Ο Δήμος ξεσπαθώνει εναντίον της ΥΠΑ για τα χάλια του αεροδρομίου της Ρόδου και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τρέχει να …μπαλώσει τις τρύπες
Το ενδιαφέρον της Εισαγγελικής αρχής προκάλεσε η χθεσινή, νέα βλάβη από νέα καθίζηση στον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης του κρατικού αερολιμένα Ρόδου, που οδήγησε σε προσωρινή τροποποίηση του προγράμματος εξυπηρέτησης των πτήσεων από και προς τη Ρόδο από τις 12 το μεσημέρι μετά τον αποκλεισμό από τη χρήση τμήματος του.
Πιο συγκεκριμένα στο συγκεκριμένο σημείο είχε υπάρξει καθίζηση εδάφους και στο παρελθόν η οποία αντιμετωπίστηκε με επέμβαση σε τμήμα εμβαδού 40 τ.μ.. Στο συγκεκριμένο τμήμα σημειώθηκε προχθές νέα καθίζηση και έγινε παρέμβαση σε τμήμα 27 τ.μ. ενώ εξαιτίας ρωγμών στο συγκεκριμένο σημείο και σαθρότητας του υπεδάφους προέκυψε και η χθεσινή βλάβη.
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στον κρατικό αερολιμένα με συμμετοχή εργολάβων, που ανέλαβαν την αποκατάσταση με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, κρίθηκε αναγκαίο να γίνει νέα παρέμβαση σε ολόκληρο το τμήμα και για τον λόγο αυτό προγραμματίζεται η άμεση αποκατάσταση της ζημιάς που έχει προκύψει με 15 κυβικά τσιμέντου ταχείας πήξεως (προχθές χρησιμοποιήθηκαν μόλις 2).
Σημειώνεται ότι από την 11:00 ώρα το πρωί της Πέμπτης έγινε διακοπή των πτήσεων μέχρι την 14.45 ώρα της ίδιας ημέρας, όταν και ο διάδρομος δόθηκε ξανά σε λειτουργία, αφού απομονώθηκε η χρήση του συγκεκριμένου τμήματος. Οι πτήσεις έγιναν με καθυστερήσεις ή ακυρώθηκαν. Για τα μεγάλα αεροσκάφη διατηρήθηκε ωστόσο το «κόκκινο».
Το πρόβλημα δεν είναι πάντως καινούριο, αφού από το έτος 1977 η επιτροπή αγώνα των κατοίκων του Παραδεισίου, που εναντιώθηκε στην απαλλοτρίωση των γεωργικών καλλιεργειών στην περιοχή για την κατασκευή του, είχε επισημάνει τους κινδύνους. Όπως δήλωσε χθες στη «δημοκρατική» ο κ. Αναστάσης Μουστάκας, γραμματέας της επιτροπής, υπήρξαν σημαντικές παρεμβάσεις προς όλες τις κατευθύνσεις για να καταστεί σαφές ότι η λειτουργία του διαδρόμου ήταν επισφαλής καθώς υπήρχαν υπόγεια ρυάκια, πηγάδια, ως και υπόγεια σπήλαια τα οποία, όπως εκτιμά, εξαιτίας των βροχοπτώσεων, έχουν διαβρώσει το υπέδαφος με αποτέλεσμα να σημειώνονται οι συγκεκριμένες καθιζήσεις.
Επιπλέον, σύμφωνα με εργολάβους, στην περιοχή «Λιβάδια», όπου και η καθίζηση, το έδαφος είναι ελαφρώς χαμηλότερο υψομετρικά από την επιφάνεια της θάλασσας και συνεχώς πλημμύριζε και η κοινότητα Παραδεισίου κατασκεύαζε αυλάκια για να διαχέεται το νερό στην θάλασσα, τα οποία πλέον καλύφθηκαν με άσφαλτο για τις ανάγκες του διαδρόμου.
Πιθανολογούν έτσι ότι το πρόβλημα υφίσταται σε τμήμα ενός χιλιομέτρου γι’ αυτό και επιβάλλεται να γίνει συνολική παρέμβαση. Κρίνουν περαιτέρω ότι δεν έχει γίνει σωστή εξυγίανση του εδάφους με συμπίεση των χωμάτων πριν καλυφθεί το σημείο με άσφαλτο για λόγους οικονομίας του χρόνου, που πίεζε για την ολοκλήρωση του έργου, κατά την πρώτη καθίζηση.
Σημειώνεται ότι ο Κρατικός Αερολιμένας Ρόδου είναι το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας σε συνολικό όγκο επιβατών.
Ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 28 Ιουνίου 1977, αντικαθιστώντας το ξεπερασμένο για πολιτική χρήση αεροδρόμιο, που βρισκόταν μερικά χιλιόμετρα ανατολικότερα, στην περιοχή των Μαριτσών, και το οποίο σήμερα είναι στρατιωτικό.
Διαθέτει τις εξής εγκαταστάσεις κύριο διάδρομο 07-25: 3.260Χ45 μ., παράλληλο τροχόδρομο στο διάδρομο 07-25: 3.260Χ23 μ και δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών: 110.600 τμ συνολικά (13 θέσεις στάθμευσης) και κτήριο αεροσταθμού: 20.753 τμ με χωρητικότητα 1.700 επιβατών σε ώρα αιχμής.
«Δημιουργήθηκαν προβλήματα προφανώς από τα αεροσκάφη, δηλαδή από το βάρος τους, σε σημείο που βρίσκεται κοντά στην οπή, που είχε προκληθεί από την κακοκαιρία. Εξαιτίας του προβλήματος θα περιορίσουμε την έκταση του διαδρόμου προσγείωσης που θα χρησιμοποιούμε. Μας δυσκόλεψαν πολύ και οι βροχοπτώσεις που είχαμε και σήμερα το πρωί», δήλωσε χθες η αερολιμενάρχης κ. Ξανθή Κριτσινέλια.
Σε συνέντευξη τύπου χθες ο δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος αναφέρθηκε στο ζήτημα και τόνισε πως δεν μπορεί να εισπράττονται τόσα χρήματα από τη συγκεκριμένη υποδομή και να μην γίνονται οι αναγκαίες επισκευές.
Ο κ. Χατζηδιάκος κατήγγειλε τον υποδιοικητή της ΥΠΑ κ. Λάμπρου γιατί δεν ήρθε στη Ρόδο ως επικεφαλής κλιμακίου της υπηρεσίας για να ασχοληθεί με το θέμα. Επιπλέον, ο δήμαρχος εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του γιατί τα χρήματα που εισπράττονται από το αεροδρόμιο καταλήγουν στο υπουργείο Οικονομικών και δεν αποδίδονται στην ΥΠΑ για να προβεί στις αναγκαίες επισκευές.
«Χθες βράδυ δέχθηκα κλήση από το υποδιοικητή της ΥΠΑ τον κ. Λάμπρου ο οποίος θέλησε να με ευχαριστήσει για την άμεση παρέμβαση. Εμείς δεν θέλουμε ευχαριστώ. Την ευθύνη για τη λειτουργία του αεροδρομίου έχει η ΥΠΑ. Τα έσοδα από τη λειτουργία του αερολιμένα είναι τεράστια. Δεν μπορεί η Ρόδος όμως να δυσφημίζεται ως τουριστικός προορισμός επειδή δεν μένουν χρήματα για επισκευές. Ο υποδιοικητής με ενημέρωσε πως όλα τα έσοδα καταλήγουν στο υπουργείο Οικονομικών. Πριν λίγο καιρό παρουσιάστηκε πρόβλημα σε άλλο μικρό αεροδρόμιο αλλά και πάλι δεν είχαν χρήματα για να κάνουν παρεμβάσεις. Εμείς εδώ θα περιμέναμε να βρεθούν κονδύλια για να δοθεί το αεροδρόμιο στη χρήση; Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα. Βρήκαν το Δήμο Ρόδου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τους ιδιώτες, που πονούν για τον τόπο τους και κάνουν τη δουλειά τους. Θα περίμενα άμεσα να έρθει κλιμάκιο τεχνικών της ΥΠΑ στη Ρόδο και ο ίδιος ο υποδιοικητής ή ο διοικητής για να ασχοληθούν με το θέμα και να ελέγξουν αν έγινε σωστά η επισκευή του διαδρόμου προσγείωσης. Ο κ. Λάμπρου με ενημέρωσε πως θα έρθει την επόμενη εβδομάδα. Ε, λοιπόν θα τα “ακούσει” πριν να με δει».
