Κυριακή, 17 Αυγούστου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 519

Σαντορίνη – Χρ. Κυπριτζής για Πολεοδομικά Σχέδια: “Προτεραιότητα η επιβολή της νομιμότητας”

0
Σαντορίνη - ΔΕΑΥΘ
Σαντορίνη - ΔΕΥΑΘ

Η επιτυχία του «προγράμματος πολεοδομικής ανασυγκρότησης» περνάει μέσα από την καρδιά του Αιγαίου. Τα πολεοδομικά σχέδια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ήταν ανάμεσα στα πρώτα που παρουσιάστηκαν τη χρονιά που φεύγει και οι διαφορετικές αντιδράσεις που υπήρξαν σε κάθε νησί αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της υπόθεσης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η φιλοδοξία του υπουργείου Περιβάλλοντος, για ταχεία αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδιασμού σε δύο από τις πιο προβληματικές πολεοδομικά περιοχές της χώρας, μάλλον ήταν υπεραισιόδοξη.

Η αναθεώρηση –ή σε κάποιες περιοχές θέσπιση για πρώτη φορά– του πολεοδομικού σχεδιασμού στο 70% της χώρας είναι μία από τις ουσιαστικότερες μεταρρυθμίσεις που προωθούνται τα τελευταία χρόνια. Ξεκίνησε το 2018, ακυρώθηκε το 2019 και επανεκκίνησε το 2020 και πλέον βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι συγκεκριμένος: το τέλος του 2025 (τουλάχιστον σύμφωνα με όσα δηλώνει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς), καθώς χρηματοδότης του προγράμματος είναι το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι στο τέλος του 2025 (που με τη γνωστή «ελληνική ευελιξία» θα γίνει… τέλη του 2026) θα έχουν κυρωθεί τα νέα πολεοδομικά σχέδια, αλλά ότι θα πρέπει οι ιδιώτες μελετητές που τα εκπόνησαν να τα έχουν παραδώσει και να έχουν πληρωθεί.

Η κύρωση έπεται, με τη σταδιακή υποβολή στο Συμβούλιο της Επικρατείας των σχεδίων για προδικαστικό έλεγχο, πριν υπογραφούν από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στη Μύκονο και στη Σαντορίνη (όπως και στον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας, λόγω του νέου αεροδρομίου) επελέγη το μοντέλο του «ειδικού πολεοδομικού σχεδίου» – μια πιο σύντομη εκδοχή του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου, με γενναίες συντμήσεις στους χρόνους. Οι συμβάσεις για τα δύο νησιά (τα οποία ανέλαβε ο ίδιος ανάδοχος, το γραφείο Σαμαράς και Συνεργάτες) υπεγράφησαν τον Αύγουστο του 2022 και δεν κατέστη δυνατόν να ολοκληρωθούν σε ένα έτος, όπως προβλέπει η νομοθεσία για τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια.

Η πρώτη φάση του πολεοδομικού σχεδίου παρουσιάστηκε στα δύο νησιά στα μέσα Νοεμβρίου. Περιλαμβάνει τα τρία «σενάρια» του πολεοδομικού σχεδιασμού για το μέλλον και, ειδικά για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, κατέληγε και σε συγκεκριμένη πρόταση επί χάρτου. Οι αντιδράσεις ήταν πολύ διαφορετικές: στη Μύκονο (βλ. «Κ» 12.11.2024) η πρόταση αύξησης της αρτιότητας από τα 4 στα 8 στρέμματα για την κατοικία και για τις τουριστικές εγκαταστάσεις από τα 10 στα 30 στρέμματα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Αντιθέτως, στη Σαντορίνη δήμος, φορείς και πολίτες ζητούσαν όσο το δυνατόν λιγότερη δόμηση και όσο το δυνατόν περισσότερους περιορισμούς, απορρίπτοντας πρόταση των μελετητών για τη δημιουργία δύο νέων «θυλάκων» για νέες τουριστικές εγκαταστάσεις. Και στις δύο περιπτώσεις, οι εκπρόσωποι του υπουργείου Περιβάλλοντος ανέφεραν ότι η τελική πρόταση θα δοθεί για δημόσια διαβούλευση τον Μάρτιο του 2025.

Αντιδράσεις


Η παρουσίαση των νέων πολεοδομικών σχεδίων άφησε μια παράξενη επίγευση στις κοινωνίες των δύο νησιών. «Αποφασίσαμε να αναθέσουμε την εκπόνηση μιας αντιπρότασης σε ομάδα ειδικών επιστημόνων. Η πρόταση που μας παρουσιάστηκε είναι παράνομη και πρόχειρη», εκτιμά ο δήμαρχος Μυκόνου, Χρήστος Βερώνης. «Η Μύκονος δεν ήταν tabula rasa, είχε ζώνη οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ). Δεν μπορεί κάποιοι άνθρωποι να έχουν επενδύσει, με σκοπό να χτίσουν με τις αρτιότητες και τους όρους δόμησης της ΖΟΕ και να έρθει αύριο η Πολιτεία να τους πει ότι το οικόπεδό τους είναι άχρηστο. Δεν μπορεί απλά να “μετακινείς” τη βιομηχανική περιοχή από την Ανω Μερά στη Χώρα για να ευνοήσεις συγκεκριμένους επιχειρηματίες εκτός νησιού εις βάρος των ντόπιων».

