Εισιτήριο θα πληρώνουν πλέον όσοι θέλουν να δουν το ιστορικό κέντρο της Βενετίας, καθώς η πόλη αναζητεί τρόπους να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του υπερτουρισμού.
Το εκτελεστικό συμβούλιο της πόλης ενέκρινε την επιβολή του εισιτηρίου την Τρίτη, λίγες εβδομάδες αφότου η UNESCO πρότεινε να προστεθεί η Βενετία στη λίστα των επαπειλούμενων μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Το σύστημα θα εφαρμοστεί πιλοτικά από την άνοιξη του 2024 και προβλέπει ότι από το εισιτήριο των 5 ευρώ θα εξαιρούνται οι κάτοικοι, όσοι μπαίνουν στο ιστορικό κέντρο για να εργαστούν, τα παιδιά κάτω των 14 ετών, καθώς και οι τουρίστες που μένουν τη νύχτα στην πόλη.
«Είναι αναγκαίο να ρυθμιστούν οι τουριστικές ροές σε συγκεκριμένες περιόδους, αλλά αυτό δεν σημαίνει να κλείσουμε την πόλη. Η Βενετία θα είναι πάντα ανοικτή σε όλους», είπε ο δήμαρχός της Λουίτζι Μπρουνάρο, σύμφωνα με τον Guardian. «Ο στόχος είναι να αποθαρρυνθεί ο ημερήσιος τουρισμός κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων περιόδων, καθώς η πόλη είναι εύθραυστη και μοναδική», πρόσθεσε.
Το σχέδιο, που έχει πέσει στο τραπέζι εδώ και καιρό, θα πρέπει τώρα να εγκριθεί και από το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο θα συνεδριάσει στις 12 Σεπτεμβρίου. Αρκετές λεπτομέρειες μένει να καθοριστούν, όπως για παράδειγμα ο αριθμός των εισιτηρίων που θα είναι διαθέσιμος ανά ημέρα.
Σύμφωνα με τον Σιμόνε Βεντουρίνι, υπεύθυνο τουρισμού στο δημοτικό συμβούλιο, το νέο σύστημα θα κάνει τη Βενετία πρωτοπόρο σε παγκόσμιο επίπεδο, σε μια περίοδο που και άλλες πόλεις αναζητούν απαντήσεις στον υπερτουρισμό. Οπως εξήγησε ο ίδιος, η πόλη δεν στοχεύει να βγάλει χρήματα, καθώς το προτεινόμενο εισιτήριο των 5 ευρώ απλά καλύπτει τα έξοδα του σχεδίου. Στόχος είναι «να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα εκείνων που ζουν, σπουδάζουν ή εργάζονται στη Βενετία και εκείνων που επισκέπτονται την πόλη».
Οι τοπικές αρχές προσπαθούν εδώ και χρόνια να μετριάσουν τις πιέσεις από τους τεράστιους αριθμούς των τουριστών που συρρέουν καθημερινά σε αξιοθέατα, όπως η πλατεία του Αγίου Μάρκου. Το σχέδιο για την επιβολή εισιτηρίου έχει πάρει πολλές αναβολές έως τώρα, εν μέσω ανησυχιών για τις επιπτώσεις που θα έχει στα τουριστικά έσοδα και την ελευθερία της κίνησης.
Ωστόσο, πριν από δύο χρόνια η Βενετία απαγόρευσε τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια –τα οποία έφερναν χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά– από το κέντρο της πόλης, μεταφέροντάς τα σε ένα βιομηχανικό λιμάνι. Στόχος της απαγόρευσης ήταν, μεταξύ άλλων, να περιοριστεί και η ζημιά την οποία προκαλούν τα μεγάλα κύματα από αυτά τα πλοία, τόσο στα θεμέλια της πόλης όσο και στο ευαίσθητο οικοσύστημα των καναλιών.
Πάντως, η Βενετία παραμένει πολύ δημοφιλής, καθώς πέρυσι, 3,2 εκατ. επισκέπτες διανυκτέρευσαν στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Η UNESCO συμπεριέλαβε τη Βενετία στη λίστα της παγκόσμιας πολιτικής κληρονομιάς το 1987, σαν ένα «εξαιρετικό αρχιτεκτονικό αριστούργημα», αλλά προειδοποίησε για την ανάγκη «πιο βιώσιμης διαχείρισης του τουρισμού».
Στις 31 Ιουλίου προειδοποίησε ότι η πόλη κινδυνεύει να υποστεί μη αναστρέψιμη ζημιά εξαιτίας μιας σειράς προκλήσεων, από την κλιματική κρίση έως τον υπερτουρισμό.
Με πληροφορίες και φωτογραφία από τη σελίδα Reuters