Πισπιλίτα, μια χορτόπιτα χωρίς φύλλο από το Μέτσοβο. Φτιάχνεται ακόμα και σήμερα σχεδόν κάθε εβδομάδα, καθώς είναι ευέλικτη και ετοιμάζεται με ό,τι πρασινάδα προσφέρει η κάθε εποχή. Σχετικά εύκολη και γρήγορη, χορταίνει πολλά στόματα και είναι γευστικότατη.
Η Παυλίνα Κουτσαμάνη την ετοίμασε για τον “Γαστρονόμο”. Εχει καθαρίσει, πλύνει και ψιλοκόψει (με μια ψαλίδα παρακαλώ) όλα τα λάχανα της πισπιλίτας, αλλά δεν τα έχει σχολαστικά στραγγίξει. «Αν η λαχανόπιτα είναι απλωτή, δηλαδή με φύλλα, τότε πρέπει να είναι στεγνά τα λάχανα για να μη μουλιάσουν τα φύλλα, αλλά στην πισπιλίτα χρειάζεται λίγη από την υγρασία τους», εξηγεί. Το κόψιμο σε μικρά τετράγωνα κομμάτια (Φωτογραφία: Χριστίνα Γεωργιάδου) με την ψαλίδα είναι θέαμα πρωτοφανές στους μη Μετσοβίτες, όμως με αυτό ψιλοκόβονται εδώ όλες οι πρασινάδες, τα μυρωδικά αλλά και οι πίτες!
Για να ετοιμάσουμε την πισπιλίτα, μια χορτόπιτα χωρίς φύλλο πλένουμε και ψιλοκόβουμε το σπανάκι, τα σέσκουλα και τα λάπατα.
Τα πράσα τα ψιλοκόβουμε ξεχωριστά, τα βάζουμε σε κατσαρόλα με νερό που να τα καλύψει κατά 3-4 εκ. και τα βράζουμε για περίπου 15 λεπτά, μέχρι να μαλακώσουν.
Τα υπόλοιπα χόρτα τα βάζουμε σε μια λεκάνη με λίγο αλάτι, τα τρίβουμε με τα χέρια και τα αφήνουμε να στραγγίξουν ελαφρώς μέσα σε σουρωτήρι, για 5-10 λεπτά.
Τα ξαναβάζουμε στη λεκάνη, προσθέτουμε τα πράσα, τα φρέσκα κρεμμυδάκια, τη φέτα, τον τραχανά και τα 200 ml ελαιόλαδο και ανακατεύουμε καλά με τα χέρια.
Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 200°C.
Λαδώνουμε πολύ καλά το ταψί και το ραντίζουμε με λίγο νερό.
Πασπαλίζουμε τον πυθμένα με καλαμποκάλευρο, ώστε να τον καλύψει με ένα λεπτό στρώμα.
Αδειάζουμε εκεί το μείγμα της γέμισης και προσθέτουμε 400 ml νερό ζεστό (όχι καυτό).
Το νερό βοηθά να μουσκέψει το καλαμποκάλευρο της βάσης, αλλά και να φουσκώσει ο τραχανάς της γέμισης.
Πιέζουμε καλά τη γέμιση με τις παλάμες μας και πασπαλίζουμε με τόσο καλαμποκάλευρο ώστε να την καλύψει καλά, να μη φαίνεται η γέμιση.
Αφήνουμε την πίτα στην άκρη για 20 λεπτά, για να τραβήξει τα υγρά το καλαμποκάλευρο και να δείχνει βρεγμένο.
Ραντίζουμε με τα 100 ml ελαιόλαδο, φουρνίζουμε και ψήνουμε για 1 ώρα και 30 λεπτά.
Ο χρόνος μοιάζει υπερβολικός, αλλά δεν είναι, καθώς το καλαμποκάλευρο, νοτισμένο με τα υγρά της γέμισης και το λάδι, δεν καίγεται εύκολα, ενώ στο διάστημα αυτό θα μαλακώσουν καλά και τα χόρτα.
Η πίτα πρέπει να ροδίσει ωραία στην επιφάνεια, που θα γίνει τραγανή και απολαυστική.
Τη σερβίρουμε χλιαρή ή κρύα, κομμένη σε μικρά τετράγωνα κομμάτια.
Η συνταγή πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Γαστρονόμος, τεύχος 213.
«Απεργιακό λουκέτο» βάζουν στη χώρα σήμερα Τετάρτη ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ και ΠΑΜΕ στο πλαίσιο γενικής 24ωρης πανελλαδικής απεργίας που έχουν προκηρύξει, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στην εισοδηματική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση.
Στην κινητοποίηση συμμετέχουν το προσωπικό των δημοσίων νοσοκομείων και του ΕΚΑΒ, οι καθηγητές και οι δάσκαλοι, καθώς και οι δικαστικοί υπάλληλοι.
Επίσης, οι εργαζόμενοι στα υπουργεία, στις εφορίες, στην τοπική αυτοδιοίκηση, στα ασφαλιστικά ταμεία και τις πολεοδομίες.
Tη συμμετοχή του κλάδου των τραπεζοϋπαλλήλων στην πανελλαδική 24ωρη απεργία ανακοίνωσε και η ΟΤΟΕ.
Οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ θα πραγματοποιήσουν στάσεις εργασίας από την έναρξη της βάρδιας έως τις 9 το πρωί και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας.
Τις ίδιες ώρες δεν θα κυκλοφορούν και οι συρμοί του μετρό, καθώς οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αποφάσισαν στάση εργασίας, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι απεργοί και να μπορέσουν να μεταβούν στα συλλαλητήρια που έχουν προγραμματιστεί.
Κανονικά αναμένεται να εκτελεστούν τα δρομολόγια στις αστικές λεωφορειακές γραμμές, τις οποίες έχουν αναλάβει η Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής και τα ΚΤΕΛ.
Συμμετοχή στην 24ωρη απεργία αναμένεται να έχουν και οι σιδηροδρομικοί, οπότε θα πραγματοποιηθεί μέρος μόνο των δρομολογίων της Hellenic Train, συμπεριλαμβανομένου του προαστιακού, με προσωπικό ασφαλείας.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας τα πλοία θα παραμείνουν δεμένα στα λιμάνια, ενώ δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί αν στην κινητοποίηση θα λάβουν μέρος οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Συμμετοχή στην 24ωρη απεργία ανακοίνωσαν και οι οικοδόμοι.
Απροσπέλαστο για αρκετές ώρες θα καταστήσουν το κέντρο της Αθήνας οι απεργιακές συγκεντρώσεις. ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ και ΕΚΑ καλούν στις 11 το πρωί της Τετάρτης στην πλατεία Κλαυθμώνος, ενώ το ΠΑΜΕ έχει προγραμματίσει συλλαλητήριο μισή ώρα νωρίτερα στα προπύλαια του Πανεπιστημίου, με προσυγκεντρώσεις σε κεντρικά σημεία της πόλης. Συγκεντρώσεις έχουν προγραμματιστεί και σε όλες τις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της περιφέρειας.