Ο κ. Βερώνης διαμαρτύρεται ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος δεν δίνει στον δήμο τη μελέτη στην οποία βασίστηκε η πρόταση για την πολεοδομική οργάνωση του νησιού, αλλά το ΥΠΕΝ αρνείται. «Δεν είχε προλάβει να τελειώσει η εκδήλωση και ακούγαμε ότι θα μας δώσουν “δώρο” τα 4 στρέμματα για την πρώτη κατοικία. Δεν είμαστε παιδάκια να μας δώσουν γλειφιτζούρι».

«Η περίπτωση της Μυκόνου είναι πολύ δύσκολη, με μια πολύ έντονη διαμορφωμένη κατάσταση», εκτιμά ο Βασίλης Γκοιμίσης, αρχιτέκτων πολεοδόμος. «Δεν υπάρχει εύκολη λύση και αυτό φάνηκε από τη μεγάλη διάσταση απόψεων στη διαβούλευση. Η πρόταση των μελετητών προσπάθησε να περιορίσει την εκτός σχεδίου δόμηση, αλλά με έναν τρόπο που φάνηκε αρκετά βίαιος. Δεν έχει μεταβατικότητα, ούτε εξαιρέσεις για σημαντικά ζητήματα όπως η κατοικία. Φοβάμαι ότι αν προχωρήσει ως έχει, δεν θα γίνει αποδεκτό και θα ακυρωθεί στην πράξη».

Aναστάτωση

Στη Σαντορίνη, η ψήφιση τροπολογίας προ δεκαημέρου με την οποία ορίστηκε ως «αρχή σχεδιασμού» για τα λιμάνια της Σαντορίνης το ΤΑΙΠΕΔ, προκάλεσε αναστάτωση στο νησί. «Είναι προοίμιο της παραχώρησης των λιμανιών μας στο ΤΑΙΠΕΔ. Αν συμβεί αυτό δεν θα μπορούμε να εφαρμόσουμε καμία πολιτική, λ.χ. για την κρουαζιέρα, τα ημερόπλοια. Για ακόμη μια φορά η κυβέρνηση μας αιφνιδιάζει λαμβάνοντας σημαντικές αποφάσεις για τοπικής φύσης θέματα», λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος. Τα ζητήματα αυτά δεν είναι ανεξάρτητα από το πολεοδομικό σχέδιο. «Συγκροτήσαμε μια ομάδα ειδικών που θα μας βοηθήσει να καταθέσουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση. Στόχος μας είναι στις αρχές του νέου έτους να πραγματοποιηθεί συνάντηση με το ΥΠΕΝ και τον μελετητή. Η βασική θέση του δήμου παραμένει ίδια: δεν χρειαζόμαστε νέες τουριστικές κλίνες, ούτε περισσότερο μπετόν. Απλά και καθαρά».

«Η επιλογή του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο αποδείχθηκε υπερφιλόδοξη. Δεν μπορείς να κάνεις πολεοδομικό σχεδιασμό σε ένα έτος, πόσο μάλλον αν στην πορεία φορτώνεις τους μελετητές με επιπρόσθετες απαιτήσεις, όπως την έκθεση φέρουσας ικανότητας», λέει ο Χρυσόστομος Κυπριτζής, γραμματέας του Συλλόγου Μηχανικών Θήρας. «Οσον αφορά τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, αυτά αποδεικνύουν ότι χωρίς καν να λάβουμε υπόψη τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η κατάσταση βρίσκεται “στο κόκκινο”. Ο κόσμος το έχει καταλάβει και είναι πολύ πιο δεκτικός στο να ληφθούν μέτρα».

Οσον αφορά την πρόταση που παρουσιάστηκε, ο κ. Κυπριτζής εκτιμά ότι δεν έχει λάβει υπόψη το κοινό αίσθημα στο νησί. «Βλέπουμε με πολλή καχυποψία τις τουριστικές ζώνες που προτείνονται και τις στρατηγικές επενδύσεις. Δεχόμαστε να περιοριστούν τα δικαιώματά μας υπέρ της σωτηρίας του νησιού, αλλά όχι και να έρθουν κάποιοι να μας “καπελώσουν” με ειδικούς όρους».

Αυθαίρετα το 25%

Για τον κ. Κυπριτζή προέχει η επιβολή της νομιμότητας. «Το είδαμε και στη μελέτη, το 25% των κτιρίων του νησιού είναι αυθαίρετα. Σε πρώτη φάση πρέπει να επιβληθεί η νομιμότητα, να μη μείνει το παραμικρό παράθυρο παρανομίας. Σε δεύτερο επίπεδο, πιστεύω ότι πρέπει να γίνει ένα πρόγραμμα όπως αυτά του ΕΟΤ της δεκαετίας του ’70, να στηριχθούν οι ιδιοκτήτες των παραδοσιακών σπιτιών στα χωριά να τα αποκαταστήσουν σωστά. Σε τρίτο επίπεδο, να κατευθυνθεί η δόμηση γύρω από τα χωριά, αυστηρά για κατοικία». Οσον αφορά τη διαφορά προσέγγισης ανάμεσα στη Μύκονο και τη Σαντορίνη; «Αφενός είχαμε δύο πολύ κακές τουριστικά χρονιές. Αφετέρου νιώθουμε ότι έχει υποβαθμιστεί η ποιότητα ζωής μας. Ποιο είναι το νόημα της τουριστικής ανάπτυξης, όταν γυρίζει μπούμερανγκ στη ζωή σου;».

