Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΤουρισμόςΕλλάδα - Μ. Ιακωβίδης: Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;

Ελλάδα – Μ. Ιακωβίδης: Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;

|

Οι απορίες υπάρχουν… Τι είδους τουρισμού θέλουμε και με δεδομένο ότι έρχεται ταμείο στο τέλος του 2022… Ο Μιχάλης Ιακωβίδης δίνει μία πρώτη απάντηση…. 

Στο πρόσφατο Φόρουμ των Δελφών, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας τόνισε ότι «τώρα προέχει δουλειά – στο τέλος του 2022 θα κάνουμε ταμείο». Εχει δίκιο: η αποτίμηση δεν πρέπει να γίνεται σε μια προσπάθεια εν τη γενέσει, αλλά εκ του αποτελέσματος.

Αρθρο του Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδη 

Το ερώτημα είναι, «ποιο αποτέλεσμα θα προσμετρήσουμε;». Προς τιμήν του, ο υπουργός έκανε ένα πρώτο βήμα αναγνωρίζοντας ότι καίτοι θα πάει «πόρτα πόρτα» εις άγραν τουριστών, η μεγιστοποίηση του αριθμού των επισκεπτών δεν αποτελεί αυτοσκοπό. «Καλύτεροι» τουρίστες, επέκταση της τουριστικής περιόδου, έμφαση στους ευκαιριακούς κατοίκους (ψηφιακοί νομάδες, συνταξιούχοι άλλων χωρών) θα έχουν μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.

Σε άλλο πάνελ, μια επιχειρηματίας με επένδυση 600 εκατομμυρίων είπε χαρωπή ότι «δεν έχουμε δει ακόμη τίποτε – επτά δισεκατομμύρια θέλουν Μύκονο». Ισως δεν πρόσεξε ότι πέρυσι οι βόθροι της Μυκόνου πλημμύρισαν το νησί ή ότι οι στρατηγικές επενδύσεις από τις οποίες επιδοτείται, καίτοι καταναλώνουν δημόσια αγαθά, δεν έρχονται με την υποχρέωση –όπως θα όφειλαν– να δημιουργούν υποδομές. Δεν σκοτίστηκε με τη «φέρουσα ικανότητα», στην οποία το ΣτΕ πρόσφατα βασίστηκε για να ακυρώσει Προεδρικά Διατάγματα και επέκταση οικισμών σε Μύκονο και Πάρο.

Μια Μύκονος με εκατομμύρια τουρίστες, ο εκφυλισμός του περιβάλλοντος και η κακογουστιά ενός επενδυτή που έχει σακατέψει την Ιο δεν είναι εικόνες προόδου, όπως έχουν καταλάβει στη Βενετία και στο Αμστερνταμ. Σε μιαν εποχή που οι ίδιοι οι τουρίστες απαιτούν βιώσιμες λύσεις, όπως επιβεβαιώνει η Google, αντί να ιδιωτικοποιούμε τις περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις θα έπρεπε να χτίζουμε μιαν Ανεξάρτητη Αρχή Περιβάλλοντος. Οι Ισπανοί ξέρουν πόσο εύκολη ήταν η καταστροφή της Κόστα Μπράβα.

Ο ΣΕΤΕ, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, ετοίμασε ένα στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό και τη διαχείριση των προορισμών, και έχουμε πλέον σχετικό νόμο. Ομως από τις καλές προθέσεις πρέπει να προχωρήσουμε στην εφαρμογή, που θα απαιτήσει δύσκολες επιλογές στην κεντρική και περιφερειακή διοίκηση, και κομμάτια του κρατικού μηχανισμού. Μένει να δούμε αν, π.χ., ο ΕΤΑΔ θα ορίσει παραλίες που δεν θα μισθώσει. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορέσει να δώσει τη δυνατότητα να διατηρήσουμε την αίσθηση της όμορφης αγριάδας και της ιδιαιτερότητας που απαρέγκλιτα διαφημίζουν τα διαφημιστικά σποτάκια της Ελλάδας.

