Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 34

Με τη θαλαμηγό των 500 εκατ. € στην Πάρο ο σεΐχης Αμπντουλάχ Μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναϊάν

0

Η Παροικιά της Πάρου έζησε το βράδυ της Πέμπτης μια σκηνή βγαλμένη από ταινία χολιγουντιανής λάμψης. Η κινητικότητα στο λιμάνι δεν άργησε να προδώσει ότι κάτι μεγάλο συμβαίνει: από το επιβλητικό tender που ερχόταν από το «Opera», ένα από τα πιο ακριβά και εντυπωσιακά σκάφη του κόσμου, αποβιβαζόταν ο πανίσχυρος υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, σεΐχης Αμπντουλάχ Μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναϊάν.

Το «Opera»: Ένα πλωτό θαύμα

Με μήκος 147 μέτρων και αξία που ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ, το «Opera» δεν είναι απλώς μια θαλαμηγός· είναι ένα κινητό παλάτι. Ναυπηγήθηκε πριν από δύο χρόνια στα περίφημα γερμανικά ναυπηγεία Lurssen με κόστος 400 εκατ. ευρώ και μπορεί να φιλοξενήσει 36 καλεσμένους σε 18 σουίτες, ενώ το πλήρωμα φτάνει τα 50 άτομα.

Το σκάφος διαθέτει τα πάντα: από γυμναστήριο, σάουνα και αίθουσα κινηματογράφου, μέχρι beauty salon και υπερσύγχρονα σαλόνια για χαλάρωση. Με ταχύτητα 18 κόμβων και δυνατότητα να διανύσει 5.000 ναυτικά μίλια χάρη στις δεξαμενές καυσίμου των 900.000 λίτρων, το «Opera» αποτελεί σύμβολο τεχνολογικής υπεροχής και ακραίας πολυτέλειας.

Δείπνο στην Παροικιά

Την Πέμπτη το βράδυ, ο σεΐχης επέλεξε να δειπνήσει στο γνωστό εστιατόριο Crios στην Παροικιά. Η παρέα του, μαζί με την προσωπική του ασφάλεια, ξεπέρασε τα 35 άτομα, ενώ για τη μεταφορά επιστρατεύθηκαν επτά μαύρα βαν που μετέφεραν τον ίδιο και τους καλεσμένους του στο εστιατόριο.

Εκεί, είχε προηγηθεί ειδική συνεννόηση με τη διεύθυνση του καταστήματος, ώστε να δημιουργηθεί προσωποποιημένο μενού που συνοδεύτηκε από εκλεκτές ετικέτες κρασιών. Το δείπνο κύλησε σε χαλαρή ατμόσφαιρα, με τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Παροικιάς να παρακολουθούν από μακριά με περιέργεια αλλά και θαυμασμό.

Μετά το δείπνο, η συνοδεία επέστρεψε στο λιμάνι, όπου τα tender του «Opera» περίμεναν να τους μεταφέρουν ξανά στη θαλαμηγό.

Μπάνια σε απομονωμένους κολπίσκους

Τις υπόλοιπες μέρες, ο σεΐχης προτιμά πιο ήσυχες αποδράσεις. Τα tender του σκάφους τον μεταφέρουν καθημερινά με μικρή παρέα σε απομονωμένους κόλπους της Πάρου, όπου απολαμβάνει μπάνια μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα. Η επιλογή της Ελλάδας για τις φετινές του διακοπές δείχνει τη δυναμική της χώρας ως προορισμού πολυτελείας για την παγκόσμια ελίτ.

Ο ισχυρός άνδρας των Εμιράτων

Ο σεΐχης Αμπντουλάχ Μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναϊάν, γεννημένος το 1972 στο Άμπου Ντάμπι, είναι υπουργός Εξωτερικών και αναπληρωτής πρωθυπουργός των ΗΑΕ. Είναι ο ένατος γιος του σεΐχη Ζαγιέντ Μπιν Σουλτάν Αλ Ναϊάν, του ιδρυτή των Εμιράτων, και θεωρείται ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Η προσωπική του περιουσία παραμένει αντικείμενο εικασιών· υπολογίζεται κάπου ανάμεσα σε 20 και 40 δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση. Παντρεμένος και πατέρας πέντε παιδιών, ο σεΐχης συνδυάζει την πολιτική του ισχύ με μια ζωή πολυτέλειας που συχνά προκαλεί εντύπωση στα διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Από την Κόστα Σμεράλντα στην Πάρο

Δεν είναι η πρώτη φορά που το «Opera» κάνει την εμφάνισή του στη Μεσόγειο. Πέρυσι είχε εντοπιστεί στη Σαρδηνία και την Κόστα Σμεράλντα, ωστόσο απέφυγε να δέσει σε μαρίνες, προτιμώντας πάντα να αγκυροβολεί ανοιχτά για μεγαλύτερη ιδιωτικότητα.

Φέτος, ο σεΐχης φαίνεται να προτίμησε την Ελλάδα, με την Πάρο να γίνεται ο νέος του «παράδεισος» για ολιγοήμερες καλοκαιρινές διακοπές.

Ένα νησί, δύο κόσμοι

Η παρουσία του «Opera» ανοιχτά της Παροικιάς είναι ίσως η καλύτερη απεικόνιση των δύο όψεων της Πάρου. Από τη μια, οι ντόπιοι και οι απλοί επισκέπτες που χαίρονται τη θάλασσα και τα σοκάκια του νησιού. Από την άλλη, η απόλυτη χλιδή και οι στιγμές αποκλειστικότητας που απολαμβάνει η παγκόσμια ελίτ, φέρνοντας την Πάρο στο επίκεντρο της διεθνούς προσοχής.

Το σίγουρο είναι ότι η εμφάνιση της «Opera» στα νερά των Κυκλάδων δεν θα περάσει απαρατήρητη, αφήνοντας πίσω της εικόνες πολυτέλειας, δύναμης και λάμψης που δύσκολα συναντά κανείς.

Με πληροφορίες από τη σελίδα protothema.gr 

#Πάρος #OperaYacht #Σεΐχης #LuxuryYachts #Κυκλάδες #ΑμπουΝτάμπι #Διακοπές

Επίδομα ενοικίου 200€ για υπαλλήλους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στο Περιφερειακό Συμβούλιο η πρόταση

0

Την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου στις 15:00 θα συνεδριάσει με τηλεδιάσκεψη το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, με ένα από τα βασικά θέματα της ημερήσιας διάταξης την παροχή χρηματικής ενίσχυσης για ενοικίαση κατοικίας στους υπαλλήλους της Περιφέρειας.

Το θέμα θα εισηγηθεί ο Αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Δωδεκανήσου, Νίκος Τσουκαλάς, ο οποίος αναμένεται να αναδείξει τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στη Ρόδο, τη Νάξο και σε πολλά ακόμη νησιά, προκειμένου να βρουν κατοικία με προσιτό ενοίκιο.

Το πρόβλημα της στέγης στα νησιά

Η ραγδαία μετατροπή κατοικιών σε τουριστικά καταλύματα έχει περιορίσει δραστικά την προσφορά ακινήτων για μόνιμη κατοικία, ενώ οι τιμές των ενοικίων έχουν εκτοξευθεί σε επίπεδα δυσβάσταχτα για τους περισσότερους υπαλλήλους. Η κατάσταση οδηγεί πολλούς εργαζόμενους σε αδιέξοδο και αποθαρρύνει νέες μετακινήσεις στελεχών στις υπηρεσίες των νησιών.

Τι προβλέπει η πρόταση

Η εισήγηση της Περιφέρειας προτείνει τη χορήγηση μηνιαίου ποσού 200€ σε υπαλλήλους με σχέση εργασίας Διοικητικού Δικαίου (ΔΔ), Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) και Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ). Δεν θα ενταχθούν οι ωφελούμενοι κοινωφελών προγραμμάτων και οι συμβασιούχοι ΣΜΕ.

