Δευτέρα, 28 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠαλιές κατηγορίεςΑρθρογράφοιΠερί καταλήψεων ο λόγος…

Περί καταλήψεων ο λόγος…

|

Σκέψεις γύρω από το θέμα “κατάληψη στο ΓΕΛ Νάξου” η οποία γιορτάζει φέτος την 4η … έκδοσή της πάντα αμέσως μετά το πέρας των εορτών για τις Απόκριες και πριν το Πάσχα  

Θυμάμαι σαν σήμερα την πρώτη μου απόπειρα να συμμετάσχω σε κατάληψη όταν ήμουν μαθητής στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου… Χρόνια περασμένα, όμορφα, που τότε δεν μπορούσα να καταλάβω την έννοια της λέξης «όμορφα». Ισως, διότι, όπως και οι υπόλοιποι συμμαθητές μου, πάλευα να «σπρώξω» το χρόνο, να τρέξει πιο γρήγορα και να ενηλικιωθώ. Να γίνουμε άνδρες. Να βγω στην κοινωνία. Κούνια που με κούναγε… Το τι κατάφερα, είναι μία άλλη ιστορία… Βασικά έχασα την περίοδο της εφηβείας…

Όμως, επιστροφή στην Α’ Γυμνασίου, όπου είχαμε ξεκινήσει. Κατάληψη με άρνηση εισόδου στις τάξεις. Πρέπει να ήταν μόνο η δική μας η τάξη. Ο λόγος αστείος. Ακύρωση προγραμματισμένης εκδρομής. Κάτι που σήμαινε, εξέταση στα μαθήματα. Και δεν είχαμε διαβάσει. Τουλάχιστον οι λιγότερο επιμελείς. Και τότε η εξέταση ήταν όπως στις ελληνικές ταινίες. Με τον καθηγητή ή τη καθηγήτρια καθισμένο στην έδρα (σ.σ. για τις περίφημες τρύπες στην έδρα όπου κάναμε το πρώτο μπανιστήρι κάποια στιγμή θα πρέπει να γράψουμε βιβλίο με θέμα την εφευρετικότητα των μαθητών ώστε να δουν τον… εσωτερικό κόσμο της καθηγήτριάς τους), το τεφτέρι με τα ονόματα ανά χείρας και τους μαθητές (συνήθως τετράδα) όρθιους στο πίνακα. Όπως το εκτελεστικό απόσπασμα. Εάν είχες διαβάσεις παπαγαλία το μάθημα της ημέρας, κανένα πρόβλημα. Σε διαφορετική περίπτωση τα σημεία στίξης θα σε είχαν πνίξει…. 

Θυμάμαι την άρνησή μας να μπούμε στη τάξη. Και βέβαια την αντίδραση του πιο σκληρού τότε καθηγητή μας (σ.σ. ονόματα δεν λέμε, είναι γνωστά άλλωστε στην μικρή μας κοινωνία) ο οποίος είχε έρθει εκεί που καθόμαστε και ρώτησε ποιος είναι ο πρόεδρος. Ένα αδύνατο παιδί, απ’ αυτά που λέμε επιμελή και καλά παιδιά, σήκωσε το χέρι του. Ο καθηγητής πλησίασε, τον έπιασε από το αυτί και άρχισε να τον τραβάει… Ο μαθητής ανήμπορος να αντιδράσει ακολούθησε… Το ίδιο και εμείς. Η πρώτη προσπάθεια κατάληψης είχε λήξει σε λίγα λεπτά, με ένα αυτί που πονούσε και τέσσερις μαθητές που εξετάστηκαν με ιδιαίτερα … εξονυχιστικό τρόπο στο μάθημα της Ιστορίας. Ευτυχώς, δεν ήμουν ανάμεσά τους…

