Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1682

Στοίχημα – Ιταλία: Η Γιουβέντους βρήκε ρυθμό

0
Στοίχημα
Στοίχημα

Σε καλή αγωνιστική κατάσταση βρίσκονται Ρόμα και Γιουβέντους στη Σέριε Α, έχουν τον πρώτο λόγο απόψε, για να διευρύνουν το νικηφόρο σερί τους.

Ως σανίδα σωτηρίας βλέπει το Κύπελλο Γαλλίας η Λυών, αφού έχει απογοητεύσει στο πρωτάθλημα.

Εισιτήριο για τα ημιτελικά της αντίστοιχης  διοργάνωσης στο Βέλγιο, διεκδικούν Μαλίν και Ζούλτε Βάρεγκεμ.

Διάβασε το πιο αναλυτικό κουπονι οπαπ στοίχημα

  1. Κρεμονέζε – Ρόμα (19:30)

Ξεκινάμε από τη Σέριε Α. Απογοητευτική η Κρεμονέζε, παραμένει χωρίς νίκη έπειτα από 23 αγωνιστικές (επίδοση 0-9-14), σταθερά στην τελευταία θέση και… αγκαλιά με τον υποβιβασμό. Η Ρόμα έχει ανεβασμένη ψυχολογία μετά την πρόκριση επί της Σάλτσμπουργκ στο Γιουρόπα Λιγκ και με νίκη ξεπερνάει τη Λάτσιο και μπαίνει στην πρώτη τετράδα (έξοδος στο Τσάμπιονς Λιγκ).

Ποντάρουμε στο 1.75 της απλής νίκης της Ρόμα.

  1. Γιουβέντους – Τορίνο (21:45)

Η «Γηραιά Κυρία» δείχνει να ξεπερνάει το σοκ της αφαίρεσης βαθμών κι έχει χτίσει μομέντουμ, μετρώντας 3 διαδοχικές νίκες στο πρωτάθλημα και πρόκριση στο Γιουρόπα Λιγκ επί της Ναντ. Αλλοπρόσαλλη η Τορίνο, ικανή να πάρει αποτέλεσμα απέναντι σε κάθε ομάδα της κατηγορίας και παράλληλα να μην υπερβεί το πιο χαμηλό εμπόδιο. Η Γιουβέντους βρήκε βηματισμό, έχει δικαίως τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο στο τοπικό ντέρμπι.

Ποντάρουμε στο 2.20 του άσου με Over 1,5.

Διαβάστε περισσότερα Προγνωστικά Στοιχήματος στο Foxbet!

Ισχύουν όροι και προϋποθέσεις | 21+

Ανδρος: Αναψε το “πράσινο” φως από τη ΠΝΑι για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων

0

Ένα ακόμη μεγάλο περιβαλλοντικό έργο, η κατασκευή Μονάδας προεπεξεργασίας υπολειπόμενων σύμμεικτων αστικών αποβλήτων και κομποστοποίησηςπροδιαλεγμένου οργανικού κλάσματος και Χώρου Υγειονομικής Ταφής υπολειμμάτων Άνδρου, δρομολογείται από τον ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου Α.Ε. και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος «Περιβάλλον & Κλιματική Αλλαγή», ενέκρινε τα σχέδια των τευχών διακήρυξης και τη διαδικασία σύμφωνα με την οποία θα προκηρυχθεί το έργο, ανοίγοντας τον δρόμο για την δημοπράτησή του από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Το έργο «Κατασκευή Μονάδας προεπεξεργασίας υπολειπόμενων σύμμεικτων αστικών αποβλήτων και κομποστοποίησηςπροδιαλεγμένου οργανικού κλάσματος και Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων Άνδρου» είναι συνολικού προϋπολογισμού 10.919.829,74 €.

Ο συνολικός προϋπολογισμός περιλαμβάνει :
α) το κόστος κατασκευής και δοκιμαστικής λειτουργίας του έργου συνολικού προϋπολογισμού 9.290.322,58 €
β) το κόστος κανονικής λειτουργίας συνολικού προϋπολογισμού 1.629.507,16 €

Αποτελεί το πρώτο και βασικό υποέργο της πράξης «Δράσεις Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Αστικών Στερεών Αποβλήτων στο Δήμο Άνδρου», το οποίο έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» και στον Άξονα Προτεραιότητας «Διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος- Διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων (ΕΤΠΑ)», συνολικού προϋπολογισμού 11.879.694,33 €.

Το φυσικό αντικείμενο της πράξης περιλαμβάνει τη δημιουργία υποδομών για την προεπεξεργασία των αστικών αποβλήτων που υπολείπονται προς διαχείριση μετά από την εφαρμογή εκτεταμένης διαλογής στην πηγή (υπολειπόμενα σύμμεικτα αστικά απόβλητα), την επεξεργασία του προδιαλεγμένου στην πηγή οργανικού κλάσματος και την τελική διάθεση των υπολειμμάτων με υγειονομική ταφή, σύμφωνα με το ΠΕΣΔΑ Νοτίου Αιγαίου.

Με την έναρξη λειτουργίας των εγκαταστάσεων της πράξης, θα επιτευχθεί ολοκληρωμένη διαχείριση των αστικών αποβλήτων του Δήμου Άνδρου, θα μειωθεί η ποσότητα αστικών αποβλήτων που οδηγούνται ανεπεξέργαστα προς υγειονομική ταφή, θα καταστεί δυνατή η πρόσθετη ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών, η παραγωγή υψηλής ποιότητας κομπόστ από τα προδιαλεγμένα οργανικά απόβλητα, η εκτροπή ανεπεξέργαστου βιοαποδομήσιμου κλάσματος από την ταφή και θα εξασφαλιστεί η νόμιμη τελική διάθεση των υπολειμμάτων επεξεργασίας των αστικών αποβλήτων με υγειονομική ταφή σε ΧΥΤΥ.

Ειδικότερα, το έργο που θα κατασκευαστεί σε γήπεδο έκτασης 90,17 στρεμμάτων στη θέση «Πλούσκα» της Δημοτικής Ενότητας Υδρούσας του Δήμου Άνδρου περιλαμβάνει:
– Μονάδα Προεπεξεργασίας Υπολειπόμενων Συμμείκτων αστικών αποβλήτων (μετά από Διαλογή στην Πηγή) και ΚομποστοποίησηςΠροδιαλεγμένου Οργανικού Κλάσματος.  Η Μονάδα θα επεξεργάζεται 2.388 tn / έτος υπολειπόμενα σύμμεικτα αστικά απόβλητα, με σκοπό την ανάκτηση της μεγαλύτερης δυνατής ποσότητας ανακυκλώσιμων υλικών σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΠΕΣΔΑ Νοτίου Αιγαίου. Επιπλέον θα επεξεργάζεται με κομποστοποίηση 445tn/έτος προδιαλεγμένα στην πηγή οργανικά απόβλητα από το δίκτυο χωριστής συλλογής του Δήμου Ανδρου προς παραγωγή κομπόστ υψηλής ποιότητας.
-Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (Χ.Υ.Τ.Υ.) για τις ανάγκες της τελικής διάθεσης των υπολειμμάτων του Δήμου Άνδρου, όπου θα κατασκευαστεί η Α’ φάση του ΧΥΤΥ με έκταση λεκάνης ταφής 14 στρέμματα και χωρητικότητα περίπου 101.000m3, καθώς και όλα τα συνοδά έργα υποδομής.

– Στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνονται επίσης έργα οδικής πρόσβασης στις εγκαταστάσεις, που αφορούν στην ασφαλτόστρωση τμήματος της οδού πρόσβασης.

Η συνολική πράξη «Δράσεις Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Αστικών Στερεών Αποβλήτων στο Δήμο Άνδρου», περιλαμβάνει ακόμη 3 Υποέργα:

Yποέργο 2: Αφορά στη διενέργεια των υδρογεωλογικών ερευνών και μελετών στο χώρο κατασκευής του έργου.
Yποέργο 3: Περιλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου από τον Βασικό Μελετητή.
Yποέργο 4: Περιλαμβάνει τις απαιτούμενες εργασίες για την ηλεκτροδότηση του έργου με σύνδεση με το δίκτυο μέσης τάσης, κλπ.

Το έργο υλοποιεί η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για λογαριασμό του ΦοΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου, η οποία και θα προχωρήσει άμεσα, εντός του Μαρτίου, στην δημοπράτηση του.

Ο “Ανεμος” έρχεται και δη στις Δυτικές Κυκλάδες

0
Κυκλάδες

Το ήθελαν. Το ζήτησαν και τελικά δικαιώθηκαν.

Στις Κυκλάδες ξεκινάει δρομολόγια από την 1η Ιουνίου το νεοαποκτηθέν Ε/Γ-Ο/Γ ΑΝΕΜΟΣ της Aegean Sea Lines του Ομίλου Ευγενίδη. Εγκρίθηκαν σήμερα από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και δώσουν λύση στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα νησιά Σίφνος, Μήλος και Σέριφος με τα δρομολόγια των συμβατικών πλοίων. Άλλωστε οι τρεις δήμαρχοι είχαν αποστείλει στις 9 Φεβρουαρίου 2023 επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη ζητώντας να γίνει δεκτό το αίτημα της πλοιοκτήτριας εταιρείας, το οποίο είχε αποκαλύψει το newmoney.gr στις 10 Φεβρουαρίου.

Πιο συγκεκριμένα το Ε/Γ-Ο/Γ “ΑΝΕΜΟΣ” θα καλύπτει δύο δρομολογιακές γραμμές:

1) Τέσσερις φορές την εβδομάδα για Σέριφο-Σίφνο-Μήλος, κάθε Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή μετ’ επιστροφή και

2) Τρεις φορές την εβδομάδα για Σίφνος-Ίο –Σαντορίνη κάθε Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο μετ’ επιστροφή.

Όπως είχαν επισημάνει οι Δήμαρχοι στην επιστολή τους «τα τελευταία χρόνια στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων υπάρχει μόνο ένα συμβατικό πλοίο, το Ε/Γ-Ο/Γ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, το οποίο πράγματι εξυπηρετεί τα νησιά μας με συνέπεια και υπευθυνότητα, όμως δεν επαρκεί, αφού ολόκληρο το χρόνο, όπως γνωρίζετε, οι πληρότητες του garage του αγγίζουν το 100% σε κάθε δρομολόγιο, ενώ το καλοκαίρι είναι αδύνατη η εξυπηρέτηση των επιβατών και των οχημάτων, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις των νησιών να έχουν σοβαρές απώλειες εσόδων» και προσέθεταν:

«Με τη δρομολόγηση αυτού του μεγέθους πλοίου, όπως το ΑΝΕΜΟΣ, και με το πρόγραμμα των δρομολογίων που κατατέθηκε, λύνεται σε απόλυτο βαθμό το παραπάνω πρόβλημα, ενώ παράλληλα τα νησιά μας θα αποκτήσουν καθημερινή συγκοινωνία με τον Πειραιά, σχεδόν όλο τον χρόνο, αντί των τριών (3) δρομολογίων που εκτελούνται “σήμερα” εβδομαδιαίως -εκτός τουριστικής περιόδου-, με αυτονόητο τον κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι μόνιμοι κάτοικοι είτε στο θέμα της υγείας είτε στο θέμα της τροφοδοσίας είτε στις μετακινήσεις τους».

Ειδική αναφορά έκαναν στον Όμιλο Ευγενίδη και στην προσφορά του όσον αφορά την στήριξη και εξυπηρέτηση των Δυτικών Κυκλάδων: «Στηρίζουμε ανεπιφύλακτα την επιχειρηματική απόφαση του Ομίλου Ευγενίδη, που ανέκαθεν στηρίζει ποικιλοτρόπως τα νησιά μας προσφέροντας την αρωγή του σε πολλούς τομείς (παιδεία, υγεία κ.ά.), ενώ παράλληλα στον τομέα της ακτοπλοΐας έχει να επιδείξει συνέπεια, υπευθυνότητα και υψηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών».

Ο Όμιλος Ευγενίδη επανακάμπτει στην ελληνική ακτοπλοΐα, βάζοντας τέλος στην ολιγόμηνη απουσία του μετά τη πώληση, τον Απρίλιο του 2022, του Speedrunner ΙΙΙ στη Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου.

Το πλοίο είναι ένα εντυπωσιακό cruise ferry, ναυπηγήσεως 1980 το οποίο δραστηριοποιείτο στη Βόρεια Ευρώπη. Διαθέτει τέσσερις μηχανές και αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 20 κόμβων.

«Είναι ένα ξεχωριστό πλοίο μεγαλύτερο από τα Blue Star. Έχει μήκος 136 μέτρα, 25 μέτρα πλάτος, έχει μεταφορική ικανότητα για 350 αυτοκίνητα ή 145 ιχ και 50 φορτηγά, 1.500 επιβάτες εκ των οποίων 400 σε καμπίνα, με συνεδριακό χώρο, εστιατόρια, και πολλές ανέσεις που το κάνει να μοιάζει με κρουαζιερόπλοιο», είχε επισημάνει στο Newmoney στέλεχος της εταιρείας.

Θρεπτικά περισσότερο κι από μπον φιλέ τα ξενικά ψάρια

0

Η κατανάλωση ορισμένων από τα ξενικά είδη ψαριών που έχουν «καταλάβει» τις ελληνικές θάλασσες μπορεί να αποδειχθεί ένα πολύ ουσιαστικό μέτρο για τη μείωση του πληθυσμού τους. Τα τελευταία χρόνια γίνονται πολλές προσπάθειες σε αυτή την κατεύθυνση – η τελευταία προέρχεται από το ΕΛΚΕΘΕ, το ΑΠΘ και την οργάνωση WWF και μάλιστα συνοδεύεται από μια πολύτιμη βιολογική ανάλυση τεσσάρων ειδών, η οποία αποδεικνύει ότι η κατανάλωσή τους είναι ωφέλιμη όχι μόνο για τη διατήρηση της ισορροπίας στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και για τον οργανισμό μας, καθώς είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά.

Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτήθηκε (με 460.000 ευρώ) από το ΕΣΠΑ, ονομάστηκε 4Alien και είχε ως στόχο να δώσει λύσεις στο μείζον θέμα της διαχείρισης ξενικών ειδών στις ελληνικές θάλασσες. Στο πλαίσιο του προγράμματος εξετάστηκαν 4 είδη: το λεοντόψαρο, ο γερμανός, η αγριόσαλπα και ο σαρδελόγαυρος. «Η ιδέα ήταν να μελετήσουμε τέσσερα ξενικά είδη που δημιουργούν πρόβλημα στο οικοσύστημα αλλά και στην αλιεία», εξηγεί η Βούλα Καρεχλέ, ερευνήτρια στο ΕΛΚΕΘΕ και συντονίστρια του προγράμματος.

«Πρόκειται για είδη που μπορούν να καταναλωθούν αλλά επειδή δεν τα ξέρει ο κόσμος και δεν υπάρχει ζήτηση, οι αλιείς τα πετούν. Οι σεφ σε μεγάλα εστιατόρια που σερβίρουν γκουρμέ πιάτα ενδιαφέρονται πολύ για τα ξενικά είδη και εμείς οι επιστήμονες οφείλουμε να μεταφέρουμε τη γνώση σε όσους μπορούν να βάλουν τα ξενικά είδη στο πιάτο μας».

Μια πολύ ενδιαφέρουσα πτυχή του προγράμματος ήταν η μελέτη της βιολογίας των τεσσάρων ειδών. «Μελετήσαμε το σωματικό βάρος τους, τη φιλετική τους απόδοση, τη σύσταση του φιλέτου και τη σύσταση σε λιπαρά οξέα», αναφέρει ο Κρίτωνας Γρηγοράκης, διευθυντής ερευνών στο ΕΛΚΕΘΕ. «Και στα τέσσερα είδη, το ποσοστό του φιλέτου (σ.σ. δηλαδή του καθαρού κρέατος) είναι μεγάλο, στον σαρδελόγαυρο για παράδειγμα φτάνει το 50% του βάρους.

Οσον αφορά τις πρωτεΐνες, «τα τέσσερα ψάρια είναι εφάμιλλα ή καλύτερα από μπον φιλέ, γιατί έχουν μηδενικούς υδατάνθρακες και υψηλά λιπαρά οξέα (Ω3 κι Ω6)». Οπως ανέφερε ο κ. Γρηγοράκης, το πρόβλημα με τη διατροφή του μέσου ανθρώπου είναι ότι λαμβάνει πολλά Ω6 (συνήθως από φυτικές τροφές) και λίγα Ω3, τα οποία δεν καλύπτονται από φυτικά τρόφιμα. Σημαντικό κομμάτι της έρευνας της επιστημονικής ομάδας ήταν και οι δυνατότητες μεταποίησης των τεσσάρων ψαριών, με την ομάδα να καταλήγει σε επτά προτάσεις (λ.χ. καπνιστό φιλέτο, πέστο καπνιστού κ.ο.κ.), οι οποίες σε έρευνα κοινού έδειξαν ότι υπήρχε θετική ανταπόκριση, σημάδι του περιθωρίου εμπορικής εκμετάλλευσης.

«Τα τρία από τα τέσσερα είδη μπορούν να πιαστούν σε μεγάλες ποσότητες χωρίς να πιάνονται και ποσότητες άλλων ειδών», ανέφερε η κ. Καραχλέ. «Για παράδειγμα, ο σαρδελόγαυρος είναι ένα μικρό πελαγικό ψάρι, που αλιεύεται με γρι γρι. Σήμερα οι ψαράδες κατεβάζουν το δίχτυ για να διώξουν τους σαρδελόγαυρους, για να πιάσουν άλλα είδη όπως σκουμπριά και κολιούς. Ενας έμπειρος ψαράς ξέρει πώς θα τα πιάσει».

Πάντως ορισμένα από τα είδη έχουν αρχίσει να ξεχωρίζουν στις καταναλωτικές προτιμήσεις. «Στην Κύπρο, ο γερμανός είναι δημοφιλής, ενώ στην Κρήτη το λεοντόψαρο ξεπερνάει σε τιμή τη σκορπίνα. Το “όνειρο του τρελού επιστήμονα” είναι ότι σε λίγα χρόνια αντί να τρώμε κατεψυγμένο το κοκκινόψαρο του Ατλαντικού, θα προτιμάμε το λεοντόψαρο».

Με πληροφορίες από τη σελίδα Kathimerini.gr – photo credit Thanos Dailianis/HCMR

Κως: Εφυγε από τη ζωή ο Ναξιώτης Ιάκωβος Φλεριανός

0

Ισχυρό σοκ προκάλεσε στην Κω ο θάνατος του Ιάκωβου Φλεριανού (σ.σ. με καταγωγή από τις Μέλανες Νάξου) προέδρου της Ένωσης Αποστράτων του νησιού, ενώ χόρευε σε εκδήλωση της Λέσχης Αξιωματικών.

Ο απόστρατος αξιωματικός, Ιάκωβος Φλεριανός, κατέρρευσε στην εκδήλωση για την κοπή της βασιλόπιτας (24/02) της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Κω. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αφήσει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 62 ετών.

Η εξόδιος ακολουθία σήμερα Τρίτη 28 Φεβρουαρίου στις 2 το μεσημέρι στον Ιερό Ναό Αναστάσεως του Κυρίου (στην Κω)

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Αegeanews, ο άτυχος άνδρας ένιωσε ξαφνική αδιαθεσία και κατέρρευσε έπειτα από έναν χορό κατά τη διάρκεια εκδήλωσης. Αφού του προσφέρθηκαν οι πρώτες βοήθειες, στη συνέχεια διακομίστηκε στο νοσοκομείο του νησιού, όμως έπειτα από λίγα λεπτά εξέπνευσε, παρά τις προσπάθειες επαναφοράς.

Ο εκλιπών διετέλεσε Διοικητής σε μονάδες του νησιού και στη συνέχεια στέλεχος στην τοπική ΕΥΠ. Τα τελευταία χρόνια ήταν μέλος και πρόεδρος στην Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Κω, με διαρκή παρουσία σε όλες τις δράσεις των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ασχολήθηκε επίσης με τα κοινά, όντας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και εκπρόσωπος της σε ΔΣ επιτροπών, οργανισμών και επιχειρήσεων του δήμου.