Η ενίσχυση θα αφορά την κύρια κατοικία και η χορήγησή της θα εξετάζεται βάσει εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων (ύψος μισθώματος, τραπεζικές καταθέσεις, ακίνητη περιουσία, τυχόν εισοδήματα από μισθώματα κ.ά.), με την υποχρέωση προσκόμισης όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.

Περιορισμένοι πόροι, μεγάλες ανάγκες

Ο κ. Τσουκαλάς επισημαίνει ότι οι δυνατότητες της Περιφέρειας είναι περιορισμένες, καθώς οι απαραίτητες πιστώσεις θα πρέπει να εξασφαλιστούν μέσω περικοπών άλλων λειτουργικών δαπανών. Ωστόσο, σημειώνει ότι η Περιφέρεια έχει ήδη αξιοποιήσει αντίστοιχες διατάξεις στο παρελθόν για την προσέλκυση ιατρών, νοσηλευτών και διασωστών στα νησιά.

Επόμενα βήματα

Μετά την αρχική κατάθεση αιτήσεων από τους υπαλλήλους, θα προσδιοριστεί το απαιτούμενο ύψος πίστωσης και θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας, ώστε να δρομολογηθεί η καταβολή της παροχής.

Η συζήτηση αναμένεται με ενδιαφέρον, καθώς το μέτρο μπορεί να δώσει μια πρώτη ανάσα σε εργαζόμενους που βιώνουν έντονα το στεγαστικό πρόβλημα στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.

Με πληροφορίες από τη σελίδα rodiaki.gr

#ΠεριφέρειαΝοτίουΑιγαίου #Στέγαση #ΕπίδομαΕνοικίου #ΔημόσιοιΥπάλληλοι #Ρόδος #Νάξος #ΣτεγαστικόΠρόβλημα #Νησιά

Νάξος: Η Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου, ο εορτασμός στον Ιερό Ναό Παντανάσσης Νάξου

0

Η 31η Αυγούστου είναι ημέρα ξεχωριστή για την Ορθόδοξη Εκκλησία, καθώς τιμάται η Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου, του μοναδικού προσωπικού αντικειμένου που διασώθηκε από τη ζωή της Παναγίας. Πρόκειται για ιερό κειμήλιο μοναδικής αξίας και συμβολισμού, που συνδέεται με θαύματα και παραδόσεις αιώνων.

Η Ιστορία της Τιμίας Ζώνης

Σύμφωνα με την ιερή παράδοση, η Παναγία παρέδωσε την Τιμία Ζώνη στον Απόστολο Θωμά, λίγο μετά την Κοίμησή της. Αργότερα μεταφέρθηκε από τα Ιεροσόλυμα στην Κωνσταντινούπολη, όπου τοποθετήθηκε στην Αγία Σορό της Παναγίας των Χαλκοπρατείων.

Η ιστορία καταγράφει θαυμαστά γεγονότα, όπως εκείνο που αφορά τη βασίλισσα Ζωή, σύζυγο του αυτοκράτορα Λέοντα του Σοφού. Όταν άνοιξε η θήκη που φύλασσε τη Ζώνη, το ιερό κειμήλιο ακτινοβόλησε υπερφυσικά. Με την τοποθέτησή της επάνω στη βασίλισσα, θεραπεύτηκε από ακάθαρτο πνεύμα, γεγονός που ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη φήμη της Τιμίας Ζώνης ως πηγής θαυμάτων και προστασίας.

Κατά τους αιώνες, η Ζώνη τεμαχίστηκε και κομμάτια της φυλάχθηκαν σε διάφορους ναούς. Μετά την Άλωση της Πόλης από τους Σταυροφόρους το 1204, ορισμένα τεμάχια αρπάχτηκαν και μεταφέρθηκαν στη Δύση. Ωστόσο, ένα μέρος διασώθηκε και έφτασε με θαυμαστό τρόπο στη Μονή Βατοπεδίου στο Άγιο Όρος, όπου φυλάσσεται μέχρι σήμερα, μέσα σε περίτεχνη ασημένια θήκη.

Η Καθιέρωση της Εορτής

Η καθιέρωση του εορτασμού στις 31 Αυγούστου αποδίδεται στον αυτοκράτορα Μανουήλ Α΄ Κομνηνό, ο οποίος θέλησε να τιμηθεί η ημέρα που η Τιμία Ζώνη μεταφέρθηκε και κατατέθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Από τότε, η Εκκλησία γιορτάζει με κατάνυξη την εορτή, βλέποντας στην Τιμία Ζώνη όχι απλώς ένα κειμήλιο, αλλά ένα ζωντανό σημείο προστασίας και παρηγορίας για τους πιστούς.

Η Τιμία Ζώνη και η Νάξος

Στη Νάξο, ο εορτασμός της Τιμίας Ζώνης έχει ξεχωριστή σημασία. Επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων αποτελεί ο Ιερός Ναός Παντανάσσας στη Χώρα, όπου φυλάσσεται η εικόνα της Παναγίας που δώρισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Παροναξίας κ. Καλλίνικος. Ο ίδιος μάλιστα συνέβαλε ώστε η εορτή να τιμάται πανηγυρικά στο νησί.

Με θρησκευτική κατάνυξη τελείται κάθε χρόνο Θεία Λειτουργία και λιτάνευση της εικόνας, με τη συμμετοχή ιερέων, φορέων και πλήθους πιστών. Η μέρα αποτελεί ευκαιρία να αναδειχθεί η στενή σχέση της τοπικής κοινωνίας με την Παναγία και να εκφραστεί η ευγνωμοσύνη για τη συνεχή προστασία της. (σ.σ. ευχαριστούμε για μία ακόμη φορά την κα Γεωργία Μαργαρίτη για τις φωτογραφίες) 

Η επίσημη ενημέρωση μέσω της σελίδας της Ιεράς Μητροπόλεως Παροναξίας 

Με λαμπρότητα Πανηγύρισε την Κατάθεση της Τιμίας Ζώνης της Υπεραγίας Θεοτόκου, το διήμερο Σάββατο 30 και Κυριακή 31 Αυγούστου 2025, ο Ιερός Ενοριακός Ναός Παντανάσσης πόλεως Νάξου, ο οποίος πρόκειται για τον παλαιότερο Ιερό Ναό της πόλεως.

Την παραμονή της εορτής, τελέστηκε Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός, μετ’ Αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος υπό του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Φανερωμένης Νάξου, Αρχιμ. Χρυσοστόμου Σταυράκη.

Μετά το πέρας του Εσπερινού, ακολούθησε η Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας Παντανάσσης εντός της πόλεως, με την συμμετοχή πολλών πατέρων του νησιού, αλλά και ενδημούντων σ’ αυτό.

Παρέστησαν ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κ. Δημήτρης Λιανός, Αντιδήμαρχοι, αλλά και πλήθος κόσμου.

Την επόμενη, Κυριακή 31-8-2025, τελέστηκε ο Όρθρος και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία με την συμμετοχή αρκετών κληρικών, αλλά και την μεγάλη συμμετοχή εκκλησιάσματος.

Η Σημασία για τους Πιστούς

Η Τιμία Ζώνη θεωρείται ιερό κειμήλιο που προστατεύει τους πιστούς, ευλογεί τις οικογένειες και χαρίζει ιδιαίτερη χάρη σε γυναίκες που δυσκολεύονται να τεκνοποιήσουν. Τα θαύματα που συνδέονται με αυτήν καταγράφονται σε πλήθος μαρτυριών και συνεχίζουν να συγκινούν τους χριστιανούς μέχρι σήμερα.

Η εορτή της 31ης Αυγούστου υπενθυμίζει σε όλους την αξία της πίστης, της ταπείνωσης και της προσφυγής στη μεσιτεία της Παναγίας, που παραμένει Σκέπη, Προστάτις και Καταφυγή για τον κόσμο.

Ακούστε το απολυτίκιο της Παναγίας.. 

