Ο Νότης Μαρτάκης με άρθρο του αναλύει τα νέα δεδομένα που έχει φέρει στη ζωή μας (σε τουριστικό επίπεδο) η πανδημία..
Η πανδημία, πέρα από την αλλαγή του τρόπου ζωής, προκάλεσε σημαντικές αλλαγές και στα εργαλεία του τουριστικού μάρκετινγκ. Παλιές μέθοδοι αντικαταστάθηκαν εκ των πραγμάτων με άλλες λόγω της αδυναμίας της φυσικής προσέγγισης μέσω της συμμετοχής σε εκθέσεις ή της οργάνωσης ταξιδιών εξοικείωσης και προωθητικών ενεργειών.
Του Νότη Μαρτάκη (*)
Όσοι ασχολούμαστε με τη διαχείριση τουριστικών προορισμών κληθήκαμε να προσαρμοστούμε σε αυτά τα νέα δεδομένα με μοναδικό «σύμμαχο» τη σύγχρονη τεχνολογία. Ακόμα και η κλασσική διαφήμιση πέρασε σε δεύτερο πλάνο αφού πλέον δεν αρκούσε μια ωραία εικόνα ή ένα ευφάνταστο σύνθημα για να παρακινήσει έναν άνθρωπο να πραγματοποιήσει το πολυπόθητο ταξίδι των διακοπών. Για αυτό το λόγο ακόμα και οι συνήθεις επισκέψεις δημοσιογράφων σε κάποιο προορισμό είχαν ως κύριο λόγο την παρουσίαση της ασφάλειας που παρέχει και, παράλληλα, την καταγραφή των δυνατοτήτων που διαθέτει. Όσοι δεν αντιλήφθηκαν αυτή τη σημαντική στροφή της επικοινωνιακής πολιτικής, μπορεί μεν να πέτυχαν κάποιες δημοσιεύσεις, δεν έδωσαν όμως το αναμενόμενο μήνυμα που θα λειτουργούσε ως κινητήριος μοχλός για όσους, δίκαια, δίσταζαν. Γιαυτό το λόγο είχα έγκαιρα προειδοποιήσει να μην αφήσουμε τη λαχτάρα για το ταξίδι να σφηνώσει στη νοσταλγία επειδή σκόνταψε στο φόβο.
Τα παραδείγματα της Ελαφονήσου με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων να παρουσιάζει την εμβολιαστική διαδικασία των κατοίκων παράλληλα με τις ομορφιές του νησιού που κέρδισε παγκόσμια δημοσιότητα, το αντίστοιχο της Πάρου με την ιταλική RAI και της Μήλου με το BBC είναι χαρακτηριστικά αυτής της αλλαγής στη μέθοδο προσέγγισης των αγορών.
Μιλώντας όμως για νέα «εργαλεία» δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε όσα η ίδια η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει φέρνοντας τους προορισμούς ακόμη πιο κοντά στους παραγωγούς περιεχομένου. Η καθιέρωση μιας νέας διαδικτυακής σελίδας που απευθύνεται μόνο σε travel bloggers, influencers και Travel agents και είναι πλήρως διαχειρίσιμη από τον εκπρόσωπο κάθε Δήμου δίνει απάντηση στην αναζήτηση των νέων μεθόδων του τουριστικού μάρκετινγκ αφού παρέχει :
# Άμεση επαφή των μελών με τον εκπρόσωπο του Δήμου σε πραγματικό χρόνο
# Δυνατότητα μεταφοράς οπτικοακουστικού υλικού και αρχείων
# Κοινή χρήση του ανεβασμένου υλικού
# Λειτουργία και σε κινητά τηλέφωνα
Με αυτή την υπηρεσία ο Δήμος θα έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να επικοινωνεί άμεσα με τους ενδιαφερόμενους επαγγελματίες, αλλά παράλληλα να απαντά σε τυχόν ερωτήσεις που θα είναι διαθέσιμες σε όλη τη κοινότητα των μελών . Ο διαχειριστής του Δήμου θα έχει τη δυνατότητα να:
# Αλλάζει φωτογραφίες κείμενα και video
# Δημιουργεί αποκλειστικό προφίλ του Δήμου
# Προσκαλεί bloggers και επαγγελματίες
# Ανεβάζει φωτογραφίες, βίντεο και πληροφορίες σε οποιαδήποτε μορφή (txt. Pdf. Κλπ)
# Ανεβάζει εκδηλώσεις και νέα του Δήμου που αφορούν travel bloggers, travel agencies κλπ.
# Απαντά σε ερωτήσεις και διευκρινήσεις που τυχόν προκύπτουν.
Πρόσφατα, έπειτα από τη συνεργασία μας με την FUTURE NEED που είναι εξειδικευμένη σε virtual εφαρμογές φέραμε μια ακόμα τεχνολογική καινοτομία που έχει να κάνει με το virtual fam trip που καλύπτει ένα σημαντικό πρόβλημα είτε λόγω της πανδημίας είτε και της κάλυψης των εξόδων φιλοξενίας ταξιδιωτικών και άλλων επαγγελματιών. Η συγκεκριμένη εφαρμογή ξενάγησης , σε επίπεδο 360 μοιρών ,δίνει τη δυνατότητα στον προσκεκλημένο επαγγελματία να περιηγηθεί στην περιοχή και να ανακαλύψει μέσω του υπολογιστή ή και του κινητού του όσα πιθανόν τον ενδιαφέρουν. Η εφαρμογή αυτή αφενός επιτυγχάνει μέγιστο αριθμό προσκεκλημένων χωρίς να χρειαστεί να πραγματοποιήσουν το ταξίδι για να γνωρίσουν ένα τόπο και συνδυαζόμενη με την πιο πάνω «εργαλειοθήκη» δίνει την πλήρη ενημέρωση και εικόνα ενός προορισμού ώστε, πλέον, ακόμα και αν κάποιοι από τους συμμετέχοντας επισκεφτούν τον τόπο να γνωρίζουν εκ των προτέρων τι θα δούν και ποια από αυτά, ανάλογα με την ειδικότητά τους, τους ενδιαφέρουν περισσότερο. Έτσι, επιτυγχάνεται καλύτερη στόχευση και εξοικονόμηση χρόνου τόσο για τον κάθε Δήμο όσο και για τον επισκέπτη επαγγελματία.
Είχα από καιρό επισημάνει ότι οφείλουμε όσοι ασχολούμαστε με τον τομέα να εγκαταλείψουμε την πεπατημένη. Όχι μόνο επειδή τα πράγματα σε όλους τους κλάδους εξελίσσονται αλλά και γιατί η ίδια η πανδημία μας το επέβαλε.
(*) Ο Νότης Μαρτάκης είναι πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων τουριστικού μαρκετινγκ MTC GROUP