Από τη Δευτέρα 21 Ιουλίου 2025 εφαρμόζεται το νέο αυξημένο τέλος επιβατών κρουαζιέρας, με στόχο τη ρύθμιση της εποχικής υπερσυγκέντρωσης επισκεπτών σε δημοφιλείς προορισμούς και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και των υποδομών.
Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα αποβίβασης, με διαφοροποίηση ανάλογα με την περίοδο του έτους. Η Μύκονος και η Σαντορίνη – ως δημοφιλέστεροι προορισμοί – έχουν τις υψηλότερες χρεώσεις.
Τα ποσά ανά περίοδο:
-
Καλοκαιρινή περίοδος (1/6 – 30/9):
▪ Μύκονος & Σαντορίνη: 20€
▪ Λοιποί λιμένες: 5€ -
Άνοιξη – Φθινόπωρο (1/4 – 31/5 & 1 – 31/10):
▪ Μύκονος & Σαντορίνη: 12€
▪ Λοιποί λιμένες: 3€ -
Χειμερινή περίοδος (1/11 – 31/3):
▪ Μύκονος & Σαντορίνη: 4€
▪ Λοιποί λιμένες: 1€
Οι ναυτικοί πράκτορες και διαχειρίστριες εταιρείες είναι υπεύθυνοι για την υποβολή στοιχείων και την καταβολή του τέλους μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής.
Αντιδράσεις από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας
Σε ανακοίνωση της η CLIA (Cruise Lines International Association), που εκπροσωπεί τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας, αναφέρει:
«Η επιβολή τέλους ανά επιβάτη είναι κατανοητή υπό την προϋπόθεση ότι τα έσοδα επιστρέφουν στις τοπικές κοινωνίες και στις λιμενικές υποδομές. Ζητούμε διαφάνεια στη διαχείριση και στενή συνεργασία για τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.»
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIA, Bud Darr, υπογράμμισε:
«Η Ελλάδα παραμένει στρατηγικός προορισμός για την παγκόσμια κρουαζιέρα. Οι νέοι κανονισμοί είναι ένα βήμα προς την ορθολογική διαχείριση, όμως η εφαρμογή τους πρέπει να γίνει με τρόπο που δεν θα βλάψει τη ροή επισκεπτών ή την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών.»
Στόχος του νέου τέλους
Το μέτρο έχει διττό στόχο:
-
Τη διαχείριση της υπερσυγκέντρωσης επισκεπτών σε περιόδους αιχμής και
-
Την απόδοση ανταποδοτικών εσόδων στις τοπικές κοινότητες για υποδομές και υπηρεσίες που επιβαρύνονται.
Η επιτυχία του ωστόσο εξαρτάται από τη διαφάνεια στη διάθεση των εσόδων και την ισορροπημένη εφαρμογή, ώστε να προστατευτεί τόσο η βιωσιμότητα όσο και η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.