταρίες) όταν συνδυάζονται με φωτοβολταϊκά συστήματα.

• Εγκατάσταση συστήματος παραγωγής ζεστού νερού με χρήση ΑΠΕ.

• Εγκατάσταση συστήματος μηχανικού αερισμού με ανάκτηση θερμότητας.

• Αναβάθμιση φωτισμού των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας.

β) Λειτουργικές – αισθητικές

• Τοποθέτηση/αντικατάσταση υδραυλικής εγκατάστασης.

• Τοποθέτηση/αντικατάσταση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.

• Συντήρηση/επισκευή στέγης.

• Επισκευή τοιχοποιίας/Χρωματισμού εσωτερικά και εξωτερικά των κτιρίων.

• Τοποθέτηση σταθερών ή κινητών συστημάτων σκίασης.

• Αναβάθμιση ή εγκατάσταση ανελκυστήρα.

• Εγκατάσταση οικιακών σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

Ακτοπλόοι: Μειώστε τον ΦΠΑ και φτιάξτε επιτέλους λιμάνια

0

Παρά τις πρόσφατες αυξήσεις στα καύσιμα, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα παραμένουν σταθερές, χάρη και στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας για μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%. Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θέτοντας παράλληλα επί τάπητος μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα για τον κλάδο: την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ, τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών, την πράσινη μετάβαση του στόλου και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Τιμές Εισιτηρίων και ΦΠΑ:

Ο κ. Θεοδωράτος, αναγνωρίζοντας πως τα εισιτήρια δεν είναι φθηνά, υπενθύμισε τις εκπτώσεις που ήδη εφαρμόζουν οι εταιρείες, ειδικά για οικογένειες, και σημείωσε πως τα ταχύπλοα ενδέχεται να προσφέρουν επιπλέον μειώσεις, καθώς ήδη χρησιμοποιούν τα νέα, ακριβότερα καύσιμα.

Η κεντρική πρόταση του ΣΕΕΝ αφορά τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών (από 13%) και, κυρίως, στα συνοδευόμενα οχήματα (από 24%), τονίζοντας πως το όχημα δεν είναι εμπορικό αγαθό. Η πρόταση αυτή ευθυγραμμίζεται με νέα κοινοτική οδηγία που επιτρέπει μειωμένους συντελεστές από 1/1/2025. Απαντώντας σε ανησυχίες για το αν η μείωση θα φτάσει στον καταναλωτή, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ προτείνει την εποπτεία της αγοράς μέσω του παρατηρητηρίου τιμών του Υπουργείου.

Τόνισε δε πως η Ελλάδα, παρά τον μεγάλο όγκο ακτοπλοϊκής κίνησης, διατηρεί τον υψηλότερο ΦΠΑ στην ΕΕ (ενδεικτικά: Ισπανία 10%, Ιταλία 5%, Μάλτα 0%). Εκτιμά πως η μείωση έχει περιορισμένο δημοσιονομικό κόστος, το οποίο μπορεί να καλυφθεί από την αύξηση της κίνησης. Σημείωσε επίσης πως το 40% των εισιτηρίων ήδη διατίθεται με εκπτώσεις (κοινωνικές ή εμπορικές), το κόστος των οποίων καλύπτουν οι ίδιες οι εταιρείες, χωρίς αποζημιώσεις όπως ισχύει για άλλα μέσα μεταφοράς.

Λιμενικές Υποδομές:

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις σοβαρές ελλείψεις σε λιμενικές υποδομές στα νησιά, επικαλούμενος και τις ετήσιες έρευνες της Ένωσης Πλοιάρχων. Υπογράμμισε την ανάγκη τα λιμάνια να γίνουν πιο φιλικά και ασφαλή για επιβάτες και πλοία, ιδίως όσον αφορά τις εγκαταστάσεις αναμονής υπό δύσκολες καιρικές συνθήκες. Κάλεσε την Πολιτεία και τα λιμενικά ταμεία να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα έσοδά τους (σημειώνοντας πως ορισμένα εισπράττουν τεράστια ποσά) προς όφελος των υποδομών. Διευκρίνισε ότι η πρόσφατη μείωση των λιμενικών τελών δεν θα πλήξει τη βιωσιμότητα των ταμείων, καθώς οι απώλειες θα καλυφθούν από το Πράσινο Ταμείο, με πόρους που θα κατευθυνθούν αποκλειστικά σε «πράσινα» έργα στα λιμάνια.

