Τετάρτη, 20 Αυγούστου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 50

Νάξος: Τα παλαιά πιάνα «κελαηδούν» ξανά στον Απείραθο, μία μουσική βραδιά γεμάτη μνήμες και ήχους

0

Μια βραδιά όπου η μουσική αναλαμβάνει να αφυπνίσει μνήμες και συναισθήματα, μέσα από τις φωνές… παλαιών πιάνων, θα λάβει χώρα την Παρασκευή 8 Αυγούστου, στις 21:00, στη Βιβλιοθήκη Νίκου Ν. Γλέζου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Απεράθου.

Η συναυλία «Τα Παλαιά Πιάνα Κελαηδούν Ξανά» αποτελεί μια πρωτότυπη μουσική δράση, μέρος των Θερινών Μουσικών Εργαστηρίων, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Αλέξανδρου Καλογερά.

Με επίκεντρο τα πιάνα που για χρόνια βρίσκονταν ξεχασμένα σε σπίτια και αίθουσες των χωριών της Νάξου, η δράση αυτή αναδεικνύει την πολιτιστική και συναισθηματική τους αξία. Τα όργανα επισκευάζονται, χορδίζονται και επιστρέφουν στη ζωή, φιλοξενώντας έργα κορυφαίων συνθετών αλλά και νέες δημιουργίες.

Τη βραδιά πλαισιώνουν:

  • Χρήστος Γκιόνας-Κόντος (πιάνο)

  • Νίκος Μαυρίδης (βιολί)

  • Kathleen Kalogera (βιόλα)

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα των Νίκου Σκαλκώτα, Sergei Rachmaninoff, Claude Debussy, Alexander Scriabin, καθώς και πρωτότυπες συνθέσεις του Αλέξανδρου Καλογερά, δημιουργώντας μια μουσική γέφυρα μεταξύ χθες και σήμερα.

Η συναυλία δεν είναι απλώς καλλιτεχνικό γεγονός, αλλά μια πολιτιστική πράξη με βαθύ συμβολισμό – υπενθυμίζοντας πως ακόμη και ένα «παλιό» πιάνο μπορεί να μεταμορφωθεί σε εργαλείο μνήμης, έκφρασης και ζωής.

Η εκδήλωση διοργανώνεται από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Alea, ενώ την παραγωγή υπογράφει η Yria Art.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

#Νάξος #Απείραθος #ΠαλαιάΠιάνα #ΜουσικήΒραδιά #ΘερινάΜουσικάΕργαστήρια #ΠολιτιστικόΚέντροΑπεράθου #NaxosCulture #YriaArt #AlexanderKalogeras #Πιάνο #Συναυλία #ΜουσικήΚληρονομιά #Naxospress

Παρέμβαση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου, τι αναφέρει ο Δημήτρης Λιανός

0

Σοκ και αποτροπιασμό προκαλούν στην τοπική κοινωνία της Νάξου και όχι μόνο, οι εικόνες ντροπής που καταγράφηκαν πρόσφατα στον αρχαιολογικό χώρο της Πορτάρας – του ιερού του Δήλιου Απόλλωνα – με επισκέπτες να επιδίδονται σε ακραίες μορφές ασέβειας. Σε μια φωτογραφία, νεαρός ημίγυμνος άνδρας φαίνεται να σηκώνει έναν αρχαίο λίθο, ενώ σε άλλη, οικογένεια έχει απλώσει φαγητά και αναψυκτικά πάνω στα μάρμαρα, μετατρέποντας τον χώρο σε… χώρο πικ-νικ.

Η Πορτάρα είναι το κορυφαίο αρχαιολογικό σύμβολο της Νάξου, ορατή από κάθε επισκέπτη που φτάνει στο νησί με το πλοίο. Ωστόσο, παραμένει χωρίς φύλαξη και χωρίς καμία σήμανση, παρά το πλήθος των τουριστών που την επισκέπτονται καθημερινά. Ο χώρος είναι μη οργανωμένος, προσβάσιμος όλο το 24ωρο, και η προστασία του εξαρτάται αποκλειστικά από την ατομική ευθύνη των επισκεπτών — κάτι που, όπως αποδεικνύεται, δεν επαρκεί.

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρης Λιανός, παρενέβη άμεσα μετά τις αντιδράσεις και δήλωσε στο protothema.gr: «Αυτό που επιθυμεί ο Δήμος και οι κάτοικοι του νησιού, και το έχουμε καταθέσει στο υπουργείο Πολιτισμού, είναι να γίνει επιτόπου αποκατάσταση και ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου. Να λειτουργεί οργανωμένα, με φύλαξη και εισιτήριο, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία του αλλά και να αποδίδονται έσοδα στον Πολιτισμό».

Ο ίδιος ενημέρωσε πως μετά τα περιστατικά, τοποθετήθηκε στον χώρο φύλακας, χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν η φύλαξη θα είναι μόνιμη. Παράλληλα, δεν παρέλειψε να εξάρει τη συμβολή του προϊσταμένου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, κ. Δημήτρη Αθανασούλη, στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της Νάξου.