Με καταγωγή από τη Νάξο και δη τις Μέλανες, παντρεμένος με την εκπαιδευτικό Χρύσα Πασπαρά, και πατέρας δύο πολύ αγοριών, έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στην Κω. Όσοι τον γνώριζαν, μιλούσαν με τα καλύτερα λόγια για εκείνον.

Ιδιαίτερα σοκαρισμένοι οι φίλοι και συνάδελφοί του, αλλά και οι εκπρόσωποι των τοπικών Αρχών που παρευρέθηκαν στην εκδήλωση της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Κω, η οποία «σημαδεύτηκε» από το τραγικό αυτό γεγονός.

Μέσα από τη σελίδα του Naxospress εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του.

 

Εκνπέει σήμερα η προθεσμία πληρωμών…

0
χρήματα
χρήματα

Οτι έμεινε, πρέπει να πληρωθεί. Σήμερα.

Τελευταία ημέρα πληρωμών για μια σειρά υποχρεώσεων είναι η Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου. Οι φορολογούμενοι καλούνται μέχρι τα μεσάνυχτα να καταβάλουν πάνω από 1 δισ. ευρώ για τέλη κυκλοφορίας, ΕΝΦΙΑ και φόρο εισοδήματος του 2022.

Επίσης, όσοι φορολογούμενοι έχουν ενταχθεί σε ρυθμίσεις θα πρέπει να καταβάλλουν τις δόσεις, όπως επίσης και εκείνοι που είναι υπόχρεοι των δόσεων της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Συγχρόνως, σήμερα εκπνέει η προθεσμία για τα ζευγάρια που θέλουν να υποβάλουν φέτος χωριστή φορολογική δήλωση, όπως επίσης και για εκείνους που θέλουν να θέσουν σε ακινησία τα οχήματά τους.

Τον κατάλογο των υποχρεώσεων κλείνει η υποχρέωση των φορολογουμένων που αποκτούν εισοδήματα από ακίνητα τύπου Αirbnb, οι οποίοι θα πρέπει να οριστικοποιήσουν τις δηλώσεις του 2022 στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ.

Ακολουθεί αναλυτικά ο κατάλογος των φορολογικών υποχρεώσεων για τις οποίες λήγει σήμερα, 28 Φεβρουαρίου, η προθεσμία πληρωμής:

1. Η τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος του 2022.

2. Η τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ 2022.

3. Η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2023. Όσοι δεν προλάβουν θα πρέπει να καταβάλουν το διπλάσιο της οφειλής.

4. Η προβλεπόμενη δόση της επιστρεπτέας προκαταβολής.

5. Η δόση ή τις δόσεις των ρυθμίσεων τμηματικής εξόφλησης οφειλών.

6. Η πληρωμή του ΦΠΑ Ιανουαρίου για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία

Παράλληλα, εκπνέει η προθεσμία για:

1. Κατάθεση πινακίδων: Μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ, μπορούν οι ιδιοκτήτες ΙΧ να καταθέσεων τις πινακίδες κυκλοφορίας. Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν τη δυνατότητα να θέσουν τα οχήματά τους σε ακινησία με λίγα κλικ στον υπολογιστή τους ή ακόμη και στο κινητό τους. Όσοι καταθέσουν ψηφιακά τις πινακίδες κυκλοφορίας του αυτοκινήτου τους θα έχουν τη δυνατότητα να τις πάρουν πίσω από τον Απρίλιο, καθώς πριν από το Πάσχα θα έρθουν τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα.

2. Φορολογικό διαζύγιο: Οσοι σύζυγοι το επιθυμούν μπορούν να υποβάλουν αίτηση για χωριστή δήλωση συζύγων. Σημειώνεται ότι δεν υφίσταται η έννοια του οικογενειακού εισοδήματος για την κάλυψη των τεκμηρίων καθενός εκ των συζύγων, καθώς τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης βαρύνουν τον κάθε σύζυγο ατομικά. Επίσης, δεν υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης τεκμηρίων με ανάλωση κεφαλαίου, από τα εισοδήματα του άλλου συζύγου.

3. Οριστικοποίηση στοιχειών Airbnb: Οι υπόχρεοι μπορούν να οριστικοποιήσουν τα στοιχεία για τα ακίνητα και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις του 2022 στο μητρώο της ΑΑΔΕ. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν διαπιστώσει λάθη και παραλείψεις στα στοιχεία των ακινήτων και των εισοδημάτων που δήλωσαν με τις αρχικές δηλώσεις θα πρέπει να τα διορθώσουν με την οριστικοποίηση των δηλώσεων.

Ιταλία – Ναυάγιο: Στους 59 οι νεκροί, μεταξύ αυτών και 12 παιδιά

0
Φωτ. Shutterstock

Ο αριθμός των νεκρών μεταναστών από το ναυάγιο που σημειώθηκε την περασμένη νύχτα κοντά στις ακτές της Καλαβρίας ανήλθε στους 59, μεταξύ των οποίων 12 παιδιά, δήλωσε σε δημοσιογράφους η υφυπουργός Εσωτερικών Βάντα Φέρο. Ο αριθμός των νεκρών αναμένεται να αυξηθεί, πρόσθεσε.

«Η τραγωδία αυτή πρέπει να οδηγήσει σε συμφωνίες όλης της ΕΕ με τις χώρες αναχώρησης των μεταναστών. Πρέπει να αυξηθούν οι βοήθειες, με την επίγνωση ότι τα χρήματα δεν πρέπει να δίνονται σε δικτάτορες ή σε όποιον δεν τα χρησιμοποιεί υπέρ της ανάπτυξης», δήλωσε νωρίτερα ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταϊάνι.

«Πρέπει να γίνουν συμφωνίες για να σταματήσουν οι αναχωρήσεις, και αυτό δεν προϋποθέτει μόνο έλεγχο των θαλάσσιων συνόρων των χωρών αυτών. Ελπίζω, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να καταλάβουν ότι δεν πρόκειται για ένα ιταλικό νάζι», πρόσθεσε ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών.

# Όπως διηγήθηκαν οι περίπου 80 διασωθέντες στους άνδρες της ιταλικής οικονομικής αστυνομίας, το πλεούμενο (μήκους 20 μέτρων) προσέκρουσε σε βράχια και αμέσως μετά κόπηκε στα δυο. Οι γιατροί που ήταν κοντά στον Κρότωνα και παρέχουν τις πρώτες βοήθειες, δήλωσαν ότι μέρος των διασωθέντων φέρει εγκαύματα σε πολλά σημεία του σώματος.

Το πλεούμενο είχε αναχωρήσει από τη Σμύρνη πριν τέσσερις ημέρες με προορισμό την Ιταλία

Πηγή: ΑΠΕ

Στοίχημα – Αγγλία: Η Νόργουιτς και η προώθηση του στοιχηματισμού

0
Στοίχημα
Στοίχημα

Σφοδρή κριτική δέχθηκε η Νόργουιτς, ομάδα της Τσάμπιονσιπ από τους οπαδούς της λόγω ενός προωθητικού e-mail με προσφορά* στοιχηματισμού.