Το ταμείο που πρέπει να κάνουμε το τέλος του χρόνου θα πρέπει να εστιάσει σε απλά, μετρήσιμα στοιχεία της αλλαγής του μείγματος τουριστών, της αλλαγής του μοντέλου ώστε ο τουρισμός να ωφελεί την οικονομία, την κοινωνία και τη βιωσιμότητα. Το κυβερνητικό αφήγημα θα πρέπει να συναντήσει την πραγματικότητα, διότι η χώρα είναι αντιμέτωπη με περιβαλλοντική ώρα μηδέν.

Από την επενδυτική αδράνεια έχουμε πάει στο άλλο άκρο, επιτρέποντας σε «στρατηγικούς» (βλέπε: μεγάλους) επενδυτές να καρπούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας μας χωρίς να έχουν καμία ουσιαστική υποχρέωση για υποστήριξη της βιωσιμότητας, όπου ακόμη και οι επενδύσεις για κλιματική προσαρμογή συγκρούονται με την προστασία της βιοποικιλότητας και του ιδιαίτερου χαρακτήρα προστατευμένων τόπων, όπως στη Σκύρο.

Το κυβερνητικό greenwashing δεν αρκεί. Χρειάζονται πράξεις. Το ταμείο που θα εστιάζει στη βιωσιμότητα και στο περιβάλλον θα είναι παρακαταθήκη όχι μόνο για τη χώρα, αλλά και για την κυβέρνηση. Σε πρόσφατη μελέτη της IPSOS/ΕΕΒ στους νέους, προκύπτει ότι τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η κλιματική αλλαγή (46%) και η προστασία του περιβάλλοντος (44%). Η οικονομική κατάσταση και η ανεργία ακολουθούν στην πέμπτη θέση με μόλις 30%.

Από άλλη πρόσφατη μελέτη ξέρουμε ότι στην Ελλάδα, το περιβάλλον και η βιωσιμότητα δεν έχουν ακόμη «κομματική ταυτότητα», ίσως διότι και η αντιπολίτευση έχει επιδείξει την ίδια, μέχρι τώρα, αδυναμία με την κυβέρνηση στην προάσπισή του. Καθώς η αυτοδυναμία στον δεύτερο γύρο επικεντρώνεται στη μάχη για τους αναποφάσιστους, εν πολλοίς του Κέντρου και τους νέους, το ταμείο στον χώρο της προστασίας του περιβάλλοντος και του χαρακτήρα της χώρας μπορεί να αποβεί πολιτικά μοιραίο. Ωρα να κοιτάξουμε μπροστά.

* Ο κ. Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδης (www.jacobides.com) κατέχει την Εδρα Sir Donald Gordon Chair Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στο London Business School, όπου είναι καθηγητής Στρατηγικής. Είναι σύμβουλος στρατηγικής στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. 

Αρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Καθημερινή” με τίτλο ” Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;” 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Ο μίτος της Αριάδνης» στη Νάξο: Ξετυλίγοντας 200.000 χρόνια ιστορίας από τη Στελίδα μέχρι τον κόσμο

Η διεθνής έκθεση του Αρχαιολογικού Προγράμματος Στελίδας παρουσιάζεται στις 16 Μαΐου στη Σχολή Ουρσουλινών – Ομιλία του Καθ. Tristan Carter και διάλογος με το κοινό.

Social Media: Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία και Ιρλανδία συμμαχούν κόντρα στην ανεξέλεγκτη χρήση

Προωθούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο νομοθεσία, η οποία θα υποχρεώνει τα social media να επαληθεύουν την ηλικία κατά τη δημιουργία ενός λογαριασμού

Selected Hideaways: Ηγεσία στον τουρισμό υψηλής αισθητικής και απόδοσης

Στρατηγική ανάπτυξη, εξατομικευμένες υπηρεσίες και διεθνής προβολή για προορισμούς υψηλής ζήτησης

Φιλαρμονική Νάξου: Μουσική συγκίνηση και πολιτιστικό αποτύπωμα στην καρδιά της Αθήνας

Μελωδίες από τη Νάξο μέχρι το Σύνταγμα και το Μέγαρο Μουσικής – Θερμή υποδοχή για την πρώτη εμφάνιση της Φιλαρμονικής σε διεθνές φεστιβάλ.