Ωστόσο, ο Δήμος έχει διατυπώσει σοβαρές ενστάσεις σε άλλες ενέργειες του υπουργείου, κυρίως σχετικά με τη μεταφορά των Κούρων του Φλεριού στο υπό ανέγερση μουσείο της Χώρας. Ο Δήμος, με τη στήριξη των πολιτών, αντιδρά στη μετακίνηση των αγαλμάτων από τον φυσικό τους χώρο, θεωρώντας την απόφαση αυθαίρετη και ζητώντας «αναδιάταξη των προτεραιοτήτων».

«Είμαστε ξεκάθαρα ενάντια στη μεταφορά αρχαιοτήτων από τον φυσικό τους χώρο», δήλωσε ο κ. Λιανός, προσθέτοντας ότι η τοπική κοινωνία δεν θα ανεχτεί αποφάσεις που λαμβάνονται χωρίς ουσιαστική διαβούλευση.

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η υπόθεση επαναφέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για σοβαρή και συστηματική προστασία των αρχαιολογικών χώρων, ιδίως όσων είναι εύκολα προσβάσιμοι και εκτεθειμένοι. Η Νάξος, με τη βαριά ιστορική της κληρονομιά, δικαιούται μια πολιτική προστασίας και ανάδειξης αντάξια της σημασίας της.

Η Πορτάρα δεν είναι ένα απλό φόντο για φωτογραφία, είναι σύμβολο 2.500 ετών και ζητά προστασία

#Νάξος #Πορτάρα #ΔήμοςΝάξου #ΔημήτρηςΛιανός #ΑρχαιολογικοίΧώροι #ΠολιτιστικήΚληρονομιά #ΥπουργείοΠολιτισμού #ΕφορείαΑρχαιοτήτων #ΚούροιΦλεριού #ΣεβασμόςΣταΜνημεία #ΑρχαιολογικάΝέα #NaxosPress #CulturalProtection #HeritageMatters

ΠΝΑΙ – Λεονταρίτης: Έργο 1 εκατομμυρίου ευρώ για την αναβάθμιση του επαρχιακού οδικού δικτύου Πάρου

0

Ξεκινούν νέα έργα ασφαλτόστρωσης στην Πάρο – Χρηματοδότηση 1.000.000 ευρώ από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Η εικόνα του επαρχιακού οδικού δικτύου της Πάρου βελτιώνεται συνεχώς, καθώς η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προχωρά με γρήγορους ρυθμούς στην υλοποίηση της γ’ φάσης ασφαλτοστρώσεων, με προϋπολογισμό 1.000.000 ευρώ. Το έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα.

Σε δήλωσή του, ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, κ. Γιώργος Λεονταρίτης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία του έργου:

«Καθημερινά προσπαθούμε για τη βελτίωση των επαρχιακών οδικών δικτύων των νησιών μας και αισθάνομαι ιδιαίτερη ικανοποίηση που, κατά γενική ομολογία, τα έργα ασφαλτόστρωσης υλοποιούνται με άρτιο τεχνικά τρόπο, αναβαθμίζοντας ποιοτικά τα νησιά μας, καθιστώντας το επαρχιακό οδικό δίκτυο ασφαλές για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.»

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Περιφέρεια παραμένει προσηλωμένη στις δεσμεύσεις της προς τους πολίτες των Κυκλάδων:

«Συνεχίζουμε με αίσθημα ευθύνης την υλοποίηση των έργων για τα οποία έχουμε δεσμευθεί στους συμπολίτες μας, παραμένοντας πιστοί στο δόγμα “Πολιτική = Έργα”.»

 

Η τρίτη φάση των έργων αφορά στοχευμένες παρεμβάσεις σε σημεία αυξημένης κυκλοφορίας και φθοράς στο επαρχιακό δίκτυο του νησιού, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες της Πάρου.

Το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό της Περιφέρειας για την αναβάθμιση βασικών υποδομών στα νησιά των Κυκλάδων, με γνώμονα την πρακτική ωφέλεια και την ασφάλεια της καθημερινότητας.

#Πάρος #ΟδικόΔίκτυο #Ασφαλτόστρωση #Κυκλάδες #ΓιώργοςΛεονταρίτης #ΠεριφέρειαΝοτίουΑιγαίου #ΔημόσιαΈργα #ΤοπικήΑυτοδιοίκηση #ΠολιτικήΕργα #ParosRoadworks #Naxospress

Η Σαντορίνη των ηφαιστείων τιμά τη δική της φωνή της επιστήμης. Τιμά τη Βοθωνιάτισσα Εύη Νομικού!

0

Μια βραδιά γεμάτη συγκίνηση, ευγνωμοσύνη και βαθιά εκτίμηση ετοιμάζεται για τις 9 Αυγούστου στη Σαντορίνη, με τιμώμενο πρόσωπο την Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Εύη Νομικού.

Δεκαεπτά πολιτιστικοί και επαγγελματικοί φορείς του νησιού και πλήθος κόσμου ακόμα, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αποδώσουν τιμή σε μια γυναίκα που δεν έπαψε ποτέ να στηρίζει, να εκπροσωπεί και να αγαπά τον τόπο της. Η Εύη Νομικού, Καθηγήτρια Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος στο ΕΚΠΑ, με καταγωγή από το Βόθωνα, επιστρέφει στη Σαντορίνη, αυτή τη φορά όχι ως επιστημονική φωνή, αλλά ως τιμώμενο πρόσωπο της καρδιάς της τοπικής κοινωνίας.

