Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΚρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος...

Κρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος…

|

Διευκρινίσεις ζητά η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) από την Ελληνική Κυβέρνηση σχετικά με το νέο τέλος κρουαζιέρας πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του τέλους. Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, μας παρουσιάζει τις θέσεις της CLIA και τα ερωτήματα που θέτει ο κλάδος της κρουαζιέρας.

# Ποια είναι η θέση της CLIA σε ό,τι αφορά την επιβολή αυξημένου τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας σε προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα βρίσκεται επί χρόνια στο τραπέζι. Στο πλαίσιο αυτό, γνωρίζαμε ότι επίκειται η ενδεχόμενη αύξηση των λιμενικών τελών προκειμένουνα μπορούν τα λιμάνια να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου.

Ωστόσο, η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου τέλους κρουαζιέρας που δε συσχετίζεται με το υφιστάμενο λιμενικό τέλος επιβάτη. Πρόκειται για τέλος «επισκέπτη» το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς.

Εγείρονται λοιπόν σημαντικοί προβληματισμοί και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό. Επ’ αυτών των ερωτημάτων έχουμε ήδη ζητήσει σημαντικές διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση που θα εκτιμούσαμε να μας δοθούν πριν την επισημοποίηση του θεσμικού πλαισίου και την εφαρμογή του νέου τέλους.

#Ποια είναι τα ερωτήματα που θέσατε στην Ελληνική Κυβέρνηση;

Τα ερωτήματα μας αφορούν τόσο τον μηχανισμό με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο όσο και τις εκτιμώμενες επιπτώσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, τα επτά ερωτήματα της CLIA είναι:

1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

2. Κατανομή των χρημάτων

Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.

naxospress-krouaziera

3. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων

Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται,με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.

4. Homeporting

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeportingστα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.

5. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο

Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

6. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης

Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδεςημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.

7. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

# Πώς βλέπει η CLIA το μέλλον της κρουαζιέραςστην Ελλάδα;

Ήδη από πέρσι που υιοθετήσαμε το Σχέδιο Δράσης για την Ελλάδα έχουμε αναγνωρίσει ότι απαιτούνται αναπροσαρμογές στο τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας δεδομένης της αύξησης του τουρισμού στη χώρα και ως εκ τούτου της κρουαζιέρας.

Για την CLIA, η ενίσχυση της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους, αποτελεί προτεραιότητα.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτές οι αναπροσαρμογές πρέπει να γίνονται σταδιακά με τρόπο που δεν θίγει ή ζημιώνει τις εταιρείες κρουαζιέρας και τον τρόπο λειτουργίας τους.

Δεδομένου της πληθώρας των ερωτημάτων που υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί το νέο τέλος κρουαζιέρας από το 2025.

Ζητούμε παράταση της εφαρμογής για το 2026, προκειμένου να ληφθούν υπόψη όλα τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τις τοπικές αρχές, και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις στον κλάδο μας, κατόπιν διαβούλευσης με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Πηγή: newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΓΕΛ Νάξου “Μανώλης Γλέζος”: Υποδέχθηκε μαθητές από την Ιταλία στο πλαίσιο του Erasmus+

Ένα εναλλακτικό ταξίδι στη Μεσόγειο με όχημα την Τεχνητή Νοημοσύνη, τη φιλοξενία και τη βιωσιμότητα

Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος: Ο «Άνθρωπος ορχήστρα» μιλά για τη μουσική άνοιξη των Κυκλάδων (video)

Μια ιστορική εμφάνιση της Φιλαρμονικής του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικών Συνόλων και το όραμα για ένα μουσικό Αιγαίο

Η Κέα “ταξιδεύει” στον προαστιακό: Δεύτερη συνεχής προβολή του νησιού στην καρδιά της Αθήνας

Ο Δήμος Κέας συνεχίζει τη στρατηγική του τουριστική καμπάνια μέσα από 11 σταθμούς του προαστιακού, προσεγγίζοντας χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. (video)

Κραυγή αγωνίας από τη Φολέγανδρο: Ανεπαρκής η ενδοκυκλαδική ακτοπλοϊκή σύνδεση ενόψει τουριστικής σεζόν

Ο Σύλλογος Εμπορικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων του νησιού καλεί το Υπουργείο Ναυτιλίας να δώσει άμεση λύση – Αποκλεισμός σε περίοδο αιχμής

Πανναξιακός ΑΟΚ: Έντονη διαμαρτυρία για επεισόδια στον αγώνα με τον Ιωνικό Νίκαιας

Προπηλακισμοί, ύβρεις και επικίνδυνα περιστατικά καταγγέλλει ο Πανναξιακός – Καλεί τις αρχές να αναλάβουν δράση

Εφ. Καλογεροπούλου: «Αν περάσεις μια νύχτα στις Μάντρες της Ανάφης, θα τη θυμάσαι για πάντα» (video)

Η Έφη Καλογεροπούλου μοιράζεται αναμνήσεις και αλήθειες από τις «Μάντρες» και τη «Μαργαρίτα» – δύο σταθερές σε ένα νησί που συνεχώς μεταμορφώνεται. (video)

Καταγγελίες πολιτών στη Σίφνο: «Νόμοι υπάρχουν, αλλά δεν εφαρμόζονται»

Πολίτες καταγγέλλουν πολεοδομικές και περιβαλλοντικές αυθαιρεσίες στο νησί – Ζητούν αναστολή αδειών και απόδοση ευθυνών σε αρμόδιες υπηρεσίες.

«Habemus Papam»: Από την τιάρα στο πάλλιο – Οι τελετές στέψης και ενθρόνισης του Πάπα από τον 9ο αιώνα μέχρι σήμερα

Την Κυριακή 18 Μαΐου ο νέος Πάπας Λέων ΙΔ΄ αναλαμβάνει επισήμως τη διακονία του Επισκόπου Ρώμης – Από τη χλιδή του παρελθόντος στη λιτότητα της σύγχρονης τελετής.

Αμοργός: Το Αμοργιανό Φεστιβάλ επιστρέφει 7–9 Ιουνίου με χορωδίες, συναυλίες και τιμητικές εκδηλώσεις

Ένα τριήμερο αφιερωμένο στη μουσική, την παράδοση και τη μνήμη με ελεύθερη είσοδο σε όλο το νησί – Συμμετέχουν σύλλογοι από Τρίπολη και Αμοργό.

Πρόταση ημέρας: Ζυμαρικά με μπάμιες και κεφαλοτύρι Πιτταρά

Πρόταση ημέρας από τον Γαστρονόμο. Για τους φίλους των ζυμαρικών και των τυροκομικών ... Αα και της μπάμιας

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις

Νάξος – Lennart Neubauer: Ο παγκόσμιος πρωταθλητής που έγινε το πρόσωπο του νέου windsurfing

Μια ζωή πάνω στα κύματα, ένα μέλλον γεμάτο διακρίσεις – Ο Lennart από τη Νάξο εμπνέει με ταλέντο, ήθος και διεθνή αναγνώριση