Την παραίτηση από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών γνωστοποίησε με ανακοίνωσή του ο Κώστας Αχ. Καραμανλής.
«Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος», αναφέρει μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή του.
Αναλυτικά η ανακοίνωσή του Κώστα Αχ. Καραμανλή:
«Μόλις τώρα γύρισα από το σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ο πόνος είναι ανείπωτος.
Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά.
Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη.
Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος.
Μέσα από την καρδιά μου, εκφράζω για άλλη μια φορά την οδύνη μου και τη συμπαράστασή μου στις οικογένειες των θυμάτων».
Πρόεδρος Εργαζομένων ΟΣΕ: Η σύγκρουση «δείχνει» ανθρώπινο λάθος
Για τραγωδία που οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος είχε κάνει, νωρίτερα, λόγο ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος, Νίκος Τσικαλάκης.
«Στο σημείο της τραγωδίας γίνεται πόλεμος (…) Για να γίνει ένα ατύχημα χρειάζονται περισσότεροι από δύο παράγοντες. Η εικόνα ολοκληρωμένη, για να πούμε τι ακριβώς φταίει, ποιο είναι δηλαδή το κύριο αίτιο» που συγκρούστηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες «δεν μπορούμε να το ξέρουμε, είναι πολύ νωρίς». Ωστόσο, όπως ανέφερε «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος».
«Να σας πω αρχικά τι ισχύει σήμερα. Σε ένα οργανόγραμμα, στο οποίο η ίδια η πολιτεία έχει ψηφίσει και λέει ότι πρέπει να υπάρχουν 2.100 εργαζόμενοι στο Σιδηρόδρομο, σήμερα υπηρετούν 750 σε όλη την Ελλάδα». «Δεν είναι δυνατόν σήμερα να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον, πρέπει να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», είπε ο κ. Τσικαλάκης.
Το μεσημέρι συνελήφθη ο σταθμάρχης του ΟΣΕ από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας. Σύμφωνα με την αστυνομία, ο 59χρονος σταθμάρχης χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).
Αναπάντητα ερωτήματα
Επισήμως, νεκροί είναι 36 επιβάτες αλλά οι αρχές εκτιμούν πως ο αριθμός των θυμάτων θα αυξηθεί, καθώς αρκετά άτομα εγκλωβίστηκαν στα πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σύμφωνα με την ενημέρωση από την Hellenic Train, στα δύο τρένα επέβαιναν συνολικά 354 άτομα (342 επιβάτες και 12 άτομα προσωπικό, δύο εκ των οποίων στην εμπορική αμαξοστοιχία).
Το επιβατικό τρένο που είχε κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία που είχε αντίθετη κατεύθυνση. Πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα για τον συντονισμό των αρμόδιων αρχών την ώρα του δυστυχήματος, αναδεικνύοντας – με τον πλέον τραγικό τρόπο – και το ζήτημα της γενικότερης λειτουργίας των σιδηροδρομικών δικτύων στη χώρα.
Με εντολή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου η εποπτεία του συνόλου της προανάκρισης για την τραγωδία των Τεμπών ανατέθηκε στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο. Ο κ. Ντογιάκος ζήτησε την επίσπευση των ανακρίσεων για την υπόθεση.
Μαρτυρίες στελεχών της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης
Συγκλονιστικές είναι οι στιγμές που βιώνουν οι διασώστες που κλήθηκαν να επιχειρήσουν στο σημείο σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και τον τραυματισμό δεκάδων συνανθρώπων μας. Στελέχη της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης που έφθασαν από την πρώτη στιγμή στο σημείο της τραγωδίας μοιράστηκαν με την «Κ» τις εικόνες που αντίκρισαν οι οποίες, όπως είπαν, δεν πρόκειται να σβηστούν ποτέ από το μυαλό τους.
«Αυτό που αντικρίσαμε δεν περιγράφεται»
«Στις 12.00 τα μεσάνυχτα ειδοποιηθήκαμε από την πολιτική προστασία και σε μισή ώρα βρισκόμασταν στο σημείο. Όταν φθάσαμε εκεί είδαμε ανθρώπους του ΕΚΑΒ να βγάζουν τραυματίες. Υπήρξε άμεση κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού. Αυτό που αντικρίσαμε στο σημείο του δυστυχήματος δεν λέγεται. Βομβαρδισμένο τοπίο» περιέγραψε ο κ. Γιάννης Ξανθόπουλος, μέλος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης Λάρισας.
«Συνεχώς εντοπίζονταν σοροί. Σώματα, σίδερα, πλαστικά, καρέκλες, τσάντες, όλα ένα κουβάρι. Είναι η χειρότερη αποστολή που έχω συμμετάσχει. Υπήρχαν πολλά νέα παιδιά. Νιώσαμε ότι βγάζουμε τα παιδιά μας» κατέληξε.
Δημοσία δαπάνη οι κηδείες των θυμάτων
Οι κηδείες των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, θα τελεστούν δημοσία δαπάνη, κατόπιν απόφασης των υπουργών Εσωτερικών Μ. Βορίδη και Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα. Παράλληλα, με απόφαση του κ. Βορίδη, από την 1η Μαρτίου έως την 3η Μαρτίου 2023 οι σημαίες σε όλα τα δημόσια κτίρια της χώρας θα κυματίζουν μεσίστιες, ενώ αναστέλλεται κάθε δημόσια εορταστική εκδήλωση, σε εφαρμογή της κήρυξης τριήμερου εθνικού πένθους από τον πρωθυπουργό.
Με πληροφορίες από την σελίδα kathimerini.gr