Πέμπτη, 17 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΚρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος...

Κρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος…

|

Διευκρινίσεις ζητά η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) από την Ελληνική Κυβέρνηση σχετικά με το νέο τέλος κρουαζιέρας πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του τέλους. Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, μας παρουσιάζει τις θέσεις της CLIA και τα ερωτήματα που θέτει ο κλάδος της κρουαζιέρας.

# Ποια είναι η θέση της CLIA σε ό,τι αφορά την επιβολή αυξημένου τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας σε προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα βρίσκεται επί χρόνια στο τραπέζι. Στο πλαίσιο αυτό, γνωρίζαμε ότι επίκειται η ενδεχόμενη αύξηση των λιμενικών τελών προκειμένουνα μπορούν τα λιμάνια να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου.

Ωστόσο, η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου τέλους κρουαζιέρας που δε συσχετίζεται με το υφιστάμενο λιμενικό τέλος επιβάτη. Πρόκειται για τέλος «επισκέπτη» το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς.

Εγείρονται λοιπόν σημαντικοί προβληματισμοί και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό. Επ’ αυτών των ερωτημάτων έχουμε ήδη ζητήσει σημαντικές διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση που θα εκτιμούσαμε να μας δοθούν πριν την επισημοποίηση του θεσμικού πλαισίου και την εφαρμογή του νέου τέλους.

#Ποια είναι τα ερωτήματα που θέσατε στην Ελληνική Κυβέρνηση;

Τα ερωτήματα μας αφορούν τόσο τον μηχανισμό με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο όσο και τις εκτιμώμενες επιπτώσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, τα επτά ερωτήματα της CLIA είναι:

1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

2. Κατανομή των χρημάτων

Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.

naxospress-krouaziera

3. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων

Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται,με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.

4. Homeporting

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeportingστα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.

5. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο

Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

6. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης

Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδεςημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.

7. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

# Πώς βλέπει η CLIA το μέλλον της κρουαζιέραςστην Ελλάδα;

Ήδη από πέρσι που υιοθετήσαμε το Σχέδιο Δράσης για την Ελλάδα έχουμε αναγνωρίσει ότι απαιτούνται αναπροσαρμογές στο τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας δεδομένης της αύξησης του τουρισμού στη χώρα και ως εκ τούτου της κρουαζιέρας.

Για την CLIA, η ενίσχυση της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους, αποτελεί προτεραιότητα.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτές οι αναπροσαρμογές πρέπει να γίνονται σταδιακά με τρόπο που δεν θίγει ή ζημιώνει τις εταιρείες κρουαζιέρας και τον τρόπο λειτουργίας τους.

Δεδομένου της πληθώρας των ερωτημάτων που υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί το νέο τέλος κρουαζιέρας από το 2025.

Ζητούμε παράταση της εφαρμογής για το 2026, προκειμένου να ληφθούν υπόψη όλα τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τις τοπικές αρχές, και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις στον κλάδο μας, κατόπιν διαβούλευσης με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Πηγή: newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σύμη: Ειδικό τέλος 3 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες ζητά ο Δήμος, αντίδοτο στην υπερτουριστικοποίηση

Πρόταση για θεσμική κατοχύρωση εισιτηρίου 3€ για κάθε ημερήσιο επισκέπτη – Στόχος η ενίσχυση υποδομών και η προστασία του νησιού από τις επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού.

Νάξος (Βίντσι) – Συνάντηση με προοπτική: Ο Γιάννης Βρούτσης με τους νέους ναυταθλητές της Νάξου

Κατά την αναχώρησή του από το νησί, ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού συνομίλησε με τους μικρούς αθλητές και τους προπονητές του Naxos WaterSports, ενθαρρύνοντας την ίδρυση επίσημου ναυταθλητικού σωματείου.

ΕΛΣΤΑΤ: Τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στην Ελλάδα, στην κορυφή οι Κυκλάδες

Από το Πέραμα και τη Σαλαμίνα έως την Πάρο, τη Νάξο και τη Μύκονο – Οι πιο πολυσύχναστες γραμμές και οι επιδόσεις των λιμανιών σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Πάρος είπε «όχι» στα πλαστικά, oλοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση Plastic Free Greece

Υποθαλάσσιοι και παράκτιοι καθαρισμοί, εμβληματικοί πρεσβευτές και ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας ανέδειξαν τη σημασία της συλλογικής δράσης για ένα νησί απαλλαγμένο από πλαστικά.

Πράσινο φως για πλοηγικό σταθμό στη Μύκονο, σε τι δεσμεύτηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας

Ο Υπουργός Ναυτιλίας αναγνώρισε την ανάγκη ίδρυσης σταθμού για τα κρουαζιερόπλοια, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση κάλυψης των απωλειών από τα μειωμένα λιμενικά τέλη.

Δυναμική παρουσία του Πανναξιακού AO στο Πανελλήνιο Κ16 – Έρχονται τα «Μηλώσεια 2025»

Σπουδαίες επιδόσεις από τους νεαρούς αθλητές του Πανναξιακού στη Χαλκίδα – Συγχαρητήρια και ευχαριστίες από το Δ.Σ. για τη στήριξη των χορηγών ενόψει των αγώνων «Μηλώσεια 2025» στη Νάξο.

