Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 286

Αμοργός – Ελ. Κουντουρούπη: “Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν στην τρίτη εγκυμοσύνη, όταν έπαθα αποκόλληση”

0

Μοιάζει τετριμμένο, αλλά οφείλουμε να το επαναλάβουμε: Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ο,τι μοιάζει αυτονόητο για τον έναν, μπορεί να είναι ζητούμενο για κάποιον άλλο. Απ’ αυτό τον κανόνα, δυστυχώς, δεν εξαιρείται ούτε η Υγεία. Οι παροχές, τα φάρμακα, η ιατρική περίθαλψη γενικότερα μοιάζουν σχεδόν αυτονόητα στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, η οποία δείχνει συχνά να «ξεχνά» ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο οι πόλεις, αλλά και τα εκατοντάδες νησιά, τα αμέτρητα μικρά χωριά, μέρη που εξακολουθούν να «αιμορραγούν» από την έλλειψη υποδομών, αλλά και έμψυχου δυναμικού, που μπορούν να διασφαλίσουν ότι όλοι οι κάτοικοι της χώρας έχουν πρόσβαση στο πολυτιμότερο αγαθό, την Υγεία.

Τέσσερις άνθρωποι (υπάρχουν ιστορίες από Αμοργό, Κίμωλο, Σάμο και Πάτμο) από απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας μοιράζονται τις εμπειρίες τους, καταμετρούν τις ελλείψεις και τα προβλήματα και διευκρινίζουν τι πρέπει να γίνει ώστε οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το πού ζουν, να αποκτήσουν αποτελεσματικότερη πρόσβαση στην Υγεία και να αισθάνονται ασφάλεια.

Μέσα από τη σελίδα ygeiamou.gr και με τίτλο “το ταξίδι της υγείας στην άγονη γραμμή” φτάνουμε έως την Αμοργό. Εκεί όπου η 45χρονη Ελένη Κουντουρούπη περιγράφει την δική της εμπειρία..

“Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Ηταν επιλογή μου να έρθω να ζήσω στην Αμοργό. Εχω πέντε παιδιά. Η ζωή στο νησί δεν είναι πάντα εύκολη. Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχω αντιμετωπίσει ήταν στην τρίτη εγκυμοσύνη, όταν έπαθα αποκόλληση. Η βοήθεια των τότε αγροτικών γιατρών ήταν καθοριστική και δεν χρειάστηκα αεροδιακομιδή. Στάθηκα τυχερή, δεν ισχύει όμως το ίδιο για όλους. Υπάρχει παιδί που λόγω επιπλοκής στην εγκυμοσύνη γεννήθηκε πρόωρα και είναι σε αμαξίδιο. Αποκόλληση έπαθα και στις επόμενες δύο εγκυμοσύνες. Στην τελευταία, εάν δεν ήμουν στην Αθήνα, θα είχαμε χαθεί και το παιδί κι εγώ.

 

Φυσικά, αντιμετωπίζουμε διάφορα προβλήματα – κι αυτό απαιτεί να κάνουμε συχνά ταξίδια στην Αθήνα για να επισκεπτόμαστε γιατρούς και να κάνουμε εξειδικευμένες εξετάσεις. Προς το παρόν είναι διαχειρίσιμα, αν όμως ήταν σοβαρότερα και δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν στο νησί, θα σκεφτόμουν να μετακομίσω. Το Κέντρο Υγείας της Αμοργού διαθέτει όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό.

 

Για πολλούς μήνες είχαμε μόνο την ειδικευόμενη καρδιολόγο, δύο αγροτικούς γιατρούς και κάποιους νοσηλευτές. Τον τελευταίο καιρό έχουν καλυφθεί οι θέσεις των γιατρών, χάνουμε όμως νοσηλευτές. Η ειδικευόμενη γιατρός έχει σταθεί βράχος, αναλαμβάνοντας ακόμη και χρέη νοσηλευτή προκειμένου να πραγματοποιηθούν όλες οι εφημερίες. Είναι πολύ δύσκολο το έργο που καλείται να φέρει εις πέρας.

Εχουμε επαφή με κατοίκους άλλων νησιών και γνωρίζουμε ότι το κομμάτι της Υγείας αποτελεί τεράστια πρόκληση, ειδικά στις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. To υπάρχον σύστημα δεν βοηθά. Οταν, για παράδειγμα, δίνεται στους αγροτικούς γιατρούς η δυνατότητα να πάνε σε νοσοκομείο για 6 μήνες, ποιος θα έρθει σε ένα νησί άγονης γραμμής για έναν χρόνo; Αυτό που θα θέλαμε, για να νιώθουμε μεγαλύτερη ασφάλεια και να μην εξουθενώνονται οι γιατροί μας, θα ήταν να έρθει ένας ακόμη γενικός γιατρός.
Χρήσιμος θα ήταν, επίσης, ένας παιδίατρος, μιας και το νησί καλύπτεται με επίσκεψη παιδιάτρου μία φορά το μήνα και αν, κάτι που δημιουργεί μεγάλη ανασφάλεια στις μητέρες. Πρέπει η Πολιτεία να δώσει κίνητρα στους γιατρούς να έρθουν εδώ. Μπορεί, για παράδειγμα, να δίνει μόρια. Οι αρμόδιοι οφείλουν να κατανοήσουν πόσο σημαντική είναι η νησιωτικότητα. Εχουμε επιλέξει να δώσουμε ζωή στα νησιά μας και το κράτος πρέπει να ενισχύσει αυτή την πρωτοβουλία”.

 

Τριήμερο Αγίου Πνεύματος: Οι Ελληνες κινούνται προς Παροναξία, υπάρχουν όμως και οι προορισμοί – έκπληξη

0

Λιγότεροι Έλληνες ταξίδεψαν εφέτος σε εγχώριους προορισμούς με αφορμή την εορτή του Αγίου Πνεύματος, όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των ταξιδιωτικών γραφείων της χώρας FedHatta, Λύσανδρος Τσιλίδης. Συγκεκριμένα κάνει λόγο για μια πτώση στην εγχώρια κινητικότητα κατά 15% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που αποδίδει σε οικονομικούς λόγους.

Αυτή την περίοδο την τιμητική τους έχουν οι αποδράσεις σε νησιωτικούς προορισμούς αλλά και αυτοί που έχουν εγγύτητα με τα αστικά κέντρα και φυσικά διαθέτουν παραλίες. Σε κάθε περίπτωση, Μύκονος και Σαντορίνη έχει μειωμένη κινητικότητα και για το ελληνικό κοινό, ενώ ανοδικά κινήθηκε η Πάρος και η Νάξος για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος. Στο μεταξύ και τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου κινούνται καλά αυτή την περίοδο, ενώ πολύ καλή κινητικότητα έχει και η Κρήτη, με τα Χανιά και το Ρέθυμνο να προσελκύουν σημαντικά μερίδια Ελλήνων, όπως σημειώνει ο κ. Τσιλίδης.

