Τετάρτη, 16 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΚυκλάδες: Σε Μύκονο και Σαντορίνη "αναζητούν" τους τουρίστες που χάθηκαν

Κυκλάδες: Σε Μύκονο και Σαντορίνη “αναζητούν” τους τουρίστες που χάθηκαν

|

Να ξανασυστήσουν τα νησιά τους στους τουρίστες, ώστε να τα κρατήσουν στα… ρετιρέ του παγκόσμιου τουριστικού οικοδομήματος, επιχειρούν τοπικές Αρχές και τουριστικοί παράγοντες σε Μύκονο και Σαντορίνη, μετά την πτωτική πορεία των δύο τελευταίων ετών.

Με αφορμή την επιβολή τέλους κρουαζιέρας ύψους 20 ευρώ για κάθε επιβάτη που θα αποβιβάζεται, οι τοπικές κοινωνίες στα δύο δημοφιλή κυκλαδονήσια επιθυμούν να στρίψουν το τιμόνι επενδύοντας στις νέες υποδομές, αλλά και στον θεματικό τουρισμό, που ειδικά στη Μύκονο θα προσελκύει και ταξιδιώτες που δεν έχουν ως μόνο στόχο τη διασκέδαση.

«Η Μύκονος θα ξανασυστηθεί ως ένας μοναδικής ομορφιάς, φιλόξενος και ασφαλής προορισμός, όπως πραγματικά είναι, που διασφαλίζει στον επισκέπτη και στον μόνιμο κάτοικο υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και όπου η αρχή του “value for money” αποτελεί κανόνα. Είμαστε βέβαιοι ότι η Μύκονος θα κερδίσει το στοίχημα, προσελκύοντας μαζί με τους παλιούς της φίλους και νέους θαυμαστές», τονίζει ο κ. Βερώνης.

 

«Τιμωρητική διάθεση»

Από την πλευρά του ο Γιάννης Θεοχάρης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Εστίασης και Διασκέδασης του «νησιού των ανέμων», αποδίδει μεν την πτώση της τουριστικής κίνησης στο διεθνές κλίμα, επισημαίνει, ωστόσο, και τα λάθη με τις υπερβολικές τιμές.

 

«Εκτιμώ ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει με πτώση περίπου 10%, λόγω του ότι η αγορά κάνει κύκλους, αλλά και λόγω των οικονομικών προβλημάτων σε χώρες που αποτελούσαν για εμάς δεξαμενές ταξιδιωτών. Για να μην κρυβόμαστε, όμως, υπάρχει και μια τιμωρητική διάθεση προς το νησί, γιατί οι τιμές είχαν ξεφύγει. Δεν γίνεται να πουλάμε όλοι ακριβά, γιατί ναι μεν υπάρχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν υπήρχε καλή σχέση ποιότητας τιμής. Ωστόσο, το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, που καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση της ζήτησης, είχαμε μείωση των τιμών στα ξενοδοχεία έως 40% και 50%. Μπορούσε κάποιος να βρει πολύ καλό ξενοδοχείο με 300 ευρώ τη βραδιά. Αυτό θα ισχύσει και την επόμενη σεζόν, γίνεται προσπάθεια να συγκρατηθούν οι τιμές», τονίζει ο κ. Θεοχάρης.

Ανάλογη εξήγηση δίνει για τη μείωση των αφίξεων και ο δήμαρχος του νησιού. «Οι λόγοι είναι εξωγενείς, όπως η φυσιολογική “κόπωση” που παρατηρείται σε όλους τους παραδοσιακούς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό που αναπτύσσουν νέοι δυναμικοί προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και η μείωση της ζήτησης από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές-τροφοδότες του τουρισμού της Μυκόνου, εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι χώρες αυτές. Στους ενδογενείς λόγους μπορούμε να αναφέρουμε την εμφάνιση ορισμένων αρνητικών φαινομένων που παρατηρήθηκαν στο νησί τα τελευταία χρόνια, τα οποία, μολονότι ήταν περιορισμένα, εντούτοις προβλήθηκαν υπερβολικά, με αποτέλεσμα να πληγεί η φήμη της Μύκονου», τονίζει ο Χρήστος Βερώνης.

Σαντορίνη: «Λάθη παρελθόντος»

Αλλά και στη Σαντορίνη το ράλι των τιμών σε διαμονή, εστίαση και διασκέδαση λειτούργησε αποτρεπτικά την τελευταία διετία όχι μόνο στο να έρθουν καινούργιοι τουρίστες αλλά και στο να ξανάρθουν οι παλιοί, όπως εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων του νησιού, Αντώνης Παγώνης.

