Σάββατο, 25 Μαρτίου, 2023
ΑρχικήΕλλάδαΤραγωδία - Τέμπη: Το λάθος του σταθμάρχη και το μοιραίο σήμα

Τραγωδία – Τέμπη: Το λάθος του σταθμάρχη και το μοιραίο σήμα

|

Εννέα λέξεις, όσες η εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62, φαίνεται ότι ήταν αυτές που αποδείχθηκαν καθοριστικές για το μοιραίο δυστύχημα με τη σύγκρουση τρένων που σημειώθηκε λίγο μετά τις 11 το βράδυ της Τρίτης.

Το protothema.gr αποκαλύπτει το σήμα που αποδείχθηκε μοιραίο για την πορεία του τρένου και οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 40 ανθρώπους.

«ΛΑΡ – 62 – Περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων» ήταν η εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό του τρένου 62 καθώς οι Νέοι Πόροι είναι ο επόμενος σταθμός μετά  από αυτόν της Λάρισας.

Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι «από ό,τι έχουμε ενημερωθεί μέχρι τώρα ο σταθμάρχης είπε στην αστυνομία ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς, η οποία δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα».

«Με δεδομένο ότι το περιστατικό σημειώθηκε περίπου 25 χλμ. από το σιδηροδρομικό σταθμό και το σημείο της αλλαγής τροχιάς, αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το τρένο κινείται ανάποδα, θα είχε δώσει εντολή και στα δύο τρένα να σταματήσουν πριν φθάσουν “κοντά” το ένα στο άλλο» συμπλήρωναν οι ίδιες πηγές.

Αυτό που εξηγούσαν, δηλαδή, είναι ότι ο σταθμάρχης, ο οποίος συνελήφθη το μεσημέρι της Τετάρτης, δεν αντιλήφθηκε ότι είχε δώσει λάθος εντολή και είχε οδηγήσει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή της «καθόδου» προς Αθήνα στην οποία ήδη βρισκόταν εν κινήσει η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503.

Οι ίδιες πηγές διευκρίνιζαν, πάντως, ότι ένα μερίδιο ευθύνης – σαφώς μικρότερο – υπάρχει και στους δύο μηχανοδηγούς γιατί είναι υποχρεωμένοι να μιλούν μεταξύ τους αλλά και στην Hellenic Train γιατί οι συρμοί διαθέτουν GPS.

Κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια

Λίγο μετά τη σύλληψη του σταθμάρχη Λάρισας έγινε γνωστό ότι χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).

Σημειώνεται, δε, ότι στο πλαίσιο της δικογραφίας που σχηματίζεται από την ΕΛΑΣ έχουν δώσει ανωμοτί καταθέσεις και άλλοι δύο υπάλληλοι στην Τροχαία Λάρισας.

Περισσότερο φως στα ερωτήματα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε η φονική σύγκρουση των τρένων στην περιοχή Ευαγγελισμός της Λάρισας ρίχνουν νεώτερες πληροφορίες για το τι συνέβη στις 23:15 το βράδυ της Τρίτης όταν και συγκρούστηκε η επιβατική αμαξοστοιχία 62 με το εμπορικό τρένο 63503.

Κατά τις τελευταίες πληροφορίες από την εν εξελίξει έρευνα, το δυστύχημα φαίνεται να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό.  Σημειώνεται ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μοιραία, όπως αποδείχθηκε, εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 ήταν «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».

Το λάθος του σταθμάρχη

Ο σταθμάρχης, ο οποίος έχει συλληφθεί στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας, φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς. Σε κάθε περίπτωση από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.