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star Paros στις 15, 22 & 29 Μαΐου

Ενισχύεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων με έκτακτα και τροποποιημένα δρομολόγια του Blue Star Paros από και προς τον Πειραιά.

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star 1 από Πειραιά προς Κυκλάδες στις 13 και 15 Μαΐου

Διπλές προσεγγίσεις σε Πάρο και Νάξο, αλλά και σύνδεση με Χίο και Μυτιλήνη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ταχύπλοου πλοίου για τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη.

Νάξος – Νικόλας Ρουγκάλας: Μετά το 2ο πανελλήνιο βραβείο λογοτεχνίας, τιμητική βράβευση στο Δημαρχείο

Ο μαθητής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Χώρας Νάξου συγκίνησε με το παραμύθι «Σώμα και Αίμα» που αφιέρωσε στη μνήμη του θείου του, Δημήτρη Ήμελλου. - Η ανάρτηση του Βασίλη Φλεριανού

Επιστρέφει η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ρεθύμνου με τον Πειραιά μετά από 7 χρόνια – Το POWER JET φέρνει νέα πνοή

Η SEAJETS εγκαινιάζει νέα γραμμή Ρέθυμνο – Μήλος – Πειραιάς από τις 20 Ιουνίου με δύο δρομολόγια την εβδομάδα.

Το πρώτο 100% ηλεκτρικό σκάφος X-Shore ήρθε στην Ελλάδα και «σαλπάρει» για ένα πράσινο μέλλον (video)

Με αθόρυβη πλεύση, οικολογική σχεδίαση και υψηλή τεχνολογία, το σουηδικό ηλεκτρικό σκάφος X-Shore φέρνει επανάσταση στη ναυσιπλοΐα των ελληνικών θαλασσών (video)

Νάξος – Λιμεναρχείο: Απαγόρευση αλιείας και αγκυροβολίας σε πολυσύχναστες παραλίες (χρονοδιάγραμμα)

Σε ισχύ η απόφαση του Λιμεναρχείου Νάξου για την προστασία λουομένων και θαλάσσιου περιβάλλοντος – Ποιες παραλίες επηρεάζονται. (χρονοδιάγραμμα)

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Νάξος – Κυρ. Σκληράκη: “Οι καθηγητές να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά” (video)

«Θα ήθελα να πω στους καθηγητές πως πρέπει να νιώθουν αγάπη για τα παιδιά και να δουλεύει το μυαλό τους για το τι θα τους προσφέρουν» είναι η συμβουλή της κυρίας Κυριακής Σκληράκη προς τους νέους συναδέλφους της.

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

Εκτακτο: Τέλος στα σουβλάκια της θείας Τασίας, ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι

Ήρθε ο νόμος, πάει το πανηγύρι Με catering και τιμολόγιο, το κοψίδι πλέον θα έχει και ΦΠΑ...

Μ. Κατσούλης: “Οταν πάρω σύνταξη θα μετρήσω τα Κύπελλα που έχουμε πάρει”

Ο γυμναστής του ΓΕΛ Νάξου Μανώλης Κατσούλης μιλάει για την πορεία του, τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τις αθλητικές επιτυχίες του σχολείου και την «αθλητομάνα» Νάξο

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Νάξος – Νοσοκομείο: Λαπαροσκοπικός Πύργος μπαίνει σε λειτουργία μέσω δωρεάς

Με τη δωρεά του Κωνσταντίνου Μαρτίνου, το Νοσοκομείο Νάξου αποκτά σύγχρονο ιατρικό εξοπλισμό που αλλάζει τα δεδομένα στις χειρουργικές επεμβάσεις