Στοίχημα και για την επιβίωση του θηραϊκού αμπελώνα

Αν συνεχιστεί η υποβάθμιση του αμπελώνα της Σαντορίνης, το διάσημο κρασί της θα έχει εξαφανιστεί μέχρι το 2040. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία 12 χρόνια ο αμπελώνας του νησιού έχει μειωθεί κατά 2.400 στρέμματα, ενώ οι ίδιοι οι οινοποιοί χαρακτηρίζουν την εικόνα του αμπελώνα τριτοκοσμική. Οπως υποστηρίζουν, το νέο πολεοδομικό σχέδιο αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία για τη σωτηρία του, αρκεί να συμπεριλάβει αυστηρά μέτρα.

Αμπέλια
Αμπέλια

«Ο αμπελώνας της Σαντορίνης είναι από τους αρχαιότερους αμπελώνες του κόσμου. Αποτελεί αμπελώνα-μουσείο και ανήκει εμμέσως στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Η πολιτεία, ο δήμος, η τοπική κοινωνία, οι επαγγελματικοί φορείς τουρισμού, οι αμπελουργοί και οι οινοποιοί του νησιού έχουν την υποχρέωση να προστατεύσουν αυτό το μνημείο-αμπελώνα που συνεχίζει να καλλιεργείται και να παράγει χωρίς διακοπή εδώ και τρεις χιλιάδες χρόνια», ξεκινάει η παρέμβαση του Συνδέσμου Οινοποιών Σαντορίνης, στη διαβούλευση για το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο.

«Πριν από τον σεισμό του 1956 τα χωριά του νησιού ήταν περικυκλωμένα από τους αμπελώνες. Αυτή η εικόνα διατηρήθηκε αναλλοίωτη για σχεδόν μία χιλιετία και μέσα στα τελευταία τριάντα χρόνια όλα άλλαξαν άρδην. Ο αμπελώνας συρρικνώθηκε, η αγροτική γη οικοπεδοποιήθηκε και η άναρχη δόμηση δημιούργησε μία μη αναστρέψιμη καταστροφή στο τοπίο και στο εύθραυστο περιβάλλον της Σαντορίνης», αναφέρουν. Οπως επισημαίνουν, το 2012 (όταν αναθεωρήθηκε το προεδρικό διάταγμα προστασίας του νησιού) ο αμπελώνας έφθανε τα 11.088 στρέμματα, ενώ σήμερα έχει μειωθεί στα 8.678 στρέμματα.

«Αναρχο τοπίο»

Περαιτέρω, «η εικόνα του αμπελώνα χαρακτηρίζεται τριτοκοσμική καθώς πουθενά στα μεγάλα αμπελοτόπια του κόσμου δεν θα δει ο επισκέπτης ένα τοπίο άναρχο όπου μέσα στον αμπελώνα υπάρχουν σπίτια, βενζινάδικα, κοντέινερ, οικόπεδα με νεκροταφεία αυτοκινήτων και parking. Και μέσα σε αυτή την παρακμή ο αμπελώνας συνεχίζει να δημιουργεί μεγάλα κρασιά που έχουν καταξιωθεί στη διεθνή αγορά και κερδίζουν συνεχώς βραβεία σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς. Παράλληλα, ο οινοτουρισμός και η επίσκεψη στο θηραϊκό αμπελοτόπι αποτελούν asset για το τοπικό τουριστικό προϊόν».

Ο σύνδεσμος των οινοποιών ζητεί η εδαφοκάλυψη του θηραϊκού αμπελώνα να επανέλθει κατ’ ελάχιστον στα 11.088 στρέμματα και να παραμείνει έτσι στο διηνεκές. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνουν να θεσπιστούν «ενιαίες ζώνες υφιστάμενων αμπελώνων», μέσα στις οποίες θα ισχύει πλήρης και οριστική απαγόρευση δόμησης. «Με τον τρόπο αυτό θα σταματήσει η επιδείνωση του φαινομένου του “μωσαϊκού” από αλλαγές χρήσεων γης και της συνεχούς εξαφάνισης αμπελώνων από το τοπίο της Σαντορίνης», αναφέρουν.

Προς αντικατάσταση των εκτάσεων του αμπελώνα που έχουν χαθεί οριστικά, οι οινοποιοί προτείνουν να δημιουργηθούν «ζώνες αμπέλωσης» σε αρχαιολογικούς χώρους, «δηλαδή περιοχές απόλυτης προστασίας (π.χ. Θηρασιά, Βουρβούλος, Ακρωτήρι), εντός των οποίων επιτρέπεται η γεωργική χρήση και δη η αμπελοκαλλιέργεια βάσει της κείμενης νομοθεσίας» με πολυετείς παραχωρήσεις. Τέλος ζητούν να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις επαναχρησιμοποίησης νερού από την επεξεργασία λυμάτων, με χωριστά αρδευτικά δίκτυα.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

Νάξος: Παιδιά λένε τα κάλαντα μέσα από θεατρικό (video)

0

Το «Mega Σαββατοκύριακο» έριξε σήμερα αυλαία για το 2024… απολαμβάνοντας τα παιδιά της Νάξου να «ανεβάζουν» το δικό τους θεατρικό και να ψέλνουν έπειτα τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα!

