Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 268

Λέβιθα: Εγκρίθηκε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της κτηνοτροφικής μονάδας Καμπόσου

0

Μια σημαντική εξέλιξη για το ακριτικό νησί της Λέβιθα και την επιβίωση της παραδοσιακής του ταυτότητας σημειώθηκε πρόσφατα, καθώς εγκρίθηκε από την Πολεοδομία Λέρου το αίτημα επανεξέτασης του κτηνοτρόφου Εμμανουήλ Καμπόσου.

Η οικογένεια Καμπόσου, μοναδικοί κάτοικοι του νησιού και συνεχιστές μιας κτηνοτροφικής παράδοσης 150 ετών, εντάσσεται πλέον σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Όπως δήλωσε στη «δημοκρατική» ο αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα Φιλήμονας Ζαννετίδης, οι τεχνικές και γραφειοκρατικές δυσκολίες ξεπεράστηκαν με τη συνεργασία του περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου, του δημάρχου Λέρου Τιμόθεου Κωττάκη και των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, τηρώντας πλήρως τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Η υπόθεση, που απασχόλησε για χρόνια τις τοπικές αρχές, είχε δημιουργήσει εμπόδια λόγω παλαιότερων πολεοδομικών χαρακτηρισμών, που όριζαν τα Λέβιθα ως καταφύγιο άγριας ζωής.

Παράλληλα, είχε προκληθεί σύγχυση γύρω από την απογραφή του 2011, όπου τα Λέβιθα είχαν χαρακτηριστεί εσφαλμένα ως ακατοίκητα – απόφαση που αμφισβήτησε και δημοσίευμα της εφημερίδας “Εστία”, συνδέοντάς την ακόμη και με εθνικά ζητήματα, όπως η ΑΟΖ.

Ο δήμαρχος Λέρου κ. Κωττάκης τόνισε ότι η προσπάθεια ήταν απαραίτητη: «Το να επιτρέπεται αυτή η ήπια δραστηριότητα είναι αναγκαίο, ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν οι άνθρωποι εκεί που είναι. Δεν μιλάμε για κάτι καινούργιο, αλλά για μια κτηνοτροφική παράδοση 150 ετών». Παράλληλα, κατέκρινε τη διαχείριση παλαιότερων τοπικών αποφάσεων, που – χωρίς πρόνοια για τις συνέπειες – έπληξαν την εικόνα του νησιού ως κατοικημένου.

«Εμείς φυλάμε βωμούς και εστίες», είπε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας τη σημασία της ανθρώπινης παρουσίας στα μικρά ακριτικά νησιά και τον ρόλο που διαδραματίζει στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας.

Η θετική έκβαση της υπόθεσης δίνει ελπίδα όχι μόνο στους Καμπόσους αλλά και σε κάθε μικρή αγροτική οικογένεια που επιμένει, επιβιώνει και αντιστέκεται στη λήθη, κρατώντας ζωντανό το ελληνικό ακριτικό τοπίο.

Ξανά σε λειτουργία το ελικοδρόμιο Θηρασιάς – Ανάσα ασφάλειας για το νησί

0

Ο Δήμος Θήρας ανακοινώνει με ιδιαίτερη ικανοποίηση την επαναλειτουργία του ελικοδρομίου της Θηρασιάς, έπειτα από επιτυχή επιθεώρηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Με συνεχείς και συντονισμένες προσπάθειες του Δήμου Θήρας, της Δημοτικής Επιχείρησης Γεωθήρα, της Κοινότητας Θηρασιάς και του Προέδρου της, ολοκληρώθηκαν όλες οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης, ώστε το ελικοδρόμιο να πληροί πλήρως τις προδιαγραφές ασφαλείας και λειτουργικότητας.

Το ελικοδρόμιο παραδίδεται πλέον προς χρήση και είναι διαθέσιμο για επιχειρησιακές ανάγκες ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

Πρόκειται για ένα έργο ζωτικής σημασίας που ενισχύει την ασφάλεια, την υγειονομική κάλυψη και την πολιτική προστασία του νησιού, προσφέροντας άμεση πρόσβαση σε κρίσιμες υπηρεσίες για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θηρασιάς.

Ο Δήμος Θήρας ευχαριστεί θερμά όλους όσους συνέβαλαν στην υλοποίηση του έργου και δεσμεύεται να συνεχίσει να επενδύει σε υποδομές που ενισχύουν την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των νησιωτών μας.

 

Ανοδική πορεία στον τουρισμό για το 2024 – Οι Περιφερειακές ανισότητες και η εικόνα του Νοτίου Αιγαίου

0

Την περσινή χρονιά, οι περισσότερες περιφέρειες της χώρας κατέγραψαν αυξημένες επισκέψεις και έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό σε σύγκριση με το 2023.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τη νέα μελέτη του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ με τίτλο «Ποιος πάει πού; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει; Α’ Μέρος – Ανάλυση στοιχείων εισερχόμενου τουρισμού ανά Περιφέρεια 2024», η οποία αποτυπώνει τον χάρτη του ελληνικού τουρισμού ανά Περιφέρεια και προέλευση ταξιδιωτών.

Παρά τη γενική άνοδο, καταγράφονται διαφοροποιήσεις μεταξύ των Περιφερειών στους δείκτες διανυκτερεύσεων, δαπάνης ανά διαμονή και μέσης διάρκειας παραμονής.

39,35 εκατ. επισκέψεις και αυξημένες μετακινήσεις

Το 2024 καταγράφηκαν 39,35 εκατ. επισκέψεις στις 13 ελληνικές Περιφέρειες, αύξηση 8,9% σε σχέση με τις 36,14 εκατ. του 2023. Ο αριθμός αυτός υπερβαίνει τους 35,95 εκατ. επισκέπτες (+9,8%), καθώς ένας ταξιδιώτης μπορεί να μετακινηθεί σε περισσότερες από μία Περιφέρειες. Κατά μέσο όρο, κάθε επισκέπτης επισκέφθηκε 1,09 Περιφέρειες, έναντι 1,10 το 2023.

Ιδιαίτερα κινητικοί εντός της χώρας παρέμειναν οι επισκέπτες από μακρινές αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία, με 1,51 επισκέψεις κατά μέσο όρο. Η Αυστραλία παρουσίασε μείωση (από 1,76 σε 1,51 επισκέψεις), ενώ ο Καναδάς διατηρήθηκε στις 1,38 επισκέψεις ανά επισκέπτη.