Επιστροφή όμως στο …σήμερα. Ο ιδιαίτερα μεγάλος πρόλογος έχει να κάνει με το θέμα της κατάληψης για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά του Γενικού Λυκείου της Χώρας Νάξου. Μίας κατάληψης που έχει αποκτήσει πλέον εθιμοτυπικό χαρακτήρα και είναι λίγο σαν …κινητή εορτή, με την έννοια ότι ξεκινάει σχεδόν αμέσως μετά το πέρας των εορταστικών εκδηλώσεων για τις Απόκριες και ανάλογα μπορεί να τραβήξει και όλη την Αγία Σαρακοστή. Όπως οι Χριστιανοί απέχουν από το κρέας, έτσι και οι μαθητές απέχουν από τις παρουσίες από το σχολείο. Κάτι σαν κάθαρση από το σύστημα πριν εισχωρήσουν οι περισσότεροι στο ..σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αιτήματά τους διαχρονικά: από το «ψωμί, παιδεία, ελευθερία» του Πολυτεχνείου έως το «ο κακός ο ‘Λύκος’ ευθύνεται για τα πάντα». Και βέβαια μέσα σε αυτά και τα χρονίζοντα ζητήματα με τις κτηριακές εγκαταστάσεις, που χρόνο με το χρόνο (και με την αρωγή των μαθητών) παρουσιάζουν προβλήματα καθώς και οι συνεχείς αλλαγές όσον αφορά την Παιδεία. 

Να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: οι μαθητές έχουν δίκιο που διαμαρτύρονται, που προχωρούν σε κατάληψη, που έχουν αγωνία για το μέλλον τους. Αλίμονο άλλωστε εάν δεν είχαν. Θα ζούσαμε σε μία αρρωστημένη κοινωνία. Έχουν δίκιο γιατί με άλλες προοπτικές ξεκινούν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και με άλλες καταλήγουν, ενώ ενδιάμεσα έχουν ακούσει ουκ ολίγα. Μπήκα στο Γυμνάσιο με το φόβο των εισαγωγικών εξετάσεων (ναι είχαμε και τέτοιες), στην 1η Γυμνασίου γράψαμε εξετάσεις, στη συνέχεια υπήρχε η φημολογία για εισαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο και διάφορες προτάσεις και σκέψεις για τον τρόπο εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο. Εξετάσεις, εξετάσεις και …εξετάσεις. Ανάλογο το …σενάριο στη Παιδεία και εν έτει 2015. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι κάθε υπουργός που αναλαμβάνει να καθίσει στη συγκεκριμένη καρέκλα λατρεύει να δημιουργεί και έναν νόμο που θα φέρει το όνομά του. Αφήνει την παρακαταθήκη του στη νέα γενιά προκαλώντας συνήθως περισσότερα προβλήματα απ όσα λύνει…

Όμως, το να κάνεις κατάληψη απλά και μόνο γιατί αναζητάς χρόνο να διαβάσεις ενόψει Πανελλαδικών είναι λάθος επιλογή. Όχι μόνο για το σχολείο αλλά για την ίδια την κοινωνία. Το σχολείο έκλεισε πριν από τέσσερα χρόνια λόγω των κακών σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές, τους καθηγητές και τον ..κακό λύκο. Τις επόμενες χρονιές ανάλογη κατάσταση. Το χειρότερο; Η επόμενη ημέρα των καταλήψεων έμοιαζε με πέρασμα βανδάλων από το κτήριο. Τίποτα σχεδόν όρθιο. Κανένας σεβασμός στο οίκημα που φιλοξενεί τους ίδιους τους μαθητές. Φέτος, στην αρχή της χρονιάς φτάσαμε να έχουμε ακόμη και υπογραφή μνημονίου (!!!) ανάμεσα σε μαθητές, γονείς και καθηγητές ότι όλα θα πάνε καλά…