Αυτό το 3ημερο κερδίζουν προορισμοί – outsider στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία από την Aegean την παράσταση «κλέβουν» προορισμοί που εγγυώνται λιγότερο “φασαριόζικες” διακοπές και συχνά μένουν πίσω για χάρη των πιο δημοφιλών ή “must have”προορισμών, αλλά υπόσχονται πιο ήσυχες, πιο αυθεντικές ή και πιθανά πιο οικονομικές αποδράσεις, μακριά από τα μεγάλα πλήθη και τις “διασημότητες”.

Ενδιαφέρον συγκεντρώνει η τάση που καταγράφεται για προορισμούς όπως η Σκιάθος, η Ικαρία, η Χίος, η Λήμνος, η Μυτιλήνη και τα Κύθηρα, χωρίς αυτό φυσικά να σημαίνει ότι οι Κυκλάδες δεν εξακολουθούν να αποτελούν αγαπημένο προορισμό των Ελλήνων, ιδίως των νεαρότερων σε ηλικία. Μία τάση η οποία πέραν της ανάπτυξης για τις ίδιες τις περιοχές, συμβάλλει και στην προσπάθεια που γίνεται για τη διάχυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε περισσότερους προορισμούς της χώρας

Φυσικά προορισμοί όπως το Ηράκλειο, τα Χανιά και η Ρόδος παραμένουν πάντα σε υψηλό επίπεδο, αλλά τείνουν να παρουσιάζουν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

Για όσους τώρα θελήσουν να ταξιδέψουν την τελευταία στιγμή, το Pricefox παρουσιάζει πόσο θα σου κοστίσει η εξόρμηση με το αυτοκίνητο σε στεργιανούς καλοκαιρινούς προορισμούς μπροστά στη θάλασσα.

Πόρτο Χέλι

Το Πόρτο Χέλι είναι ένας αγαπημένος προορισμός, ιδανικός για μια χαλαρωτική απόδραση κοντά στη θάλασσα. Το κόστος για τη βενζίνη και τα διόδια ανέρχεται στα 29 € / διαδρομή, ενώ η διαμονή για το διάστημα 21-24 Ιουνίου κοστίζει 320 € . Η Συνολική τιμή για το τριήμερο είναι 378 € , που αντιστοιχεί σε 189 € ανά άτομο.

Ερέτρια

Η Ερέτρια προσφέρει μια οικονομική λύση για σένα που έχεις ανάγκη μια κοντινή από την Αττική απόδραση. Με κόστος μετακίνησης στα 17 € / διαδρομή και διαμονή στα 230 € , η συνολική τιμή ανέρχεται στα 264 € , ή 132 € ανά άτομο.

Πάργα

Για εσένα που θέλεις να εξερευνήσεις τα πανέμορφα τοπία της Ηπείρου, η Πάργα αποτελεί ιδανική επιλογή. Τα έξοδα μετακίνησης ανέρχονται στα 95 € / διαδρομή, με διαμονή στα 221 € , καθιστώντας το συνολικό κόστος για το τριήμερο στα 411 € , ή 205,5 € ανά άτομο.

Άφησσος

Η Άφησσος στον Παγασητικό Κόλπο αποτελεί εξαιρετική επιλογή για ήρεμες διακοπές που συνδυάζουν βουνό και θάλασσα. Η μετακίνηση κοστίζει 70 € / διαδρομή, ενώ η διαμονή 163 € . Συνολικά, το κόστος για το τριήμερο είναι 303 € , ή 151,5 € ανά άτομο.

Γύθειο

Το Γύθειο στη Λακωνία αποτελεί μια, επίσης, αξιόλογη επιλογή. Με κόστος μετακίνησης στα 55 € / διαδρομή και διαμονή στα 260 € , το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 370 € , ή 185 € ανά άτομο.

Ζαχάρω

Η Ζαχάρω, γνωστή για την υπέροχη παραλία της, αποτελεί μια σχετικά προσιτή επιλογή για το τριήμερο. Τα έξοδα μετακίνησης είναι 50 € / διαδρομή και η διαμονή 217 € , με συνολικό κόστος 317 € , ή 158,5 € ανά άτομο.

Λευκάδα

Η Λευκάδα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς του Ιονίου. Με κόστος μετακίνησης 85 € / διαδρομή και διαμονή 230 € , το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 400 € , ή 200 € ανά άτομο.

Κόστος εξόρμησης με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη

Χαλκιδική – Άφυτος (1ο πόδι)

Η Άφυτος στη Χαλκιδική είναι μια δημοφιλής επιλογή για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης -και όχι μόνο!. Τα έξοδα μετακίνησης ανέρχονται στα 12 € / διαδρομή, ενώ η διαμονή κοστίζει 260 € . Συνολικά, το κόστος για το τριήμερο είναι 284 € , ή 142 € ανά άτομο.

Χαλκιδική – Νέος Μαρμαράς (2ο πόδι)

Ο Νέος Μαρμαράς συγκαταλέγεται στους οικονομικούς προορισμούς με κόστος μετακίνησης 17 € / διαδρομή και διαμονή 155 € . Η συνολική τιμή ανέρχεται στα 189 € , ή 94,5 € ανά άτομο.

Καβάλα

Η Καβάλα αποτελεί ιδανική επιλογή για μια απόδραση που συνδυάζει καλοκαιρινές βουτιές με πολιτιστικά ενδιαφέροντα. Το κόστος μετακίνησης είναι 28 € / διαδρομή και η διαμονή 137 € , με συνολικό κόστος 193 € , ή 96,5 € ανά άτομο.

Πλαταμώνας

Ο Πλαταμώνας, με το διάσημο κάστρο του, είναι εύκολα προσβάσιμος από τη Θεσσαλονίκη. Τα έξοδα μετακίνησης ανέρχονται στα 22 € / διαδρομή, ενώ η διαμονή 149 € . Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 193 € , ή 96,5 € ανά άτομο.

Σύβοτα

Τα Σύβοτα με τα καταπράσινα νερά του Ιονίου συμπεριλαμβάνονται ανάμεσα στους δημοφιλείς προορισμούς. Με κόστος μετακίνησης 60 € / διαδρομή και διαμονή 173 € , το συνολικό κόστος για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στα Σύβοτα ανέρχεται στα 293 € , ή 146,5 € ανά άτομο.

