Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1196

Αρχ. Χρυσόστομος: Αυτό που παίζεται στους δρόμους της πόλης, έχει παιχθεί πρώτα στην καρδιά μας”.

0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Είπα επί γης ειρήνη

Μα δεν μ’ άκουσε κανείς

Άμα πιάσει το μπουρίνι

Πνίγεται ο μονογενής.

Στους πικρούς αυτούς στίχους ο Νίκος Γκάτσος θρηνεί την τύφλωση και κώφωση των ανθρώπων, και διαπιστώνει πως η ανθρωπότητα δεν αντέχει για πολλά χρόνια χωρίς φωτιά και μαχαίρι. Σφαγές αμάχων, στρατιωτών εκατόμβες, βομβαρδισμοί ναών και σχολείων, προσφυγιά και ορφάνια και αμέτρητος πόνος, κι όλα αυτά μαζί με την αμείλικτη κακοποίηση ψυχών και σωμάτων στη φαινομενικά ήσυχη καθημερινότητα. Και ενώ ο παλαιός εκείνος πατριάρχης Αβραάμ, έχοντας υψώσει το μαχαίρι πάνω από τον δεμένο γιό του, υπάκουσε στο παράγγελμα του αγγέλου «μην αγγίξεις το παιδί και μη του κάνεις κακό», ο δεύτερος Αβραάμ – οι «πατριάρχες» των εθνών σ’ Ανατολή και Δύση – δεν άκουσε ούτε τον άγγελο εκείνο, ούτε τον της Μεγάλης Βουλής Άγγελο, όπως λέγεται ο Χριστός, αλλά βύθισε στο αίμα και στον θρήνο όλο τον κόσμο του Θεού.

Τελευταία προέκυψε και «ιερός» πόλεμος που συνεχίζει να αποδεκατίζει Ορθοδόξους στον παραδοσιακά Ορθόδοξο κόσμο με την ευλογία, για πρώτη φορά στην ιστορία, της εκκλησιαστικής ηγεσίας. Είναι ο ίδιος φρικτός πόλεμος, η ίδια φονική βία, ντυμένα με το ιερό ένδυμα του αγαθού σκοπού. Αυτό ωθεί σήμερα κάποιους αναλυτές και φιλοσόφους όχι απλώς να κατηγορήσουν την Εκκλησία για άνευ όρων συμπόρευση με το Κράτος, αλλά και να τη συνδέουν οργανικά με τον πόλεμο, να αναζητούν δηλαδή πνευματικές ρίζες του πολέμου στην Ορθόδοξη διδασκαλία. Στην απολύτως λανθασμένη αυτή ερμηνεία οδήγησε η ανορθόδοξη, καινοφανής και απροκάλυπτη στήριξη του πολέμου από το πατριαρχείο της Μόσχας, το οποίο διατείνεται ότι μάχεται το κακό ευλογώντας σφαγές, υποσχόμενο τον παράδεισο στους νέους που σκοτώνουν ομόδοξους αδελφούς τους, εξαπολύοντας θεολόγους να τεκμηριώσουν δήθεν τον πόλεμο στους Πατέρες της Εκκλησίας, μετερχόμενο κάθε μέσο προπαγάνδας, αποστέλλοντας εγκυκλίους ανά την οικουμένη να τελούνται δεήσεις υπέρ της νίκης, και τιμωρώντας κληρικούς που τολμούν να προσευχηθούν υπέρ της ειρήνης.

Αδύναμος ο Μονογενής πνίγεται στο ξαφνικό μπουρίνι του ανθρώπινου θυμού, εξαφανίζεται μπροστά στην καταστροφική μανία των ανθρώπων. Για την ακρίβεια, εξαφανίζεται από τον ορίζοντα των ανθρώπων. Και στη θέση Του στήνονται είδωλα που απαιτούν ανθρωποθυσίες. Ο πόλεμος αναδεικνύεται σε υπέρτατη αξία, ή μάλλον όσα υποκινούν τον πόλεμο: η απληστία, ο εγωισμός και η αλαζονεία, εκεί που δεν χωρά ο Θεός.

Διότι ο Θεός βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της θέλησης για δύναμη. Με ποιόν τρόπο ο παντοδύναμος και αψηλάφητος έρχεται στον κόσμο; Με δύναμη και εξουσία; Με δημαγωγία, βροντές, αστραπές και καταστολή, όπως οι επίγειοι μονάρχες; «Ως υετός επί πόκον», λέει ο προφητικός ψαλμός, δηλαδή όπως η απαλή βροχή πέφτει μαλακά και μουσκεύει το απαλό μαλλί του προβάτου. Τόσο απλά, αβίαστα, ειρηνικά, ήσυχα, ευγενικά και αθόρυβα γίνεται παιδί και φως στον αφεγγή κόσμο. Συγκαταβαίνοντας στην ανθρώπινη αδυναμία, γίνεται ο Ίδιος αδύναμος. Η δύναμή Του είναι η αλήθεια. Η αλήθεια που δεν έχει ανάγκη τη βία για να επιβληθεί.

Όταν την νύχτα της γέννησης του Ιησού ακούστηκε το «επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία» (Λουκ. 2,14), δεν έγινε κάποια προεκλογική διακήρυξη ούτε επιβλήθηκε ένας νέος νόμος. Δόθηκε μια δωρεά που υπήρχε από την αρχή της δημιουργίας και θα φανερωθεί στο τέλος της ιστορίας. Η δωρεά αυτή δεν ήταν αυτόματη. Ούτε έπεσε στους ώμους της ανθρωπότητας σαν βαρειά εντολή. Η παιδαγωγία της ειρήνης έπεσε πάνω στους ώμους του σαρκωμένου Θεού. «Παιδεία ειρήνης ημών επ’ αυτόν», είχε προφητεύσει ο Ησαΐας (53,5) αρκετούς αιώνες πριν. Μπροστά στην ταπείνωση του Θεού, μπροστά στον σταυρό Του, που ήταν ο σταυρός της ανθρωπότητας, ποιός δεν θα ειρηνεύσει με τον Θεό, με τον εαυτό του, με τους ανθρώπους, με την κτίση ολόκληρη;

Κι όμως, στρέψαμε την πλάτη μας στη δωρεά. Τα καθεστώτα ταράσσονται από την παρουσία του ταπεινού Θεού στη γη και, ως άλλος Ηρώδης, εξοντώνουν κάθε τι που θα μπορούσε να απειλήσει το δικό τους σύστημα εξουσίας. Κάτι ανάλογο, όμως, συμβαίνει σε προσωπικό επίπεδο. Εκείνος που δεν βλέπει την «κένωση» του Θεού, γεννά στην καρδιά του εγωισμό, αλαζονεία, θέληση για δύναμη, απληστία. Ο Δανός φιλόσοφος Σόρεν Κίρκεγκωρ είπε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν στροφή όταν φθάνουν στο σημείο εκείνο όπου καλούνται σε μια ζωή υψηλότερη—τότε ακριβώς είναι που κάνουν πίσω φοβισμένοι, και προτιμούν να είναι οι πρακτικοί άνθρωποι της καθημερινότητας, αποφεύγουν όμως την εμπειρία της συνάντησης με τον Θεό. Έτσι οι μεν άθεοι σκοτώνουμε τον Θεό, οι δε κατ’ όνομα χριστιανοί τον μετατρέπουμε σε άφωνο είδωλο. Και αργά ή γρήγορα καταλήγουμε σε ακραίες ή ήπιες μορφές βίας, προκειμένου να νιώσει ασφαλής η εύθραυστη ύπαρξή μας.