Κοινό παρονομαστή των διεκδικήσεων των συνδικάτων αποτελούν αιτήματα όπως: η ουσιαστική αύξηση μισθών και συντάξεων, η αντιμετώπιση της ακρίβειας, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συμβάσεων, η λήψη μέτρων για την ασφάλεια στην εργασία, η ενίσχυση της δημόσιας υγείας και η αντιμετώπιση του οξύτατου προβλήματος της στέγασης.
Τετάρτη 20 Νοεμβρίου και όπως είναι γνωστό έχουμε απεργία των πλοίων σε συμπαράσταση στην απεργιακή κινητοποίηση που κάνουν τα μέλη της ΑΔΕΔΥ και ΓΣΕΕ. Πως θα κινηθούν τα πλοία; Η Blue Star Ferries προχώρησε σε ανακοίνωση σχετικά με τις αλλαγές στα δρομολόγια.
Για τις Κυκλάδες, το Delos θα παραμείνει δεμένο (για Παροναξία – Σαντορίνη) όπως και το Naxos (για Σύρο – Τήνο – Μύκονο) ενώ το Paros θα αναχωρήσει λίγο πριν τα μεσάνυχτα για Παροναξία και Μικρές Κυκλάδες. Αργά το βράδυ της Τετάρτης θα αναχωρήσει και το Αρτεμις στα ενδοκυκλαδικά (Τήνο – Ανδρο) ..
Αναλυτικά, η κίνηση των δρομολογίων στα πλοία της Blue Star Ferries
“Σας ενημερώνουμε ότι λόγω της 24ωρης απεργίας την Τετάρτη 20/11/2024, τα δρομολόγια των πλοίων μας θα διαμορφωθούν, ως ακολούθως:
BLUE STAR DELOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 20/11/2024, από Πειραιά 07:25, για Πάρο-Νάξο-Θήρα-Ίο-Νάξο-Πάρο- Πειραιά, δεν θα πραγματοποιηθούν.
BLUE STAR NAXOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 20/11/2024, από Πειραιά 07:30, για Σύρο-Τήνο-Μύκονο και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.
BLUE STAR PAROS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:30, για Πάρο 03:40-04:00, Νάξο 04:50-05:10, Δονούσα 06:20-06:30, Αιγιάλη 07:10-07:20, Δονούσα 08:00-08:10, Νάξο 09:20-10:00, Πάρο 10:45-11:15, Πειραιά 15:30. Η προσέγγιση στην Αστυπάλαια δεν θα πραγματοποιηθεί.
ΑΡΤΕΜΙΣ
Το δρομολόγιο του πλοίου από Σύρο 07:00 την Τετάρτη 20/11/24, για Σέριφο, Σίφνο, Κίμωλο, Μήλο, δεν θα πραγματοποιηθεί. Το πλοίο θα αναχωρήσει από Σύρο την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:59, για Τήνο 00:50-01:00, Άνδρο 03:00 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.
BLUE STAR 2
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:45, για Σύρο 03:35-03:50, Πάτμο 07:10-07:25, Λέρο 08:20-08:35, Κάλυμνο 09:35-09:55, Κω 10:40-11:10, Ρόδο 14:00 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:59, για Χίο 08:15-09:15, Μυτιλήνη 12:15 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
ΔΙΑΓΟΡΑΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Μυτιλήνη την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:59, για Χίο 03:00-03:45, Πειραιά 12:45 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
PREVELIS
Σας ενημερώνουμε ότι μετά τη λήξη της απεργίας την Τετάρτη 20/11/2024 και λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που θα επικρατούν στο Β. Αιγαίο σύμφωνα με προβλέψεις της Ε.Μ.Υ., τα δρομολόγια του F/B PREVELIS θα διαμορφωθούν ως ακολούθως:
ΠΕΜΠΤΗ 21/11
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22/11
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΛΑΥΡΙΟ
09:00
ΚΑΒΑΛΑ
00:30
ΛΗΜΝΟΣ
17:30
18:30
ΛΗΜΝΟΣ
05:00
06:00
ΚΑΒΑΛΑ
23:00
ΛΑΥΡΙΟ
14:00
BLUE STAR CHIOS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:59 και τα δρομολόγια μέχρι το Σάββατο 23/11/2024, θα διαμορφωθούν σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
ΤΕΤΑΡΤΗ 20/11
ΠΕΜΠΤΗ 21/11
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22/11
ΣΑΒΒΑΤΟ 23/11
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
23:59
ΘΗΡΑ
06:05
06:50
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
03:35
04:05
ΘΗΡΑ
06:05
06:45
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
10:00
11:00
ΚΑΣΟΣ
05:10
05:25
ΑΝΑΦΗ
08:05
08:15
ΣΗΤΕΙΑ
13:25
14:00
ΣΗΤΕΙΑ
07:25
08:00
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
11:15
12:15
ΚΑΣΟΣ
16:05
16:20
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
10:15
11:15
ΣΗΤΕΙΑ
14:30
15:00
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
17:30
18:00
ΘΗΡΑ
14:10
14:40
ΚΑΣΟΣ
17:00
17:15
ΡΟΔΟΣ
21:45
23:59
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
20:20
23:59
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
18:20
19:05
ΔΙΑΦΑΝΙ ΚΑΡΠ.
19:50
20:00
ΧΑΛΚΗ
21:30
21:45
ΡΟΔΟΣ
23:20
ΑΣΤΕΡΙΩΝ ΙΙ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:00, με άφιξη στο Ηράκλειο την 08:00 της επομένης.
ΕΛΥΡΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 20/11/2024 και ώρα 23:00, με άφιξη στα Χανιά την 07:00 της επομένης.
AERO HIGHSPEEDS & FLYINGCATS
Τα παρακάτω δρομολόγια δεν θα πραγματοποιηθούν:
Τετάρτη 20/11/2024
από Πειραιά 06:30 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 08:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 09:00 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Πόρτο Χέλι και επιστροφή
από Πειραιά 10:40 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 11:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 12:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 14:40 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 16:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 17:00 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Πόρτο Χέλι και επιστροφή
Πέμπτη 21/11/2024
από Πόρτο Χέλι 06:00 για Σπέτσες-Ερμιόνη-Ύδρα-Πόρο-Πειραιά
Σοκ στο χώρο της ακτοπλοϊας. Ποιος μπορεί να το πιστέψει. Ετσι ξαφνικά στα 42 του χρόνια.
Ο λόγος για τον cpt Χρήστο Τζουάνη με καταγωγή από τη Πάρο, ο οποίος με βάση πληροφορίες από τη σελίδα ellinikiaktoploia.net έπαθε καρδιακό επεισόδιο τα ξημερώματα της Τετάρτης 20 Νοεμβρίου.
