Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΒιβλίοΗ σχέση της ψυχής με την φυσική αγάπη

Η σχέση της ψυχής με την φυσική αγάπη

|

Το «Παλιό Βιβλιοπωλείο» προτείνει το βιβλίο του Μίλαν Κούντερα «το Αστείο», που χαρακτηρίστηκε ως το «Ευαγγέλιο της Εποχής του» καταγγέλλοντας το πολιτικό σκηνικό της εποχής (δεκαετία του 60 και Σοβιετικό Σοσιαλιστικό μοντέλο) 

TΟ ΑΣΤΕΙΟ

Συγγραφέας:  Μίλαν Κούντερα

Θέμα:  Ξένη πεζογραφία             

Εκδότης: Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Μετάφραση:  Γιάννης Χάρης    

Σελίδες:  402     

«Ο οπτιμισμός είναι το όπιο του λαού. Το υγιές πνεύμα βρομάει βλακεία. Ζήτω ο Τρότσκι». Με αυτά τα λόγια θέλησε να πειράξει την ενθουσιώδη φίλη του ο Λούντβιχ, ο ήρωας του βιβλίου. Και γι’ αυτό το αστείο θα διαγραφεί από το κόμμα, θα αποβληθεί από το πανεπιστήμιο, θα καταταγεί στο στρατό σε τάγμα «τιμωρημένων» και θα υπηρετήσει τη θητεία του δουλεύοντας στα ορυχεία, στα οποία θα παραμείνει «εθελοντικά» άλλα 3 χρόνια.  «Το αστείο» γράφτηκε το 1965 και πρόλαβε να εκδοθεί στην Τσεχοσλοβακία το 1967.

Την εποχή της «Άνοιξης της Πράγας» και του βίαιου τερματισμού της με την εισβολή των ρωσικών τανκς «Το αστείο» αποτελούσε μια ηχηρή καταγγελία του σοβιετικού σοσιαλιστικού μοντέλου έγινε έτσι το «ευαγγέλιο της εποχής» και γνώρισε τεράστια επιτυχία διεθνώς.

Το ίδιο συνέβη και στην Ελλάδα, όπου κυκλοφόρησε το 1971, με την επιπλέον φόρτιση που συνεπαγόταν για μας η δικτατορία της 21ης Απριλίου και η νωπή διάσταση του έργου, και παραμερίστηκε η καθαυτό μυθιστορηματική του αξία. Γι’ αυτό και παρουσιάζει ενδιαφέρον να το επαναπροσεγγίσουμε σήμερα, έπειτα από 30 χρόνια, και να το ανακαλύψουμε στις πραγματικές του διαστάσεις, να ανακαλύψουμε βασικά, πίσω από την υποτιθέμενη πολιτική καταγγελία, το γνωστό μας έκτοτε ιδιότυπο κουντερικό χιούμορ.

Απόσπασμα από το βιβλίο (μετ. Ανδρέας Τσάκαλης. εκδ. Κάλβος. Αθήνα 1971. σελ 79 – 80)

Έχουν να λένε για τον κεραυνοβόλο έρωτα· είμαι βέβαιος πως η αγάπη έχει κλίση να δημιουργεί τον δικό της μύθο· δεν θέλω λοιπόν να υποστηρίξω, πως ήταν μια κεραυνοβόλα αγάπη· αλλά οπωσδήποτε ήταν κάτι το ξεχωριστό· την καθαυτό ουσία της ύπαρξης της Λουτσίας, ή —αν θέλω νάμαι πιο ακριβής— την ουσία αυτού, που ήταν η Λουτσία μετά για μένα, την κατάλαβα, την ένιωσα, την είδα αμέσως· η Λουτσία που έφερε τον εαυτό της, όπως φέρνουν στους ανθρώπους μια φανερή αλήθεια.
Την κοιτούσα, πρόσεχα το ακαθόριστο επαρχιώτικό της χτένισμα, πρόσεχα το γκρίζο της μαντό, φτωχό και τριμμένο και ίσως λιγάκι κοντό· πρόσεχα το αφάνταστα όμορφο και καθαρό πρόσωπό της· αιστάνθηκα πως το κορίτσι αυτό κλείνει μέσα του μια γαλήνη, απλότητα και μετριοφροσύνη και πως όλα αυτά είναι αξίες που χρειάζομαι· μου φάνηκε, πως είμαστε πολύ κοντά ο ένας στον άλλον· πως έχουμε και οι δυο το μυστηριώδες δώρο της φυσικότητας· μου φάνηκε, πως αρκεί μόνο να πάω κοντά της και να της μιλήσω κι αμέσως τη στιγμή που θα με αντικρύσει στο πρόσωπο, θα μου χαμογελάσει, λες και ξαφνικά στάθηκε μπροστά της αδερφός, που έχει να τον δει εδώ και μερικά χρόνια.
Η Λουτσία έπειτα σήκωσε το κεφάλι της και κοίταξε στο ρολόι που ήταν απέναντι. (ακόμα κι αυτή της την κίνηση την έχω αποτυπώσει στη θύμησή μου· μια κίνηση κοπέλας που δεν έχει μαζί της ρολόι και εντελώς τυχαία κάθεται απέναντι στο μεγάλο ρολόι). Σηκώθηκε και τράβηξε προς τον κινηματογράφο· ήθελα να την σταματήσω· δεν μου έλειπε το θάρρος, αλλά ξαφνικά μου έλειπαν τα λόγια· είχα βέβαια το στήθος γεμάτο με συναισθήματα, αλλά στο κεφάλι μου δεν υπήρχε ούτε μια συλλαβή· προχώρησα πίσω της ώς τη μικρή αίθουσα που ήταν το ταμείο κι απ’ όπου φαινόταν η σάλα του κινηματογράφου τελείως άδεια. […]
Στο μεταξύ η κοπέλλα πέρασε μέσα· την ακολούθησα από πίσω. Στην σχεδόν άδεια σάλα, τα αριθμημένα εισιτήρια χάσαν την έννοιά τους κι ο καθένας καθόταν όπου ήθελε· προχώρησα προς την αράδα της Λουτσίας και κάθησα δίπλα της. Ύστερα άρχισε να παίζει μουσική από φθαρμένους δίσκους, τα φώτα στη σάλα έσβυσαν και στην οθόνη άρχισαν οι ρεκλάμες.
Η Λουτσία έπρεπε να αντιλήφθηκε, πως δεν είναι σύμπτωση που κάθεται δίπλα της ένας στρατιώτης και μάλιστα με μαύρα διακριτικά, ασφαλώς όλο αυτό το διάστημα πρόσεξε κι αιστάνθηκε την παρουσία μου. […]
 