Η κεραμική της Σίφνου: Παράδοση αιώνων, τέχνη ζωντανή

15 εργαστήρια, εκατοντάδες φόρμες και μια πολιτιστική κληρονομιά ενταγμένη στην UNESCO που συνεχίζει να γράφει ιστορία, στο χέρι, στον τροχό, στο καμίνι.

Κέα: Ανακύκλωση ελαστικών με οικολογική συνείδηση και υπευθυνότητα

Ο Δήμος Κέας σε συνεργασία με την Ecoelastica έδωσε νέα ζωή σε εκατοντάδες παλιά ελαστικά – Μια πράξη περιβαλλοντικής ευθύνης και πρότυπο διαχείρισης αποβλήτων για τα νησιά.

Κάναβα Ρούσσος: Ο Καραγκιόζης και οι Πειρατές κάτω απ’ τα αστέρια της Σαντορίνης

Μια βραδιά γεμάτη φως, γέλιο και μνήμες από τα παλιά στο Οινοποιείο Canava Roussos — εκεί που η παράδοση δεν ξεθωριάζει, αλλά ζει.

Σαντορίνη – ΔΕΔΔΗΕ: Διακοπές ρεύματος – Ο προγραμματισμός μέχρι την Τρίτη 22 Ιουλίου

Προγραμματισμένες διακοπές στο δίκτυο ηλεκτροδότησης από την ΔΕΔΔΗΕ λόγω τεχνικών εργασιών. Το πρόγραμμα μέχρι την Τρίτη 22 Ιουλίου

Απίστευτο: Πήδηξε από τον καταπέλτη του “Champion Jet 3” στην Πάρο

ναστάτωση στο λιμάνι της Παροικιάς όταν 24χρονος ημεδαπός πήδηξε από τον καταπέλτη πλοίου κατά τον απόπλου – Παρενέβη το Λιμενικό, χωρίς να υπάρξει τραυματισμός

Νάξος: Πέντε «κρυμμένες» παραλίες για ήσυχες (!!!) αποδράσεις

Από τον εξωτικό Πάνορμο μέχρι τη μυστική Χαβάη, ανακαλύψτε πέντε μοναδικές ακτές της Νάξου που προσφέρουν αυθεντική νησιωτική εμπειρία, μακριά από την πολυκοσμία.

Νάξος – Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου: Αντίο στον Στέλιο Ζαφειρόπουλο, ένα δάσκαλο με ψυχή και φως

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου Νάξου αποχαιρετά με συγκίνηση τον αγαπημένο εκπαιδευτικό και επιστήμονα, που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στη μαθητική και τοπική κοινότητα.

Νάξος – Ορφέας Παπαδόπουλος: Από την υποκριτική στο τατουάζ και… στην Παναγία των Παρισίων (video)

Ο γνωστός ηθοποιός και tattoo artist μιλά αποκλειστικά στο Naxospress για την τέχνη, τη ζωή του στη Νάξο, τα παράξενα τατουάζ και τη νέα του θεατρική πρόκληση

Νάξος: Σύλληψη 70χρονου κυβερνήτη για παράνομο απόπλου σκάφους στον Πάνερμο

Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, επιβατηγό τουριστικό σκάφος απέπλευσε χωρίς άδεια από το Λιμεναρχείο

Νάξος – Κεραμωτή: Σήμερα το τελευταίο αντίο στην Σοφία Φυρογένη

Η Κεραμωτή Νάξου αποχαιρετά μια αγαπημένη μορφή της τοπικής κοινωνίας – Αντί στεφάνου, δωρεά στον Ιερό Ναό από τον Σύλλογο Κεραμωτής

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Golden Plates 2025: Ο chef Νίκος Δημητροκάλης και το Dal Professore σε Νάξο και Αττική έκλεψαν τη παράσταση

Με φόντο τη θάλασσα και πρώτη ύλη την αυθεντικότητα, οι Κυκλάδες σάρωσαν στα φετινά βραβεία γαστρονομίας Golden Plates, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις που επιβεβαιώνουν το διεθνές γευστικό αποτύπωμά τους.

SeaJets: Το “TERA JET 2” ξεκινά τα δρομολόγια του, πρώτη αναχώρηση από Πειραιά στις 11 Ιουλίου

Το νέο ταχύπλοο της SEAJETS φτάνει Νάξο, Πάρο, Κουφονήσια, Σχοινούσα και Ηρακλειά με διπλή επιστροφή – Αναλυτικό πρόγραμμα του πρώτου δρομολογίου

Νάξος: Πωλείται πέτρινο ακίνητο 37τ.μ. με αυλή στο Καστράκι, πολύ κοντά στη θάλασσα

Αναζητάτε επένδυση δίπλα στη θάλασσα; Ένα γοητευτικό πέτρινο ακίνητο με δυνατότητα αναβάθμισης και επέκτασης διατίθεται προς πώληση στο Καστράκι, κοντά σε μία από τις ομορφότερες παραλίες της Νάξου