Ήταν αξιωματικός σε επιβατηγά και ταχύπλοα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, έχοντας ταξιδέψει σε πολλούς προορισμούς των Κυκλάδων και του Αιγαίου γενικότερα. Η τελευταία του παρουσία ήταν στο τιμόνι του Saonisos ενός πλοίου που έχει αφήσει το στίγμα του στο Νότιο Αιγαίο.
Οπως διαβάζουμε σε ανάρτηση που έγινε στα social media και δη στη σελίδα του Αντώνη Λάζαρη
“Στο λιμάνι ακούστηκε μία ακόμα τραγική είδηση. Ο καπετάν-Χρήστος Τζουάνης έφυγε από την ζωή.
Ο άνθρωπος αυτός υπέστη το καλοκαίρι που μας πέρασε τα πάνδεινα. Βρέθηκε κυριολεκτικά στο μάτι του κυκλώνα στο περιστατικό της Άνδρου τον Δεκαπενταύγουστο.
Ο άνθρωπος έκανε ότι καλύτερο μπορούσε και γλύτωσε τα χειρότερα. Αντί για ευχαριστώ τον έστησαν στον τοίχο.
Η ψυχή του μόνο ξέρει πόσα πέρασε. Θερμά συλλυπητήρια στους δικούς του ανθρώπους, τους φίλους, τους ναυτικούς”.
Ο Δήμος πρόσφερε συνήθως χρήματα με τη μορφή επενδύσεων στις υποδομές του νησιού ααλλά έχει πλέον αλλάξει φιλοσοφία. Κίνηση που γίνεται στο πλαίσιο της “Επιχορήγησης Αθλητικών Συλλόγων και Σωματείων” για το 2024 και το συνολικό ποσό επιχορήγησης ανέρχεται στα 60.000 ευρώ και θα κατανεμηθεί σε 8 συλλόγους που έχουν έδρα τη Νάξο.
Η σχετική απόφαση ελήφθη χθες στη διάρκεια της συνεδρίασης στην Δημοτική Επιτροπή και μετά την εισήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου Οικονομικών κ Κατσαρά, η απόφαση ήταν ομόφωνη
Η απόφαση (σε μορφή pdf στο τέλος του άρθρου) αναφέρει τα εξής:
Εγκρίνει την εξειδίκευση της εγγεγραμμένης στον Κ.Α. 00-6735 πίστωσης με τίτλο
«ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ» στα πλαίσια της ετήσιας
επιχορήγησης και για την κάλυψη των αθλητικών αναγκών τους για το έτος 2024,
συνολικού ποσού 60.000,00 ευρώ, που αναλύεται ως εξής:
• Για τον ΑΠ.Α.Σ Νάξου τα Φανάρια το ποσό των 14.000 €
• Για τον Παναξιακό ΑΟΚ το ποσό των 13.000 €
• Για τον Παναξιακό ΑΟ το ποσό των 10.000 €
• Για τον Αθλητικού Μορφωτικού Συλλόγου Φιλοτίου το ποσό των 9.000 €
• Για τον Αθλητικό Σωματείο Απόλλων το ποσό των 5.000 €
• Για τον ΠΑΣ Νάξου το ποσό των 4.000 €
• Για τον Παναξιακό ΑΟΝ το ποσό των 2.500 €
• Για τον Αθλητικό Σκοπευτικό Σύλλογο το ποσό των 2.500 €
Σημαντικά διευρυμένο καλοκαιρινό πρόγραμμα για Ελλάδα θα προσφέρει το καλοκαίρι του 2025 ένας από τους τρεις δημοφιλέστερους τουρ οπερέιτορ στη Γερμανική αγορά, η alltours, με 4 νέα ξενοδοχεία σε Κρήτη και Ρόδο, περαιτέρω έμφαση σε μικρότερους νησιωτικούς προορισμούς της Ελλάδας, ενισχυμένες προκρατήσεις και διευρυμένο πτητικό πρόγραμμα. Ο τουρ οπερέιτορ έχει υψηλές προσδοκίες για τη νέα σεζόν, μετά την αύξηση 18% που κατέγραψε στις πωλήσεις για Ελλάδα το οικονομικό έτος 2023/24.
Στο νέο πρόγραμμα περιλαμβάνονται 4 νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα σε Κρήτη και Ρόδο. Το brand alltoura Club Hotels, που αποτελούν αποκλειστικά ξενοδοχειακά προϊόντα του alltours, διευρύνονται με την προσθήκη του alltoura Club Hotel Mare Blue & Village στην Κρήτη και του alltoura Club Hotel Kiotari Miraluna Resort στη Ρόδο. Επιπλέον, προστίθενται δύο νέα ξενοδοχεία allsun, το 4,5 αστέρων allsun Hotel Malia Beach το οποίο έπειτα από εκτενή ανακαίνιση θα ανοίξει την επερχόμενη καλοκαιρινή σεζόν, και το νεόδμητο πεντάστερο allsun Hotel Carolina Sun Beach το οποίο αναμένεται να ανοίξει τις πόρτες του τον Ιούλιο του 2025.
Με τις δύο αυτές προσθήκες, ο συνολικός αριθμός των ξενοδοχείων allsun ανεβαίνει σε 32. Επίσης, το πρόγραμμα Αποκλειστικών Συνεργατών για το καλοκαίρι του 2025 έχει διευρυνθεί για την Ελλάδα προσφέροντας αποκλειστικά ξενοδοχεία σε Ρόδο, Κρήτη, Κέρκυρα και Σάμο.
Η Ελλάδα βρίσκεται, μαζί με την Ισπανία και την Τουρκία, στους τρεις πρωταγωνιστές της ζήτησης για το καλοκαίρι. Στη χώρα μας, εκτός από την εκτενή προσφορά στους πιο περιζήτητους νησιωτικούς προορισμούς, την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω, ο alltours είναι ο μεγαλύτερος τουρ οπερέιτορ ως προς το εύρος χαρτοφυλακίου του στα μικρότερα Ελληνικά νησιά. Για το καλοκαίρι του 2025, διευρύνει περαιτέρω το πρόγραμμά του σε αυτά, στο Ιόνιο (Ζάκυνθος, Κεφαλονιά και Λευκάδα), στις Κυκλάδες (Νάξος και Πάρος) αλλά και στις βόρειες Σποράδες (Σκιάθος και Σκόπελος). Επιπλέον, στο πρόγραμμα για Ελλάδα, ο alltours προσφέρει προορισμούς κοντινούς στην Αθήνα (Πόρτο Χέλι, Ναύπλιο και Κόρινθος), στην Πελοπόννησο (Καλαμάτα και Κυλλήνη) και στη Θεσσαλονίκη ως σημείο εκκίνησης για ταξίδια στη Χαλκιδική και την Ολυμπιακή ριβιέρα.