Ηγεσία από το Βόρειο Αιγαίο και τη Γερμανία

Ανοδικά κινήθηκε η πλειονότητα των Περιφερειών, με εντυπωσιακή αύξηση 40,1% στο Βόρειο Αιγαίο και 19,8% στην Ήπειρο. Στο μέτωπο των ξένων αγορών, πρώτη παρέμεινε η Γερμανία με 5,67 εκατ. επισκέψεις (+12,9%), ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο με 4,69 εκατ. επισκέψεις (-3,3%) και τη Βουλγαρία με 2,96 εκατ. (+1,9%).

Ρεκόρ διανυκτερεύσεων και εισπράξεων

Οι διανυκτερεύσεις ξεπέρασαν τις 231 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 1,4% σε σχέση με το 2023. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου κατέγραψε και εδώ τη μεγαλύτερη αύξηση, με άλμα 50,8%.

Τα συνολικά τουριστικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 20,6 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 4,3%. Το Βόρειο Αιγαίο ξεχώρισε και σε αυτόν τον τομέα με άνοδο 32,6%, ενώ η Στερεά Ελλάδα ακολούθησε με 32%.

Το 89,7% των συνολικών εισπράξεων συγκεντρώθηκε σε πέντε Περιφέρειες: Νοτίου Αιγαίου (27,6%), Αττικής (23,1%), Κρήτης (22,2%), Ιονίων Νήσων (9,6%) και Κεντρικής Μακεδονίας (7,2%).

Πτώση στη δαπάνη ανά επίσκεψη, άνοδος ανά διανυκτέρευση

Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη διαμορφώθηκε στα 523 ευρώ, μειωμένη κατά 4,2% από τα 546 ευρώ του 2023. Αντιθέτως, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση αυξήθηκε 2,9%, φτάνοντας τα 89 ευρώ. Η μείωση της διάρκειας διαμονής από 6,3 σε 5,9 νύχτες (-6,9%) εξηγεί τη μείωση στη συνολική δαπάνη ανά επίσκεψη.

Η Περιφέρεια Κρήτης είχε την υψηλότερη μέση δαπάνη (767 ευρώ), αν και μειωμένη κατά 19% σε σύγκριση με το 2023. Η Ήπειρος καταγράφει τη χαμηλότερη δαπάνη, στα 192 ευρώ (-1%). Αύξηση καταγράφηκε σε τέσσερις Περιφέρειες, ενώ οι υπόλοιπες εννιά παρουσίασαν πτώση.

Η υψηλότερη δαπάνη ανά διανυκτέρευση εντοπίστηκε στο Νότιο Αιγαίο (111 ευρώ, +5%), ενώ η χαμηλότερη στην Κεντρική Μακεδονία (48 ευρώ, +2%). Συνολικά, οκτώ Περιφέρειες κατέγραψαν αύξηση, τέσσερις μείωση και μία σταθερότητα.

Μεταβολές στη μέση διάρκεια παραμονής

Το Βόρειο Αιγαίο είχε και την υψηλότερη μέση διάρκεια παραμονής, με 10,6 διανυκτερεύσεις (+8%). Η Ήπειρος, παρά την μικρότερη διάρκεια (2,6 νύχτες), σημείωσε αύξηση 4%. Μόνο δύο Περιφέρειες κατέγραψαν αύξηση στη διάρκεια διαμονής, ενώ οι υπόλοιπες έντεκα παρουσίασαν μείωση.

Πληροφορίες από: https://www.newmoney.gr

 

Σύρος: Καθαρίζουμε τις ακτές της Ποσειδωνίας, όλοι μαζί για το περιβάλλον!

0

Η προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι μόνο υπόθεση των ειδικών. Είναι καθημερινή ευθύνη, είναι συλλογική πράξη, είναι έκφραση σεβασμού προς το μέλλον. Με αυτό το πνεύμα, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ποσειδωνίας «Ποσειδών» μάς προσκαλεί να ενώσουμε δυνάμεις και να καθαρίσουμε τις ακτές του Δημοτικού Διαμερίσματος Ποσειδωνίας, τιμώντας την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Την Κυριακή 1η Ιουνίου 2025, στις 10 το πρωί, η καρδιά της δράσης θα χτυπήσει στην παραλία των Αγκαθωπών, όπου θα συγκεντρωθούν εθελοντές από κάθε γωνιά της Σύρου. Από εκεί, με καλή διάθεση και ομαδικό πνεύμα, θα χωριστούν σε ομάδες που θα αναλάβουν τον καθαρισμό των ακτών της Ποσειδωνίας.

Ο στόχος της πρωτοβουλίας είναι να καλλιεργηθεί μια βιωματική σχέση με το περιβάλλον, κυρίως στα παιδιά και στους νέους, αλλά και να σταλεί ένα σαφές μήνυμα: η προστασία της φύσης ξεκινά από εμάς. Κάθε σακούλα απορριμμάτων, κάθε σκουπίδι που μαζεύεται, κάθε βήμα στην άμμο με σκοπό, είναι μια πράξη ευθύνης και αγάπης για τον τόπο μας.

Η δράση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης και πραγματοποιείται με την πολύτιμη συμμετοχή:

  • της Τοπικής Κοινότητας Ποσειδωνίας

  • της Προκεχωρημένης Ναυτικής Βάσης Σύρου

  • του Ναυτικού Ομίλου Σύρου

  • του Παρατηρητηρίου Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου

  • του Λαογραφικού Ομίλου «Η σοφία της παράδοσης»

  • του ΚΕ.ΠΕ.Α. Σύρου

  • της Ένωσης Γονέων Σύρου

  • του Καταδυτικού Κέντρου Σύρου “Salt Water Diving”

  • του Φυσιολατρικού και Αθλητικού Ομίλου Ερασιτεχνών Αλιέων Ποσειδωνίας

  • του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας

  • και του Συλλόγου Πελοποννησίων Σύρου.

Ας βάλουμε τα γάντια μας, ας πάρουμε τις σακούλες μας και ας δείξουμε, με πράξεις, τι σημαίνει να αγαπάς τον τόπο σου. Για μια Ποσειδωνία καθαρή, για μια Σύρο που σέβεται και φροντίζει τη φυσική της ομορφιά.

Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά. Ραντεβού στην παραλία!

Στην Ολομέλεια του ΣτΕ τα κωλύματα εκλογιμότητας για συμβάσεις με Δήμους

0

Το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Διομήδης Κυριλλόπουλος και εισηγήτρια η πάρεδρος Σοφία Παπακωνσταντίνου) με τις υπ΄ αριθμ. 615-616/2025 αποφάσεις της επταμελούς συνθέσεως παρέπεμψαν στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου το ζητήματα σχετικά με το κώλυμα υποβολής υποψηφιότητας και εκλογής για την κατάληψη δημοτικού αξιώματος για όσα πρόσωπα συνδέονται με τον Δήμο με σύμβαση ή συμβάσεις ορισμένου οικονομικού αντικειμένου κατά το έτος διενέργειας των δημοτικών εκλογών.