«Στις διανυκτερεύσεις καταγράφεται φέτος μια μείωση της τάξης του 15%, ενώ γενικά στους τζίρους φτάνει το 20%. Παρότι γίνεται πολύς λόγος για τα προβλήματα, η Σαντορίνη είναι ένας τόπος μοναδικής ομορφιάς σε παγκόσμιο επίπεδο και είχε χαράξει ανοδική πορεία για περίπου μία δεκαετία. Είναι λογικό η αγορά να έχει γυρίσματα και οι ταξιδιώτες να γνωρίζουν και άλλους προορισμούς, να πηγαίνουν στο Ντουμπρόβνικ, στη Νότια Γαλλία ή και σε άλλα ελληνικά νησιά. Την ίδια ώρα πολλές περιοχές του πλανήτη αντιμετωπίζουν οικονομική ύφεση, έχουμε πολέμους ή ακόμα και μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις που στέλνουν σε άλλες περιοχές τους ταξιδιώτες.

Ολα αυτά, σε συνδυασμό με τα λάθη του παρελθόντος, μείωσαν τις αφίξεις. Από το 2015 η Σαντορίνη είχε μια ραγδαία αύξηση, αλλά δεν επενδύσαμε σε υποδομές. Το λιμάνι είναι σε κακή κατάσταση, μαρίνα να δέσει ένα σκάφος δεν έχουμε, αλλά θέλουμε ποιοτικό τουρισμό. Ετσι, όμως, χάσαμε τους repeaters, καθώς πολλοί επισκέπτες δεν έρχονται ξανά. Εγιναν λάθη και με τις τιμές, φτάσαμε να πουλάμε ακριβότερα από τους Ισπανούς. Ωστόσο, η Σαντορίνη ζητάει βοήθεια από το κεντρικό κράτος για τη βελτίωση των υποδομών της. Η αρχή πρέπει να γίνει από τη βελτίωση της ζωής των μόνιμων κατοίκων, να βελτιωθούν οι υποδομές και παράλληλα να υπάρχει σεβασμός στα χρήματα του κάθε επισκέπτη. Ηδη φέτος οι τιμές στα ξενοδοχεία μειώθηκαν κατά περίπου 20% και σε αυτά τα επίπεδα θα ανοίξουν το 2025».

Υπέρ του τέλους κρουαζιέρας είχε ταχθεί εδώ και καιρό ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, που ζητά, ωστόσο, τα χρήματα να καταλήγουν στα ταμεία του δήμου, όπως είπε σε δηλώσεις του. Πέρυσι έφτασαν στη Σαντορίνη 1,3 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας και φέτος ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί. Οι τοπικοί επιχειρηματίες επισημαίνουν ότι οι επιβάτες δεν αφήνουν χρήματα στην τοπική οικονομία, ειδικά αν η παραμονή τους είναι χρονικά περιορισμένη.

«ΚΛΕΙΔΙ» ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

«Υπερβολικό το τέλος, δεν υπάρχει υπερτουρισμός»

Κάθετα αντίθετοι με την εφαρμογή του τέλους 20 ευρώ είναι η τοπική Αρχή και οι παράγοντες του τουρισμού στη Μύκονο.

«Το νησί μας διαθέτει σύγχρονες λιμενικές υποδομές και υψηλής ποιότητας ιδιωτικές υπηρεσίες σε όλους τους τομείς για την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας.

Παρατηρούνται για μικρές συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, σε ορισμένα σημεία του νησιού, πληθυσμιακές συγκεντρώσεις επισκεπτών, κυρίως επιβατών κρουαζιερόπλοιων», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο δήμαρχος, Χρήστος Βερώνης, και προσθέτει: «Για αυτόν τον λόγο επεξεργαστήκαμε και εφαρμόζεται για το 2025, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο και τους φορείς της κρουαζιέρας, σχέδιο εξορθολογισμού του προγράμματος προσεγγίσεων της κρουαζιέρας στη Μύκονο (Berth Αllocation), ώστε ο διαμοιρασμός των προσεγγίσεων να είναι όσο γίνεται πιο αναλογικά σε όλες τις ημέρες της εβδομάδας.

Στόχος μας η αύξηση των εσόδων, προκειμένου να κατευθυνθούν αποκλειστικά στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών. Αντ’ αυτού, βλέπουμε μια εξωφρενική αύξηση του τέλους στα 20 ευρώ και μια άδικη μεταχείριση προς τη Μύκονο, στην οποία θα αποδίδεται μόλις το 1/3 των εισόδων που θα προκύψουν από αυτήν την αύξηση. Θεωρούμε ότι η επιβολή του υπέρογκου τέλους θα πλήξει τον ανταγωνισμό του προορισμού, θα βλάψει συνολικά την τοπική οικονομία και εν τέλει θα μειώσει τον τουρισμό κρουαζιέρας, τη φήμη της Μυκόνου, αλλά και την αξιοπιστία της χώρας γενικότερα».

