Μπορεί ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή να διαμορφώθηκε στο 11,6% τον Ιούλιο, ελαφρώς χαμηλότερα από τον Ιούνιο, αλλά ο πληθωρισμός των… διακοπών ξεπερνάει το 20%. Στα ύψη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, οι τιμές καταλυμάτων και η εστίαση
Κάτι λιγότερο από ένα βασικό μισθό (καθαρές αποδοχές) θα πρέπει να πληρώσει μια τετραμελής οικογένεια εάν θέλει να ταξιδέψει σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό των Κυκλάδων, όπως είναι για παράδειγμα η Νάξος ή η Πάρος, νησιά που συνήθως επιλέγουν οι οικογένειες. Και αυτό το ποσό των 592 ευρώ μαζί με ένα μεσαίο αυτοκίνητο θα το πληρώσει για τη μετάβαση προς το νησί και την επιστροφή από εκεί υπό την προϋπόθεση ότι το ένα από τα δύο παιδιά είναι κάτω από 10 ετών. Διαφορετικά το κόστος θα ξεπεράσει και το ύψος του βασικού μισθού. Ο λόγος; Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για πολλά νησιά, κυρίως στις Κυκλάδες, έχουν ανατιμηθεί τρεις φορές μέσα στο 2022, με συνέπεια σε σύγκριση με πέρυσι να είναι ακριβότερα πάνω από 30%.
Για παράδειγμα, το εισιτήριο για τη Νάξο κοστίζει τώρα 51,50 ευρώ (οικονομική θέση – κατάστρωμα με απλό πλοίο, όχι ταχύπλοο), από 39,50 ευρώ πέρυσι. Η πρώτη ανατίμηση έγινε την άνοιξη, με το εισιτήριο να φτάνει στα 43,50 ευρώ, ακολούθησε άλλη μία τον Ιούνιο και έφτασε τα 49,50 ευρώ και άλλη μία τον Ιούλιο με συνέπεια το εισιτήριο να φτάσει τα 51,50 ευρώ.
Εν γένει, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχουν αυξηθεί σε σύγκριση με πέρυσι κατά 25,4%.
Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετοί είναι εκείνοι που, ειδικά όταν έχουν σκοπό να ταξιδέψουν σε πιο μακρινούς προορισμούς, όπως είναι για παράδειγμα τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, επιλέγουν φέτος να ταξιδέψουν με αεροπλάνο και να στείλουν το αυτοκίνητο με το πλοίο. Ποιο είναι το κόστος για μια τετράκλινη καμπίνα που μια οικογένεια με μικρά παιδιά είναι πιθανό να χρειαστεί για ένα ταξίδι πολλών ωρών και μάλιστα νυχτερινό; Φτάνει στα 850-900 ευρώ.
Περίπου ένα βασικό μισθό θα πρέπει να πληρώσει μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει σε ένα νησί.
Οχι βεβαίως ότι τα αεροπορικά εισιτήρια είναι φθηνά, εκτός και εάν κάποιος έχει κάνει προγραμματισμό πολλούς μήνες πριν και έχει προβεί πολύ νωρίς σε σχετική κράτηση, έτσι ώστε να πληρώσει φθηνότερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έχουν ακριβύνει κατά 62,3% σε σύγκριση με πέρυσι.
Αλλοι επέλεξαν να μεταβούν σε νησί του Ιονίου, καθώς, παρά την αύξηση της τιμής της βενζίνης και των διοδίων, το κόστος είναι μικρότερο από το να ταξιδέψεις με πλοίο στις Κυκλάδες. Για παράδειγμα, το κόστος μετάβασης στην Ιθάκη και επιστροφής (ταξίδι με αυτοκίνητο για δύο άτομα μέχρι την Κυλλήνη και έπειτα πλοίο) είναι χαμηλότερο κατά 200 ευρώ και πλέον από το ταξίδι στην Αμοργό.
Η μετάβαση με αυτοκίνητο σε τουριστικό προορισμό στα Ιόνια ή στην ηπειρωτική Ελλάδα κάθε άλλο παρά φθηνή επιλογή είναι. Το κόστος για βενζίνη και διόδια μόνο για τη μετάβαση από την Αθήνα στο Πεταλίδι με ένα οικογενειακό αυτοκίνητο είναι περίπου 65 ευρώ. Βεβαίως, κάποιος θα πρέπει να υπολογίσει άλλα τόσα για την επιστροφή στην Αθήνα, καθώς και το κόστος καυσίμων που χρειάζεται για τις μετακινήσεις στον τόπο παραθερισμού.
Στα ύψη έχουν εκτοξευθεί και οι τιμές των τουριστικών καταλυμάτων, οδηγώντας πολλούς να επιλέγουν αναγκαστικά ολιγοήμερες διακοπές στην περίπτωση που δεν διαθέτουν κάποιο σπίτι σε χωριό. Ακόμη και για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου η ανεύρεση απλού δίκλινου ενοικιαζόμενου δωματίου στις Κυκλάδες σε τιμή κάτω των 70-80 ευρώ ήταν δύσκολη έως αδύνατη, ενώ τον Αύγουστο οι τιμές είναι τουλάχιστον 90 ευρώ. Στη Μεσσηνία, προορισμό που επιλέγεται από πολλούς Ελληνες και ξένους, ζευγάρια και οικογένειες, οι τιμές για απλά τετράκλινα δωμάτια ξεκινούν στις περισσότερες περιοχές από τα 100 ευρώ.