Συγκεκριμένα, ο Τζέιμς Γκριμς, ο οποίος συμμετέχει στην εκστρατεία «The Big Step» κατά της διαφήμισης και της προώθησης του στοιχηματισμού στο ποδόσφαιρο, δέχθηκε μήνυμα από φίλαθλο της ομάδας, ο οποίος βρίσκεται σε απεξάρτηση από τον τζόγο. Σε αυτό εξέφραζε την έντονη δυσαρέσκεια του, για την προωθητική ενέργεια της Νόργουιτς.

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του συλλόγου το 2021, σύμφωνα με την οποία αφαίρεσε τον στοιχηματικό του χορηγό από την Ασία, BK8, ζητώντας συγγνώμη για το επιθετικό μάρκετινγκ που αυτός εφάρμοζε.

Το BBC το οποίο είχε πρόσβαση στην προωθητική ενέργεια των «καναρινιών» αναφέρει ότι παρότρυνε τους φιλάθλους της ομάδας να πραγματοποιήσουν εγγραφή στη Spreadex Sports, να τοποθετήσουν ένα ελάχιστο ποντάρισμα και να επωφεληθούν από μία προσφορά*!

Ο Γκριμς ήταν εκείνος που δημοσιοποίησε το γεγονός, χαρακτηρίζοντας την κίνησή αυτή από πλευράς Νόργουιτς ως «απογοητευτική» και «αδικαιολόγητη», σημειώνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο η Νόργουιτς δε δείχνει καμία ευαισθησία σε έναν οπαδό της που προσπαθεί να απεξαρτηθεί, ενθαρρύνοντάς τον μάλιστα να στοιχηματίσει.

Η Νόργουιτς, μετά τον σάλο που προκλήθηκε επικοινώνησε με τον απογοητευμένο φίλαθλο προκειμένου να ακούσει τα παράπονα και τις ανησυχίες του.

*Ισχύουν Όροι και Προϋποθέσεις

Πηγή: https://www.foxbet.gr/

Μ. Σέργης: “Τα έθιμα υπήρχαν ἐν όσῳ διατηρούνταν οι ανάγκες και οι συνθήκες που τα δημιούργησαν”.

0

Ἀγαπητές, ἀγαπητοί αναγνώστες του Naxospress δεχθήτε, παρακαλώ, και τις δικές μου αποκριάτικες ευχές, επ’ αφορμῄ των ημερών που διερχόμαστε.

Κείμενο: Μανόλης Σέργης

Με την ίδια αφορμή, επιτρέψτε μου να διατυπώσω κάποιες συντομότατες (πασίγνωστες στην «πολιτεία» των λαογράφων και όσων μελετούν επιστημονικά τον λαϊκό μας πολιτισμό), αλλά πιθανώς άγνωστες σε κάποιους/-ες άλλους/-ες αναγνώστες/-τριές μου. Ελπίζω να τους/τις βοηθήσω να ξεδιαλύνουν κάποια ερωτήματά τους σχετικά με την Αποκριά στο νησί μας. Ας μού συγχωρεθεί το «απλό» (όχι απλοϊκό) «δασκαλίστικο» ύφος.

1. Τα έθιμα των Απόκρεων στη Νάξο δεν είναι ναξιακά, επιχωριάζουν και στη Νάξο, αλλά η ναξιακή ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ αποτυπώθηκε τόσο στην εξωτερική τους εικόνα όσο και στην «ψυχική» επιτέλεσή τους. Κάποια από αυτά είναι πανελλαδικά, πανελλήνια, παμβαλκανικά, πανευρωπαϊκά και ΟΛΑ πανανθρώπινα. Η ιδέα του θανάτου του γερο-χειμώνα και της μετάβασης στην αναγεννητική άνοιξη (η βασική έννοια των Απόκρεων), η ιδέα της μετάβασης από μια χρονική περίοδο σε μια άλλη, η αγωνία του αρχαϊκού ανθρώπου για ένα ευοίωνο μέλλον, για την επίτευξη της ευγονίας, της γονιμότητας γης και ανθρώπων, της επίτευξης δηλαδή των όρων για μια ασφαλή διαβίωσήτου, ήταν πανανθρώπινη ανάγκη, που εκφράστηκε στους λαούς του κόσμου με διαφορετικούς τρόπους-παραλλαγές. Οι «ναξιώτες» κουδουνάτοι είναι πανελλήνιοι, παμβαλκανικοί, πανευρωπαϊκοί, πανανθρώπινοι. Έχουν χρωματισθεί όμως με το ναξιώτικο χρώμα, με το ήθος και τα χαρακτηριστικά ψυχικά γνωρίσματα των ανθρώπων μας. Οι μεταμφιεσμένοι μας Απεραθίτες αντιπροσωπεύουν τους αναστημένους νεκρούς όλων των «πρωτόγονων» λαών του κόσμου που πίστευαν στην ιδέα «θάνατος-ανάσταση», στην προγονολατρία, στην ιδέα ότι οι νεκροί πρόγονοι (οι κυρίαρχοι του Κάτω Κόσμου, οι ρυθμιστές της ευφορίας της γης), ετούτες τις ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΕΣ ημέρες του χρόνου βρίσκονται επί γης, αφού τα όρια των δύο κόσμων (Πάνω και Κάτω) είναι ανοικτά, άρα πρέπει να τους καλωσορίσουμε, να τους υποδεχθούμε, να τους εξευμενίσουμε, να διώξουμε μαζί τα κακά πνεύματα που επιβουλεύονται το μέλλον μας (με τους θορύβους των κουδουνιών τους), με τη σόμπα τους (φαλλικό σύμβολο της γονιμότητας, αφού παραπέμπει στο ανδρικό μόριο), με τα βωμολοχικά άσματα. Ο λαϊκός άνθρωπος κάποιες συγκεκριμένες στιγμές της ζωής του (στους γάμους π.χ., στις Απόκριες) βωμολοχούσε επί σκοπόν (λεκτικές τελετουργίες ονομάζουμε τις βωμολοχίες αυτές, διότι συμπλήρωναν τις λαϊκές τελετουργίες τις σχετικές με την γονιμότητα, την τεκνογονία, την αύξηση της γεωργικής παραγωγής ή των κοπαδιών).