Στο θεατρικό, τα παιδιά στολίζουν το… Γραβιερόδεντρο με τη Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, ενώ ο Άι Βασίλης έρχεται στο νησί μας και γεμίζει τον σάκο του με το κορυφαίο και τόσο θρεπτικό τυρί της Ε.Α.Σ., για να το μοιράσει μετά σε όλα τα παιδιά του κόσμου!

Δείτε το απόσπασμα:

 

Χοιροσφάγια – Νίκος Καζαντζάκης: “Οι κραυγές του χοίρου είναι κάτι το φρικιαστικό”

0

Τα χοιροσφάγια δεν είναι μόνο κρητικό έθιμο, όμως και στην Κρήτη – όπως και στη Νάξο –  ταυτίζεται με την περίοδο των Χριστουγέννων.

Για το έθιμο έχει γράψει και ο Νίκος Καζαντζάκης στο βιβλίο του «Αναφορά στον Γκρέκο» από όπου ακολουθεί και το παρακάτω απόσπασμα:

“Την παραμονή των Χριστουγέννων στα χωριά της Κρήτης εσφάζανε τσι χοίρους (αρχαία χοιροσφάγια), αναθρεμμένους από τον κάθε νοικοκύρη κυρίως με βελάνια (βελανίδια) και χουμά (τον ορρό του γάλακτος που μένει από την τυροκόμηση, μέσα στο οποίο όμως ρίχνουν και λάδια που έμεναν στα. τσικάλια κι έτσι ο χουμάς γινόταν ζουμί –ένα ιδιαίτερα θρεπτικό μείγμα για πόση). Από το χοιρινό κρέας παρασκευάζονταν ομάτες (ή στην ανατολική Κρήτη, ομαθιές), τσιλαδιά (με τη χοιροκεφαλή, η λεγόμενη πηχτή), απάκια (λουρίδες ψαχνού κρέατες καπνισμένες στο τζάκι, συχνά με φασκομηλιές και άλλα μυρωδικά βότανα), λουκάνικα, σύγλινα (κομμάτια). μισοβρασμένα και αποθηκευμένα σε κουρούπι (κιούπι) μαζί με τη γλίνα (το λίπος) που τα βοηθούσε να διατηρηθούν πολλούς μήνες –μετά γίνονταν σφουγγάτο (ομελέτα) ή μαγειρεύονταν με πατάτες κ.λ.π.

kazantzakhsΤο χοιρινό ήταν εξαιρετικά σημαντικό, ιδίως δε θα μπορούσε να αποθηκευτεί γιατί εφοδιάζοντας την οικογένεια με κρέα για πολύν καιρό. Επίσης «έκανε δυο φαητά», αφού έβγαζε πολύ λάδι (από το λίπος που έλιωνε κατά το μαγείρεμα) με το οποίο μαγείρευαν έπειτα χόρτα ή πατάτες κανοντάς τα νοστιμότερα.

Υπ’ όψιν ότι ο χοίρος είναι θεριό, άγριο, δυνατό και επικίνδυνο, και, λόγω, ήταν πολύ δύσκολο να σφαγεί, κυρίως αν ήταν μεγάλος –και έπρεπε να είναι αρκετά μεγάλος, για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω. Το σφάξιμο του ήταν η δουλειά πολλών ανδρών μαζί, που τον κρατούσαν και ένας, έμπειρος, του έκανε τη «μαχαιρέ» σε συγκεκριμένο σημείο στο λαιμό, για να πεθάνει ακαρία –αλλιώς μπορεί και να έφευγε με το μαχαίρι καρφωμένο στο λαιμό του και αλίμονο σε όποιον. του αντιστεκόταν!

Οι κραυγές του χοίρου που σφάζονται είναι κάτι φρικιαστικό. Ο οπλαρχηγός του 1866 Ιωάννης Αναγνώστης Κατσαντώνης από το χωριό Άνω Μέρος της επαρχίας Αμαρίου, γέρος πια (αρχές του εικοστού αιώνα), έφευγε από το χωριό όταν έσφαζαν τους χοίρους, γιατί οι σκληρές τους (οι κραυγές τους) του θύμιζαν, όπως έλεγε, τα ουρλιαχτά των χριστιανών όταν τους έσφαζαν οι Τούρκοι.

Σύμφωνα με τη δοξασία καταγεγραμμένη στο χωριό Αποδούλου του νομού Ρεθύμνης, την παραμονή της σφαγής του ο χοίρος θωρεί μέσα στο χουμά ντου ένα μαχαίρι (βλέπει ένα μαχαίρι μέσα στο ζουμί που θα πιεί) και καταλαβαίνει ότι πλησιάζει το τέλος του. Έτσι, περνάει την τελευταία νύχτα του λυπημένου και περιμένει το θάνατο από το αφεντικό του που τόσον καιρό τον τάιζε και τον μεγάλωνε. ).