Ένα είναι βέβαιο: αυτό που παίζεται στο πεδίο των μαχών και στους δρόμους της πόλης, έχει παιχθεί πρώτα στην καρδιά μας.

‘Ηταν λοιπόν η ειρήνη ψεύτικο δώρο; Και βέβαια όχι. Όχι απλώς η ειρήνη, αλλά η πάντα νουν υπερέχουσα ειρήνη (Φιλιπ. 4,7), σαν φωτιά που διαπερνά την ιστορία, μεταμορφώνει καρδιές και μικρές κοινότητες μέχρι την πλήρη φανέρωσή της. Και μια χριστιανική γιορτή είναι η υπενθύμιση του δώρου. Δεν θέλει πολλά για να ζήσεις μια χριστιανική γορτή. Θέλει μόνο η καρδιά μας να σταθεί ενώπιον του Θεού με όλο τον πόνο και την αλήθεια της. Μόνο έτσι θα βρούμε την πραγματική ειρήνη, τη συμφιλίωση με τον εαυτό μας, με τον Θεό, τους αδελφούς μας, τη σύμπασα κτίση.

Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος

Καθηγούμενος Ι. Μονής Φανερωμένης Νάξου

Δήμος Αθηναίων: Τιμή στον Μανώλη Γλέζο με δημιουργία χώρου μνήμης

0

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023 και οι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Αθηναίων, Ανδρέας Γραμματικογιάννης και Κώστας Πανδής εκπροσωπώντας τον νέο Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, επισκέφτηκαν την κ. Γ. Αργυροπούλου, χήρα του αείμνηστου Μανώλη Γλέζου.

Ποιος ο λόγος της επίσκεψης; Ο Χάρης Δούκας δεν είχε ορκιστεί ακόμη Δήμαρχος Αθηναίων. Ομως, ένιωσε ότι οφείλει η πρώτη του πολιτική κίνηση να έχει ως σημείο αναφοράς τον Μανώλη Γλέζο. Τον δικό μας Μανώλη. Τον “τελευταίο παρτιζάνο”. Τον άνθρωπο που έχει συνδέσει το όνομά του όχι μόνο με τη Παροναξία. Οχι μόνο με την Ελλάδα. Οχι μόνο με την εκπαίδευση (βλ σχολεία στη άγονη γραμμή). Αλλά κυρίως με την “Ελευθερία”….

Ποιος ήταν ο σκοπός της επίσκεψης; Ας δούμε πως τον περιγράφει ο κος Γραμματικογιάννης σε ανάρτησή του στα social media “Αποδεχτήκαμε με μεγάλη χαρά την πρόταση για την δημιουργία ενός χώρου μνήμης και δράσης αφιερωμένου στον Μανώλη Γλέζο, στα διοικητικά όρια του δήμου Αθηναίων, ο οποίος και θα στεγάσει το πλούσιο αρχείο του.

Η αντιστασιακή δράση του Μανώλη Γλέζου, οι αγώνες του για κοινωνική δικαιοσύνη, ισότητα, ειρήνη και δημοκρατία θα αποτελούν σημείο αναφοράς για όλους μας και πηγή έμπνευσης για τις ερχόμενες γενιές που θα τον γνωρίσουν μέσα από τα έργα του (περισσότερο και λιγότερο γνωστά).”

Πολυ απλά, ο Δήμος Αθηναίων μέσω του νέου Δημάρχου θα στεγάσει το αρχείο Γλέζου. Η κα Αργυροπούλου στη δική της ανάρτηση μέσω των social media θα σημειώσει ” Προχθές μια ομάδα φίλων είχαμε μια πρώτη συνάντηση με τους εκπροσώπους του Δήμου της Αθήνας τον αντιδήμαρχο υποδομών Αντρέα Γραμματικόγιαννη και το σύμβουλο του Χάρη Δούκα, Κώστα Πανδή, με αντικείμενο τη δημιουργία ενός “Χώρου Μνήμης και Δράσης” του Μανώλη, στην Αθήνα. Η συζήτηση ήταν άκρως ενδιαφέρουσα και ελπιδοφόρα γι αυτό το εγχείρημα”.

Το που θα γίνει αυτός ο χώρος ελάχιστη σημασία έχει. Κάποιοι είπαν κοντά στην Ακρόπολη. Κάποιοι άλλοι στη Καισαριανή. Κάποιοι στο κέντρο της Αθήνας.. Κτήρια υπάρχουν. Το ζητούμενο πάντα είναι η θέληση. Δείχνει ότι υπάρχει από το νέο Δήμαρχο. Μας έκανε εντύπωση που δεν είδαμε κάτι αντίστοιχο από τον προηγούμενο πλέον τον κο Μπακογιάννη. Και το λέμε αυτό γιατί Μητσοτάκης – Γλέζος είχαν μία ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους…

Οσο για την πατρίδα του, τη Νάξο; Ουδείς προφήτης στο τόπο του, δεν λένε; Τα πολλά λόγια είναι φτώχια. Οι υποσχέσεις μάλλον θα μείνουν υποσχέσεις. Κι αυτό πονάει περισσότερο.

 

Το 2023 φεύγει, το νέο έτος που έρχεται θα διορθώσει τα (όποια) κακώς κείμενα;

0

Φεύγει ο παλιός ο χρόνος. Να πω ότι είμαι αισιόδοξος για το νέο έτος, θα είναι ψέμα και δεν το θέλω. Ξέρετε ότι οι πολιτικοί -ειδικά οι κυβερνώντες- βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο. Υπόσχονται καλύτερες μέρες, πουλάνε αισιοδοξία στον λαό μέχρι την επόμενη Πρωτοχρονιά. Μη φανταστείτε ασφαλώς ότι θα εξηγήσουν τι δεν πήγε καλά όλους αυτούς τους μήνες. Όχι, βέβαια. Η συνταγή είναι απλή. Υποσχέσεις, ανεκπλήρωτες ευχές και πάμε για άλλα. Σιγά τώρα μη σκάσουν. Άλλωστε, είναι τόσο προβλέψιμοι, που και του χρόνου θα ευχηθούν τα ίδια ακριβώς πράγματα και θα λειτουργήσουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, ώστε να μην υλοποιηθούν τα περισσότερα, προκειμένου να μπορούν να ευχηθούν ξανά για την επόμενη χρονιά. Για ευημερία, ανάπτυξη, υγεία και άλλα τέτοια χαριτωμένα…

* Και γιατί παρακαλώ να μην υποστηρίξουμε την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων; Σάμπως όπου έχει ανακατευτεί η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν τα πήγε θαυμάσια; Δείτε και τις τιμές, οι οποίες έγιναν απείρως συμφερότερες για το πόπολο, αλλά και την ποιότητα των υπηρεσιών, μήπως και πεισθείτε. Αν δεν συμφωνείτε με αυτά και τα θεωρείτε άστοχα, ρίξτε μια ματιά στην κινητή τηλεφωνία και την ενέργεια! Για να μην αναφερθώ καν στα τρένα και γίνω εμπαθής με την αριστεία, αγαπητοί μου, χρονιάρες μέρες, και δεν το θέλω με τίποτα. Τελικά, μεγάλη εμπειρία η είσοδος των ιδιωτών. Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν απλώς καλά αλλά… καλυτερότερα, κολλημένοι μπιθουλαίοι μου, με τα σοβιετικά κατάλοιπα μιας άλλης εποχής. Πολύ… καλυτερότερα, δηλαδή.

* «Αμαρτίαι πατέρων παιδεύουσι τέκνα», έγραψε στον προσωπικό λογαριασμό του ο υπουργός, Θάνος Πλεύρης, αναφερόμενος στον γάμο του πατέρα Κωνσταντίνου με την κατά 35 χρόνια νεότερη σύντροφό του, Τζόρτζια Σιακαβάρα. Εγώ, πάντως, θα συνταχθώ με την άποψη της κυρίας Έλενας Ακρίτα. Το πρόβλημα του πατρός Κωνσταντίνου δεν είναι ο γάμος του σε μια τέτοια ηλικία. Δικαίωμά του. Ούτε επίσης η διαφορά ετών με τη σύζυγό του. Πάλι δικαίωμά του. Το πρόβλημα είναι οι φασιστικές του απόψεις. Το γεγονός ότι σε ελληνικό δικαστήριο χαιρέτησε ναζιστικά και δεν έτρεξε κάστανο. Το πρόβλημα είναι οι απόψεις του για το Άουσβιτς, τους αριστερούς, τους Ρομά και όλους τους διαφορετικούς και μειοψηφικούς του πλανήτη. Το πρόβλημα παραμένει πώς η κοινωνία τον ανέχεται για τις μισάνθρωπες απόψεις του και γιατί οι περισσότεροι ασχολούνται με το αν προλαβαίνει να κάνει παιδάκια -κάποιοι κακεντρεχείς μάλιστα διερωτώνται αν ακόμη μπορεί- χωρίς να ενδιαφέρονται για το ποιόν του ανθρώπου. Το «ανθρώπου» το λέμε από συνήθεια, άνευ παρεξηγήσεως, πουλάκια μου. Άνευ, εντάξει;

* Με το πέρας της συζήτησης για τον φετινό Κρατικό Προϋπολογισμό, ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε τις αμυντικές δαπάνες, καταψηφίζοντας όλα τα υπόλοιπα. Μέχρις εδώ σχετικά καλά θα μπορούσε να πει κάποιος. Ωστόσο, τις περσινές αμυντικές δαπάνες το ίδιο κόμμα τις είχε καταψηφίσει! Φέτος λοιπόν έκανε την έκπληξη, αλλά δεν μπήκε καν στον κόπο να εξηγήσει και σε μας τους αδαείς τι άλλαξε σε 12 μήνες. Τι; Οι εκλογές, ο ανάδρομος Ερμής, τα λόγια του παππά; Τι ακριβώς, ρε παίδες, εκεί στην Κουμουνδούρου; Γιατί πολιτική συνέπεια δεν το λες με τίποτα. Όχι πως μου πέφτει λόγος, αλλά αν θέλετε βοηθήστε και μας τους μη έχοντες αυτό το εύρος αναλύσεων όπως εσείς. Please, please, please…

* Κάτι λιγότερο από έξι μήνες έμειναν για τις ευρωεκλογές του Ιουνίου. Όπως είναι φυσικό, τα κόμματα ετοιμάζονται να ριχθούν στη μάχη με ό,τι όπλα διαθέτουν. Μη φανταστείτε τίποτα ιδεολογικά και άλλες τέτοιες… μπαρούφες. Για μεταγραφές μιλάμε, προκειμένου να δώσουν την κατάλληλη ώθηση. Η Νέα Δημοκρατία, όπως όλα δείχνουν, έκλεισε το βαρύ πυροβολικό του ΣΚΑΪ, Γιώργο Αυτιά. Ωστόσο, δεν μένει εκεί. Δύο πρώην υψηλόβαθμα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, του σημιτικού προς άρσιν τυχόν παρεξηγήσεων, ετοιμάζονται να παλέψουν για μια έδρα στις Βρυξέλλες. Ο Πύρρος Δήμας είναι ο ένας και η Εύη Χριστοφιλοπούλου η άλλη. Ο έρωτας της κυρίας Εύης με τον Κυριάκο της καρδιάς της δεν προέκυψε ξαφνικά. Έχει καλλιεργηθεί εδώ και κάμποσους μήνες, με τη συγκεκριμένη να γράφει επαινετικά άρθρα για τη διακυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη! Θα μου πείτε προς τι η έκπληξη, σταλινομαδουραίε μου; Η αγωνία μου, πάντως, είναι τι θα γίνει με τον κύριο Ανδρέα Λοβέρδο. Σκάω στην κυριολεξία. Αλλά θα μου πείτε, όταν κάποιος διαπραγματεύεται τη μεταγραφή του, κατά πού θα κοιτάξει; Στον ΣΥΡΙΖΑ; Στο ΠΑΣΟΚ; Στο ΚΚΕ; Ας γελάσω δυνατά. Αριστεία και πάλι αριστείας για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Αριστεία, λοιπόν…

* Τελικά, το νεαρό παλικάρι που δέχτηκε τη φωτοβολίδα στο πόδι, στου Ρέντη, δυστυχώς, κατέληξε. Ήταν μόνο 31 ετών και προφανώς η μοίρα του επιφύλαξε άσχημο παιχνίδι. Γιατί στη γαμω-χώρα μας, όλα αυτά τα… καλόπαιδα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα και να κάνουν ό,τι γουστάρουν. Αν τύχει και συλληφθούν για παράνομες πράξεις, σε χρόνο-ρεκόρ θα βγουν έξω να συνεχίσουν το έργο τους. Έχω κατά καιρούς γράψει διάφορα για την Αστυνομία και νομίζω όχι αδίκως. Αλλά γιατί πρέπει οι άνθρωποί της να χάνουν τις Κυριακές, προστατεύοντας ιδιωτική περιουσία, διακινδυνεύοντας τη ζωή τους, προκειμένου να θησαυρίσουν οι πρόεδροι των ανωνύμων εταιριών; Το παιδί χάθηκε, και μακάρι να είναι ο τελευταίος που την πληρώνει στον βωμό του φανατισμού των πολλών και του κέρδους των ολίγων. Μακάρι…

* «Στέκομαι με σεβασμό μπροστά στη θυσία του, την ώρα του καθήκοντος. Αλλά και στην άνιση μάχη που έδωσε, επί μέρες, μετά την άνανδρη επίθεση εναντίον του. Η τιμωρία των δολοφόνων του Ρέντη και το ξερίζωμα της βίας αποτελούν, πλέον, ζήτημα τιμής για την πολιτεία και την κοινωνία. Μια ιερή πρόκληση στη μνήμη του Γιώργου, στην οποία θα απαντήσουμε ενωμένοι. Με ισχύ, δικαιοσύνη και συνέπεια. Στους οικείους, τους φίλους και τους συναδέλφους του παλικαριού με το εθνόσημο απευθύνω ειλικρινή συλλυπητήρια από τα βάθη της καρδιάς μου», υπογράμμισε στη δήλωσή του ο πρωθυπουργός της χώρας. Είθε να γίνει πράξη αυτή η δήλωση, να χτυπηθεί ο χουλιγκανισμός και η αλητεία από τους αθλητικούς χώρους ώστε να μη θρηνήσουμε νέο Άλκη, νέο Μιχάλη, νέο Γιώργο! Δεν είμαι ωστόσο και πολύ αισιόδοξος, γιατί παρόμοιες δηλώσεις έχουμε ακούσει εδώ και πολλά χρόνια. Και γίνονται πάντα, έπειτα από θλιβερά γεγονότα. Τα αποτελέσματα βεβαίως διαψεύδουν αυτούς που εύχονται, αλλά αποτυγχάνουν να λύσουν το πρόβλημα. Δυστυχώς…

* Εκτός από τον νεαρό αστυνομικό, ο οποίος άφησε την τελευταία πνοή του, λίγο προτού φύγει το 2023, άλλος ένας -γνωστός και μη εξαιρετέος- αποδήμησε εις Κύριον. Ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ιθύνων νους της γερμανικής οικονομικής πολιτικής, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών. Η χώρα μας έζησε στο πετσί της τη σκληρή, ανάλγητη, τιμωρητική αντίληψή του, η οποία δεν ήταν απλώς νεοφιλελεύθερη αλλά σε μεγάλο βαθμό εκδικητική. Υπήρξε ο εμπνευστής αυτής της πολιτικής που τσάκισε τη ζωή μας. Όποια άποψη και αν έχει κάποιος για τη χρησιμότητα ή όχι των μνημονίων, η Ιστορία θα είναι σίγουρα σκληρή απέναντί του. Και όλα αυτά καθώς επιδίωξε να στριμώξει στη γωνία τον ελληνικό λαό, κυρίως γιατί οι επιλογές του δεν συμφωνούσαν με τις δικές του. Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι να πεθάνουν οι άνθρωποι αλλά οι πολιτικές που οδηγούν μεγάλα τμήματα της κοινωνίας στην εξαθλίωση. Να ισχυρισθώ ότι στενοχωρήθηκα από την είδηση θα είναι ψέμα. Τεράστιο ψέμα. Βεβαίως, να εκφράσω την οδύνη μου σε όλους αυτούς που έλεγαν σε κάθε ευκαιρία «Βάστα, Σόιμπλε»! Στο καλό και θα λείψει από ελάχιστους, μην πω από κανέναν και θεωρηθώ δογματικός. Στο καλό και να τον ξεχάσουμε γρήγορα, αν και το βλέπω δύσκολο. Πολύ δύσκολο, δηλαδή…

* Ο Ουμπέρτο Έκο έλεγε ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις! Μάλλον είχε λάθος εκτίμηση ο πολυβραβευμένος συγγραφέας. Ειδήσεις δεν υπάρχουν στο διάστημα ανάμεσα στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά! Βεβαίως, αυτήν τη βδομάδα έπεσε θανατικό στην Ευρωπαϊκή Ένωση και οφείλουμε να το αναφέρουμε. Ο Ζακ Ντελόρ σε ηλικία 98 ετών εγκατέλειψε τα εγκόσμια και τον μάταιο τούτο κόσμο. Είχε ταυτίσει το όνομά του, ειδικώς στη χώρα μας, με εκείνα τα περίφημα πακέτα Ντελόρ, τα οποία ξεκοκάλισαν οι ξύπνιοι στην Εσπερία, χωρίς να κινηθεί εναντίον τους οποιαδήποτε ποινική διαδικασία! Πάντως, σε σχέση με τον Σόιμπλε, ο οποίος εξέφρασε τη σκληρή γερμανική γραμμή της λιτότητας, ο Ντελόρ υπήρξε θιασώτης της πολιτικής παροχών, προκειμένου να κινηθεί το κάρο της οικονομίας. Δύο διαφορετικές πολιτικές, αλλά στο πλαίσιο του ίδιου συστήματος. Γιατί μπορεί στην περίπτωση του Σόιμπλε να ήταν φανερό ποιον εξυπηρετούσε αυτή η πολιτική, αλλά και στην περίπτωση του Ντελόρ η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν και παραμένει η ένωση της τραπεζικής κυριαρχίας εις βάρος των εργατικών αναγκών. Χωρίς αυταπάτες, λοιπόν, υπήρξαν δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Απλώς η μία ήταν σκληρή και η άλλη πιο εύπεπτη…

* Η κυρία Έλενα Παπαρίζου απέρριψε πρόταση του δημάρχου Βόλου, κυρίου Μπέου, να εμφανισθεί σε εκδήλωση του Δήμου για την Πρωτοχρονιά. Ο λόγος; Οι ομοφοβικές δηλώσεις του ανδρός Αχιλλέα! Αρνήθηκε τα ευρώ -σε αντίθεση για παράδειγμα με την κυρία Πρωτοψάλτη- σε μια εποχή δύσκολη για τους καλλιτέχνες. Για να είμαι ειλικρινής, δεν της το είχα. Το «όχι» που έτριψε στη μούρη του δημάρχου είχε ως αποτέλεσμα την έκρηξη του τελευταίου, αλλά εκείνη απτόητη. Να και μια καλή είδηση, λίγο προτού βγει το 2023. Μια είδηση που αποδεικνύει ότι δεν χρειάζεται κάποιος να είναι αριστερός ή δεξιός, προκειμένου να πράξει το αυτονόητο. Αρκεί να είναι άνθρωπος και να παραμένει ευαίσθητος σε ό,τι αφορά στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα όλων των συνανθρώπων του. Όλων, όμως…

* Γνωρίζετε, φαντάζομαι, την υπόθεση με το σκυλί και τα συνεπακόλουθα που προέκυψαν στην Αράχοβα. Όπως τελικά αποδείχτηκε, ο «ιατροδικαστής» που αποφάνθηκε ότι ο Όλιβερ κακοποιήθηκε από άλλα σκυλιά -πράγμα που δεν ισχύει- και δεν εντοπίζει ανθρώπινο παράγοντα στην κακοποίησή του, είναι ο γνωστός και μη εξαιρετέος πρώην πρύτανης του ΑΠΘ (αυτός που κάλεσε την νύχτα τα ΜΑΤ να επέμβουν στο Πανεπιστήμιο) και υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ., Νίκος Παπαϊωάννου! Ελπίζω η αντίστοιχη επιτροπή του κυβερνώντος κόμματος να δείξει την πρέπουσα ευαισθησία και να τον στείλει κανονικά και με τον νόμο, όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Αλλιώς, θα γίνει ρεζίλι των σκυλιών κυριολεκτικά. Αναμένουμε, λοιπόν…

Άλλη μία χρονιά αφήνει το αποτύπωμά της στην Ιστορία και περνάει στο κατώφλι του παρελθόντος. Άλλη μία χρονιά, ωστόσο, έρχεται, προκειμένου να διορθώσει τα κακώς κείμενα! Είθισται τέτοια μέρα να ανταλλάσσουμε ευχές και να ελπίζουμε. Ξέρουμε βεβαίως ότι συνήθως αυτές σπανίως πιάνουν τόπο, αλλά εμείς επιμένουμε, γιατί η ελπίδα ως γνωστόν πεθαίνει τελευταία. Δεν θα αποφύγω λοιπόν να ευχηθώ το 2024 να είναι λιγότερο τοξικό από το 2023. Με λιγότερο άγχος για την καθημερινότητά μας. Με λιγότερα προβλήματα αλλά και περισσότερο χαμόγελο. Κυρίως όμως να είστε υγιείς εσείς και οι άνθρωποί σας. ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΑ…

 

Γ. Βρούτσης σε διαιτητές: “Ντρέπομαι για τα συνεχιζόμενα φαινόμενα εναντίον σας”

0

Αντιπροσωπεία διεθνών διαιτητών ποδοσφαίρου, με την παρουσία εκπροσώπων της Κεντρικής Επιτροπής Διαιτησίας της ΕΠΟ, δέχθηκε στο γραφείο του, ύστερα από αίτημά τους, ο αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν οι διεθνείς διαιτητές Ανδρέας Γκάμαρης και Τάσος Παπαπέτρου, εναντίον των οποίων συνέβησαν θλιβερά περιστατικά τις τελευταίες εβδομάδες, οι Βασίλης Φωτιάς και Βαγγέλης Μανούχος, οι διεθνείς βοηθοί Τρύφωνας Πετρόπουλος και Ανδρέας Φωτόπουλος, καθώς και οι Σταύρος Μάνταλος, Αντώνης Καρατζίκας και Ελένη Λαμπαδαρίου, εκ μέρους της ΚΕΔ.

Οι εν ενεργεία διαιτητές κατέθεσαν την αγωνία τους για φλέγοντα ζητήματα που τους απασχολούν, με κυρίαρχο αυτό της προστασίας τους στα γήπεδα και της εφαρμογής του νόμου για την επαγγελματική διαιτησία.

Ο κ. Βρούτσης τους ενημέρωσε αναλυτικά για την επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, η οποία ικανοποιεί αρκετά από τα πάγια αιτήματά τους, όπως αυτό της τοποθέτησης καμερών υψηλής ευκρίνειας στους διαδρόμους των αποδυτηρίων τους, αλλά και του ελέγχου της εύρυθμης λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος εποπτείας από τα αστυνομικά όργανα.

Στο μείζον θέμα της υλοποίησης της επαγγελματικής διαιτησίας, ο Υπουργός ζήτησε τις προτάσεις τους, μέχρι την 31η Μαρτίου 2024, κάτι που είχε αιτηθεί και από τη Super League στη συνάντηση τους προ τεσσάρων μηνών.

«Η θέσπιση της επαγγελματικής διαιτησίας αποτελεί νόμο της Πολιτείας και οφείλουμε να προχωρήσουμε στην εφαρμογή του. Τον πρώτο λόγο στο πώς θα λειτουργήσει η επαγγελματική διαιτησία πρέπει να έχουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι, δηλαδή οι διαιτητές και οι Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες. Ειδικά οι διαιτητές που έχουν και τη διεθνή εμπειρία, δύνανται να βοηθήσουν τα μέγιστα σε αυτήν την κατεύθυνση» υπογράμμισε ο κ. Βρούτσης και επισήμανε:

«Σχετικά με τα θέματα ασφάλειας που δικαιολογημένα τους προβληματίζουν, τους διαβεβαίωσα ότι το νέο νομοθετικό μας πλαίσιο θα είναι ορθολογικό, σαφές και εν τέλει απαρέγκλιτα εφαρμόσιμο.

Ως εκπρόσωπος του ελληνικού κράτους ντρέπομαι για τα συνεχιζόμενα φαινόμενα εναντίον τους. Πρέπει να γίνει σε όλους πεποίθηση ότι οι Έλληνες διαιτητές είναι άνθρωποι και εργαζόμενοι, οπότε ακόμα και στην περίπτωση του λάθους ουδείς νομιμοποιείται να απειλεί τους ίδιους και τις οικογένειές τους».

Σας κάνουμε το τραπέζι: Πατάτες ογκρατέν με τυρί Σαν Μιχάλη

0

Θέλετε κάτι διαφορετικό; Θέλετε στο τραπέζι των εορτών να υπάρχει ένα πιάτο που να μην μοιάζει με κανένα άλλο; τότε δεν έχετε παρά να εμπιστευτείτε Ελλάδα και δη Σύρο. Ο λόγος για το πικάντικο συριανό τυρί “Σαν Μιχάλη”, το οποίο απογειώνει τις απλές πατάτες ογκρατέν και τις μεταμορφώνει σε ένα σπάνιας νοστιμιάς συνοδευτικό για το γιορτινό κρέας.

Υλικά

  •  2 κιλά πατάτες (ζυγισμένες ακαθάριστες), καθαρισμένες, κομμένες σε ροδέλες πάχους 1 εκ.
  •  400 ml κρέμα γάλακτος
  •  500 ml σπιτικός ζωμός κότας
  •  1/2 κουτ. γλυκού μοσχοκάρυδο, φρεσκοτριμμένο
  •  350 γρ. τυρί Σαν Μιχάλη, τριμμένο (παραδοσιακό σκληρό και σχετικά αλμυρό τυρί από αγελαδινό γάλα, προϊόν ΠΟΠ από τη Σύρο)
  •  1 κουτ. γλυκού δεντρολίβανο ξερό, καλά κοπανισμένο
  •  1 κουτ. γλυκού θυμάρι ξερό, κοπανισμένο
  •  2 σκελίδες σκόρδου, λιωμένες
  •  αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι

Διαδικασία

  1. Για να φτιάξουμε πατάτες ογκρατέν με Σαν Μιχάλη, αρχικά προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 200° C.
  2. Σε ένα μέτριο ταψί, περίπου 25×35 εκ., στρώνουμε ομοιόμορφα τις πατάτες και τις αλατοπιπερώνουμε.
  3. Σκορπίζουμε το σκόρδο, το δεντρολίβανο και το θυμάρι.
  4. Περιχύνουμε με τον ζωμό κότας, καλύπτουμε με αλουμινόχαρτο και ψήνουμε για 20 – 25 λεπτά, μέχρι να μαλακώσουν.
  5. Σε ένα βαθύ μπολ ανακατεύουμε την κρέμα, το τυρί και το μοσχοκάρυδο.
  6. Βγάζουμε για λίγο τις πατάτες από το φούρνο, αφαιρούμε το αλουμινόχαρτο, περιχύνουμε ομοιόμορφα με το μείγμα της κρέμας και συνεχίζουμε το ψήσιμο για άλλα 15 λεπτά, μέχρι να πιουν οι πατάτες τα υγρά και να ροδίσει η επιφάνεια.

Πηγή: Γαστρονόμος

 

Νάξος: Ερχεται νέο ξενοδοχείο στη περιοχή “Λάκκοι”

0

Στα σκαριά βρίσκεται νέο ξενοδοχείο στη Νάξο.

Το έργο αφορά στην ανέγερση ξενοδοχείου κλασικού τύπου.

Το νέο ξενοδοχείο θα γίνει σε έκταση 4 περίπου στρεμμάτων στην περιοχή Λάκκοι Αγίου Αρσενίου, στη Νάξο.

Για το έργο έχει ήδη εκδοθεί η σχετική προέγκριση οικοδομικής άδειας από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Σύμφωνα με την προέγκριση, φορέας της επένδυσης είναι η εταιρεία PLAKA BEACH IKE.

Με πληροφορίες από τη σελίδα bizness.gr 

 

Η κρίση βάζει τέλος στα ορεκτικά και τα πιάτα στη … μέση

0

Η εποχή όπου στα εστιατόρια ή τις ταβέρνες έδινες παραγγελία με δεκάδες πιάτα, αυτά κοινώς που μπαίνουν στη μέση και τα μοιράζονται όλοι πριν το “κυρίως”, οδεύει προς το τέλος της…

Από τη μία όλο και περισσότεροι πελάτες επιλέγουν να μοιράζονται ορεκτικά και κυρίως πιάτα στα εστιατόρια, ιδίως όσο αυξάνονται οι τιμές των τροφίμων. Από την πλευρά τους, βέβαια, τα εστιατόρια θέλουν όσο το δυνατόν περισσότερες παραγγελίες και κατ΄επέκταση υψηλότερα έσοδα ανά πελάτη.

Έτσι, σύμφωνα με την Wall Street Journal, άρχισαν να «ξεπηδούν» στα μενού πιάτα που δύσκολα μπορεί να μοιραστεί κανείς. Παράλληλα, τα εστιατόρια παροτρύνουν τους πελάτες να δοκιμάσουν περισσότερα πιάτα πριν το κυρίως γεύμα. 

Το 2023 ο μέσος λογαριασμός στο 49% των εστιατορίων στις ΗΠΑ ήταν φθηνότερος, ενώ το 53% των εστιατορίων κατέγραψε χαμηλότερα κέρδη σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το James Beard Foundation, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που ασχολείται με την εστίαση. Ταυτόχρονα, το φαγητό έξω έχει γίνει πιο ακριβό: Το κόστος των τροφίμων εκτός σπιτιού αυξήθηκε κατά 5,3% τους τελευταίους 12 μήνες (στοιχεία Νοεμβρίου).

Τα εστιατόρια δεν θέλουν να απαγορεύσουν το να μοιράζει κανείς το φαγητό του, λέει ο Abraham Merchant, διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας management με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία διαχειρίζεται 17 εστιατόρια. Αντίθετα, εφαρμόζονται συγκεκριμένες στρατηγικές, όπως η δημιουργία πιάτων μιας μπουκιάς, σαν ένα ρολό πάπιας που προορίζεται για έναν, χωρίς όμως να βγουν από το μενού επιλογές που μπορούν να μοιραστούν οι πελάτες, όπως χούμους ψητού καρότου.

«Είναι ένας αγώνας», λέει. «Αποθαρρύνουμε το μοίρασμα όσο πιο ήπια μπορούμε».


Όταν οι πελάτες μοιράζονται λιγότερα πιάτα ή δεν παραγγέλνουν αλκοόλ, τα εστιατόρια είναι πιθανό να δυσκολευτούν να καλύψουν τις αυξημένες υποχρεώσεις, όπως το υψηλότερο κόστος εργασίας, λέει η Anne McBride από το James Beard Foundation.

Το 2022, το 21% των ατόμων που συχνάζουν σε εστιατόρια δήλωσε ότι μέσα στο προηγούμενο διάστημα είχε μοιραστεί ένα γεύμα για να μειώσει το κόστος και το 58% δήλωσε ότι θα συνεχίσει αυτή την τακτική, σύμφωνα με έρευνα αγοράς από την Datassential.

Η Kylie Monagan, συνεργάτης στην εταιρεία Civetta Hospitality, που διαχειρίζεται τέσσερα εστιατόρια στις ΗΠΑ, έκανε μια ανακάλυψη. Τα μεγαλύτερα τραπέζια —αυτά με έξι ή επτά άτομα— είχαν συχνά τον φθηνότερο μέσο λογαριασμό ανά άτομο όταν μοιράζονταν πιάτα στο Calissa, ένα ελληνικό εστιατόριο στη Νέα Υόρκη.

«Το να μοιράζονται πιάτα δεν ήταν καλό για εμάς», είπε μιλώντας στη Wall Street Journal.

Για να το αλλάξει αυτό, άλλαξε τμήματα του μενού το περασμένο καλοκαίρι. Πρόσθεσε πιο ακριβά πιάτα, μεταξύ των οποίων μία σειρά από ορεκτικά που δεν προορίζονται για δύο ή περισσότερα άτομα.

Όσοι προτιμούν να πάρουν πιάτα στη μέση, έχουν την επιλογή να παραγγείλουν μία ποικιλία ψαριών για 85 δολάρια. Μια μεγαλύτερη μερίδα ζυμαρικών με αστακό που κόστιζε 60 δολάρια τώρα κοστίζει 130 και προορίζεται επίσης για μοίρασμα. Η προσαρμογή των μεγεθών, αλλά και των τιμών επιτρέπει στους πελάτες να μοιράζονται τα φαγητά, ενόσω διατηρούν υψηλό τον λογαριασμό ανά άτομο.

Η Tracy Borkum, ιδρύτρια του Urban Kitchen Group στο Σαν Ντιέγκο, επεξεργάστηκε εκ νέου το μενού στα τέσσερα εστιατόρια Cucina φέτος για να προσφέρει μικρότερα και φθηνότερα πιάτα για να ενθαρρύνει το μοίρασμα. Με πολλούς ανθρώπους να μοιράζονται ήδη μερίδες σε μέγεθος κυρίου γεύματος στα ιταλικά εστιατόρια, ελπίζει ότι οι πελάτες θα παραγγέλνουν και θα μοιράζονται περισσότερα μικρά πιάτα για να διατηρήσουν σταθερούς τους μέσους όρους λογαριασμών.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal

 

Μ. Πολυτάρχου: Περιμένει Φάληρο, καιροφυλακτούν Ηλυσιακός και Πανναξιακός ΑΟΚ

0

Αυτό τον παίκτη ποια ομάδα θα τον ντύσει με τα χρώματά της; Ο λόγος για τον Ναξιώτη, τον δικό μας Μιχάλη Πολυτάρχου, ο οποίος εξελίσσεται σε “μήλον της έριδος” όπως άλλωστε σε κάθε μεταγραφική περίοδο.

Κείμενο: Ιωάννης Νοταράς

Ο έμπειρος γκαρντ, ο οποίος πριν λίγο καιρό έλυσε την συνεργασία του με τον Εσπερο Λαμίας στην Elite League όπου σε 7 συμμετοχές είχε 7,6 πόντους, 2,7 ριμπάουντ και 2,6 ασίστ, είναι ανάμεσα σε τρεις ομάδες των εθνικών κατηγοριών μπάσκετ.

Παλαιό Φάληρο από τον 1o όμιλο της National League 1 μοιάζει ως το μεγάλο φαβορί (σ.σ. δέλεαρ η μεγάλη κατηγορία) τη στιγμή που Ηλυσιακός, Πανναξιακός ΑΟΚ από τον 2ο όμιλο της National League 2 προσπαθούν να εντάξουν τον Ναξιώτη καλαθοσφαιριστή στο ρόστερ τους για το υπόλοιπο της σεζόν.

Οι προτάσεις των παραπάνω ομάδων έχουν τεθεί επί τάπητος και ο Πολυτάρχου τις εξετάζει προσεκτικά. Όλα αυτά την στιγμή που η Νεανική Εστία Μεγαρίδας, η Δόξα Λευκάδας και η Αναγέννηση Αρκαλοχωρίου φαίνεται πως έχουν βγει εκτός μάχης της διεκδίκησης του πρώην άσου της ΑΕΚ, του Περιστερίου και του Ηρακλή.

Γίνεται αντιληπτό ότι μέχρι τις 15 Ιανουαρίου που τελειώνουν οι μεταγραφές, όλα μπορούν να γίνουν. Οι επόμενες ημέρες είναι πολύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες, αφού θα καθορίσουν τον επόμενο σταθμό της καριέρας του σπουδαίου Κυκλαδίτη καλαθοσφαιριστή.

Με πληροφορίες από τη σελίδα SportCyclades.gr 

 

 

Cine Ideal: Αυλαία μετά από 102 χρόνια, τελευταία προβολή απόψε με “Pulp Fiction”

0

Κινηματογράφος “Ιντεάλ”…. Ενας κινηματογράφος, μία ιστορία.  Λίγο πριν το τέλος του 2023, ρίχνει αυλαία. Πότε; Σήμερα Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου, όπου ένας πραγματικός θρύλος περνάει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας…

Κινηματογράφος “Ιντεάλ”. Αφηγείται την ιστορία του κινηματογράφου στη χώρα μας. Από το 1921, υποδέχτηκε γενιές σινεφίλ στην οδό Πανεπιστημίου, στην καρδιά της Αθήνας.

Η τελευταία του προβολή θα πραγματοποιηθεί απόψε, Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου στις 22:00 με την ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο, Pulp Fiction. Όπως ήταν αναμενόμενο, τα εισιτήρια έγιναν sold οut σε λίγες ώρες.

Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για τον Ιντεάλ και την έναρξη μιας νέας φάσης για τον ιστορικό κινηματογράφο. Οι διαχειριστές του, τα αδέλφια Σπέντζου, παραδίδουν τα κλειδιά του στον ξενοδοχειακό όμιλο Μήτση στον οποίο εκμισθώθηκε από τον e-ΕΦΚΑ ολόκληρο κτίριο του Τσίλλερ, των 8.000 τ.μ., που στεγάζει και τα 830 τ.μ. του Ιντεάλ.

Την Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου 2023, τραβήχτηκε δια χειρός του κινηματογραφιστή Μελέτη Μοίρα μια αναμνηστική φωτογραφία με τους δημοσιογράφους που παρακολουθούσαν τις προβολές.

Όπως σημειώνουν οι διοργανωτές για το κύκνειο άσμα του κινηματογράφου με την προβολή του Pulp Fiction, «τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί, αλλά θα υπάρχει λίστα αναμονής στην είσοδο του σινεμά σε περίπτωση διαθέσιμων θέσεων, καθώς αντιλαμβανόμαστε (και θα προσπαθήσουμε να εξυπηρετήσουμε) την επιθυμία όλων εσάς που θέλετε να βρίσκεστε στο ΙΝΤΕΑΛ σε αυτήν τη σημαδιακή τελευταία του προβολή».

Τα πρώτα χρόνια

Πρόκειται για τον παλαιότερο αυτήν τη στιγμή εν λειτουργία κινηματογράφο της Αθήνας, με το όνομά του («Ιδεώδες») να ανταποκρίνεται ανέκαθεν στη μεγαλοπρέπειά του. Ξεκίνησε το 1921 ως «Σαλόν Ιντεάλ» και μέσα στα χρόνια του ευτύχησε όχι μόνο να φιλοξενήσει μεγάλες ταινίες, αλλά και σπουδαίες παραστάσεις. Με μεγαλοπρεπή αίθουσα που προκαλεί ακόμα και στις ημέρες μας δέος, το «Ιντεάλ» είχε αρχικά 2.000 θέσεις, μοιρασμένες στην πλατεία και τον μεγάλο του εξώστη. Πρωτοπόρο στις τεχνολογικές εξελίξεις, το «Ιντεάλ» ήταν ο δεύτερος αθηναϊκός κινηματογράφος που έγινε πλήρως ομιλών με υπερ-σύγχρονα για την εποχή τους συστήματα ήχου της RCA, αλλά και ο πρώτος που σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής εγκατέστησε στερεοφωνικό ήχο.

Η σύγχρονη εποχή

Με την εκ βάθρων ανακαίνιση του 1991, το Ιντεάλ απογειώνεται σε μία από τις πολυτελέστερες αίθουσες της Ευρώπης. Όσο οι εξωτερικοί χώροι ακολουθούν και αναδεικνύουν το νεοκλασικό ύφος του κτιρίου που το φιλοξενεί, το «Ιντεάλ» τηρεί τα πρότυπα των σύγχρονων premium cinemas του κόσμου. Χωρίς να αλλάξει καθόλου το μέγεθος της αίθουσας, οι θέσεις μειώνονται σε 750, καθώς τοποθετούνται οι νέες, αναπαυτικές και τεράστιες πολυθρόνες της γαλλικής εταιρείας Quinette, που έχει εξοπλίσει εμβληματικές αίθουσες κινηματογράφων και όπερας στη Γαλλία και σε ολόκληρο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων το Palais des Festivals στις Κάννες.

Οι πλαϊνές επιφάνειες που έπρεπε να είναι σκούρες για να μην αποσπούν το βλέμμα από την οθόνη, διακοσμούνται με τις γκρι τοιχογραφίες του ζωγράφου και καθηγητή Άγγελου Αντωνόπουλου, και γίνονται παντοτινό σημείο αναφοράς.

Τεχνικές προδιαγραφές

Το «Ιντεάλ» μάς μαθαίνει τον όρο «γιγαντοθόνη» καθώς η νέα του wall-to-wall οθόνη καταλαμβάνει επιφάνεια 150 τ.μ. και εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη σε μεμονωμένη αίθουσα σήμερα στην Ελλάδα. Πρώτο το «Ιντεάλ» εγκαθιστά σύστημα ήχου Dolby SR, με πιστοποίηση κατά THX του Τζωρτζ Λούκας, ενώ λίγα χρόνια αργότερα τον αναβαθμίζει σε ψηφιακό πεντακάναλο.

Σήμερα, το «Ιντεάλ», έχοντας περάσει στην πλήρως ψηφιακή εποχή, είναι εξοπλισμένο με πανίσχυρο ψηφιακό προβολέα, για 2D και 3D ταινίες, ενώ υπήρξε από τα πρώτα -και ακόμα μετρημένα στα δάχτυλα- σινεμά που εγκατέστησαν το οκτακάναλο ψηφιακό σύστημα ήχου Dolby Surround 7.1. Στην καμπίνα του, η μηχανή προβολής για φιλμ λειτουργεί ακόμα, δίνοντάς του τη δυνατότητα να προβάλει ταινίες σε φεστιβάλ και αφιερωματικές διοργανώσεις.

Πηγή: ethnos.gr

 

Ναξιακά Γράμματα: 48ος τόμος με αναφορά στο αρχαίο λιμάνι της Νάξου και τους Φιλωτίτικους τόπους

0

Αρχαίο λιμάνι και αναφορά στην περιοχή της Αλυκής. Επιστολές με επίκεντρο το Φιλώτι από τον Γιώργο Σεφέρη αλλά και η Απείρανθος του 1917 μέσα από την ποίηση… Εξώφυλο; Ο 48ος τόμος των “Ναξιακών Γραμμάτων” (σ.σ. Ιούλιος – Σεπτέμβριος) στον αέρα. Με σημείο αναφοράς τους Φιλωτίτικους Τόπους και την υπογραφή του φιλολόγου Αντώνη Τζιώτη…

Ας δούμε την σχετική αναφορά μέσα από το σχετικό δελτίο Ενημέρωσης

“Κυκλοφόρησε το 48ο τεύχος (Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2023) του τριμηνιαίου περιοδικού “Ναξιακά Γράμματα”. Το τεύχος περιλαμβάνει ενδιαφέρουσα και ποικίλη επιστημονική, λογοτεχνική, αρχειακή και βιβλιογραφική ύλη που αφορά στη Νάξο και τον πλούσιο πολιτισμό της διά μέσου των αιώνων.

Στο νέο τεύχος και στην ενότητα Μελετήματα εγγράφονται τα εξής άρθρα:

Νίκος Ι. Λεβογιάννης, Το προϊστορικό λιμάνι της Νάξου στον υδροβιότοπο της Αλυκής.

Το άρθρο επικαλείται υλικά τεκμήρια, παραδόσεις και επιστημονικές έρευνες για να στηρίξει grosso modo την ηλικία του λιμανιού και τη χρήση του και από τους Βενετούς. Ασφαλώς, θα χρησιμεύσει ως σημαντικό εργαλείο για την επιστημονική εγρήγορση, τη συστηματική έρευνα, τη διαφύλαξη και την ανάδειξή του αρχαίου λιμανιού.

Γιώργος Ανωμερίτης, Γιώργος Σεφέρης και Νίκος Αρώνης: Δύο άγνωστες επιστολές του Γ. Σεφέρη προς τον Ν. Αρώνη.

Πρόκειται για δύο επιστολές του 1963 και του 1968, που αποκάλυψε ο συγγραφέας στο πρόσφατο ετήσιο συνέδριο για τον Σεφέρη που διεξάγεται στην Κύπρο και επιβεβαιώνουν τη στενή σχέση των Αρώνηδων του Φιλωτιού με τον μεγάλο μας ποιητή.

Εμμ. Ν. Φραγκίσκος, Ένα τραγούδι των γεγονότων της Απειράνθου του 1917. Ο άγνωστος στιχουργός του και η μουσική του.

Ο συγγραφέας επιχειρηματολογεί κατά της πατρότητας, που αποδίδεται στο στιχούργημα για τα αλγεινά γεγονότα του ’17. Το στιχούργημα είχε καταγράψει στ’ Απεράθου ο Ν. Κεφαλληνιάδης. Επίσης, δημοσιεύεται η παρτιτούρα του τραγουδιού που βασίζεται στο στιχούργημα.

Στην ενότητα Λόγος και Τέχνη θα διαβάσετε ένα διήγημα του Δημήτρη Ι. Μουστάκα και τα ποιήματα των Τασίας Δεουδέ, Μιχάλη Δ. Δέτση, Δημήτρη Νανούρη, Γιώργη Ν. Σέργη (Σπαογιώργη) και Άννας Μπαρδάνη – Ζαβιτσιάνου.

(δείτε το εξώφυλλο)

Εξώφυλλο

Στο ίδιο τεύχος εντάσσονται επίσης:

# Οι Επισημάνσεις, που υπογράφονται από τον Ομότιμο Καθηγητή του Ε.Μ.Π. Εμμανουήλ Αντ. Δρη, με τίτλο «Σκέψεις πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη».  Το άρθρο αναλύει ακροθιγώς ένα άκρως επίκαιρο επιστημονικό, φιλοσοφικό, ηθικό, οικονομικό, πολιτισμικό και κοινωνικό θέμα, που αφορά όλους μας, θα μας απασχολήσει εντονότερα στο άμεσο μέλλον και συνοδεύεται, όπως κάθε επιστημονική και τεχνολογική ανακάλυψη, από δυνατά και αδύναμα σημεία, αδυναμίες και απειλές, σύμφωνα με μια ανάλυση S.W.O.T., που χρησιμοποιείται στον στρατηγικό σχεδιασμό. Είναι ένα παγκόσμιο θέμα που ακουμπά φυσικά και το νησί μας και τους ανθρώπους του.

# Ο σχολιασμός της φωτογραφίας του Eξωφύλλου. Εν προκειμένω, ο Αντώνης Τζιώτης μας ξεναγεί στους φιλωτίτικους τόπους, όπως έχουν προσληφθεί κατά το προ-τουριστικό 1969 από τη νεανική-φοιτητική ματιά του σε δύο ονειρεμένες εκδρομές και έχουν αποταμιευθεί στο άυλο θησαυροφυλάκιο των αναμνήσεών του. Τα οδοιπορικά ενθυμήματα, όπως τα ονομάζει («ἔστι δὲ τὸ μὲν δεικτικὸν ἐνθύμημα τὸ ἐξὁμολογουμένων συνάγειν,  τὸ δὲ ἐλεγκτικὸν τὸ τὰ ἀνομολογούμενα συνάγειν»), γέμουν τοπωνυμικών και εθιμολογικών αναφορών μίας άλλης εποχής, είναι ένας περίπατος στα μικροτοπωνύμια της περιοχής, ονομάτων επίσκεψις.

# η στήλη Ήτανε στιγμές… του Ευάγγελου Ι. Μανωλά, παρουσιάζει ένα σύγχρονο φωτογραφικό στιγμιότυπο της εκκλησούλας του Άι-Ψιμά στο Πολίχνι, που ανήκει στην πρώιμη βυζαντινή περίοδο και δείχνει πως η περίοδος αυτή έχει τον τρόπο, με τα υλικά της κατάλοιπα και τη λατρευτική της παράδοση, να επικοινωνεί ποικιλότροπα με τη σύγχρονη Νάξο.

# Το Ναξ-Αρχείον δημοσιεύει άγνωστα αρχειακά στοιχεία από τη συλλογική δραστηριότητα των Ναξιωτών του Μόντρεαλ τη δεκαετία του 1930. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τεκμήρια από το λεύκωμα του 1939 του Ναξιακού Αλληλοβοηθητικού Συνδέσμου «Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης», που «ζούσε» στον Καναδά.

# Η στήλη Ναξιακά θέματα και νάξιοι συγγραφείς του Βασίλη  Φραγκουλόπουλου ανακεφαλαιώνει την πρόσφατη βιβλιογραφική και αρθρογραφική παραγωγή γύρω από τη Νάξο και τους νάξιους συγγραφείς.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προμηθευτούν το νέο ή παλαιότερα τεύχη των Ναξιακών Γραμμάτων (ή να εγγραφούν ως συνδρομητές  τους) από τον Εκδότη του περιοδικού Ιωάννη Στυλ. Βερώνη (κινητό τηλέφωνο: 6944290450, info@veronis.net) ή την υπεύθυνη για την τυπογραφική μορφοποίηση και διεκπεραίωση Λία Φακίνου (Grapho Press Ε.Π.Ε., τηλ. 210 9523617).

Δείτε τα περιεχόμενα

Περιεχόμενα