Οσοι δεν έχουν πάει ακόμη διακοπές θα πρέπει, τέλος, να είναι προετοιμασμένοι να πληρώσουν ακριβότερα και τα γεύματα και ποτά που θα καταναλώσουν έξω, κάτι βεβαίως που το αντιμετωπίζουν ήδη και στα αστικά κέντρα. Οι τιμές στην εστίαση έχουν αυξηθεί, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κατά 4,6%, αλλά δεν λείπουν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας και μη έκδοσης αποδείξεων.
Μικρή υποχώρηση του πληθωρισμού
Ελαφρά υποχώρηση σημείωσε ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Ιούλιο, καθώς διαμορφώθηκε στο 11,6% από 12,1% τον Ιούνιο, εξέλιξη η οποία οφείλεται κυρίως στη μικρή υποχώρηση της τιμής των καυσίμων και λιγότερο του ηλεκτρικού ρεύματος. Ρόλο, βεβαίως, παίζει και το γεγονός ότι από τον περυσινό Ιούλιο άρχισε να διαφαίνεται η αυξητική τάση στις τιμές και επομένως μειώνεται η απόσταση ανάμεσα στο σημείο αναφοράς και στη σημερινή συγκυρία. Το εξαιρετικά αρνητικό στοιχείο είναι ότι διαμορφώθηκε σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα ο πληθωρισμός των τροφίμων, γεγονός που σημαίνει ότι συνεχίζεται η μεγάλη πίεση στα νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, τάση, μάλιστα, που εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί, δεδομένου ότι δεν έχει σταματήσει η αποστολή νέων τιμοκαταλόγων με ανατιμήσεις από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους.Διακοπές: Απαγορευτικό απόπλου λόγω ακρίβειας-1
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούλιο του 2022 καταγράφηκε αύξηση 13% στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά (12,6% τον Ιούνιο) σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021 λόγω σειράς αυξήσεων, πολλές εξ αυτών διψήφιες, σε σειρά βασικών τροφίμων. Κατά 27,3% αυξήθηκαν οι τιμές των ελαίων – λιπών, κατά 16,7% στο ψωμί, στα δημητριακά και στα κρέατα, κατά 16,4% στα γαλακτοκομικά και αυγά, κατά 13,4% στα λαχανικά, κατά 11,4% στον καφέ, κατά 5% στη ζάχαρη – σοκολάτες, κατά 3,6% στα ψάρια, κατά 3,3% στα αλκοολούχα ποτά.
Σε δυσθεώρητα ύψη παρέμεινε η τιμή του φυσικού αερίου, με τις προβλέψεις για το τι θα γίνει τον χειμώνα εν γένει στην Ευρώπη από πλευράς επάρκειας να μην είναι οι πλέον ευοίωνες, ενώ αρκετά υψηλότερη σε σύγκριση με πέρυσι ήταν και η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι καταναλωτές πλήρωσαν το φυσικό αέριο ακριβότερα κατά 178,6% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021, ενώ στο ηλεκτρικό ρεύμα καταγράφηκε αύξηση 55,8%. Οι τιμές των υγρών καυσίμων είναι αυξημένες κατά 33% σε σύγκριση με τον περυσινό Ιούλιο, ενώ αύξηση 9% καταγράφεται πλέον και στις τιμές των στερεών καυσίμων, αυξήσεις που πυροδοτεί και η αυξημένη ζήτηση σε μια προσπάθεια των νοικοκυριών για εναλλακτικές λύσεις θέρμανσης τον χειμώνα.
Στα στοιχεία πλέον της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνονται και οι ανατιμήσεις σε άλλα βασικά είδη σούπερ μάρκετ που δεν ανήκουν στην κατηγορία των τροφίμων, όπως τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (αύξηση τιμών σε ετήσια βάση 11%). Οι μεταφορές με οποιοδήποτε μέσο, από Ι.Χ. και ταξί έως πλοίο και αεροπλάνο, είναι πλέον πολύ ακριβότερες. Η αγορά ενός αυτοκινήτου, εκτός από χρονοβόρα, καθώς στην περίπτωση των καινούργιων ο χρόνος αναμονής είναι έξι μήνες κατά μέσον όρο, είναι και πολύ πιο ακριβή υπόθεση. Οι τιμές των καινούργιων μοντέλων έχουν αυξηθεί κατά 12,4%, ενώ των μεταχειρισμένων κατά 15,9%. Κατά 5,3% έχουν αυξηθεί οι τιμές των ανταλλακτικών και αξεσουάρ αυτοκινήτων και κατά 2,1% η συντήρηση και επισκευή προσωπικού εξοπλισμού μεταφοράς.
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr