Η Σύρος χάρη στο ασφαλές λιμάνι της και την προώθηση που γίνεται τα τελευταία χρόνια έχει αύξηση της τάξης του 58% στην Κρουαζιέρα σε σχέση με το 2013 – Ανεβασμένη και η Μήλος (+71%), τεράστια πτώση για Πάρο (-282%) ενώ σταθερή η Νάξος και για δεύτερη σερί χρονιά στο πρόγραμμα της Seabourn (και για το 2018)
Κρουαζιέρα το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα. Ο λόγος; Όχι γιατί δεν έχει προορισμούς που να ικανοποιούν τους δύσκολους πελάτες του συγκεκριμένου είδους τουρισμού αλλά γιατί δεν έχουμε υποδομές. Κι ενώ όλοι όσοι εμπλέκονται με την κρουαζιέρα εδώ και χρόνια φωνάζουν «φτιάχτε τα λιμάνια», «δημιουργείστε τις υποδομές εκείνες όπου θα μπορέσουν τα πλοία να προσεγγίσουν με ασφάλεια» εμείς εκεί… Πρόσφατα άλλωστε διαβάσαμε την έκθεση των Πλοιάρχων που ανέφερε ότι από το 2012 έως σήμερα σχεδόν τίποτα δεν έχει αλλάξει σε θέματα υποδομών στα λιμάνια μας.. Οπότε; Περπατάμε αργά. Την στιγμή μάλιστα που η Τουρκία συνεχίζει να μας κάνει …δώρα με την έκρυθμη κατάσταση που υπάρχει στο εσωτερικό της…
Το μοναδικό νησί που δείχνει ότι κάνει βήματα προς τα εμπρός από τις Κυκλάδες είναι η Σύρος. Ο λόγος; Το μεγάλο και ασφαλές λιμάνι (σ.σ. από Τήνο και Μύκονο συχνά βλέπουμε κρουαζιερόπλοια να φεύγουν για Σύρο) αλλά και η προώθηση που υπάρχει από το Δήμο για το συγκεκριμένο τουριστικό προϊόν. Για τη Σαντορίνη κα τη Μύκονο δεν λέμε κουβέντα από τη στιγμή που κινούνται σε διαφορετικά επίπεδα και είναι απλά στο χέρι τους να μεγαλώσουν περισσότερα την …πελατεία τους. Αλλά είπαμε είναι θέμα υποδομών. Και αυτός είναι ο λόγος που επιχειρούν – κυρίως η Σαντορίνη – στην καλύτερη κατανομή αφίξεων στο λιμάνι τους ώστε να αποφεύγεται η …. Ταλαιπωρία και το μποτιλιάρισμα. Είναι γνωστό σε όλους άλλωστε το σκηνικό με 5 έως 7 ταυτόχρονες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στη Σαντορίνη με αποτέλεσμα από 8 έως 10 χιλιάδες επισκέπτες να περιμένουν με τις ώρες. Και στο τέλος να φεύγουν όλοι εκνευρισμένοι…
Σύρος – Πάρος
Φέτος, όπως κάθε χρόνο στην αρχή του έτους, η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), συνέλεξε και παρουσιάζει τα στατιστικά στοιχεία κρουαζιέρας για το έτος 2016, που μόλις έκλεισε. Και οι εντυπώσεις εντυπωσιακές. Ξεκινώντας ανάποδα και δη από το …σπίτι μας (τις Κυκλάδες) να πούμε ότι η Σύρος είναι η μεγάλη κερδισμένη καθείς είχε αύξηση της τάξης του 41% από πέρυσι (τα 53 κρουαζιερόπλοια έγιναν 90) και μάλιστα έξι εταιρίες ήταν αυτές που επέλεξαν να έχουν προσέγγιση στην Ερμούπολη. Ενώ και η Μήλος είχε αύξηση της τάξης του 12% τη στιγμή που η Σαντορίνη είχε πτώση της τάξης του 11% (από 636 κρουαζιερόπλοια έπεσε στα 572). Όμως μαζί με τη Μύκονο, το Πειραιά και τη Κέρκυρα είναι τα τέσσερα λιμάνια που επισκέπτεται κάθε πλοίο που έρχεται στην Ελλάδα. Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι η Πάρος έχει μείωση της τάξης του 282% σε σχέση με το 2013 (από τα 88 πλοία έπεσε στα 23 φέτος) ενώ η Άνδρος απλά υπάρχει στο χάρτη…
Νάξος
Και η Νάξος; Προσπαθεί να σταθεροποιηθεί σε μία κατάσταση πιστεύοντας ότι κάποια στιγμή θα γίνουν οι απαραίτητες υποδομές. Αν και το πρόβλημα είναι η νοοτροπία και όχι οι υποδομές… Σε σχέση με πέρυσι είχε τέσσερα περισσότερα κρουαζιερόπλοια (27 έναντι 23) ενώ τόσο το 2017 όσο και το 2018 αναμένεται να κινηθούν καλύτερα. Ο λόγος; Για πρώτη φορά μία εταιρία που διοργανώνει κρουαζιέρες, η Seabourn έχει εντάξει στο πρόγραμμά της τη Νάξο και μάλιστα από το 2015 (!!!) Δηλαδή το τέλος του 2015 είχε ανακοινώσει το πρόγραμμά της για το 2017 και είχε τη Νάξο ως έναν από τους 15 καλοκαιρινούς προορισμούς της και μάλιστα με έξι επισκέψεις. Ξεκινώντας από τις αρχές Μαΐου και τελειώνοντας στα τέλη Σεπτεμβρίου. Ποτέ άλλοτε η Νάξος δεν είχε κάτι αντίστοιχο. Οι ημερομηνίες που έχουν δοθεί για παραμονή (μίνιμουμ 12 ώρες) είναι: 7/5, 4/6, 2/7, 30/7, 27/8 και 24/9. Μάλιστα, επτά φορές έχει η Σαντορίνη και έξι η Μύκονος που αποτελούν και τα μοναδικά νησιά των Κυκλάδων που μπήκαν στο πρόγραμμα… Εδώ να σημειώσουμε ότι αναμένεται να οριστικοποιηθεί το πρόγραμμα τις επόμενες ημέρες και θα είναι ελαφρώς μειωμένο λόγω της συνολικής τάσης που υπάρχει από τις εταιρίες ελέω Τουρκίας.
Και φέτος; Πριν από τρεις ημέρες δόθηκε και πάλι στη δημοσιότητα το πρόγραμμα της εταιρίας για το 2018. Και η Νάξος παραμένει εντός μαζί με ακόμη 21 προορισμούς. Μιλάμε για το Seabourn Odyssey (450 επιβάτες) που θα επισκεφθεί τη Νάξο πέντε φορές (19/6, 15/7, 14/8, 9/9 & 9/10) όσες και τη Μύκονο (18/6, 19/7, 13/8, 13/9 & 8/10), τη Σαντορίνη (27/6, 26/7, 22/8, 20/9 & 17/10), όσον αφορά τις Κυκλάδες….
Γενικά…
Και από τις ειδικά (Κυκλάδες) πάμε στα γενικά. Η κίνηση της κρουαζιέρας παρέμεινε σταθερή για το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015) και σημειώθηκε μία μικρή αύξηση της τάξεως περίπου 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας το 2016 σε σχέση με το 2015 ( 5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015).
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας, σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων, της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία εντάσσοντάς το σταθερά στον πίνακα του homeporting.
Αντιθέτως μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλονιάς – Ιθάκης, του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω. Γενικότερα τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα.
Μείωση αφίξεων σε Μυτιλήνη και Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ-Πυθαγόρειο). Στα υπόλοιπα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας, οι αυξομειώσεις είναι μικρές και χωρίς ουσιαστική επίπτωση.
Δείτε τον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ) ο οποίος παρουσιάζει τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών κρουαζιέρας, σε επίπεδο χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλαν τα στελέχη των μελών (Οργανισμοί Λιμένων) και μελών – παρατηρητών (Λιμενικά Ταμεία) της ΕΛΙΜΕ καθώς και των τοπικών Λιμεναρχείων (όπου η ΕΛΙΜΕ δεν διαθέτει μέλη ή μέλη – παρατηρητές).