Η σφαγή των γουρουνιών γίνονταν την ίδια ημέρα, την παραμονή Χριστουγέννων, απ’ όλους τους χωριανούς, κάτι που αποτελούσε πανηγύρι για τα μικρά παιδιά, τα οποία μάλιστα πολλές φορές μάλωναν μεταξύ τους για το ποιος θα πάρει τη φούσκα (ουροδόχο κύστη) του χοίρου, για να την κάνει μπαλόνι.

Τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων, οι χωρικοί έκοβαν το κρέας του χοίρου και έφτιαχναν:

#  λουκάνικα
# απάκια: καπνιστό κρέας
# πηχτή (τσιλαδιά): αφαιρείται κάθε ίχνος κρέας από το κεφάλι του γουρουνιού και όλα μαζί βράζονται. Ο ζωμός με ειδική προετοιμασία μετατρέπεται σε πηχτό ζελέ που μέσα του βρίσκονται τα κομμάτια του κρέατου.
# σύγκλινα, δηλαδή το κρέας του γουρουνιού κομμένο σε μικρά κομμάτια, που το έψηναν και το έβαζαν σε μεγάλα δοχεία και το κάλυπταν με το λιωμένο λίπος του ζώου. Το λίπος έπηζε μόλις έχανε τη θερμότητά του και το κρέας μπορούσε να διατηρηθεί έτσι για αρκετούς μήνες.
# ομαθιές, τα έντερα του χοίρου γεμισμένα με ρύζι, σταφίδες και κομματάκια συκώτι.
τσιγαρίδες, κομμάτια μαγειρεμένου λίπους με μπαχαρικά που το έτρωγαν με ζυμωτό ψωμί για κολατσιό στην εξοχή, όταν μάζευαν τις ελιές.

Πηγή: agonaskritis.gr

 

Σαντορίνη: Στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο περνάει το έργο της Μαρίνας Μονόλιθου

0

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας αποδέχθηκε την παραχώρηση από το Υπουργείο Τουρισμού του τουριστικού λιμένα Μαρίνα Μονόλιθου, στη Σαντορίνη.

Να σημειωθεί ότι ο χαρακτηρισμός ενός λιμένα ως τουριστικού, ανεξάρτητα εάν έχει σχεδιαστεί εντός χερσαίας ζώνης λιμένος ή όχι, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, ανήκει μεν στο Υπουργείο Οικονομικών, όμως την αποκλειστική αρμοδιότητα για την παραχώρηση του τουριστικού λιμένα, έχει το Υπουργείο Τουρισμού.

Σε συνέχεια του Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2022 με το οποίο εγκρίθηκε ο γενικός σχεδιασμός του έργου “Μαρίνα Μονόλιθου ν. Σαντορίνης”, σε συνδυασμό με τον Ν.2160/1993, με το οποίο προβλέπονται οι διαδικασίες παραχώρησης των τουριστικών λιμένων και δεδομένου ότι το σύνολο της έκτασης, του εν λόγω τουριστικού λιμένα, βρίσκεται εντός χερσαίας ζώνης, παρέχεται εκ του νόμου η δυνατότητα ο τουριστικός λιμένας να παραχωρηθεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.

Πληροφορίες από: https://www.tornosnews.gr

 

Ακτοπλοΐα: Έρχονται αυξήσεις 10% στα εισιτήρια

0

Ο «πράσινος» πληθωρισμός στην ακτοπλοΐα που έρχεται λόγω των νέων πιο φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων θα είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος το 2024 για το Υπουργείο Ναυτιλίας καθώς ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστος από το προσεχή Μάιο, με την ένταξη της Μεσογείου στις περιοχές ελεγχόμενων εκπομπών θείου (emissions control areas -ECAs).

Αυτό σημαίνει ότι στη Μεσόγειο Θάλασσα θα επιτρέπεται μόνο η χρήση καυσίμου περιεκτικότητας 0,1% σε θείο, ένα καύσιμο πιο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και 35% τουλάχιστον ακριβότερο από το σημερινό υψηλού θείου, με βάση την τρέχουσα διαφορά τιμής των δυο καυσίμων. Αυτό σημαίνει μία αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 10-12% τουλάχιστον, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας.

Νέα επιβάρυνση στην ακτοπλοϊα

«Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα» δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος.

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι αυξήσεις στο κόστος καυσίμων δεν αφορά όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας. Το νέο καύσιμο μειωμένου θείου δεν υποχρεούνται να χρησιμοποιήσουν όσα συμβατικά πλοία δεν έχουν εγκατεστημένα συστήματα καθαρισμού (scrubbers). Επίσης δεν αλλάζει κάτι στα ταχύπλοα τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένου θείου.

Τα ακριβά καύσιμα και τα ταχύπλοα

Αυτό σημαίνει ότι οκτώ πλοία της Attica Group που έχουν εγκαταστήσει scrubbers και όλα τα ταχύπλοα δεν θα αγοράζουν το νέο ακριβό καύσιμο. Αντιθέτως βέβαια η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου θα έρθει αντιμέτωπη με το νέο υψηλότερο κόστος.