Όλοι θυμούνται τη μορφή της να καθησυχάζει, να εξηγεί, να καθοδηγεί, όταν η Σαντορίνη παρακολουθούσε με ανησυχία τη σεισμική δραστηριότητα τους πρώτους μήνες του 2025. Από τα χείλη της «κρεμόταν» το νησί, με εμπιστοσύνη και σεβασμό στη γνώση και την ευθύνη που εκπέμπει. Και δεν είναι μόνο το επιστημονικό της έργο διεθνώς αναγνωρισμένο και πολυβραβευμένο. Είναι κυρίως η σεμνότητα, η αγάπη για την πατρίδα της και η διαρκής παρουσία της εκεί που χρειάζεται.

Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Αυγούστου, στις 20:00, στην Κάναβα Λουκά Λιγνού (ευθεία Φηρών–Πύργου) και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Για τη Βοθωνιάτισσα λοιπόν, που κάποτε, στα πρώτα της επιστημονικά βήματα, εξηγούσε με ενθουσιασμό στον Σαντορινιό παππού της πώς «γεννήθηκε η Θηραϊκή γη», η τιμή αυτή είναι απλώς η αρχή από όσα της οφείλουμε. Γιατί η Εύη Νομικού είναι μια επιστήμονας με παγκόσμια απήχηση και τοπική ψυχή. Και αυτό είναι σπάνιο.

Η Νάξος «απογειώνεται»: Ανάμεσα στους Top 5 παγκόσμιους προορισμούς για Αμερικανούς ταξιδιώτες

0
kriti

Η Νάξος ανάμεσα στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως για ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ

Δυναμικά στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα τοποθετείται η Νάξος, καθώς σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της γνωστής ταξιδιωτικής πλατφόρμας Home To Go, το νησί των Κυκλάδων καταγράφει αύξηση 327% στις αναζητήσεις από Αμερικανούς ταξιδιώτες για το 2025, καταλαμβάνοντας την 5η θέση παγκοσμίως.

Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος συνοδεύει την ακόμα πιο υψηλή επίδοση της Κρήτης, που βρέθηκε στη 2η θέση με ποσοστό +390%. Πρώτη στον κατάλογο φιγουράρει η ισπανική Αλικάντε, ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν τα νησιά Λανθαρότε και Μινόρκα.

Η έρευνα, που αξιολόγησε τη δυναμική στις ταξιδιωτικές αναζητήσεις για το 2025, αναδεικνύει τις ελληνικές και ισπανικές τοποθεσίες ως κορυφαίες προτιμήσεις των Αμερικανών τουριστών. Η Νάξος, με τον αυθεντικό της χαρακτήρα και τις πολυδιάστατες εμπειρίες που προσφέρει, επιβεβαιώνει τη φήμη της ως έναν προορισμό που συνδυάζει φυσική ομορφιά, ιστορία και αυθεντικότητα.

Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, κ. Βαγγέλης Κατσαράς, δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ:

«Τα τελευταία χρόνια η Νάξος αποτελεί διεθνή πόλο έλξης όχι μόνο για τους Ευρωπαίους, αλλά και για τους ταξιδιώτες από πιο μακρινές αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία. Οι επισκέπτες μας ικανοποιούνται από τη σχέση τιμής-ποιότητας και εντυπωσιάζονται από το εύρος επιλογών για παραθερισμό σε δεκάδες εξωτικές παραλίες, περιήγηση σε πανέμορφα γραφικά χωριά, απόλαυση της ναξιώτικης κουζίνας, μύηση στον πολιτισμό και στις αιωνόβιες παραδόσεις, εξερεύνηση σε πλήθος αρχαίων μνημείων και μεσαιωνικών ή βυζαντινών πύργων και άθληση στη φύση και στα γαλαζοπράσινα νερά μας μέσα από activities όπως πεζοπορία, ποδηλασία, windsurfing, καταδύσεις κ.ά.».

Παραλίες που θυμίζουν εξωτικούς προορισμούς, ιστορικά χωριά, ναξιώτικη κουζίνα, αρχαία μνημεία, δραστηριότητες όπως πεζοπορία και θαλάσσια σπορ – όλα αυτά συνθέτουν την εμπειρία Νάξος, που βρίσκει πλέον θετική ανταπόκριση και σε αγορές εκτός Ευρώπης.

Η επιτυχία αυτή δεν είναι τυχαία. Αποδίδεται σε μια στοχευμένη στρατηγική εξωστρέφειας του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, με συνεχείς παρουσίες σε διεθνή ΜΜΕ, τουριστικές εκθέσεις και ψηφιακές καμπάνιες. Δεν είναι τυχαίο ότι το Forbes συμπεριέλαβε τη Νάξο στις ταξιδιωτικές του προτάσεις για εμπειρίες πέρα από τα καθιερωμένα, ενώ το Islands.com και το MSN.com την αναγνώρισαν ως ένα από τα πέντε καλύτερα αυθεντικά ελληνικά νησιά.