Το ΣτΕ το απασχόλησαν τα τελευταία αποτελέσματα των δημοτικών εκλογές στο Δήμο Ρόδου.

Υπενθυμίζεται ότι νομοθεσία για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές προβλέπει ότι δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικών κοινοτήτων ή πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων, όσοι, μεταξύ των άλλων, «συνδέονται με τον Δήμο, τα νομικά του πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, με σύμβαση ή συμβάσεις προμήθειας ή εκτέλεσης έργου ή παροχής υπηρεσιών ή παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης έργου ή υπηρεσίας με αντικείμενο συνολικής αξίας, μεμονωμένα κατ’ είδος ή σωρευτικά, κατ’ έτος άνω των 10.000 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., εφόσον η σύμβαση είναι σε ισχύ κατά και μετά από την 1η Ιανουαρίου του έτους διεξαγωγής των εκλογών».

Κατά συνέπεια η Ολομέλεια του ΣτΕ θα κρίνει εάν:

α) η θέσπιση ολόκληρου του έτους διενέργειας των δημοτικών εκλογών ως κρίσιμου χρόνου συνδρομής του κωλύματος εκλογιμότητας (και όχι της ημερομηνίας ανακήρυξης των υποψηφίων για τις εκλογές, όπως γινόταν παγίως δεκτό από το Συμβούλιο της Επικρατείας καθ’ ερμηνεία των προϊσχυουσών διατάξεων) περιορίζει υπέρμετρα το συνταγματικά κατοχυρωμένο πολιτικό δικαίωμα για εκλογή σε θέσεις οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης και

β) για τη διαπίστωση της ύπαρξης ή μη ενεργού συμβατικού δεσμού μεταξύ του ενδιαφερόμενου υποψήφιου και του οικείου Δήμου, προκειμένου να στοιχειοθετηθεί το κώλυμα εκλογιμότητας, αρκεί η εκπλήρωση της συμβατικής υποχρέωσης του αντισυμβαλλόμενου του Δήμου ή εάν απαιτείται, επιπρόσθετα, η ολοσχερής καταβολή από τον Δήμο του συμφωνηθέντος τιμήματος στον αντισυμβαλλόμενο.

Πληροφορίες από: https://www.ethnos.gr

 

Φόρτωμας: Τριήμερη επίσκεψη σε Πάρο και Αντίπαρο

0

Τριήμερη επίσκεψη στα νησιά της Πάρου και της Αντιπάρου πραγματοποίησε ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Φίλιππος Φόρτωμας. Στο πλαίσιο της επίσκεψής του, είχε την ευκαιρία να παραστεί σε πολιτιστικές, θρησκευτικές και αθλητικές εκδηλώσεις και να συναντηθεί με τις τοπικές αρχές και στελέχη της ΔΗΜ.Τ.Ο. Νέας Δημοκρατίας.

Το Σάββατο 24 Μαΐου, ο κ. Φόρτωμας συναντήθηκε με τον νέο Λιμενάρχη Πάρου, κ. Ανδρέα Λυκούδη, τον οποίο συνεχάρη για την ανάληψη των νέων καθηκόντων του.

Αργότερα την ίδια ημέρα, ο βουλευτής μετέβη στην Αντίπαρο, όπου παρευρέθηκε και παρακολούθησε μαζί με τονΔήμαρχο Αντιπάρου, κ. Αναστάσιο Φαρούπο και τον Έπαρχο Πάρου-Αντιπάρου, κ. Βαζαίο Πετρόπουλο, το 7ο Φεστιβάλ Χορού «Χοροαρμενίσματα», στο οποίο συμμετείχαν χορευτικοί σύλλογοι από όλη την Ελλάδα και την ομογένεια.

Την Κυριακή, 25 Μαΐου, ο κ. Φόρτωμας βρέθηκε στη Μάρπησσα, όπου παρέστη μαζί με τον Δήμαρχο Πάρου κ. Κώστα Μπιζά, την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πάρου κ. Ιφιγένεια Χατζηγεωργίου, Αντιδημάρχους, Προέδρους Κοινοτήτων και λοιπών φορέων, στην επιμνημόσυνη δέηση για τον Παριανό ήρωα της Εθνικής Αντίστασης, Νικόλαο Στέλλα, και κατέθεσε στεφάνι, ως εκπρόσωπος της Βουλής των Ελλήνων.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, ο Βουλευτής συμμετείχε στην τελετή απονομής κυπέλλων και μεταλλίων στους αθλητές που διακρίθηκαν στο διασυλλογικό αγώνα “Welcome Summer Cup”, ο οποίος διοργανώθηκε από τον Nαυτικό Όμιλο Πάρου και ήταν αφιερωμένος στη μνήμη του Κώστα Ροκονίδα. Με την ευκαιρία αυτή ο Βουλευτής συνεχάρη τον Πρόεδρο του Ομίλου κ. Ηλία Κουτρομιχάλη για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια, οι οποίες όχι μόνο ενδυναμώνουν την παρουσία του Ναυτικού Ομίλου στην τοπική κοινωνία, αλλά συμβάλλουν και στη συνολική ανάπτυξη του αθλητισμού στην περιοχή των Κυκλάδων.

Στη συνέχεια, ο κ. Φόρτωμας παρακολούθησε την Ιερά Παράκληση που τέλεσε στο Ιερό Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής ο Μητροπολίτης Παροναξίας κ.κ. Καλλίνικος, προς ενίσχυση των διαγωνιζόμενων παιδιών των Λυκείων Πάρου και Αντιπάρου. Το ίδιο βράδυ, ο βουλευτής παρακολούθησε το μουσικό αφιέρωμα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Γυναικών Μάρπησσας, τιμώντας τη μνήμη του ήρωα Νικολάου Στέλλα.

Μετά το πέρας της επίσκεψής του ο κ. Φόρτωμας δήλωσε: «Οι συναντήσεις με τις τοπικές αρχές, τους κατοίκους της Πάρου & της Αντίπαρουκαι τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, καθώς και η συμμετοχή μου σε θρησκευτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, μου έδωσαν για ακόμη μια φορά την ευκαιρία να βρεθώ δίπλα σε αγαπημένα πρόσωπα και ενεργούς πολίτες, που επιβεβαιώνουν πως οι παραδόσεις, η ιστορία και τα έθιμά μας, δεν θα χαθούν στο χρόνο αλλά θα συνεχίσουν να είναι φωτεινός σηματοδότης για το μέλλον των νησιών».