Διευρυμένο είναι και το πτητικό πρόγραμμα του alltours σε όλες τις αγορές εξερχόμενου τουρισμού. Η εταιρία συνεργάζεται με 50 αερομεταφορείς και το καλοκαίρι του 2025 θα προσφέρει πακέτα διακοπών από 42 αεροδρόμια σε Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Βέλγιο, Ολλανδία, Δανία, Τσεχία και Πολωνία, με περίπου 4.800 εβδομαδιαίες αναχωρήσεις. Διευρυμένη χωρητικότητα προσφέρεται για Ελλάδα, Μαγιόρκα, Κανάρια Νησιά, Τουρκία, Αίγυπτο, Τυνησία και Βουλγαρία, ενώ προβλέπεται και η προσθήκη επιπλέον τσάρτερ από το Ντίσελντορφ προς Μαγιόρκα από τις αρχές Φεβρουαρίου, με αύξηση κατά την περίοδο των διακοπών του Πάσχα.
Παράλληλα, το πρόγραμμα διακοπών καθόλη τη διάρκεια του έτους περιλαμβάνει οκτώ θεματικές, εκ των οποίων δύο περιλαμβάνουν Ελλάδα: η «Greece & Cyprus» (Κρήτη, Ρόδος, Κως, Κέρκυρα, Λευκάδα/ Πάργα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθος, Πελοπόννησος, Αθήνα, Ολυμπιακή ριβιέρα/ Χαλκιδική, Θάσος, Σάμος, Σαντορίνη, Μύκονος, Σκιάθος, Κύπρος) και η «Türkiye & Eastern Mediterranean» (Τουρκική ριβιέρα, δυτικό Αιγαίο, Νότιο Αιγαίο, Βουλγαρία, Κροατία, Μαυροβούνιο).
Τάση για προκρατήσεις
Ο τουρ οπερέιτορ καταγράφει ισχυρή τάση για προκρατήσεις για το καλοκαίρι του 2025, σε «υψηλα επίπεδα ανάπτυξης» όπως αναφέρει, με βοηθητικό παράγοντα τις προσφορές που φτάνουν έως το 55% της αρχικής τιμής, και μπορούν να συνδυαστούν με άλλες εκπτώσεις και προσφορές οικογενειακών διακοπών. Οι προορισμοί με τις μεγαλύτερες προσφορές είναι η Αίγυπτος, η Τουρκία και η Βουλγαρία, ενώ μεγάλες προσφορές εντοπίζονται και σε Ελλάδα και Ισπανία.
Ταυτόχρονα καταγράφεται ξεκάθαρη τάση για πακέτα διακοπών με πτήσεις, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του ομίλου alltours, Willi Verhuven, ενώ το εύρος προσφοράς καταλυμάτων για το 2025 περιλαμβάνει από πολυτελή ξενοδοχεία, ξενοδοχεία για οικογένειες και αποκλειστικά για ενήλικες, και wellness resort μέχρι οικογενειακά ξενοδοχεία στην ύπαιθρο, διαμερίσματα, εξοχικές κατοικίες και θεματικά πάρκα. Επιπλέον θα προφέρεται μεγαλύτερο εύρος επιλογών για μοναχικούς ταξιδιώτες.
Συνολικά, το καλοκαίρι του 2025 θα προσφέρονται πάνω από 25.000 ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο.
+18% οι πωλήσεις για Ελλάδα το 2023/24
Κατά το περασμένο οικονομικό έτος 2023/24, ο alltours κατέγραψε αύξηση 18% στις πωλήσεις διακοπών στην Ελλάδα, αύξηση 15% στην Ισπανία η οποία ήταν ο προορισμό με τον υψηλότερο αριθμό κρατήσεων, ενώ η μεγαλύτερη δυναμική καταγράφηκε για Τουρκία και Αίγυπτο (από +30% καθεμία).
Η εταιρία πέτυχε αποτέλεσμα-ρεκόρ προ φόρων και αποσβέσεων ύψους 99,6 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας τα κέρδη της κατά 31% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (76,2 εκατ. ευρώ). Ο όμιλος κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις του κατά 16%, στα 2,322 δισ. ευρώ. Ο αριθμός των επισκεπτών αυξήθηκε κατά 17% στα 2,3 εκατ., ξεπερνώντας για πρώτη φορά το ετήσιο φράγμα των 2 εκατ. Η χειμερινή και η καλοκαιρινή σεζόν συνέβαλαν εξίσου, με αποτέλεσμα η εταιρία να πετύχει το καλύτερο αποτέλεσμα στην ιστορία των 50 χρόνων της.
Για δεύτερη φορά σε σύντομο χρονικό διάστημα η Δονούσα στη Βουλή..
Ερώτηση προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέθεσε ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Εμμ. Καφούροςσχετικά με την άνιση μεταχείριση που αντιμετωπίζει επί σειρά ετών η Δονούσααναφορικά με τις ακτοπλοϊκές της συνδέσεις, σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά των Μικρών Κυκλάδων.
Ο κ. Καφούρος επισημαίνει το χρόνιο και πάγιο αίτημα τόσο των επαγγελματιών όσο και των κατοίκων του νησιού, καθότι και στη νέα προκήρυξη της δρομολογιακής γραμμής Κατάπολα Αμοργού – Αιγιάλη Αμοργού – Δονούσα – Κουφονήσι – Σχοινούσα – Ηρακλειά – Νάξος, προβλέπεται τρεις φορές την εβδομάδα προσέγγιση του πλοίου στη Δονούσα, ενώ τα γειτονικά και όμορα νησιά Κουφονήσια, Σχοινούσα, Ηρακλειά έχουν προσέγγιση έξι φορές την εβδομάδα.
Ο βουλευτής Κυκλάδων ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:
Σε ποιους λόγους οφείλεται αυτή η ολοφάνερη διάκριση σε βάρος της Δονούσας σε σχέση με τα υπόλοιπα γειτονικά και όμορα νησιά;
Προτίθεστε να επανεξετάσετε άμεσα το δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας για επαναφορά των 6 προσεγγίσεων ανά εβδομάδα και στη Δονούσα, ούτως ώστε να αποκατασταθεί η ομαλή ακτοπλοϊκή της σύνδεση;
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, και την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚοινΣΕπ) “Travel in Art”, υποδέχεται στη Σύρο ομάδα φοιτητών-τριών του Πανεπιστημίου Worcester Polytechnic Institute (WPI) της Μασαχουσέτης (ΗΠΑ), που θα εκπονήσουν εργασίες “τύπου project” στο πλαίσιο του Προγράμματος “Interactive Qualifying Project – IQP Program” του WPI, και της μεθόδου “project-based learning” που το WPI περιλαμβάνει, εκτεταμένα, στο πρόγραμμα εκπαίδευσης νέων μηχανικών. H εξαιρετική χρήση της μεθόδου αυτής έχει δώσει στο WPI σημαντική αναγνώριση τόσο στην Αμερικανική αγορά εργασίας όσο και διεθνώς.
