Πέμπτη, 28 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΠειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο...

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

|

Στο επίκεντρο των ανησυχιών για τη βιωσιμότητα της ελληνικής κρουαζιέρας θέτει ο κ. Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), το λιμάνι του Πειραιά.

Με αφορμή το κυκλοφοριακό χάος που επικράτησε το Σάββατο 31 Μαΐου με την άφιξη πέντε κρουαζιερόπλοιων, ο κ. Κόντες κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πλήρη ασφυξία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Προτείνει άμεσα μέτρα όπως η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ και η ανάπτυξη υπέργειων οδικών αξόνων, ενώ προειδοποιεί πως χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και εφαρμογή φέρουσας ικανότητας ανά προορισμό, η ελληνική κρουαζιέρα θα αντιμετωπίσει σοβαρές επιπτώσεις.

Ακολουθεί ολόκληρο το άρθρο στον ιστότοπο https://www.tornosnews.gr

“Για ακόμη μια φορά, αναφερόμεθα στην ανάγκη να υπάρξει σωστός προγραμματισμός και επίσπευση της δημιουργίας υποδομών που απαιτούνται στους κυριότερους προορισμούς της χώρας, ζήτημα για το οποίο έχουν πάρει θέση διάφοροι φορείς αλλά και οι τοπικές Αρχές και κοινωνίες που έχουν την ίδια απαίτηση.

Το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 αντιμετωπίσαμε για ακόμη μια φορά μια ολόκληρη μέρα με κυκλοφοριακό χάος στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και στους γύρω δρόμους, αφού με την άφιξη πέντε κρουαζιερόπλοιων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους τα οποία αποβίβασαν περίπου 15000 επιβάτες και πληρώματα, η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο. Επιπροσθέτως, αν αναφέρουμε την κίνηση τουριστικών λεωφορείων, ταξί, mini buses παράλληλα με την διακίνηση εφοδίων για την προμήθεια και ανεφοδιασμό των πλοίων αυτών, αντιλαμβάνεται κανείς την χαώδη κατάσταση που επικράτησε.

To χάος στον Πειραιά – Μόνη λύση η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο προς το κεντρικό λιμάνι 

Ευτυχώς που η άφιξη των πλοίων αυτών έγινε ημέρα Σάββατο και ήταν κλειστά τα περισσότερα ναυτιλιακά γραφεία και τα εμπορικά ναυτιλιακά καταστήματα. Ας σκεφθούμε μόνο τι μεγαλύτερο χάος θα υπήρχε στην πόλη του Πειραιά, αν η ημέρα άφιξης ήταν καθημερινή εργάσιμη ημέρα, και επίσης αν αντί για πέντε πλοία είχαν αφιχθεί εννέα ή δέκα, εφόσον υπάρχουν οι κατάλληλες θέσεις στο λιμάνι.

Επιπλέον, ας αναλογισθούμε ότι με τις νέες τρεις επιπλέον θέσεις που ίσως να είναι διαθέσιμες στον Πειραιά μετά τα έτη 2027 / 2028, με 12 ή και 13 πλοία, τι χειρότερη κατάσταση θα αντιμετωπίσουμε. Θα υπάρξει πλέον το αδιαχώρητο με τους επισκέπτες να ταλειαπωρούνται αλλά παράλληλα και με την τοπική κοινωνία να αντιμετωπίζει ογκώδη προβλήματα μετακίνησης.

Ήδη αυτό το Σάββατο, πολλοί κάτοικοι του Πειραιά διαμαρτυρήθηκαν έντονα για την χαοτική αυτή κατάσταση (μόνο με 5 πλοία) στο πρώτο λιμάνι της χώρας το οποίο είναι και κύριος προορισμός Κρουαζιέρας.

Επανειλλημένα έχουμε ζητήσει από διάφορες θέσεις και φορείς να προχωρήσει άμεσα η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης. Αν κι έχουν γίνει μελέτες προ αρκετών χρόνων, καμμία πρόοδος δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα.

Η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο προς το κεντρικό λιμάνι 

Η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο προς το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά είναι η μόνη λύση διαθέτοντας δρόμο ταχείας κυκλοφορίας ο οποίος θα προσφέρει ευκολία διακίνησης των οχημάτων προς και από τον Πειραιά προς την παραλιακή αρτηρία, και πρόσβαση προς την Αθήνα για την γρήγορη εξυπηρέτηση των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων του Πειραιά προς διάφορους προορισμούς.

Η κεντρική αυτή οδός προς Πειραιά δεν θα εξυπηρετήσει σωστά την Κρουαζιέρα αλλά ούτε και την Ακτοπλοΐα, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, μια που οι ίδιοι δρόμοι στο παραλιακό μέτωπο του λιμένα και πέριξ παραμένουν και δεν υπάρχουν άλλες προσβάσεις ιδιαίτερα προς τον χώρο της Κρουαζιέρας, και είναι αδύνατον να επιλυθεί το θέμα, αλλά και δεν υπάρχουν ούτε μέσα μαζικής μεταφοράς, σταθερής τροχαίας, κλπ. Επίσης δεν υπάρχει άλλη συγκοινωνιακή μελέτη για την εξυπηρέτηση (μετρό – τραμ – λεωφορεία, κλπ).

Έτσι λοιπόν για να συμπληρωθεί το έργο και να υπάρξει τελική λύση, πρέπει να να κατασκευασθούν υπέργεια οδικά δίκτυα πέριξ του λιμένος με ανάλογες εξόδους σε όλες τις Πύλες που εξυπηρετούν την κρουαζιέρα αλλά και την ακτοπλοΐα. Αυτή η λύση περιμετρικά του λιμένα με σύνδεση την κεντρική λεωφόρο (μετά την υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ), θα λύσει οριστικά το πρόβλημα εξυπηρέτησης του επιβατηγού τμήματος του λιμένα, αλλά και θα εξυπηρετεί και τους κατοίκους της πόλης του Πειραιά.

Έχουν αναφερθεί και άλλες λύσεις για την χρήση shuttle boats από το λιμάνι Κρουαζιέρας προς το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Αυτή την πρόταση την θεωρούμε τελείως άστοχη, αφού θα πρέπει οι επιβάτες που θα έχουν αποβιβασθεί ήδη από τα κρουαζιερόπλοια να οδηγηθούν πάλι μέσω πλοιαρίων σε άλλο σημείο επιβίβασης κάτω από άγνωστες, ίσως δυσμενείς συνθήκες. Είμαστε σίγουροι ότι και οι επιβάτες και οι εταιρείες κρουαζιέρας θα αντιδράσουν αρνητικά σε κάτι τέτοιο. Τέλεια αποτυχία.

Η προαναφερθείσα λύση της υπογειοποίησης του τρένου συνδιαστικά με την περιμετρική κατασκευή υπέργειου δικτύου είναι η μόνη λύση για να εξυπηρετηθεί η πόλη του Πειραιά. Είναι κάτι που έχει επιλύσει παρόμοια προβλήματα σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και όχι μόνο, με ιδιαίτερα επιτυχημένα αποτελέσματα, όπως στην Γένοβα Ιταλία, και έχουν εξυπηρετήσι άνετα και το λιμάνι και την πόλη.

Με την ανωτέρω μελέτη και την κατασκευή του ολοκληρωμένου σχεδίου, λύνουμε το μεγαλύτερο θέμα του πρώτου προορισμού της Κρουαζιέρας στη χώρα μας και παράλληλα εξυπηρετούμε άψογα όλους τους επισκέπτες αλλά ιδιαίτερα τους home porting επιβάτες και τις μεταφορές από και προς το αεροδρόμιο.

Ίσως με τον ίδιο τρόπο θα έπρεπε να αναφερθούμε προς τους άλλους προορισμούς που αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα και τα οποία αφορούν περισσότερο θέμα προγραμματισμού και οργάνωσης με διαφοροποίηση σε κάθε προορισμό λόγω διαφορετικών εγκαταστάσεων και χωρητικότητας εξυπηρέτησης πλοίων και επιβατών.

Έχουμε αναφερθεί και πάλι σε δύο πολύ σοβαρά και άκρως απαραίτητα θέματα ανά προορισμό. Αυτά είναι ο προγραμματισμός αφίξεων, προτεραιότητα και αριθμός πλοίων / επιβαινόντων που μπορούν να εξυπηρετηθούν.

  • Έτσι λοιπόν το λεγόμενο berthing / anchoring allocation, αλλά και η φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού είναι άκρως απαραίτητα και θα πρέπει να εφαρμοσθούν άμεσα.  

Το μεν berthing allocation είναι κάτι που πρέπει να οργανωθεί και να εφαρμοσθεί στην επικράτεια για τους συγκεκριμένους προορισμούς που έχει προγραμματίσει το κάθε πλοίο, και να ελέγχεται από κεντρικό λιμενικό όργανο χωρίς καμμία εξαίρεση με την εποπτεία του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Η φέρουσα ικανότητα

Η δε φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού να προτάσσεται από την τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνία, και να συμφωνηθεί με την κεντρική υπηρεσία τουριστικού τομέα, αλλά και τα αρμόδια υπουργεία για τον αριθμό που θα επιτρέπεται σε κάθε προορισμό και που μπορεί να εξυπηρετηθεί.  Βέβαια θα πρέπει να υπάρξει ιδιαιτερη μέριμνα για την εξυπηρέτηση της τοπικής κοινωνίας αλλά και του τουριστικού ρεύματος διαμονής σε ξενοδοχεία και καταλύμματα.

Είναι ιδιαίτερα σημαντική η φέρουσα ικανότητα για κάθε προορισμό και ίσως απαιτείται να υπολογισθεί γενικότερα και η τουριστική κίνηση μια που λόγω της κλιματικής αλλαγής έχουμε διάφορες ιδιαιτερότητες που επιβάλλουν επιπρόσθετες υποδομές, διασφάλιση διαμονής με ασφάλεια και απαραίτητες υπηρεσίες. Η έλλειψη υδροδότησης σε ορισμένους προορισμούς και η πρόβλεψη ειδικών καιρικών συνθηκών είναι κάποιες από τις άκρως απαραίτητες συνθήκες που θα πρέπει να προβλεφθούν.

Όλα τα ανωτέρω που αναφέρθηκαν για τις υποδομές, την φέρουσα επιτρεπόμενη χωρητικότητα και τον προγραμματισμό,  την οργάνωση της Κρουαζιέρας, είναι θέματα άκρως απαραίτητα που πρέπει να επιλυθούν άμεσα και να εφαρμοσθούν αφού η ετήσια αύξηση του κλάδου της Κρουαζιέρας είναι γεγονός και η χώρα μας είναι προορισμός της Μεσογείου με αρκετά υψηλή ζήτηση.

Υπάρχει βέβαια κι ένα θετικό στοιχείο που εξυπηρετεί μερικώς την ελληνική κρουαζιέρα και τους προορισμούς μας. Αυτό αφορά την αύξηση των νέων κρουαζιεροπλοίων  μικρής και μεσαίας χωρητικότητας, συμπεριλαμβανομένων και expedition πλοίων, που εξυπηρετούν ιδιαίτερα τους περισσότερους προορισμούς, αλλά και επιπλέον νέους προορισμούς στην Ελλάδα.

Παρακολουθώντας το order book των νέων κατασκευών, ο αριθμός των εν λόγω πλοίων αυξάνεται σημαντικά. Σε αυτά προστίθενται και τα mega cruisers που χρειάζονται ιδιαίτερες υποδομές και προγραμματισμό.

Είναι, λοιπόν, άκρως απαραίτητο να λυθούν τα εν λόγω προβλήματα με την βελτίωση των υποδομών, την οργάνωση και τον σωστό προγραμαμτισμό στους περισσότερους προορισμούς. Η Πολιτεία θα πρέπει να οργανώσει και να εφαρμόσει τις ανάλογες υποδομές, αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί σε διάφορους προορισμούς μας με άψογη εξυπηρέτηση επιβατών και πλοίων.

Αναμένουμε άμεσα τις θέσεις για την επίλυση των ανωτέρω αναφερθέντων βασικών θεμάτων.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

9ο Φεστιβάλ Ρεμπέτικου «Η Σύρα του Μάρκου Βαμβακάρη» – Ένα μουσικό ταξίδι στη λαϊκή μας παράδοση

Από τον γραφικό κόλπο του Κινίου ξεκινά η φετινή διοργάνωση με αφιερώματα, εκθέσεις και συναυλίες – Είσοδος ελεύθερη.

ΚΚΕ ΤΕ Νοτίων Κυκλάδων: «Η δωρεάν μετακίνηση σωματείων περιορίζεται μόνο στις άγονες γραμμές»

Κριτική στην κυβέρνηση για το μέτρο στήριξης των ερασιτεχνικών σωματείων – «Πρόκειται για μισό μέτρο που δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες».

Λίπωμα: Πότε είναι αθώο και πότε χρειάζεται αφαίρεση

Η διάγνωση γίνεται κυρίως με κλινική εξέταση. Σε σπάνιες περιπτώσεις το λίπωμα μπορεί να εξελιχθεί σε λιποσάρκωμα, που είναι κακοήθης όγκος.

Φόρτωμας: Σύνδεση της Τήνου με την Καβάλα σε ετήσια βάση

Φόρτωμας: "Η ένταξη της Τήνου και των Κυκλάδων σε μια τόσο σημαντική ακτοπλοϊκή γραμμή δημιουργεί νέες προοπτικές για τα νησιά μας"

Κέα: Στην τελική ευθεία η αποκατάσταση του λιμανιού στο Βουρκάρι με χρηματοδότηση 359.600 €

Μετά από τέσσερα χρόνια προσπαθειών, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για το έργο που θα αναβαθμίσει τις λιμενικές υποδομές και θα ενισχύσει την ασφάλεια και την τουριστική ανάπτυξη του νησιού.

Μεγάλη φωτιά στο Λαύριο, εκκενώσεις μέσω 112, ισχυρές πυροσβεστικές δυνάμεις στο σημείο

Η πυρκαγιά ξέσπασε στην περιοχή Παλιοκαμάριζα, καίει χαμηλή βλάστηση και κινητοποίησε επίγειες και εναέριες δυνάμεις.

Παρουσίαση του βιβλίου «Οδοιπορικό στη Νάξο» του Τάσου Αναστασίου

Ο Ιστορικός Όμιλος Νάξου «Αρσός» και η Πολιτιστική Εταιρεία «Αρχιπέλαγος» διοργανώνουν εκδήλωση αφιερωμένη στον πολιτιστικό και περιηγητικό πλούτο της Νάξου.

Νέα ακτοπλοϊκή εποχή για την Τήνο, απευθείας σύνδεση με τη Βόρεια Ελλάδα και το Λαύριο

Μετά την Κρήτη, η Τήνος αποκτά απευθείας ακτοπλοϊκή γραμμή με τη Βόρεια Ελλάδα, ενισχύοντας την τουριστική ανάπτυξη και την προσβασιμότητα του νησιού 365 ημέρες τον χρόνο

Ηρακλειά: Μαρία Αναματερού στο Φεστιβάλ «Φάνης Γαβαλάς»

Στις 28 Αυγούστου, το φεστιβάλ «Φάνης Γαβαλάς» στην Ηρακλειά ζωντανεύει με τη μελωδική φωνή της Μαρίας Αναματερού υπό το ανοιχτό ουρανό του Αιγαίου.

Πάρος: Επιμνημόσυνη δέηση και αποκαλυπτήρια προτομής του Μεγάλου Ευεργέτη Φραγκίσκου Ι. Βελέντζα

Την Κυριακή 31 Αυγούστου, ο Δήμος Πάρου και η Κοινότητα Κώστου τιμούν τον Φραγκίσκο Ι. Βελέντζα με δέηση και αποκαλυπτήρια της προτομής του.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Νάξος: Συμμορία διαρρηκτών με λεία άνω των 120.000 ευρώ – Συνελήφθη 33χρονος

Αστυνομικοί του Α.Τ. Νάξου και Μικρών Κυκλάδων εξάρθρωσαν κύκλωμα που «χτυπούσε» σπίτια και τουριστικά καταλύματα – Δώδεκα οι εξιχνιασμένες κλοπές.

Ασφυξία στο λιμάνι της Νάξου – Μαζική επιστροφή εκδρομέων και το διαχρονικό ζήτημα των υποδομών

Με χιλιάδες ταξιδιώτες να επιστρέφουν, η Νάξος βρέθηκε ξανά αντιμέτωπη με το αδιαχώρητο στο λιμάνι και την ανάγκη για νέο σύγχρονο λιμενικό έργο.

Ψήφισμα της Τοπικής Οργάνωσης ΝΔ Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τον θάνατο του Ιωάννη Σκάρκου

Η Τοπική Οργάνωση της Νέας Δημοκρατίας αποχαιρετά με συγκίνηση τον πρώην πρόεδρο και ενεργό μέλος της, Ιωάννη Σκάρκο πότε και που θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

Νάξος – “Σώστε τις παραλίες”: Μετά από μισό αιώνα κατεδαφίζεται το αυθαίρετο ξενοδοχείο στο Αλυκό Νάξου

Ένα εμβληματικό έργο αποκατάστασης ξεκινά: η φύση παίρνει πίσω τον χώρο που της ανήκει

Διάψευση από τον Δήμο Κέας για φημολογούμενα κρούσματα γαστρεντερίτιδας

«Ανυπόστατες οι αναφορές για εκατοντάδες περιστατικά και θάνατο – Σταθερά μειούμενα τα κρούσματα μετά τον Δεκαπενταύγουστο»

Ρωγμές στο ελληνικό τουριστικό θαύμα: Η Σαντορίνη χάνει έδαφος, η κλιματική κρίση πιέζει

Μετά τα 21,7 δισ. ευρώ που απέφερε ο τουρισμός το 2024, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με υπερφόρτωση υποδομών, λειψυδρία, στεγαστικό χάος και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Νάξος: Συλλήψεις για παράνομη θήρα – Θανάτωσαν 5 άγρια ζώα εκτός κυνηγετικής περιόδου

Δύο άτομα, 26 και 59 ετών, συνελήφθησαν για θήρευση χωρίς άδεια και κατοχή παράνομου εξοπλισμού.

Νάξος: Νέα προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 25 Αυγούστου

Από τις 05:00 έως τις 07:00 το πρωί – Δεύτερη συνεχόμενη ημέρα με διακοπές ηλεκτροδότησης στο νησί

Νάξος: Αγνοείται η «Κανέλλα», έκκληση από τα μέλη του ταξιδιωτικού πρακτορείου Naxos Tours

Η αγαπημένη μασκότ της παραλίας λείπει εδώ και πέντε ημέρες – Πώς μπορείτε να βοηθήσετε.