Αμ δε… Με αφορμή τους βαθμούς, είχαμε και πάλι κατάληψη. Και κάποια στιγμή η κοινωνία της Νάξου θα πρέπει να αποφασίσει να δει τι σχολείο θέλει. Θέλει ένα «σχολείο» που απλά θα πηγαίνει τα παιδιά της εκδρομή, θα τους συντάσσει την ειδική φόρμα για να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις και τίποτα άλλο, ή ένα σχολείο που θα παρέχει παιδεία; Πολύ συζήτηση γίνεται πίσω από τα ..κάγκελα, όσον αφορά τους καθηγητές και ειδικότερα το γεγονός ότι έχουν μετατρέψει τα σπίτια τους σε φροντιστήρια. Οκ. Ακόμη κι εάν είναι έτσι. Ποιος μπορεί να το σταματήσει; Οι γονείς; Αυτοί που επιλέγουν να δίνουν χρήματα χωρίς απόδειξη και να σιωπούν συντηρώντας το ίδιο το σαθρό σύστημα ή οι φροντιστές που ενδεχομένως για τους δικούς τους λόγους επιτρέπουν να υπάρχει αυτή η μορφή παραπαιδείας; Ναι, οι καθηγητές έχουν ανάγκη από ένα έξτρα βοήθημα. Αλλά αυτό δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος των μαθητών και με την μορφή …εκβιασμού, όσον αφορά την βαθμολογία. Καλώς ή κακώς οι βαθμοί αποτελούσαν πάντα ένα είδος πίεσης και είναι έγκλημα να χρησιμοποιούνται ως άγρα …πελατών εντός του σχολείου.

Η κοινωνία της Νάξου και δη οι γονείς θα πρέπει να πάρει τη κατάσταση στα χέρια της. Κάθε καλοκαίρι, όλοι πανηγυρίζουν για το γεγονός ότι τα παιδιά τους μπαίνουν στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Κανείς βέβαια δεν κοιτάζει σε ποια ιδρύματα μπαίνουν, καθότι χρόνο με το χρόνο μειώνονται οι μαθητές που εισάγονται στα λεγόμενα καλά Πανεπιστήμια. Κι αυτό είναι επίσης ένα πρόβλημα. Οι γονείς είναι αυτοί που θα πρέπει να ενεργοποιηθούν ώστε το σχολείο να αποκτήσει την ουσιαστική του ταυτότητα ως εκπαιδευτήριο ψυχών και πνεύματος και όχι να στέκονται αδιάφοροι καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς και κοινωνοί μόνο όταν ανακοινώνονται τα αποτελέσματα… Ναι, οι δικαιολογίες αρκετές. Δουλειά, δουλειά και άνοιγμα του πορτοφολιού για τις υποχρεώσεις, τα φροντιστήρια, τα βιβλία κ.α. Αλλά, διάβολε, το παιδί σου είναι. Δεν σε ενδιαφέρει σε ποιο κτήριο περνάει την καθημερινότητά του, δεν σε ενδιαφέρει σε ποιες συνθήκες γίνεται άνδρας ή γυναίκα; Δεν θέλεις να γνωρίζεις εάν οι καθηγητές του είναι άνθρωποι και όχι ανθρωπόμορφα τέρατα που βιάζουν την ψυχή του;

Οπότε; Να πάρουν τη κατάσταση στα χέρια τους. Όχι βέβαια με τη λογική «αρπάζω το παιδί από το αυτί» αλλά ξεκαθαρίζοντας την κατάσταση. Επιλέγοντας τι είδους σχολείο θέλουν. Ποια η δική τους σχέση με τους καθηγητές ή τους φροντιστές ή και τον Δήμο. Όλα αυτά λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία με τελικό αποδέκτη τον μαθητή. Το ίδιο τους το παιδί. Ο χρόνος κυλάει, τα χρόνια περνούν. Πίεση στον Δήμο για ένα καλύτερο σχολείο όσον αφορά στη κτηριακή του υποδομή. Πίεση στους καθηγητές για καλύτερη παιδεία και καλύτερες και καθαρές σχέσεις με τους μαθητές. Πίεση προς τους μαθητές για να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Και κυρίως πίεση προς τους εαυτούς τους γιατί ενδιαφέρον προς το παιδί δεν σημαίνει «πληρώνω το φροντιστήριο του» ή «παλεύω ώστε το παιδί μου να πετύχει σε καλύτερη σχολή σε σχέση με το παιδί του απέναντι». Ενδιαφέρον προς το παιδί σημαίνει είμαι κοντά του και προσπαθώ να του δώσω τις αξίες που χρειάζεται, ώστε να είναι έτοιμο όταν βρεθεί στο σταυροδρόμι της ζωής και έχει να διαλέξει ανάμεσα στην…. Αρετή ή τη Κακία να ξέρει τι πρέπει να κάνει… Και τότε ίσως να δούμε ένα καλύτερο σχολείο σε τοπικό επίπεδο. Γιατί σε επίπεδο Πολιτείας; Το ανέκδοτο με τον Τοτό το ξέρετε;