Ωστόσο, η νέα πραγματικότητα μπορεί αν δημιουργήσει ευρύτερες ανατιμητικές τάσεις δεν αποκλείεται να «παρασύρουν» και τα ταχύπλοα γεγονός που απαιτεί αυξημένη ετοιμότητα από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Τις προκλήσεις αυτές και τις ανατιμητικές τάσεις που θα δημιουργήσει στο σύνολο του κλάδου η νέα πραγματικότητα  καλείται να την διαχειριστεί ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, αξιοποιώντας το Παρατηρητήριο Τιμών και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Το «παγωμένο» κρατικό ναυλολόγιο

Παράλληλα ένα ακόμη πρόβλημα που συνδέεται με το αυξημένο κόστος καυσίμων και καλείται να διαχειρισθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας  είναι τα μισθώματα των αγόνων γραμμών. Η νέα προκήρυξη που αφορά τις δρομολογιακή περίοδο από τον Νοέμβριο του 2024 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του 2025 δεν έχει λάβει υπόψη της το αυξημένο λειτουργικό κόστος των πλοίων και τα μισθώματα κινούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά των προηγούμενων χρόνων.

Ο λόγος είναι ότι τα κονδύλια προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το μήνυμα που έχουν λάβει οι ακτοπλοϊκές είναι ότι δεν προβλέπονται περισσότερα κονδύλια. Το Υπουργείο Ναυτιλίας αναγνωρίζει το πρόβλημα αλλά στην πράξη προς το παρόν τουλάχιστον δεν έχει τη δυνατότητα να παρέμβει. Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν μπορεί στη συνέχεια να τροποποιήσει τα μισθώματα γιατί πρόκειται για διεθνείς διαγωνισμούς, οι οποίοι για να αλλάξει το μίσθωμα θα πρέπει να επαναπροκηρυχθούν.

Η μόνη λύση που προβάλει αυτή τη στιγμή είναι η επιβολή επίναυλου καυσίμου κάτι που φαίνεται να εξετάζεται από το Υπουργείο. Πρόβλημα συνιστά για τον ακτοπλοϊκό κλάδο και το κρατικό ναυλολόγιο, το οποίο παραμένει στα ίδια επίπεδα από το 2018.

Ο νέος κανονισμός FuelEU και το εμπόριο ρύπων

Δυο ακόμη προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα και λειτουργούν αυξητικά στον «πράσινο πληθωρισμό» είναι ο νέος κανονισμός  FuelEU και το εμπόριο ρύπων. Όσον αφορά τον κανονισμό FuelEU τίθεται σε ισχύ με το καλημέρα του 2025 σε όλη τα πλοία 5.000 gt και άνω και θεσπίζει όρια για την ένταση των αερίων στα πλοία, επιφέροντας ανάλογη αύξηση του κόστους.

O κανονισμός προβλέπει μείωση 2% στην ένταση των αερίων του άνθρακα έως το 2025, 6% έως το 2030, 14,5% έως το 2035, 31% έως το 2040, 62% έως το 2045 και 80% έως το 2050. Αυτό σημαίνει ή την αντικατάσταση ενός μικρού μέρους αρχικά του καυσίμου του στόλου της εταιρείας από εναλλακτικά καύσιμα ή την καταβολή προστίμου. Για το 2025 και τα αμέσως επόμενα χρόνια θεωρείται πολύ δύσκολη αυτή η αντικατάσταση αλλά και εφόσον γίνει, το ερώτημα εάν το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι φθηνότερο από το συμβατικό, δεν έχει απαντηθεί.

Τα δικαιώματα ρύπων

Παράλληλα τρέχει για δεύτερο χρόνο η ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 θα πρέπει οι εταιρείες, να καταβάλουν τα πρώτα τους δικαιώματα για το 40% των επαληθευμένων εκπομπών τους που αναφέρθηκαν για το 2024. Αυτό στη συνέχεια θα αυξηθεί στο 70% των επαληθευμένων εκπομπών που αναφέρθηκαν για το 2025- 2027 και μετά για το 100% των εκπομπών τους.

Προς το παρόν πάντως και στους δυο κανονισμούς η ευρωπαϊκή και ελληνική ακτοπλοΐα επωφελείται κάποιων εξαιρέσεων καθώς δεν αφορά πλοία που συνδέουν νησιά με πληθυσμό κάτω 200.000 κατοίκους. Στη χώρα μας οι νέοι κανονισμοί ισχύουν άμεσα για τις γραμμές της Κρήτης (Πειραιάς-Ηράκλειο και Πειραιάς-Χανιά) και τις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής.

Το τρυκ με τα καύσιμα

Για τις γραμμές της Κρήτης δικαιώματα καταβάλλει μέχρι τώρα μόνο η Attica Group καθώς οι Μινωικές Γραμμές η άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται τη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο δεν καταβάλλει δικαιώματα γιατί στα δρομολόγια της έχει προσθέσει τη Μήλο που έχει πληθυσμό πολύ μικρότερο των 200.000 κατοίκων με αποτέλεσμα με το «τρικ» αυτό να γλυτώνει την αγορά δικαιωμάτων.

Άλλωστε για τον λόγο αυτό η Attica είχε επιβαρύνει το εισιτήριο για την Κρήτη με δυο περίπου ευρώ ανά επιβάτη από το2024, και όπως ανακοίνωσε πρόσφατα το λειτουργικό κόστος του Ομίλου επηρεάσθηκε από την επιβάρυνση για αγορά δικαιωμάτων ρύπων, από ένα πόσο ύψους 14,1 εκατ. ευρώ, στο εννεάμηνο του 2024.

