«STOP» στην αποδοχή δωρεών ασθενοφόρων από τους ΟΤΑ Α΄βαθμού βάζει με έγγραφό του το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο εστάλη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και κοινοποιήθηκε στους ΟΤΑ Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, έπειτα από σχετικά αιτήματα Δήμων.
Εντάξει, αυτά μόνο στην Ελλάδα γίνονται… «STOP» βάζει στην αποδοχή δωρεών ασθενοφόρων από τους ΟΤΑ Α΄βαθμού με έγγραφό του το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο εστάλη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και κοινοποιήθηκε στους ΟΤΑ Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, έπειτα από σχετικά αιτήματα Δήμων. Και προκαλεί σημαντικά ερωτηματικά για τον λόγο που γίνεται μία τέτοια κίνηση από τη στιγμή που είναι γνωστό ότι η Πολιτεία δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των Νοσοκομείων ή Περιφερειακών Ιατρειων σε θέματα υποδομών. Και κυρίως, η απόφαση αυτή έρχεται ως μαχαιριά στην καρδιά των μικρότερων νησιωτικών Δήμων που στέκονται όρθιοι χάρη στις δωρεές Ιδιωτών.. Κι εάν μετά τα ασθενοφόρα, πάμε και σε απλά εργαλεία, τότε τι γίνεται;
Το Τμήμα Περιουσίας της Διεύθυνσης Οικονομικών του Υπουργείου Εσωτερικών, σε έγγραφό του με ημερομηνία 8-11-2018 ξεκαθαρίζει ότι όχι μόνο δεν είναι δυνατόν οι Δήμοι να αποδέχονται δωρεά ασθενοφόρου ακόμα κι αν αυτό είναι πλήρως εξοπλισμένο αλλά και ότι θα πρέπει σε περίπτωση έγκρισης της αποδοχής αυτό να επιστραφεί στο δωρητή και να αναζητήσει ο ίδιος άλλον φορέα που να είναι σε θέση να το αποδεχτεί! Η ελληνική παράνοια σε όλο το μεγαλείο της….
Ιδού τη αναφέρει η απάντηση του Υπ. Εσωτερικών, και η οποία κοινοποιήθηκε στους ΟΤΑ, μέσω εγγράφου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, στο οποίο αναφέρονται τα εξής:
«Θέμα: Αποδοχή δωρεάν ασθενοφόρων οχημάτων και θέσης σε κυκλοφορία αυτών
ΣΧΕΤ: Τη υπ’ αριθ 63039/08.11.2018 έγγραφο του Τμήματος Περιουσίας του Υπουργείου Εσωτερικών.
Σας διαβιβάζουμε φωτοαντίγραφο το σχετικό στο θέμα έγγραφο, αναφορικά με την αποδοχή δωρεών ασθενοφόρων οχημάτων από τους Δήμους προερχομένων από τρίτους (ΜΚΟ, αλλοδαπούς φορείς ΤΑ, ιδιώτες), προς ενημέρωσή σας και συναφώς σας επισημαίνουμε τα κάτωθι:
1. Η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας, όπως η παροχή πρώτων βοηθειών και μεταφοράς ασθενών από τους δήμους με τη χρήση ασθενοφόρων για τον σκοπό αυτό, δεν περιλαμβάνεται ρητά στις αρμοδιότητες των ΟΤΑ Α’ βαθμού, όπως αυτές ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 75 του ν. 3463/2006 και ισχύουν.
2. Οι σχετικές πράξεις των ΟΤΑ περί αποδοχής δωρεών των συγκεκριμένων οχημάτων, ακόμα και όταν αυτά είναι πλήρως εξοπλισμένα και σύμφωνα με τις προδιαγραφές της κείμενης νομοθεσίας, δεν βρίσκουν νομικό έρεισμα και ως εκ τούτου δεν δύναται να εγκριθούν από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 4325/2015, ούτε και να τεθούν σε κυκλοφορία σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή του υπ’ αριθ. 63039/08.11. 2018 εγγράφου του Τμήματος Περιουσίας του Υπουργείου Εσωτερικών. Είμαστε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση».
Στην απάντηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου προς τους ΟΤΑ, επισυνάπτεται και το έγγραφο του Τμήματος Περιουσίας του Υπουργείου Εσωτερικών του Υπουργείου Εσωτερικών προς τις Αποκεντρωμένες διοικήσεις στο αναφέρονται μεταξύ άλλων:
«Η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας, όπως η παροχή πρώτων βοηθειών και μεταφοράς ασθενών από τους Δήμους με τη χρήση ασθενοφόρων οχημάτων για τον σκοπό αυτό, δεν περιλαμβάνεται ρητά στις αρμοδιότητες των ΟΤΑ Α’ βαθμού. Περαιτέρω το Υπουργείο Υγείας σε σχετικό έγγραφό του, επισημαίνει ότι το Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας “ΕΚΑΒ” αποτελεί τον μοναδικό φορέα παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας όπως αυτό ορίζεται από τον οργανισμό του. Η κύρια δραστηριότητα του ΕΚΑΒ είναι η άμεση προνοσοκομειακή φροντίδα σε όλους τους πολίτες, οπουδήποτε, οποτεδήποτε χρειασθεί καθώς και η ασφαλής και ταχεία διακομιδή τους σε κατάλληλες μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και κυρίως δεδομένου ότι οι ασκούμενες από τους Δήμους αρμοδιότητες δεν συνάδουν με την αρμοδιότητα παροχής πρώτων βοηθειών και μεταφοράς ασθενών, η άσκηση των οποίων επιφυλάσσεται σε κρατικούς φορείς σας επισημαίνουμε ότι σχετικές πράξεις ΟΤΑ, περί αποδοχής δωρεών των συγκεκριμένων οχημάτων, ακόμα κι όταν αυτά είναι πλήρως εξοπλισμένα και σύμφωνα με τις προδιαγραφές της κείμενης νομοθεσίας, δεν βρίσκουν νομικό έρεισμα και ως εκ τούτου δεν δύναται να εγκριθούν από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 4325/2015.
Σε όσες περιπτώσεις δε έχουν ήδη γίνει οι εγκρίσεις των δωρεών αυτών αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες έγκρισης της θέσης σε κυκλοφορία των ασθενοφόρων οχημάτων (καθώς η χρήση τους δεν συνάδει όπως προαναφέρθηκε με τις αρμοδιότητες που έχουν ρητά απονεμηθεί στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ) θεωρούμε ότι οι εμπλεκόμενοι φορείς –προκειμένου τα δωρηθέντα ασθενοφόρα οχήματα να μην μείνουν αναξιοποίητα – μπορούν να εξετάσουν σε συνεργασία με τον δωρητή και κατόπιν σχετικής έγκρισής του, τρόπους αξιοποίησης αυτών των οχημάτων μέσω και της περαιτέρω παραχώρησης της κυριότητας αυτών στους φορείς που από τον νόμο έχουν ρητά την αρμοδιότητα παροχής υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας (και ειδικότερα της παροχής πρώτων βοηθειών και της μεταφοράς ασθενών) φροντίζοντας ωστόσο σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται τυχόν βούληση του δωρητή ως προς τον σκοπό της χρήσης των οχημάτων αυτών. Σε διαφορετική περίπτωση η δωρεά θα πρέπει να ανακληθεί και να αναζητηθεί από τον ίδιο τον δωρητή η διάθεση των εν λόγω οχημάτων στους φορείς που είναι καθ΄ύλην αρμόδιοι για την επιτέλεση του έργου παροχής πρώτων βοηθειών και μεταφοράς».
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Δημοκρατική της Ρόδου”