Νικόδημος Λιανός (Μάσκα, αρ. φυλ. 371 06/03) 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΔεΔΔΗΕ – Διακοπή ρεύματος στη Νάξο την Τρίτη 29 Ιουλίου, ποιες ώρες και σε ποια περιοχή

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης στον Δαμαριώνα, από τον Πύργο Μπαζαίου έως την τοποθεσία Αθαλάσσου, λόγω τεχνικών εργασιών στο δίκτυο.

Κρητικό σφουγγάτο με κολοκυθάκια και στάκα, γεύση καλοκαιριού με ρίζες στην παράδοση

Ένα αυθεντικό και βαθιά γευστικό πιάτο από τον Ρεθυμνιώτη μάγειρα Μιχάλη Χάσικο που παντρεύει τα «ξενικά» κολοκυθάκια με τη βελούδινη στάκα, σε μια συνταγή που μυρίζει Κρήτη

Τρίποδες: Πίστη και παράδοση στον Πανηγυρικό Εσπερινό της Αγίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου στο Παρεκκλήσι της οικογένειας Λαγογιάννη

Με τη συγκινητική παρουσία πλήθους πιστών και την πνευματική καθοδήγηση του Μητροπολίτη Παροναξίας Καλλινίκου, τελέστηκε με μεγαλοπρέπεια και ταπεινότητα ο Εσπερινός στη μνήμη της Αγίας, στο αφιερωμένο εκκλησάκι της οικογένειας Λαγογιάννη.

Αυτοδιοικητικές εκλογές: Καταργείται ο δεύτερος γύρος, εκλογές τον Νοέμβριο, Νέο όριο το 42% για εκλογή Δημάρχου

Η κυβέρνηση φέρνει ριζικές αλλαγές στον εκλογικό νόμο για δήμους και περιφέρειες – Τέλος ο δεύτερος γύρος, λιγότεροι υποψήφιοι και αλλαγές στη σταυροδοσία.

Αμοργός: Όχι στον διχασμό, ναι στην παράδοση – Σαφές μήνυμα ενότητας από τον Δήμο

Καθαρό μήνυμα από τον Δήμο Αμοργού μετά την ένταση στο πανηγύρι της Ψημένης: "Δεν έχουν θέση διχαστικά φαινόμενα στον πολιτισμό μας"

Τραγωδία στη Μύκονο: 34χρονος βρέθηκε νεκρός στην παραλία “Βίδα”

Άμεση κινητοποίηση του Λιμεναρχείου – Διακομιδή στο Κέντρο Υγείας Μυκόνου – Διερευνώνται τα αίτια του θανάτου

Ο Καραγκιόζης ταξιδεύει στη Νάξο, έξι μοναδικές παραστάσεις με το Θέατρο Σκιών του Πάνου Χατζηαναγνώστου

Έξι μοναδικές παραστάσεις σε ισάριθμα χωριά της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων, με ελεύθερη είσοδο για μικρούς και μεγάλους λάτρεις της ελληνικής παράδοσης.

Ελλάδα – Ραφαήλ Παγώνης: Πρωταθλητής Ευρώπης U14

Ο 13χρονος Έλληνας τενίστας έδειξε πάθος, ωριμότητα και ψυχραιμία, νικώντας τον Ολλανδό Λόρενς Ντράιβερ στον τελικό του European Junior U14 στην Τσεχία

Τρίποδες: Μια αυθεντική βραδιά παράδοσης, ο ετήσιος χορός του Πολιτιστικού Μορφωτικού Συλλόγου Νέων

Με κέφι, μουσική και συγκίνηση γέμισε το χωριό, σε μια γιορτή που τίμησε την παράδοση, τη συλλογικότητα και την ελπίδα

Έλενα Ξενάκη: Από το Σαγκρί Νάξου στην κορυφή του κόσμου με την Εθνική Πόλο (video)