Με πληροφορίες από τη σελίδα newmoney.gr

 

 

Euro 2024: Παρακολουθείς ποδόσφαιρο ταξιδεύοντας με τον … Ανεμο

0

Απολαύστε τους αγαπημένους σας αγώνες του Euro 2024 εν πλω στον ΑΝΕΜΟ της εταιρείας Aegean Sea Lines 

Το εσωτερικό σαλόνι του 5ου καταστρώματος του πλοίου έχει διαμορφωθεί ώστε να απολαύσετε τους αγαπημένους σας αγώνες στη γιγαντοοθόνη του πλοίου.
Παράλληλα έχετε τη δυνατότητα να επιλέξετε ανάμεσα στα ειδικά μενού που έχουν διαμορφωθεί ειδικά για την περίοδο των αγώνων από τα μπαρ του πλοίου.
Κλείστε τώρα online τα εισιτήριά σας για Κίμωλο, Κύθνο, Μήλο, Σέριφο και Σίφνο στο zasferries.com
Enjoy the Euro 2024 matches onboard the ANEMOS ferry from Aegean Sea Lines.
The interior lounge on the ship’s 5th deck has been rearranged so that the passengers can enjoy their favourite match on the video wall.
At the same time, you can choose from the special menus created especially for the occasion season from the ship’s bars.
Book now your tickets for Kimolos, Kythnos, Milos, Serifos and Sifnos online at zasferries.com

 

 

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξήσεις φωτιά έως 101%, η ακριβότερη διαδρομή; Ιος – Κουφονήσι (!!!)

0
Πλοία
Πλοία

Ακριβή υπόθεση αποτελεί το ταξίδι με πλοίο στην Ελλάδα, με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να αποτελούν βραχνά για όποιον θέλει να επισκεφθεί κάποιο νησιωτικό προορισμό. Σύμφωνα με έρευνα της διαδικτυακής πλατφόρμας Vivanoda, η Ελλάδα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των χωρών με τα πιο ακριβά εισιτήρια, καταλαμβάνοντας την 11η θέση, θέση την οποία κατείχε και το 2023. Βάσει της έρευνας, ο δείκτης τιμών για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2023.

Ακριβότερα είναι τα δρομολόγια από την Τουρκία προς τα ελληνικά νησιά προς την Τουρκία (ιδίως το δρομολόγιο Χίος – Τσεσμέ), ενώ τα δρομολόγια προς την Ιταλία είναι τα φθηνότερα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η τιμή της διαδρομής Πάρος – Σύρος αυξήθηκε κατά 101% μέσα σε ένα έτος, όπως οι τιμές για τις διαδρομές Ίος – Κουφονήσια και Χίος – Τσεσμέ. Οι τιμές αφορούν την μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χιλιομέτρων.

Η διαδρομή με πλοίο από την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα στη Βενετία και την Ανκόνα, καθώς και το δρομολόγιο μεταξύ Μυκόνου και Λήμνου είναι τα φθηνότερα ακτοπλοϊκά δρομολόγια στη χώρα. Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για καθημερινές αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι τιμές του Σαββατοκύριακου είναι σταθερές.

ακτοπλοϊκά εισιτήρια

 

Η Ελλάδα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% των ακτοπλοϊκών διελεύσεων στην Ευρώπη και η Ιταλία σχεδόν το 27%. Αυτές οι δύο χώρες από μόνες τους αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 67% όλων των διασταυρώσεων πλοίων στην Ευρώπη.

Μεταξύ των πιο ακριβών χωρών, η Τουρκία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία, το Μαρόκο, τη Μάλτα, την Ιταλία, τη Σλοβενία και την Πορτογαλία. Όλες αυτές οι χώρες έχουν σχετικά υψηλά ναύλα για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.

Από την άλλη πλευρά, η Λετονία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των φθηνότερων χωρών, ακολουθούμενη από την Τυνησία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, τη Σουηδία, τη Φινλανδία και την Κροατία. Αυτοί οι προορισμοί προσφέρουν πιο προσιτούς ναύλους για ακτοπλοϊκές διελεύσεις, γεγονός που μπορεί να είναι ελκυστικό για τους ταξιδιώτες που αναζητούν οικονομικές λύσεις.

Η έρευνα της Vivanoda ανέλυσε δεκάδες χιλιάδες τιμές ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε εκατοντάδες δρομολόγια στην Ευρώπη, προκειμένου να αποκτήσει μια όσο το δυνατόν καλύτερη εικόνα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στη μελέτη αυτή λήφθηκε υπόψη μόνο η τιμή, ανεξάρτητα από την ποιότητα των υπηρεσιών επί του πλοίου, τις διαφορές στους μισθούς του προσωπικού, τις οικονομικές διαφορές μεταξύ των χωρών κ.λπ. Η μελέτη του 2024, η οποία διεξήχθη υπό τις ίδιες συνθήκες με τη μελέτη του 2023, επιτρέπει να συγκρίνουμε τις τάσεις των τιμών από έτος σε έτος.

Τα πιο ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Ακριβότερα δρομολόγια αποτελούν αυτά από την Ίο στα Κουφονήσια και μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ τα 401,85 ευρώ. Ακολουθεί η διαδρομή Χίος-Τσεσμέ και Σπέτσες-Κώστα με €400 και €300 αντίστοιχα (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ).

Τη μεγαλύτερη άνοδο σε σύγκριση με την περίοδο του 2023 είχε η διαδρομή Πάρος-Σύρος (+101%) και Λέρος-Λειψοί (+73%).

ακτοπλοϊκά εισιτήρια

 

Μάλιστα οι τρεις ακριβότερες από τις ελληνικές διαδρομές συγκαταλέγονται στις 10 ακριβότερες πανευρωπαϊκά, με την πρωτιά να παίρνει η διαδρομή Λίμινγκτον-Γιάρμουθ, στα €572,88.

Στις 50 ακριβότερες διαδρομές συγκαταλέγονται άλλες δέκα ελληνικές.

 

Τα φθηνότερα εισιτήρια για ταξίδι με πλοίο (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100χλμ) είναι αυτά από τη Μύκονο προς την Λήμνο στα €10,87, που ήταν και αυτά με τη μεγαλύτερη ετήσια μείωση συγκριτικά με το 2023 (-68%). Ακολουθούν οι διαδρομές Πάτρα-Βενετία (€13,01), Ηγουμενίτσα-Βενετία (€14,63) και Πάτρα-Ανκόνα (€14,67 ευρώ).

Τα ακριβότερα λιμάνια στην Ελλάδα

Τα ακριβότερα λιμάνια με παρόμοια τιμή μέτρησης (μέση τιμή για κάθε άτομο ανά 100χλμ) είναι το Μαντούδι (€135,25) και το Κόστα (€131,43). Ακολουθούν η Ίος και η Σίφνος με €107,97 και 104,82€ αντίστοιχα).

ακτοπλοϊκά εισιτήρια

 

Στα φθηνότερα λιμάνια συγκαταλέγονται η Πάτρα (€19,52) και η Καβάλα (€23,46), ακολουθούμενες από την Θεσσαλονίκη (€24,20) και την Λήμνο (€24,41).

Ελλάδα προς Τουρκία, Αλβανία, Τουρκία

Τα ταξίδια μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι μακράν τα ακριβότερα, ακολουθούμενα από αυτά προς την Αλβανία.