Για κακουργήματα θα διωχθούν οι υπεύθυνοι

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι ποινικές διώξεις που πιθανά θα ασκηθούν θα αφορούν το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης στην ασφάλεια συγκοινωνιών από την οποία προκλήθηκε θάνατος. Το αδίκημα αυτό επισύρει ποινές που ξεκινούν από κάθειρξη 10 ετών μέχρι και ισόβια. Ακόμη, οι πιθανές διώξεις που μπορεί να ασκηθούν αφορούν και το αδίκημα της ανθρωποκτονίας, χωρίς να αποκλείεται και η πιθανότητα θα αποδοθεί ενδεχόμενος δόλος.

Σημειώνεται ότι ο προϊστάμενος της Εισαγγελέας εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, στον οποίο έχει ανατεθεί η εποπτεία του συνόλου των ερευνών για την τραγωδία στα Τέμπη, με εντολή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, μεταβαίνει επί τόπου προκειμένου να έχει προσωπική εποπτεία των ερευνών.

Έναν μήνα στη θέση του ο σταθμάρχης 

Σε σχέση με τις φήμες ότι ήταν άπειρος αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ διευκρινίζουν ότι  είναι ηλικίας 56 ετών, είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε κάθηκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους και πιστοποίηση μαζί με άλλους περίπου 100 συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.

Όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές η εκπαίδευση, εξέταση και πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής με πεδίο ευθύνης το δίκτυο και τη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. Όσο για την Hellenic Train σημειώνεται ότι είναι η Σιδηροδρομική Επιχείριση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και έχει ως προσωπικό τους μηχανοδηγούς.

Η εκπαίδευση των μηχανοδηγών, πάντως, γίνεται από τον ΟΣΕ και η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από τη ΡΑΣ, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη ρύθμιση και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πανναξιακός ΑΟ – Παλαίμαχοι: “8×8 αύριο κιόλας…”

Οι παλαίμαχοι του Πανναξιακού ΑΟ παίρνουν θέση για το υπό κατασκευή γήπεδο "8χ8" στη Νάξο

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου: Οι “ΧοροΝάξιοι” γιορτάζουν με μία υπέροχη θεατρική παράσταση

Θεατρική παράσταση αύριο Κυριακή 26 Μαρτίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου από τους "ΧοροΝάξιους"... Τι ώρα...

Αμοργός: Σε διαβούλευση οι μελέτες για την βελτίωση του λιμανιού στα Κατάπολα

Μελέτη Αναβάθμισης λιμενικών εγκαταστάσεων στα Κατάπολα Αμοργού - ποιες είναι οι προτάσεις (Pdf)

Απόλλωνας: Η τελευταία …παράσταση για την Εφραιμίνα (video)

Σάββατο 25 Μαρτίου και η Εφραιμίνα για τελευταία φορά θα παρελάσει μπροστά σε συγγενείς και φίλους στον Απόλλωνα της Νάξου... Από τη νέα σχολική χρονιά ο Απόλλωνας θα έχει κλειστό το δημοτικό του σχολείο (video)

Νάξος – ΣΒΑΚ: Σε διαβούλευση από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Σε διαβούλευση τέθηκαν τα μέτρα για το ΣΒΑΚ Νάξου και Μικρών Κυκλάδων - Το ερωτηματολόγιο στον αέρα

Ακαδημία Αθηνών: Βράβευσε τους τρεις νέους που βοήθησαν συνανθρώπους τους στα Τέμπη

Η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε τους τρεις νέους για τον ηρωισμό τους και το αίσθημα ανθρωπιάς τους - Ανάμεσά τους και φοιτητής από τους Λειψούς

Ενδοκυκλαδικά – Caldera Vista: Με το …καλημέρα ανεκτέλεστα δρομολόγια

Ανεκτέλεστα μέχρι νεοτέρας τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια του Caldera Vista

Στοίχημα: Με στρατηγική και μεθοδολογία το ποντάρισμα

Πόσα χρήματα να ποντάρω στο στοίχημα; Σκέψεις γύρω από τον τρόπο που παίζει κάποιος τα λεφτά του

Γ. Πολυχρονάκος: “Θα δοθούν απαντήσεις για τα ερωτήματα που αφορούν το αεροδρόμιο Νάξου;”

