Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 129

Δωδεκάνησα – Λέρος (λιμάνι): Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για νέα έργα

0
leros

Εεε καιρός δεν ήταν; Οταν θέλεις, φτάνεις στο στόχο σου…  Προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου «Αποκατάσταση υπόσκαφων Προβλήτα Ε/Γ – Ο/Γ Σκαφών Λιμένα Λακκίου Λέρου».

Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 995.000 ευρώ. Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει στις 23 Σεπτεμβρίου 2024 και η αποσφράγιση των προσφορών είναι προγραμματισμένη για τις 26 Σεπτεμβρίου 2024.

Κριτήριο για την ανάθεση της σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής (χαμηλότερη τιμή) με αξιολόγηση μελέτης.

Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε έξι μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης

Το έργο χρηματοδοτείται:

# κατά 800.000,00 ευρώ (συμπ/νου ΦΠΑ) από το ΠΔΕ 2024 του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) στο πλαίσιο της Δράσης με τίτλο «ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΛΙΜΕΝΩΝ» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στο οποίο έχει ενταχθεί σύμφωνα με την Απόφαση Ένταξης του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. To έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGeneration EU. 72

# κατά 195.000,00 ευρώ (συμπ/νου ΦΠΑ) από Ίδιους Πόρους της ΠΝΑΙ. Επισημαίνεται ότι για την πληρωμή του έργου θα απορροφηθεί κατά προτεραιότητα το ποσό χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Περιγραφή του έργου

Ο προβλήτας Ε/Γ-Ο/Γ σκαφών του λιμένα Λακκίου Λέρου αποτελεί κρίσιμη υποδομή για το νησί της Λέρου καθώς σε αυτόν προσεγγίζουν τα Ε/Γ-Ο/Γ σκάφη της γραμμής Πειραιάς – Ρόδος, η πρυμνοδέτηση των οποίων γίνεται στον προβλήτα του κύριου μετώπου του. Τα προηγούμενα έτη, όπως έχει επανειλημμένα επισημανθεί και από την αρμόδια λιμενική αρχή, εμφανίστηκαν προβλήματα υποσκαφών στη θεμελίωση του εν λόγω προβλήτα καθώς και καθιζήσεις και ρηγματώσεις της επίστρωσής του από οπλισμένο σκυρόδεμα.

Με αφορμή τη ραγδαία επιδείνωση της καθίζησης της ανωδομής που διαπιστώσαμε κατά τα τελευταία έτη και προκειμένου να διαπιστώσουμε το εύρος του φαινομένου, πραγματοποιήθηκε ύφαλη βιντεοσκόπηση. Σε αυτήν καταδεικνύεται μεγάλου μήκους σπηλαίωση κατά μήκος του μετώπου του κρηπιδότοιχου και στον πόδα αυτού, εξαιτίας έντονης εξέλιξης του φαινομένου της υποσκαφής της θεμελίωσης των τεχνητών ογκολίθων.

Από τα παραπάνω, και ειδικότερα βάσει των πρόσφατων ευρημάτων, είναι προφανές ότι εξαιτίας της διαρροής του εδαφικού υλικού του ανακουφιστικού πρίσματος, και ιδίως λόγω της απώλειας ευστάθειας λόγω υποσκαφής των κατακόρυφων στήλων των τεχνητών ογκολίθων, είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος ανατροπής του κρηπιδότοιχου κατά μήκος του μετώπου.

Μία τέτοια πιθανή εξέλιξη εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους σε πεζούς και οχήματα που κινούνται επί της ανωδομής, καθώς και σε σκάφη που προσεγγίζουν το Λιμάνι του Λακκίου, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού της Λέρου και με δυσανάλογα εκτεταμένα, χρονοβόρα και δαπανηρά έργα επανακατασκευής του λιμένα σε περίπτωση αστοχίας λόγω ενδεχόμενης προαναφερθείσας ανατροπής.

Με το παρόν προτεινόμενο έργο, αναμένεται να αποκατασταθούν τα προβλήματα υποσκαφών του προβλήτα Ε/Γ – Ο/Γ σκαφών λιμένα Λακκίου Λέρου.

Πιο αναλυτικά προβλέπονται:

# Καθαίρεση ανωδομής και επίστρωσης, αντικατάσταση του ανακουφιστικού πρίσματος με νέο και αποκατάσταση ανωδομής και επίστρωσης.
# Διάτρηση των στηλών και τοποθέτηση οπλισμού.
# Προστασία ποδός κρηπιδότοιχου.
# Ενίσχυση στέψεως θωράκισης αποβάθρας.

Δελτίο Ενημέρωσης

Κυκλάδες – Γ. Βρούτσης: Διήμερη επίσκεψη στην Ιο, ποιος ο λόγος;

0
̼�󵦞� ꡩ �砥🠴粠ᱷ޲, �ܱ豹�᩠�󵭼믵 �󷥤߯�쯵: ʽ񹳧 �᰼ 11.12.2023 бܮ粠ͯ쯨崩꯽ Х񩥷יִ� 괡괡 이񡠡𡣼񥵳粠䩜襳粠婳鴧񟹭 ꡩ 𡱯�򠨥ᴾ�&#x5

Ο αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης, θα πραγματοποιήσει διήμερη επίσκεψη στην Ίο (14 και 15 Σεπτεμβρίου 2024), για να παραστεί στα εγκαίνια του Μουσείου Γιάννη Γαΐτη – Γαβριέλλας Σίμωσι, τα οποία θα τελέσει η Α.Ε. η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Ο κ. Βρούτσης θα παραστεί επίσης και στην ημερίδα «Γιάννης Γαΐτης – Πλουραλισμός και πολυέργεια», με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του ζωγράφου.

Ιος: Στις 14 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται το Μουσείο Γιάννη Γαΐτη και Γαβριέλλας Σίμωσι

Κατά την παραμονή του στην Ίο, ο κ. Βρούτσης θα συναντηθεί με το Δήμαρχο Ιητών κ. Γκίκα Γκίκα, καθώς και με φίλους και κατοίκους του νησιού.

 

 

Δείκτης υπερτουρισμού: Στο .. κόκκινο η Ελλάδα ελέω Σαντορίνης και Μυκόνου

0

Τον μεγαλύτερο κίνδυνο υπερτουρισμού διατρέχουν τα παραθαλάσσια θέρετρα της Μεσογείου, καθώς ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό τουριστών συγκεντρώνεται σε σχετικά μικρές και οικολογικά ευαίσθητες περιοχές.

Με αυτή τη λογική, και σύμφωνα με την εταιρία συμβούλων διοίκησης Roland Berger, η οποία δημιούργησε έναν σύνθετο δείκτη υπερτουρισμού με βάση την ταξιδιωτική πλατφόρμα Evaneos ώστε να επιτύχει την αντικειμενική προσέγγιση του φαινομένου, στις χώρες που επηρεάζονται περισσότερο από τον υπερτουρισμό περιλαμβάνονται η Κύπρος, ο Μαυρίκιο, η Ελλάδα και η Κροατία. Οι προορισμοί αυτοί γίνονται όλο και πιο ευάλωτοι στον υπερτουρισμό καθώς ένας μέσος όρος του 25% του ΑΕΠ τους εξαρτάται από τον τουρισμό.