Οι εγχώριες διελεύσεις και ιδιαίτερα οι διελεύσεις προς την Ιταλία είναι πολύ φθηνότερες. Οι τιμές για τα εγχώρια ταξίδια έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 3,5%, ενώ οι τιμές για τα ταξίδια προς την Ιταλία έχουν μειωθεί κατά 8,3%.

Το ταξίδι με πλοίο έχει αυξομειώσεις στις τιμές του ανάλογα με τον μήνα αναχώρησης για τον οποίο έχουν κλειστεί, με τις υψηλότερες τιμές να παρουσιάζονται τον Μάιο του 2024 και σε όσα έχουν κλειστεί για τον Οκτώβριο του έτους.

Με πληροφορίες από τον ot.gr 

 

Υπουργείο Ναυτιλίας: Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια για την επιστροφή των αναπληρωτών εκπαιδευτικών

0

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το διδακτικό έτος 2023-2024, προκειμένου να επιστρέψουν στον τόπο μόνιμης διαμονής τους.

Ειδικότερα, με κοινή πρωτοβουλία των Υπουργείων Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανακοινώνονται εκπτώσεις έως και 50% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των ακτοπλοϊκών εταιρειών:

  1. Fast Ferries έκπτωση 30% για τους επιβάτες και 20% για τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024),
  2. ΑΤΤΙCA GROUP έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 05.07.2024),
  3. Minoan Lines έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024 στις γραμμές ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΜΗΛΟΣ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ και ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΜΗΛΟΣ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ),
  4. Golden Star Ferries έκπτωση 30% για τους επιβάτες και 20% για τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024 Νησιά προς Αθήνα),
  5. Saronic Ferries έκπτωση 30% για τους επιβάτες (όλο το εκπαιδευτικό έτος),
  6. Σκύρος Ναυτική Εταιρεία έκπτωση 50% για τους επιβάτες και τα Ι.Χ. οχήματά τους (21.06.2024 – 02.07.2024),
  7. AEGEAN SEA LINES έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (25.06.2024 – 02.07.2024),
  8. Dodekanissos Sea Ways έκπτωση 50% για τους επιβάτες (21.06.2024 – 02.07.2024),
  9. LEVANTE FERRIES GROUP έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024),
  10. TRITON FERRIES έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024) και
  11. KAPΘΑΙΑ ΝΕ (GOUTOS LINES) έκπτωση 50% για τους επιβάτες, τα Ι.Χ. οχήματα και τις μηχανές τους (21.06.2024 – 02.07.2024).

Απαραίτητα δικαιολογητικά για την παροχή της έκπτωσης είναι:

  • η σχετική απόφαση πρόσληψης από του Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και
  • η Αστυνομική Ταυτότητα.

Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης ευχαριστεί θερμά τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη καθώς και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για την άμεση ανταπόκρισή τους στο αίτημα του ΥΠΑΙΘΑ για την παροχή των ανωτέρω διευκολύνσεων.

Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος της διαρκούς μέριμνας αλλά και της ουσιαστικής αναγνώρισης του έργου των εκπαιδευτικών μας, οι οποίοι προσφέρουν τα μέγιστα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ισπανία: Μηδενίζει τον ΦΠΑ στο ελαιόλαδο (!!!)

0

Η αριστερή κυβέρνηση της Ισπανίας αποφάσισε να μηδενίσει τον ΦΠΑ στο ελαιόλαδο, η τιμή του οποίου έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της μεγάλης μείωσης της παραγωγής με φόντο την ακραία ξηρασία, δήλωσε σήμερα στο AFP το υπουργείο Οικονομικών.

Η κυβέρνηση του Πέδρο Σάντσεθ θα επαναφέρει τον «μηδενικό» ΦΠΑ στο ελαιόλαδο «από τον Ιούλιο», ενσωματώνοντάς τον «μόνιμα στην ομάδα των ειδών πρώτης ανάγκης», εξήγησε το υπουργείο.

«Είναι ένα εξαιρετικό νέο για όλους τους Ισπανούς», σχολίασε η εκπρόσωπος της κυβέρνησης Πιλάρ Αλεγρία, σε συνέντευξη στο τηλεοπτικό δίκτυο Antena 3.

Εκτός από το να «ανακουφίσει το πορτοφόλι των Ισπανών», συνέχισε, ο μηδενισμός του ΦΠΑ στο ελαιόλαδο θα επιτρέψει να «υποστηρίξουμε τον κλάδο της ελαιοπαραγωγής και να συνεχίσουμε να ενθαρρύνουμε την κατανάλωση ενός προϊόντος τόσο σημαντικού για τη χώρα μας».

Το μέτρο αυτό, που θα εγκριθεί την Τρίτη, 25 Ιουνίου, στη διάρκεια του επόμενου υπουργικού συμβουλίου, θα επιτρέψει στο ελαιόλαδο να επωφεληθεί με «δομικό» τρόπο του υπερμειωμένου ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, διευκρίνισε το υπουργείο Οικονομικών.

Τα είδη πρώτης ανάγκης, στα οποία περιλαμβάνονται το ψωμί, τα φρούτα και τα λαχανικά, επιβαρύνονται κανονικά με ΦΠΑ 4% στην Ισπανία. Όμως σε περίοδο υψηλού πληθωρισμού, όπως η τωρινή, το ποσοστό αυτό μπορεί να πέσει στο 0%.

Η κυβέρνηση είχε ήδη μειώσει τον ΦΠΑ στο ελαιόλαδο από το 10% στο 5% το 2023 στο πλαίσιο των μέτρων κατά της αύξησης των τιμών των τροφίμων. Όμως το μέτρο αυτό δεν ανέκοψε την άνοδο της τιμής του ελαιόλαδου.

Η Ισπανία, που προμηθεύει σχεδόν το 50% του συνόλου του ελαιολάδου παγκοσμίως, είναι μαζί με την Ελλάδα οι πρώτες χώρες στην κατανάλωση αυτού του προϊόντος, με σχεδόν 14 λίτρα να αντιστοιχούν σε κάθε πολίτη ετησίως, σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιοκομίας (COI).

Όμως, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής (INE), η τιμή του εκτοξεύθηκε τελευταία: έτσι, το ελαιόλαδο ήταν τον περασμένο μήνα 63% πιο ακριβό απ’ ό,τι τον Μάιο του 2023 και τρεις φορές ακριβότερο απ’ ό,τι τον Ιανουάριο του 2021.

Το φαινόμενο αυτό εξηγείται από την πτώση της παραγωγής στην Ισπανία το 2022-2023 και το 2023-2024, λόγω ακραίων καυσώνων και ανομβρίας, από τους οποίους υπέφερε κυρίως η Ανδαλουσία (νότια), η κυριότερη περιφέρεια παραγωγής ελαιολάδου.