Η MVP του παγκόσμιου τελικού μιλά με συγκίνηση για το χρυσό μετάλλιο, τις θυσίες, την ομάδα της καρδιάς της και το αίτημα για ένα κολυμβητήριο αποκλειστικά για την Εθνική – Μια Νάξια ψυχή που εμπνέει. (video)

“Μαχαιριά” στο λιμάνι της Νάξου: Σοβαρό επεισόδιο βίας μεταξύ νεαρών εργαζομένων

Ένα μεσημέρι του Ιουλίου μετατράπηκε σε σκηνικό τρόμου για περαστικούς και ντόπιους, όταν διαπληκτισμός ανάμεσα σε δύο υπαλλήλους γραφείου ενοικίασης εξελίχθηκε σε αιματηρό περιστατικό.

Δικαστική δικαίωση για τους κατοίκους του Καλοξύλου, ακυρώθηκε η άδεια λειτουργίας του νέου τυροκομείου της ΕΑΣ Νάξου

Μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα, το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ακύρωσε την άδεια λειτουργίας του υπό ανέγερση τυροκομείου, δικαιώνοντας πλήρως τους περιοίκους

Όταν το GPS σε οδηγεί… σε αδιέξοδο: Τουρίστας σφήνωσε όχημα σε σοκάκι της Νάξου

Αμερικανός οδηγός ακολούθησε πιστά τις οδηγίες πλοήγησης και κατέληξε… στα στενά της Φουντάνας – Η φωτογραφία που έγινε viral και η ανάγκη για καλύτερη καθοδήγηση στους τουρίστες

Δονούσα: Ο τραυματισμός κοπέλας από ομπρέλα (!!!) αποκαλύπτει μια τρύπα στο σύστημα

Μια γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά σε απομονωμένη παραλία της Δονούσας και σώθηκε χάρη στην αλληλεγγύη ντόπιων και τουριστών — αλλά η πολιτεία έλειπε. Και την επόμενη φορά;

Κυκλάδες – Ανατροπή στο τουριστικό χάρτη: Νάξος και Πάρος ανεβαίνουν, Μύκονος και Σαντορίνη «κατεβαίνουν»

Το καλοκαίρι του 2025 φέρνει ανακατατάξεις στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς – Η Νάξος και η Πάρος «λάμπουν» με αύξηση ζήτησης, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος μετρούν απώλειες και ανησυχίες

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Νάξος -“Ξόβορα 2025”: Μουσικά σεμινάρια, χορός και παράδοση στην καρδιά της Απειράνθου

Από 26 έως 31 Ιουλίου, η Απείρανθος φιλοξενεί για τέταρτη χρονιά τα Ξόβορα — με δασκάλους τον Γ. Ζευγόλη, Ν. Αγγελόπουλο, Δ. Παππούλη και Στ. Γανωτή — σε ένα πενθήμερο γεμάτο μουσική, χορό, παραμύθι και εξορμήσεις

Ανυπόφορη η “ανάσα” στις Κυκλάδες, ο καύσωνας “έγραψε” 40 βαθμούς στη Μέση της Νάξου (!!!)

Ακραίες θερμοκρασίες σάρωσαν το Αιγαίο: 40άρια σε Μέση Νάξου, Δαμαριώνα, Κουφονήσια – Πνιγηρές συνθήκες ακόμα και στις πιο δροσερές νησιωτικές ανάσες

Νάξος: Παραίτηση Φλεριανού από τη θέση του Αντιδημάρχου Ισότητας, ποιους λόγους επικαλείται (έγγραφο παραίτησης)

Ο Βασίλης Φλεριανός παραιτήθηκε από την προεδρία της Δημοτικής Επιτροπής Ισότητας, επικαλούμενος αντικειμενική αδυναμία άσκησης των καθηκόντων του – Συζητείται η αντικατάστασή του στο σημερινό (23/07) Δημοτικό Συμβούλιο.

Πολεοδομική επανεκκίνηση σε Αντίπαρο και Μικρές Κυκλάδες: Νέα Ειδικά Σχέδια για Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεκινά ένα ολιστικό πολεοδομικό σχέδιο που αλλάζει το αναπτυξιακό τοπίο σε πέντε νησιά των Κυκλάδων