Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΣε απόγνωση οι Ευρωπαϊκές αεροπορικές. Πως η αύξηση των επιβατών δημιουργεί προβλήματα

Σε απόγνωση οι Ευρωπαϊκές αεροπορικές. Πως η αύξηση των επιβατών δημιουργεί προβλήματα

|

Την ώρα που οι επιβάτες επιστρέφουν στα αεροδρόμια με ρυθμούς που θυμίζουν τις ένδοξες ημέρες πριν την πανδημία, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα παράδοξο: περισσότερες πτήσεις, περισσότερα έσοδα από εισιτήρια, αλλά και αστρονομικές απώλειες λόγω καθυστερήσεων.

Το 2024 αναμένεται να είναι η χειρότερη χρονιά των τελευταίων 25 ετών όσον αφορά τις καθυστερήσεις πτήσεων, με το κόστος για τον κλάδο να ξεπερνά τα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ – ποσό που ισοδυναμεί με περίπου 2,4 δισεκατομμύρια λίρες.

Το Eurocontrol, ο φορέας διαχείρισης του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου, προβλέπει ότι αυτό το καλοκαίρι θα διαχειριστεί 5% περισσότερες πτήσεις σε σχέση με πέρυσι. Όμως, η αύξηση του όγκου έρχεται σε μια στιγμή κατά την οποία το σύστημα έχει φτάσει στα όριά του. Σύμφωνα με τον Steven Moore, επικεφαλής των επιχειρήσεων διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας: «Είναι σαφές πως δεν θα έχουμε καλοκαίρι χωρίς καθυστερήσεις».

Το τέλειο καταιγιστικό σενάριο

Η δραματική αύξηση των καθυστερήσεων —47% χειρότερη από το 2023— δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στον καιρό. Αν και τα ακραία καιρικά φαινόμενα παίζουν ρόλο, το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην έλλειψη προσωπικού σε καίριες θέσεις, κυρίως στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Η κατάσταση είναι τόσο οξεία που, όπως αποκαλύπτει η έκθεση της Eurocontrol, πολλά περιστατικά αποδίδονται σκόπιμα σε καιρικά αίτια ώστε να αποφευχθούν τα πρόστιμα που συνδέονται με καθυστερήσεις λόγω ανθρώπινου παράγοντα.

Πόλεις όπως η Καρλσρούη, η Βουδαπέστη, το Ζάγκρεμπ, η Μασσαλία και η Ρεμς βρίσκονται στη λίστα των χειρότερων επιδόσεων, ενώ οι κυριότερες χώρες-εστίες καθυστερήσεων είναι η Γαλλία, η Γερμανία και η Ουγγαρία.

Οι αεροπορικές σε απόγνωση

Οι αεροπορικές εταιρείες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Η EasyJet ανέφερε αύξηση 41% στις καθυστερήσεις τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο, γεγονός που προμηνύει ένα δύσκολο καλοκαίρι. Ο Chief Operating Officer της εταιρείας, David Morgan, δήλωσε πως η κατάσταση είναι «ανησυχητική» και πως κάθε χρόνο αντιμετωπίζουν προβλήματα επάνδρωσης στα κέντρα ελέγχου. «Το κόστος των καθυστερήσεων είναι εξωφρενικό – μιλάμε για εκατοντάδες εκατομμύρια», τόνισε.

Ανάλογη είναι η θέση του CEO της Ryanair, Michael O’Leary, ο οποίος επανειλημμένα έχει καυτηριάσει το κόστος και την αναποτελεσματικότητα του συστήματος. «Η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως να διορθώσει το αποτυχημένο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, για το οποίο πληρώνουμε εξωφρενικά τέλη», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο Ben Smith, διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM, αποκάλυψε ότι μόνο στη Γαλλία υπάρχει έλλειψη 20-25% σε ελεγκτές, οδηγώντας αναπόφευκτα σε καθυστερήσεις σε μεγάλο αριθμό πτήσεων.

Καθυστερήσεις που κοστίζουν… παντού

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στις πτήσεις που ξεκινούν ή καταλήγουν σε χώρες με μειωμένη ικανότητα διαχείρισης, αλλά επηρεάζει και τις υπερπτήσεις (overflights). Το σύστημα είναι τόσο κορεσμένο, ώστε ένα πρόβλημα σε μία περιοχή εξαπλώνεται σαν ντόμινο σε ολόκληρο το δίκτυο.

Ο Jesús García από την Enaire, τη σχετική ισπανική υπηρεσία, περιέγραψε το φαινόμενο ως έναν «τέλειο κυκλώνα», που συνδυάζει απρόβλεπτη αύξηση της ζήτησης, ελλιπή επάνδρωση, γεωπολιτικές εντάσεις με στρατιωτικές δραστηριότητες και αποκλεισμούς εναέριων χώρων, καθώς και όλο και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Το πρόβλημα της επάνδρωσης εντείνεται από το γεγονός ότι η εκπαίδευση ελεγκτών απαιτεί 2-3 χρόνια, ενώ ο προγραμματισμός προσλήψεων γίνεται με βάση στοιχεία κυκλοφορίας που είχαν υποτιμηθεί — και προέρχονταν από την πανδημική περίοδο.

Αντίκτυπος στους επιβάτες – και το περιβάλλον

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η περιορισμένη χωρητικότητα του εναέριου χώρου και οι συνεχείς καθυστερήσεις επηρεάζουν όχι μόνο την εμπειρία των επιβατών αλλά και την αποδοτικότητα του συνολικού συστήματος αερομεταφορών. Οι καθυστερήσεις οδηγούν σε επιπλέον καύσιμα και αεροσκάφη που πετούν σε μη βέλτιστες διαδρομές, αυξάνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.

Οι απεργίες ρίχνουν λάδι στη φωτιά

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι κινητοποιήσεις προσθέτουν ακόμη έναν αστάθμητο παράγοντα. Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα κατέβηκαν πρόσφατα σε 24ωρη απεργία, παραλύοντας εντελώς το αεροδρόμιο της Αθήνας και επηρεάζοντας έως και 12.800 Βρετανούς επιβάτες. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις σημειώνονται και στην Ιταλία, με προσωπικό καμπίνας να απεργεί για ώρες.

Ενώ η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ανακάμπτει δυναμικά, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να κεφαλαιοποιήσουν την αυξημένη επιβατική κίνηση λόγω ενός συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που υποφέρει από χρόνια υποστελέχωση, έλλειψη ευελιξίας και δομικά προβλήματα. Το αποτέλεσμα; Καθυστερήσεις, χαμένοι πόροι, δυσαρεστημένοι επιβάτες — και μια καλοκαιρινή σεζόν που ενδέχεται να μείνει στην ιστορία όχι για τις διακοπές, αλλά για την ταλαιπωρία.

Πληροφορίες από: https://www.tornosnews.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Δύσκολος Φλεβάρης» στο Αιγαίο: τι λέει η Εύη Νομικού για Κολούμπο, σεισμούς και το να είμαστε tsunami ready

Η καθηγήτρια Γεωλογικής Ωκεανογραφίας του ΕΚΠΑ ξεδιαλύνει τι συνέβη στη Σαντορίνη, γιατί το Κολούμπο παραμένει το πιο «ζωντανό» ηφαίστειο της χώρας, ποιες περιοχές χρειάζονται σχέδιο τσουνάμι.

Αθηνιός σε φόρμα, Νάξος σε… προσπέραση: ο Αύγουστος γύρισε το παιχνίδι στη Σαντορίνη

Μετά από μήνες πτώσης, ο Αύγουστος ’25 έφερε άνοδο στην κίνηση του λιμανιού της Σαντορίνης (+6% συνολικά)· Ηράκλειο Νο1 προορισμός και η Νάξος… πάνω από τη Σαντορίνη σε Ιούλιο & Αύγουστο!

Κυκλάδες: «Η παιδεία δεν είναι κόστος» — Κοινή παρέμβαση συλλόγων εκπαιδευτικών και κάλεσμα σε απεργία 1/10

Δεκάδες κενά σε δασκάλους/νηπιαγωγούς, ελλείψεις στην Παράλληλη Στήριξη, στέγαση–μετακίνηση στα νησιά: τι ζητούν οι Σύλλογοι ΠΕ Άνδρου, Νάξου–Αμοργού, Πάρου–Αντιπάρου, Σύρου–Τήνου–Μυκόνου.

Αμοργός (Ενωση Ξενοδόχων και Ενοικιαζομένων δωματίων) στο πλευρό του Πάνου Ρούτσι: «Είμαστε με τον Άνθρωπο»

Συγγενείς θυμάτων Τεμπών δηλώνουν στήριξη στον απεργό πείνας (7η μέρα) και καλούν σε συγκέντρωση στο Σύνταγμα. Η Ένωση Ξενοδόχων & Ενοικιαζόμενων Δωματίων Αμοργού συνυπογράφει: «Δεν μας στερούν την ψυχή και την αξιοπρέπεια».

Ρευματοκλοπές στα νησιά: Έκρηξη 67% – πρόστιμα-μαμούθ και βάρος στους συνεπείς

Ιαν–Αυγ 2025: 15.554 περιστατικά, ζημιά 58,5 εκατ. €. Στο «κόκκινο» τουριστικοί προορισμοί – από ξενοδοχεία μέχρι σούπερ μάρκετ. Νέα αυστηρότερα μέτρα.

Κέα: Αναβάθμιση του δρόμου Κορρησίας–Ξύλων με χρηματοδότηση από το ΕΠΑ (1,45 εκατ. €)

Έργο βελτίωσης 4,78 χλμ. με ασφαλτόστρωση 6,5 μ., έργα απορροής και διορθώσεις καμπυλών — έναρξη 1/10/2025, ολοκλήρωση 30/09/2027.

Βοιωτία: 62χρονη φέρεται να έθαψε τη μητέρα της για να παίρνει τη σύνταξη (!!!)

Η γυναίκα, στέλεχος σε ΚΕΠ, φέρεται να ομολόγησε ότι έκρυψε τον θάνατο το καλοκαίρι του 2023 και έθαψε τη μητέρα της σε χώρο δίπλα στο σπίτι· οδηγείται στον Εισαγγελέα Θηβών.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Φθινοπωρινό reset στη Νάξο: Κλινική Διατροφή με επίκεντρο το Naxos Medical

Ο Κλινικός Διατροφολόγος Εμμανουήλ Νιάος επιστρέφει για συνεδρίες δύο ημερών — ιδανική ευκαιρία να «μεταφράσουμε» τις καλοκαιρινές συνήθειες σε ισορροπημένη καθημερινότητα.

Σαντορίνη: Η 5η Μαΐου καθιερώνεται επίσημη αργία προς τιμήν της Αγίας Ειρήνης

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 160/Α/18-9-2025. Από το 2026 και κάθε χρόνο, οι υπηρεσίες του Δήμου Θήρας θα παραμένουν κλειστές την 5η Μαΐου.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Ηρακλειά: Αντίδραση επαγγελματιών για τις αυξήσεις στο νερό, τι αναφέρουν, ποια απάντηση πήραν

Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ηρακλειάς εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τις αυξήσεις στο κόστος ύδρευσης και ζήτησε δίκαιο επιμερισμό δαπανών ανά νησί.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.