Πέμπτη, 26 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΚρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος...

Κρουαζιέρα: Τα ερωτήματα που θέτει η CLIA με επίκεντρο το νέο Τέλος…

|

Διευκρινίσεις ζητά η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) από την Ελληνική Κυβέρνηση σχετικά με το νέο τέλος κρουαζιέρας πριν από την υιοθέτηση του θεσμικού και νομικού πλαισίου και την επίσημη εφαρμογή του τέλους. Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, μας παρουσιάζει τις θέσεις της CLIA και τα ερωτήματα που θέτει ο κλάδος της κρουαζιέρας.

# Ποια είναι η θέση της CLIA σε ό,τι αφορά την επιβολή αυξημένου τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας σε προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα βρίσκεται επί χρόνια στο τραπέζι. Στο πλαίσιο αυτό, γνωρίζαμε ότι επίκειται η ενδεχόμενη αύξηση των λιμενικών τελών προκειμένουνα μπορούν τα λιμάνια να προσφέρουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στις αυξημένες ανάγκες του κλάδου.

Ωστόσο, η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου τέλους κρουαζιέρας που δε συσχετίζεται με το υφιστάμενο λιμενικό τέλος επιβάτη. Πρόκειται για τέλος «επισκέπτη» το οποίο φαίνεται να επιβάλλεται μόνο στους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς.

Εγείρονται λοιπόν σημαντικοί προβληματισμοί και ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής και τον επιδιωκόμενο σκοπό. Επ’ αυτών των ερωτημάτων έχουμε ήδη ζητήσει σημαντικές διευκρινίσεις από την Ελληνική Κυβέρνηση που θα εκτιμούσαμε να μας δοθούν πριν την επισημοποίηση του θεσμικού πλαισίου και την εφαρμογή του νέου τέλους.

#Ποια είναι τα ερωτήματα που θέσατε στην Ελληνική Κυβέρνηση;

Τα ερωτήματα μας αφορούν τόσο τον μηχανισμό με τον οποίο θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο όσο και τις εκτιμώμενες επιπτώσεις, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, τα επτά ερωτήματα της CLIA είναι:

1. Εφαρμογή και είσπραξη του τέλους

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, θα θέλαμε να γνωρίζουμε τον τρόπο διαχείρισης του τέλους, τον τρόπο διαχωρισμού με τους επιβάτες που παραμένουν στο πλοίο, την αρμόδια αρχή είσπραξης, και τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

2. Κατανομή των χρημάτων

Αναφέρεται ότι τα έσοδα θα μοιραστούν εξίσου μεταξύ των Δήμων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για έργα λιμενικής υποδομής και του Υπουργείου Τουρισμού για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Η CLIA προτρέπει την κυβέρνηση να διαθέσει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, των εσόδων από το νέο τέλος για τη στήριξη συγκεκριμένων έργων που σχετίζονται με την κρουαζιέρα στα λιμάνια και στις τοπικές κοινωνίες, όσον αφορά στις υποδομές, τη διαχείριση του τουρισμού και τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.

naxospress-krouaziera

3. Απουσία διαβούλευσης και εκτίμησης επιπτώσεων

Πριν από την οριστικοποίηση του νέου τέλους, ζητούμε να προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση, όπως είθισται,με τις εταιρείες κρουαζιέρας, τους δήμους, τα λιμάνια και τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου, καθώς επίσης να γίνει η κατάλληλη εκτίμηση των επιπτώσεων του νέου μέτρου.

4. Homeporting

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η ενίσχυση του homeporting αποτελεί προτεραιότητα. Θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν οι επιβάτες κρουαζιέρας των πλοίων που πραγματοποιούν homeporting θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νέου τέλους κρουαζιέρας, όπως επίσης εάν θα υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για την υποστήριξη περισσότερων δραστηριοτήτων homeportingστα ελληνικά λιμάνια καθώς και ποιο είναι το επενδυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και του εφοδιασμού.

5. Διαχωρίζοντας τη Σαντορίνη από τη Μύκονο

Η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το τέλος θα είναι αυξημένο για τους προορισμούς της Σαντορίνης και της Μυκόνου. Αρχικά ζητούμε από την Ελληνική Κυβέρνηση να λάβει πρώτα υπόψη ότι κατόπιν διαβούλευσης με τα μέλη μας, έχει αποφασιστεί ότι από το 2025 και στα δύο νησιά θα εφαρμοστεί επίσημα σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation) με συγκεκριμένα κριτήρια και κανόνες. Επίσης, σχετικά με το αυξημένο τέλος στη Μύκονο ζητούμε από την Κυβέρνηση να λάβει υπόψη τις θέσεις και προβληματισμούς των τοπικών αρχών, και τονίζουμε από μεριάς μας ότι η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι δύο διαφορετικά νησιά με διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και προκλήσεις.

6. Ημερήσιοι επισκέπτες Σαντορίνης

Αντιλαμβανόμαστε ότι η Σαντορίνη δέχεται χιλιάδεςημερήσιους επισκέπτες που καταφτάνουν με την ακτοπλοΐα και παραμένουν στο νησί μόλις λίγες ώρες. Εάν ο πραγματικός στόχος του τέλους είναι η καταπολέμηση του υπερτουρισμού και η βελτίωση των υποδομών, ποιος είναι ο λόγος που αυτοί οι επισκέπτες δεν περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο τέλος; Η CLIA συνεχίζει να υποστηρίζει την εφαρμογή ενός τέλους επιβατών σε όλους τους ημερήσιους επισκέπτες, χωρίς διακρίσεις ως προς το μέσο μεταφοράς με το οποίο φθάνουν.

7. Νομικές και οικονομικές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε. για τα οργανωμένα ταξίδια και τα δικαιώματα των καταναλωτών (EU Package Travel Directive and the EU Consumer Rights Directive), οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν τους επιβάτες τους για όλους τους σχετικούς φόρους και τέλη κατά την αγορά του εισιτηρίου κρουαζιέρας. Εάν αυτό το νέο τέλος κρουαζιέρας εφαρμοστεί από το επόμενο έτος (2025), οι εταιρείες θα έχουν οικονομικές επιπτώσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάστηκαν ήδη αυτό το καλοκαίρι να απορροφήσουν την αύξηση του τέλους ISPS από €1 σε €2,5 στην Ελλάδα, η οποία επιβλήθηκε χωρίς προειδοποίηση και άμεση ισχύ στις 10 Ιουνίου.

# Πώς βλέπει η CLIA το μέλλον της κρουαζιέραςστην Ελλάδα;

Ήδη από πέρσι που υιοθετήσαμε το Σχέδιο Δράσης για την Ελλάδα έχουμε αναγνωρίσει ότι απαιτούνται αναπροσαρμογές στο τρόπο λειτουργίας της κρουαζιέρας δεδομένης της αύξησης του τουρισμού στη χώρα και ως εκ τούτου της κρουαζιέρας.

Για την CLIA, η ενίσχυση της τουριστικής διαχείρισης για μια βιώσιμη τουριστική βιομηχανία με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους, αποτελεί προτεραιότητα.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι αυτές οι αναπροσαρμογές πρέπει να γίνονται σταδιακά με τρόπο που δεν θίγει ή ζημιώνει τις εταιρείες κρουαζιέρας και τον τρόπο λειτουργίας τους.

Δεδομένου της πληθώρας των ερωτημάτων που υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί το νέο τέλος κρουαζιέρας από το 2025.

Ζητούμε παράταση της εφαρμογής για το 2026, προκειμένου να ληφθούν υπόψη όλα τα μέτρα που έχουμε ήδη συμφωνήσει με τις τοπικές αρχές, και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις στον κλάδο μας, κατόπιν διαβούλευσης με τους άμεσα εμπλεκόμενους δήμους, λιμάνια και παράγοντες του τουρισμού, των οποίων ο βιοπορισμός εξαρτάται από τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Πηγή: newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Στο φως οι σκιές στον ΟΠΕΚΕΠΕ, καλλιέργειες σε βραχονησίδες, όπως η Κανδελιούσσα

Άνω των 100 οι διώξεις για επιδοτήσεις-μαϊμού, εμπλοκή πρώην στελεχών και έλεγχοι για ψευδείς δηλώσεις εκτάσεων – Στη δίνη της πολιτικής αντιπαράθεσης το σκάνδαλο

Ανακοινώνονται σήμερα οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Μετά τις 13:00 διαθέσιμα τα αποτελέσματα για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ – Πού και πώς μπορούν οι υποψήφιοι να δουν τις βαθμολογίες τους

Κοντογεωργόπουλος: «Δεν σκεφτόμουν την υποκριτική, μέχρι που μπήκα μέσα» (video)

Ο Αργύρης από τον «Άγιο Έρωτα» μιλά αποκλειστικά στο NaxosPress για την Επίδαυρο, την τηλεόραση, την πίεση της δουλειάς και τον εαυτό του που κάποιες φορές... ξέχασε να προσέχει.

Naxos Medical: Εξειδικευμένη Νευρολογική Φροντίδα στη Νάξο το Σάββατο 28 Ιουνίου

Ο Νευρολόγος Ευάγγελος Κουρεμένος υποδέχεται ασθενείς στο Naxos Medical για διαγνωστική εκτίμηση και παρακολούθηση νευρολογικών παθήσεων

Γιάννης Πολυχρονάκος στον ΣΚΑΪ: “Θετική η εικόνα στη Νάξο, προβληματισμός λόγω διεθνούς αστάθειας” (video)

Ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου μίλησε στους «Αταίριαστους» για την τουριστική πορεία του νησιού και την επιφυλακτικότητα των επισκεπτών (video)

ΥΠΑ: Ισχυρή άνοδος το 1ο πεντάμηνο του 2025 στην επιβατική κίνηση, έρχεται διαγωνισμός παραχώρησης

Ρεκόρ για το πρώτο πεντάμηνο στα 24 κρατικά αεροδρόμια – Η Νάξος καταγράφει εκρηκτική αύξηση στις αφίξεις, προσελκύοντας όλο και περισσότερους ταξιδιώτες

Amorgorama: Η επανάσταση της Αμοργού ξεκινά από τη θάλασσα

Από την «τρέλα» στην πράξη – Οι ψαράδες της Αμοργού πρωτοστατούν σε ένα μοντέλο βιώσιμης αλιείας που γίνεται παράδειγμα για όλο το Αιγαίο

Στο επίκεντρο της Ευρώπης η νησιωτικότητα – Συναντήσεις INSULEUR στη Μαγιόρκα

Νέες πρωτοβουλίες και στρατηγικές συνεργασίες για τις νησιωτικές οικονομίες. Κεντρικός ρόλος του Γιάννη Ρούσσου στις ευρωπαϊκές εξελίξεις

Εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας: Ένας πολιτιστικός φάρος λάμπει ξανά

Με την παρουσία Υπουργών, Βουλευτών και πλήθους κόσμου, το ανακαινισμένο μουσείο ανοίγει ξανά τις πύλες του, φιλοξενώντας σπουδαία εκθέματα όπως την “Κόρη της Θήρας”

Παρέμβαση Φ. Φόρτωμα για την εξαίρεση των ενοικιαζόμενων οχημάτων από το ψηφιακό πελατολόγιο

Αναφορά του Βουλευτή Κυκλάδων προς τον Υπουργό Οικονομικών για τις δυσκολίες που δημιουργεί η εφαρμογή του μέτρου στον συγκεκριμένο κλάδο

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο, στήριγμα στην τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

Νάξος – ΕΠΑΛ: Ο Ιορδάνης Κυριακίδης και ο Νικήτας Θεολογίτης αφήνουν πίσω τους μία τεράστια παρακαταθήκη

Μετά από σχεδόν τρεις δεκαετίες αφοσίωσης στην Τεχνική Εκπαίδευση, οι δύο διευθυντές συνταξιοδοτούνται, αφήνοντας πίσω τους ένα σχολείο ανοιχτό στη γνώση, στην καινοτομία και στις αξίες της τοπικής κοινωνίας.

Όταν τα Raptor συνάντησαν τη Νάξο – Μια τριήμερη εξόρμηση γεμάτη περιπέτεια και Κυκλαδίτικη ψυχή

Με 18 οχήματα και 70 μέλη, το Raptor Club Greece εξερεύνησε τις ομορφιές της Νάξου σε ένα μοναδικό Summer Tour γεμάτο εικόνες, προκλήσεις και φιλοξενία

Νάξος – Τρίποδες: “Sea Breeze”, μια νέα επιχείρηση με άρωμα καθαριότητας

Στηρίζουμε τη νέα προσπάθεια στο χωριό μας – Ένα καθαριστήριο με επαγγελματισμό, αγάπη και ρίζες στον τόπο

Αμοργός – Σεισμός: “Ήρεμη η εικόνα”, λέει ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος

Η δόνηση σημειώθηκε νότια-νοτιοδυτικά της Αρκεσίνης, με εστιακό βάθος 15,6 χλμ – Δεν αλλάζει η εικόνα ύφεσης στην περιοχή, επισημαίνουν οι σεισμολόγοι

Αποχαιρετούμε την Ειρήνη Βλησίδου, το “τελευταίο αντίο” (21/06) στο Χαλκί της Νάξου

Η Ειρήνη Βλησίδου, κόρη του Ιωάννη του Μαθηματικού, υπάλληλος του ΟΤΕ, έφυγε πρόωρα από τη ζωή – Η εξόδιος ακολουθία το Σάββατο 21 Ιουνίου στην Πρωτόθρονη

Εκτακτο: Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο ρήγμα Ανύδρου

Σύμφωνα με την αυτόματη λύση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, ο σεισμός σημειώθηκε 13 χιλιόμετρα νότια νοτιοδυτικά της Αρκεσίνης Αμοργού

Λυσιστράτη στη Νάξο: Όταν το θέατρο γίνεται υπόθεση όλων (video)

Ο σκηνοθέτης Θανάσης Αντωνίου μιλά για την τέχνη, την ελευθερία και το κοινό όραμα του θεάτρου.

Η Τοσοδούλα χορεύει στη Νάξο – Μια παραμυθένια παράσταση από καρδιάς

Η μαθητική παράσταση του AlteR riTmo «Η Τοσοδούλα» ζωντανεύει στο Δημοτικό Θέατρο Ι. Καμπανέλλη στις 24 & 25 Ιουνίου, με παιδιά και εφήβους της Νάξου να χορεύουν τη φύση, τη φαντασία και τη δύναμη του παραμυθιού