Η κυκλοφορία του ανέκδοτου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη «Ο ανήφορος», εξελίσσεται σε εκδοτικό success story με 26.000 αντίτυπα
Ηταν ένα από τα εκδοτικά στοιχήματα της χρονιάς. Η κυκλοφορία του ανέκδοτου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη «Ο ανήφορος», προμετωπίδα της εξαγοράς των δικαιωμάτων του συνόλου του έργου του μεγάλου Ελληνα συγγραφέα του 20ού αιώνα από τις εκδόσεις «Δίοπτρα», εξελίσσεται σε εκδοτικό success story, καθώς με τη συμπλήρωση ενός μήνα από την έξοδό του στα βιβλιοπωλεία καταγράφονται πωλήσεις μεγαλύτερες των 26.000 αντιτύπων.
«Το να αντικρίζεις τις λίστες των ευπώλητων στις κυριακάτικες εφημερίδες και να βλέπεις καρφωμένο στην πρώτη θέση τον Νίκο Καζαντζάκη 65 χρόνια μετά τον θάνατό του μας γεμίζει όλους με συγκίνηση αλλά και ικανοποίηση ότι ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες», δηλώνει στην «Καθημερινή» ο εκδότης της «Διόπτρας», Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος. Και προσθέτει: «Νομίζω ότι κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε για να αποδώσουμε τιμή στο έργο του φέρνοντάς το σε όρους του 21ου αιώνα και άρα προσβάσιμο στους αναγνώστες του σήμερα. Ημουν απόλυτα σίγουρος ότι θα τα καταφέρναμε να ξεκινήσουμε πολύ δυνατά και τώρα περνάμε στην επόμενη φάση: στην καθολική επικοινωνία όλου του έργου του με τις νέες εκδόσεις που ήδη κυκλοφορούν».
Οσο για την αντανάκλαση της εμπορικής απήχησης στη φυσιογνωμία της «Διόπτρας», ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος σημειώνει: «Μετακινηθήκαμε ως εκδοτικός οίκος. Τo νιώθουμε όλοι ότι η μεγαλοσύνη του έργου του αλλά και της προσωπικότητάς του επηρέασε την καθημερινότητά μας και το πώς αντιμετωπίζουμε το εκδοτικό τοπίο αλλά και πώς μας αντιμετωπίζουν. Ο Νίκος Καζαντζάκης και το έργο του νιώθω ότι γύρισαν σελίδα και νιώθω μεγάλη τιμή που η “Διόπτρα” είναι μέρος της ιστορικής αυτής αλλαγής».
Επανακυκλοφορίες
Αλλά ο «Ανήφορος» ήταν μόνο η αρχή. Τον Νοέμβριο κυκλοφόρησαν ο «Καπετάν Μιχάλης», ο «Φτωχούλης του Θεού», οι «Αδερφοφάδες» και ο «Βραχόκηπος». Επονται τον Φεβρουάριο του 2023 η «Ασκητική», «Ο βίος και η πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται», «Ο τελευταίος πειρασμός» και η «Αναφορά στον Γκρέκο», ολοκληρώνοντας τον πρώτο κύκλο των νέων εκδόσεων. Και ακολουθούν τον Απρίλιο οι επανεκδόσεις των παιδικών του έργων. Ομως βασική συνιστώσα της προσέγγισης των ανθρώπων της «Διόπτρας» θα είναι η έκδοση graphic novels με θέμα τα μεγαλύτερα έργα του παγκόσμιου Ελληνα: τον «Βίο και την πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» θα τον επανασυστήσει ο Soloup και τον «Καπετάν Μιχάλη» ο Pan-pan με τη συμβολή του Γιώργου Γούση στην επιμέλεια. Αμφότερα θα κυκλοφορήσουν μέσα στο 2023.
«Το 2024 θα παρουσιάσουμε τη νέα αισθητική των ταξιδιωτικών του έργων, που αποτελούν βασική συνιστώσα της σκέψης και της γραφής του», συμπληρώνει η υπεύθυνη επικοινωνίας της «Διόπτρας», Αλεξάνδρα Αυγερινού. «Γνωρίζοντας ότι ο κόσμος του Καζαντζάκη δεν αγαπάει τις σταθερές, γι’ αυτό και επανεφευρίσκεται διαρκώς, είμαστε και εμείς διαρκώς σε κίνηση για να ανταποκριθούμε στη διάδοση του συνόλου του έργου αυτού του τεράστιου πνεύματος».
Ο Ανήφορος: Ένας λογοτεχνικός στοχασμός πάνω στη ζωή
Καλοκαίρι του 1946. Ολόκληρη Ευρώπη προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της μετά την καταστροφή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Έντονα επηρεασμένος, ο Νίκος Καζαντζάκης μπαρκάρει για την Αγγλία. Η ναζιστική θηριωδία, η κόλαση της Χιροσίμα, και ο κατακερματισμός της ανθρωπότητας σε δύο στρατόπεδα, αφήνουν βαθιές ουλές στον ψυχισμό του Καζαντζάκη. Στην αγγλική επαρχία θα παραμείνει μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου όπου θα γράψει τον «Ανήφορο». Ένα μελαγχολικό αλλά συναρπαστικό πεζογράφημα που έμελλε να μείνει στο συρτάρι για πάνω από επτά δεκαετίες. «Ο Ανήφορος» εκτυλίσσεται στο Ηράκλειο, το Λονδίνο και τη Βόρεια Αγγλία μετά το τέλος του Β’ Π.Π.
Οι βασικοί ήρωες είναι ο Κοσμάς και η Νοεμή. Ο Κοσμάς είναι ένας ανήσυχος συγγραφέας που ονειρεύεται έναν διαφορετικό κόσμο, χωρίς πολέμους, θάνατο και καταστροφή. Η σύζυγος του Νοεμή, είναι μια Πολωνοεβραία η οποία έχει χάσει την οικογένειά της στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Οι δύο ήρωες θα προσπαθήσουν να γιατρέψουν τις πληγές τους αναζητώντας σανίδα σωτηρίας στην αγάπη, την τέχνη και τα ιδανικά τους. Μαζί με αυτούς και ο ίδιος ο Καζαντζάκης. Ο αυτοβιογραφικός τόνος είναι έντονος, καθώς μέσα από τα μάτια των ηρώων βλέπουμε πολλές φορές τις απόψεις, τα πιστεύω και την χαρακτηριστική του κοσμοθεωρία.
Βαθιά υπαρξιακός και πέρα για πέρα ανθρώπινος, «Ο Ανήφορος» είναι μπολιασμένος με το χαρακτηριστικό πνεύμα του Καζαντζάκη. Όπως και σε άλλα μυθιστορήματα της μακράς βιβλιογραφίας του, έτσι και εδώ ο μεγάλος στοχαστής καταπιάνεται με τον αγώνα του ανθρώπου να σταθεί όρθιος. Όρθιος απέναντι στη ζωή. Όρθιος απέναντι στον εαυτό του. Τραβώντας γενναία και με πείσμα το δικό του «ανήφορο». Καθότι γνήσιος μαθητής του Nietzsche, απέναντι στο αδιέξοδο της ύπαρξης, ο Καζαντζάκης αναζητά καταφύγιο στη δύναμη της υπέρβασης. «Δεν με νοιάζει ο θάνατος, δεν με νοιάζει η φθορά. Αυτή εξευτελίζει τον άνθρωπο. Αυτήν πρέπει να νικήσω», λέει χαρακτηριστικά ο Καζαντζάκης σαν άλλος Ζαρατούστρας. Μέσα από τον ημιαυτοβιογραφικό «Ανήφορο», ο Καζαντζάκης αναμετριέται υπαρξιακά με τον ίδιο του τον εαυτό, και ταυτόχρονα απαντάει στους επικριτές του «Ζορμπά» οι οποίοι τον κατηγόρησαν πως το μυθιστόρημα δεν εκφράζει την βαριά τραυματισμένη Ελλάδα της Κατοχής.