Ως αποτέλεσμα, το 2022-2023 η ισπανική παραγωγή έφθασε τους 660.000 τόνους, έναντι 1,48 εκατ. τόνων το 2021-2022. Το 2023-2024 δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους 850.000 τόνους, σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας.

Πηγή ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

ΠΝΑι – Ζαννετίδης: Ευχαριστήρια επιστολή για τις επιτυχίες των τυροκομικών προϊόντων της Νάξου

0

“…. Η τυποποίηση των προϊόντων μας, η μεταποίηση και η διατήρηση της υψηλής διατροφικής τους αξίας, σε συνδυασμό με την ποιότητα και την τοπική γαστρονομική παράδοση, αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές για την διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με τον πρωτογενή τομέα….”

Ποιος το αναφέρει αυτό και γιατί; Ο λόγος για τον Φιλήμονα Ζαννετίδη, αντιπεριφερειάρχη πρωτογενή τομέα, ο οποίος εξέδωσε ευχαριστήρια επιστολή για τις επιτυχίες των τυροκομείων της Νάξου στην διεθνή έκθεση «Mediterranean Taste Awards 2024 – 7th Edition»... Δείτε ποια τυροκομεία είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο και τι αναφέρει ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης

” Ο Αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα & Γαστρονομίας (σ.σ. Φιλήμονας Ζαννετίδης) στο πλαίσιο του Διεθνούς Διαγωνισμού Τροφίμων και Ποτών «Mediterranean Taste Awards 2024 – 7th Edition» που  διεξάγεται στο Λονδίνο, συγχαίρει τους παραγωγούς της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τις διακρίσεις των προϊόντων τους όπως αναφέρονται κάτωθι:

PLATINUM AWARD

  • TYROKOMEIO PITTARA για τα προϊόντα: Graviera Naxou P.D.O. και Graviera Naxou P.D.O. 12 Months Matured
  • TYROKOMEIO BABOUNI για το προϊόν: Aged Arseniko Cheese PDO raw goat & sheep’s milk from Naxos
  • TYROKOMEIO KOUFOPOULOS για το προϊόν: Graviera P.D.O Koufopoulos

GOLD AWARD

  • TYROKOMEIO PITTARA για τα προϊόντα: Fresh Xinotiri Of Naxos, Graviera Pittara Mpastouni, Kefalotiri Naxou Pittara 12-Months Matured, Sweet Mizithra Cheese και Xinotiro Of Naxos
  • TYROKOMEIO BABOUNI για τα προϊόντα: Arseniko PDO Naxou και Marathiotiko Naxou – Hard cheese with raw goat & sheep’s milk
  • TYROKOMEIO KOUFOPOULOS για τα προϊόντα: Cheese With Peppercorns, Graviera With Black Truffle, Naxion Koufopoulos και Smoked Graviera Koufopoulos

      SILVER AWARD

  • TYROKOMEIO KOUFOPOULOS για τα προϊόντα: Fresh Butter Koufopoulos, Galatero Koufopoulos, Goat Graviera και Graviera Koufopoulos Salt Free

Σε αυτή τη δύσκολη εποχή που διανύουμε, αποτελεί μεγάλη πηγή αισιοδοξίας το γεγονός ότι οι παραγωγοί των νησιών μας παραμένουν πιστά προσηλωμένοι στην διατήρηση της υψηλής ποιότητας των τοπικών προϊόντων τους, αξιοποιούν  ευκαιρίες εξωστρέφειας,  ανάδειξης και προώθησης της εξαιρετικής δουλειάς τους, στοχεύουν ψηλά και κατακτούν επάξια αξιόλογες βραβεύσεις.

Η τυποποίηση των προϊόντων μας, η μεταποίηση και η διατήρηση της υψηλής διατροφικής τους αξίας, σε συνδυασμό με την ποιότητα και την τοπική γαστρονομική παράδοση, αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές για την διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με τον πρωτογενή τομέα.

Η Περιφέρεια παραμένει πάντα δίπλα σας ως αρωγός και υποστηρικτής της μεγάλης σας προσπάθειας”.

 

20240612134917658 (1)

 

 

Εξαήμερη εργασία: Μπαίνει στη ζωή μας και με τη …βούλα από την 1η Ιουλίου

0
ergasia-germania

Το βλέπαμε να έρχεται …

Ανοιξε ο δρόμος για την εφαρμογή της εξαήμερης εργασίας σε επιχειρήσεις 24ωρης λειτουργίας και σε αυτές που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά αυξημένο φόρτο εργασιών, καθώς το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» έθεσε σε λειτουργία τη δυνατότητα προδήλωσης του συγκεκριμένου μέτρου.

Τυπικά, βάσει των ανακοινώσεων του υπουργείου Εργασίας, η εφαρμογή της εξαήμερης εργασίας θα ξεκινήσει από την 1η Ιουλίου, κυρίως για επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας με εναλλασσόμενες βάρδιες. Βάσει του νόμου που ψηφίστηκε πέρυσι το καλοκαίρι, οι εν λόγω εργοδότες θα μπορούν μονομερώς να επιβάλλουν στους εργαζομένους τους εργασία κατά την έκτη ημέρα της εβδομάδας, με προσαύξηση ημερομισθίου κατά 40%. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, στο σύστημα «Εργάνη» δημιουργήθηκαν τα απαιτούμενα έντυπα δήλωσης απασχόλησης έκτης ημέρας, αλλά και η απολογιστική υποβολή ψηφιακών ωραρίων και υπερωριών.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τον νόμο 5053/23, επιτρέπεται η απασχόληση κατά την 6η ημέρα της εβδομάδας με υποχρεωτική προδήλωση της εργασίας αυτής στην «Εργάνη ΙΙ», ενώ ο εργαζόμενος θα δικαιούται ημερομίσθιο προσαυξημένο κατά 40% για την έκτη ημέρα απασχόλησης.

Προσοχή. Η απασχόληση των εργαζομένων, κατά την πρόσθετη ημέρα, δεν δύναται να υπερβαίνει τις 8 ώρες και δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση υπερεργασίας και υπερωριακής απασχόλησης. Σε περιπτώσεις που επιχειρήσεις ή εκμεταλ-λεύσεις έχουν νυχτερινές βάρδιες πενθημέρου (00.00-06.00), δεν επιτρέπεται η απασχόλησή τους έκτη μέρα κατά τη νυχτερινή βάρδια.

Οι εργοδότες που εμπίπτουν στις διατάξεις του νόμου υποχρεούνται να καταχωρίζουν τα στοιχεία των χρονικών ορίων εργασίας των εργαζομένων τους που θα απασχοληθούν κατά την έκτη ημέρα, στη δήλωση οργάνωσης του χρόνου εργασίας πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τους εργαζομένους.

