Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι διεργασίες για τη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου για την κρουαζιέρα και αναμένεται ότι σύντομα θα γίνουν από την κυβέρνηση οι σχετικές ανακοινώσεις. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται η διαπίστωση ότι σε συγκεκριμένους προορισμούς, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Σαντορίνη, η επιβάρυνση και η πίεση που ασκείται από τους επισκέπτες κρουαζιέρας είναι εξαιρετικά δυσβάσταχτη για τους κατοίκους, ενώ επηρεάζεται δυσμενώς η εμπειρία των υπολοίπων επισκεπτών του νησιού.
Η αύξηση του τέλους αποβίβασης για τους επισκέπτες κρουαζιέρας στη Σαντορίνη και πιθανόν και στη Μύκονο, που σήμερα είναι στα δύο ευρώ ανά άτομο και θα αυξηθεί τουλάχιστον στα 10 ευρώ, όπως είχε αποκαλύψει η «Κ» (07.08), είναι ένα μόνο μέτρο που προωθείται, με κυβερνητικές πηγές να κάνουν λόγο για μια ολιστική παρέμβαση και όχι για πρόσκαιρη και αποσπασματική αντιμετώπιση.
Με μια συνολική δέσμη προτάσεων συμμετέχει στη συζήτηση το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εκπροσωπήθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Πολίτη στη διυπουργική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του μήνα για το θέμα. Ειδικότερα, οι βασικοί άξονες των προτάσεων του ΤΑΙΠΕΔ είναι:
i) Η απελευθέρωση των λιμενικών τελών για την κρουαζιέρα. Να δοθεί η δυνατότητα στα κατά τόπους λιμενικά ταμεία να καθορίζουν την τιμή για τα κρουαζιερόπλοια, αλλά και για τα ημερόπλοια, που προκαλούν πρόσθετη επιβάρυνση σε ορισμένες περιπτώσεις εξίσου μεγάλη με τα κρουαζιερόπλοια. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ενώ η Ελλάδα διαθέτει μερικούς από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς κρουαζιέρας, είναι η πιο φθηνή στα λιμενικά τέλη. Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι σε προορισμούς όπως η Βενετία, η Βαλένθια, ακόμη και το Κουσάντασι, τα λιμενικά τέλη είναι πολλαπλάσια των τελών που καταβάλλονται στη χώρα μας στους κορυφαίους προορισμούς, όπως η Σαντορίνη. Επισημαίνεται, επίσης, ότι για τα λιμάνια που παραμένουν στον έλεγχο του Δημοσίου θα πρέπει να αναζητηθεί φόρμουλα απλοποίησης των περίπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών που προβλέπονται για την αναπροσαρμογή των λιμενικών τελών, που μπορούν να καθυστερήσουν τη σχετική διαδικασία ακόμη και αρκετούς μήνες.
ii) Η αύξηση του επίναυλου, του τέλους αποβίβασης για τους επιβάτες κρουαζιεροπλοίων που αποβιβάζονται στα νησιά, με το ΤΑΙΠΕΔ να προτείνει ειδικά για τη Σαντορίνη εισιτήριο ακόμη και πάνω από 10 ευρώ. Γίνεται λόγος για καθιέρωση ενός τέλους στα πρότυπα άλλων τελών που έχουν επιβληθεί, όπως για παράδειγμα το τέλος Ανθεκτικότητας με ανταποδοτικό χαρακτήρα. Η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ είναι τα χρήματα αυτά να διατίθενται σε τοπικό επίπεδο, δηλαδή τα έσοδα των επισκεπτών της Σαντορίνης να διατίθενται για έργα στο νησί, με έμφαση σε παρεμβάσεις που θα στοχεύουν στη μείωση των επιπτώσεων της κρουαζιέρας.
iii) Η ανάπτυξη νέων προορισμών, σε συνδυασμό με τους υφιστάμενους. Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά συνεννόηση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε συνδυαστικά με τους δημοφιλείς προορισμούς να ενσωματώσουν στα δρομολόγιά τους και λιμάνια ή νησιά με μικρότερη τουριστική κίνηση, όπως για παράδειγμα η Καβάλα ή ο Βόλος κ.λπ.
iv) Τέλος, το ΤΑΙΠΕΔ προτείνει να εξεταστεί το ενδεχόμενο η διαχείριση των τερματικών σταθμών όσον αφορά τα κρουαζιερόπλοια και τα ημερόπλοια να ανατεθεί σε εξειδικευμένους παρόχους με γνώση του αντικειμένου, ώστε να γίνεται καλύτερη διαχείριση και κατανομή των δρομολογίων και των επισκέψεων των πλοίων αυτών στους δημοφιλείς προορισμούς και να αποφεύγεται η υπερσυγκέντρωση πολλών πλοίων σε συγκεκριμένες ημέρες ή ώρες που προκαλεί μεγάλα προβλήματα.