Γιάννης Πολυχρονάκος - Υποψήφιος βουλευτής ΠΑΣΟΚ στις Κυκλάδες: "Θα απαντήσει ο αρμόδιος Υπουργός στα ερωτήματα για το αεροδρόμιο Νάξου;"

Αρκιοί: Ο μικρός Αγγελος φέτος θα κάνει παρέλαση με τα παιδιά του 1ου Δημοτικού Βούλας

Ο μοναδικός μαθητής των Αρκιών δεν θα παρελάσει μόνος - Η πρωτοβουλία του 1ου Δημοτικού Βούλας που συγκινεί και που στέλνει μήνυμα αλληλεγγύης και ανθρωπιάς.

Blue Star Ferries: Ερχονται βραδινά δρομολόγια προς Παροναξία – Σαντορίνη με το “Blue Star Chios”

Για την περίοδο του Πάσχα το Blue Star Chios αναλαμβάνει βραδινό δρομολόγιο με ώρα άναχώρησης 23:30 από Πειραιά ...

Γέρικα αλλά ασφαλή σκαριά στο Αιγαίο

Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της ελληνικής ακτοπλοΐας πλησιάζει τα 31 χρόνια – Που ταξιδεύει το γηραιότερο πλοίο στο Αιγαίο

Blue Star Ferries: Σε ακινησία το “Naxos”, σε βραδινό δρομολόγιο από Μεγάλη Τρίτη ο “Διαγόρας”

Νέα δεδομένα αυτές τις ημέρες στη γραμμή της Παροναξίας - To Blue Star Paros για ένα μήνα θα καλύψει το κενό του Naxos και έρχεται ο Διαγόρας στα νησια μας

Super Jet: Ξεκίνησε, το πρώτο δρομολόγιο για την φετινή χρονιά… (video)

Με τον cpt Μιχάλη Μακρή στο τιμόνι του, το ταχύπλοο Super Jet ξεκίνησε σήμερα (23/03) το πρώτο του δρομολόγιο για τη φετινή χρονιά (video)

Δονούσα: Οι επαγγελματίες του νησιού θέλουν περισσότερα δρομολόγια του “Σκοπελίτη” στο νησί τους

Ανακοίνωση εξέδωσαν οι επαγγελματίες της Δονούσας με την οποία ζητούν επιπλέον προσεγγίσεις (έξι) του Express Skopelitis στο νησί τους - Εφτασαν έως το Υπουργείο Ναυτιλίας

Εκτακτο: Αλλαγή ώρας στην αναχώρηση του Blue Star Naxos από Πειραιά

Αλλάζει η ώρα αναχώρησης σήμερα του Blue Star Naxos από τον Πειραιά για Παροναξία και άγονη γραμμή

“Πρέβελης”: Δεμένο και ανεκτέλεστα δρομολόγια

Τροποποίηση δρομολογίων του Ε/Γ-Ο/Γ "Πρέβελης" λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Η Νάξος στους προορισμούς του κρουαζιερόπλοιου “Gemini” που μεταφέρει εργαζόμενους εξ αποστάσεως

Ήρθε η πρώτη 3ετής κρουαζιέρα στον κόσμο! Απευθύνεται και σε ταξιδιώτες με εργασία εξ αποστάσεως Πότε και που θα βρίσκεται στην Ελλάδα

ΑΝΕ Καλύμνου: Εκπτωτη σε δύο γραμμές του Νοτίου Αιγαίου

Κήρυξη έκπτωτης της ΑΝΕ Καλύμνου στις γραμμές Κάλυμνος-Σάμος και Κάλυμνος- Αστυπάλαια.

Εκτακτη δρομολόγηση (23/03) του “Διονύσιος Σολωμός”

Το βράδυ της Πέμπτης (23/03) το "Διονύσιος Σολωμός" θα φύγει για Σίφνο - Μήλο και επιστροφή