Οπως εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο εργατολόγος – δικηγόρος Γιάννης Καρούζος με τα άρθρα 25 και 26 του νόμου 5053/2023, τα οποία προσέθεσαν τα άρθρα 182Γ και 182Β αντίστοιχα στον Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, εισάγεται η δυνατότητα απασχόλησης την έκτη ημέρα της εβδομάδας σε επιχειρήσεις που εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

– Σε επιχειρήσεις εκ φύσεως συνεχούς λειτουργίας (24 ώρες / 7 ημέρες) με σύστημα εναλλασσόμενων βαρδιών (άρθρο 25).

– Σε επιχειρήσεις που δεν είναι από τη φύση τους συνεχούς λειτουργίας, αλλά είναι δυνατόν να λειτουργούν κατά τις ημέρες Δευτέρα έως και Σάββατο επί είκοσι τέσσερις (24) ώρες, όταν αντιμετωπίζουν εξαιρετική και απρόβλεπτη ιδιαίτερη αύξηση του φόρτου εργασίας (άρθρο 26).

Σύμφωνα με τον κ. Καρούζο, και παρά τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί όλο το προηγούμενο διάστημα, στις εν λόγω ρυθμίσεις δεν υπάγονται οι απασχολούμενοι σε ξενοδοχειακές και επισιτιστικές επιχειρήσεις, καθώς και οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα και των δημόσιων επιχειρήσεων που αμείβονται με τις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου.

Βέβαια, ως προς τις επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας με σύστημα εναλλασσόμενων βαρδιών, η διάταξη του άρθρου 25 του νόμου 5053/2023 δεν θέτει καμία προϋπόθεση για την προσφυγή σε εργασία την έκτη ημέρα. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις που δεν είναι από τη φύση τους συνεχούς λειτουργίας, αλλά είναι δυνατόν να λειτουργούν κατά τις ημέρες Δευτέρα έως και Σάββατο επί 24 ώρες, μπορούν να προσφύγουν στην έκτη ημέρα απασχόλησης μόνον όταν αντιμετωπίζουν εξαιρετική και απρόβλεπτη ιδιαίτερη αύξηση του φόρτου εργασίας.

Σύμφωνα πάντως με τον κ. Καρούζο, η εξαήμερη απασχόληση δεν μπορεί να αποτελέσει τον κανόνα επιτρέποντας στις επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας με σύστημα εναλλασσόμενων βαρδιών να μετατρέπουν σε τακτική βάση και μονομερώς το πενθήμερο σύστημα εργασίας σε εξαήμερο. Συνεπώς, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί από το υπουργείο Εργασίας, υπό ποιες προϋποθέσεις όλες οι επιχειρήσεις, και των άρθρων 25 και 26, μπορούν να προσφεύγουν στη λύση αυτή.

Επίσης, ο γνωστός εργατολόγος επισημαίνει στην «Καθημερινή» πως ήδη έχει προκύψει η εξής αντινομία: το άρθρο 186 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (ΚΑΕΔ), το οποίο δεν έχει καταργηθεί, ορίζει πως «η εργασία που παρέχεται την έκτη ημέρα της εβδομάδας, κατά παράβαση του συστήματος πενθήμερης εργασίας, ανεξάρτητα από τις προβλεπόμενες κυρώσεις, αμείβεται με το καταβαλλόμενο ημερομίσθιο προσαυξημένο κατά 30%». Ετσι, η προσαύξηση, σε περίπτωση παράνομης απασχόλησης την έκτη ημέρα κατά παράβαση του πενθημέρου είναι μικρότερη (30%) σε σχέση με την προσαύξηση σε περίπτωση νόμιμης απασχόλησης κατά την έκτη ημέρα (40%), όπως αυτή ορίζεται από τις διατάξεις του νόμου 5053/2023.

Τέλος, ο κ. Καρούζος επισημαίνει ότι τα άρθρα 25 και 26 του ν. 5053/2023 αφορούν συγκεκριμένες επιχειρήσεις, ενώ η διάταξη του άρθρου 186 ΚΑΕΔ αφορά όλες τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους με πενθήμερο σύστημα εβδομαδιαίας εργασίας. Ως εκ τούτου, η απασχόληση κατά την έκτη ημέρα ρυθμίζεται πλέον συνδυαστικά από τα άρθρα 182Β και Γ, καθώς και το άρθρο 186 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρεί σκόπιμη μια νέα νομοθετική παρέμβαση, η οποία θα ρυθμίζει συνολικά το ζήτημα της εργασίας την έκτη ημέρα, αποφεύγοντας αντιφάσεις και προβλέποντας μεγαλύτερο ποσοστό προσαύξησης της αμοιβής ως αποζημίωση για όλες τις περιπτώσεις παράνομης απασχόλησης την έκτη ημέρα, σε σχέση με την οφειλόμενη αμοιβή για νόμιμη απασχόληση.

Φρυκτωρίες: “Ενώνουν” και φέτος (23/06) δέκα νησιά των Κυκλάδων

0

Η αντίστροφη μέτρηση άρχισε για την Κυριακή 23 Ιουνίου, παραμονή του Αγίου Πνεύματος, όταν και θα ανάψουν οι Φρυκτωρίες, ώστε να αναβιώσει το αρχαίο έθιμο, με επίκεντρο τη Σίφνο, που εκτίνεται σε όλες τις Κυκλάδες.

Φέτος, οι εκδηλώσεις αποκτούν πιο μαζικό χαρακτήρα, καθώς αναμένεται να ανταποκριθούν από ιστορικά μνημεία και τους δικούς τους πύργους η Άνδρος, η Νάξος, η Θήρα, η Κέα, η Κίμωλος, η Κύθνος, η Μήλος, η Σέριφος, η Σύρος, η Πάρος η Φολέγανδρος, άλλα και άλλα νησιά που τα προηγούμενα χρόνια δεν συμμετείχαν.

Οι Φρυκτωρίες στη Σύρο

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποσειδωνίας “ο Ποσειδών” μαζί με την ΚοινΣΕπ Απάνω Μεριάς, προσκαλούν κάθε ενδιαφερόμενο την Κυριακή 23 Ιουνίου στις 7 το απόγευμα, στo Μύττακα στις (κεραίες – πύργο), ώστε να αναβιώσει το σύστημα επικοινωνίας που χρησιμοποιήθηκε στην αρχαία Ελλάδα. Η ώρα προσέλευσης θα είναι στις 6:45μμ, ενώ στις 7:00 ακριβώς θα ανάψουν τα καπνογόνα.

Η γιορτή ξεκινά στη Σίφνο

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, εκατοντάδες εθελοντές, ντόπιοι και επισκέπτες κάθε ηλικίας, θα μετακινηθούν στη Σίφνο με οχήματα, βάρκες αλλά κυρίως με τα πόδια για να φτάσουν σε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα 85 σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος του νησιού, ώστε να στείλουν μήνυμα συναδέλφωσης στις Κυκλάδες και στην Ελλάδα.