Ως πρώτη συνέπεια της έκδοσης του δείκτη, η πλατφόρμα Evaneos αποφάσισε να σταματήσει να προσφέρει ταξίδια στη Σαντορίνη και τη Μύκονο από την καλοκαιρινή σεζόν του 2025 μέχρι νεοτέρας. Τα φυσικά οικοσυστήματα και οι υδάτινες πηγές στους προορισμούς αυτούς είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, επισημαίνεται στην έρευνα και η πρωτοβουλία αυτή έχει στόχο να διανείμει με καλύτερο τρόπο τις τουριστικές ροές στα νησιά αυτά επεκτείνοντας τη διάρκεια της σεζόν στον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο.

Οι συγγραφείς του δείκτη αναφέρουν ότι οι προορισμοί που υποφέρουν από υπερτουρισμό και όπου οι περισσότεροι τουρίστες μένουν σε παραθαλάσσιες περιοχές, θα πρέπει να εισάγουν επειγόντως δεσμευτικά μέτρα. Πρώτη αντίδραση θα είναι να ρυθμίσουν τη χωρητικότητά τους, για παράδειγμα με την εισαγωγή ποσοστώσεων στα δημοφιλέστερα σημεία τους, ενώ και οι τουριστικές ροές θα πρέπει να διασκορπιστούν καθόλη τη διάρκεια του έτους με την πιο συστηματική προώθηση των προορισμών για ταξίδια τη χαμηλή σεζόν. Στόχος δεν είναι να μειωθεί ο αριθμός τουριστών καθαυτός αλλά να υπάρξει καλύτερη κατανομή τους σε όλη τη χρονιά.

Σύμφωνα με τον δείκτη, βασικό ζήτημα των προορισμών είναι επίσης η εισροή τουριστών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς το 43% των αφίξεων στην Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Γαλλία συγκεντρώνεται τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε αυτούς αφορούν επίσης τη κατανομή τουριστών σε περισσότερους μήνες, την Άνοιξη και το Φθινόπωρο, όμως αυτό απαιτεί την εκπαίδευση των ταξιδιωτών και τη κινητοποίηση της τουριστικής βιομηχανίας ώστε να διευρύνει την προσφορά της για να ανακουφίσει τις εποχικές πιέσεις.

Ο τουρισμός πόλης που πλήττει πολλές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, απαιτεί μέτρα ανακούφισης της πίεσης που δέχονται οι πόλεις και διάχυση των οικονομικών ωφελειών του τουρισμού σε προάστιά τους, επισημαίνουν οι σύμβουλοι της Roland Berger. Παρότι οι προορισμοί πόλης διατηρούν ένα υγιές επίπεδο αιεφορίας και χαμηλό επίπεδο εξάρτησης από τον τουρισμό, υποδέχονται το 37% των αφίξεων τους καλοκαιρινούς μήνες.

Η έρευνα καθόρισε το Μαρόκο, το Βιετνάμ, την Αίγυπτο και την Ισλανδία ως προορισμούς υπό επιτήρηση, όπου οι υπεύθυνες αρχές του τουρισμού θα παρακολουθούν τη χωρητικότητα και θα εξετάζουν τη λήψη μέτρων. Βασικό ζητούμενο των προορισμών αυτών είναι η ανάπτυξη υποδομών και η υποστήριξή τους.

Πώς συντάχθηκε ο δείκτης υπερτουρισμού

Ο δείκτης βασίστηκε στην ανάλυση 70 δημοφιλών ταξιδιωτικών προορισμών και για τον υπολογισμό του επιπέδου κινδύνου υπερτουρισμού, σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, κάθε προορισμός βαθμολογήθηκε σε μια κλίμακα από το 1 (χαμηλού κινδύνου) έως το 5 (ακραίος κίνδυνος) συνδυάζοντας τέσσερα αντικειμενικά κριτήρια:

– Διεθνείς ταξιδιώτες κατά κεφαλήν

– Διεθνείς ταξιδιώτες ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο

– Εποχιακή συγκέντρωση

– Επίπεδο ωριμότητας βιωσιμότητας (αυτό το κριτήριο αξιολόγησης λαμβάνει υπόψη, μεταξύ άλλων, τις κοινωνικές επιπτώσεις του τουρισμού, την κατάσταση των υποδομών της χώρας ή την ανάπτυξη του συστήματος μεταφορών).

Η πρώτη διαπίστωση των συντακτών είναι ότι ο υπερτουρισμός δεν είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να γενικευτεί, γι’ αυτό είναι απαραίτητο να χωριστεί σε διαφορετικές κατηγορίες προκειμένου να αποδοθεί με δίκαιο τρόπο η πολυπλοκότητά του.

Για το λόγο αυτό, ο δείκτης υπερτουρισμού όχι μόνο απαριθμεί τους προορισμούς που διατρέχουν υψηλό ή χαμηλό κίνδυνο, αλλά καθορίζει επίσης μια νέα κατηγοριοποίηση με βάση τους διαφορετικούς τύπους κυκλοφοριακής συμφόρησης. Αυτό επιτρέπει τον εντοπισμό των καταλληλότερων λύσεων για κάθε κατάσταση. Η ανάλυση κάνει διάκριση μεταξύ παραλιών, δημοφιλών ευρωπαϊκών προορισμών και αστικών προορισμών.

Με πληροφορίες από τη σελίδα tornosnews.gr

 

Zante Ferries: Την Κυριακή η αναχώρηση από Πειραιά του “Διονύσιος Σολωμός”

0
solomos

Αλλαγή ώρας και ημέρας αναχώρησης για το “Διονύσιος Σολωμός”… Οι καιρικές συνθήκες μετέφεραν κατά 24 ώρες την μετακίνηση του πλοίου της Zante Ferries από τον Πειραιά προς τις Δυτικές Κυκλάδες… Χειμώνας;

Η σχετική ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας ellinikiaktoploia.net που αναφέρει:

“Λόγω των επικείμενων δυσμενών καιρικών συνθηκών που πρόκειται να επικρατήσουν αύριο 14/09/24 και για την καλύτερη εξυπηρέτηση συγκοινωνιακών αναγκών τροποποιείται το αυριανό δρομολόγιο του πλοίου της εταιρείας μας Ε/Γ-Ο/Γ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, αντί να αναχωρήσει Σάββατο στις 07.00 το πρωί, θα αναχωρήσει την Κυριακή 15/09/24 από τον λιμένα του Πειραιά στις 07.00 και θα εκτελέσει δρομολόγιο

σύμφωνα με τον κάτωθι πίνακα.

ΚΥΡΙΑΚΗ 15/09/24
ΛΙΜΑΝΙ ΩΡΑ
ΑΦΙΞΗ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ 07:00
ΣΙΦΝΟΣ 11:30 11:50
ΦΟΛ/ΔΡΟΣ 13:30 13:45
ΣΙΚΙΝΟΣ 14:25 14:40
ΙΟΣ 15:05 15:20
ΘΗΡΑ 16:40 18:00
ΙΟΣ 19:20 19:35
ΣΙΚΙΝΟΣ 20:00 20:15
ΦΟΛ/ΔΡΟΣ 20:55 21:10
ΣΙΦΝΟΣ 22:50 23:10
ΠΕΙΡΑΙΑΣ (16/09) 03:40

Πρόταση Ημέρας: Φασόλια μαυρομάτικα σαλάτα

0

Τα μπαχαρικά δίνουν σε αυτήν τη σαλάτα με μαυρομάτικα, ζωηρό κόκκινο χρώμα και γεύση πικάντικη, ενώ τα μυρωδικά δροσιά και άρωμα. Η συνταγή (μέσω του “Γαστρονόμου”), του Μοναχού Επιφάνιου και ταξίδι στο “Περιβόλι της Παναγίας”, το Αγιο Ορος

Χρόνος: 20′ προετοιμασία / 30′ μαγείρεμα /  Σύνολο: 50′

 

Υλικά

Μερίδες: 4

Διαδικασία

  1. Για να ετοιμάσουμε τα φασόλια μαυρομάτικα σαλάτα, πρώτα ξεπλένουμε πολύ καλά τα μαυρομάτικα σε ένα σουρωτήρι. Τα βάζουμε σε μια μεγάλη κατσαρόλα και προσθέτουμε κρύο νερό να τα σκεπάσει κατά 5 – 6 εκ.
  2. Βάζουμε την κατσαρόλα σε μέτρια προς δυνατή φωτιά. Μόλις αρχίσει να βράζει το νερό, μετριάζουμε τη φωτιά και βράζουμε για περίπου 20 – 30 λεπτά (ξαφρίζοντας αν χρειαστεί) μέχρι να μαλακώσουν τα μαυρομάτικα, χωρίς όμως να λιώσουν.
  3. Δοκιμάζουμε για να δούμε αν έγιναν. Τα σουρώνουμε και τα αφήνουμε στο σουρωτό να στραγγίξουν καλά.
  4. Στο μεταξύ, ετοιμάζουμε τα υπόλοιπα υλικά. Κόβουμε το ξερό κρεμμύδι σε ψιλό καρεδάκι, τα χλωρά κρεμμυδάκια σε λεπτές φέτες, τα μυρωδικά ψιλά (χωρίς τα χοντρά κοτσάνια).
  5. Σε ένα βαθύ μπολ ανακατεύουμε τα φασόλια, τα μυρωδικά, τα κρεμμύδια, τα μπαχαρικά, το λάδι, το ξίδι και αλατοπίπερο.
  6. Δοκιμάζουμε, προσθέτουμε ό,τι χρειάζεται και σερβίρουμε.
Η συνταγή πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Γαστρονόμος, τεύχος 95

Δημογραφικό: Η Νάξος ανάμεσα στα νησιά που ανέτρεψαν την πληθυσμιακή συρρίκνωση

0

Mέσα στο γενικότερο αρνητικό τοπίο του δημογραφικού, τρία ελληνικά νησιά κάνουν την ανατροπή, επιτυγχάνοντας πληθυσμιακή αύξηση αντί για συρρίκνωση.

Σε πλήρη αντίθεση με ότι συμβαίνει στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας, όπου ο πληθυσμός είτε μειώνεται είτε καταγράφει οριακές μεταβολές, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες και Κρήτη αποτελούν ένα «μικρό θαύμα» καθώς καταφέρνουν το ακατόρθωτο: να αντιστρέψουν το αρνητικό ισοζύγιο γεννήσεων – θανάτων που διέπει το σύνολο σχεδόν της χώρας, σε θετικό.

Και ενώ πριν λίγες ημέρες, με αποφάσεις περιφερειακών Διευθυντών ανακοινώθηκε η αναστολή λειτουργίας πλήθους Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων, λόγω μικρού ή μηδενικού αριθμού μαθητών, υπάρχουν περιφέρειες που δεν γνωρίζουν τον όρο υπογεννητικότητα.

Την μεγαλύτερη πληθυσμιακή ανάπτυξη επέδειξε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ την περίοδο 2011-2021, βάσει της πρόσφατης Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών. Μέσα σε μια δεκαετία κατάφερε να αυξήσει τους κατοίκους τους από 309.015 σε 327. 820. Ακολουθεί η Περιφέρεια Κρήτης που από 623.065 κατοίκους βελτίωσε τις πληθυσμιακές της επιδόσεις σε 624.410.

Μάλιστα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου το 2021 ήρθε πρώτη σε ανάπτυξη μεταξύ όλων των Ευρωπαϊκών Περιφερειών, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat.

Το Νότιο Αιγαίο πέτυχε ανάπτυξη 16,7%, ενώ τη δεύτερη υψηλότερη επίδοση σημείωσε η Νότια Περιφέρεια της Ιρλανδίας (16,3%) και την τρίτη μεγαλύτερη η Περιφέρεια της Κροατίας Jadranska Hrvatska (16%).

Θετική φυσική μεταβολή κατά τα έτη 2011-2021 παρουσιάζει και η Κρήτη, κατέχοντας μάλιστα το ρεκόρ των 40 ετών ως μέση ηλικία του πληθυσμού της. Μάλιστα ο πληθυσμός του Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης είναι πιο νεανικός σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι ευκαιρίες για εργασία λόγω του αυξανόμενου τουρισμού, η πρόσβαση στην υγεία και την εκπαίδευση και η καλή ποιότητα ζωής είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που ωθούν τα νέα ζευγάρια που δημιουργήσουν οικογένεια στα μεγάλα αυτά νησιά.

Τα τρία «γαλατικά» νησιά

Τα τρία ελληνικά νησιά με τις σπουδαιότερες πληθυσμιακές επιδόσεις είναι η Κως, η Ρόδος και η Νάξος.

Οι ντόπιοι στα τρία αυτά νησιά μπορεί να φεύγουν εκτός για να σπουδάσουν ή να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά, όμως φαίνεται πως επιστρέφουν στον τόπο τους για να κάνουν οικογένεια. Παράλληλα κάτοικοι από άλλα μέρη της χώρας, αλλά και από το εξωτερικό προτιμούν αυτά τα μέρη, λόγω του θελκτικού περιβάλλοντος και των εργασιακών προοπτικών.