Πληροφορίες από: https://www.ot.gr

 

Νάξος: Διέλυσε κάθε ρεκόρ (45 ετών) η βροχόπτωση τον φετινό Δεκέμβριο

0

Κι εκεί που δεν λέγαμε το “νερό – νεράκι” άνοιξαν οι ουρανοί τον Δεκέμβριο και διέλυσαν κάθε ρεκόρ βροχόπτωσης στην ιστορία της Νάξου (αλλά και της Πάρου) … Είναι όμως αρκετό για να σώσει τη χρονιά και να αποφύγουμε τις αφαλατώσεις;

Οι πρώτες εκτιμήσεις από τους ανθρώπους του πρωτογενή τομέα αναφέρουν ότι η γη “χόρτασε” για την ώρα με τις συνεχείς βροχοπτώσεις, ενώ και οι ταμιευτήρες τόσο στην Λιμνοδεξαμενή των Εγγαρών (βλ φωτογραφία από Ανδρέα Φάρκωνα) όσο και στο φράγμα της Φανερωμένης αρχίζουν να γεμίζουν νερό.

Παράλληλα, είδαμε και το ποτάμι στις Εγγαρές να μας προσφέρει εικόνες από το παρελθόν με τα ορμητικά του νερά. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του φίλου Γιώργου Κρητικού από την Κωμιακή (σ.σ. εκεί η βροχόπτωση ξεπέρασε τα 300 χιλιοστά) που σημειώνει ”  Η γη, άρχισε και χορταίνει το νερό… Δεν πάει άλλο, κάτω… Όλοι, μπροστά στο φαινόμενο, ευχαριστημένοι… Κάνεις δεν αγανακτεί, έστω κι αν κάπου δυσκολεύεται στα αναγκαία… Θα ήταν αγνωμοσύνη…”

Επιβεβαίωση για το πόσο καλά κινείται ο Δεκέμβριος έρχεται από τον φίλο της ιστοσελίδας Μιχάλη Σκανδάλης (naxosWeather Naxos – Paros) όπου μιλάει για ρεκόρ 45 και πλέον ετών.. Η αναφορά του;

“.. Καλημέρα φίλοι μου και χρόνια πολλά! Ο Δεκέμβρης του 2024 έσπασε το ρεκόρ βροχόπτωσης των τελευταίων τουλάχιστον 45 ετών στην Παροναξία!!!

Με το ύψος βροχής του μήνα να είναι σχεδόν τριπλάσιο(!!!), απο το κλιματικά μέσο μηνιαίο ύψος Δεκεμβρίου για τα νησιά μας!

Φτάνοντας μέχρι στιγμής στους Ιδιωτ.Σταθμούς μας, στην #πεδινή Νάξο τα 162.8 mm και
στην #πεδινή Πάρο τα 137.0 mm.

Το ρεκόρ μέχρι σήμερα για την #πεδινή Νάξο, το κατείχε ο Δεκέμβρης του 1981 με 146.4 mm και ακολουθούσε ο Δεκέμβρης του 2021 με 133.4 mm.

Φυσικά να πούμε ότι στα ορεινά τμήματα των νησιών μας, τα συνολικά ύψη υετού είναι υπερδιπλάσια απο τα πεδινά!

Αν δεν υπήρχε η ανομβρία του φετινού φθινοπώρου… θα μιλούσαμε για μιά απίστευτη υδρολογική χρονιά… όμως ο χειμώνας είναι ακόμα μπροστά μας!!!”

Για την ιστορία να σας πούμε σε μια πρώτη ανάγνωση ότι η Κόρωνος έχει σπάσει τα κοντέρ με +400 χιλιοστά βροχόπτωσης τον Δεκέμβριο, φτάνοντας ουσιαστικά τον ετήσιο μ.ο. όλης της Νάξου τα προηγούμενα χρόνια (!!!) 

 

 

Νάξος – Άλσος Χριστουγέννων: Αλλαγές στο πρόγραμμα δράσεων την Κυριακή 29 Δεκεμβρίου

0

Σήμερα Κυριακή 29 Δεκεμβρίου, εξαιτίας των καιρικών συνθηκών οι δράσεις στο “Άλσος των Χριστουγέννων” αναβάλλονται και θα πραγματοποιηθούν στο Δημαρχείο μόνο οι εξής:

12:00 Lollipops

Ελάτε να διασκεδάσουμε με τις αγαπημένες Lollipops σε μια εκδήλωση γεμάτη χρώμα, χαρά και δημιουργία! Με κέφι και φαντασία, οι Lollipops θα μας μαγέψουν με εντυπωσιακές μπαλονοκατασκευές, με μουσική, γέλιο και εκπλήξεις!

18:00 Το Πολικό Εξπρές

Προβολή της βραβευμένης ταινίας κινουμένων σχεδίων: Ένα μαγικό τρένο σταματάει έξω από το σπίτι ενός μικρού παιδιού που έχει τις αμφιβολίες του για την ύπαρξη του Άγιου Βασίλη. Το αγόρι επιβιβάζεται στο μαγικό Πολικό Εξπρές και ταξιδεύει την παραμονή των Χριστουγέννων μέχρι τη χώρα του ήρωα όλων των παιδιών. Η επιβίβαση του θα αλλάξει για πάντα όσα πίστευε μέχρι τότε…

 

Κέα: Χριστουγεννιάτικα γλυκά για τους ωφελούμενους του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»

0

Στην Κέα δεν ξεχνάμε τους ευάλωτους συνανθρώπους μας και ειδικά τους ωφελούμενους του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» ούτε τις ημέρες των γιορτών.

