Υπεραξία Τουριστικών Προορισμών – Παραδείγματα προορισμών των Κυκλάδων
Η κατά 22,1% αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι που, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος σημειώθηκε το 2021 έναντι του προηγούμενου – προβληματικού – έτους δίνει ένα στίγμα όσων υπό κανονικές συνθήκες αναμένουμε για την εφετινή τουριστική χρονιά.
Πράγματι, σε ότι αφορά το 2022, σε επίπεδο αριθμού αφικνουμένων αναμένονται σημαντικές αυξήσεις. Παραμένει, ωστόσο, ως ερωτηματικό το θέμα τόσο των εισπράξεων όσο και της μέσης κατά κεφαλή δαπάνης, που σαφώς επηρεάζονται από τον πόλεμο στην Ουκρανία σε συνδυασμό με το ενεργειακό, τον πληθωρισμό και το κόστος των προμηθειών, που συρρικνώνουν το εισόδημα των ταξιδιωτών και συμπιέζουν το κόστος εξυπηρέτησης στους τομείς της φιλοξενίας και της εστίασης.
Σε αυτή τη συγκυρία, συνεπώς, αποκτά ιδιαίτερη σημασία η υπεραξία που έχει «χτίσει» κάθε προορισμός διακοπών. Γιατί αυτό αντανακλά και την ποιοτική του αναβάθμιση που ακόμα και αν υστερεί σε αφίξεις έναντι άλλων προορισμών, είναι το μόνο που μπορεί, τελικά, να δώσει ώθηση στις τοπικές οικονομίες.
Η υπεραξία προορισμού κερδίζεται από τη φήμη του όταν οικοδομείται με συνέπεια και συνέχεια. Αυτό σημαίνει ότι ταυτόχρονα κερδίζεται και το στοίχημα του ποιοτικού (από άποψη εισοδημάτων) τουρισμού που πρέπει να είναι και ο βασικός μοχλός της τουριστικής ανάπτυξης ενός τόπου αφού η διάχυση του εισοδήματος καλύπτει το σύνολο των τοπικών οικονομικών δραστηριοτήτων
Χρήσιμο λοιπόν είναι να εξετάσουμε την πορεία που κατέγραψαν κάποιοι από τους προορισμούς της χώρας με βάση τις παραμέτρους εκείνες που εδραιώνουν την υπεραξία τους.
Σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις ειδικών, τρία είναι τα νησιά που τα τελευταία χρόνια έχουν προσελκύσει τις περισσότερες και μεγαλύτερες τουριστικές επενδύσεις: η Κρήτη, η Μύκονος και η Πάρος. Πρώτο συμπέρασμα είναι ότι η προσέλκυση επενδύσεων αποτελεί ένδειξη της ελκυστικότητας κάθε προορισμού.
Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από επίσημους φορείς, όπως η Τράπεζα Ελλάδος, η ΕΛΣΤΑΤ, το ΙΝΣΕΤΕ και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δείχνουν σε απόλυτους και αδιάψευστους αριθμούς την πορεία της Πάρου. Μια πορεία που χτίστηκε σταδιακά τα τελευταία 10 και παραπάνω χρόνια με τις αναγκαίες προσαρμογές που επέβαλαν τα δεδομένα και οι τάσεις που διαμορφώνονταν. Ταυτόχρονα, κορυφαία θέση στην αγορά παραθεριστικής κατοικίας στη Μεσόγειο διατηρεί η Ελλάδα, με τη Μύκονο, την Πάρο και τη Σαντορίνη να παραμένουν στις τρεις πρώτες θέσεις για πέμπτη συνεχή χρονιά μεταξύ 30 προορισμών σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της Algean Property, “Yields Report 2022: Ride the Wave.
Η Πάρος (7,1%) είναι , σύμφωνα με την έκθεση, ένας από τους προορισμούς που μπόρεσε να αυξήσει την απόδοσή του, σε σύγκριση με 2019 (6,5%). Παρά το γεγονός ότι οι τιμές αυξήθηκαν, η αύξηση των ενοικίων ξεπέρασε την άνοδο των τιμών πώλησης με αποτέλεσμα την υψηλότερη απόδοση, περιορίζοντας περαιτέρω τη διαφορά με τη Μύκονο. Συνολικά, σύμφωνα με την έκθεση, η Πάρος μπόρεσε να επωφεληθεί από τη Μύκονο από τις δευτερογενείς επιδράσεις της Μυκόνου με τα νησιά γεωγραφικά να είναι κοντά το ένα στο άλλο. Αυτό επέτρεψε νέες επενδύσεις και περισσότερα πολυτελή έργα, αυξάνοντας την τιμή πώλησης, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός των τουριστών και η ανεκπλήρωτη ζήτηση από την πανδημία επέτρεψαν την ταχεία αύξηση των ενοικίων.
Μία άλλη ένδειξη υπεραξίας είναι και η απόφαση της A.M.A Selections που αποτελεί εναλλακτική της Airbnb, αποκλειστικά για πολυτελή σπίτια και απευθύνεται σε πολυτελείς ταξιδιώτες να διευρύνει πρόσφατα το χαρτοφυλάκιό της με την προσθήκη οκτώ νέων προορισμών στους οποίους περιλαμβάνεται η Μύκονος και η Πάρος, προσφέροντας στους ταξιδιώτες περισσότερα από 1.000 σπίτια και βίλες σε πάνω από 100 προορισμούς της Ευρώπης. Και για μεν τη Μύκονο ήταν αναμενόμενο, αλλά για την Πάρο ήταν μια ακόμα απόδειξη της εδραίωσης της φήμης της, πράγμα που αποτυπώθηκε το 2021 και σε αριθμούς , αφού σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αποτελεί , μετά τη Σαντορίνη και τη Μύκονο τον τρίτο σταθερό πόλο στην κορυφή των Κυκλάδων με αυξήσεις στις εισπράξεις σε καταλύματα και εστίαση που κυμαίνονται από 110 έως 165%.
Σε μια εποχή όπου η προσέγγιση των ποιοτικών στόχων στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου αποτελεί βασικό ζητούμενο κάθε προορισμού διακοπών, η συγκριτική αποτύπωση των οικονομικών μεγεθών σε καταλύματα και εστίαση θεωρείται η πλέον ασφαλής μέθοδος απόδειξης της αποτελεσματικότητας στην πολιτική προσέγγισης των αγορών. Και αυτό αντανακλά τόσο στην εδραίωση της υπεραξίας όσο και σε όσα μπορεί να προσδοκά κάθε προορισμός για την τρέχουσα περίοδο.
MTC GROUP CONSULTING