Το κέντρο Προστασίας Καταναλωτών δέχτηκε το δίμηνο Ιούλιο – Αύγουστο 112 καταγγελίες / παράπονα / ερωτήσεις με θέμα τις τουριστικές υπηρεσίες
Δυστυχώς, δεν βάζουμε μυαλό. Η κρίση μπορεί να διόρθωσε κάποια ..στραβά, όχι όμως το σύνολο των προβλημάτων. Και με τη τουριστική περίοδο να φτάνει στο τέλος της (στους περισσότερους τουριστικούς προορισμούς) το ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών) με σημερινή του ανακοίνωση έδειξε τα λάθη της φετινής περιόδου καθώς ανακοίνωσε ότι για το διάστημα Ιούλιο – Αύγουστο δέχτηκε 112 καταγγελίες / ερωτήματα / παράπονα, αριθμός ιδιαίτερα αυξημένος σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τη μερίδα του λέοντος (42) «κέρδισαν» οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και καταλυμάτων. Μεταξύ άλλων, οι καταναλωτές κατήγγειλαν ότι ιδιοκτήτες καταλυμάτων απαιτούσαν προκαταβολή, έως και 100% της διαμονής, ενώ ο νόμος προβλέπει 25%, αρνούνταν ή ανέβαλαν την επιστροφή της προκαταβολής σε καταναλωτές, που είχαν ακυρώσει την κράτησή τους έγκαιρα ή λόγω ανωτέρας βίας, καταλύματα για τα οποία έγινε κράτηση μέσω ίντερνετ, δεν ανταποκρίνονταν στην εικόνα στο διαδίκτυο και ενοικιαζόμενα δωμάτια που δεν διέθεταν άδεια λειτουργίας. Ιδιοκτήτες καταλυμάτων απαιτούσαν να πληρωθούν, για όλες τις ημέρες της κράτησης, ενώ οι καταναλωτές ήθελαν να αποχωρήσουν, λόγω προβλήματος υγείας.Ενοικιαζόμενα δωμάτια δε διέθεταν τον προβλεπόμενο από τη νομοθεσία, εξοπλισμό ή δεν διέθεταν άδεια λειτουργίας.
Επόμενη κατηγορία είναι τα αεροπορικά ταξίδια (24 προβλήματα), με τους καταναλωτές να καταγγέλλουν καθυστερήσεις, προβλήματα με αποσκευές και άρνηση επιστροφής χρημάτων, για ακυρωμένο εισιτήριο. Η τρίτη κατηγορία είναι τα οργανωμένα ταξίδια (16 προβλήματα), με τους καταναλωτές να καταγγέλλουν ελλιπή ενημέρωση για τους όρους της σύμβασης, τις προϋποθέσεις ακύρωσης συμμετοχής και τα χρονικά περιθώρια της υπαναχώρησης και τη μη εφαρμογή όρων τουριστικού πακέτου και μεταφοράς. Επόμενη κατηγορία είναι η ακτοπλοΐα (10 προβλήματα), με τους καταναλωτές να εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για άρνηση χορήγησης έκπτωσης στο εισιτήριο ΑΜΕΑ, πολύωρες καθυστερήσεις απόπλου και άφιξης στο λιμάνι και μη τήρηση της αγορανομικής διάταξης για τα κυλικεία των πλοίων.
Τέσσερα προβλήματα ανέκυψαν στη σχέση των καταναλωτών με τα κάμπνιγκ (Κάμπινγκ, στη Χαλκιδική, ζητούσε να πληρώσουν οι καταναλωτές εισιτήριο για να πάνε στην παραλία, ενώ δεν υπήρχε καμία άλλη πρόσβαση, στη θάλασσα, παρά μόνο μέσα από το κάμπινγκ), ενώ 16 περιπτώσεις αφορούσαν καταγγελίες που έγιναν για μικρές μερίδες φαγητών σε εστιατόρια, απαγόρευση κατανάλωσης φαγητών σε πλαζ (εκτός των πωλούμενων από το beach bar), άρνηση παροχής αποδείξεων ή παροχή απόδειξης που δεν αντιστοιχούσε με τα είδη που είχαν αγοραστεί, μεταφορές με τραίνο και λεωφορείο και ενοικίαση αυτοκινήτου.
Όσες καταγγελίες κατατέθηκαν, στο ΚΕ.Π.ΚΑ., από μέλη της οργάνωσής, έχουν είτε επιλυθεί, είτε βρίσκονται, σε διαδικασία επίλυσης. Όσα ερωτήματα το ΚΕ.Π.ΚΑ. δέχθηκε και από τα μέλη του και από μη μέλη, απαντήθηκαν όλα. Και όπως αναφέρει στέλεχος της οργάνωσης «Πρέπει, όμως, να τονίσουμε τη μεγάλη ευθύνη των επιχειρηματιών τουρισμού και της Πολιτείας, που εποπτεύει τις τουριστικές υπηρεσίες. Αν δε σκύψουμε, με προσοχή και ευαισθησία, πάνω στον τουρισμό, τότε θα χάσουμε και αυτή τη βιομηχανία, από τη χώρα μας. Οι επιχειρηματίες πρέπει να καταλάβουν ότι για να διατηρηθεί ο τουρισμός μας, σε υψηλά επίπεδα και να αναπτυχθεί, περισσότερο, πρέπει να πάψουμε να θεωρούμε τους τουρίστες ‘κουτόφραγκους’, να σταματήσουμε να θέλουμε να δουλέψουμε δύο μήνες και να ζήσουμε 12, να σταματήσουμε να θεωρούμε τους τουρίστες, περαστικούς πελάτες και να τους αντιμετωπίσουμε, με σεβασμό και επαγγελματισμό. Στο χώρο του τουρισμού, υπάρχουν σοβαρές και σωστές επιχειρήσεις, που αποτελούν την πλειοψηφία των επιχειρήσεων αυτού του χώρου. Αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει να σταματήσουν να ανέχονται τους ‘cowboys’ του τουρισμού και να καταγγέλλουν, επιτέλους, τις κακές πρακτικές, στον τουρισμό. Η Πολιτεία, από την άλλη πλευρά, πρέπει να συνεχίσει και να εντείνει τους ελέγχους και να φροντίσει να αποβληθούν, από το χώρο, όσοι ζημιώνουν τον τουρισμό μας, άρα και τη χώρα μας. Απαιτείται η δημοσιοποίηση των ονομάτων των υπότροπων επιχειρήσεων, που βλάπτουν την τουριστική μας βιομηχανία, ώστε να τις αποφεύγουν οι καταναλωτές και να υπάρξει ουσιαστική τιμωρία.
Φέτος το καλοκαίρι, δικαιωθήκαμε, για τη διαφωνία μας, με την κυβέρνηση, για την κατάργηση των άρθρων, στις αγορανομικές διατάξεις, που καθόριζαν το μέγεθος των μερίδων, στα καταστήματα εστίασης. Δεχτήκαμε καταγγελίες ότι οι μερίδες, φέτος, ήταν μικρές και φυσικά, το διαπιστώσαμε και εμείς. Η λύση είναι να επανέλθουν οι διατάξεις, που καταργήθηκαν και μέχρι τότε οι καταναλωτές να καταγγέλλουν τις μερίδες ‘πείνας’, που χρεώνονται, ως κανονικές, που είναι, συχνά, υψηλότερες από πέρυσι, παρά τη μείωση του ΦΠΑ”.