Οι αρχαίοι πύργοι στη Σίφνο, συνδέονται με τις ακροπόλεις του νησιού και χρησίμευαν ως φρυκτωρίες, φυλάκια ή αποθηκευτικοί χώροι. Οι εκδηλώσεις θα μεταδοθούν ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσω των εθελοντών που θα μεταφέρουν σε όλο τον κόσμο το κλίμα, την εικόνα και τη θετική ενέργεια από κάθε σημείο της Σίφνου και από όλα τα άλλα νησιά που θα συμμετέχουν.

Πως ξεκίνησαν οι Φρυκτωρίες

Οι Αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν ένα καλά οργανωμένο επικοινωνιακό δίκτυο ανά τον Ελλαδικό χώρο. Το δίκτυο αυτό, το δίκτυο των Φρυκτωριών, εκμεταλλευόμενο τα νησιά του Αιγαίου και την ορεινή μορφολογία της περιοχής, χρησιμοποιεί την φωτιά και έναν κώδικα αναπαράστασης γραμμάτων για την μετάδοση μηνυμάτων σε πολλά χιλιόμετρα (≈130). Στην ουσία μιλάμε για την προϊστορία του τηλέγραφου. Τα σημεία που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες ήταν κατά κανόνα σε πλεονεκτικές θέσεις, κορυφές βουνών ή ακρωτήρια νησιών, τα οποία πρόσφεραν μεγάλη (μακρινή) οπτική επαφή. Σε πολλές κορυφές υπάρχουν ακόμα και σήμερα ερείπια ή κτίσματα, τα οποία ήταν φρυκτωρίες στην αρχαιότητα. Αξίζει να σημειωθεί πως οι θέσεις και οι προσανατολισμοί των δικτύων των φρυκτωριών τουλάχιστον στον ελλαδικό χώρο συμπίπτουν και µε τις θέσεις που βρίσκονται οι σημερινοί τηλεπικοινωνιακοί αναμεταδότες.

Οι φρυκτωρίες είναι συστηματική μέθοδος μετάδοσης προσυμφωνημένων μηνυμάτων με χρήση φωτιάς. Οι πρώτες φρυκτωρίες ή φρυκτώρια θεωρούνται κατά πολλούς οι Ηράκλειες στήλες (Γιβραλτάρ). Τις φρυκτωρίες χρησιμοποίησε αρχικά ο μυκηναϊκός πολιτισμός.

Οι Φρυκτωρίες στα βάθη της ιστορίας

Στα πανάρχαια κείμενα του Ορφέα περιγράφεται η εκστρατεία των Αργοναυτών και μεταξύ άλλων και η μετάδοση μηνυμάτων μεταξύ των μονάδων του στρατού με φρυκτωρίες. Στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια επίσης, ο Όμηρος αναφέρει διεξοδικά τις φρυκτωρίες ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ θεών και ανθρώπων αλλά και μεταξύ νησιών του Αιγαίου. Όταν τελείωσε ο Τρωικός πόλεμος, ο Αγαμέμνονας έστειλε το μήνυμα στο παλάτι του στις Μυκήνες με τη μέθοδο των φρυκτωριών. Ο Αισχύλος στο έργο του «Ορέστεια» αναφέρει μία-μία τις κορυφές που χρησιμοποιήθηκαν για να μεταδώσουν την λήξη του αιματηρού πολέμου. Οι Μακεδόνες εδραίωσαν το αχανές βασίλειο τους κάνοντας χρήση και επεκτείνοντας τα δίκτυα των φρυκτωριών στα βάθη της Ασίας. Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία θεωρούσε πρωταρχική την εγκαθίδρυση πυκνών φρυκτωριών αλλά κατέρρευσε όταν αυτές καταστράφηκαν. Στο Βυζάντιο (450 μ.Χ.) οι φρυκτωρίες αντικαθίστανται από τις καμινοβίγλες ή καμινοβιγλάτορες (κάμινος-χώρος καύσης και βίγλα-παρατηρητήριο) με τις οποίες αυξήθηκαν η ευκρίνεια και η εμβέλεια του σήματος προσθέτοντας και καθρέφτες. Στην Ιστορία αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι με φωτεινά σήματα η βασίλισσα Θεοδώρα το 532 µ.Χ. ειδοποίησε για να καταστείλουν την στάση του Νίκα.

Οι αρχαίοι πύργοι στη Σίφνο στο επίκεντρο

Οι αρχαίοι πύργοι στη Σίφνο, είναι χτισμένοι από τον 6ο έως τον 3ο αιώνα π. Χ. και χρησιμοποιούνταν κυρίως για επικοινωνία. Η συνεχιζόμενη αρχαιολογική έρευνα έχει αναδείξει 75 τέτοια κτίσματα περισσότερα από ένα ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η Σίφνος κατέχει τα πρωτεία όσον αφορά τη διασπορά οχυρών κατασκευών στην ύπαιθρο, που εξηγείται από τον πλούτο του νησιού στην αρχαιότητα λόγω των κοιτασμάτων χρυσού, αργυρού και σιδήρου (εδώ λειτούργησε το πρώτο αργυρωρυχείο στον κόσμο-τέλη της 4ης, αρχές της 3ης χιλιετίας π.Χ., σηματοδοτώντας στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτιστικής εξέλιξης, το πέρασμα της ανθρωπότητας από την εποχή του λίθου στην εποχή του χαλκού).

Οι πύργοι αυτοί που είναι όλοι κυκλικοί με μέση εξωτερική διάμετρο περί τα 8 μέτρα, έχουν κατασκευαστεί σε καλλιεργημένες περιοχές, σε κορυφές υψωμάτων ή σε πλαγιές. Συνδέονται με τις ακροπόλεις του νησιού και πιθανότατα χρησίμευαν είτε ως φρυκτωρίες είτε ως φυλάκια είτε, τέλος, ως αποθηκευτικοί χώροι. Οι φρυκτωρίες στη Σίφνο άρχισαν να κτίζονται μετά την επιδρομή των Σαμίων (525 π. Χ.) για να στέλνουν προειδοποιητικά σήματα στις αρχαίες ακροπόλεις. Στα ρωμαϊκά και ενετικά χρόνια άναβαν φωτιές στην κορυφή τους για να προειδοποιούνται οι άνθρωποι ότι έρχονται πειρατές.