Πράσινη Μετάβαση και Ανανέωση Στόλου:

Η προσαρμογή στους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ («Fit for 55») προχωρά, αλλά ο κ. Θεοδωράτος επισήμανε την απουσία των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων για την ανανέωση του γηρασμένου ακτοπλοϊκού στόλου (μέση ηλικία 36 έτη ως το 2030) και την αναβάθμιση των νεότερων πλοίων σε καύσιμα όπως LNG και μεθανόλη. Το εκτιμώμενο κόστος ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ για την πλήρη ανανέωση και τα 200 εκατ. ευρώ για τις αναβαθμίσεις.

Επιπλέον, η ένταξη στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) επιβαρύνει τον κλάδο, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής ακτοπλοΐας (εποχικότητα, ενεργειακό κόστος, νησιωτικότητα).

Ως λύσεις, ο ΣΕΕΝ προτείνει τη θεσμοθέτηση πολυετών συμβάσεων (π.χ. 12ετών) για τις άγονες γραμμές, ώστε να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις σε νέα πλοία, και τη δημιουργία ενός μηχανισμού “Fund & Reward” που θα επιστρέφει τα έσοδα του ETS στον κλάδο για την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης (καθαρά καύσιμα, νέα πλοία, τεχνολογίες). “Δεν ζητούμε επιχορηγήσεις, αλλά επιστροφή των πόρων που πληρώνει ο κλάδος”, κατέληξε.

Προσέλκυση Νέων στο Ναυτικό Επάγγελμα:

Τέλος, ο κ. Θεοδωράτος χαρακτήρισε την προσέλκυση νέων ως το επόμενο μεγάλο στοίχημα, που απαιτεί συντονισμό ακτοπλόων, ΠΝΟ και Υπουργείου. Τόνισε πως οι νέοι αναζητούν πλέον προοπτική, αξιοκρατία και ποιότητα ζωής, πέρα από τις απολαβές. Ο κλάδος δηλώνει έτοιμος να συμβάλει ενεργά στην αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που σχεδιάζει το Υπουργείο για το φθινόπωρο.

Πηγή: flash.gr

Αμοργός – Πρωτομαγιά στα Θολάρια: Το χωριό που γίνεται σαλόνι… και “εξαφανίζει” πόρτες

0

🌼 Πρωτομαγιά με καρδιά, παρέα και… έκπληξη . Η Πρωτομαγιά στα Θολάρια, ένα από τα πιο αυθεντικά χωριά της Αμοργού, δεν μοιάζει με καμία άλλη. Από νωρίς το πρωί, οι κάτοικοι βγάζουν τραπέζια και καρέκλες έξω από τα σπίτια, στρώνουν φαγητά, κρασί και ρακές, και καλούν περαστικούς και φίλους να καθίσουν μαζί τους.

Τα σοκάκια γίνονται αυλές, τα όρια των σπιτιών εξαφανίζονται και η γειτονιά θυμάται τι σημαίνει κοινότητα.

🌙 Όταν πέφτει το σκοτάδι… ξεκινά το παράξενο έθιμο

Μόλις πέσει η νύχτα της Πρωτομαγιάς, τα Θολάρια αλλάζουν πρόσωπο. Άγνωστοι —ίσως γνωστοί με τοπική “ανοχή”— ξεχύνονται στα στενά και “δανείζονται” εξώπορτες, αυλόπορτες, καρέκλες και τραπέζια. Τα αντικείμενα αυτά ξεθηλυκώνονται, μεταφέρονται (συχνά με τη βοήθεια γαϊδουριών!) και την επόμενη μέρα βρίσκονται όλα μαζεμένα… σε άλλο σημείο του χωριού. (κεντρική φωτογραφία: Δημήτρης Θεολογίτης ή dimitris Tholaria)

Το πιο ποιητικό στοιχείο; Στη θέση των “χαμένων” πραγμάτων αφήνουν ματσάκια λουλουδιών. Το λουλούδι γίνεται ο “χάρτης” που οδηγεί πίσω στην άνοιξη… και στο χαμένο σου τραπέζι.