Οργάνωση

Δεν υπάρχει υπερτουρισμός στη Μύκονο, επισημαίνει και ο Γιάννης Θεοχάρης εξηγώντας τη σημασία των υποδομών. «Η Μύκονος έχει καινούργιο λιμάνι και όλα γίνονται οργανωμένα. Εχουμε φτιάξει δίκτυο με θαλάσσια ταξί, που μετακινούν με κόστος 2 ευρώ τους επιβάτες κρουαζιέρας προς τον παραδοσιακό οικισμό. Παράλληλα, επιλέγονται παραλίες με μεγάλα πάρκινγκ, ώστε να μην προκαλείται συνωστισμός. Πρόσφατα κάναμε ένα crash test με 8 κρουαζιερόπλοια που έφεραν στο νησί 18.000 επιβάτες σε μία ημέρα χωρίς προβλήματα.

Από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, Αντώνης Παγώνης, διαφωνεί με τον όρο υπερτουρισμός, που ακούγεται όλο και περισσότερο, με αφορμή και την απόφαση για την επιβολή τέλους κρουαζιέρας. «Δεν πιστεύω ότι υπάρχει υπερτουρισμός στη Σαντορίνη αλλά στιγμιαίος συνωστισμός σε κάποια σημεία της Καλντέρας. Το τέλος κρουαζιέρας δεν είναι στην αρμοδιότητά μας, αλλά ως Ενωση Ξενοδόχων θεωρούμε υπερβολή την αύξηση από τα 0,35 στα 20 ευρώ όταν δεν υπάρχουν οι σωστές υπηρεσίες. Πόσω μάλλον όταν μόνο το 1/3 των χρημάτων αυτών θα κατευθυνθεί προς το λιμενικό ταμείο».

Το πείραμα της Βενετίας

Στη Βενετία, πάντως, που επέβαλε πρώτη τέλος κρουαζιέρας 5 ευρώ η κίνηση δεν μειώθηκε, όπως λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής η Ελένη Τρικαλιώτη, Ελληνίδα ξεναγός στον διάσημο προορισμό. «Δεν είδαμε καμία μείωση στον αριθμό των επισκεπτών. Προσωπικά, δεν πλήρωσα ποτέ, γιατί έδειχνα το voucher του ξενοδοχείου όπου έμενα και περνούσα δωρεάν.

Πάντως, τον Ιούλιο το πεντάευρο σταμάτησε να ισχύει, καθώς υπήρχαν πολλές αντιδράσεις στο τοπικό Δημοτικό Συμβούλιο. Ισως το επαναφέρουν από τη νέα σεζόν», σημειώνει η κ. Τρικαλιώτη.

Στη Βενετία, ωστόσο, υπάρχουν από την 1η Αυγούστου και περιορισμοί στον αριθμό των τουριστών που μπορεί να συνοδεύει κάθε ξεναγός. «Το γκρουπ κάθε ξεναγού έχει περιοριστεί στα 25 άτομα. Αν υπάρχει ομάδα των 50 τουριστών, θα πρέπει να έχει δύο ξεναγούς», σημειώνει η Ελένη Τρικαλιώτη. Οι τοπικές Αρχές εφάρμοσαν φέτος για πρώτη φορά δοκιμαστικά το μέτρο, μόνο για τους ημερήσιους ταξιδιώτες.

Με πληροφορίες από τη σελίδα Ελεύθερος Τύπος 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

“Πρέβελης”: Ετοιμάζεται σιγά σιγά για το τελευταίο του ταξίδι, στη Τουρκία

Το "Πρέβελης" κλείνει το κύκλο της ιστορίας του. Από χθες στην Ελευσίνα και από εκεί περιμένει το .. πράσινο φως για τα διαλυτήρια στην Τουρκία

Πρόταση ημέρας: Πατάτες φούρνου άλαδες με ταχινολέμονο

Ένα νηστίσιμο πιάτο πλούσιο, νόστιμο και χορταστικό, από τη μοναστηριακή κουζίνα του όρους Σινά, που μπορεί να λειτουργήσει, βέβαια, και ως συνοδευτικό.

Εκκλησία – Μεγάλη Τετάρτη: Συμβολισμός, το ιερό Ευχέλαιο και έθιμα

Μεγάλη Τετάρτη: Τι συμβολίζει η σημερινή ημέρα - Τα έθιμα και οι παραδόσεις - Σήμερα τελείται στις εκκλησίες η Ακολουθία του Νιπτήρος και το Ιερό Ευχέλαιο

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Φιλώτι: Εφυγε από τη ζωή ανήμερα της ονομαστικής του εορτής ο Λεωνίδας Ανωμερίτης

Ο ΣΦΕΑ αποχαιρετά τον συναγωνιστή του Λεωνίδα Δ. Ανωμερίτη - Μεγάλη Πέμπτη η κηδεία του στο κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης

Μιχάλης Χάλαρης: “Nα αλλάξει το μοντέλο πολιτικής, χρειαζόμαστε ανθεκτικές υποδομές” (video)

Έγινε ξεχωριστή συνδιάσκεψη για την περιφερειακή ενότητα Κυκλάδων καθώς η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου  δεν είναι ομοιογενής (video)

ΑΠΑΣ Νάξου: Η συνεργασία με τον όμιλο εταιρειών BREAK EVEN CONSULTING δίνει πνοή στην ομάδα

Ο ΑΠΑΣ Νάξου κάνει τη πρώτη κίνηση ενόψει της νέας αγωνιστικής περιόδου. Τριετής συνεργασία με τον όμιλο εταιρειών Break Even Consulting

Μητρόπολη Παροναξίας – Καλλίνικος: “Ο Νυμφίος της Εκκλησίας, προσωπικός νυμφίος κάθε Χριστιανικής ψυχής”

Η Ακολουθία του Όρθρου της Μ. Τρίτης στην Αντίπαρο - Οι σκέψεις του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Παροναξίας κκ Καλλινίκου

Πανναξιακός ΑΟ: Τριήμερο (11-13 Απριλίου) διακρίσεων σε ποδόσφαιρο και στίβο

Σπουδαίες επιτυχίες για τον Πανναξιακό Α.Ο. το τριήμερο 11 - 13 Απριλίου σε κλασικό αθλητισμό και ποδόσφαιρο

Νάξος – Φιλώτι: Το “άσπρο” κυριαρχεί στα σοκάκια του χωριού

Εθελοντές στο Φιλώτι ανέλαβαν το ασβέστωμα ή άσπρισμα αρκετών σημείων του χωριού ενόψει της Μεγάλης Κυριακής, του Πάσχα

Νάξος: Νεκρός εντοπίστηκε 62χρονος, έπεσε σε χαράδρα

Νάξος: 62χρονος εντοπίστηκε νεκρός μετά από πτώση σε χαράδρα

Νάξος – Πανναξιακό τουρνουά Τάβλι: Παν. Σορώκος ή Κοντόπουλος ο νέος πρωταθλητής;

Ο μεγάλος τελικός του 11ου Πανναξιακού Τουρνουά Τάβλι ξεκινάει: Παναγιώτης Σορώκος ή Πέτρος Κοντόπουλος ο μεγάλος νικητής; Η πορεία έως την κατάκτηση του τροπαίου

Νάξος: Λιανός και Ανδρουλάκης σε εθιμοτυπική συνάντηση στο Δημαρχείο (video)

Εθιμοτυπική συνάντηση με μικρές ειδήσεις στο Δημαρχείο Νάξου - Τι είπαν Ανδρουλάκης και Λιανός για θέματα υποδομών (video)

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Fast Ferries – Νάξος: Ξεκίνησαν οι προσεγγίσεις του “Andros” δύο φορές την εβδομάδα

Ξεκίνησε τις προσεγγίσεις του στην Νάξο το FAST FERRIES ANDROS - Μέχρι πότε θα έρχεται στη Νάξο, ποιο πλοίο θα το αντικαταστήσει

Πανναξιακός ΑΟΚ: Με 2-0 νίκες πέρασε τα Μελίσσια και τον τελικό αντιμετωπίζει τον Ιωνικό Νικαίας

Σε έναν εντυπωσιακό αγώνα διάρκειας τριών ωρών ο Πανναξιακός νίκησε 92-88 στην έξτρα περίοδο τα Μελίσσια και με 2-0 νίκες προκρίθηκε στον τελικό - Αντίπαλος ο Ιωνικός Νικαίας με μειονέκτημα έδρας

Στιγμές Ιστορίας: Το πορτοκαλί “Πάρος” και η σχέση του με την Παροναξία

Το "Πάρος" ήρθε στη γραμμή της Παροναξίας τη δεκαετία του 80 αλλά δεν απέκτησε την .. λάμψη του "Νάξος" - Η ιστορία του έως τη στιγμή που έφτασε στη Τουρκία και διαλύθηκε

Blue Star Ferries: Εκτακτο δρομολόγιο απόψε (22:00) του Paros με προορισμό την Πάρο

Εκτακτο δρομολόγιο σήμερα (11/04. 22:00) από τον Blue Star Paros στη γραμμή Πειραιάς - Πάρος και επιστροφή

Μέλανες – Πολιτιστικός Σύλλογος: Το “αντίο” στον Ιωάννη “Ντεκές” Βασιλάκη

Πολιτιστικός Σύλλογος Μελάνων Νάξου: Έφυγε από τη ζωή ο Ιωάννης "Ντεκές" Βασιλάκης

Κικίλιας: Μείωση 50% των λιμενικών τελών σε προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά

Β. Κικίλιας: «Η μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών, συνεισφέρει στην προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»