Κριτική

“Το διαβάσαμε για πρώτη φορά σαν Ευαγγέλιο μέσα στη δικτατορία, σ’ εκείνο το τομίδιο μικρού σχήματος, με το μαύρο, εγκάρσια μαχαιρωμένο θαρρείς, εξώφυλλο των εκδόσεων «Κάλβος». Η μετάφραση ήταν του Ανδρέα Τσάκαλη -από τα τσέχικα. Ο σταλινικός ολοκληρωτισμός καταγγελλόταν εδώ με συγκλονιστική τόλμη μαζί μ’ έναν σαρκαστικό κυνισμό που έκανε τα εφηβικά μας αντανακλαστικά να μουδιάζουν. Και τώρα το ξαναδιαβάζουμε, στην καινούρια ελληνική μετάφρασή του, με βάση την αναθεωρημένη γαλλική έκδοση, με ανανεωμένο ενδιαφέρον, με λίγη από την παλιά συγκίνηση, με μεγαλύτερη ωριμότητα, με λογοτεχνικά περισσότερο και όχι τόσο πολιτικά κριτήρια. Και το επανεκτιμάμε: όχι μονάχα για την απροσχημάτιστη κριτική του στο σοβιετικό σοσιαλιστικό μοντέλο, αλλά για τη σχεδόν κινηματογραφική τεχνική του, τις ποικίλες αποχρώσεις της αφήγησης, τη σκυτάλη της οποίας παίρνουν διαδοχικά διάφορα πρόσωπα, συνθέτοντας μια τοιχογραφία μεγάλης ζωντάνιας και, μελαγχολικά οξυδερκούς, παρατηρητικότητας. Και κυρίως για το ιδιότυπο χιούμορ του -την αξία του οποίου, καθώς ομολογούσε πριν από χρόνια ο Κούντερα στον Φίλιπ Ροθ, διδάχτηκε στη διάρκεια της σταλινικής τρομοκρατίας – σημάδι αναγνώρισης στους δύσκολους καιρούς, σημάδι αντίστασης σε έναν στυφό, σοβαροφανή, φανατικό κόσμο.” (Κατερίνα Σχινά, Ελευθεροτυπία, 5/7/2002)

Ο Συγγραφέας:

O Tσέχος μυθιστοριογράφος, ποιητής και δραματουργός, Μίλαν Κούντερα γεννήθηκε το 1929 στο Brno της Τσεχίας. Σπούδασε φιλοσοφία, μουσική σύνθεση και κινηματογράφο στην Πράγα. Δίδαξε στην Aκαδημία Kινηματογράφου της Πράγας. Mέλος του Προεδρείου της Kεντρικής Eπιτροπής του K.K. Tσεχοσλοβακίας (1963-1967) ήρθε σε σύγκρουση μαζί του και το 1968 τα βιβλία του απαγορεύτηκαν και του αφαιρέθηκε η τσεχοσλοβακική υπηκοότητα. Aπό το 1975 ζει στη Γαλλία όπου το 1984 απέκτησε τη γαλλική υπηκοότητα. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Eυρωπαίους συγγραφείς.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ο Δήμος Κέας συγκεντρώνει είδη πρώτης ανάγκης με το Χαμόγελο του Παιδιού

Ο Δήμος Κέας, με τη βοήθεια του προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι”, υποστηρίζει τη δράση αυτή και συγκεντρώνει είδη πρώτης ανάγκης στην Κέα, στο γραφείο του προγράμματος”Βοήθεια στο Σπίτι”

Τήνος: Σχολή ξερολιθιάς – Μια συμπαθητική ιδέα ή μια ανάγκη;

Η συζήτηση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Εβδομάδας Ξερολιθιάς – μία σειρά εκδηλώσεων αφιερωμένων στην τέχνη της ξερολιθικής δόμησης

Νάξος – Μπάσκετ: 3×3 Schools powered by ΔΕΗ (photos)

Διεξήχθη με επιτυχία το το 5ο 3×3 της ΕΟΚ Schools στη Νάξο

ΠΝΑΙ: Η ιογενής εγκεφαλοπάθεια και αμφιβληστροειδοπάθεια των ψαριών δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο

Οι ιχθύες που έχουν προσβληθεί από την νόσο παρουσιάζουν ασυνήθιστη συμπεριφορά, κινούμενοι αργά σε ελικοειδή τροχιά στην επιφάνεια της θάλασσας

Μ. Καφούρος: «Να αποκατασταθεί άμεσα το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο σύνδεσης για την Ανάφη»

Το πρόβλημα ανέδειξε η Ένωση Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανάφης με την από 27/11/2024 επιστολή της, στην οποία αναφέρει τα σοβαρά προβλήματα καθημερινής λειτουργίας που βιώνει το νησί

Δημόσια Παρέμβαση για την ακτοπλοϊκή ενδοκυκλαδική σύνδεση από το Επιμελητήριο Κυκλάδων

Ιδιαίτερα από τις 11 Νοεμβρίου όταν σταμάτησαν τα δρομολόγια των ταχυπλόων και αποκόπηκε η διασύνδεση της Σύρου με τις Ανατολικές Κυκλάδες και σε κάποιες περιπτώσεις παντελώς όπως π.χ. με την Θήρα.

Κτηματολόγιο: Ανοιχτά και αύριο τα γραφεία, δείτε που στις Κυκλάδες

Ανοιχτά και αύριο Σάββατο τα κατά τόπους γραφεία για τη κατάθεση των εγγράφων στο Κτηματολόγιο

Σύρος: Λόγω πένθους αναβολή πολιτιστικών εκδηλώσεων

Αναβάλλεται η σημερινή γιορτή της φωταγώγησης του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην πλατεία Μιαούλη

Νάξος – ΣΑΕΚ: Πρώτη συνάντηση σήμερα (29/11) πρωτοετών καταρτιζόμενων

Ανακοίνωση εξέδωσε η Γραμματεία της Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτησης για τους νέους καταρτιζόμενους

Νότιο Αιγαίο: Οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες “βάζουν στο παιχνίδι” Λέρο και Κάρπαθο

Ξένες αεροπορικές εισβάλλουν στην… άγονη γραμμή του Αιγαίου

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Νάξος: Επίσκεψη – αστραπή Αργυρού και γυρίσματα videoclip

Τι κάνει ο Κωνσταντίνος Αργυρός στη Νάξο;

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Νάξος – Δρυμαλία: Ηλικιωμένος δέχτηκε επίθεση από σκύλο

Νάξος: Σκύλος επιτέθηκε σε ηλικιωμένο - Τι συνέβη;

Ενδοκυκλαδικά – Αρτεμις: Σύνδεση Σαντορίνη – Σύρος κάθε Τετάρτη, εκτός η Νάξος από το δρομολόγιο

Νέες αλλαγές στα δρομολόγια του "Αρτεμις" έως τέλος του Δεκεμβρίου - Η Σαντορίνη έχει σύνδεση με τη Σύρο κάθε Τετάρτη αντί για Τρίτη - χάνει τη σύνδεση η Νάξος για 2ο δρομολόγιο με τη Σύρο (πίνακας)

Γ. Φωστιέρης: Αμοργός και Μικρές Κυκλάδες τίμησαν τον “καπετάνιο της καρδιάς μας” (photos – video)

Σε μία έντονα φορτισμένη εκδήλωση Αμοργός και Μικρές Κυκλάδες τίμησαν τον cpt Γιάννη Φωστιέρη .. Ποιοι έδωσαν το παρών (video)

Στ. Γκίκας: “Ερχεται σύντομα πληρωμή μέρους οφειλόμενων του Μεταφορικού Ισοδύναμου”

Στέφανος Γκίκας: «Είναι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη που έβαλε στο επίκεντρο της πολιτικής τη νησιωτικότητα»

Η Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. Πιτταρά το καλύτερο Ελληνικό τυρί στα World Cheese Awards 2024! (video)

Η διάκριση αυτή έρχεται σε συνέχεια της προηγούμενης από το περιοδικό "Γαστρονόμος" για το τυροκομείο Πιτταράς

“Εφυγε” ο Θανάσης Παπαδόπουλος, έμεινε γνωστός ως ο “τεντιμπόι” του ελληνικού κινηματογράφου (video)

Θλίψη «σκόρπισε» στον καλλιτεχνικό κόσμο η είδηση του θανάτου του ηθοποιού, Θανάση (Θάνου) Παπαδόπουλου (video)

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;