2. Τα «Δικαστήρια» με τις εικονικές δίκες (γνωρίζω πως παρασταίνονταν στο Φιλώτι, στην Κόρωνο, κ.α.) είναι πανελλήνια, πανελλαδικά, παμβαλκανικά, πανευρωπαϊκά. Δυστυχώς, δεν βρίσκονται πλέον στις επιλογές των τοπικών διαχειριστών του ναξιακού πολιτισμού, για να αναβιώσουν, με όλες τις αναπότρεπτες μεταβολές τους. Παλαιότερα ήταν πολύ αγαπητή διασκέδαση, γεγονός που κρίνω πως οφείλεται στην αναζήτηση του δικαίου/της δικαιοσύνης, που απασχολεί ανέκαθεν τη λαϊκή φαντασία, αλλά και στο ότι μια δίκη έχει ένταση, αγωνία και αποκαλύψεις, άρα ικανοποιεί και την περιέργειά μας. «Εκδικάζονταν» σ’ αυτά συνήθως ηθικές παρεκτροπές ανδρών. Το μοτίβο είναι περίπου αυτό: Κάποιος αποπλανά μια νεαρή, την καθιστά έγκυο, ακούγονται όλα τα «ου φωνητά» τα σχετικά με την «πράξη», τελικά καταδικάζεται να την παντρευτεί. Στο Φιλώτι γνωρίζω ότι κύριο θέμα τους ήταν η ζωοκλοπή και η τιμωρία των δραστών της. Στη Νάξο σήμερα (τονίζω) προβάλλονται κατά κόρον κατά τις αποκριάτικες εκδηλώσεις οι Κορδελάτοι (Κορδελάδες – Φουστανελάδες – Λεβέντες) και οι Κουδουνάτοι. Ίσως έχουν ήδη καταντήσει πιο «εμπορικοί», ίσως πιο εύκολοι στην αναπαράστασή τους…

Επίσης, χάθηκε παντελώς από το νησί η (πανελλαδικά τουλάχιστον) γνωστή «Καμήλα» (τη θυμάμαι και στο χωριό μου, την έχω περιγράψει στο βιβλίο μου με τα Λαογραφικά και Εθνογραφικά από το Γλινάδο Νάξου). Όσο κι αν μάς φαίνεται παράξενο η καμήλα θεωρείται από τη Λαογραφία ως θηλυκή οντότητα, με κάποια αόριστη γονιμοποιητική σημασία, όπως έχει αποδείξει ο Βάλτερ Πούχνερ.

Επίσης, εμφανίζεται όλο και ολιγότερο δίπλα στους Κορδελάτους η σχεδόν παμβαλκανική και πανελλαδική «Αρκούδα» με τον «Αρκουδιάρη» της. Σε παλαιότερη εργασία μου, έχω αποδείξει ότι η αρκούδα ήταν το ιερό ζώον της Βραυρωνίας Αρτέμιδος. Η θεά δεν ήταν προστάτις μόνον του κυνηγιού όπως την γνωρίζουμε, αλλά και του τοκετού, κουροτρόφος (προστάτις των νεογνών), άρα συνδεδεμένη με τη δημιουργία της ζωής, με τη διαιώνιση του είδους, την ευγονία. Σας θυμίζω επίσης την εορτή ΑΡΚΤΕΙΑ, στο πλαίσιο της οποίας οι γονείς αφιέρωναν στηνἐν λόγῳ θεά κορίτσια ηλικίας 7 έως 10 ετών, τα οποία την υπηρετούσαν επί ένα έτος. Στο διάστημα αυτό οι νεαρές ονομάζονταν «Άρκτοι» και ελάμβαναν μέρος σε διάφορες τελετουργίες ντυμένες αρκούδες. Η Αρκτείασυμβόλιζε τη μετάβαση από την παιδική ηλικία στην  ενηλικίωση, προετοίμαζε μυητικά τα κορίτσια να εισέλθουν (μεταβούν) στην κατάσταση των υποψήφιων να παντρευτούν γυναικών…

Εξαφανίστηκαν επίσης ο «Γάμος» (κωμική παρωδία της γαμήλιας τελετουργίας, αυτής με την οποία νομιμοποιείται η διαιώνιση του ανθρώπινου είδους), η συμβολική αροτρίωση της γης, που έχω βρει σε μια παλαιότερη ναξιακή πηγή (το υνί-φαλλός οργώνει τη γη-γυναίκα, πάλι η ευφορία γης ανθρώπων).

Οι «μοσκάροι» (βλ. παρακάτω για τις μεταμφιέσεις) που ντυνόμασταν αρκετά βράδια των Απόκρεων (και όχι μόνο την τελευταία τους Κυριακή) έχουν οριστικά εκλείψει, μαζί τους το γέλιο, το πείραγμα, η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

3. Οι Κορδελάτοι (Κορδελάδες – Φουστανελάδες – Λεβέντες), όπως έχω αναλύσει στο βιβλίο μου γι’ αυτούς (Μελέτες Ναξιακής Λαογραφίας, τ. Α΄) αποτελούν μια πολυσχιδή σύνθεση θεατρικών αποκριάτικων στοιχείων που συναντούμε όχι μόνον στον ελλαδικό, αλλά και στον πλησίον μας βαλκανικό χώρο (για να μείνουμε στα καθ’ ημάς): Μεταμφίεση, μπαϊράκι, αρπαγή γυναικών, παρουσία «αρκούδας», αποκριάτικης υφής συνοδών μορφών, κωμικών ή μη, κ.λπ.

4. Οι Ναξιώτες που θα επισκεφθούν τις εκδηλώσεις με Κορδελάτους /Λεβέντες (κι όπως αλλιώς ονομάζονται) στο Αγερσανί, στις Τρίποδες, στον Κινίδαρο, στις Εγγαρές, στο Φιλώτι ή με Κουδουνάτους στ’ Απεράθου δεν θα συμμετάσχουν φυσικά σ’ αυτές για να εκδιώξουν τον χειμώνα και να επιτύχουν ένα αίσιο μέλλον για την οικογένειά τους, όπως προείπα.