Αναφορικά με το πρόβλημα που δημιουργήθηκε ο κ. Χατζηδιάκος δήλωσε πως δεν πρόκειται για νέα λακκούβα, αλλά για φθορές που προκλήθηκαν από το βάρος των αεροσκαφών.
«Η ενημέρωση που είχα από τον αντιδήμαρχο Ανάπτυξης κ. Γιώργο Πόκκια είναι πως υπάρχουν προβλήματα σε κάποια σημεία κοντά στην οπή που είχε δημιουργηθεί προχθές από την κακοκαιρία. Η αερολιμενάρχης κ. Ξανθή Κριτσινέλια αποφάσισε να περιορίσει το εύρος του διαδρόμου προσγείωσης. Έχει ενημερωθεί ο εργολάβος κ. Γιάννης Γλυνός που θα κάνει την παρέμβαση που πρέπει», δήλωσε ο κ. Χατζηδιάκος.
Στις εργασίες για την αποκατάσταση του διαδρόμου αναφέρθηκε και ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος κ. Χρήστος Ευστρατίου.
«Παρουσιάστηκε πρόβλημα και σε άλλο σημείο του διαδρόμου. Στο σημείο που είχαμε παρέμβει το έδαφος ήταν σαθρό. Το αποκαταστήσαμε αλλά υπήρχαν και αλλού θέματα», δήλωσε ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος κ. Χρήστος Ευστρατίου.
Για το θέμα εκδόθηκε χθες από την ΥΠΑ το ακόλουθο δελτίο τύπου:
«ΘΕΜΑ: Περιορισμός μήκους διαδρόμου στο αεροδρόμιο Ρόδου λόγω τεχνικού προβλήματος που προκάλεσε η κακοκαιρία
Με προσωρινή τροποποίηση του προγράμματος εξυπηρέτησης των πτήσεων από και προς τη Ρόδο λειτουργεί από τις 12 το μεσημέρι το αεροδρόμιο «Διαγόρας», καθώς δημιουργήθηκε τεχνική βλάβη λόγω της κακοκαιρίας στο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης των αεροσκαφών στο ίδιο ακριβώς σημείο που είχε γίνει η ζημιά από την ισχυρή βροχόπτωση το απόγευμα της Τρίτης 22 Σεπτεμβρίου 2015.
Προκειμένου να αποφευχθεί το κλείσιμο του αεροδρομίου αποφασίστηκε να μειωθεί το μήκος του διαδρόμου. Ο διάδρομος θα περιοριστεί στα 1.800 μέτρα. Θα μετακινηθεί το σημείο του κατωφλιού, δηλαδή η αρχή του διαδρόμου που υπάρχει το πρόβλημα για να μπορούν τα αεροπλάνα με ασφάλεια να από-προσγειώνονται.
Από την ΥΠΑ βγήκε notam και εκτιμάται ότι για το επόμενο 24ωρο θα επηρεαστούν μόνο πτήσεις μεγάλων αποστάσεων ορισμένων τύπων αεροσκαφών που εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιο της Ρόδου.
Καθ’ οδόν είναι ειδικό τεχνικό κλιμάκιο μηχανικών της Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να επιδιορθωθεί η τεχνική βλάβη».