Εκπρόσωποι του Δήμου Κέας, του Συμβουλίου Νέων Κέας και εργαζόμενοι του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» με χαρά ετοίμασαν και διένειμαν βασιλόπιτες και μελομακάρονα σε ηλικιωμένους και άτομα με χρόνια προβλήματα υγείας του νησιού μας.

Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου ετοίμασαν με αγάπη γιορτινές κάρτες για τους ωφελούμενους του προγράμματος. Η θερμή ανταπόκριση τους και οι ευχές τους μας γέμισαν συγκίνηση και οι αγκαλιές τους μας ζέσταναν την καρδιά.

Η Δήμαρχος, οι Δημοτικοί και Κοινοτικοί Σύμβουλοι και οι εργαζόμενοι του Δήμου μας σας εύχονται Καλή Χρονιά, με υγεία, αγάπη και αλληλεγγύη!

Με τον Δήμαρχο Σπάρτης συναντήθηκε ο Δήμαρχος Θήρας

0

Συνάντηση πραγματοποίησε ο  Δήμαρχος  Θήρας, κ. Νίκος Ζώρζος, με τον Δήμαρχο Σπάρτης, κ. Μιχάλη Βακαλόπουλο, την Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου 2024, στη Σπάρτη. Η συνάντηση διεξήχθη σε θερμό κλίμα και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ των δύο Δήμων.

Η σχέση των δύο περιοχών χρονολογείται από τον 8ο αιώνα π.Χ., όταν οι Δωριείς, με επικεφαλής τον Σπαρτιάτη Θήρα, ίδρυσαν  αποικία στη Σαντορίνη.

Οι ιστορικοί δεσμοί μεταξύ των δύο περιοχών αποτελούν τη βάση για την συζήτηση της αδελφοποίησης δύο Δήμων.

Η αδελφοποίηση των Δήμων Θήρας και Σπάρτης στοχεύει στην προώθηση της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των δύο κοινοτήτων.

Στα πλαίσια του έτους Ανάδειξης και Υποστήριξης της Αυθεντικότητας το 2025, οι κοινές εκδηλώσεις με τον Δήμο Σπάρτης θα αποτελέσουν ευκαιρία γνώσης ,ανάδειξης της ιστορίας, του πολιτισμού μας και συνεργασίας ως προς την αντιμετώπιση των κοινών προκλήσεων του μέλλοντος.

Γ. Μαράκης για λιμάνι Νάξου: “Αμεση βελτίωση του υπάρχοντος λιμένα και χωροθέτηση νέου”

0
limani

Σάββατο 28 Δεκεμβρίου και η Νάξος …βλέπει το Blue Star Delos να αδυνατεί να προσεγγίσει το λιμάνι στο απογευματινό του δρομολόγιο. Ο λόγος; Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και το γεγονός ότι ο φάρος είναι (για άγνωστους λόγους) σβηστός…

Νάξος: “Τυφλό” το λιμάνι, το Blue Star Delos δεν… έβλεπε, ποιος ο λόγος;

Το λιμάνι και εν γένει οι υποδομές της Νάξου στο προσκήνιο… Ο Δημοτικός σύμβουλος της παράταξης “Δύναμη Αλλαγής” Γιάννης Μαράκης προχώρησε σε γραπτή δήλωση με αφορμή το χθεσινό γεγονός όπου ζητάει τι άλλο από άμεση ανάθεση μελέτης για νέο (μεικτής) χρήσης και βελτίωση του υπάρχοντος..

Αναλυτικά… 

“Η αδυναμία πρόσδεσης του BLUE STAR DELOS δείχνει περίτρανα την κατάσταση την οποία έχουν περιέλθει ζωτικής σημασίας υποδομές του νησιού μας.

Όσο αφορά το λιμάνι μας, δυστυχώς επιβεβαιώνετε περίτρανα η πάγια θέση της παράταξης μας ότι οι συνθήκες και οι καιροί απαιτούν άμεσα δημιουργία νέου μεικτού λιμένα αλλού και βέβαια την άμεση βελτίωση του υπάρχοντος λιμένα μέχρι την μετεγκατάσταση της υποδομής, μία θέση που η δημοτική αρχή και ο δήμαρχος προσωπικά βάση των λόγων του και πράξεων του δεν θεωρεί σωστή.

Έστω και με καθυστέρηση 14 ετών απαιτείται άμεσα, η ανάθεση μελέτης χοροθέτησης νέου λιμένα, η άμεση ενημέρωση και πίεση των αρμοδίων υπουργείων για την αναγκαιότητα βελτίωσης των υπαρχόντων υποδομών του λιμένα μας.

Έχει χαθεί πολύς και πολύτιμος χρόνος, απαίτηση της κοινωνίας είναι να μην χαθεί ούτε μέρα ακόμα. Είμαι και είμαστε παρόν να στηρίξουμε κάθε πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής σε αυτή την κατεύθυνση”.