Η Aegean Airline μιλάει για αύξηση της κίνησης κατά 17% το πρώτο 9μηνο του 2015 ενώ στη Νάξο η αύξηση ήταν στο 38% (αλλά το δεκάμηνο)
Ξεκινάμε από το …γενικό (Περιφερειακά αεροδρόμια) για να περάσουμε στο ειδικό (αεροδρόμιο Νάξου) κάνοντας μία μικρή βόλτα στο ..κόσμο. Για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (ανάμεσά τους και αυτά Μυκόνου – Σαντορίνης όσον αφορά τις Κυκλάδες και Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης και Σκιάθου για το Αιγαίο), ο κύβος ερρίφθη και το τελευταίο τρίμηνο του 2016 αναμένεται να αναλάβει τη λειτουργία η γερμανοελληνική κοινοπραξία Fraport – Slentel, με τη σύμβαση παραχώρησης να υπογράφεται μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Με βάση τα όσα έχουν συμφωνηθεί θα καταβάλει τίμημα που ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ, ενώ στη σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια προβλέπεται ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης. Οι επενδύσεις, που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα των αμέσως επομένων ετών, ανέρχονται σε ποσό περίπου 330 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος. Στα περιφερειακά αεροδρόμια που θα αναλάβει η κοινοπραξία θα γίνουν, μεταξύ άλλων, έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης, καθώς και νέα έργα και έργα επέκτασης.
Κέρδη Aegean
Και από τα Περιφερειακά αεροδρόμια περνάμε στην Aegean Airlines που ανακοίνωσε καθαρά κέρδη €81,9 εκ., αύξηση κύκλου εργασιών 8% και αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 17% (εντός …συνόρων η αύξηση είναι στο 10%) με πάνω από 9 εκατ. επιβάτες στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2015, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Στο τρίτο και σημαντικότερο τρίμηνο του έτους από πλευράς εποχικότητας της ζήτησης, παρά τις σημαντικές προκλήσεις από την πολιτική και οικονομική συγκυρία, η Εταιρεία κατάφερε να αυξήσει την επιβατική κίνηση εξωτερικού κατά 29%, τα συνολικά έσοδα κατά 12% και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους κατά 7% στα €67,2 εκ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, τα οποία δεν παρουσίασαν αύξηση το 2015 σε συνολικές αεροπορικές αφίξεις εξωτερικού, η AEGEAN κατέγραψε αυξητικές τάσεις, εστιαζόμενη ιδιαίτερα στις 2 βάσεις της στο Ηράκλειο και στη Ρόδο όπου η αύξηση της κίνησης εξωτερικού ανήλθε σε 30%. Ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος, ανέφερε σχετικά: «Το 2015 συνεχίσαμε με συνέπεια την αναπτυξιακή μας πολιτική, έχοντας πλέον προσθέσει πάνω από 40 προορισμούς εξωτερικού μετά την εξαγορά της Olympic Air. Βελτιώσαμε σημαντικά τη συνδεσιμότητα με τα νησιά, στηρίζοντας την κίνηση εσωτερικού με χαμηλότερες τιμές, αλλά και διπλασιάζοντας σε 3 χρόνια τους διερχομένους επιβάτες εξωτερικού μέσω του κόμβου των Αθηνών. Το τρίτο και σημαντικότερο τρίμηνο του έτους, το οποίο ξεκίνησε με αρκετές προκλήσεις, καθώς στις αρχές Ιουλίου αντιμετωπίσαμε σημαντική απώλεια στις κρατήσεις λόγω των capital controls, μείναμε πιστοί στο επενδυτικό μας πλάνο και καταφέραμε να παραλάβουμε 3 ολοκαίνουργα αεροπλάνα με κλειστές τράπεζες στην Ελλάδα. O ρυθμός των κρατήσεων επανήλθε και καταφέραμε τελικά να εισπράξουμε τις θετικές αποδόσεις των επενδύσεων που υλοποιήσαμε σε στόλο, προορισμούς και υπηρεσίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο στην Αθήνα, όσο και στην Ρόδο, το Ηράκλειο και τις υπόλοιπες βάσεις της περιφέρειας όπου προσθέσαμε χωρητικότητα, ο ρυθμός ανάπτυξης εξωτερικού ήταν πολλαπλάσιος από το σύνολο της αγοράς.»
Νάξος
Και περνάμε στα ..δικά μας. Στις Κυκλάδες η αγωνία έχει να κάνει με την επέκταση ή όχι (και πότε) των διαδρόμων σε Μήλο, Σύρο, Νάξο και τι μέλλει γενέσθαι με το νέο αεροδρόμιο της Πάρου που κινδυνεύει να γίνει παλιό. Οι Δημοτικές αρχές έχουν επαφές με τους αρμόδιους φορείς, συναντήσεις επί συναντήσεων τουλάχιστον από τους αιρετούς Πάρου και Σύρου ενώ ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων πρόσφατα έβγαλε ανακοίνωση για το θέμα της επέκτασης του διαδρόμου στο αεροδρόμιο του νησιού – με αφορμή όπως αναφέρει …κακόβουλα δημοσιεύματα – σημειώνοντας ανάμεσα στα άλλα ότι «….. αποτέλεσμα αυτών ήταν η συγκατάθεση της Υ.Π.Α. για την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και η υπαγωγή του έργου στα έργα της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, με προϋπολογισμό ύψους 5 εκ. ευρώ. Για τον πλήρη φάκελο του έργου απαιτούνταν Τοπογραφική, Γεωτεχνική και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Κατόπιν συνεννόησης με την Υ.Π.Α., ο Δήμος ανέθεσε και εκπόνησε την τοπογραφική μελέτη και εν συνεχεία η Υ.Π.Α. συνέταξε τη γεωτεχνική μελέτη και την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία εντός των ημερών ολοκληρώνεται και κατατίθεται προς έγκριση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Όπως γίνεται αντιληπτό, η υπόθεση επέκτασης του διαδρόμου προσγείωσης, η οποία ανοίγει το δρόμο για την άφιξη αεροπλάνων 78 θέσεων, αποτελεί πρωτοβουλία της παρούσας Δημοτικής Αρχής, η οποία παρακολουθεί στενά την εξέλιξη τους θέματος και την πορεία των διαδικασιών έγκρισης των απαιτούμενων μελετών».
Αύξηση
Αφήνοντας όμως την πολιτική στην άκρη να σημειώσουμε ότι με βάση τους αριθμούς (σ.σ. ευχαριστούμε την διαχειριστική αρχή του αεροδρομίου Νάξου) τον Οκτώβριο, τον τελευταίο ουσιαστικά μήνα της καλοκαιρινής περιόδου είχαμε αύξηση κατά 8,06% των επιβατών που ταξίδεψαν προς τη Νάξο ήτοι 1005 επιβάτες στις 96 πτήσεις του μήνα. Την ίδια ώρα από Νάξο έφυγαν 1644 προς την Αθήνα ενώ είχαμε και τέσσερις πτήσεις charter (InterSky) που μετέφεραν συνολικά 83 επιβάτες… Το δεκάμηνο έκλεισε με συνολική αύξηση της τάξης του 38,31% που μεταφράζεται σε 5.200 περίπου επιβάτες (πάντα μιλάμε για αυτούς που έρχονται και όχι συνολικά) σε σχέση με την περσινή χρονιά. Όχι κι άσχημα ε; Όμως, το ζητούμενο είναι η επέκταση του διαδρόμου για να λυθούν τα προβλήματα και η αναβάθμιση του ακινήτου για την παροχή των καλύτερων δυνατών υπηρεσιών… Όσο για περισσότερες πτήσεις; Πέρυσι τέτοια εποχή μιλούσαμε για τουλάχιστον τρεις πτήσεις την ημέρα για το καλοκαίρι του 2015. Το είχαμε πετύχει. Το ζητούμενο είναι τι θα γίνει του χρόνου αν και για την ώρα δεν έχουν ακόμη ανοίξει τα χαρτιά τους οι άνθρωποι της Aegean Airlines για τις … άγονες γραμμές. Ίσως γιατί περιμένουν τι μέλλει γενέσθαι με τη Πάρο που κρατάει και το κλειδί των εξελίξεων..
Η συνολική εικόνα του αεροδρομίου Νάξου
Πως κινήθηκε ο Οκτώβριος
Χρονιά Επιβάτες (αφίξεις) Ποσοστό
2012 664
2013 772 16,27%
2014 930 20,47%
2015 1005 8,06%
Συνολική κίνηση δεκάμηνου (Ιαν – Οκτωβ)
Χρονιά Επιβάτες (αφίξεις) Ποσοστό
2012 8.999
2013 9.309 3,44%
2014 13.368 43,60%
2015 18.557 38,31%
Ποσοστιαία μεταβολή ανά μήνα
Μήνας 2014 2015 Μεταβολή (%)
Ιανουάριος 415 414 -0,24 %
Φεβρουάριος 418 390 -6.70 %
Μάρτιος 472 585 23,94 %
Απρίλιος 1.0641.232 15,79 %
Μάιος 1.323 2.008 51,78%
Ιούνιος 2.024 3.243 60,23%
Ιούλιος 2.466 3.470 40,71%
Αύγουστος 2.377 3.416 43,71%
Σεπτέμβριος 1.880 2.794 48,62%
Οκτώβριος 930 1005 8,06%