Ενα ειδικά διαμορφωμένο αεροσκάφος τύπου ATR που πρόσφερε η Aegean Airlines και τέσσερα ελικόπτερα – τα δύο από το πρόγραμμα του “Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος”– θα ριχθούν στη μάχη των αεροδιακομιδών ασθενών από τα νησιά το φετινό καλοκαίρι δημιουργώντας μία αερογέφυρα ζωής
Στα μέσα της εβδομάδας δύο αντιπροσωπείες της Aegean και του ΕΚΑΒ συναντήθηκαν με στόχο να διαμορφώσουν ένα αεροσκάφος ATR της εταιρείας σε πτητικό μέσο, με το οποίο θα μεταφέρονται οι βαρύτερα ασθενείς με COVID-19 από νησιά προς νοσοκομεία αναφοράς σε μεγάλα αστικά κέντρα που θα συνδέονται με μικρότερους τόπους διακοπών. Η ελληνική αεροπορική εταιρεία προσφέρει αυτό το αεροσκάφος για τις αεροδιακομιδές. Οι θέσεις θα «ξηλωθούν» και θα χρησιμοποιείται πλέον ως μεταγωγικό.
Το σχέδιο που επεξεργάστηκαν το υπουργείο Υγείας, ο ΕΟΔΥ και το ΕΚΑΒ θα στηρίζεται σε μια μεγάλη «αερογέφυρα» πάνω από το Αρχιπέλαγος προς προορισμούς πόλεων που διαθέτουν νοσοκομεία αναφοράς (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη), αφού πρώτα έχει γίνει διακομιδή ασθενών από μικρότερα νησιά με ελικόπτερα ή και πλωτά μέσα.
Κάποιοι απ’ όσους θα ασθενούν, οι περισσότεροι, θα μπορούν να μένουν στα δωμάτιά τους, αλλά όσων η υγεία επιβαρύνεται με αναπνευστικά προβλήματα και πυρετό που διαρκεί, θα χρειάζεται να μεταφέρονται. Το ΕΚΑΒ που έχει άριστη προϊστορία στις διακομιδές –κλήθηκε να μεταφέρει 4.000 «ύποπτα» και 500 βεβαιωμένα περιστατικά– κατέγραψε μόνο δύο περιπτώσεις μόλυνσης του προσωπικού. Και μόνο οι αριθμοί αυτοί δείχνουν ότι η υπηρεσία έκανε καλά τη δουλειά της.
Το πρόβλημα είναι ότι το ΕΚΑΒ στερείται δικών του πτητικών μέσων, καθώς το προσωπικό του αρνείται να μπει σε ελικόπτερα που θέλουν συντήρηση και έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τις ώρες πτήσης. Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υγείας (επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) διά του Παύλου Πολάκη είχε αναθέσει στην ΕΑΒ την προσπάθεια τεχνικών ελέγχων και επιδιορθώσεων ώστε να ξαναπετάξουν, αυτή ωστόσο μέχρι σήμερα δεν τελεσφόρησε. Τα ελικόπτερα αυτά είχαν αγορασθεί το 1999-2000 και πετούσαν χωρίς συμβόλαιο συντήρησης με αποτέλεσμα να «καούν» (χρησιμοποιούνταν συχνά με λανθασμένο τρόπο για διακομιδές στην Αθήνα, ενώ έπρεπε οι διακομιζόμενοι να μεταφέρονται σε ενδιάμεσους σταθμούς και από εκεί να διακομίζονται με άλλα αεροπλάνα στην Αθήνα). Το κράτος «έλυνε» για ένα διάστημα το πρόβλημα με τη χρήση στρατιωτικών C-130 και C-27, αλλά φέτος αυτά δεν υπάρχουν. Οταν καθηλώθηκαν τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, ανέλαβε το έργο τους ο στρατός από τη βάση της Ελευσίνας.
Ομως, όσο τα μέσα του στρατού περιορίζονταν λόγω συντήρησης τόσο υπήρχε η ανάγκη για «εναλλακτικές» σε ένα καλοκαίρι όπως το φετινό. Πολύ περισσότερο που, όπως τόνισαν πηγές του υπουργείου Υγείας στο γραφείο του πρωθυπουργού, «μεταξύ ενός περιστατικού COVID-19 και μιας βαριάς κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης, προτεραιότητα θα έχει ως προς τη διακομιδή το πρώτο». Τέτοιες εναλλακτικές είναι δύο ελικόπτερα του στρατού και δύο του προγράμματος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για τα οποία γίνονται εκπαιδεύσεις.
Το ΕΚΑΒ απ’ ό,τι φαίνεται θα έχει στη διάθεσή του 10 «κάψουλες» για τη μεταφορά ασθενών με COVID-19 που η κατάστασή τους έχει επιβαρυνθεί. Οι κάψουλες αυτές ταιριάζουν σε κάποια ελικόπτερα που έχουν ενοικιαστεί και στο ATR αλλά δεν «χωράνε» σε άλλα, π.χ. εκείνα των ιδιωτικών εταιρειών.
Η διαδικασία
Σήμερα όταν χρειασθεί διακομιδή από ένα νησί των κεντρικών Κυκλάδων όπως η Πάρος προς τη Σύρο, συνήθως ειδοποιείται το ΕΚΑΒ που εκδηλώνει αδυναμία για τη μεταφορά. Επειτα το Λιμενικό διαλέγει από μια λίστα μητρώου ιδιωτικών σκαφών μεταφορείς που κάνουν τη διακομιδή έναντι 3.000-4.000 ευρώ (η πτήση του ελικοπτέρου για την ίδια διαδρομή κοστίζει 2.000 ευρώ). Το ποσό πληρώνει ο ΕΟΠΥΥ. Θα πληρώσει και φέτος το καλοκαίρι;
Tέλος, υπάρχει η θεωρητική δυνατότητα αεροδιακομιδής των ιδιωτικά ασφαλισμένων. Τέσσερις-πέντε εταιρείες που προσφέρουν σε ιδιωτική ασφάλιση τη δυνατότητα της αεροδιακομιδής είναι έτοιμες ή συζητούν να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία. Στις εταιρείες ελικοπτέρων με τις οποίες συζητούν να συμβληθούν δεν χωρά η κάψουλα και έτσι συζητιούνται και εναλλακτικές λύσεις όπως το να «χωρισθεί» το ελικόπτερο σε δύο μέρη, ένα για τον χειριστή και ένα για τον ασθενή.