#ΤιμίαΖώνη #Θεοτόκος #Ορθοδοξία #ΜονήΒατοπεδίου #Νάξος #Παντάνασσα #Εκκλησία #31Αυγούστου #Πίστη #Θαύματα

Θήρα: Ξεκινούν οι εγγραφές για τα παιδικά και εφηβικά τμήματα της Δημοτικής Θεατρικής Ομάδας «ΕΝ ΟΔΩ»

0

Η αγάπη για το θέατρο και την τέχνη βρίσκει και φέτος χώρο έκφρασης στη Θήρα, μέσα από τη δράση της Δημοτικής Θεατρικής Ομάδας «ΕΝ ΟΔΩ». Υπό την αιγίδα του Τμήματος Αθλητισμού και Πολιτισμού του Δήμου Θήρας, ανακοινώθηκε η έναρξη των εγγραφών για τα παιδικά και εφηβικά τμήματα θεάτρου, με στόχο να δώσει τη δυνατότητα στους νέους του νησιού να ανακαλύψουν τη μαγεία της θεατρικής τέχνης.

Προθεσμία εγγραφών

Οι δηλώσεις συμμετοχής ολοκληρώνονται την Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν την εγγραφή τους απλά και γρήγορα, μέσα από την ιστοσελίδα της ομάδας: theatrikiomadathiras.webnode.gr.

Κατά τη διαδικασία εγγραφής, οι γονείς ή κηδεμόνες επιλέγουν την ηλικιακή κατηγορία στην οποία ανήκει το παιδί τους, ώστε να τοποθετηθεί στο κατάλληλο τμήμα.

Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν;

Τα τμήματα αφορούν παιδιά και εφήβους ηλικίας 4 έως 17 ετών. Η συμμετοχή είναι δωρεάν, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να έρθουν κοντά στο θέατρο χωρίς οικονομικά εμπόδια.

Η διδασκαλία

Τα μαθήματα παραδίδονται από θεατρολόγους και θεατροπαιδαγωγούς πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, με παιδαγωγική επάρκεια και εμπειρία σε ομάδες παιδιών και εφήβων. Το πρόγραμμα έχει στόχο:

  • να ενισχύσει τη δημιουργικότητα,

  • να καλλιεργήσει τη φαντασία,

  • να βελτιώσει την έκφραση και την αυτοπεποίθηση,

  • να διδάξει συνεργασία και σεβασμό μέσα από τη θεατρική πράξη.

Χώρος και χρόνος

Τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Σάββατο πρωί στη Μεσαριά, με έναρξη από τα τέλη Σεπτεμβρίου. Η επιλογή της ημέρας και του τόπου εξασφαλίζει ότι οι μικροί και μεγαλύτεροι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν με συνέπεια, χωρίς να επηρεάζεται το σχολικό τους πρόγραμμα.

Γιατί έχει σημασία

Η επαφή με το θέατρο σε μικρή ηλικία προσφέρει πολύ περισσότερα από μια απλή εξοικείωση με την τέχνη της υποκριτικής. Δίνει στα παιδιά τα εργαλεία να ανακαλύψουν τη φωνή τους, να επικοινωνούν καλύτερα, να κατανοούν συναισθήματα και να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση.

Η Δημοτική Θεατρική Ομάδα «ΕΝ ΟΔΩ» με τις δράσεις της προσφέρει ένα σημαντικό πολιτιστικό αντίβαρο στην καθημερινότητα και συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας πιο ενεργής και καλλιεργημένης νέας γενιάς στη Σαντορίνη.

Πληροφορίες

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν καθημερινά (10:00 – 12:00) στο τηλέφωνο: 6972010441.

Έναρξη εγγραφών, δωρεάν μαθήματα, παιδικό χαμόγελο και θεατρική δημιουργία: όλα δείχνουν ότι η νέα σεζόν για τη θεατρική ομάδα της Θήρας ξεκινά με υποσχέσεις για έμπνευση και καλλιτεχνική αναγέννηση.

#Θήρα #Σαντορίνη #Θέατρο #ΕΝΟΔΩ #ΔήμοςΘήρας #Πολιτισμός #Παιδιά #Έφηβοι

Νομοσχέδιο για τα περιφερειακά κανάλια: Τέλος στο «άναρχο τοπίο», αρχή σε μια νέα εποχή

0
Νάξος - Τηλεόραση
Νάξος - Τηλεόραση

Εδώ και τριάντα χρόνια, τα περιφερειακά τηλεοπτικά κανάλια της χώρας ζούσαν σε ένα ιδιότυπο «γκρίζο καθεστώς». Με προσωρινές άδειες που παρατείνονταν συνεχώς, με νομοθετικά κενά και με ελάχιστη εποπτεία, λειτουργούσαν μεν, αλλά χωρίς το στέρεο έδαφος που χρειάζεται ένα τόσο σημαντικό κομμάτι του τοπικού Τύπου.

Αυτό το κενό έρχεται –όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση– να καλύψει το νέο νομοσχέδιο με τίτλο: «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης περιφερειακής εμβέλειας και λοιπές διατάξεις». Πρόκειται για μια θεσμική τομή που, εφόσον υλοποιηθεί όπως περιγράφεται, βάζει τέλος σε δεκαετίες αβεβαιότητας και ανοίγει δρόμο για σταθερότητα, ανάπτυξη και ποιοτικότερο περιεχόμενο.

Το τέλος της «νόμιμης λειτουργίας»

Μέχρι σήμερα, 86 περιφερειακοί σταθμοί λειτουργούσαν με το καθεστώς της «νόμιμης λειτουργίας». Είχαν δηλαδή εγγραφεί στο σχετικό μητρώο του ΕΣΡ, αλλά ουδέποτε πέρασαν από μια πλήρη διαδικασία αξιολόγησης και αδειοδότησης. Η προσωρινότητα έγινε μόνιμη, με αποτέλεσμα η αγορά να παραμένει αρρύθμιστη, χωρίς σαφείς κανόνες.

Η νέα ρύθμιση φιλοδοξεί να βάλει τελεία σε αυτή την εικόνα. «Δεν είναι απλώς ένα ακόμη βήμα για το νοικοκύρεμα του χώρου», σημειώνει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. «Είναι απόδειξη ότι έχουμε σχέδιο, για να λειτουργήσουν τα μέσα με όρους νομιμότητας και διαφάνειας, να προστατευτούν οι εργαζόμενοι και να ενισχυθούν οι τοπικές κοινωνίες».

Πώς θα γίνεται η αδειοδότηση

Η διαδικασία θα «τρέξει» από το ΕΣΡ, που παραμένει η εποπτική αρχή. Το μοντέλο της δημοπρασίας –που προέβλεπε ο νόμος του 2015– εγκαταλείπεται, κρίθηκε άλλωστε ανεφάρμοστο. Στη θέση του μπαίνει ένα ετήσιο κόστος εποπτείας υπέρ του ΕΣΡ, συμβολικό και αναλογικό ανά περιφέρεια. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί ότι μόνο υγιείς επιχειρήσεις, που σέβονται κανόνες και εργαζόμενους, θα μπουν στο νέο τοπίο.

Η διαδικασία χωρίζεται σε δύο στάδια:

  1. Α’ Φάση: Το ΕΣΡ καθορίζει πόσα κανάλια «χωρά» κάθε περιφέρεια. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση και ελέγχονται με βάση ελάχιστες ποιοτικές προϋποθέσεις:

    • φορολογική & ασφαλιστική ενημερότητα,

    • διαφάνεια στο ιδιοκτησιακό καθεστώς,

    • ποινικό μητρώο,

    • ελάχιστος αριθμός εργαζομένων,

    • κατάλληλες εγκαταστάσεις και εξοπλισμός.

    Όποιοι τις πληρούν, προχωρούν. Όποιοι όχι, μένουν εκτός.

  2. Β’ Φάση: Ενεργοποιείται μόνο αν οι αιτήσεις είναι περισσότερες από τις διαθέσιμες «θέσεις». Τότε γίνεται συγκριτική αξιολόγηση με ποιοτικά κριτήρια: τζίρος, προσωπικό, προγράμματα κ.ά.

