Οι Ισπανοί είναι έτοιμοι να ανεβάσουν το Sold out, οι Τούρκοι μειώνουν δραματικά τις τιμές στα πακέτα ώστε να προσελκύσουν επισκέπτες, οι Έλληνες στο Βόρειο Αιγαίο ακολουθούν και οι ξένοι κοιτάζουν και προς το …room to let
Η κατάσταση στον τουρισμό φέτος δεν έχει προηγούμενο… Η ρευστότητα που υπάρχει ξεπερνάει κάθε προηγούμενο και κανείς δεν μπορεί να πει με σαφήνεια τι μέλλει γενέσθαι. Ναι αισιοδοξία υπάρχει αλλά το πιθανότερο σκηνικό είναι να κριθούν όλα στο ..φίνις. Και σίγουρα αυτό δεν αρέσει σε κανέναν.. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά..
Η χρονιά δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς κυρίως εξαιτίας της «πληγωμένης εικόνας» πολλών νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου από τις προσφυγικές ροές, όμως τα δεδομένα άλλαξαν βασικά για δύο λόγους: απανωτές τρομοκρατικές επιθέσεις στην Τουρκία έχουν βάλει φρένο στις πωλήσεις πακέτων, ενώ ήδη υπάρχει μεγάλος αριθμός ξένων τουριστών που ακυρώνουν τις προγραμματισμένες διακοπές τους στη χώρα υπό τον φόβο ενός ακόμη τρομοκρατικού χτυπήματος. Αυτά όσον αφορά τη Τουρκία. Κι από την άλλη έχουμε την Ισπανία, όπου τα περισσότερα ξενοδοχεία σε δημοφιλείς προορισμούς έχουν αρχίσει ήδη να γεμίζουν, με τις περισσότερες μονάδες να είναι over booked, γεγονός που στρέφει τους tour operators σε αναζήτηση επιπλέον κλινών για να καλύψουν τη ζήτηση, με μεγάλο μερίδιο πακέτων να κατευθύνεται πια προς την Ελλάδα. Αλλά και η Ελλάδα οφείλει να ξεμπερδέψει άμεσα από το προσφυγικό και την …αξιολόγηση ώστε να μην πέσει σε αχαρτογράφητα νερά…
Στόχος
Κι από τη στιγμή που η Τουρκία είναι …νοκ άουτ η Ελλάδα παίζει μόνη στην Ανατολική Μεσόγειο και υπάρχουν θετικά δεδομένα… Με βάση την ενημέρωση από τις αεροπορικές εταιρίες, στην πρώτη θέση αναφορικά με τον προγραμματισμό των θέσεων βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο με πάνω από 3 εκατ. θέσεις και αύξηση 11%, ενώ στη δεύτερη η Γερμανία με 2,54 εκατ. θέσεις και αύξηση 16%. Τρίτη στην κατάταξη έρχεται η Ιταλία με οριακή μείωση 1%. Μείωση παρουσιάζει και το Βέλγιο με 4%. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρουσιάζεται από τη Δανία με 24%, ενώ σημαντική άνοδος καταγράφεται και από την αγορά της Πολωνίας με 12%. Το κλίμα, πάντως, που φτάνει από τους μεγάλους tour operators της Ευρώπης, ειδικά μετά την ολοκλήρωση της διεθνούς έκθεσης του Βερολίνου ΙΤΒ είναι ενθαρρυντικό, αναφέροντας πως μετά το δύσκολο και αμφίρροπο τρίμηνο από τον Δεκέμβριο μέχρι και τα μέσα Φεβρουαρίου, όπου οι κρατήσεις ήταν πτωτικές, η κίνηση έχει αρχίσει πάλι να ανακάμπτει. Και εάν όλα πάνε …καλά, τότε εκτιμάται πως θα πετύχουμε τον φετινό στόχο των διεθνών αφίξεων, ο οποίος έχει τεθεί στα 25 εκατ. τουρίστες (27,5 εκατ. συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας) από 23,5 εκατ. το 2015. Παράλληλα, τα συνολικά έσοδα μπορεί να ανέλθουν στα 15 δισ. ευρώ από 14,2 δισ. ευρώ το 2015.
Τιμές…
Και μία που μιλάμε για έσοδα, να σημειώσουμε ότι η Τουρκία, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ρίχνει κατακόρυφα τις τιμές των πακέτων, ενώ και πολλοί Έλληνες ξενοδόχοι, φοβούμενοι κάμψη της αγοράς, ακολούθησαν τον ίδιο δρόμο. Ακόμη πιο έντονο ήταν το φαινόμενο στα νησιά των Δωδεκανήσων και σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, όπου το προσφυγικό οδήγησε πολλές μονάδες σε διαπραγματεύσεις με τους tour operators με δυσμενέστερους όρους. Όσο για τους Ρώσους; Το μεγάλο στοίχημα με δεδομένο ότι πέρσι η Ελλάδα έπεσε από την 3η στην 5η θέση όσον αφορά τη ζήτηση, ενώ συνολικά η πτώση στις αφίξεις άγγιξε το 48%. Παράλληλα, από τις 2,1 εκατ. θέσεις αεροπορικές θέσεις που είχαν προγραμματιστεί, τελικά καλύφθηκαν μόλις οι 600 χιλ (!!!) Και ελπίζουν ότι φέτος θα έχουν αύξηση έστω και της τάξης του 20% φτάνοντας περίπου στις 800 χιλιάδες…
Ματιές
Αυτό πάντως που έχει ενδιαφέρον είναι η πτωτική πορεία των πληροτήτων στα ξενοδοχεία της Αθήνας – Αττικής από το Φθινόπωρο 2015 έως και τον Φεβρουάριο 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει η Ένωση Ξενοδόχων της Αθήνας – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ). Συγκεκριμένα, η νέα χρονιά, ακολούθησε μια σταθερά φθίνουσα πορεία από το φθινόπωρο, με μείωση της πληρότητας -3,8% τον μήνα Σεπτέμβριο, -6,1% τον μήνα Οκτώβριο και -4.6% τον Νοέμβριο. Το ίδιο σκηνικό έως και τον Φεβρουάριο (-1,2%) και μέσα από προσεκτική μελέτη της τελευταίας τριετίας με βάση τις αφίξεις δείχνει ότι έχουν διαρροή επισκεπτών προς μη αδειοδοτημένα και μη φορολογούμενα «τουριστικά» καταλύματα… και βέβαια αρχίζει η γκρίνια περί παράνομου και νόμιμου καταλύματος και του αθέμιτου ανταγωνισμού που υπάρχει από τη στιγμή που δεν υφίσταται στην αγορά νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο…
Με πληροφορίες από το ered.gr