Πηγή: insider.gr

Μ. Σέργης: “Επιβιώσεις της παράδοσης στην τελετή αποτέφρωσης των νεκρών”

0

Στόχος του παρόντος άρθρου δεν είναι να παρουσιάσω τα επιχειρήματα των υπερασπιστών της «παραδοσιακής» ταφής και αυτών της νεωτερικής αποτέφρωσης, αλλά ό,τι δηλώνεται στον τίτλο του: Να εντοπίσω στοιχεία της παράδοσης που υφίστανται στη νεωτερική της μορφή, με δεδομένο ότι για να καταστεί κάτι παράδοση, θα πρέπει να έχει παρατηρηθεί μετάβαση σε κάτι άλλο προς το οποίο και συγκρίνεται. Η παράδοση είναι επινόηση της νεωτερικότητας, η έννοια της υφίσταται στο πλαίσιο της νεωτερικότητας.

Κείμενο του Μανόλη Σέργη (*)

Λόγῳ περιορισμένου χώρου, παρουσιάζω τις σκέψεις μου επιγραμματικά. Βασίστηκαν σε επιτόπια έρευνα, με συμμετοχική παρατήρηση σε αποτεφρώσεις οικείων και φιλικών μου προσώπων στο μοναδικό Κέντρο Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ), στη Ριτσώνα. Μέχρι σήμερα η μόνη σχετική με την αποτέφρωση των νεκρών λαογραφική εργασία είναι αυτή του Ευ. Αυδίκου, στο βιβλίο του Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση (Πεδίο, 2013). Το περιεχόμενό της όμως είναι διαφορετικό από αυτό του δικού μου σύντομου άρθρου.

Η νεωτερικότητα και η παράδοση δεν αλληλοαποκλείονται. Παράδοση και νεωτερικότητα δεν είναι «λάδι-νερό», για να χρησιμοποιήσω μια λαϊκή εικόνα προς πληρέστερη κατανόηση όσων έπονται. Σε πρόσφατη (αδημοσίευτη ακόμη) εργασία μου απέδειξα άλλη μια φορά ότι το παρελθόν (η παράδοση) επιβιώνει ποικιλοτρόπως μέσα στο σύγχρονο (νεωτερικό) τεχνολογικό παρόν. Η πρώτη (αποδεικνύω ότι) επινοεί διαρκώς στρατηγικές προσαρμογής στις νέες πολιτισμικές και οικονομικές συνθήκες, αποδέχεται το νέο, δημιουργεί τη συνέχεια σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Προτείνω μάλιστα σ’ αυτήν την εργασία έναν όρο που δύναται να αποδώσει τις παραπάνω σχέσεις επαρκώς: Νεωτερική παραδοσιακότητα.[1]

Με δεδομένο ότι η αποτέφρωση των νεκρών εκφράζει τη νεωτερικότητα, στα επόμενα καταγράφω πώς και σε ποια σημεία διασώζεται η εθιμική πολιτισμική παράδοση όσον αφορά στην τελευταία φάση της εκφοράς του νεκρού. Διευκρινίζεται ότι παράδοση εδώ εννοώ αυτήν που κατέλιπε μέχρι το 1970 (συμβατικό όριο) η προβιομηχανική κοινωνία, και την οποία αποκαλώ εδώ (Α) αλλά και αυτήν που έχει δημιουργήσει την τελευταία 50ετία ο αστικός χώρος και την οποία αποκαλώ (Β).

Εννέα παρατηρήσεις διατυπώνω επί του θέματός μου:

  1. Ο χώρος του ιερού ναού έχει αντικατασταθεί από την «μη ιερά» «αίθουσα αποχωρισμού» στο ΚΑΝ. Λευκοί τοίχοι, απουσία συμβόλων, απουσία ιδεών και ιδεολογημάτων που επιβάλλουν σε έναν ιερό τόπο (όπως είναι οι ναοί) οι εικόνες, τα θρησκευτικά σύμβολα, οι μελωδίες (βλ. παρακάτω). Είναι γνωστός ο λειτουργικός ρόλος των εικόνων ως αναπόσπαστου τμήματος της έκφρασης της πίστης, ως μιας μορφής προσευχής και «μέσου» προσευχής, ως γέφυρας του πιστού με το Θείο. Παραστάσεις από αποτεφρώσεις νεκρών του αρχαιοελληνικού μας βίου ή από άλλους πολιτισμούς κρίνω πως θα ήταν δυνατόν να κοσμούν τους «ουδέτερους» τοίχους, φιλοσοφικά αποφθέγματα περί θανάτου, λαϊκοί στίχοι (λαϊκή φιλοσοφία με το παραπάνω θέμα) θα μπορούσαν να είχαν τη θέση τους ανάμεσα στις παραστάσεις.

Η διάταξη των καθισμάτων και του τραπεζίου πάνω στο οποίο τοποθετείται το φέρετρο, η μεταξύ τους απόσταση καθιστά το κορυφαίο γεγονός του αποχωρισμού «απρόσωπο». Η απόσταση αυτή ταυτίζεται στη σκέψη μου με την ατομικότητα, τη μοναξιά, την εσωστρέφεια, στοιχεία όλα της νεωτερικότητας (εικ. 1). Βεβαίως, ουδείς παράγων εμποδίσει ένα νέο κέντρο αποτέφρωσης να άρει αυτήν την συνθήκη, τοποθετώντας στο μέσον της αίθουσας το φέρετρο και τα καθίσματα/στασίδια των συμμετεχόντων στην τελετή σε κυκλική διάταξη περί αυτό.

  1. Αν και τα μοιρολόγια στην «παραδοσιακή» κοινωνία ακούγονταν κυρίως κατά την έκθεση του νεκρού και πιο λίγα κατά την εκφορά του, ο τρόπος αυτός με τον οποίο εκδηλωνόταν ο πόνος της απώλειας δεν αποκλείεται θαρρώ από τη νεωτερική συνθήκη. Βεβαίως, όπως έχω εκτενώς γράψει αλλού, ένα μεγάλο γεγονός της σύγχρονης «ιστορίας του θανάτου» είναι η απόρριψη ή η κατάργηση του πένθους. Η σύγχρονη πλέον ελληνική κοινωνία τείνει να θεωρήσει την εκδήλωση του πένθους ως μια ανάρμοστη συμπεριφορά! Θυμηθήτε δική σας εμπειρία από μια χαροκαμένη μάνα που άρχισε το μοιρολόι της σε αστική εκκλησία. Όλοι σχεδόν οι οικείοι έσπευσαν να την αποτρέψουν από τη συνέχισή του… Οφείλουμε να κλαίμε ιδιωτικά… Ο καταναγκασμός των οικείων είναι άτεγκτος.[2]
  2. Οι ελάχιστοι επικήδειοι λόγοι της παράδοσης (Α), αλλά και οι περισσότεροι της (Β), όπως τις ονόμασα, επιβιώνουν και στην καύση, μάλιστα θα μπορούσα να ισχυρισθώ ότι ο αριθμός τους αυξήθηκε. Θα ισχυριζόμουν μάλιστα ότι επιχειρούν κατά τινα τρόπο να υποκαταστήσουν τα υμνολογικά και ευχετικά κείμενα, τα Θεοτοκία της «παραδοσιακής» Εξοδίου Ακολουθίας. Ας θυμηθούμε τα «… καὶ εἶδον τὰ ὀστᾶ τὰ γεγυμνωμένα καὶ εἶπον· ἆρα τίς ἐστι, βασιλεὺς ἢ στρατιώτης, ἢ πλούσιος ἢ πένης, ἢ δίκαιος ἢ ἁμαρτωλός;».

Μουσική προβλέπεται στο σύγχρονο τελετουργικό της αποτέφρωσης. Στις περιπτώσεις που παρευρέθηκα ακούστηκαν από κλασική μουσική μέχρι έντεχνο λαϊκό τραγούδι, ακόμη και λαϊκότροπο. Πιθανώς κάποια από αυτά να ήταν αγαπημένα ακούσματα των εκλιπόντων ή επελέγησαν από τους οικείους τους, αντιπροσωπευτικά πάντως του μουσικού ήθους και της αισθητικής των νεκρών. Έχω (και έχετε) παραστεί μάρτυς/-ρες σε πολλές κηδείες (Α και Β κατηγορίας παράδοσης) που οι εκλιπόντες οδεύουν στην τελευταία κατοικία τους συνοδείᾳ της αγαπημένης τους μουσικής και των αντίστοιχων τραγουδιών.

Η νεκρώσιμη ακολουθία αποτελεί παράδειγμα μελωδικού κηρύγματος, που εκφράζει την ελπίδα για την προσδοκία της μελλοντικής αναστάσεως των κεκοιμημένων. Μέσα από τα τροπάρια, τους ύμνους, τα κοντάκια η Εκκλησία ενισχύει τη θεωρία της για τον θάνατο και τη μετέπειτα ζωή, αλλά κυρίως διδάσκει την επιβαλλόμενη στάση έναντι του φοβερού και ανεξήγητου μυστηρίου, μέσα από την αναστάσιμη προοπτική της, και εμμέσως τρόπους ζωής! Πάντως, σύμφωνα με την εγκύκλιο της Ι. Σ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, επιτρέπεται στους Μητροπολίτες να δώσουν άδεια για τέλεση τρισάγιου σε περιπτώσεις που ο θανών δεν έχει δηλώσει τη βούλησή του να αποτεφρωθεί. Επιτρέπουν, δηλαδή, να ακουσθεί ο θρησκευτικός λόγος σε μια «μη θρησκευτική» τελετή όταν δεν υπάρχει σχετική δήλωση και το ζητούν οι συγγενείς του εκλιπόντος. Σε πολλές περιπτώσεις γνωρίζω πάντως ότι πραγματοποιείται και Εξόδιος Ακολουθία.[3]

Η άρνηση πάντως μερικών Μητροπολιτών αναγκάζει κάποιους πιστούς να επινοούν πρακτικές εξαπατήσεως της Εκκλησίας και αυτοεξευτελισμού τους, ειδικά στην Αθήνα που γνωρίζω: Προφασίζονται ότι τάχα επιθυμούν να τελέσουν τρισάγιο για να παρευρεθούν και να αποχαιρετήσουν τον νεκρό οι «αθηναίοι» συγγενείς και φίλοι του, με την προοπτική ότι θα τελεσθούν «κατά το γράμμα της Εκκλησίας» όλα τα υπόλοιπα σχετικά περί την Εξόδιο Ακολουθία στο χωριό της καταγωγής του, όπου αμέσως μετά τη σύντομη τελετουργία θα μεταφερθεί!!!  Αντί για το χωριό, ο νεκρός καταλήγει στη Ριτσώνα…

  1. Η ταφή του νεκρού σώματος σημαίνει καταστροφή της σωματικής ύλης, πλην των οστών στις (Α) και (Β) περιπτώσεις της παράδοσης. Τα κόκκαλα είναι παγκόσμια σύμβολα αναγέννησης, πηγή ζωής, οικογενειακής και συλλογικής / κοινοτικής ύπαρξης.[4] Τα οστά των προγόνων τους κουβαλούσαν μαζί τους οι ξεριζωμένοι πρόσφυγες, θα άρχιζε εκ νέου η ζωή τους μ’ αυτά∙ «λευκά κόκαλα» επιδίωκαν να ιδούν κατά την εκταφή των οικείων τους οι άνθρωποι τού «παραδοσιακού» μας πολιτισμού διά των τελετουργιών στις οποίες προέβαιναν∙ η Ελευθερία των Ελλήνων είναι βγαλμένη από τα ιερά κόκαλα των αγωνιστών της κλπ. κλπ.

Βεβαίως, τα οστά κατέληγαν σε κιβώτιο ενός κοιμητηρίου ή στο κοινό κοινοτικό χωνευτήρι όπως θυμάμαι να ισχύει στο χωριό μου μέχρι το 1990. Τώρα όμως (λόγῳ της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται κατά την καύση, περί τους 850ο Κελσίου) κι αυτά γίνονται πλέον τέφρα. Όμως θυμίζω ότι η τέφρα ήταν εξ ίσου ιερή με τα οστά στον «παραδοσιακό» μας πολιτισμό (και όχι μόνον σ’ αυτόν): Θυμηθήτε την τέφρα του Χριστοκούτσουρου που διασκορπιζόταν ως ζείδωρος δύναμις στα κτήματα και τα δένδρα για να καρποφορήσουν. Ή τον αναγεννώμενο εκ της τέφρας του φοίνικα (της σημαίας του Δημ. Υψηλάντη) αλλά και εκείνον της Χούντας…

Θεμελιώδης αρχή της νεωτερικότητας είναι η αυτονομία και η αυτοδιάθεση του υποκειμένου. Η αποτέφρωση παρέχει ευελιξία στο πώς θα μεταχειρισθούμε το σώμα μας, αλλά και τις στάχτες μας. Μπορούμε όμως να τις ενσωματώσουμε κι αυτές (σε μικρή ποσότητα) σε ένα αντικείμενο μνήμης (είδα κάποια τέτοια στο ΚΑΝ, κοσμήματα, «καρδιές», βραχιόλια), σε κάποιο δοχείο (μικρό ή μεγάλο, φθηνό ή πανάκριβο, υπάρχει μεγάλη ποικιλία τους στο εκθετήριό του, εικ. 2), να τις σκορπίσουμε ή να τις θάψουμε στον κήπο μας ή σε έναν τάφο. Το Κέντρο πάντως διαθέτει και τεφροφυλάκειο, όπως τα γνωστά μας οστεοφυλάκεια. Μάλιστα, στον χώρο με τις τεφροδόχους ενετόπισα και μία που έφερε στο μέσον της μία άγκυρα. Ήταν αυτή που επιλέγουν όσοι επιθυμούν να θάψουν την στάκτη των οικείων τους στη θάλασσα, καταποντίζοντάς την στο βυθό της. Ο καπετάνιος του πλοίου που θα αναλάβει το έργο οφείλει να εκδώσει πιστοποιητικό ταφής, δίδει τις συντεταγμένες του σημείου της καταποντίσεως, ώστε οι οικείοι να πραγματοποιούν όποια αναμνηστήρια τελετουργία επιθυμούν στον εντοπισμένο ηλεκτρονικά πλέον τόπο. Άρα, η κατάργηση του τάφου με την αποτέφρωση, του τόπου που αποτελούσε στις παραδόσεις (Α) και (Β) τον τελικό τόπο επανένωσης των μελών της οικογένειας, μπορεί τελικά να αποτραπεί. Επιπλέον: Πλην του θέματος της υγιεινής περί ένα νεκροταφείο, μήπως η εικόνα της απόλυτης επιχείρησης κερδοσκοπίας πέριξ αυτού δεν είναι εύκολα αποδεκτή πλέον από τον Νεοέλληνα της παράδοσης (Β); Η εμπειρία της εκταφής είναι εύκολη υπόθεση για τον ίδιο;

  1. Δεν λείπουν οι εξωτερικές υπομνήσεις του πένθους κατά την αποτέφρωση. Η μαύρη ενδυμασία των γυναικών συγγενών, τα ίδιου χρώματος περιβραχιόνια των ανδρών. Τα εσωτερικά χαρακτηριστικά του πένθους βεβαίως παραμένουν (και θα παραμείνουν ες αεί) τα ίδια, όσον ο θάνατος θα είναι η οδυνηρότερη στιγμή στον ανθρώπινο βίο. Γενικά, η εξόδιος τελετή στο ΚΑΝ κάνει τον θάνατο πιο αθέατο, λείπουν οι πολλές υπομνήσεις του που μάς θυμίζει η ταφή.
  2. Δεν γνωρίζω αν κάποια άνθη ή κλάδοι φυτών «γεμίζουν» τα κενά του φερέτρου, γιατί αυτό παραμένει καθ’ όλη την τελετή κλειστό. Αλλά αυτά είχαν άλλη λειτουργικότητα στον «παραδοσιακό» πολιτισμό μας (και όχι φυσικά μόνον στον δικό μας), ασχέτως αν είχε αυτή προ αιώνων λησμονηθεί: Ήταν σύμβολα αναγέννησης, σύμβολα της ανανέωσης της ζωής διά του θανάτου (θυμηθήτε τα λουλούδια του Επιταφίου). Βεβαίως, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί το «Δεῦτε τελευταῖον ἀσπασμόν, δῶμεν ἀδελφοί τῷ θανόντι» να μην συνδυάζεται με μια τελευταία οπτική επαφή των οικείων με τον νεκρό τους, με ένα άγγιγμά του. Τους αείμνηστους φίλους που έτυχε να αποχαιρετήσω στη Ριτσώνα τούς αποχαιρετήσαμε κατά τον τύπο της παράδοσης (Β): Ασπαστήκαμε την επί του φερέτρου εικόνα και τούς ψιθυρίσαμε τους αγαπητικούς αποχαιρετιστήριους λόγους…

Ανθοδέσμες, επίσης, προσφέρονται στους νεκρούς, όπως στην παράδοση (Β), αφού πωλούνται σε συγκεκριμένο χώρο του ΚΑΝ. Αντιλαμβάνεσθε ότι στην περίπτωση αυτήν έχει απολεσθεί, επαναλαμβάνω, παντελώς η έννοια της παρουσίας ανθέων στη νεκρική τελετουργία. Ένα τριαντάφυλλο, επίσης, προσφέρουν οι του Κέντρου στους/στις παρευρεθέντες/-είσες, για να το αποθέσουν επί των φερέτρων.

Η επιλογή πάντως των φυτών που κοσμούν τον γύρω από το κεντρικό κτήριο χώρο του ΚΑΝ είναι θαρρώ επιτυχής: Στον κήπο του (memorial garden) βρίσκω δέντρα και φυτά συνδυασμένα με συμβολισμούς από τον «κύκλο της ζωής», όπως ελιές, μουριές, μυρτιές, αμυγδαλιές, σχίνα κ.ά. Πρόσεξα ιδίως τις τριανταφυλλιές του. Στις ρίζες τους έχουν ταφεί άνθρωποι διά της στάκτης τους. Αυτή δίνει ζωή στον κήπο. Προανέφερα στην παράγραφο 4 τη λαϊκή πίστη ότι ο νεκρός εθεωρείτο ζωήρυτος δύναμις. Θυμηθήτε τον κόκκο του σταριού που θάβεται, πεθαίνει, αλλά από την «ουσία» του δημιουργείται νέα ζωή, ένα νέο στέλεχος σταριού… Αυτό δεν μπόρεσε να ερμηνεύσει ο οικουμενικός άνθρωπος στους αιώνες: Πώς συμβαίνει το μυστήριο με τον ταπεινό κόκκο και να μην συμβαίνει το ίδιο με το τελειότερο δημιούργημα επί της γης; Ιδού η επινόηση τής μετά θάνατον ζωής από όλους σχεδόν τους πολιτισμούς…

  1. Στο πολυτελές αναψυκτήριο του ΚΑΝ συγγενείς και φίλοι μετά τις εξόδιες τελετές συλλυπηθήκαμε τους οικείους των τεθνεώτων, αφού γευθήκαμε τον καφέ, τα κονιάκ και άλλα αφεψήματα, όπως συμβαίνει επακριβώς στη σύγχρονη αστική κηδεία ή συνέβαινε με εντελώς διαφορετικό τρόπο στην παράδοση (Α).
  2. Εμποδίζει κάτι τους οικείους των αποτεφρωθέντων να τελέσουν τα «παραδοσιακά» μνημόσυνα, τις γνωστές μας μνημονικές πρακτικές που συντηρούν ζωντανή επί τρία έτη τη μνήμη του νεκρού; Στο ίδιο το ΚΑΝ (στα τεφροφυλάκεια, στον κήπο του), γιατί όχι και σε κατ’ οίκον μνημόσυνα, όπως αυτά π.χ. που τελούσαν (και τελούν) με θαυμαστό τελετουργικό τρόπο οι του Πόντου («λημόνεμαν τ’ αποθαμένων»).[5] Ή, αν πρόκειται για κάποιο «επώνυμο» άτομο, τι μας εμποδίζει να το θυμηθούμε με ένα φιλολογικό ή πολιτικό μνημόσυνο, που θα οργανώσουν, π.χ. ο Δήμος της καταγωγής ή της κατοικίας του, ένας πολιτιστικός Σύλλογος, κάποιος πνευματικός οργανισμός ή ένας ιδιώτης φίλος του;
  3. Ακροτελεύτια παρατήρηση: Όπως παρατηρήσατε, πρότεινα σε κάποιες περιπτώσεις κάποιες δράσεις που πιθανώς να ενισχύουν την παρουσία της παράδοσης εντός της νεωτερικότητας. Πρότεινα κάποιες παρεμβάσεις σε αυτά που επέλεξαν να καθιερώσουν ως έθιμα της καύσης οι ιθύνοντες το ΚΑΝ της Ριτσώνας. Αυτοί, λοιπόν, είναι οι επινοητές των εθίμων της αποτέφρωσης, που σε λίγα χρόνια θα γίνουν ισχυρή παράδοση μέσα στη νεωτερικότητα.

[1] «Λαογραφική θεώρηση του σύγχρονου ‘‘πολιτισμού της ελιάς’’ στη Θράκη (…)».

[2] Πρβλ. Μ. Γ. Σέργης, Διαβατήριες τελετουργίες στον μικρασιατικό Πόντο, Αθήνα 2007, 299 κ.ε.

[3] Πρβλ. όσα γράφονται στο https://www.kathimerini.gr/society/1046624/proti-fora-apotefrosi-nekron-stin-ellada/

[4] Πρβλ. Ευ. Αυδίκος, «Τα κόκαλα ως μοτίβο αναγέννησης: Από τα παραμύθια στις ιστορίες για αποτεφρώσεις», στο παραπάνω βιβλίο του, 273 κ.ε.

[5] Μ. Γ. Σέργης, Διαβατήριες τελετουργίες στον μικρασιατικό Πόντο, ό.π., 255-256.

(#) Μανόλης Γ. Σέργης Ομότ. Καθηγητής του Δ. Π. Θράκης 

 

ΕΛΛΕΤ: Αντίδραση (ισχυρή) στο σχέδιο για τον τουρισμό

0
mazikos-tourismos-03-naturanrg-e1564420020208

Σοβαρές αντιρρήσεις στο υπό διαβούλευση Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό εκφράζει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Οπως εκτιμά, το πλαίσιο «επαναλαμβάνει» το σημερινό μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, προωθώντας σχεδόν αποκλειστικά τις μεγάλες επενδύσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές και επιτρέποντας τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων ακόμη και στις περιοχές που θεωρεί «κορεσμένες».

«Το σχέδιο προωθεί σχεδόν αποκλειστικά μεγάλες επενδύσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές, σε όλη τη χώρα, ακόμη και στις προστατευόμενες περιοχές και στα ακατοίκητα νησιά άνω των 300 στρεμμάτων. Οι μορφές των επενδύσεων αυτών έχουν θεσμοθετηθεί ήδη από τη δεκαετία του 2010 και μετά και όλες περιλαμβάνουν τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, με άλλα λόγια κατοικίες με όρους δόμησης τουριστικών εγκαταστάσεων. Οι μεγάλες αυτές επενδύσεις χωροθετούνται σχεδόν παντού και ασφαλώς και στα μικρά και μεσαία σε έκταση νησιά, των οποίων την ταυτότητα αλλοιώνουν ανεπανόρθωτα», αναφέρει η ΕΛΛΕΤ σε χθεσινή ανακοίνωσή της.

Το νέο χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό

Οσον αφορά τη διάκριση των περιοχών ανάλογα με τον βαθμό τουριστικής τους ανάπτυξης, η ΕΛΛΕΤ παρατηρεί ότι δεν απηχεί την πραγματικότητα, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις κλίνες μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων. Περαιτέρω, δεν συνεπάγεται ουσιαστικούς περιορισμούς, ούτε καν για τις κορεσμένες περιοχές, στις οποίες επιτρέπει να συνεχιστεί η ανέγερση ξενοδοχειακών μονάδων. «Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει διαφοροποίηση ως προς την αντίληψη με την οποία το πλαίσιο αντιμετωπίζει την τουριστική ανάπτυξη: με μεγέθυνση του τουριστικού τομέα μέσω των καταλυμάτων και αύξηση της εξάρτησης των περιοχών της χώρας από τον τουρισμό», αναφέρει. Επισημαίνει δε ότι είναι λανθασμένη η διαφοροποίηση των περιοχών σε επίπεδο δημοτικής ενότητας, καθώς στα νησιά πρέπει να υπάρχει μια συνολική πολιτική.

Οχι στις νέες κλίνες

Η ΕΛΛΕΤ ζητεί να ανασταλεί η δημιουργία νέων κλινών κάθε είδους στις ανεπτυγμένες και πολύ ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, στις προστατευόμενες περιοχές και στα ακατοίκητα νησιά, να απαγορευθούν στις περιοχές αυτές οι μεγάλες τουριστικές («στρατηγικές») επενδύσεις και να υπάρξει δραστικός περιορισμός των τουριστικών επενδύσεων σε εκτός σχεδίου περιοχές.

Πηγή: kathiimerini.gr

 

Express Skopelitis – Γ. Φωστιέρης: “Σας ευχαριστώ…” και οι σκέψεις περί τιμής από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

0

Πρωτοχρονιά του 2021 και υπό δυνατή βροχή, το “Express Scopelitis” – για μία ακόμη φορά – αποδείχτηκε πιστό στο ραντεβού του. Λίγο πριν τις 11 το πρωί. Προερχόμενο από Κατάπολα (Αμοργός) – Κουφονήσια – Σχοινούσα – Ηρακλειά μπήκε με το γνωστό του στιλ στο λιμάνι της Νάξου…

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της Κοινότητας Νάξου, Μάκη Μαυρογιάννη και αντιπροσωπεία του Λιμεναρχείου Νάξου ήταν υπό της υποδοχής…

Νάξος – Express Scopelitis: Ποδαρικό για το 2021 και βράβευση από το Δήμο

Χαιρέτησαν τα μέλη του πληρώματος (σ.σ. οι μάσκες σε πρώτο πλάνο είναι η αλήθεια) και στη συνέχεια άνοδος στη γέφυρα του πλοίου.. Ο cpt Γιάννης Φωστιέρης έχουμε την αίσθηση ότι πιάστηκε … αδιάβαστος. Δεν είχε συνηθίσει κάτι τέτοιο. Αν και κάθε χρόνο (σ.σ. μόνο μία φορά το 2017 τον πρόλαβε το Aqua Spirit) δεν είχε μπει πρώτο στο λιμάνι μας…

Ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Δημήτρης Λιανός όπως βλέπετε και στην κεντρική φωτογραφία είχε ένα θέμα με τη … γέφυρα (σ.σ. βρήκε το κεφάλι του καθότι δίμετρος σχεδόν) παρέδωσε τα δώρα (σ.σ. μία εικόνα της Παναγίας, βασιλόπιττα και ένα καλάθι ακόμη με ποτά και γλυκίσματα) στον cpt Γιάννη Φωστιέρη (σ.σ., δίπλα και ο Δημήτρης Σκοπελίτης που τότε έκανε τα .. πρώτα του βήματα) αντάλλαξαν ευχές για καλές θάλασσες και γρήγορη έξοδο από την πανδημία…

Πρόθεση βράβευσης 

Γιατί αυτό το ταξίδι στο παρελθόν; Μα γιατί από την 1η Σεπτεμβρίου αφενός έχουμε .. παράδοση παραλαβή στο τιμόνι του “Σκοπελίτη” (σ.σ. ο cpt Δημήτρης Σκοπελίτης ανέλαβε αντί του cpt Γιάννη Φωστιέρη που πήρε σύνταξη) αφετέρου έχουμε τη πρόθεση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να κάνει το αυτονόητο, να τιμήσει τον απερχόμενο καπετάνιο για τη προσφορά του…

Zas Travel προς cpt Γιάννη Φωστιέρη: Ενα μεγάλο “ευχαριστώ” για τη προσφορά του από το τιμόνι του “Express Skopelitis”

Το ανέφερε στο τελευταίο δημοτικό Συμβούλιο ο κος Λιανός τονίζοντας μεταξύ άλλων “Πρόθεσή μας είναι να τιμήσουμε τον καπετάν Γιάννη Φωστιέρη, πλοίαρχο του θρυλικού Σκοπελίτη. Εχει προσφέρει πολλά τόσο ο ίδιος όσο και η οικογένεια Σκοπελίτη στους κατοίκους των Μικρών Κυκλάδων. Στο Δήμο μας”… Και μία τέτοια κίνηση αναμένεται να γίνεται προς το τέλος του χρόνου ή στις αρχές του 2025.

Φωστιέρης “Ευχαριστώ”

Υπάρχει όμως και το “ευχαριστώ”.. Μέσα από τη προσωπική του σελίδα στα social media και μετά από αρκετές ημέρες περισυλλογής ήρθε η απάντηση από τον cpt Γιάννη Φωστιέρη για όσα άκουσε και διάβασε όλες αυτές τις ημέρες..

Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά “Τελειώνοντας μετά από 35 χρόνια αυτό το μακρύ μα τόσο αγαπημένο και συναρπαστικό ταξίδι μου θέλω να ευχαριστήσω την οικογένεια Σκοπελίτη για την εμπιστοσύνη και την αμέριστη συμπαράσταση της, την οικογένειά μου, που εμψύχωνε και με ενέπνεε με την αγάπη της, τους συνεργάτες μου, που πάντα ήταν δίπλα μου στα δύσκολα με αυταπάρνηση και όλους τους νησιώτες για την αγάπη τους, που με βοήθησε να βάλω ένα λιθαράκι στη δύσκολη, απαιτητική μα τόσο ζωτική γραμμή των νησιών μας, σας ευχαριστώ όλους”.

 

 

 

Ύψωση του Τιμίου Σταυρού: Τα λαδερά έχουν την τιμητική τους όταν πέφτει Σάββατο ή Κυριακή

0

Η Ημέρα Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, είναι μια μεγάλη γιορτή που αναγνωρίζεται ως δεσποτική* από την Ορθόδοξη Εκκλησία και τιμάται από όλους τους Χριστιανούς απανταχού της γης. Γιορτάζεται στις 14 Σεπτεμβρίου σε ανάμνηση της Υψώσεώς του στα Ιεροσόλυμα, μετά την ανεύρεσή του από την Αγία Ελένη, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Για την ημέρα του Σταυρού η Εκκλησία μας ζητεί και επιβάλλει την απόλυτη νηστεία, ακόμη και από το λάδι και τα θαλασσινά χωρίς αίμα, ημέρα νηστείας εφάμιλλη με εκείνη της Μεγάλης Παρασκευής των Παθών του Κυρίου.

Μοναδική εξαίρεση η περίπτωση να συμπίπτει η 14η Σεπτεμβρίου με Σάββατο ή Κυριακή, γεγονός που επιτρέπει τη χρήση λαδιού, όπως συμβαίνει στην τωρινή επέτειο του 2024, με τα πάσης φύσεως λαδερά πιάτα, με κορυφαία τα φασολάκια, να έχουν την τιμητική τους.

Για την ιστορία και κατά την παράδοση της Εκκλησίας μας, ήταν το 326 που η Αγία Ελένη αποφάσισε να πάει στην Ιερουσαλήμ για να κτίσει τον ναό του Παναγίου Τάφου αλλά και να βρει τον Τίμιο Σταυρό, που είχε πια καθιερωθεί ως κορυφαίο σύμβολο από τα πρώτα κιόλας χρόνια της Χριστιανοσύνης. Ήταν και το σύμβολο του στρατού του γιου της, όπως αυτό εμφανίστηκε στον ουρανό με τη φράση «Εν τούτω νίκα» λίγο πριν από τη νικηφόρα μάχη του κατά του Μαξεντίου για τη διεκδίκηση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

Μετά από χρόνιες προσπάθειες βρέθηκαν στην περιοχή του μαρτυρίου τρεις σταυροί, ο ένας του Ιησού Χριστού και οι δύο των ληστών που σταυρώθηκαν μαζί του και με θαυμαστό τρόπο εντοπίστηκε ποιος από τους τρεις ήταν ο σταυρός του Κυρίου.

Χάνδρες λαδερές
Πολλά ωραία πιάτα μπορούμε να κάνουμε και με όσπρια την Ημέρα του Σταυρού / φωτογραφία: Θεοδόσης Γεωργιάδης

 

Η επίσημη ανύψωσή του, η Πρώτη χρονικά, έγινε στις 14 Σεπτεμβρίου του 335 στον ναό της Αναστάσεως πάνω από τον Πανάγιο Τάφο. Υπήρξε και Δεύτερη Ύψωση, το 626, πάλι στις 14 Σεπτεμβρίου, όταν ο βυζαντινός αυτοκράτορας Ηράκλειος τον επανέφερε νικώντας τους Πέρσες που είχαν συλήσει τον Τίμιο Σταυρό καταλαμβάνοντας την Ιερουσαλήμ το 613. Έκτοτε επικράτησε η συνήθεια της διάδοσης τεμαχίων του Τιμίου Σταυρού, ελαχιστότατων σε μέγεθος ή και κάπως μεγαλύτερων, με την προσδοκία της θείας προστασίας στους κατόχους του Τιμίου Ξύλου.

Το απολυτίκιο της γιορτής «Σώσον, Κύριε, τον λαόν Σου και ευλόγησον την κληρονομίαν Σου, νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος και το σον φυλάττων, δια του Σταυρού Σου, πολίτευμα» διερμηνεύει με τον καλύτερο τρόπο την εδραιωμένη πεποίθηση των χριστιανών για την προστασία που προσφέρει το Τίμιο Ξύλο.

*  Δεσποτικές ονομάζονται οι γιορτές που συνδέονται με τα γεγονότα της ζωής του Χριστού, ενώ θεομητορικές εκείνες που συνδέονται με τα γεγονότα της ζωής της Παναγίας

Με πληροφορίες από τη σελίδα Gastronomos.gr