Η συνεργασία αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο της υποστήριξης που το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και η τοπική κοινωνία της Σύρου (το Επιμελητήριο, ο Δήμος Ερμούπολης και άλλοι τοπικοί φορείς και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών) παρέχουν στο Κέντρο “WPI Syros, Greece Project Center – IQP” που το WPI ιδρύει στη Σύρο. Το “Interactive Qualifying Project – IQP του WPI δίνει στις φοιτήτριες και στους φοιτητές του τη δυνατότητα να ασχοληθούν με πραγματικά προβλήματα σε διάφορες τοποθεσίες παγκοσμίως, συνεργαζόμενοι με τοπικούς φορείς και κοινωνίες.
Το νέο Project Center στη Σύρο, αποτελεί μέρος αυτού του εγχειρήματος και θα προσφέρει σε φοιτητές του WPI την ευκαιρία να εργασθούν σε σημαντικά projects και θέματα με αντίκτυπο στις νησιωτικές κοινωνίες και οικονομίες, και στα δύο Πανεπιστήμια να συνεργασθούν στον εντοπισμό αυτών των θεμάτων και στην υποστήριξη και επίβλεψη της εργασίας των φοιτητριών και φοιτητών του WPI.
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συνδέεται άλλωστε ήδη με Μνημόνιο Συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο WPI (από το καλοκαίρι του 2024), το οποίο προβλέπει κοινές ερευνητικές δράσεις και ανταλλαγές ερευνητών και φοιτητών. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και οι συνεργαζόμενοι φορείς είναι υπερήφανοι για αυτή τη συνεργασία, που προβλέπεται να συνεχιστεί στα επόμενα χρόνια, και προσβλέπουν στα αποτελέσματα που θα προκύψουν, τόσο για τα δύο Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, όσο και για τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία.
Ο φετινός κύκλος του προγράμματος υλοποιείται με την διαμονή στη Σύρο 12 φοιτητριών και φοιτητών του WPI, για διάστημα μηνών, 20 Οκτωβρίου – 14 Δεκεμβρίου 2024.
Οι φοιτητές έχουν χωριστεί σε τρεις (3) ομάδες που υλοποιούν τρία (3) διακριτά projects:
“Improving Waste Management on Syros”: Με την υποστήριξη της ερευνητικής κοινότητας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
To project διερευνά το πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων σε ένα νησιωτικό και τουριστικό περιβάλλον, μελετώντας τα δεδομένα από την υφιστάμενη λειτουργία του συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, για να προτείνει ρεαλιστικές προτάσεις και λύσεις που αξιοποιούν την τεχνολογική καινοτομία και ευθυγραμμίζονται με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για περιορισμό της υγειονομικής ταφής απορριμμάτων και την ενίσχυση της ανακύκλωσης.
“Telling the Story of Aegean Gastronomy”: Με την υποστήριξη του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Τα νησιά του Αιγαίου παράγουν μία εξαιρετική ποικιλία προϊόντων που διακρίνονται για το συνδυασμό της γεύσης, της ποιότητας και της μοναδικότητας τους. Για τη αξιοποίηση αυτού του πλεονεκτήματος των νησιών, το Επιμελητήριο Κυκλάδων, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, έχουν συστήσει την πρωτοβουλία Aegean Cuisine, ένα δίκτυο επιχειρήσεων-μελών τους στα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων αντίστοιχα, στόχος του οποίου είναι να παρουσιάσει στους επισκέπτες τον εξαιρετικό πλούτο των αιγαιοπελαγίτικων τροφίμων και του κρασιού.
Το project θα ερευνήσει και θα συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικά με παρόμοιες γαστρονομικές επωνυμίες και πρωτοβουλίες προώθησης τους τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Θα ερευνήσει και θα καταγράψει τα σημαντικότερα κανάλια προώθησης και επικοινωνίας θεμάτων που σχετίζονται με τη γαστρονομία, και των τοπικών προϊόντων, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
“The Doorways of Syros”: Με την υποστήριξη της ΚοινΣΕπ “Travel in Art” και του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Στην καθημερινή μας ζωή, δίνουμε ελάχιστη προσοχή στις πόρτες, τις κλειδαριές και τους μεντεσέδες τους. Αλλά στα μέσα του 19ου αιώνα, όταν στην Ερμούπολη κατασκευάστηκαν πολλά νεοκλασικά δημόσια κτίρια, εκκλησίες και ιδιωτικές κατοικίες, οι κάτοικοι ήξεραν πώς να «διαβάζουν» τις πόρτες της πόλης. Μπορούσαν να βγάλουν συμπεράσματα, από το σχεδιασμό και τη διακόσμηση μιας συγκεκριμένης πόρτας για το κύρος και τις φιλοδοξίες μιας οικογένειας, ή για την πρόσβαση (ή την έλλειψή της) στην πολιτική σκηνή και στην τοπική εξουσία, ή για να τους υπενθυμίζουν απλώς, καθώς έμπαιναν σε μια εκκλησία μέσα από μια πλούσια διακοσμημένη πόρτα, ότι η σωτηρία, ή η αιώνια καταδίκη βρισκόταν “πέρα από αυτήν”…
Το project θα καταγράψει και θα διερευνήσει την ιστορία των θυρών και των κλειδαριών στη Σύρο. H παρουσίαση αυτής της καταγραφής θα πάρει την μορφή ενός όμορφα σχεδιασμένου booklet, μιας διαδικτυακής έκθεσης ή κάποιου άλλου προϊόντος, που θα ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού, προσφέροντας μια συναρπαστική αφήγηση της αρχιτεκτονικής και κοινωνικής ιστορίας της Σύρου.
“Σπουδαία διεθνή διάκριση απέσπασε η Νάξος μας στα φετινά Greek Travel Awards που απονεμήθηκαν σε ειδική εκδήλωση στο Λονδίνο, μετά το τέλος της διεθνούς έκθεσης τουρισμού WTM 2024! Η Νάξος αναδείχθηκε σε κορυφαίο βιώσιμο προορισμό μέσα από συγκεκριμένη ποιοτική διαδικασία αξιολόγησης, ψηφοφορίας και επιλογής που επιμελείται ο ΕΟΤ”.
Η διεθνής έκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο αποτελεί παρελθόν. Η Νάξος και οι Μικρές Κυκλάδες έχουν κατακτήσει ένα σημαντικό βραβείο, αυτού του κορυφαίου βιώσιμου προορισμού μέσα από μία διαδικασία ψηφοφορίας όπου έλαβαν μέρος περισσότεροι από 40.000 επισκέπτες. Η Νάξος επικράτησε των Χίου – Αστυπάλαιας και ο Βαγγέλης Κατσαράς, αρμόδιος αντιδήμαρχος Τουρισμού χαμογελάει…
«Δεν μένουμε σε ευχολόγια, αλλά ενεργούμε σε πολλαπλά επίπεδα. Το πρόγραμμα προβολής μας επικεντρώνεται σε δραστηριότητες που μπορεί κανείς να απολαύσει πριν και μετά την υψηλή σεζόν», θα δηλώσει σε πρόσφατη συνέντευξη στην “Ραδιοφωνία Κυκλάδων 101,3″ και στην εκπομπή “Cyclades On Air” κάνοντας έναν μίνι απολογισμό της χρονιάς που πέρασε αλλά και της παρουσίας του Δήμου στην World Travel Market στο Λονδίνο. Μία έκθεση που ανοίγει τη νέα τουριστική σεζόν και έχουμε τα πρώτα δείγματα γραφής..
Η Νάξος και οι Μικρές Κυκλάδες προσπαθούν με σταθερά βήματα να ανοίξουν την σεζόν και κυρίως να αναβαθμίσουν την εμπειρία των επισκεπτών μέσα από τον βιώσιμο τουρισμό… Χαρακτηριστικό είναι ότι η πρόταση του Δήμου για τον σχεδιασμό και ανάδειξη Ολοκληρωμένου Πεζοπορικού Δικτύου στα πέντε νησιά του Δήμου προϋπολογισμού σχεδόν 400.000 ευρώ εγκρίθηκε .. Κάτι που σημαίνει βελτιώσεις του περιπατητικού δικτύου ως προς τη σήμανση και τη βατότητα, καθώς και λειτουργικές παρεμβάσεις όπως σκαλοπάτια, γεφυρώσεις, κιόσκια και καθιστικά, προκειμένου τα πεζοπορικά δίκτυα να καταστούν πιο ελκυστικά στους επισκέπτες.
Επίσης αναμένεται να δούμε σε πλήρη έκταση και τις δυνατότητες του e-naxios μία εφαρμογή που μπορεί να βελτιώσει την εικόνα που έχουν οι επισκέπτες για τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες καλύπτοντας ένα ολοκληρωμένο φάσμα πληροφορίας.
Η σεζόν έχει σιγά σιγά βελτιωθεί, ο Σεπτέμβριος ήταν ο καλύτερος όλων των εποχών για το Δήμο (+10,6% σε ακτοπλοϊκές αφίξεις και +32% οι αεροπορικές) αν και η κάμψη του δίμηνου Ιουλίου – Αυγούστου πρέπει να αναλυθεί μέσα από το σωστό πρίσμα και να υπάρχει η ανάλογη αντίδραση.
Παράλληλα, όπως τόνισε ο κος Κατσαράς γίνεται προσπάθεια να ανοίξει και η αγορά της Κρήτης μέσω αεροπορικής σύνδεσης(σ.σ. κάτι που είδαμε με επιτυχία με την Θεσσαλονίκη) ώστε η Νάξος να έρθει ακόμη πιο κοντά με ένα νησί που έχει πολλά κοινά ενδιαφέροντα…
Ακούστε την σχετική συνέντευξη που έδωσε ο κος Κατσαράς
Στα 8 στρέμματα ανεβάζουν την αρτιότητα των προς οικοδόμηση οικοπέδων για κατοικίες στη Μύκονο και τη Σαντορίνη και στα 30 και 40 στρέμματα αντίστοιχα για την ανέγερση ξενοδοχείων τα νέα ειδικά πολεοδομικά σχέδια που ετοιμάζει το αρμόδιο υπουργείο και τίθενται για διαβούλευση.
Πρόκειται για ένα διαφορετικό πλαίσιο δόμησης, αισθητά περιοριστικό στην ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων, ξενοδοχείων αλλά και κατοικίας, που στόχο έχει να βάλει όρια στα υπερκορεσμένα νησιά των Κυκλάδων, φωτογραφίζοντας το μοντέλο ανάπτυξης των επόμενων δεκαετιών.
Στο πνεύμα των πρωθυπουργικών εξαγγελιών για εξορθολογισμό της δόμησης που θα επιτευχθεί με την εκπόνηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων τα επόμενα 2 έως 3 χρόνια, συνιστώντας τη μεγαλύτερη πολεοδομική μεταρρύθμιση στην ιστορία του κράτους, η κυβέρνηση προχωρά στον καθορισμό κανόνων με στόχο να ενσωματώσει τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και να θωρακίσει οικισμούς που χρειάζεται να προστατευτούν από την ένταση της τουριστικής και οικιστικής δραστηριότητας η οποία υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των νησιών, το μέγιστο δηλαδή ανεκτό όριο επιβαρύνσεων που μπορεί να δεχτούν τα νησιά πέραν των οποίων παύει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στο περιβάλλον, στην οικονομία και την κοινωνία της, με αποτέλεσμα να ασκούνται αρνητικές πιέσεις στους μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες.
Η πρόταση
Για τα δύο Κυκλαδονήσια που αποτελούν τις ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού, τα προτεινόμενα μέτρα προβλέπουν ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων κατά προτεραιότητα εντός των οικισμών, αύξηση αρτιότητας σε τουριστικές εγκαταστάσεις με σταδιακό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης, κατάργηση παρεκκλίσεων αρτιότητας αλλά και περιορισμούς στο σύστημα των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς η πρόβλεψη είναι ότι οι νέες προς οικοδόμηση κατοικίες δεν θα μπορούν να ενταχθούν στο σύστημα Αirbnb.
Πλέγμα μέτρων σχεδιάζεται και στον τομέα των μεταφορών, καθώς το αυξημένο τουριστικό ρεύμα, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα μορφολογικά και γεωλογικά χαρακτηριστικά των νησιών και το προβληματικό οδικό δίκτυο, προκαλεί συνθήκες χάους στα λιμάνια και τα αεροδρόμια
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται παράλληλα μέτρα για όριο του στόλου οχημάτων ανά επιχείρηση, των οχημάτων που αποβιβάζονται στο λιμάνι, αλλά και έλεγχο του επιτρεπόμενου αριθμού αυτοκινήτων που μεταφέρουν τουρίστες στα τουριστικά καταλύματα (τύπου transfer).
Το τοπίο διαρθρώνεται σε κατά τόπους ενότητες, με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά και φυσιογνωμία, ως υποδοχείς ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού και γεωργικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα, καθορίζονται τρεις επιμέρους περιοχές τοπίου καλλιέργειας αμπελιών για τη Σαντορίνη, με προοπτική να εξελιχθούν σε ΠΟΠ, και συμπληρώνονται με μία επιπλέον ζώνη γεωργικής δραστηριότητας και συμβατών χρήσεων στην ανατολική ακτή της Θήρας.
Επίσης καθορίζονται ζώνες δραστηριοτήτων τουρισμού-αναψυχής σε συγκεκριμένες παραθαλάσσιες περιοχές που ήδη λειτουργούν ως τουριστικές (Περίσσα, Μονόλιθος) και ένας εμπορικός λιμένας στον γειτονικό Μονόλιθο.
Προβλέπονται, επίσης, αφαλατώσεις, αναβάθμιση μονάδας τριτοβάθμιας επεξεργασίας λυμάτων και αναπλάσεις παραλιακού μετώπου και αποκατάσταση χωματερής και για τη Μύκονο.
Σαντορίνη – ΕΠΣ
Ορια αρτιότητας
«Θα μπουν περιορισμοί στη δόμηση γιατί υπάρχουν πολλά νησιά που πρακτικά δεν έχουν οικοδομηθεί, οικισμοί που πρέπει να προστατευτούν», είχε δηλώσει προ εβδομάδων ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης προσθέτοντας: «Προτιμώ σε ένα νησί του Αιγαίου να “σπρώξω” τους ενδιαφερόμενους να αποκτήσουν ένα εξοχικό σε κάποιον οικισμό παρά να χτίζει ο καθένας σε ένα οικόπεδο 4 στρεμμάτων, όπου θέλει, όπως θέλει».
Στο πνεύμα αυτό οι προτεινόμενοι κανόνες -καθώς τα δύο σχέδια θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση για να οριστικοποιηθούν τους επόμενους μήνες και θα εγκριθούν με Προεδρικά Διατάγματα- ορίζουν την αρτιότητα για τα ξενοδοχεία στα 30 από 10 στρέμματα στη Μύκονο και αντίστοιχα στα 40 στρέμματα στη Σαντορίνη.
Σήμερα, δικαίωμα δόμησης τουριστικών εγκαταστάσεων στο νησί παρέχουν τα 8 στρέμματα που βρίσκονται σε ζώνη πλάτους 200 μέτρων από τους οικισμούς έως και τα 15 στρέμματα που βρίσκονται στις υπόλοιπες εκτός σχεδίου περιοχές, αποδεικνύοντας την αυστηρότητα των προτάσεων που επεκτείνονται και στην κατοικία.
Εδώ το ελάχιστο όριο αρτιότητας και στα δύο νησιά αυξάνεται στα 8 από τα 4 στρέμματα, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου στις τοπικές κοινωνίες.
Αυτό σημαίνει ότι μια έκταση που σήμερα προοριζόταν να δομηθεί για τουριστικό κατάλυμα (και χρειαζόταν, για παράδειγμα, 10 στρέμματα) με τη θέσπιση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) το μόνο που θα μπορεί κανείς να χτίσει (λόγω αύξησης της αρτιότητας στα 30 ή 40 στρέμματα) είναι ένα σπίτι (που θα χρειάζεται 8 στρέμματα).
Οι πολίτες της Μυκόνου και της Σαντορίνης ζητούν, ωστόσο, η αρτιότητα για την κατοικία να επιστρέψει στα 4 στρέμματα και εκτιμούν ότι το προτεινόμενο μέτρο πλήττει καίρια τις μικρές ιδιοκτησίες και εμποδίζει την ανέγερση ακόμη και πρώτης κατοικίας για τα παιδιά τους.
Εργα υποδομής
Το υπουργείο, ωστόσο, ανοίγει παράθυρο στην επικείμενη ρύθμιση μιλώντας για ευελιξία στον σχεδιασμό.
Επειτα από πέντε χρόνια η αρτιότητα του πολεοδομικού σχεδίου θα μπορεί, όπως αναφέρεται, να μειωθεί στο μισό και οι χρήσεις γης να επανεξεταστούν εφόσον διαπιστωθεί ότι έχουν εκτελεστεί τα προτεινόμενα από το πολεοδομικό σχέδιο έργα υποδομής (δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, αφαλατώσεις, χώροι στάθμευσης, δρόμοι, δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας κ.ά.). Ταυτόχρονα, προβλέπεται η απαγόρευση κολυμβητικών δεξαμενών σε όλες τις νέες άδειες λόγω λειψυδρίας.
Το ΕΠΣ προτείνει περιορισμένες επεκτάσεις οικισμών στις περιοχές Οία, Θόλος, Ημεροβίγλι, Θήρα, που δικαιολογούνται από τα πληθυσμιακά μεγέθη, ενώ για τη Μύκονο προβλέπονται επεκτάσεις κατά 363 στρέμματα προς την Ανω Μερά και κατά 118 στρέμματα για τη Χώρα, με πρόβλεψη για τις αναγκαίες υποδομές
Για τη Μύκονο ο συντελεστής δόμησης για τουριστικά καταλύματα μειώνεται από 0,15 σε 0,12 στην τουριστική ζώνη, αντιστοιχώντας σε 150 κλίνες και έως 0,10 στις υπόλοιπες ζώνες με 50 κλίνες.
Στη Σαντορίνη για τα τουριστικά καταλύματα ο συντελεστής δόμησης είναι 0,15 και αντιστοιχεί επίσης σε 150 κλίνες. Είναι αξιοσημείωτο ότι στην Καλντέρα για λόγους τόσο ασφάλειας από κατολισθητικά φαινόμενα όσο και προστασίας του τοπίου προτείνεται απαγόρευση της δόμησης.
Θα επιτρέπονται, για λόγους προστασίας, έργα αντιστήριξης των πρανών της Καλντέρας αλλά μόνο στα σημεία όπου υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης, λιμενικές εγκαταστάσεις, οδικές παρεμβάσεις κ.λπ.
O γενικός γραμματέας Χωρoταξίας του ΥΠΕΝ Ευθύμης Μπακογιάννης, που παρουσίασε τον σχεδιασμό στα δύο νησιά, δεν έκρυψε κατά την αποκάλυψη του προτεινόμενου πολεοδομικού σχεδίου ότι οι περιορισμοί δόμησης αναστέλλουν επενδυτικά σχέδια και στρατηγικές επενδύσεις τονίζοντας ότι είναι απόφαση του πρωθυπουργού να μπουν σε διαδικασία αναμονής μέχρι να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός και σε κάποιες περιοχές να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα της φέρουσας ικανότητας.
Οπου δεν έχουν θεσμοθετηθεί στρατηγικές επενδύσεις, ακόμη και να έχουν περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων, αυτές δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν, δήλωσε σε πείσμα του ακροατηρίου της Σαντορίνης που υποστήριξε ότι ιδιώτες έχουν ξεκινήσει να κάνουν γεωτρήσεις στην περιοχή της Βλυχάδας που δρομολογείται ένα αντίστοιχο έργο.
Ελεγχοι στην Καλντέρα
Πληγή και για τα δύο νησιά του Αιγαίου αποτελεί αναμφισβήτητα η αυθαίρετη δόμηση, η οποία έχει σοβαρές επιπτώσεις και στη φέρουσα ικανότητα.
Στη Μύκονο, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η αυθαιρεσία είναι ίση με τη νόμιμη δόμηση! Και στη Σαντορίνη, όμως, οι δείκτες δόμησης έχουν υπερκαλυφθεί είτε με νόμιμο είτε με παράνομο τρόπο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Δημοτική Κοινότητα Μυκονίων αντιστοιχούν 111 τ.μ. κτιρίων για κάθε μόνιμο κάτοικο, τα οποία με τις αυθαίρετες κατασκευές εκτινάσσονται στα 198 τ.μ. ανά κάτοικο.
Αντίστοιχα στην Ανω Μερά είναι 119 τ.μ. ανά κάτοικο και αυξάνονται στα 184,6 τ.μ. με τις αυθαιρεσίες, όταν το ανεκτό όριο δόμησης είναι 40-80 τ.μ. ανά κάτοικο!
Το ΥΠΕΝ κινείται, πάντως, προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης των πόρων από το Πράσινο Ταμείο από τα έσοδα μέσω προστίμων για αυθαίρετα και από τους διατιθέμενους πόρους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να αποκτήσει χρηματοδοτικά εργαλεία για την υλοποίηση των έργων υποδομής που απαιτούνται για να χωρέσει μεγαλύτερος αριθμός πληθυσμού.
Φρόντισε, πάντως, να στείλει και το μήνυμα του αδιεξόδου για όσους έχουν παραβεί τους πολεοδομικούς κανόνες.
«Οσοι χτίσανε μετά το 2011 έχουν λίγες ώρες ζωής», ανέφερε ο κ. Μπακογιάννης προαναγγέλλοντας νέο κύκλο ελέγχων την επόμενη εβδομάδα στα καταλύματα και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της Καλντέρας.
«Οχι άλλους επενδυτές»
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Σαντορίνης Νίκο Ζώρζο, η έντονη χωρική αταξία στο νησί προέκυψε «όχι γιατί δεν υπήρχε το πλαίσιο προστασίας, αλλά διότι η ασάφεια οδηγεί στην επιλογή της παρέκκλισης».
Η Σαντορίνη, όπως τόνισε κατά την παρουσίαση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, δεν χρειάζεται καμία νέα κλίνη, θέμα για το οποίο έχει πάρει ήδη απόφαση το δημοτικό συμβούλιο και έχουν συμφωνήσει και οι παραγωγικοί φορείς.
Εκείνο που χρειάζεται είναι ένα σχέδιο άρνησης της ανορθολογικής αυτής ανάπτυξης, με τους πολίτες να αντικρούουν ότι το φαινόμενο της αταξίας είναι αποτέλεσμα πίεσης των μεγάλων συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στο νησί, «την ώρα που ο Σαντορινιός δεν μπορεί να χτίσει».
Ο κ. Ζώρζος ζήτησε να προστατευτούν οι υπάρχουσες επιχειρήσεις εκείνων που έχουν επενδύσει και όχι των μελλοντικών επενδυτών. «Δεν χρειαζόμαστε άλλους επενδυτές, η Σαντορίνη έχει επενδύσεις. Χρειάζονται όμως εξορθολογισμός και υποδομές βελτίωσης του δημόσιου χώρου».
Χωρίς μεγάλη διάθεση συνεργασίας εμφανίστηκε ο δήμαρχος Μυκόνου Χρήστος Βερώνης. «Οι αιφνιδιασμοί και οι δυσάρεστες εκπλήξεις είναι συνεχείς», είπε στους μελετητές και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Και συνέχισε: «Η Μύκονος με το ισχύον πλαίσιο είναι αδόμητη κατά 53%. Ηδη έχει συντελεστεί εξοντωτική ρύθμιση εις βάρος της περιουσίας των Μυκονιατών και ελπίζουμε το πολεοδομικό σχέδιο να μην περιλαμβάνει τέτοιες αυθαιρεσίες».
Κατά τις πολύωρες παρουσιάσεις των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων οι κάτοικοι μίλησαν έξω από τα δόντια. Κάρφωσαν αυθαίρετα κτίσματα μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους, αποθήκες σε αμπελώνες που μετατράπηκαν σε διαμερίσματα, ζήτησαν να αποσυρθεί από τον βυθό της Σαντορίνης το «Sea Diamond», ενώ αναφέρθηκαν στην απειλή της λειψυδρίας που πλανάται πάνω από κάθε παραγωγική δραστηριότητα και βάζει σε κίνδυνο και τον τομέα της αγροτικής παραγωγής.
Αμπέλια – Κυκλάδες
Η μεγάλη μεταρρύθμιση
Ο πολεοδομικός σχεδιασμός, μέρος του οποίου είναι τα ΕΠΣ, αποτελεί συνταγματική επιταγή από το 1975 αλλά μέχρι σήμερα η Πολιτεία έχει καταφέρει να τον υλοποιήσει σε λιγότερο από το 30% της χώρας!
Το ΥΠΕΝ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και σε στενή συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ανέλαβε να υλοποιήσει τον πολεοδομικό σχεδιασμό για το 70% της χώρας που υπολείπεται με σχεδιαζόμενη διάρκεια υλοποίησης μέχρι το 2026, δηλαδή σε χρόνο ρεκόρ.
Οπως αναφέρει και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, αν δεν υπήρχαν οι πόροι του ΤΑΑ και η ανάληψη της ευθύνης από το ΤΕΕ, το υπουργείο και οι δήμοι της χώρας θα χρειάζονταν, με συντηρητικούς υπολογισμούς, σχεδόν 100 χρόνια για να ολοκληρώσουν, μαζί με τις ενδιάμεσες αναθεωρήσεις και δεδομένων των ρυθμών των τελευταίων δεκαετιών, τον πολεοδομικό σχεδιασμό στο σύνολο της επικράτειας.
Σήμερα, με βάση τον προγραμματισμό που έχει υποβληθεί και στην Ε.Ε., οι μελέτες, τα τοπικά και Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, που θα υλοποιήσουν τη συνταγματική επιταγή, θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2025.
Με την ολοκλήρωση των μελετών πολεοδομικού σχεδιασμού και τη δημοσίευση των αντίστοιχων Προεδρικών Διαταγμάτων, μαζί με τα υφιστάμενα σχέδια πόλης κ.λπ., ολόκληρη η έκταση της επικράτειας (πλην περιοχών που βρίσκονται εκτός σχεδιασμού) θα έχει αποτυπωμένους και συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης και δραστηριοτήτων.
Με λίγα λόγια, θα ξέρει τόσο η Πολιτεία όσο και ο κάθε ενδιαφερόμενος τι μπορεί να γίνει και πού, με ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις.