“Φρένο” σε μεγάλη επένδυση για δημιουργία Μυκονιάτικου χωριού με 5άστερο ξενοδοχείο & καταφύγιο σκαφών από το Δήμο Μυκόνου – Γιατί προχώρησε στην κίνηση αυτή
O Δήμος Μυκόνου γνωμοδότησε αρνητικά ως προς την Μελέτη των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά την κατασκευή και λειτουργία ξενοδοχείου 5 αστέρων, δυναμικότητας 192 κλινών, καταφυγίου τουριστικών σκαφών και υποστηρικτικών αυτών έργων, στη θέση «Καραπέτης» Άνω Μεράς Μυκόνου, στο πλαίσιο υλοποίησης του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) της επένδυσης «Τουριστική Ανάπτυξη στη Μύκονο» της εταιρείας «BLUE IRIS Α.Ε.»
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το έργο θα αποτελείται, κατά βάση, από «ένα Μυκονιάτικο χωριό» με όλους τους αναγκαίους χώρους εξυπηρέτησης για το κοινό και τη Διοίκηση, με δωμάτια σε ατομικά σπιτάκια διαφόρων μεγεθών, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας, κέντρο ευεξίας κλπ., που θα θυμίζουν τη Χώρα της Μυκόνου και, γενικά, τη μυκονιάτικη αρχιτεκτονική. Κεντρική ιδέα του σχεδιασμού είναι η τοποθέτηση των δωματίων – bungalows σε διατάξεις που να δημιουργούν μικρές γειτονιές. Η σύνδεση των δωματίων μεταξύ τους αλλά και με τα εστιατόρια, τη Reception, το καφενείο, το Spa και τα άλλα κοινόχρηστα κτίρια, θα γίνεται μέσα από μικρά σοκάκια (ικανού πλάτους για να διέρχονται μικρά ηλεκτρικά τροχοφόρα). Η πρόταση εκμεταλλεύεται πλήρως τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά του οικοπέδου, τη θέα στη θάλασσα και τη μεγάλη κλίση. Στην πλατεία, στο κέντρο του συγκροτήματος, δίπλα σε ένα μεγάλο υφιστάμενο βράχο, έχει τοποθετηθεί το καφενείο και 4 καταστήματα.
Σύμφωνα με τον Δήμο, η προτεινόμενη τουριστική παρέμβαση επί τω σκοπώ κατασκευής κτιρίων σε διάταξη/προσομοίωση «μυκονιάτικου χωριού» με τον τρόπο που παρουσιάζεται στην ΜΠΕ είναι τελείως αλλότρια με τον παραδοσιακό χαρακτήρα του νησιού, αλλοιώνει και διαβάλει την ιστορική συνέχεια της οικιστικής ιδιαιτερότητας της Μυκόνου και παρίσταται τελείως ξένη προς την αρχιτεκτονική του και το τοπίο της.
Επίσης, στην πρόταση των επενδυτών προβλέπεται η διαμόρφωση καταφυγίου τουριστικών σκαφών 32 θέσεων ελλιμενισμού, για σκάφη αναψυχής μήκους μεγαλύτερου των 24m (super-yachts), το οποίο θα συμβάλλει στη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος του νησιού, καθώς αποτελεί έναν τύπο υποδομής ο οποίος, ουσιαστικά, απουσιάζει από τη Μύκονο.
Ο Δήμος Μυκόνου, ήδη όπως έχει προβάλλει ενώπιον του ΣτΕ, είναι αρνητικός στην κατασκευή λιμένα στην θέση Καραπέτη. Μεταξύ άλλων σημειώνει ότι η κατασκευή του καταφυγίου θέτει σε κίνδυνο τα εντοπιζόμενα λειβάδια ποσειδωνίας στην ακτή έμπροσθεν της περιοχής επένδυσης, ενώ είναι γνωστό, ότι το κεντρικό Αιγαίο αποτελεί χώρο που εμφανίζεται η φώκια MONACHUS. Συγκεκριμένα, η φώκια Monachus ενδημεί στην γειτονική νησίδα Τραγονήσι σε περιοχή με την ονομασία Φωκόσπηλα σε απόσταση περίπου 2 ναυτικών μιλίων από την περιοχή της επένδυσης. Σύμφωνα με τον Δήμο αντίστοιχο εγχείρημα περί κατασκευής λιμένα αναψυχής στον Άγιο Χαραλάμπη της Μυκόνου κρίθηκε από το ΣτΕ παράνομο.
Εξάλλου, ο Δήμος επισημαίνει ότι η πρόβλεψη δυναμικότητας του ξενοδοχειακού συγκροτήματος 5 αστέρων 192 κλινών αντίκειται ευθέως στην υφιστάμενη ΖΟΕ του νησιού, δεν αιτιολογείται καθόλου στην υποβληθείσα ΜΠΕ ο συγκεκριμένος αριθμό, ενώ θα προκαλέσει τεράστια επιβάρυνση στην περιοχή της επένδυσης.
Αντίθετος είναι ο Δήμος και ως προς την πρόβλεψη κατασκευής υπόγειων υδατοδεξαμενών στα κατασκευαζόμενα κτίσματα του τουριστικού συγκροτήματος ανεξαρτήτως του αριθμού των ορόφων τους και την μη κάλυψη της επιφάνειας του δεύτερου ορόφου μέχρι του 70% της επιφάνειας του ισογείου.
Ο Δήμος σημειώνει ότι οι υπόγειες υδατοδεξαμενές, κατά την συνήθη πρακτική της αυθαίρετης παρέμβασης, μπορούν μεταγενέστερα να μετατραπούν -η πιθανότερη εξέλιξη- σε χώρους κύριας χρήσης.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Μυκόνου το 2002 με γνωμοδότησή του, ήταν απολύτως κάθετο ως προς το ζήτημα των υπογείων υδατοδεξαμενών. Συγκεκριμένα είχε εισηγηθεί να απαγορευθεί η κατασκευή υπογείου στην Μύκονο σε όλες τις Ζώνες, με δεδομένο ότι τούτες αποτελούν το μέσο των παράνομων επεμβάσεων.
Είχε λοιπόν προταθεί από το ΔΣ του Δήμου η απαγόρευση των υπογείων στις κατασκευές πλην:
-των δεξαμενών αποθήκευσης νερών που οφείλουν να τοποθετούνται σε απομονωμένη θέση από την φέροντα οργανισμό των υπόλοιπων κτιρίων και σε απόσταση από αυτά
-των κολυμβητικών δεξαμενών.
Τέλος, ο δήμος σημειώνει ότι η κατασκευή ελικοδρομίου είναι πέρα από πρόδηλο ότι συνεπάγεται γενική επιβάρυνση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος του νησιού, υπέρμετρη ηχητική αλλά και οπτική ρύπανση η οποία είναι σαφές ότι θα προκαλέσει επιβάρυνση τόσο στον παραδοσιακό οικισμό της Άνω Μεράς, όσο και σε όλο το νησί στο οποίο ευρίσκονται αρχαία και μνημεία, αποτελούντα στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα οποία χρήζουν προστασίας από κάθε μορφής άμεση ή έμμεση βλάβη, όπως είναι ο θόρυβος και τα καυσαέρια ελικοπτέρων.