Σέριφος:Συμμετοχή στο πρόγραμμα SECURE για την πολυκρίση και τη δημοκρατία

0

Η Σέριφος δεν είναι μόνο ένα νησί με φυσική ομορφιά, αλλά και ένας δήμος που πρωταγωνιστεί στην ευρωπαϊκή σκηνή, μέσα από τη στρατηγική του συμμετοχή σε διακρατικά ευρωπαϊκά προγράμματα.

Το πρόσφατο βήμα έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος CERV – Citizens, Equality, Rights and Values, με τη συμμετοχή στο εγκεκριμένο έργο SECURE – Navigating Crisis: Europe in the Age of Insecurity.

Ο Δήμος Σερίφου, με την ουσιαστική συμβολή της κ. Αναστασοπούλου, European project manager, και την καθοριστική στήριξη του Δημάρχου κ. Κωνσταντίνου Ρεβίνθη, έδωσε το παρών – με εκπρόσωπο την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, Αικατερίνη Ρώτα – στην εναρκτήρια συνάντηση του έργου στη Σλοβενία (Novo mesto) από 22 έως 25 Μαΐου 2025, μαζί με άλλους 13 ευρωπαϊκούς δήμους από χώρες όπως Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Κύπρος, Μάλτα, Γαλλία και άλλες.

Η συνάντηση με τίτλο «Πλοήγηση στην Κρίση: Η Ευρώπη στην Εποχή της Αβεβαιότητας» εστίασε στην έννοια της πολυκρίσης, δηλαδή της ταυτόχρονης εμφάνισης περιβαλλοντικών, κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών προκλήσεων που επηρεάζουν τις τοπικές κοινωνίες.

Μέσα από εργαστήρια, διαλόγους και ανταλλαγή εμπειριών, οι συμμετέχοντες κατέληξαν σε κοινές προτάσεις και προβληματισμούς:

  • Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών και η ενίσχυση της δημοκρατίας ως θεμέλιο ανθεκτικότητας.

  • Η ανάγκη για συμπεριληπτικές αφηγήσεις στη μετανάστευση.

  • Τοπικές πολιτικές που προωθούν δικαιότερες και βιώσιμες οικονομίες.

  • Η αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης μέσα από την εκπαίδευση στα ΜΜΕ και τον ψηφιακό γραμματισμό.

Η επόμενη μεγάλη πανευρωπαϊκή εκδήλωση του έργου θα πραγματοποιηθεί στη Σέριφο τον Μάιο του 2026, αναδεικνύοντας το νησί ως κόμβο διαλόγου και συνάντησης γύρω από τα μεγάλα ευρωπαϊκά ερωτήματα.

Η συνεχής συμμετοχή του Δήμου Σερίφου σε τέτοια προγράμματα όχι μόνο φέρνει άμεσες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, αλλά και τοποθετεί το νησί στον χάρτη της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκέψης και πολιτικής. Αποτελεί παράδειγμα μικρού νησιωτικού δήμου με διεθνή εμβέλεια, που αξιοποιεί μεθοδικά τις ευκαιρίες συνεργασίας και ανταλλαγής.

📍 Για περισσότερες πληροφορίες και ενημέρωση για τις δράσεις του προγράμματος: secureprojectnot.wordpress.com

📌 #SerifosGoesEurope #SecureEUProject #CERV #Serifos #LocalDemocracy #EUinAction

Μητρόπολη Παροναξίας: Προσευχή και ευλογία για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών στην Παναγία Εκατονταπυλιανή

0

Μέσα σε κλίμα κατάνυξης και πνευματικής στήριξης, τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής 25 Μαΐου 2025 η Ιερά Παράκληση στην Παναγία Εκατονταπυλιανή Πάρου, αφιερωμένη στους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Στην ιερή αυτή ακολουθία προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Παροναξίας κ. Καλλίνικος, πλαισιωμένος από τον Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Αρχιμ. π. Αρσένιο Μελισσιανό, ο οποίος και απηύθυνε λόγο ενίσχυσης στους νέους, καθώς και από τους πατέρες του Ιερού Προσκυνήματος, Πρωτοπρ. π. Στυλιανό Μπιζά και π. Χρήστο Πετρόπουλο.

Ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος στους μαθητές, ευχήθηκε από καρδιάς να έχουν τη χάρη και τη φώτιση της Παναγίας, να αγωνιστούν με δύναμη και ψυχραιμία και να εμπιστευθούν τον εαυτό τους και την πορεία τους. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε, οι εξετάσεις είναι ένας σταθμός – όχι το τέλος, αλλά μια νέα αρχή.

Μετά την απόλυση, οι μαθητές φιλοξενήθηκαν στην αίθουσα του Ιερού Προσκυνήματος, όπου είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον Σεβασμιώτατο (σ.σ. παρουσία και του βουλευτή Κυκλάδων κο Φόρτωμα), να λάβουν πατρική ενθάρρυνση και να μοιραστούν σκέψεις και αγωνίες, συνοδευόμενοι από γλυκίσματα και αναψυκτικά, σε μια απλή αλλά γεμάτη νόημα συνάντηση.

Η ενημέρωση μέσα από τη σελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Παροναξίας αναφέρει: 

Την Κυριακή 25-5-2025, το εσπέρας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Καλλίνικος, προεξήρχε της Ιεράς Παρακλήσεως, στο Ιερό Προσκύνημα Παναγίας Εκατονταπυλιανής Πάρου, η οποία τελέστηκε για τους μαθητές και τις μαθήτριες που διαγωνίζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας πλαισίωσαν ο Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. π. Αρσένιος Μελισσιανός, ο οποίος και ομίλησε, και οι πατέρες του Ιερού Προσκυνήματος, Πρωτοπρ. π. Στυλιανός Μπιζάς και π. Χρήστος Πετρόπουλος.

Μετά την απόλυση της Ακολουθίας, ο Σεβασμιώτατος, ευχήθηκε στα παιδιά κάθε ευλογία της Παναγίας και καλή επιτυχία στις επικείμενες εξετάσεις.

Μετά το πέρας της Ακολουθίας, τα παιδιά φιλοξενήθηκαν στην αίθουσα του Ιερού Προσκυνήματος όπου εκεί είχαν την ευκαιρία να ομιλήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας, καθώς και να κεραστούν γλυκίσματα και αναψυκτικά.

Ημέρα μνήμης και γεύσεων στην Κωμιακή: Το έθιμο «τση Πλυθερής» ζωντανεύει ξανά

0

Σε μια εποχή που η καθημερινότητα τρέχει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, μικρές στιγμές σαν κι αυτή γίνονται πολύτιμες. Ο Σύλλογος Γυναικών Κωμιακής μας προσκαλεί να σταθούμε για λίγο, να κοιτάξουμε πίσω και να θυμηθούμε. Την Πέμπτη 29 Μαΐου 2025, στις 19:00 μ.μ., στην αυλή της Θεοσκέπαστης, θα ξαναζωντανέψει το παλιό έθιμο «τση Πλυθερής».