Σημαντικό: κανένα υφιστάμενο κανάλι δεν θα κλείσει αυτόματα. Θα συνεχίσουν όλοι, εκτός εάν δεν καλύπτουν τις βασικές προϋποθέσεις.

Κανόνες δικτύωσης και περιεχομένου

Ένα από τα αγκάθια της περιφερειακής τηλεόρασης ήταν η ανεξέλεγκτη «δικτύωση». Σταθμοί έστελναν το σήμα τους σε άλλες περιοχές, μετατρέποντας ουσιαστικά τοπικά κανάλια σε άτυπες πανελλαδικές συχνότητες. Αυτό πλέον αλλάζει. Το νομοσχέδιο θέτει περιορισμούς, ώστε να προστατευθεί η φυσιογνωμία κάθε καναλιού και να διασφαλιστεί ότι υπηρετεί την τοπική του κοινωνία.

Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα μετάδοσης σε υψηλή ευκρίνεια (HD), ενώ ανοίγει ο δρόμος για το νέο τεχνολογικό πρότυπο DVB-T2, που θα επιτρέψει περισσότερες «θέσεις» και καλύτερη ποιότητα εκπομπής.

Τι σημαίνει για τις τοπικές κοινωνίες

Η περιφερειακή τηλεόραση δεν είναι απλώς μια επιχειρηματική δραστηριότητα· είναι κομμάτι της καθημερινότητας σε κάθε περιοχή. Μεταδίδει τοπικά νέα, δίνει βήμα σε μικρές κοινωνίες, διατηρεί τη γλώσσα και την παράδοση ζωντανές.

Η αδειοδότηση και η θεσμική κατοχύρωση μπορεί να φέρει τρία πράγματα:

  • Σταθερότητα για τους σταθμούς, που θα ξέρουν ότι δουλεύουν σε καθαρό πλαίσιο.

  • Ασφάλεια για τους εργαζόμενους, με συμβάσεις και δικαιώματα.

  • Ποιότητα για το κοινό, με υποχρέωση για πληρότητα προγράμματος και σεβασμό στην ενημέρωση.

Προκλήσεις και ανοιχτά ερωτήματα

Το νομοσχέδιο δεν παύει να έχει και προκλήσεις. Θα μπορέσει το ΕΣΡ να ανταποκριθεί με ταχύτητα; Θα αντέξουν οικονομικά όλα τα κανάλια τις απαιτήσεις; Και, τελικά, θα καταφέρει η πολιτεία να επιβάλει κανόνες σε έναν χώρο που για χρόνια έμαθε να λειτουργεί «χαλαρά»;

Η απάντηση θα δοθεί στην πράξη. Όμως, η κατεύθυνση δείχνει σαφής: να αποκτήσει επιτέλους η ελληνική περιφέρεια τηλεοπτικό τοπίο με διαφάνεια, νομιμότητα και σεβασμό στο κοινό της.

#ΠεριφερειακάΚανάλια #ΜΜΕ #Νομοσχέδιο #ΕΣΡ #ΕλληνικήΠεριφέρεια #ΝέαΕποχή #Διαφάνεια

Σκύλο ανίχνευσης ναρκωτικών αποκτά το Λιμεναρχείο Θήρας με επιχορήγηση του Δήμου

0

Ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας του Λιμενικού Σώματος στη Σαντορίνη έγινε την Τετάρτη 27 Αυγούστου, όταν το Δημοτικό Συμβούλιο Θήρας αποφάσισε ομόφωνα να επιχορηγήσει το Λιμεναρχείο Θήρας για την απόκτηση σκύλου ανίχνευσης ναρκωτικών ουσιών (Κ9).

Η απόφαση έρχεται σε μια περίοδο όπου οι Αρχές καταγράφουν ραγδαία αύξηση της διακίνησης ναρκωτικών στο νησί, γεγονός που έχει προκαλέσει ανησυχία στην τοπική κοινωνία και τους φορείς ασφαλείας.

Ευχαριστίες από την Ένωση Λιμενικών

Η Ένωση Λιμενικών Νοτιοανατολικού Αιγαίου με επιστολή της εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες της προς τον Δήμαρχο Θήρας, Νίκο Ζώρζο, και το Δημοτικό Συμβούλιο, επισημαίνοντας ότι η κίνηση αυτή δεν αποτελεί μόνο μια υλική στήριξη, αλλά κυρίως μια έμπρακτη αναγνώριση του δύσκολου έργου των στελεχών του Λιμενικού.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά:

«Η επιχορήγηση αυτή αντικατοπτρίζει την αναγνώριση και τη στήριξη του έργου των συναδέλφων που υπηρετούν στο γραφείο Ασφάλειας, το καλό του τόπου και την ανάπτυξη του νησιού. Το Λιμενικό Σώμα με τις ενέργειες αυτές μπορεί να παρέχει περαιτέρω ασφάλεια και αξιοπιστία προς τον Έλληνα πολίτη αλλά και στα εκατομμύρια επισκεπτών της Σαντορίνης».

Ο ρόλος του σκύλου Κ9

Ο νέος σκύλος Κ9 θα εκπαιδευτεί ειδικά για την ανίχνευση ναρκωτικών ουσιών και θα αποτελέσει πολύτιμο «σύμμαχο» των λιμενικών αρχών στους ελέγχους, τόσο στο λιμάνι της Σαντορίνης όσο και σε κάθε σημείο όπου υπάρχουν υπόνοιες διακίνησης.

Σημαντικό είναι ότι η απόκτηση του σκύλου αποτελούσε πάγιο αίτημα του Λιμεναρχείου και των κατοίκων, καθώς η παρουσία του αναμένεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά για κυκλώματα και παραβατικές συμπεριφορές.

#Σαντορίνη #Θήρα #Λιμενικό #Ναρκωτικά #ΔήμοςΘήρας #Ασφάλεια #Κ9

Τέσσερις προτάσεις Κόνσολα για τη στήριξη των ερασιτεχνικών σωματείων στα νησιά

0

Μια ολοκληρωμένη πρόταση τεσσάρων σημείων για την ενίσχυση της λειτουργίας των ερασιτεχνικών αθλητικών σωματείων των νησιών κατέθεσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου κ. Μάνος Κόνσολας, με κοινοβουλευτική παρέμβαση προς τους Υπουργούς Αθλητισμού, Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Υγείας.

Ο κ. Κόνσολας υπογράμμισε ότι η καλλιέργεια και ανάπτυξη του αθλητισμού στα νησιά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη ζωή και τη βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών.

Αναγνώρισε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε δύο σημαντικές κινήσεις, όπως η προσαύξηση 60% στη μοριοδότηση για χρηματοδότηση των σωματείων και η επιπλέον ενίσχυση 30% για όσα εδρεύουν σε μικρά νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, καθώς και η καθιέρωση δωρεάν μετακινήσεων με τα πλοία της άγονης γραμμής.

Ωστόσο, τόνισε ότι τα μέτρα αυτά δεν αρκούν για να καλύψουν το υψηλό μεταφορικό κόστος και τις ανάγκες των σωματείων.

Οι τέσσερις προτάσεις του βουλευτή:

  1. Πλήρης επιδότηση ενδονησιωτικών μετακινήσεων
    Η δωρεάν κάλυψη του κόστους ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τις μετακινήσεις των αθλητών στα πλαίσια εθνικών ή τοπικών πρωταθλημάτων, με συνεργασία Υπουργείων και αξιοποίηση πόρων από το Στοίχημα ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

  2. Θεσμική κατοχύρωση της νησιωτικότητας
    Η καθιέρωση της νησιωτικότητας ως κριτηρίου ενίσχυσης μέσω του Στοιχήματος, ώστε τα νησιωτικά σωματεία να έχουν σταθερό και δίκαιο πλεονέκτημα στη χρηματοδότηση.