Ας το αντιληφθούμε επιτέλους ότι τα έθιμα-δρώμενά μας (όλα, εξαιρούνται τα σχετικά με τη θρησκευτική μας ζωή) απώλεσαν προ πολλού (από τα πρώτα μεταπολεμικά έτη) την παλιά τους λειτουργικότητα, διότι απλούστατα άλλαξαν οι συνθήκες του βίου μας. Τα έθιμα υπήρχαν ἐν όσῳ διατηρούνταν οι ΑΝΑΓΚΕΣ και οι ΣΥΝΘΗΚΕΣ που τα δημιούργησαν. Ο ορθολογισμός και η νεωτερικότητα έθεσαν δηλαδή στο περιθώριο τις αιτίες που κάποτε γεννούσαν έθιμα (εθιμικές συμπεριφορές). Την τελευταία Κυριακή των Απόκρεων θα μεταβούμε στα χωριά που (ενδεικτικά) προανέφερα για να ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΟΥΜΕ (τρώγοντας, πίνοντας και χορεύοντας) ή με τη θέα αυτών των εντυπωσιακώνπαραστάσεων. Θα πάμε για να συναντήσουμε φίλους μας, για να επανασυνδεθούμε με την ποίηση των εθίμων του παρελθόντος, για να μετατεθούμε προσωρινά στο παρελθόν που χάσαμε, για να γνωρίσουν τα παιδιά μας (έστω και στη μορφή που αναπαριστάνονται αυτές οι εθιμικές εκδηλώσεις) το πολιτισμικό μας παρελθόν, για να γνωρίσουμε νέους/νέες φίλους/-ες, για να επιδείξουμε πιθανώς το καινούργιο μας φόρεμα… Θα δούμε τις μεταλλαγμένες μορφές αυτών των δρωμένων και θα απολαύσουμε τις νέες τουςλειτουργικότητεςλειτουργίες), αυτές που μόλις παραπάνω αναφέρθηκαν, τις καθαρά ψυχαγωγικές. Οι μεταλλαγές στην εξωτερική μορφή των δρωμένων (και η απώλεια της εσωτερικής τους σημασίας-ουσίας) μάς κάνει να τις ονοματίσουμε πλέον φολκλοριστικές. Αυτή είναι η αλήθεια, πικρή για μερικούς. Ας το κατανοήσουμε όμως χωρίς συναισθηματισμούς: Ο ΦΟΛΚΛΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ, με δεδομένο ότι δεν παράγονται πλέον νέα έθιμα που να έχουν την ταυτότητα των παλιών (εθίμων). Ο λαογράφος όμως πρέπει αυτές τις ημέρες των προετοιμασιών για τις παραστάσεις της Κυριακής να κάνει ΕΠΙΤΟΠΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΜΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ, για να καταγράψει και να ερμηνεύσει τα δρώμενα. Δυστυχώς, δεν συμβαίνει αυτό. Παλιό το κακό: Ό,τι συμβαίνει στον καιρό μας δεν το καταγράφουμε. Ευτυχώς τουλάχιστον βιντεοσκοπούνται μερικές παραστάσεις, αλλά δεν αρκεί…

5. Κάποιοι αναζητούν την ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ αναπαράσταση αυτών των δρωμένων. Στο βιβλίο μου για τους Κορδελάτους που εμνημόνευσα πιο πάνω καταδεικνύω με επιχειρήματα ότι ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ αναπαράσταση δεν υφίσταται, είναι αδύνατον να επιτευχθεί. Ο λαϊκός μας πολιτισμός ήταν σε μεγάλο τμήμα του (έθιμα, δρώμενα) ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΜΕΝΟΣ με κάποιο τρόπο, όντως ποιητικόν, από τον ίδιο τον λαό. Σήμερα τη φολκλοριστική ανασκηνοθεσία του έχουν αναλάβει ΑΛΛΟΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ της παράδοσης, οι Σύλλογοι και οι Πολιτιστικοί Οργανισμοί των Δήμων. Δηλαδή, στην πλειονότητά τους, άτομα άσχετα με τόσο σοβαρά ζητήματα… Που όμως, όπως ήδη ετόνισα, αυτοί οι άνθρωποι γίνονται οι δημιουργοί του νέου λαογραφικού σύμπαντος. Οι λαογράφοι δεν είναι «τροχονόμοι» της εξέλιξης των εθίμων (κάποιοι τους αποδίδουν ακόμη και σήμερα αυτόν τον ρόλο, διαφωνώ)∙ αφήνουν τους νέους διαχειριστές ελεύθερους, τις εξελίξεις να επέλθουν αβίαστες∙ ούτε κρίνουν το παραγόμενο «νέο προϊόν» καταθέτοντες αξιολογικές κρίσεις γι’ αυτό, συνήθως αρνητικές…

6. Αποκριά σημαίνει ανάποδος / ανεστραμμένος κόσμος (mundusdiversus) Είναι η περίοδος που για λίγο διάστημα ανατρέπονται (αναποδογυρίζουν) τα πάντα, είναι μια ΑΝΤΙΔΟΜΗ όπως την χαρακτηρίζει ο λαογράφος V. Turner, δηλαδή μια περίοδος που το ανάποδο παλεύει την δομή, την κανονικότητα όλου του υπόλοιπου χρόνου.Ιδού, ως πρώτο παράδειγμα, γιατί αυτές τις ημέρες αντιστρέφονται οι αξιολογήσεις περί το ΠΑΝΩ και το ΚΑΤΩ ΣΩΜΑ, αφού το εκθειαζόμενο καθ’ όλο το προηγούμενο και το επόμενο έτος ΠΑΝΩ ΣΩΜΑ (νους, ψυχή) τώρα υποχωρεί υπέρ του ΚΑΤΩ ΣΩΜΑΤΟΣ. Θυμηθήτε τους φαλλούς, τα αιδοία γενικώς, τα «αισχροτράγουδα» και τα «αισχρόλογα», τη συνεχή αναφορά στη γενετήσια πράξη, τη «διαφθορά» των κοριτσιών, κ.λπ.

Με τη μεταμφίεση αλλάζουμε προσωρινά ταυτότητα: Ο άνδρας γίνεται γυναίκα και το αντίστροφο, ο φτωχός πλούσιος, ο άσημος βασιλιάς ή πολιτικός, ο καταπιεσμένος κυρίαρχος. Το γέλιο, η σάτιρα των ισχυρών κυριαρχούν, των πολιτικών ιδίως και όσων (ατόμων ή καταστάσεων) μάς ταλαιπωρούν στην καθημερινότητά μας. Τέτοιες παραστάσεις δυστυχώς, ενώ σε άλλα μέρη της Ελλάδος επιβιώνουν με επιτυχημένες επιλογές, στη Νάξο δεν θυμάμαι τα τελευταία χρόνια. Ίσως να παρήλασαν κάποια άρματα με σατιρικό περιεχόμενο στο αστικό καρναβάλι της Χώρας. Όπου όμως επιβιώνουν τέτοιες «σκηνές», επιβιώνει και η μακρόχρονη παράδοση του γέλιου, της σάτιρας, της αντιστροφής του κόσμου. Την τροφοδοτούν τα σύγχρονα φυσικά θέματα, της επικαιρότητας, που ευλόγως αρέσουν.

7. Αγαπητοί συμπατριώτες, ας καταλάβουμε επιτέλους ότι οι τοπικοί μας πολιτισμοί (ο ναξιώτικος, ο τηνιακός, ο κρητικός, κλπ.) είναι, ευτυχώς διαφορετικοί, διακρίνονται εσωτερικά αλλήλων. Το κατάφεραν αυτό εξ επίτηδες οι δημιουργοί τους πρόγονοί μας. Φρόντισαν με μικροεπινοήσεις να ξεχωρίσουν από τον γείτονά τους, να οικοδομήσουν ξεχωριστή ταυτότητα μέσα από την μικροδιαφορά.  Οι Κορδελάτοι με τις διαφορετικές ονομασίες τους π.χ. (μένω μόνο σ’ αυτήν την διαφορά) ξεχώριζαν από ναξιακό χωριό σε χωριό όπου επιχωρίαζαν. Βεβαίως εμείς οι Ναξιώτες, οσάκις βρεθούμε σε μια ναξιακή κοινή σύναξη, άρα ευκαιριακά και για κάποιο σκοπό, εκθειάζουμε τον ΚΟΙΝΟ ΝΑΞΙΑΚΟ ΜΑΣ (ΛΑΪΚΟ) ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ενώ αρνούμαστε να παραδεχθούμε όσα λέμε στην καθημερινή μας συναναστροφή ή όσα γράφουμε (π.χ. στο φ/β) για την υπεροχή του δικού μας χωρικού-τοπικού πολιτισμού έναντι του άλλου του γειτονικού μας χωριού. Ας θυμηθούμε και τους αμοιβαίους αλληλοχαρακτηρισμούς τους (πραγματικούς ή συμβολικούς) που υφίστανται μεταξύ των χωριών μας και οι οποίοι επανέρχονται οσάκις προκύψουν ουσιώδη ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ μεταξύ τους... Άκουσα προσφάτως από κάποιον χωρικό ότι το δικό τους μπαϊράκι των Απόκρεων είναι το πρώτο που δημιουργήθηκε στη Νάξο ή ότι είναι και το καλύτερο… Ας μην αναφερθώ στον «πολιτιστικό ιμπεριαλισμό» κάποιων κατοίκων ενός χωριού μας…