Ένα έθιμο βαθιά ριζωμένο στη ζωή και την κουλτούρα του χωριού, που έφερνε τις γυναίκες, τις οικογένειες και τους βοσκούς κοντά, σε μια μέρα ξεχωριστή για τη γη και τη γεύση. Η «αλευριά» – ένα απλό αλλά συμβολικό φαγητό με αλεύρι, νερό και αγάπη – θα μαγειρευτεί από τις γυναίκες του Συλλόγου, όπως γινόταν παλιά, με μεράκι και συντροφικότητα.

Οι βοσκοί του χωριού θα προσφέρουν γάλα, μυζήθρα και ξυνόγαλο, τιμώντας την αγροτική κληρονομιά και την προσφορά τους στην τοπική ζωή. Όλα θα σερβιριστούν με χαμόγελο, ιστορίες και μια αίσθηση επιστροφής στο «μαζί».

Η βραδιά αυτή δεν είναι απλώς ένα πολιτιστικό γεγονός. Είναι μια αφορμή να βρεθούμε ξανά ο ένας δίπλα στον άλλον, να θυμηθούμε τις ρίζες μας και να τις μεταφέρουμε στις επόμενες γενιές. Με γεύσεις, μουσικές ίσως και λόγια που μοσχοβολούν παρελθόν και αυθεντικότητα.

Ο Σύλλογος Γυναικών Κωμιακής μας περιμένει όλους, με ανοιχτή καρδιά και ζεστή φιλοξενία. Ελάτε να μοιραστούμε μια βραδιά που μυρίζει αλεύρι, γάλα και αγάπη.

Ελάτε να θυμηθούμε πως κάποια πράγματα, όσο παλιά κι αν είναι, δεν παύουν ποτέ να έχουν σημασία.

 

Δρ. Κωνσταντίνος Μπαλωμένος: “Κατανοώντας τον αντίπαλο”

0

Ο Κινέζος Στρατηγός Σουν Τσου ανέφερε: «Αν γνωρίζεις τον εχθρό σου και γνωρίζεις και τον εαυτό σου, δεν χρειάζεται να φοβάσαι το αποτέλεσμα εκατό μαχών

Εάν γνωρίζεις τον εαυτό σου αλλά όχι τον εχθρό σου, για κάθε νίκη που θα κερδίσεις θα υποστείς και μια ήττα. Αν δεν γνωρίζεις ούτε τον εχθρό ούτε τον εαυτό σου, θα υποκύψεις σε όλες τις μάχες»

Κείμενο: Κωνσταντίνος Μπαλωμένος (*)

Υπό το πλαίσιο αυτό, το παρόν άρθρο θα επιδιώξει να αναλύσει την τουρκική εξωτερική πολιτική σε σχέση με τις τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα, για τις κινήσεις της Τουρκίας και το αν η λεγόμενη (από πολλούς στο εσωτερικό της Ελλάδας) γεωπολιτική αναβάθμιση της Τουρκίας είναι πραγματική ή αποτελεί έναν ακόμη προπαγανδιστικό μύθο της Τουρκίας που οφείλεται σε συγκυριακές συμπτώσεις.

Για την αξιοπιστία και εγκυρότητα της εν λόγω ερευνητικής και αναλυτικής διαδικασίας, θα αξιοποιηθούν στοιχεία και πληροφορίες από έναν πρωταγωνιστή της Τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, τον Χακάν Φιντάν.

Συγκεκριμένα, ο Χακάν Φιντάν μόλις ανέλαβε τα ηνία της Τουρκικής εξωτερικής πολιτικής το 2023, έγραψε ένα άρθρο με τίτλο: «Turkish Foreign Policy at the Turn of the “Century of Türkiye”: Challenges, Vision, Objectives, and Transformation» για να περιγράψει τους στόχους της Τουρκικής εξωτερικής πολιτικής κατά την έναρξη του «Αιώνα της Τουρκίας» [βλέπε: Insight Türkiye, Vol. 25, No. 3 (2023)].

Στο άρθρο αυτό, σε σχέση με το όραμα για την Τουρκία ως Περιφερειακό, Δημιουργικό και Μετασχηματιστικό Παράγοντα ο κ. Φιντάν αναφέρει: «Η Τουρκία αναδεικνύεται και πάλι ως μια δύναμη του καλού, αναλαμβάνοντας έναν ενισχυμένο ρόλο ευθύνης στη διεθνή σκηνή. Ξεχωρίζει ως επιλυτής προβλημάτων, βελτιωτής του συστήματος και μετασχηματιστικός παράγοντας στην περιοχή και στις διεθνείς υποθέσεις, στο μεταίχμιο του “Αιώνα της Τουρκίας”.

Το διεθνές σύστημα, όπως το οραματίζεται η Τουρκία, εξελίσσεται πέρα από την παραδοσιακή έννοια μιας διεθνούς τάξης που καθορίζεται από πόλους ισχύος – είτε μονοπολικότητα, είτε διπολικότητα, είτε πολυπολικότητα. Η Τουρκία επιδιώκει να συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο συμπεριληπτικού, αποτελεσματικού, δίκαιου και ασφαλούς διεθνούς συστήματος, ικανού να αντιμετωπίσει τις σύγχρονες παγκόσμιες και περιφερειακές προκλήσεις· ενός ανθεκτικού συστήματος που θα βασίζεται στην αλληλεγγύη και όχι στην αντιπαλότητα.

Αυτό είναι ένα δύσκολο έργο, που απαιτεί στρατηγική υπομονή και αταλάντευτη αποφασιστικότητα. Η Τουρκία, με τη σταθερή πολιτική της βούληση και τις αυξανόμενες δυνατότητές της, είναι σε ισχυρή θέση για να γίνει ένας από τους αρχιτέκτονες ενός τέτοιου νέου διεθνούς συστήματος. Η αναζήτηση της Τουρκίας για μια πιο δίκαιη, συμπεριληπτική και ασφαλή παγκόσμια τάξη πηγάζει από τις αρχές της δικαιοσύνης και της συνείδησης, που είναι βαθιά ριζωμένες στον αιώνιο πολιτισμό και την ταυτότητα του τουρκικού λαού και αντανακλώνται αντίστοιχα στην εθνική εξωτερική πολιτική.