  3. Πρόγραμμα Προαθλητικού Ελέγχου Υγείας
    Η δημιουργία προγράμματος με κλινικές και παρακλινικές εξετάσεις για τους αθλητές σε συνεργασία με δημόσιες και ιδιωτικές δομές, αλλά και με κινητά ιατρικά συνεργεία για τα πιο απομακρυσμένα νησιά.

  4. Εξαίρεση από τον περιορισμό στις συμβάσεις εργασίας
    Νομοθετική ρύθμιση ώστε τα νησιωτικά σωματεία να μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις εργασίας με μέλη των διοικητικών τους συμβουλίων ή συγγενικά πρόσωπα για την κάλυψη θέσεων προπονητών, μέχρι ποσού 3.000 ευρώ ετησίως, λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας προσωπικού.

Ο κ. Κόνσολας τόνισε ότι «ο αθλητισμός στα νησιά είναι υπόθεση ζωής και κοινωνικής συνοχής» και κάλεσε τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσουν άμεσα σε θεσμικές και οικονομικές παρεμβάσεις που θα στηρίξουν ουσιαστικά τα ερασιτεχνικά σωματεία.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά, τη πρόταση του κου Κόνσολα 

27.08.2025_EROTISI_Olokliromeni_protasi_stirixis_ton_erasitehnikon_athlitikon_somateion_ton_nision

#ΝησιωτικόςΑθλητισμός #ΕρασιτεχνικάΣωματεία #Δωδεκάνησα #Νάξος #ΜάνοςΚόνσολας #Αθλητισμός #ΝησιάΑιγαίου #ΣτήριξηΣωματείων

Η Μονή Τιμίου Σταυρού στο Σαγκρί Νάξου: Από την Ιερή Παράδοση στη Σύγχρονη Πολιτιστική Ταυτότητα

0
Νάξος - Πύργος Μπαζαίου
Πύργος Μπαζαίου - Νάξος

Με αφορμή τα ερωτήματα που κατά καιρούς έχουν τεθεί για την προέλευση της ονομασίας του οικισμού Σαγκρί στη Νάξο, ο κ. Λεωνίδας Μαγκανάρης προχώρησε σε μια τεκμηριωμένη ανάρτηση, παρουσιάζοντας την ιστορική πορεία της Μονής Τιμίου Σταυρού και τη σημασία της μέσα στον χρόνο.

Αναλυτικά, η εμπεριστατωμένη τοποθέτηση μέσω των social media του κου Λεωνίδα Μαγκανάρη με τίτλο “Η Ιερά Μονή Τιμίου Σταυρού Σαγκρί Νάξου: Από τη Μοναστική Ζωή στη Σύγχρονη Πολιτιστική Χρήση” αναφέρει:

Με αφορμή ερωτήματα που διατυπώθηκαν αναφορικά με την προέλευση της ονομασίας του οικισμού Σαγκρί στη Νάξο, κρίνω σκόπιμο να παραθέσω τα αποτελέσματα μίας σύντομης έρευνας που πραγματοποίησα επί του θέματος. Η παρούσα αναφορά επιχειρεί να συγκεντρώσει και να συνοψίσει τις κυριότερες ερμηνείες και ιστορικές εκδοχές που έχουν διατυπωθεί στη βιβλιογραφία, με στόχο να συμβάλει σε μια πιο τεκμηριωμένη κατανόηση του ζητήματος.

Η Μονή Τιμίου Σταυρού στο Σαγκρί Νάξου αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα πυργόσχημων μονών του Αιγαίου. Η ιστορία της, που εκτείνεται από τον 17ο αιώνα μέχρι σήμερα, αναδεικνύει την αλληλεπίδραση θρησκείας, κοινωνίας και πολιτείας, ενώ παράλληλα εγγράφεται στη μνήμη του νησιού ως τόπος λατρείας, άμυνας και πολιτιστικής δραστηριότητας.

Ιστορικό Πλαίσιο
Σύμφωνα με τον Bilis (2015), η Μονή ιδρύθηκε γύρω στο δεύτερο μισό του 17ου αιώνα, σε μια εποχή πειρατικών επιδρομών και κοινωνικής ανασφάλειας. Ο οχυρωματικός χαρακτήρας της μαρτυρά τον διπλό της ρόλο: χώρο λατρείας και ταυτόχρονα καταφυγίου. Το μοναστήρι απέκτησε πατριαρχικά σιγγίλια (π.χ. του Πατριάρχη Ιωαννικίου το 1646) που επιβεβαίωναν την σταυροπηγιακή του υπόσταση.
Μετά την Επανάσταση, το 1833, με το βασιλικό διάταγμα περί κατάργησης μονών, η περιουσία της δημεύτηκε και εντάχθηκε στο δημόσιο ταμείο (Bilis, 2015). Το 1834, μεταβιβάστηκε στην κυριότητα του νέου ελληνικού κράτους, ενώ το 1898 πωλήθηκε σε ιδιώτες (οικογένεια Μπαζαίου), γεγονός που σηματοδοτεί την ιδιοκτησιακή μεταβολή του χώρου (Λαμπρινός, 2010).

Νάξος

Το Διάταγμα του 1833
Στις 25 Σεπτεμβρίου 1833 εκδόθηκε το περίφημο βασιλικό διάταγμα με το οποίο καταργούνταν όλα τα μοναστήρια με λιγότερους από έξι μοναχούς.
Τα περιουσιακά τους στοιχεία:
• δημεύονταν από το κράτος,
• εντάσσονταν στο «Εθνικό Ταμείο»,
• και χρησιμοποιούνταν για την ενίσχυση της δημόσιας οικονομίας, την εκπαίδευση και τον στρατό (Κιτρομηλίδης, 2009).
Η Μονή Τιμίου Σταυρού στο Σαγκρί εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία, καθώς ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα είχε εγκαταλειφθεί από τους μοναχούς (Bilis, 2015).

Πολιτικοί και Ιδεολογικοί Λόγοι
1. Εκκοσμίκευση: το νέο κράτος ήθελε να περιορίσει την επιρροή της Εκκλησίας.
2. Οικονομική ανάγκη: το δημόσιο ταμείο είχε ελλείψεις και η εκκλησιαστική περιουσία ήταν πηγή εσόδων.
3. Δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα: οι Βαυαροί συμβούλοι εφάρμοσαν πολιτική παρόμοια με αυτήν που είχε εφαρμοστεί στη Βαυαρία το 1803 (Sekulidis, 1995).
4. Έλεγχος της Εκκλησίας: το κράτος ήθελε μια Εκκλησία υποταγμένη στον βασιλιά – και το 1833 ιδρύθηκε η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος χωρίς την έγκριση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Ειδικά για τη Μονή Τιμίου Σταυρού
Η Μονή, εγκαταλελειμμένη, με μικρό αριθμό μοναχών και ήδη σε παρακμή, αποτέλεσε εύκολο στόχο για τη δημευτική πολιτική. Έτσι, η περιουσία της εντάχθηκε στο δημόσιο ταμείο, και το 1898 πουλήθηκε σε ιδιώτες, οδηγώντας τελικά στην ιδιοκτησία της οικογένειας Μπαζαίου (Bilis, 2015).
Το Βαυαρικό Πρότυπο του 1803 (Säkularisation)
Στη Βαυαρία, το 1803, εκδόθηκε η Reichsdeputationshauptschluss (Κεντρική Πράξη της Αυτοκρατορικής Αντιπροσωπείας), η οποία:
• Διέλυσε εκατοντάδες μοναστήρια με λιγοστούς μοναχούς.
• Μετέφερε την περιουσία τους (γη, κτίρια, έργα τέχνης) στο κράτος.
• Χρησιμοποίησε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία για να χρηματοδοτήσει τη διοίκηση, τον στρατό και την εκπαίδευση.
• Επέτρεψε μόνο λίγα μεγάλα μοναστήρια με εκπαιδευτικό ή φιλανθρωπικό ρόλο να συνεχίσουν τη λειτουργία τους (Sekulidis, 1995).
Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια κοσμική “εθνικοποίηση” της εκκλησιαστικής περιουσίας, που σήμαινε:
• μείωση της πολιτικής και οικονομικής ισχύος της Εκκλησίας,
• ενίσχυση του συγκεντρωτικού κράτους,
• και προσαρμογή στις ιδέες του Διαφωτισμού και του εκκοσμικευμένου κράτους.