Αυτά τα ολίγα. Και του χρόνου!!!

#  Μανόλης Γ. Σέργης (Ομότιμος Καθηγητής του Δ. Π. Θράκης)

Φωτογραφίες: Ευαγγελία Βενιέρη – Γαλήνη Μπαρδάνη

Απείρανθος – Γ. Μπαρδάνη: “Μην είσαι τορμηζάμενος”

0

Όντεν ήμου δώδεκα χρονώ ,ήχασα τον αφέντη μου. Αφέντης μου ‘τονε βοσκός και πρώτος κουδουνάτος. Σα να ‘ν’ η ώρα τούτη, τονε θυμούμαι το Τυρνό Σαββάτο να σηκώνει τα στρωσίδια απ’ το μπαουλοντίβανο ια να πιάσει τ’ αμπαδέλι.

Κείμενο – Φωτογραφίες: Γαλήνη Μπαρδάνη 

Μες τη μύτη μου ‘ν’ ακόμα η μυρωδιά τση ναφταλίνης. Το ‘βγανε ια να τ’αερίσει ,μου ‘λεε, μα δεν το πιστεύγω, εώ θαρρώ πως το καμάρωνε.Τα κουδούνια ‘τονε πάλι άλλη ιστορία.

Τα ζα ‘ αφέντης μου τα ‘χε πάντα κουδουνωμένα, ια να σμίουνε και να πααίνουνε μαζί.Το ένα ζο ήκουε το κουδούνι τ’ αλλονού κι εκλούθα το ‘να τ’άλλο.Τα «καλά» κουδούνια τα ‘χε κρυμμένα μες το ματζέ.Ολοϋρίς του χρόνου ήψαχα το ματζέ να τα βρω, μα τίοτα.Λες και τον ήλλαζε θέση κάθα μέρα.
Τα ‘βγανε κι εκείνα το Τυρνό Σαββάτο , τα ‘δενε σε μια κουδουνίστα και τα χτύπα. «Μα ιάντα τα χτυπάς ω μπαμπά» τονε ‘ρώτου, «ιά να ξεσκουργιάσουνε» μου λεε. Μα ήμου σίουρος πως κάθα που των ήκουε εψήλωνε το μπόι ντου. Κάθα Τυρνό Σαββάτο και πι’ αψηλός. Μέχρι που τον ήχασα.Κυριακή τ’ ασώτου, ‘τονε που φυε.
Ετότες ήτονε δύσκολα χρόνια, το σπίτι μας εμαύρισε, η μάνα μου δεν εξανάβγαλε τσοι μαύρες κάρτσες κι ήντυσε όλο το σπίτι ερανιό. Εμένα μου ‘δωκε ευκή και κατάρα να μην ξανασαλέψουνε τα κουδούνια μες το σπίτι. Τα χρόνια επεράσανε κι εμένα κάθα Αποκριά με βάστα μεγάλη σταναχώρια. Απ’ τη μια ήτονε το φευγιό τ’ αφέντη μου κι απ’ την άλλη τα κουδούνια ντου.
Είχα βρισκισμένη και την κρυψώνα, την ήνοια και τα χάδευγα, ήφερνα τον αφέντη μου αμπρουστά μου να τα χτυπά κι εχάνουμου. Εθάρρου πως κάνω μεγάλο κακό μ’ευτό μα δεν εμπόρου να κρατηθώ. Εθώρου κάθα Τυρνή Κυριακή τσοι φίλοι μου να τα χτυπούνε κι ήφευγ’ απ’ την πλάτσα ,δεν εμπόρου.

Μόλις επάτησα τα εικοσιπέντε μο’ υιάλισε μια θυατέρα…Είπα λοιπό τση μάνας μου: «μάνα εφέτι θα βάλω τα κουδούνια του μπαμπά» ,η μάνα μου ‘πεσε να με φάει, «μα ήντα ‘ν’ ευτά τα ρεζιλίκια, που θα μας -ε-πιάσουσιν οι αθρώποι μες στα στόματα ντονε και δε θα μπορούμε να βγομε στην πόρτα»…
Εκείνο το Τυρνό Σαββάτο επαίζασι τα ντουμπάκια και τα βιολιά σε πέντε μεριές μες το χωριό, έδιάημα λοιπό με την παρέα κι εξημερώθημα . Επήραμε την απόφαση να πάμε να κάμομε πατινάδα τση κοπελιάς. Πιο καλά πως μ’ εσυμπάθα κι ευτή ιατί την ώρα που ‘φευγα μο’ πέταξε το μαντίλι τζη. Εκρυφοκαμάρωνα , μα δεν ήδειξα τίοτα στσοι άλλοι ιατί ήθελε να με σουλατσάρουσι.
Κατά το μεσημεράκι τση Τυρνής Κυριακής εσηκώθηκα, επλύθηκα κι ήπια τον καφέ μου. Η μάνα μου με ‘ξάνοιε και δε μο’ ‘μίλιε. Μόνου όντεν εδιάηκα προς το ματζέ μου’πε: «μην είσαι τορμηζάμενος…» … Ήφυε κι εδιάηκε στσ’ αδερφής τση,ήκαμε πολλά χρόνια να μου μιλήσει. Ήπηρα τα κουδούνια και τ’ αμπαδέλι τ’ αφέντη μου (είχα και το μαντήλι τση κοπελιάς στην τζέπη μου)κι εδιάηκα με τσ’ άλλοι να μας -ε-δέσουσι.
Μόλις εκατέβηκα στην πλάτσα εστραβωπάτησα… Ετότες ήνιωσα ένα χέρι να με στηρίζει κι ήκουσα μες την κεφαλή μου τον αφέντη μου να μου λέει: «Αξανοι’ αμπρός σου»…

#Μία ιστορία που έρχεται από το παρελθόν. Με τη υπογραφή και φωτογραφίες της Γαλήνη Μπαρδάνη και σε γραφή Απεραθίτικη.