Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, αξιωματούχοι της γαλλικής κυβέρνησης κήρυξαν το πρωτότυπο χειρόγραφο του έργου «120 ημέρες στα Σόδομα» του Μαρκήσιου Ντε Σαντ, ως εθνικό θησαυρό και απαγόρευσαν την έξοδό του από τη χώρα λίγο πριν αυτό δημοπρατηθεί από τον γαλλικό οίκο δημοπρασιών Aguttes – Η απίστευτη ιστορία ενός βιβλίου που βρέθηκε από την απαξίωση στην αναγνώριση
Αλήθεια πόσοι γνωρίζουμε τον Donatien Alphonse François? Ενδεχομένως κανείς… Η ελάχιστοι… Τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ; Εεεεε δεν είναι και λίγοι ε; Και ένας από τους κορυφαίους λογοτέχνες αυτές τις ημέρες έχει την τιμητική του…. Κι αυτό γιατί η Γαλλική Κυβέρνηση πήρε μία απόφαση που σίγουρα θα συζητηθεί… Λίγο πριν βγει σε δημοπρασία ένα από τα κορυφαία έργα του, το αμφιλεγόμενο «120 ημέρες στα Σόδομα» χαρακτηρίστηκε εν μία νυχτί ως εθνικός θησαυρός και απαγορεύτηκε η έξοδός του από την χώρα…. Και μιλάμε πάντα για το αυθεντικό κείμενο, το οποίο είχε γραφτεί όσο ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ ήταν φυλακισμένος στη Βαστίλη το 1789 και διασώθηκε μέσα σε ένα σωλήνα (κατά άλλους γράφτηκε στους τοίχους του κελιού του) και μόλις τον 20ο αιώνα κυκλοφόρησε σε χειρόγραφο…
Ας πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή…. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, αξιωματούχοι της γαλλικής κυβέρνησης κήρυξαν το πρωτότυπο χειρόγραφο ως εθνικό θησαυρό και απαγόρευσαν την έξοδό του από τη χώρα, και λίγο πριν αυτό δημοπρατηθεί από τον γαλλικό οίκο δημοπρασιών Aguttes. Το χειρόγραφο θεωρείται μέρος της εθνικής μνήμης, κομμάτι των ιστορικών εγγράφων της χώρας, αλλά υπήρξε και μέρος της τεράστιας συλλογής της Aristophil, μιας εταιρίας η οποία είχε συγκεντρώσει μια επίσης μεγάλη συλλογή γαλλικών λογοτεχνικών και ιστορικών χειρογράφων. Είχε ιδρυθεί το 1990, είχε ως σκοπό να συγκεντρώσει χρήματα από επενδυτές και λάτρεις της Τέχνης προσφέροντας ως αντάλλαγμα μερίδιο από έγγραφα, σχέδια και αντικείμενα τέχνης που είχε αποκτήσει από ολόκληρο τον κόσμο.
Πριν από περίπου δύο χρόνια οι αστυνομικές αρχές είχαν συλλάβει τον ιδιοκτήτη της εταιρείας Gérard Lhéritier, για λαθρεμπόριο τέτοιου είδους κειμηλίων, ανάμεσα στα οποία υπήρχε και το χειρόγραφο του συγκεκριμένου αριστουργήματος του Ντε Σαντ.
Δημοπρασία
Και τώρα έφτασε η ώρα της εκποίησης… Διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει έξι χρόνια και να κατανεμηθεί σε περισσότερες από 200 δημοπρασίες, εν μέρει προκειμένου να αποφευχθεί ο κορεσμός της αγοράς και η μείωση των τιμών. Το όλο εγχείρημα ανέλαβε ο οίκος δημοπρασιών Aguttes, με την πρώτη να γίνεται στον οίκο Drouot του Παρισιού στις 20 Δεκεμβρίου, αλλά οι εξελίξεις τρέχουν… Μεταξύ των πιο σημαντικών κομματιών της συλλογής είναι το χειρόγραφο του Σαντ, το οποίο γράφτηκε σε 33 κομμάτια από ρολό παπύρου ενόσω ήταν φυλακισμένος το 1785. «Είναι ένα βιβλίο το οποίο γράφτηκε σε ένα ρολό μήκους 12 μέτρων το οποίο αν τυλιχθεί σωστά μπορεί να κρυφτεί στο χέρι σας», είπε ο Κλοντ Αγκούτ, ο επικεφαλής της δημοπρασίας. «Ο Σαντ το έκρυβε κάθε νύχτα πίσω από μία πέτρα στη Βαστίλη».
Όταν τον έβγαλαν με το ζόρι από τη φυλακή το 1798, ο πάπυρος, ένα πορνογραφικό μυθιστόρημα που αφηγείται την ιστορία τεσσάρων ευγενών που αποφασίζουν να δοκιμάσουν κάθε σεξουαλική διαστροφή, έμεινε πίσω και ανακαλύφθηκε μόνο αργότερα. Αναμένονταν να πουληθεί από τέσσερα έως έξι εκατομμύρια ευρώ. Τη στιγμή μάλιστα που για την αγορά του είχαν δαπανηθεί περίπου επτά εκατομμύρια (!!!)
Μεταξύ των πιο αξιοσημείωτων κομματιών του 20ού αιώνα είναι τέσσερα χειρόγραφα του Αντρέ Μπρετόν, ιδρυτή του υπερρεαλισμού, που πωλούνται για πρώτη φορά μαζί. Περιλαμβάνουν τον περίφημο ορισμό που έδωσε στο κίνημα από το Μανιφέστο των Υπερρεαλιστών και η τιμή εκκίνησης θα ήταν τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ… Κείμενο που επίσης χαρακτηρίστηκε ως «Εθνικός Θησαυρός της Γαλλίας» με το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού να δεσμεύεται ότι θα αγοράσει τα συγκεκριμένα κείμενα σε …τιμές αγοράς.
Επίσης, περιλαμβάνεται 40σέλιδη καταγραφή από πρώτο χέρι της βύθισης του Τιτανικού από την επιζήσασα Χέλεν Τσέρτσιλ Κάντι, η μαρτυρία της οποίας αποτέλεσε έμπνευση για την ταινία «Τιτανικός». Αυθεντικά χειρόγραφα του Αλέξανδρου Δουμά και του Ονορέ ντε Μπαλζάκ, αισθηματική αλληλογραφία του ναυάρχου Νέλσονα και του Ναπολέοντα Α’ και μουσική για όπερα του Ρίχαρντ Στράους — μεταξύ πολλών άλλων.
Το ακάθαρτο βιβλίο…
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ περιέγραφε το έργο του ως την «πιο ακάθαρτη ιστορία που ειπώθηκε ποτέ από την αρχή του κόσμου». Ο πρώτος εκδότης του βιβλίου, ο Γερμανός ψυχίατρος Iβάν Μπλοκ που εξέδωσε το «120 Ημέρες των Σοδόμων» το 1904 με ψευδώνυμο για να αποφύγει το σκάνδαλο, χαρακτήρισε το λογοτεχνικό πόνημα ως την «πιο αναλυτική κατηγοριοποίηση των σεξουαλικών φετίχ» που είχε μεγάλη «επιστημονική σημασία για γιατρούς, δικαστές και ανθρωπολόγους». Μάλιστα το είχε συγκρίνει σε σπουδαιότητα με το Psychopathia Sexualis του ψυχιάτρου Κραφτ Έμπινγκ, «πατέρα» όρων όπως μαζοχισμός και ο σαδισμός.
Η φεμινίστρια συγγραφέας Σιμόν ντε Μποβουάρ στο δοκίμιό της με τίτλο «Μήπως πρέπει να κάψουμε τον Μακρήσιο ντε Σαντ;» διαμαρτύρεται για την «δίωξη» από τις γαλλικές Αρχές των απαγορευμένων έργων του διεστραμμένου Μαρκήσιου το 1955, λέγοντας ότι είναι πολύτιμα αφού ρίχνουν φως στις πιο σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η συγγραφέας και καθηγήτρια Καμίλ Πάλια, από τη μεριά της, θεωρεί το έργο του Σαντ «μια σατιρική απάντηση στον Ζαν Ζακ Ρουσό» και ειδικότερα στην έννοια της έμφυτης καλοσύνης του ανθρώπου που προέβαλλε ο φιλόσοφος.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα protothema.gr