🪑 Από τραπέζια – ντόμινο μέχρι πόρτες στην εκκλησία

Το έθιμο δεν έχει σαφή απαρχή – ξεκίνησε σαν αστείο, αλλά αγκαλιάστηκε από την κοινότητα και πέρασε στη σφαίρα του εθίμου. Έχει φτάσει να περιλαμβάνει:

  • Εντυπωσιακές παρατάξεις επίπλων σαν ντόμινο στα στενά

  • Εξώπορτες και αυλόπορτες μεταφερόμενες στην αυλή της εκκλησίας

  • Σερβιρισμένα τραπέζια σε ταράτσες, που μένουν ως… τουριστικό αξιοθέατο για μήνες

Και πάντα, η επόμενη μέρα φέρνει χαμόγελα. Οι κάτοικοι βρίσκουν τα αντικείμενά τους με τη βοήθεια λουλουδιών, ή σπεύδουν εθελοντές να βοηθήσουν στην επιστροφή και επανατοποθέτηση των “πρωτομαγιάτικων εκπλήξεων”.

🗣️ Όπως έχει δηλώσει παλαιότερα ο Σταμάτης Γρίσπος, τότε πρόεδρος του Πολιτιστικού και Περιβαλλοντικού Συλλόγου Θολαριών «Αρχαία Βίγλα»:

«Οι άγνωστοι χρειάστηκαν περίπου δύο με τρεις ώρες για να τα τοποθετήσουν. Μάλιστα, χρησιμοποίησαν και γαϊδούρια για να τα μεταφέρουν… Όλοι πάντως αντιδρούν το επόμενο πρωινό με ένα μεγάλο χαμόγελο».

💫 Η Πρωτομαγιά όπως την ονειρεύτηκες

Τα Θολάρια μάς θυμίζουν πως η Άνοιξη δεν είναι μόνο εποχή – είναι στάση ζωής. Είναι η χαρά της αυλής, η φαντασία της παρέας, η ελευθερία να γελάς με την πόρτα σου που “έκανε βόλτα” και ο ήχος του τραπεζιού που ξαναστήνεται με αγάπη.

📍 Αν βρεθείς Πρωτομαγιά στην Αμοργό, μην ψάχνεις οργανωμένες γιορτές. Ακολούθησε το γέλιο. Κάπου εκεί, στα σοκάκια των Θολαρίων, θα σε περιμένει ένα τραπέζι. Ή μια… πόρτα. 

Μύκονος: Ξεκινούν οι εργασίες συντήρησης στο παλαιό λιμάνι

0

🛠️ Έργο αναβάθμισης για την ασφάλεια και εξυπηρέτηση των επισκεπτών…  Από τη Δευτέρα 5 Μαΐου 2025 ξεκινούν οι προγραμματισμένες εργασίες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου στο παλαιό λιμάνι του νησιού, στην περιοχή “Κολοκύθα”, κάτω από το Αρχαιολογικό Μουσείο.

Το έργο αφορά την πλήρωση οπών και συντήρηση του κρηπιδώματος, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας και τη διευκόλυνση των πεζών και επιβατών κρουαζιέρας, που καθημερινά εξυπηρετούνται στον συγκεκριμένο χώρο.

🚧 Εργοτάξιο με πρόβλεψη για πεζούς & ΑμεΑ

Στην επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Ταμείου επισημαίνεται πως:

  • Κατά τη διάρκεια των εργασιών, η διέλευση πεζών θα γίνεται σε περιορισμένο χώρο, γεγονός που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.

  • Σε συνεργασία με τον ανάδοχο, έχει προβλεφθεί η οριοθέτηση ειδικού διαδρόμου για πεζούς και άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) στο βόρειο τμήμα του εργοταξίου.

  • Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν εργασίες εξομάλυνσης του διαδρόμου, ώστε να απομακρυνθούν εμπόδια ή αναβαθμοί που θα μπορούσαν να δυσχεράνουν την ασφαλή διέλευση.

⏳ Χρονοδιάγραμμα & έκκληση για κατανόηση

Το έργο έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, και οι αρχές ζητούν την κατανόηση κατοίκων και επισκεπτών, ώστε να ολοκληρωθεί με ασφάλεια και εντός των προβλεπόμενων ημερομηνιών.

🔎 Σημείωση για τους επισκέπτες:

📌 Αν κινείστε προς ή από το παλαιό λιμάνι, αποφύγετε τη συγκεκριμένη διαδρομή αν είναι εφικτό. Ειδικά άτομα με κινητικές δυσκολίες ή τουρίστες με αποσκευές, καλούνται να χρησιμοποιούν εναλλακτικές όδευσεις.

📝 Το έργο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών της Μυκόνου, που ανταποκρίνεται στην ανάγκη ασφαλούς εξυπηρέτησης τουριστικών ροών και κατοίκων σε μία από τις πιο δημοφιλείς πύλες εισόδου του νησιού.