Η Τουρκία είναι έτοιμη να συνεργαστεί με άλλα κράτη για την υπεράσπιση κοινών αξιών και την εκπλήρωση κοινών ευθυνών στην οικοδόμηση ενός διεθνούς συστήματος που δίνει έμφαση στην ανθρώπινη ευημερία, αντιμετωπίζει τις οικονομικές ανισότητες και προάγει την παγκόσμια ειρήνη, ασφάλεια, σταθερότητα και ευημερία».

Ολιστική και Ολοκληρωμένη Στρατηγική 
Επίσης, σε σχέση με τους κύριους στόχους της Τουρκικής Εξωτερικής Πολιτικής, ο Τούρκος ΥΠΕΞ στο ίδιο άρθρο, επισήμανε την αναγκαιότητα μιας ολιστικής και ολοκληρωμένης στρατηγικής, όπου θεμελιώδη σημεία της αποτελούν η εδραίωση της ειρήνης και ασφάλειας στην περιοχή μας, η περαιτέρω θεσμοθέτηση των εξωτερικών σχέσεων της Τουρκίας σε δομική βάση, η ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος ευημερίας και η προώθηση των παγκόσμιων στόχων της Τουρκίας.
Ειδικότερα, ανέφερε ότι οι κύριοι στόχοι της Τουρκικής Εξωτερικής Πολιτικής είναι:

1. Η συμβολή της Τουρκίας στην Ειρήνη και Ασφάλεια στην Περιοχή και η Δημιουργία Νέων Μοντέλων Συνεργασίας για (α) την εξάλειψη των απειλών και την αντιμετώπιση προκλήσεων και (β) την αξιοποίηση ευκαιριών για την ανάπτυξη περιφερειακών οικονομικών και πολιτικών μοντέλων συνεργασίας.

2. Η περαιτέρω Θεσμική Θωράκιση των Εξωτερικών Σχέσεων σε δομική βάση μέσω της ενίσχυσης των υφιστάμενων στρατηγικών σχέσεων και τη δημιουργία νέων [π.χ. ο Οργανισμός Τουρκικών Κρατών (OTS), όπου επιδιώκει να προωθήσει την πολιτιστική κληρονομιά του τουρκικού πολιτισμού και ο Οργανισμός Ισλαμικής Συνεργασίας (OIC), όπου επιδιώκει τη συνεργασία με τις μουσουλμανικές χώρες για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης].

3. Η Ανάπτυξη ενός Περιβάλλοντος Ευημερίας (ο στόχος να γίνει η Τουρκία μία από τις 10 μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, θα διευρύνει και θα εμβαθύνει τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις της παγκοσμίως και επιπλέον, θα ενισχύσει όχι μόνο την ευημερία του τουρκικού λαού, αλλά και των γειτόνων, φίλων και εταίρων της παγκοσμίως).

4. Η Προώθηση Παγκόσμιων Στόχων μέσω της ενίσχυσης των πολιτικών της Τουρκίας σε πολλές περιοχές του κόσμου και της συνεισφοράς της στην επίλυση παγκόσμιων προβλημάτων.

Αξιολογώντας τα ανωτέρω και εστιάζοντας στη συνεχή προσπάθεια της Τουρκίας να αυξήσει την επιρροή της στο διεθνές σύστημα, αξιοποιώντας τη γεωστρατηγική της θέση, τις οικονομικές και στρατιωτικές της δυνατότητες, αλλά και μέσω της εκδήλωσης μιας πιο ενεργητικής και επιθετικής εξωτερικής πολιτικής, συμπεραίνεται ότι αντικειμενικός στόχος της Υψηλής Στρατηγικής της Τουρκίας είναι η ανάδειξη και εδραίωσή της ως μεσαίας δύναμης στο περιφερειακό σύστημα της ευρύτερης περιοχής μας (Βαλκάνια, Καύκασος, Ανατολική Μεσόγειος, Μέση Ανατολή και Βόρειο Αφρική).

Τι σημαίνει “Μεσαία δύναμη”

Η έννοια της «μεσαίας δύναμης» στις διεθνείς σχέσεις σχετίζεται με κράτη που δεν ανήκουν στις υπερδυνάμεις (ΗΠΑ, Κίνα, Ρωσία), αλλά διαθέτουν σημαντική οικονομική, στρατιωτική ή πολιτική δύναμη για να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις διεθνείς εξελίξεις και να επηρεάζουν περιφερειακά και παγκόσμια ζητήματα.

Συγκεκριμένα, οι μεσαίες δυνάμεις επιδιώκουν να προωθήσουν την πολυμερή συνεργασία μέσω διεθνών οργανισμών (π.χ. ΟΗΕ, ΠΟΕ, ΟΑΣΕ κ.λπ.), να ασκήσουν διπλωματική επιρροή με συμμαχίες, οικονομική βοήθεια και μεσολάβηση σε διακρατικές συγκρούσεις και τέλος, επιδιώκουν να προωθήσουν την περιφερειακή σταθερότητα αναλαμβάνοντας ηγετικό ρόλο σε περιφερειακές κρίσεις.

Υπό το ανωτέρω πρίσμα, η Τουρκία είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει κάνει σημαντικά βήματα, ώστε να αυξήσει τη γεωπολιτική της αξία και να αναδειχθεί ως μια σημαντική μεσαία δύναμη στη διεθνή πολιτική.

Ειδικότερα, αξιοποιεί αποτελεσματικά τους υλικούς και άυλους εθνικούς της πόρους, ώστε να εξασφαλίσει περιθώρια κινήσεων στη διεθνή κοινότητα, διαθέτει τη δυνατότητα να διαπραγματεύεται και σε κάποιο βαθμό να αντιστέκεται στις πολιτικές των μεγάλων δυνάμεων και επίσης, δεδομένου ότι δεν έχει την ικανότητα να ενεργεί αυτόνομα, επιδιώκει να ασκήσει επιρροή εντός περιφερειακών συλλογικών οργάνων και διεθνών οργανισμών.

Τέλος, η Τουρκία υιοθετώντας την άποψη των φιλελεύθερων θεωρητικών των διεθνών σχέσεων Cooper, Higgott και Nossal (Βλέπε: Relocating Middle Powers), που αναφέρουν ότι οι μεσαίες δυνάμεις επιδιώκουν να διαδραματίσουν τρεις ρόλους στη διεθνή κοινότητα: (α) του καταλύτη, (β) του διευκολυντή και (γ) του διαχειριστή επιδιώκει:

– Να αναλάβει δράσεις για διεθνή ζητήματα (καταλύτης),

– Να διευκολύνει τη δημιουργία συνεργασιών και συνασπισμών (διευκολυντής) και

– Να συμβάλει στη θεσμική οικοδόμηση και τη διαμόρφωση διεθνών προτύπων (διαχειριστής).

Παρά τις έως τώρα φιλότιμες προσπάθειές της όμως, η Τουρκία πόρρω απέχει από το να καταστεί μια αξιόπιστη μεσαία δύναμη και να διαδραματίσει το γεωπολιτικό ρόλο που επιθυμεί.

Αυτό οφείλεται τόσο σε ενδογενείς παράγοντες που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά και τον τρόπο λειτουργίας της Τουρκίας, όσο και με εξωγενείς παράγοντες του διεθνούς συστήματος.

Ειδικότερα, μια χώρα που επιδιώκει να συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο συμπεριληπτικού, αποτελεσματικού, δίκαιου και ασφαλούς διεθνούς συστήματος όπως επισημαίνει ο Τούρκος ΥΠΕΞ κ. Χακάν Φιντάν, πρέπει να είναι δημοκρατική χώρα και να σέβεται το διεθνές δίκαιο, κάτι που δεν ισχύει στην περίπτωση της Τουρκίας.

Επίσης, η Τουρκία δεν δικαιούται να μιλά για τη συμβολή της στην Ειρήνη και Ασφάλεια όταν έχει εισβάλει στην Κύπρο και κατέχει παράνομα το 36,2% των εδαφών της, αγνοώντας επιδεικτικά όλα τα ψηφίσματα του ΟΗΕ που καταδικάζουν την ενέργειά της.

Επιπλέον, η Τουρκία δεν επιτρέπεται να μιλά για το μεσολαβητικό της ρόλο στην επίλυση διεθνών συγκρούσεων όταν αποτελεί τον καταλύτη για την πρόκληση περιφερειακών συγκρούσεων στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, τη Συρία, και τη Λιβύη. Υπό το πλαίσιο αυτό, η Τουρκία δεν μπορεί να διευκολύνει την επίλυση περιφερειακών συγκρούσεων αφού εκτός από καταλύτης πρόκλησής τους είναι και μέρος αυτών των συγκρούσεων. Η εμπλοκή της σε πολλά ανοικτά περιφερειακά μέτωπα, την καθιστά ευάλωτη και λειτουργεί ως τροχοπέδη στα σχέδιά της για ανάδειξή της σε μεσαία δύναμη με αυξημένη γεωπολιτική αξία. Για του λόγου το αληθές, αν κλιμακωθεί η κατάσταση στη Συρία και προκληθεί εμπλοκή μεταξύ Ισραήλ – Τουρκίας, όλα τα σχέδιά της θα ακυρωθούν.

Επιπρόσθετα, η Τουρκία διαθέτει συντελεστές ισχύος, αλλά δεν είναι άπειροι. Συγκεκριμένα, διαθέτει ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα μιας παγκόσμιας στρατιωτικής επέμβασης. Η στρατιωτική βιομηχανία της Τουρκίας επίσης, έχει να επιδείξει σημαντικές επιτυχίες, αλλά είναι ευάλωτη και εξαρτάται από την πολιτική βούληση μεγάλων δυνάμεων (ΗΠΑ, Γερμανία κ.α.) για το αν θα την προμηθεύσουν ή όχι με σημαντικά εξαρτήματα και υλικά που απαιτούνται για την παραγωγή των όπλων της.

Επιπλέον, η οικονομία της Τουρκίας δεν είναι τόσο ισχυρή για να υποστηρίξει τα μεγαλεπήβολα σχέδια του κ. Ερντογάν και σε συνδυασμό με τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και τις εσωτερικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Τουρκία, καθιστούν ευάλωτη τη θέση της στο διεθνές σύστημα.

Τέλος, η Τουρκία δεν αποτελεί αξιόπιστη μεσαία δύναμη, διότι δέχεται συνεχώς πιέσεις από υπερδυνάμεις όπως ΗΠΑ, Ρωσία, Ιράν, Κίνα και προσπαθεί να ισορροπήσει (πολλές φορές ανεπιτυχώς), ανάμεσα στις επιδιώξεις τους. Μπορεί να γνωρίζει καλά τα ανατολίτικό παζάρι, αλλά όταν οι υπερδυνάμεις διεκδικούν την ικανοποίηση των συμφερόντων τους δεν ανέχονται τέτοιες συμπεριφορές.

Αποτυχίες 

Σε συνέχεια των ανωτέρω, θα πρέπει να επισημανθούν επίσης και κάποιες διπλωματικές αποτυχίες της Τουρκίας που αποδεικνύουν ακόμη περισσότερο, ότι δεν αποτελεί αξιόπιστη μεσαία δύναμη και πως δεν διαδραματίζει το γεωπολιτικό ρόλο που προβάλει. Συγκεκριμένα:

1. Η διπλωματική πρωτοβουλία της Τουρκίας για τη διεξαγωγή συνάντησης των ηγετών Ουκρανίας και Ρωσίας στην Κωνσταντινούπολη, ώστε να επιτευχθεί η κατάπαυση του πυρός στον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας δεν αποτελεί επιτυχία, διότι κατέληξε σε φιάσκο. Επιτυχία θα αποτελούσε, αν συμμετείχαν στις συνομιλίες οι κ.κ. Πούτιν και Τράμπ και αποφασίζανε τη λήξη του πολέμου.

2. Όπως η ίδια διακηρύσσει, δεν θα επιτρέψει την απομόνωσή της στην Ανατολική Μεσόγειο. Άρα θεωρεί, ότι είναι απομονωμένη λόγω των κακών σχέσεων που διατηρεί με πολλές γειτονικές της χώρες (Ελλάδα, Κύπρος, Αίγυπτος, Ισραήλ), δεν συμμετέχει στο EastMed Gas Forum, τον India-Middle East-Europe Economic Corridor (IMEC), και γενικότερα, είναι εκτός των ευρωπαϊκών ενεργειακών σχεδιασμών. Η αντίδρασή της σε αυτές τις εξελίξεις είναι σπασμωδική (αμφισβήτηση κυπριακής και ελληνικής ΑΟΖ και γενικότερα των κυριαρχικών δικαιωμάτων των γειτόνων της κ.λπ.) και εκδηλώνεται με μια επιθετική πολιτική (π.χ. έρευνες με το Oruc Reis στο Αιγαίο), που δεν συνάδει με το ρόλο μιας μεσαίας δύναμης.

3. Οι συνεχείς καταδικαστικές εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την Τουρκία σε συνδυασμό με τη διακοπή της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας προς την Ε.Ε., αποτελούν μια ακόμη απόδειξη απομόνωσης της Τουρκίας από τις ευρωπαϊκές διπλωματικές διεργασίες και επιβεβαιώνει την άποψη, ότι δεν αποτελεί αξιόπιστη μεσαία δύναμη με ισχυρό γεωπολιτικό ρόλο στην περιοχή.

4. Παρά την πρόσκλησή της να συμμετάσχει (μετά από 13 χρόνια αποκλεισμού) στη Σύνοδο του Αραβικού Συνδέσμου για την εξέταση της κατάστασης στη Γάζα, η Τουρκία πασχίζει να αποκαταστήσει τις σχέσεις της με την Αίγυπτο, τα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία, χωρίς να έχει κατορθώσει να γεφυρώσει πλήρως τα αντικρουόμενα γεωπολιτικά της συμφέροντα με τις εν λόγω χώρες.

5. Η άρνηση των χωρών BRICS επίσης, να δεχτούν την Τουρκία ως πλήρες μέλος τους το 2024 (παρά τον διακαή της πόθο), αποδεικνύει την αποτυχία της Τουρκίας να ικανοποιήσει το διακηρυγμένο στόχο της, για ενίσχυση της παγκόσμιας επιρροή της και τη σφυρηλάτηση των δεσμών της με χώρες που βρίσκονται πέρα ​​από τους παραδοσιακούς δυτικούς συμμάχους της.

6. Το γεγονός ότι Τουρκογενή κράτη όπως το Ουζμπεκιστάν, το Καζακστάν και το Τουρκμενιστάν υπέγραψαν δήλωση υποστήριξης των αποφάσεων του ΟΗΕ που θεωρούν παράνομη την ανακήρυξη ανεξαρτησίας της λεγόμενης «Τουρκικής Δημοκρατίας Βόρειας Κύπρου» (ΤΔΒΚ) και ενίσχυσαν τις σχέσεις τους με την Κυπριακή Δημοκρατία, ανοίγοντας Πρεσβείες στη Λευκωσία, δε συνάδει με χώρα που είναι σημαντική μεσαία δύναμη και έχει ισχυρό γεωπολιτικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή μας. Αποδεικνύει ότι παρότι η Τουρκία ενίσχυσε τους δεσμούς της με το Αζερμπαϊτζάν, δεν έχει καταφέρει να ελέγξει τον Οργανισμό Τουρκικών Κρατών και πως η επιρροή της στην Κεντρική Ασία και τον Καύκασο δεν είναι τόσο μεγάλη όσο διαδίδει.

Σε σχέση με τη συμμετοχή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα, όπου αποτελεί ένα ευαίσθητο ζήτημα που αφορά όλη την Ευρώπη και θα συζητηθεί το επόμενο διάστημα, θα πρέπει να επισημανθεί, ότι παρά τις προσπάθειες της Τουρκίας (εδώ και τέσσερα χρόνια), και την πίεση σε φιλικές προς αυτήν χώρες (π.χ. Γερμανία), η επιδίωξη αυτή δεν έχει επιτευχθεί ακόμη και δεν είναι βέβαιο αν επιτευχθεί και υπό ποιες προϋποθέσεις.

Δεν έχει επιτευχθεί λόγω της σθεναρής στάσης της Ελλάδας και πολλών συμμάχων της που τηρούν επιφυλάξεις σε μια τέτοια προοπτική. Για του λόγου το αληθές, ο Γάλλος Πρόεδρος κ. Μακρόν είναι αντίθετος σε μια τέτοια προοπτική και έχει διαφωνήσει ανοικτά με τον Γερμανό ομόλογό του. Ειδικότερα, ο κ. Μακρόν τάσσεται υπέρ μιας αυστηρά ευρωπαϊκής αμυντικής πολιτικής, υποστηρίζοντας ότι οι πόροι που θα διατεθούν δεν θα πρέπει να κατευθυνθούν σε εξοπλισμούς από τρίτες χώρες. Επίσης, υποστηρίζει ότι η χρηματοδότηση για την ευρωπαϊκή άμυνα θα πρέπει να αξιοποιηθεί για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και τη μείωση της εξάρτησης της Ε.Ε. από εξωτερικούς προμηθευτές.

Ακόμη και αν τελικά αποφασιστεί η συμμετοχή της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή άμυνα, η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί νίκη της Τουρκίας, αλλά ήττα της Ευρώπης.

Αποτελεί ήττα της Ευρώπης διότι αποδεικνύει περίτρανα ότι η Ευρώπη σε μια εποχή κοσμογονικών γεωπολιτικών εξελίξεων δεν έχει ξεκάθαρη και ενιαία στρατηγική για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια και επίσης, δηλώνει αδυναμία να αναπτύξει μόνη της την αμυντική της βιομηχανία προσφεύγοντας στη βοήθεια τρίτων χωρών.

Αν και το ζήτημα είναι υπό διαπραγμάτευση, η πρόθεση να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις με ειδική πλειοψηφία και όχι με ομοφωνία αποτελεί κάτι πρωτόγνωρο για την Ευρώπη και υποδηλώνει εκφυλισμό του αξιακού οικοδομήματος και λειτουργικού συστήματος της Ευρώπης.

Τέλος, αν η εξέλιξη αυτή συμβεί, θα αποδείξει την άγνοια κινδύνου των Ευρωπαίων Ηγετών, αφού θα βάλουν στα πόδια τους την Τουρκία που αποτελεί το Δούρειο Ίππο της Ρωσίας.

Συνοψίζοντας την ανωτέρω ανάλυση, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Τουρκία παρά κάποιες ευκαιριακές επιτυχίες της μέσω προβολής της στρατιωτικής ισχύος της και της επιθετικής και ενεργούς διπλωματίας της, δεν αποτελεί αξιόπιστη μεσαία δύναμη και δεν διαθέτει την γεωπολιτική ισχύ που προσπαθούν να προβάλλουν οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί της.

Ο γεωπολιτικός της ρόλος αμφισβητείται από σημαντικούς παίκτες της περιοχής (Ισραήλ, Γαλλία, Ινδία κ.α.), και εξαρτάται από τις τρέχουσες συγκυρίες και τους γεωπολιτικούς συσχετισμούς των μεγάλων παικτών του διεθνούς συστήματος.

Εν κατακλείδι, καλό θα είναι όσοι σχολιάζουν ζητήματα Εξωτερικής Πολιτικής και Άμυνας και Ασφάλειας, να είναι λίγο πιο προσεκτικοί στο τι λένε και τι γράφουν.

Θα πρέπει, να μην λειτουργούν ως αναμεταδότες της τουρκικής προπαγάνδας, αναπαράγοντας έναν καλά αμπαλαρισμένο προπαγανδιστικό μύθο περί γεωπολιτικής αναβάθμισης της Τουρκίας.

* Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος: Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος, Πρώην Γενικός Διευθυντής – Γενικής Διεύθυνσης, Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ), Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)