Η ετήσια αναβίωση των Φρυκτωριών

Η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Σίφνου σε συνεργασία με το Δήμο Σίφνου και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σίφνου, σε μια προσπάθεια για την ανάδειξη του αρχαιολογικού πλούτου του νησιού, αναβιώνουν κάθε χρόνο από το 2003 με την ενθουσιώδη συμμετοχή εκατοντάδων εθελοντών, την επικοινωνία του δικτύου των αρχαίων πύργων-φρυκτωριών & ακροπόλεων της Σίφνου. Οι εθελοντές (άτομα κάθε ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου και επαγγελματικής τάξης) που διασκορπίζονται συνήθως ανά παρέες σε όλη την έκταση του νησιού περπατώντας σε δύσβατα σημεία (κάποιοι για δυο και τρεις ώρες) για να προσεγγίσουν τα απομεινάρια των αρχαίων πύργων, είναι στην πλειοψηφία τους μόνιμοι κάτοικοι του νησιού αλλά ανάμεσα τους υπάρχουν και αρκετοί επισκέπτες που είτε βρίσκονται στο νησί για διακοπές είτε έρχονται ειδικά για το σκοπό αυτό.

Η ολοένα και μεγαλύτερη συμμετοχή των εθελοντών και η προσθήκη περισσότερων σημείων κάθε χρονιά είναι ενδεικτική της δυναμικής του εγχειρήματος. Η εκδήλωση που έχει καθιερωθεί να γίνεται την Κυριακή της Πεντηκοστής (παραμονή του Αγίου Πνεύματος), μεταδίδεται με ειδική εκπομπή και ανταποκρίσεις των εθελοντών από όλο το νησί από το τοπικό ραδιόφωνο, την τηλεόραση και μέσω διαδικτύου. Μετά το άναμμα των πύργων (στις 7 το απόγευμα) ακολουθεί συγκέντρωση των εθελοντών σε κεντρικό σημείο του νησιού με προβολές, ομιλίες και μουσική εκδήλωση. Όλα αυτά τα χρόνια, εκτός από την επικοινωνία ανάμεσα σε πύργους και ακροπόλεις έχουν διοργανωθεί πολλές σχετικές εκδηλώσεις όπως έκθεση φωτογραφιών των εθελοντών από τους πύργους που επισκέφτηκαν, άναψαν και φωτογράφησαν, βιντεοσκόπηση και φωτογράφηση του εγχειρήματος από ελικόπτερο, τιμητική εκδήλωση για τους εθελοντές κλπ.

Πηγή: koinignomi.gr

 

Δωδεκάνησα – Νομικό Συμβούλιο: Μπαίνει “πάγος” στις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων

0
allages-nomosxedio-aigialo-dodekanhsa-696x393

«Στον αέρα» τινάσσονται και επισήμως οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων στις ακτές των Δωδεκανήσων. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδότησε ότι, μετά την πρόσφατη τροποποίηση της νομοθεσίας με την οποία τα Δωδεκάνησα έχασαν για λόγους ισονομίας το προνόμιο να έχουν μεγαλύτερους αιγιαλούς και παραλίες από την υπόλοιπη Ελλάδα, τα εκατοντάδες (400 μόνο στη Ρόδο) πρωτόκολλα κατεδάφισης θα πρέπει να επανεξεταστούν με νέες αυτοψίες πριν εκτελεστούν. Με δεδομένη την υποστελέχωση των κτηματικών υπηρεσιών, η απόφαση αυτή δίνει «το φιλί της ζωής» για τουλάχιστον μία διετία σε όσους καταπάτησαν ή/και έχτισαν αυθαίρετα στις ακτές των νησιών.

Η γνωμοδότηση του Γ΄ τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (60/2024) έρχεται σε απάντηση ερωτημάτων που κατέθεσε η (αρμόδια για τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων) Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Τα ερωτήματα είχαν ως βάση την πρόσφατη αλλαγή της νομοθεσίας (ν. 5092/2024) με την οποία παύει να ισχύει το ειδικό προστατευτικό καθεστώς που ίσχυε από τον ιταλικό κτηματολογικό κανονισμό για τις ακτές των Δωδεκανήσων. Αντίθετα με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπου η γραμμή του αιγιαλού υπολογίζεται στη βάση του χειμέριου κύματος και η παραλία σε απόσταση έως 50 μέτρα από τη γραμμή αιγιαλού, στα Δωδεκάνησα η γραμμή του αιγιαλού τοποθετούνταν 12 μέτρα από τη γραμμή του χειμέριου κύματος και το όριο της παραλίας έφθανε μέχρι το όριο του πρώτου, δημόσιου ή ιδιωτικού, ακινήτου.

«Eνεκα της θεμελιώδους αλλαγής του νομοθετικού καθεστώτος για τον αιγιαλό και την παραλία στα Δωδεκάνησα, επιβάλλεται νέος καθορισμός της οριογραμμής του αιγιαλού και της παραλίας», αναφέρει η γνωμοδότηση. Και παρότι η νομιμότητα μιας διοικητικής πράξης (όπως η αμετάκλητη απόφαση κατεδάφισης) κρίνεται με βάση το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο έκδοσής της, το ΝΣΚ καταλήγει ότι σε αυτόν τον κανόνα υπάρχει εξαίρεση, όταν μια διοικητική πράξη γίνεται ασυμβίβαστη με το νέο νομικό καθεστώς, αναφέροντας ως παράδειγμα το ενδεχόμενο ένα αυθαίρετο κτίσμα να βρεθεί εκτός αιγιαλού ή παραλίας μετά τη μείωση των ορίων τους (αγνοώντας βέβαια το προφανές, ότι παραμένει αυθαίρετο, καθώς θα εξακολουθεί να βρίσκεται μέσα σε δημόσια έκταση).

«Εκτέλεση πρωτοκόλλου κατεδάφισης αυθαιρέτου κτίσματος δύναται να πραγματοποιηθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση μόνο εφόσον το πρωτόκολλο συνοδεύεται από επικαιροποιημένη έκθεση αυτοψίας, στην οποία θα βεβαιώνεται ότι το αυθαίρετο ακίνητο εμπίπτει εντός ζώνης αιγιαλού, όπως αυτή ορίζεται πλέον σύμφωνα με τον ν. 5092/24», καταλήγει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Η γνωμοδότηση έγινε δεκτή από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και έτσι οι προγραμματισμένες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς αναστέλλονται. Περαιτέρω, η απόφαση στέλνει στις ελληνικές καλένδες εκατοντάδες πρωτόκολλα αυθαιρέτων που βρίσκονται εδώ και χρόνια σε εκκρεμότητα. Με δεδομένη την υποστελέχωση των κτηματικών υπηρεσιών, η επανεξέταση μέσω αυτοψίας εκατοντάδων υποθέσεων θα χρειαστεί αρκετά χρόνια, στα οποία οι παρανομούντες θα συνεχίσουν να λειτουργούν ανενόχλητοι. Η νομοθετική ρύθμιση έχει και μια άλλη συνέπεια: οι Δωδεκανήσιοι θα απολέσουν χιλιάδες στρέμματα κοινόχρηστων εκτάσεων, που μεταφέρονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου προς πώληση ή μίσθωση. Να σημειωθεί ότι υπέρ της μεταβολής αυτής πίεζαν τα τελευταία χρόνια με θέρμη οι Δωδεκανήσιοι βουλευτές.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr