Με αφορμή την επιβολή τέλους κρουαζιέρας ύψους 20 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα αποβιβάζεται, οι τοπικές κοινωνίες στα δύο δημοφιλή κυκλαδονήσια επιθυμούν να στρίψουν το τιμόνι επενδύοντας στις νέες υποδομές, αλλά και στον θεματικό τουρισμό, που ειδικά στη Μύκονο θα προσελκύει και ταξιδιώτες που δεν έχουν ως μόνο στόχο τη διασκέδαση.
«Η Μύκονος θα ξανασυστηθεί ως ένας μοναδικής ομορφιάς, φιλόξενος και ασφαλής προορισμός, όπως πραγματικά είναι, που διασφαλίζει στον επισκέπτη και στον μόνιμο κάτοικο υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και όπου η αρχή του “value for money” αποτελεί κανόνα. Είμαστε βέβαιοι ότι η Μύκονος θα κερδίσει το στοίχημα, προσελκύοντας μαζί με τους παλιούς της φίλους και νέους θαυμαστές», τονίζει ο κ. Βερώνης.
«Τιμωρητική διάθεση»
Από την πλευρά του ο Γιάννης Θεοχάρης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εστίασης και Διασκέδασης του «νησιού των ανέμων», αποδίδει μεν την πτώση της τουριστικής κίνησης στο διεθνές κλίμα, επισημαίνει, ωστόσο, και τα λάθη με τις υπερβολικές τιμές.
«Εκτιμώ ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει με πτώση περίπου 10%, λόγω του ότι η αγορά κάνει κύκλους, αλλά και λόγω των οικονομικών προβλημάτων σε χώρες που αποτελούσαν για εμάς δεξαμενές ταξιδιωτών. Για να μην κρυβόμαστε, όμως, υπάρχει και μια τιμωρητική διάθεση προς το νησί, γιατί οι τιμές είχαν ξεφύγει. Δεν γίνεται να πουλάμε όλοι ακριβά, γιατί ναι μεν υπάρχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν υπήρχε καλή σχέση ποιότητας τιμής. Ωστόσο, το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, που καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση της ζήτησης, είχαμε μείωση των τιμών στα ξενοδοχεία έως 40% και 50%. Μπορούσε κάποιος να βρει πολύ καλό ξενοδοχείο με 300 ευρώ τη βραδιά. Αυτό θα ισχύσει και την επόμενη σεζόν, γίνεται προσπάθεια να συγκρατηθούν οι τιμές», τονίζει ο κ. Θεοχάρης.
Ανάλογη εξήγηση δίνει για τη μείωση των αφίξεων και ο δήμαρχος του νησιού. «Οι λόγοι είναι εξωγενείς, όπως η φυσιολογική “κόπωση” που παρατηρείται σε όλους τους παραδοσιακούς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό που αναπτύσσουν νέοι δυναμικοί προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και η μείωση της ζήτησης από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές-τροφοδότες του τουρισμού της Μυκόνου, εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χώρες αυτές. Στους ενδογενείς λόγους μπορούμε να αναφέρουμε την εμφάνιση ορισμένων αρνητικών φαινομένων που παρατηρήθηκαν στο νησί τα τελευταία χρόνια, τα οποία, μολονότι ήταν περιορισμένα, εντούτοις προβλήθηκαν υπερβολικά, με αποτέλεσμα να πληγεί η φήμη της Μύκονου», τονίζει ο Χρήστος Βερώνης.
Σαντορίνη: «Λάθη παρελθόντος»
Αλλά και στη Σαντορίνη το ράλι των τιμών σε διαμονή, εστίαση και διασκέδαση λειτούργησε αποτρεπτικά την τελευταία διετία όχι μόνο στο να έρθουν καινούργιοι τουρίστες αλλά και στο να ξανάρθουν οι παλιοί, όπως εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων του νησιού, Αντώνης Παγώνης.
«Στις διανυκτερεύσεις καταγράφεται φέτος μια μείωση της τάξης του 15%, ενώ γενικά στους τζίρους φτάνει το 20%. Παρότι γίνεται πολύς λόγος για τα προβλήματα, η Σαντορίνη είναι ένας τόπος μοναδικής ομορφιάς σε παγκόσμιο επίπεδο και είχε χαράξει ανοδική πορεία για περίπου μία δεκαετία. Είναι λογικό η αγορά να έχει γυρίσματα και οι ταξιδιώτες να γνωρίζουν και άλλους προορισμούς, να πηγαίνουν στο Ντουμπρόβνικ, στη Νότια Γαλλία ή και σε άλλα ελληνικά νησιά. Την ίδια ώρα πολλές περιοχές του πλανήτη αντιμετωπίζουν οικονομική ύφεση, έχουμε πολέμους ή ακόμα και μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις που στέλνουν σε άλλες περιοχές τους ταξιδιώτες.
Ολα αυτά, σε συνδυασμό με τα λάθη του παρελθόντος, μείωσαν τις αφίξεις. Από το 2015 η Σαντορίνη είχε μια ραγδαία αύξηση, αλλά δεν επενδύσαμε σε υποδομές. Το λιμάνι είναι σε κακή κατάσταση, μαρίνα να δέσει ένα σκάφος δεν έχουμε, αλλά θέλουμε ποιοτικό τουρισμό. Ετσι, όμως, χάσαμε τους repeaters, καθώς πολλοί επισκέπτες δεν έρχονται ξανά. Εγιναν λάθη και με τις τιμές, φτάσαμε να πουλάμε ακριβότερα από τους Ισπανούς. Ωστόσο, η Σαντορίνη ζητάει βοήθεια από το κεντρικό κράτος για τη βελτίωση των υποδομών της. Η αρχή πρέπει να γίνει από τη βελτίωση της ζωής των μόνιμων κατοίκων, να βελτιωθούν οι υποδομές και παράλληλα να υπάρχει σεβασμός στα χρήματα του κάθε επισκέπτη. Ηδη φέτος οι τιμές στα ξενοδοχεία μειώθηκαν κατά περίπου 20% και σε αυτά τα επίπεδα θα ανοίξουν το 2025».
Υπέρ του τέλους κρουαζιέρας είχε ταχθεί εδώ και καιρό ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, που ζητά, ωστόσο, τα χρήματα να καταλήγουν στα ταμεία του δήμου, όπως είπε σε δηλώσεις του. Πέρυσι έφτασαν στη Σαντορίνη 1,3 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας και φέτος ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί. Οι τοπικοί επιχειρηματίες επισημαίνουν ότι οι επιβάτες δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική οικονομία, ειδικά αν η παραμονή τους είναι χρονικά περιορισμένη.
«ΚΛΕΙΔΙ» ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
«Υπερβολικό το τέλος, δεν υπάρχει υπερτουρισμός»
Κάθετα αντίθετοι με την εφαρμογή του τέλους 20 ευρώ είναι η τοπική Αρχή και οι παράγοντες του τουρισμού στη Μύκονο.
«Το νησί μας διαθέτει σύγχρονες λιμενικές υποδομές και υψηλής ποιότητας ιδιωτικές υπηρεσίες σε όλους τους τομείς για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας.
Παρατηρούνται για μικρές συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, σε ορισμένα σημεία του νησιού, πληθυσμιακές συγκεντρώσεις επισκεπτών, κυρίως επιβατών κρουαζιερόπλοιων», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο δήμαρχος, Χρήστος Βερώνης, και προσθέτει: «Για αυτόν τον λόγο επεξεργαστήκαμε και εφαρμόζεται για το 2025, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο και τους φορείς της κρουαζιέρας, σχέδιο εξορθολογισμού του προγράμματος προσεγγίσεων της κρουαζιέρας στη Μύκονο (Berth Αllocation), ώστε ο διαμοιρασμός των προσεγγίσεων να είναι όσο γίνεται πιο αναλογικά σε όλες τις ημέρες της εβδομάδας.
Στόχος μας η αύξηση των εσόδων, προκειμένου να κατευθυνθούν αποκλειστικά στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών. Αντ’ αυτού, βλέπουμε μια εξωφρενική αύξηση του τέλους στα 20 ευρώ και μια άδικη μεταχείριση προς τη Μύκονο, στην οποία θα αποδίδεται μόλις το 1/3 των εισόδων που θα προκύψουν από αυτήν την αύξηση. Θεωρούμε ότι η επιβολή του υπέρογκου τέλους θα πλήξει τον ανταγωνισμό του προορισμού, θα βλάψει συνολικά την τοπική οικονομία και εν τέλει θα μειώσει τον τουρισμό κρουαζιέρας, τη φήμη της Μυκόνου, αλλά και την αξιοπιστία της χώρας γενικότερα».
Οργάνωση
Δεν υπάρχει υπερτουρισμός στη Μύκονο, επισημαίνει και ο Γιάννης Θεοχάρης εξηγώντας τη σημασία των υποδομών. «Η Μύκονος έχει καινούργιο λιμάνι και όλα γίνονται οργανωμένα. Εχουμε φτιάξει δίκτυο με θαλάσσια ταξί, που μετακινούν με κόστος 2 ευρώ τους επιβάτες κρουαζιέρας προς τον παραδοσιακό οικισμό. Παράλληλα, επιλέγονται παραλίες με μεγάλα πάρκινγκ, ώστε να μην προκαλείται συνωστισμός. Πρόσφατα κάναμε ένα crash test με 8 κρουαζιερόπλοια που έφεραν στο νησί 18.000 επιβάτες σε μία ημέρα χωρίς προβλήματα.
Από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, Αντώνης Παγώνης, διαφωνεί με τον όρο υπερτουρισμός, που ακούγεται όλο και περισσότερο, με αφορμή και την απόφαση για την επιβολή τέλους κρουαζιέρας. «Δεν πιστεύω ότι υπάρχει υπερτουρισμός στη Σαντορίνη αλλά στιγμιαίος συνωστισμός σε κάποια σημεία της Καλντέρας. Το τέλος κρουαζιέρας δεν είναι στην αρμοδιότητά μας, αλλά ως Ενωση Ξενοδόχων θεωρούμε υπερβολή την αύξηση από τα 0,35 στα 20 ευρώ όταν δεν υπάρχουν οι σωστές υπηρεσίες. Πόσω μάλλον όταν μόνο το 1/3 των χρημάτων αυτών θα κατευθυνθεί προς το λιμενικό ταμείο».
Το πείραμα της Βενετίας
Στη Βενετία, πάντως, που επέβαλε πρώτη τέλος κρουαζιέρας 5 ευρώ η κίνηση δεν μειώθηκε, όπως λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής η Ελένη Τρικαλιώτη, Ελληνίδα ξεναγός στον διάσημο προορισμό. «Δεν είδαμε καμία μείωση στον αριθμό των επισκεπτών. Προσωπικά, δεν πλήρωσα ποτέ, γιατί έδειχνα το voucher του ξενοδοχείου όπου έμενα και περνούσα δωρεάν.
Πάντως, τον Ιούλιο το πεντάευρο σταμάτησε να ισχύει, καθώς υπήρχαν πολλές αντιδράσεις στο τοπικό Δημοτικό Συμβούλιο. Ισως το επαναφέρουν από τη νέα σεζόν», σημειώνει η κ. Τρικαλιώτη.
Στη Βενετία, ωστόσο, υπάρχουν από την 1η Αυγούστου και περιορισμοί στον αριθμό των τουριστών που μπορεί να συνοδεύει κάθε ξεναγός. «Το γκρουπ κάθε ξεναγού έχει περιοριστεί στα 25 άτομα. Αν υπάρχει ομάδα των 50 τουριστών, θα πρέπει να έχει δύο ξεναγούς», σημειώνει η Ελένη Τρικαλιώτη. Οι τοπικές Αρχές εφάρμοσαν φέτος για πρώτη φορά δοκιμαστικά το μέτρο, μόνο για τους ημερήσιους ταξιδιώτες.
Με πληροφορίες από τη σελίδα Ελεύθερος Τύπος