Η Εφαρμογή στην Ελλάδα (1833)
Οι Βαυαροί της Αντιβασιλείας (ιδιαίτερα ο Georg Ludwig von Maurer) θεώρησαν ότι η Ελλάδα έπρεπε να εκσυγχρονιστεί κατά τα ίδια πρότυπα. Έτσι:
• Έκλεισαν όλα τα μοναστήρια με κάτω από 6 μοναχούς (πάνω από 400 μονές συνολικά).
• Δημεύτηκε η ακίνητη περιουσία τους και εντάχθηκε στο Εθνικό Ταμείο.
• Μόνο λίγες “μεγάλες” μονές διασώθηκαν (όπως η Μονή Πεντέλης, η Μονή Μεγάλου Σπηλαίου κ.ά.), κυρίως λόγω φιλανθρωπικού ή εθνικού ρόλου (π.χ. κρυφό σχολειό, στήριξη Αγώνα).
Η πολιτική αυτή προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις από τον κλήρο και τον λαό, καθώς θεωρήθηκε αφαίρεση ιερής περιουσίας και παρέμβαση στην εκκλησιαστική αυτονομία (Λαμπρινός, 2010).

Γιατί οι Βαυαροί το εφάρμοσαν;
1. Για να περιορίσουν την ισχύ της Εκκλησίας και να δημιουργήσουν μια εθνική, κρατικά ελεγχόμενη Εκκλησία.
2. Για να εξασφαλίσουν οικονομικούς πόρους στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος.
3. Για να επιβάλουν τις ιδέες του Διαφωτισμού: το κράτος πάνω από την Εκκλησία, η θρησκεία στον ιδιωτικό χώρο.
4. Για να εφαρμόσουν μια πολιτική «εκσυγχρονισμού» που θεωρούσαν απαραίτητη για να μοιάσει η Ελλάδα στις προηγμένες ευρωπαϊκές μοναρχίες.

Πύργος Μπαζαίου

Μετά την Πτώση του Οθωνα
1. Οικονομική αναγκαιότητα
Η Ελλάδα στα μέσα του 19ου αιώνα ήταν ένα φτωχό κράτος με χρέη προς τις μεγάλες δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία).
• Τα έσοδα από τη δήμευση των μοναστηριακών περιουσιών είχαν ήδη ενταχθεί στο Εθνικό Ταμείο.
• Η επαναφορά τους στην Εκκλησία θα σήμαινε τεράστια οικονομική απώλεια.
Έτσι, οι επόμενες κυβερνήσεις (Κουμουνδούρου, Τρικούπης κ.ά.) δεν τόλμησαν να ανατρέψουν το καθεστώς (Λαμπρινός, 2010).

2. Σταδιακή εκκοσμίκευση της πολιτικής
Μετά την εκθρόνιση του Όθωνα, η Εκκλησία της Ελλάδος είχε ήδη ανακηρυχθεί Αυτοκέφαλη (1833) και λειτουργούσε υπό κρατικό έλεγχο.
• Το κράτος είχε πλέον ισχυρό θεσμικό πλαίσιο, και το «μοίρασμα» της μοναστηριακής περιουσίας θεωρήθηκε μη αναστρέψιμο.
• Οι πολιτικές ηγεσίες είχαν συμφέρον να διατηρήσουν τον έλεγχο της εκκλησιαστικής περιουσίας αντί να την επιστρέψουν.

3. Νομική ισχύς των βασιλικών διαταγμάτων
Τα διατάγματα του 1833 είχαν αποκτήσει τη μορφή νόμου του κράτους.
• Για να ακυρωθούν, θα χρειαζόταν νέα νομοθετική πράξη.
• Ωστόσο, δεν υπήρξε ποτέ τέτοια πολιτική βούληση.
• Αντίθετα, οι κυβερνήσεις επέκτειναν και ενίσχυσαν το ισχύον καθεστώς, χρησιμοποιώντας την εκκλησιαστική περιουσία για δημόσιες ανάγκες (Κιτρομηλίδης, 2009).

4. Κοινωνικο-πολιτικές ισορροπίες
Η κοινωνία είχε ήδη προσαρμοστεί:
• Οι μικρές μονές είχαν κλείσει, οι μοναχοί είχαν μετακινηθεί σε μεγαλύτερες μονές.
• Η γη και οι περιουσίες είχαν μοιραστεί σε ιδιώτες ή στο Δημόσιο.
• Μια «ανατροπή» θα δημιουργούσε χάος, διεκδικήσεις, και ενδεχομένως πολιτικές συγκρούσεις.

5. Τοπικές αντιστάσεις και εξαιρέσεις
Παρά την κατάργηση, κάποιες μονές επέζησαν χάρη στην ιστορική ή εθνική σημασία τους (π.χ. Μεγάλο Σπήλαιο, Πεντέλη, Οσίου Λουκά).
Αυτό έγινε όχι με ακύρωση του νόμου, αλλά με εξαιρέσεις και παρατάσεις λειτουργίας.
6. Η Μονή Τιμίου Σταυρού Σαγκρί ως Παράδειγμα
Η Μονή Σαγκρί, ήδη εγκαταλελειμμένη στις αρχές του 19ου αιώνα, δεν είχε πολιτικό ή κοινωνικό έρεισμα για να ζητήσει εξαίρεση.
Έτσι, παρέμεινε στην ιδιοκτησία του κράτους, και αργότερα (1898) πωλήθηκε σε ιδιώτες – εξέλιξη που αποδεικνύει ότι το καθεστώς του 1833 είχε γίνει οριστικό και μη αναστρέψιμο (Bilis, 2015).

Η θεολογική–κανονική διάσταση
Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, τα μοναστήρια θεωρούνται:
• ιεροί τόποι, αφιερωμένοι στον Θεό,
• υπαγόμενοι στο κανονικό δίκαιο (Κανόνες Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων),
• και επομένως δεν μπορούν, από θρησκευτική σκοπιά, να «καταργηθούν» ή να «πωληθούν» χωρίς απόφαση εκκλησιαστικής αρχής.
Δηλαδή, ακόμη κι αν το κράτος δημεύσει περιουσία, η Εκκλησία θεωρεί ότι το καθολικό (ναός) και τα κτίρια που φέρουν αγιασμό παραμένουν ιερά, ανεξάρτητα από νομικές μεταβιβάσεις (Σταμούλης, 2014).

Σταυροπηγιακές Μονές
Ορισμένες μονές, όπως και ο Τίμιος Σταυρός Σαγκρί, είχαν λάβει σταυροπηγιακό καθεστώς με Πατριαρχικά Σιγγίλια (π.χ. Ιωαννίκιος 1646, Γρηγόριος Ε΄ αρχές 19ου αι.).
• Αυτό σημαίνει ότι υπάγονταν απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και όχι στη τοπική Μητρόπολη.
• Από κανονικής πλευράς, το κράτος δεν είχε το δικαίωμα να ακυρώσει αυτό το καθεστώς, διότι είναι πράξη ανώτατης εκκλησιαστικής εξουσίας.
Γι’ αυτό η Εκκλησία της Ελλάδος θεωρεί ότι το διάταγμα του 1833 είχε χαρακτήρα πολιτειακό–οικονομικό, αλλά δεν αναιρεί την κανονική ιερότητα των μονών (Παπαδάτος, 1998).

Δικαιώματα της Εκκλησίας μετά τη δήμευση
Παρόλο που το κράτος δημεύει την περιουσία:
• η Εκκλησία διατηρεί το δικαίωμα λατρείας σε όσα καθολικά συνέχισαν να λειτουργούν,
• έχει δικαίωμα διαμαρτυρίας για την αποξήλωση ιερών αντικειμένων (π.χ. καμπάνες, σταυροί, εικόνες),
• και συνεχίζει να θεωρεί τα μοναστηριακά κτίρια ως «εκκλησιαστικούς χώρους» ακόμη και αν ανήκουν σε ιδιώτες (Σωτηρίου, 2002).
Έτσι εξηγείται γιατί, ακόμη και σε μνημεία που πέρασαν σε ιδιώτες (όπως ο «Πύργος Μπαζαίου»), η Εκκλησία υποστηρίζει ότι το καθολικό παραμένει ιερός χώρος, ανεξάρτητα από το ποιος έχει την κυριότητα των τοίχων.

Θρησκευτικό vs. Πολιτειακό Δίκαιο
• Από πλευράς κράτους: οι μονές θεωρήθηκαν οικονομικές μονάδες, και η περιουσία τους πέρασε στο Δημόσιο ή σε ιδιώτες.
• Από πλευράς Εκκλησίας: οι μονές παραμένουν κανονικά ενεργές εφόσον δεν έχει υπάρξει εκκλησιαστική απόφαση διάλυσης.
Δηλαδή, η Εκκλησία θεωρεί ότι μόνο Σύνοδος μπορεί να καταργήσει μονή, όχι ένα πολιτικό διάταγμα.

Ηθικό–Ποιμαντικό Δικαίωμα
Ακόμη και σήμερα, η Εκκλησία προβάλλει το δικαίωμα ότι:
• οι παλιές μονές, έστω κι αν είναι ιδιωτική περιουσία, πρέπει να σεβαστούν ως ιεροί χώροι,
• και ότι η λειτουργία λατρευτικών τελετών (π.χ. Θεία Λειτουργία στο καθολικό) παραμένει κανονικό δικαίωμα της τοπικής Μητρόπολης ή του Πατριαρχείου, αναλόγως του καθεστώτος.
Σύγκρουση Πολιτείας – Πατριαρχείου
Από πλευράς κράτους: το σταυροπηγιακό καθεστώς θεωρήθηκε ανενεργό, καθώς το νέο βασίλειο έθεσε όλες τις εκκλησίες υπό την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος (1833).
Από πλευράς Πατριαρχείου: δεν αναγνώρισε ποτέ το δικαίωμα του κράτους να καταργεί Σταυροπηγιακές μονές.
Γι’ αυτό υπάρχει μέχρι σήμερα ένα κανονικό–ηθικό επιχείρημα ότι μοναστήρια όπως ο Τίμιος Σταυρός Σαγκρί δεν έπαψαν ποτέ να είναι κανονικά ενεργά· απλώς τέθηκαν υπό κοσμική δήμευση.

Σύγχρονη Σημασία
Η συζήτηση γύρω από τη Μονή Τιμίου Σταυρού αφορά:
• το δικαίωμα μνήμης και λατρείας που διατηρεί η Εκκλησία,
• τη θεσμική παρακαταθήκη των Σιγγίλιων,
• και το ερώτημα αν η πολιτεία οφείλει να σεβαστεί τον κανονικό χαρακτήρα των Σταυροπηγιακών μονών, ακόμη κι αν βρίσκονται σε ιδιωτικά χέρια.
Η περίπτωση της Μονής του Τιμίου Σταυρού αναδεικνύει το διαχρονικό ζήτημα της σχέσης ανάμεσα στη μνήμη, την παράδοση και την ιστορική συνέχεια. Το μνημείο δεν λειτουργεί μόνο ως υλικό κατάλοιπο του παρελθόντος, αλλά και ως «φορέας νοήματος» που καλεί κάθε εποχή να το ερμηνεύσει εκ νέου (Assmann, 2011). Η διατήρηση του αρχιτεκτονικού κελύφους αποτελεί μεν απαραίτητη προϋπόθεση, αλλά δεν είναι επαρκής χωρίς την καλλιέργεια μιας συλλογικής συνείδησης που αναγνωρίζει την αξία του ως ζωντανού σημείου αναφοράς.
Η φιλοσοφία της μνήμης υπενθυμίζει ότι τα μνημεία ενσαρκώνουν την ένταση ανάμεσα στο εφήμερο και το αιώνιο (Ricoeur, 2004). Η Μονή του Τιμίου Σταυρού, ως υλικός φορέας πνευματικής παράδοσης, μπορεί να ιδωθεί όχι απλώς ως αντικείμενο συντήρησης αλλά ως πεδίο διαλόγου ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Στη βάση αυτή, η πραγματική πρόκληση για την τοπική κοινωνία και τους φορείς πολιτιστικής πολιτικής είναι να εναρμονίσουν την ανάγκη προστασίας της ιστορικής ταυτότητας με τις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτισμικές δυναμικές.

Εν τέλει, το μνημείο μας καλεί να αναστοχαστούμε πάνω στη δική μας θέση μέσα στον χρόνο: πώς μπορούμε να τιμήσουμε το παρελθόν, χωρίς να το μουμιοποιούμε, και πώς μπορούμε να εμπνευστούμε από αυτό, χωρίς να το εκμεταλλευόμαστε εργαλειακά. Η Μονή, ως σημείο τομής παράδοσης και νεωτερικότητας, μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα αυτής της ισορροπίας.

Βιβλιογραφία
Aslanidis, K. (2010). Constantinopolitan features in the Middle-Byzantine church architecture of Naxos. In Architecture of Byzantium and Kievan Rus from the 9th to the 12th centuries (Transactions of the State Hermitage Museum, LII, pp. 21–34). Saint Petersburg.
Assmann, J. (2011). Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination. Cambridge University Press.
Bilis, T. (2015). The Monastery of the True Cross in Naxos. Academia.edu.
Georgiou, A. (2017). Πολιτιστική αναβίωση και ιστορική μνήμη: Θρησκευτικά μνημεία ως χώροι σύγχρονων φεστιβάλ. Σύγχρονα Θέματα Πολιτιστικής Διαχείρισης, 15(2), 45–59.
Gastín, E. (2012). Τα Πυργομονάστηρα της Νάξου και ο κοινωνικός τους ρόλος. Αθήνα: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Kitromilidis, P. (2009). Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Lambrinos, D. (2010). Το νομικό καθεστώς των εκκλησιαστικών περιουσιών μετά το 1833. Δελτίο Ιστορίας του Δικαίου, 7, 101–123.
Papadatos, G. (1998). Σταυροπηγιακά Μοναστήρια και το Κανονικό τους Καθεστώς. Αθήνα: Ίδρυμα Βυζαντινών Σπουδών.
Ricoeur, P. (2004). Memory, History, Forgetting. University of Chicago Press.
Sekulidis, G. (1995). Die Säkularisation in Bayern 1803 und ihre Nachwirkungen. München: Beck.
Sotiropoulou, Ch. (2002). Το Κανονικό Δίκαιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
Stamoulis, I. (2014). Θεολογία και Ιερός Χώρος: Η κανονική υπόσταση των Μονών. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ.

#Naxos #Sagri #ΜονήΤιμίουΣταυρού #ΕκκλησιαστικήΙστορία #ΠολιτιστικήΚληρονομιά #ByzantineHeritage #CycladesHistory #CulturalMemory #ΝάξοςΙστορία

Έναρξη Εγγραφών για το 7ο Ορεινό Τρέξιμο «Στα Μονοπάτια της Δονούσας»

0

Η Δονούσα, το μικρό και γοητευτικό νησί των Μικρών Κυκλάδων, ετοιμάζεται να φορέσει τα αθλητικά της παπούτσια και να φιλοξενήσει για 7η χρονιά το Ορεινό Τρέξιμο «Στα Μονοπάτια της Δονούσας».

Η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025 και οι εγγραφές μόλις άνοιξαν μέσα από το επίσημο site: donoussatrailrunning.gr.

Οι δρομείς θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο διαδρομές:

  • 9 χλμ με υψομετρική διαφορά 430μ.

  • 20 χλμ με υψομετρική διαφορά 1200μ.

Και οι δύο διαδρομές ξεδιπλώνονται σε ένα τοπίο απαράμιλλης κυκλαδίτικης ομορφιάς, περνώντας από χωριά, παραλίες και σημεία ιστορικού και φυσικού ενδιαφέροντος. Το χαρακτηριστικό της διοργάνωσης παραμένει το ίδιο: η διαρκής επαφή των αθλητών με τη θάλασσα, σε μια μοναδική εμπειρία που συνδυάζει αθλητισμό και φύση.

Για την καλύτερη εμπειρία των συμμετεχόντων, φέτος έχει τεθεί όριο 100 εγγραφών (50 στη μικρή και 50 στη μεγάλη διαδρομή). Σε περίπτωση υπέρβασης, θα ισχύσει λίστα προτεραιότητας. Υπενθυμίζεται ότι έγκυρες θεωρούνται μόνο οι πληρωμένες συμμετοχές.

Η Δονούσα, μακριά από την καλοκαιρινή πολυκοσμία, προσφέρει το φθινόπωρο το ιδανικό σκηνικό: αυθεντική φιλοξενία, πανέμορφα μονοπάτια και μια ζεστή κοινότητα έτοιμη να αγκαλιάσει τους δρομείς και τους συνοδούς τους.

Σύντομα θα ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα με πληροφορίες για:

  • εισιτήρια & εκπτώσεις

  • έκτακτα δρομολόγια

  • γλέντια και πολιτιστικές δράσεις

  • δώρα και εκπλήξεις για τους συμμετέχοντες

📌 Save the date: 11 Οκτωβρίου 2025, στη Δονούσα τρέχουμε ξανά στα μονοπάτια!

 

 

#DonousaTrailRunning #Donousa #TrailRunningGreece #CycladesTrails #MountainRun #GreekIslandsRunning #RunInNature #SportsCyclades #ΜονοπάτιαΔονούσας #TrailLife

Νάξος – Λιμάνι: Οι .. σπηλαιώσεις και η απάντηση του Δημάρχου και προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Δημήτρη Λιανού

0
Λιμάνι .. Νάξος
Λιμάνι .. Νάξος

Αντιπαράθεση με επίκεντρο το λιμάνι της Νάξου και την εν γένει κατάστασή του; Ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Δημήτρης Λιανός, απαντά σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή» (17/8/2025), που έκανε λόγο για ύπαρξη «σπηλιάς» κάτω από τον λιμενοβραχίονα.

Ο κ. Λιανός τονίζει ότι μετά τη θεομηνία του 2024 οι ζημιές αποκαταστάθηκαν άμεσα, ενώ σήμερα δεν υφίστανται σπηλαιώσεις στις λιμενικές υποδομές. Επισημαίνει, επίσης, ότι η κατάσταση του λιμανιού ελέγχεται τακτικά και όπου χρειάζεται γίνονται οι απαραίτητες παρεμβάσεις, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια.

Το επίμαχο σημείο του άρθρου αναφέρει: “Στη Νάξο, όπου η ακτοπλοΐα εξυπηρετείται από έναν μακρόστενο προβλήτα με περιορισμένο χώρο για την αναμονή των οχημάτων και ακόμα πιο περιορισμένο για την πρόσδεση των πλοίων, πριν από κάμποσους μήνες έπεσε δύτης στο νερό για να διαπιστώσει την κατάσταση του κρηπιδώματος κάτω από την επιφάνεια. “Ο δύτης μπήκε από τη μια πλευρά του λιμενοβραχίονα και βγήκε από την άλλη, καθώς από κάτω έχει ανοίξει σπηλιά”, αναφέρει πηγή που επικαλείται ενδελεχή γνώση της επιχείρησης”.

Γερασμένα και ανεπαρκή τα λιμάνια των νησιών, SOS από τους πλοιάρχους, στο επίκεντρο το λιμάνι της Νάξου

Η εφημερίδα, στην απάντησή της – μέσω του αρμόδιου συντάκτη Ηλία Μπέλλου- και στη στήλη “Γράμματα Αναγνωστών” σημειώνει ότι πράγματι οι ζημιές αποκαταστάθηκαν, παραπέμπει ωστόσο στις ετήσιες εκθέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού για την πραγματική εικόνα του λιμανιού και υπενθυμίζει ότι οι ίδιοι οι καπετάνιοι, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες έχουν άμεση εμπειρία της επάρκειας ή μη των λιμενικών υποδομών.

Αναλυτικά, η επιστολή Δημήτρη Λιανού 

Κύριε διευθυντά

Σε δημοσίευμα στην «Καθημερινή της Κυριακής», φ. 17/8/2025, με τίτλο «Γερασμένα και ανεπαρκή τα λιμάνια στα νησιά», στο οποίο αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι στον λιμένα Νάξου δύτης διαπίστωσε ύπαρξη «σπηλιάς» κάτω από τον λιμενοβραχίονα, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής:

Οι σημαντικότερες ζημιές στον λιμένα Νάξου καταγράφηκαν στη θεομηνία του 2024, οι οποίες και αποκαταστάθηκαν σε εύλογο χρονικό διάστημα. Από τότε και κατά την περίοδο που ασχολούμαι με τα κοινά, ουδέποτε έχουν διαπιστωθεί εκτεταμένες σπηλαιώσεις στις λιμενικές υποδομές της Νάξου.

Σε σποραδικές περιπτώσεις μικρών φθορών ή διαβρώσεων, η αποκατάστασή τους ήταν πάντοτε άμεση και πλήρης. Επιπλέον, τόσο στον προβλήτα όσο και στον λιμενοβραχίονα του λιμένα Νάξου, δεν υφίστανται σήμερα σπηλαιώσεις, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα. Η κατάσταση του κρηπιδώματος ελέγχεται τακτικά, ενώ όπου κριθεί απαραίτητο πραγματοποιούνται οι προβλεπόμενες τεχνικές παρεμβάσεις χωρίς καθυστερήσεις.

Η ασφάλεια των υποδομών και η εύρυθμη λειτουργία του λιμένα αποτελούν πάγια και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα για το Λιμενικό Ταμείο και τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Για τον σκοπό αυτόν, υλοποιούνται συστηματικά έργα συντήρησης και βελτίωσης σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες”.

Και η απάντηση διά χειρός Ηλία Μπέλλου 

“Με χαρά διαβάζουμε στην επιστολή πως η συγκεκριμένη ζημιά όπως και άλλα προβλήματα στον συγκεκριμένο προβλήτα έχουν αποκατασταθεί. Σε κάθε περίπτωση, όμως, παραπέμπουμε τους αναγνώστες αλλά και τον δήμαρχο Νάξου –και ταυτόχρονα τον πρόεδρο του καθ’ ύλην αρμοδίου Λιμενικού Ταμείου– στις ετήσιες εκθέσεις της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, τους καπετάνιους δηλαδή που χρησιμοποιούν το λιμάνι, προκειμένου να διαπιστώσουν την εκτίμησή τους για την πραγματική κατάσταση και επάρκεια της υποδομής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, το ζήτημα των λιμενικών υποδομών στη Νάξο θα αναφέρεται και στην επικείμενη έκδοση της νέας έκθεσης της Ενωσης. Για την επάρκεια ή μη και την κατάσταση της λιμενικής υποδομής, άλλωστε, έχουν ιδία άποψη τόσο οι κάτοικοι του νησιού όσο και οι επισκέπτες του”.

Π.Ε.Π.Ε.Ν.: Οι πλοίαρχοι “φωτογραφίζουν” τα προβλήματα στα λιμάνια των Κυκλάδων

#Νάξος #ΛιμάνιΝάξου #ΔημήτρηςΛιανός #Καθημερινή #ΛιμενικέςΥποδομές #Ακτοπλοΐα #Κυκλάδες #Ελλάδα