#Naxos #VisitNaxos #Tourism2025 #GreekIslands #Cyclades #Νάξος #ΑμερικανοίΤουρίστες #HomeToGo #ForbesTravel #IslandsOfGreece #AuthenticNaxos #ExploreNaxos #GreekSummer #TravelTrends #Naxospress

Γκιντίκι live στη Μονή Νάξου, ένα πανηγύρι γεμάτο ρυθμό και ελευθερία! (αφίσα)

0

Δεν είναι απλώς μια συναυλία. Είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τι σημαίνει συλλογική έκφραση, χορός, ρίζες, ρυθμός. Το μουσικό σχήμα Γκιντίκι έρχεται φέτος (7/08) το καλοκαίρι στη Μονή Νάξου και υπόσχεται να στήσει ένα σύγχρονο πανηγύρι στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Σχολείου. Και αν το όνομα σας είναι οικείο, δεν είναι τυχαίο: μιλάμε για μια μπάντα που έχει «ταράξει» τα νερά της σύγχρονης παραδοσιακής σκηνής με το δικό της ξεχωριστό, πειραματικό ήχο.

Οι Γκιντίκι, από το 2015, στήνουν κάθε τους live με μια αρχή: να σπάσουν τα όρια ανάμεσα στο παραδοσιακό και στο καινούριο. Και το κάνουν με αυθορμητισμό, γνήσιο μεράκι και, κυρίως, σεβασμό στο παρελθόν και θάρρος στο παρόν.

Η μουσική τους;
Ένα κράμα από ρυθμούς της Ηπείρου, χρώματα από τα Βαλκάνια, ήχους της Ανατολής, και αυτοσχεδιασμούς που θυμίζουν κάτι ανάμεσα σε jam session και πανηγύρι στην πλατεία του χωριού. Κάθε τους εμφάνιση είναι ξεχωριστή, γιατί κάθε φορά διαμορφώνεται από το κοινό, τον τόπο και τη στιγμή.

Ποιοι είναι οι Γκιντίκι;

  • Τάσος Κοφοδήμος – λαούτο, τραγούδι

  • Κωνσταντίνος Λάζος – κλαρίνο, γκάιντα, κιθάρα, φωνή

  • Κωσταντής Παπακωνσταντίνου – κρουστά

  • Θοδωρής Σιούτης – βιολί, φωνή

Μια τετράδα δεμένη, με σπουδές, εμπειρίες και –κυρίως– ψυχή.

Γιατί αξίζει να είστε εκεί:

Γιατί είναι μια από τις σπάνιες εκείνες συναυλίες που δεν απευθύνονται μόνο σε ακροατές αλλά και σε συμμετέχοντες. Δεν υπάρχει “σκηνή” και “πλατεία”. Όλοι μαζί συν-δημιουργούν τον ήχο, τη γιορτή, την ανάμνηση.

Γιατί η Μονή, το χωριό με τη βαθιά πολιτιστική ρίζα, είναι το ιδανικό σκηνικό για μια τέτοια συνάντηση.

Γιατί σε εποχές που όλα μοιάζουν τυποποιημένα, υπάρχουν ακόμα καλλιτέχνες που σε καλούν να είσαι αυθεντικός.

Πρακτικά:

  • Προπώληση μέχρι 06/08 στα:
    📍 Βιβλιοπωλείο “Ο Καπετάνιος” – Απεράθου
    📍 Μαρμαίρω & Naxia Natura – Χαλκί
    📍 Naxos Blue Travel & Zio – Χώρα

Λεωφορείο για τη Συναυλία:

Αναχώρηση από γραφείο ΚΤΕΛ (Λιμάνι): 20:15

Επιστροφή από Μονή (Γήπεδο 5×5): 00:45

Κόστος εισιτηρίου: 2,80€ ανά διαδρομή.

  • Διοργάνωση: Σύλλογος Μονιατών Νάξου «Η Τέχνη»

  • Συνδιοργάνωση: Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

  • Παραγωγή: NovelVox

Ελάτε όπως είστε.

Με τα σανδάλια σας, με τις παρέες σας, με το ρυθμό που κουβαλάτε από το καλοκαίρι.
Γιατί οι Γκιντίκι δεν παίζουν απλώς μουσική.
Ξυπνούν τη γιορτή μέσα μας.

#Γκιντίκι #GidikiBand #Νάξος2025 #ΜονήΝάξου #ΖωντανήΜουσική #ΑστικόΠανηγύρι #ΠαραδοσιακήΜουσική #LiveConcert #ΝησιώτικηΜουσική #ΝάξοςEvents #NaxosLive #ΔήμοςΝάξου #NovelVox

Αντ. Σέργης: “Πορτάρα χωρίς φύλαξη, Κούροι υπό μετακίνηση, ποιος φυλάει την πολιτιστική κληρονομιά της Νάξου;”

0
portara_naxos

Σε ένα συγκλονιστικό και αποκαλυπτικό κείμενο, ο Αντώνης Σέργης, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου από το Νότιο Αιγαίο για το “Κίνημα Δημοκρατίας”, τοποθετείται με σαφήνεια και αποφασιστικότητα απέναντι σε δύο μείζονα ζητήματα πολιτιστικής διαχείρισης στη Νάξο: την απουσία φύλαξης της Πορτάρας και την επιμονή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στη μεταφορά των Κούρων του Φλεριού στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο.

Με έντονη κριτική, πολιτική ευθύνη και αίσθηση καθήκοντος προς τον τόπο, ο συντάκτης του άρθρου θέτει ξεκάθαρα ερωτήματα στους θεσμικούς φορείς, υπογραμμίζοντας πως η πολιτιστική κληρονομιά δεν προστατεύεται με γραφειοκρατικές αποφάσεις, αλλά με παρουσία, ενσυναίσθηση και σεβασμό στον ζωντανό ιστό της κοινωνίας.

Το άρθρο λειτουργεί ως κάλεσμα για ευθύνη, διαφάνεια και δημόσιο διάλογο, σε μια κρίσιμη στιγμή για το πολιτισμικό μέλλον της Νάξου.

Ας διαβάζουμε το άρθρο του Αντώνη Σέργη…

“Ποιος είναι, τελικά, ο ρόλος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων ;

Να φυλάει την Πορτάρα ή να πακετάρει τους Κούρους;

Στη Νάξο του 2025, τουρίστες ξαπλώνουν ανενόχλητοι στα μάρμαρα της Πορτάρας. Κάνουν διατάσεις, πικνίκ, φωτογραφήσεις. Ο Ναός του Απόλλωνα, ένα από τα πιο εμβληματικά μνημεία του Αιγαίου μας, έχει μετατραπεί σε σκηνή αδιαφορίας και ασέβειας.

Χωρίς φύλαξη, χωρίς προστασία ούτε καν χωρίς ούτε μία στοιχειώδη πινακίδα.

Κι ενώ αυτή η εικόνα κάνει τον γύρο του διαδικτύου, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, η κατά νόμον αρμόδια υπηρεσία, τηρεί απόλυτη σιωπή.

Ούτε ανακοίνωση. Ούτε θέση. Ούτε ίχνος ευθύνης.

Την ίδια στιγμή, όμως, η ίδια Εφορεία επιμένει με ζήλο στη μεταφορά των Κούρων του Φλεριού στο νέο μουσείο της Χώρας. Επικαλείται «ανάδειξη», «φθορά», «προστασία».

Προστασία από τι; Από τον τόπο που τους γέννησε; Από τους κατοίκους που τους σέβονται; Από τη μνήμη;

Η κοινωνία το καταλαβαίνει:
Κάτι βαθιά αντιφατικό συμβαίνει εδώ. Και η υποκρισία δεν κρύβεται.

Οι Κούροι δεν είναι εκθέματα – είναι αρχαία σώματα μέσα στο τοπίο

Οι Κούροι των Μελάνων δεν είναι αντικείμενα προς επίδειξη. Είναι σμιλευμένοι και ατελείς, όπως τους άφησαν οι λατόμοι της αρχαιότητας. Δεν είναι για να γυαλίζουν κάτω από μουσειακά φώτα. Είναι για να στέκονται εκεί όπου ανήκουν: στο φως, στη σιωπή, στη βλάστηση.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου αποφάσισε ομόφωνα την παραμονή τους στο Φλεριό. Οι πολίτες εξέφρασαν ξεκάθαρα τη βούλησή τους. Όμως η Εφορεία επέλεξε να αγνοήσει.

Και όταν ο προϊστάμενός της, κ. Δημήτρης Αθανασούλης, ρωτήθηκε ευθέως γιατί δεν δημιουργείται μουσείο επιτόπου, η απάντησή του ήταν αποκαλυπτική:

«Αυτό είναι πολιτική απόφαση.»

Δηλαδή: Δεν υπάρχει επιστημονικό σκεπτικό. Υπάρχει μόνο σκοπιμότητα.

Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι το εξής:
Ο ίδιος δεν έκανε καμία ουσιαστική αναφορά στους σοβαρούς τεχνικούς και φυσικούς κινδύνους που συνεπάγεται η μετακίνηση των Κούρων, μια διαδικασία που, σύμφωνα με εξειδικευμένες εκτιμήσεις, μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική και μη αναστρέψιμη.

Αγνόησε δηλαδή όχι μόνο τη βούληση της κοινωνίας, αλλά και την επιστημονική του ευθύνη.

Ο κ. Αθανασούλης αν και προβάλλεται ως θεματοφύλακας της κυκλαδικής αρχαιότητας,
στην πράξη λειτουργεί ως διεκπεραιωτής κεντρικών αποφάσεων δίχως ενσυναίσθηση για τον τόπο, δίχως σύνδεση με την πραγματικότητα, δίχως όραμα και δίχως όρια;

Την ίδια στιγμή που δεν έχει εξασφαλίσει ούτε τη στοιχειώδη φύλαξη της Πορτάρας, σπεύδει να «διασώσει» μνημεία που είναι απολύτως ασφαλή στη φυσική τους θέση.

Μιλά για “ανάδειξη” ενώ αδιαφορεί για την προστασία.
Μιλά για “πολιτισμό” ενώ δεν μπορεί να προσεγγίσει το βίωμα.
Μιλά για “απόφαση” ενώ η επιστήμη του είναι σιωπηλή, ανίκανη και απούσα.

Αυτό δεν είναι ο ρόλος ενός αρχαιολόγου.
Είναι ο ρόλος ενός γραφειοκράτη με τίτλο επιστημονικό.

Ο κ. Γιάννης Βρούτσης, Υφυπουργός Αθλητισμού και εκλεγμένος Βουλευτής Κυκλάδων, γνωρίζει πολύ καλά την υπόθεση καθώς κατάγεται από το νησί το οποίο επισκέπτεται για άλλους λόγους. Μέχρι σήμερα, όμως, δεν έχει πάρει καμία δημόσια θέση.

Οφείλει να απαντήσει:

– Συμφωνεί με τη μεταφορά των Κούρων στο μουσείο;
– Θεωρεί αποδεκτή την απουσία φύλαξης και σήμανσης της Πορτάρας;
– Πιστεύει ότι η «ανάδειξη» των μνημείων επιτυγχάνεται με την αποκοπή τους από το φυσικό τους περιβάλλον;

Αν ναι, να το δηλώσει δημόσια.
Αν όχι, να πάρει ευθύνη απέναντι στις αποφάσεις που λαμβάνονται.

Γιατί η σιωπή σε τέτοια ζητήματα είναι συνενοχή.

Δεν είναι πολιτιστική διαχείριση. Είναι καταχρηστική εξουσία.

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων δεν λειτουργεί με επιστημονικούς ή ηθικούς όρους.
Λειτουργεί με όρους αποκοπής, αυταρχισμού και διοικητικής αλαζονείας.

– Απούσα όπου απαιτείται παρουσία (Πορτάρα).
– Παρούσα και αδιάλλακτη όπου απαιτείται ταπεινότητα και ακρόαση (Φλεριό).

Αυτό δεν είναι υπηρεσία πολιτισμού.
Είναι μηχανισμός ακύρωσης του νοήματος του τόπου.

Ζητάμε:

– Την άμεση φύλαξη, σήμανση και ουσιαστική προστασία της Πορτάρας.
– Την οριστική ανάκληση της απόφασης μετακίνησης των Κούρων.
– Τον σεβασμό της τοπικής κοινωνίας και της ιστορικής ρίζας των μνημείων.
– Τον επαναπροσδιορισμό της Εφορείας: από μηχανισμός μεταφοράς, να ξαναγίνει φύλακας μνήμης.
– Την σαφή και δημόσια τοποθέτηση του Υφυπουργού Αθλητισμού.

Γιατί εμείς δεν θα επιτρέψουμε να δοξάζεται κανείς κρυπτόμενος.
Και δεν θα αφήσουμε τις ρίζες να ξεριζωθούν στο όνομα καμίας “ανάδειξης”.

Τα μνημεία δεν είναι διακόσμηση για τις βιτρίνες.
Είναι σώματα ιστορίας που ανήκουν στον ζωντανό τόπο.

Και η Νάξος δεν είναι ντεκόρ.
Ούτε οι Κούροι χειραποσκευές”.

(*) Με τιμή, Αντώνης Σέργης
Μέλος Εθνικού Συμβουλίου από το Νότιο Αιγαίο
Κίνημα Δημοκρατίας

Μάρκος Καφούρος για την Πορτάρα Νάξου: “Ανεπίτρεπτες εικόνες βεβήλωσης, απαιτείται άμεση προστασία”

0

Η προστασία των μνημείων δεν είναι πολυτέλεια – είναι ευθύνη. Με αφορμή τις πρόσφατες καταγγελίες για απαράδεκτες συμπεριφορές στον αρχαιολογικό χώρο της Πορτάρας στη Νάξο, ο βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Μάρκος Καφούρος, φέρνει το θέμα στο προσκήνιο με κοινοβουλευτική παρέμβαση, ζητώντας άμεσες απαντήσεις και μέτρα.

Αναφορά… 

Ο βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Μάρκος Καφούρος, κατέθεσε αναφορά προς την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, με αφορμή περιστατικά βεβήλωσης στον αρχαιολογικό χώρο της Πορτάρας στη Νάξο, όπως καταγράφηκαν πρόσφατα σε εικόνες και καταγγελίες πολιτών.

Σύμφωνα με όσα ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, επισκέπτες φέρονται να σηκώνουν κομμάτια μαρμάρου και να πραγματοποιούν πικ-νικ πάνω στα αρχαία, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία στην τοπική κοινωνία και έντονες αντιδράσεις.

Ο κ. Καφούρος, υπογραμμίζοντας πως η Πορτάρα δεν είναι απλώς ένα τουριστικό αξιοθέατο αλλά ένα εμβληματικό σύμβολο της ελληνικής και παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, ζητά από την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού να απαντήσει σε δύο κρίσιμα ερωτήματα:

  1. Εάν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων σκοπεύει να λάβει τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας.

  2. Ποια ακριβώς μέτρα σχεδιάζονται και πότε αναμένεται η υλοποίησή τους.

«Η Πορτάρα ανήκει σε όλους μας, αλλά πάνω από όλα χρειάζεται σεβασμό και προστασία», σημειώνει ο βουλευτής, ζητώντας ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη διατήρηση της ακεραιότητας και της αξιοπρέπειας του μνημείου.

📎 Επισυνάπτεται η πλήρης αναφορά προς το Υπουργείο Πολιτισμού.

Αναφορά – 30.07.2025

#Πορτάρα #Νάξος #ΑρχαιολογικοίΧώροι #ΜάρκοςΚαφούρος #ΥπουργείοΠολιτισμού #Κυκλάδες #ΠολιτιστικήΚληρονομιά #Βανδαλισμοί #naxospress

Ελ. Ψυχογιού: ” Λευτεριά στην Παλαιστίνη και Λευτεριά στην Αμοργό γιατί χουντιάσαμε!”

0

Πολλοί Αμοργιανοί έχουν εκφράσει την αλληλεγγύη τους στην Παλαιστίνη με πολλούς και διαφόρους τρόπους. Τα επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής δεν εκφράζουν ούτε την Αμοργιανή κοινωνία, ούτε τον αγώνα κατά της γενοκτονίας του Παλαιστινιακού λαού.

Της Ελευθερίας Ψυχογιού (#) 

Παντού γίνονται διαμαρτυρίες για την Παλαιστίνη και καλώς γίνονται, διότι η γενοκτονία είναι έγκλημα, καθώς και η σιωπηρή αποδοχή του. Εντούτοις κάθε πολιτική παρέμβαση πρέπει να έχει ένα πλαίσιο. Το να πας και να σηκώσεις ένα πανό 2.30 τα ξημερώματα, αφού όλοι έχουν καταναλώσει ένα σκασμό αλκοόλ και μέσα σε τόσο κόσμο, θα βρεθεί και αυτός που θα σου στην πέσει και δημιουργείς μια συνθήκη  έντασης, που σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται. Έλα νωρίς, μίλα με τους διοργανωτές και τους μουσικούς και κάντο όπως πρέπει.

Αυτός  που έριξε την μπουνιά στην κοπελιά που κρατούσε την σημαία, δεν είχε καμία απολύτως σχέση με την Αμοργό. Ήταν ένας καλοντυμένος τύπος και υπάρχει και βίντεο και φωτογραφία του.  Όταν στηρίζεις την Ειρήνη δεν απαντάς με το να πετάς το  οτιδήποτε  στο κεφάλι κανενός, ακόμη και αν αυτό που λέει είναι άστοχο. Από κει και μετά η κατάσταση ξέφυγε και στράφηκαν   ‘όλοι εναντίον όλων, ακόμη και Αμοργιανοί εναντίον  Αμοργιανών. Ήρθε και ο Αντιδήμαρχος με την υδροφόρα. Να ρίξει νερό πού; Είναι λάθος όλο αυτό!

Οι λιμενικοί γίνανε σάκος του μποξ  ενώ προσπαθούσαν να ηρεμίσουν την κατάσταση. Προσωπικά ντρέπομαι και γι’ αυτό.

Αποκάλεσαν Αμοργιανά  παιδιά φασίστες, που μόνο φασίστες δεν είναι, ντροπή τους όσοι το έκαναν, διότι το να σε λένε φασίστα ενώ δεν είσαι, δεν καταπίνεται κι αυτό εύκολα.

Από κει και πέρα στοχοποιήθηκαν  ντόπιοι, εργαζόμενοι και διαμένοντες στο Δημοτικό Κάμπινγκ και γι’ αυτό έχει τεράστια ευθύνη η Δημοτική Αρχή.

Στο 12ο Δημοτικό Συμβούλιο η πρόεδρος δεν μου επέτρεψε να μιλήσω. Δεν προσβλήθηκε η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου με όσα ειπώθηκαν από τον  Αντιδήμαρχο. Δεν τον διέκοψε ποτέ που μιλώντας για τα επεισόδια είπε: «ότι εμείς οι παλιοί είμαστε άγριοι και τα λύνουμε αλλιώς.» Εγώ με πολύ ευγένεια ζήτησα το λόγο και δεν μου τον έδωσε γιατί δεν θέλουν να ακούγεται η άποψη της αντιπολίτευσης  και καμία άλλη εκτός από την δική τους. Αυτό είναι έλλειμα δημοκρατίας. Αν θέλει η πρόεδρος να εφαρμόζει τον κανονισμό κατά γράμμα πρέπει να το κάνει για όλους και όχι μόνο για την αντιπολίτευση.

Ζητάω το λόγο στο 12.20 https://www.youtube.com/watch?v=6buaccVzouI&t=2353s και μου τον αρνείται. Λέω : «Θέλω να εκφράσω την άποψη μου.» και μου λέει «Όχι ΔΕΝ  μπορείτε!» Δηλαδή ότι είπε ο Αντιδήμαρχος καθαριότητας είχε να κάνει μόνο με την καθαριότητα; Ας ξαναδιαβάσει η πρόεδρος τον κανονισμό και κυρίως το άρθρο 10 παρ. 2 του κανονισμού.

Επίσης το να στοχοποιεί ο Δήμαρχος Αμοργού καταστήματα και εργαζόμενους και να τους αποκαλεί και «χλέμπα» είναι τεράστια ντροπή. Σοβαρά τώρα θα ζητούν οι επαγγελματίες πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων για να προσλάβουν εργαζόμενους;  Ποια εποχή φαντασιώνεται  ο Δήμαρχος Αμοργού, της Χούντας; Γιατί μόνο στην Χούντα ψάχνανε ανθρώπους πολιτικοποιημένους για το πού μένουν, για το που δουλεύουν και για ποια είναι η πολιτική τους ταυτότητα.  Αν κάποιοι κατηγορούνται για κάτι αυτό θα το ψάξει η Αστυνομία, το Λιμενικό ,  ο Δήμαρχος τι ακριβώς κάνει; Γιατί τρομοκρατεί εργαζόμενους και στοχοποιεί μαγαζιά;

Στην Αμοργό υπάρχουν τρία κάμπινγκ. Το δημοτικό και δύο ιδιωτικά. Για πρώτη φορά σε όλες τις δεκαετίες λειτουργίας του δημοτικού κάμπινγκ δεν υπάρχει νυχτερινή βάρδια και αυτό είναι ευθύνη της δημοτικής αρχής και μόνο. Αν πάθει κάτι κάποιος το βράδυ, αν θέλει να μπει, πού θα απευθυνθεί ;  Ως εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος στο Δημοτικό Κάμπινγκ Αμοργού  για ένα χρόνο, είχα πλαίσιο λειτουργίας, είχα τους απαιτούμενους εργαζόμενους, είχα ένα σωρό πρωτόκολλα, γράφτηκαν καλά σχόλια, είχα τεράστιο σεβασμό στους διαμένοντες και στην αμοργιανή κοινωνία.

Στο Δημοτικό Κάμπινγκ όπως και στα άλλα δύο μένουν και άνθρωποι που δουλεύουν στην Αμοργό σεζόν, γιατί δεν έχουν κάπου άλλου να μείνουν.  Μόνο στο Δημοτικό Κάμπινγκ ο Δήμαρχος στοχοποίησαι εργαζόμενους, οι οποίοι και καταγεγραμμένοι είναι ως διαμένοντες και έχουν κάθε λόγο να διαμαρτύρονται για τις συνθήκες διαμονής τους. Το «Αν δεν σας αρέσει να μην έρχεστε» δεν είναι απάντηση κ. Δήμαρχε. Το να κλείσετε το Δημοτικό Κάμπινγκ δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα. Θα δημιουργήσει πολλά άλλα. Ωστόσο πρέπει να λειτουργεί με ένα σωστό πλαίσιο, το οποίο σκοπίμως δεν υπάρχει, διότι είναι προφανές ότι κάποιοι θέλουν να το απαξιώσουν.

Δεδομένου ότι  κάποιοι _ευτυχώς όχι όλοι_ νοιάζονται μόνο τα φράγκα τους  και μόνο σε αυτή την λογική μπορούν να  σκεφτούν,   ρωτώ : Τι αφήνει στο νησί ένας διαμένοντας στο δημοτικό κάμπινγκ και τι κάποιος  που θα κατέβει από ένα κρουαζιερόπλοιο για μια μέρα;

Εν κατακλείδι η Αμοργός είναι ένα νησί, που έχει πολιτισμό, ταυτότητα, παράδοση και μια απίστευτη ομορφιά. Κάθε νησί είναι οι άνθρωποι του. Αυτοί που διαφυλάσσουν την ψυχή του και αυτοί που την πουλούν στον διάολο. Αν η Αμοργός δεν έχει γίνει ακόμα ίσωμα είναι γιατί κάποιοι υπερασπιζόμαστε την ταυτότητα της και είμαστε αρκετοί.

Τελειώνοντας θα πω:

Λευτεριά στην Παλαιστίνη   και λευτεριά στο τόπο μας από πρακτικές και νοοτροπίες που δεν του αξίζουν!

(*) Η Ελευθερία Ψυχογιού είναι Δημοτική Σύμβουλος στο Δήμο Αμοργού

 

Νάξος (Δαμαριώνας): ΗΧΟ-ΤΟΠΙΑ 2025 στη βρύση Αδησαρού, ένα μουσικό και ιστορικό ταξίδι

0

Η Νάξος συνεχίζει να εντυπωσιάζει με τις ποιοτικές πολιτιστικές δράσεις του καλοκαιριού. Μία από αυτές είναι τα «ΗΧΟ-ΤΟΠΙΑ 2025», μια ιδιαίτερη εκδήλωση στη Βρύση Αδησαρού που συνδυάζει την ιστορική ξενάγηση με μια ατμοσφαιρική jazz συναυλία.

Η εκδήλωση της 2ας Αυγούστου υπόσχεται ένα μαγικό απόγευμα και βράδυ, όπου η μουσική συναντά τη μνήμη του τόπου και την τέχνη των αισθήσεων. Μια πολιτιστική εμπειρία που δεν πρέπει να χάσετε!

Σάββατο 2 Αυγούστου 2025
Βρύση Αδησαρού – Νάξος
Έναρξη: 19:00 | Είσοδος ελεύθερη

Η μαγεία της τζαζ συναντά την παράδοση και την ιστορία, στη Βρύση Αδησαρού, σ’ ένα ιδιαίτερο καλοκαιρινό γεγονός που ενώνει το παρελθόν με το παρόν μέσα από την ξενάγηση και τη μουσική δημιουργία.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει:

19:00 – Ξενάγηση στον Ναό Αγίου Γεωργίου Λαθρήνου
19:30 – Ξενάγηση στον Ναό Αγίου Ιωάννου Θεολόγου
20:30 – Συναυλία “Ήχοι που ονειρεύονται”

Μια μουσική εμπειρία με τζαζ αυτοσχεδιασμούς και ήχους εμπνευσμένους από τη Βραζιλία, την Αργεντινή και την Ελλάδα, με την εξαιρετική ερμηνεύτρια Παναγιώτα Χαλουλάκου στη φωνή και τον Λευτέρη Κορδή στα πλήκτρα και synthesizers.

Μια εκδήλωση που αποδεικνύει ότι η πολιτιστική εμπειρία μπορεί να είναι και ψυχαγωγική και εκπαιδευτική — και πάνω από όλα, ανοιχτή σε όλους.

Συνδιοργάνωση:

  • Πολιτιστικός Σύλλογος Δαμαριώνα «Η Δάμαρις»

  • Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

  • Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων

Υποστήριξη: Αιγαίο Πολιτισμός & Τέχνες

Παραγωγή: YRIA Art Platform