“Σε βάθος πενταετίας η επαναφορά της κρουαζιέρας στα επίπεδα του 2019” λέει ο κος Κόντες – Οι δέκα χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας και τα πρωτόκολλα για την κρουαζιέρα
Κρουαζιέρα… Αλήθεια πόσο εύκολο είναι να επιστρέψουμε στην κανονικότητα; Προφανώς όχι… Σίγουρα όμως θα χρειαστούμε χρόνο. Και ο Πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες δηλώνει “σε βάθος πενταετίας θα επανέλθει η κίνηση στα τουριστικά λιμάνια της χώρας όσο αφορά το κομμάτι της κρουαζιέρας”.
Με τα έως τώρα δεδομένα η ύφεση στο κομμάτι της κρουαζιέρας εκτιμάται ότι αγγίζει το 80-90% γεγονός που κάνει πολλές εταιρείας να προχωρήσουν ακόμα και σήμερα σε επανασχεδιασμό των προγραμμάτων τους. Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στο χώρο της κρουαζιέρας είναι ότι μεγάλες εταιρείες έχουν προχωρήσει το τελευταίο δίμηνο στην πώληση κρουαζιερόπλοιων για… παλιοσίδερα (scrap) ενώ δεν είναι και λίγες οι παραγγελίες των εταιριών προς να ναυπηγία που ακυρώθηκαν.
Την ίδια στιγμή στην χώρα μας άγνωστο παραμένει το πότε θα «ανοίξουν» τα λιμάνια για να υποδεχτούν επισκέπτες από το εξωτερικό γεγονός που προκαλεί ακόμα μεγαλύτερο «πονοκέφαλο» σε όλους όσους δραστηριοποιούνται γύρο από τον τουρισμό της κρουαζιέρας!
Κατακόρυφη πτώση
«Η κατάσταση παραμένει η ίδια και δεν έχει αλλάξει κάτι. Αυτό το οποίο έχει αλλάξει είναι ότι τώρα επιτρέπεται να μπουν ορισμένα πλοία μέσα στα λιμάνια αλλά χωρίς επιβάτες, απλά για να δέσουν. Έχουν ορισμένες εταιρείες που έχουν κάνει προγραμματισμούς αλλά όλα είναι στον «αέρα». Το πότε θα ανοίξουν τα λιμάνια για επιβάτες, δεν το ξέρουμε. Λένε ότι θα ανοίξουν τέλος Ιουλίου- αρχές Αυγούστου. Ακόμα και αυτό να γίνει (σ.σ. να ανοίξουν τα λιμάνια για την υποδοχή τουριστών) για να ετοιμαστούν τα πλοία και να ξεκινήσουν θέλουν πάνω από μήνα. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, στην καλύτερη περίπτωση, να έχουμε αφίξεις κρουαζιεροπλοίων προς το τέλος Αυγούστου και πάλι θα έχουμε ελάχιστη κίνηση, σποραδικές αφίξεις και από μικρά πλοία» τόνισε τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες μιλώντας στην «Πρώτη».
Όσο για την επιστροφή στην «καθημερινότητα»… αυτή αναμένεται να ξεκινήσει σταδιακά από το 2021 χωρίς ωστόσο ο αριθμός των αφίξεων και των επισκεπτών να επιστρέψει στα προ-κορωνοϊού δεδομένα. «Το 2021 θα έχουν βρεθεί, πιστεύουμε τα εμβόλια, θα έχουν βελτιωθεί οι καταστάσεις και πιστεύουμε ότι θα έχει επουλωθεί το πράγμα, αν και υπάρχουν ορισμένες αμφιβολίες και για το 2021. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι θα ξεκινήσουμε το 2021 και όσοι έχουν ανακοινώσει για το Μάρτιο – Απρίλιο του 2021 επανέναρξη της κρουαζιέρας ξεκινήσουν κανονικά. Θα επιμείνω όμως στο ότι για το 2020 η κίνηση θα είναι ελάχιστη σχεδόν μηδενική για το κομμάτι αυτό».
Έβαλαν πωλητήρια
Ένα από τα θύματα του κορωνοϊού είναι και η κρουαζιέρα κάτι το οποίο αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ήδη εταιρείες κρουαζιέρας έχουν βγάλει προς πώληση πλοία του στόλου τους ενώ λόγω έλλειψης αγοραστών κάποιες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με διαλυτήρια για να τα πουλήσουν ως παλιοσίδερα!
Οι πρώτες αρνητικές επιδράσεις από την πανδημία της COVID – 19 δεν είχαν αποθαρρύνει τους παράγοντες και τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων σε διεθνές επίπεδο. Ήταν κοινή πεποίθηση τον περασμένο Μάρτιο όταν ξεκίνησε ο παροπλισμός των κρουαζιεροπλοίων ότι ήταν κάτι παροδικό και πως όταν πλησίαζε η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος θα είχε υποχωρήσει η πανδημία και ότι θα ξεκινούσαν δειλά – δειλά τα προγράμματα των κρουαζιερών με την δραστηριότητα της μικρής χωρητικότητας πλοίων σε πρώτη φάση και στην συνέχεια με την επανεκκίνηση και των μεγαλύτερης χωρητικότητας κρουαζιεροπλοίων.
Σήμερα στην μέση της θερινής περιόδου τα μηνύματα και από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου αλλά και από όλους τους πεπειραμένους φορείς σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αρνητικά και άκρως απαισιόδοξα. «Μεγάλες εταιρείες πουλάνε κρουαζιερόπλοια λόγω της κρίσης του κορωνοϊού. Παραγγελίες για νέα πλοία στα ναυπηγία ακυρώθηκαν, όσες ήταν σε πολύ αρχικό στάδιο. Αυτό το οποίο βλέπουμε να προδιαγράφεται είναι ότι θα μειωθεί πολύ το τονάζ και πωλούνται πάρα πολλά πλοία. Αυτή τη στιγμή το τελευταίο 2μηνο έχουν πουληθεί 15-17 πλοία από τα οποία τα 12-13 είναι για scrap και ενώ μέσα στο επόμενο διάστημα άλλα 20-25 θα πωληθούν» υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο Θ. Κόντες.
Σε βάθος χρόνου
Όσο αφορά την επιστροφή στην «κανονικότητα» αυτή αναμένεται να αργήσει… Σύμφωνα με τις προβλέψει θα χρειαστεί περίπου μία 5ετία προκειμένου η κρουαζιέρα να επανέλθει στα επίπεδα του 2019 (!). «Θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα αλλά σε μεγάλο χρονικό διάστημα. Για να φτάσουμε τα νούμερα του 2019 που ήταν μία σχετικά καλή χρονιά και υπολογίζαμε ότι το 2020 θα είχαμε συν 10% επιπλέον (ωστόσο έχουμε 90% μείωση) θα χρειαστεί να περάσουν τουλάχιστον άλλα τέσσερα με πέντε χρόνια» σημείωσε μιλώντας στην «Πρώτη» ο Θ. Κόντες.
Πάνω από 10.000 χαμένες θέσεις εργασίας
Σε έναν κλάδο που μετρά, ήδη απώλειες σύμφωνα με εκτιμήσεις των ιθυνόντων άνω του μισού δισ. ευρώ από το χαμένο πεντάμηνο την περίοδο Μαρτίου-Ιουλίου 2020 και πάνω από 10.000 χαμένες θέσεις εργασίας, οι εταιρίες κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας φαίνονται πως είναι «μοιρασμένες» σε ό,τι αφορά την απόφασή τους να αρχίσουν εκ νέου τα ταξίδια τον Αύγουστο.
Η απόφαση είναι δύσκολη πρώτον λόγω των πρωτοκόλλων, δεύτερον λόγω ζήτησης και τρίτον λόγω πολυπλοκότητας, αφού θα πρέπει να συνδυαστεί η λειτουργία σε δύο ή και περισσότερες διαφορετικές χώρες, αφού τα κρουαζιερόπολοια πιάνουν λιμάνια σε περισσότερες από μία χώρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του THECEO.GR, υπάρχουν εταιρίες όπως η MCS, η Costa και η ΤUI που αναμένουν το επίσημο «ΟΚ» από την πολιτεία για να ξεκινήσουν τα προγράμματά τους, τροποποιημένα βέβαια ανάλογα με το τι θα αποφασιστεί τις επόμενες ημέρες σε γειτονικές χώρες όπως π.χ. η Τουρκία ή η Ιταλία. Άλλες σχεδιάζουν, ήδη, προγράμματα για το 2021 και το 2022, με οριστική την απόφαση να κρατήσουν τα κρουαζιερόπλοιά τους στην ξηρά για το υπόλοιπο 2020.
Η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντικό κομμάτι των εσόδων της χώρας από τον τουρισμό, καθώς εκπροσωπεί πάνω από το 15% των συνολικά 33 εκατ. επισκεπτών στη χώρα κάθε χρόνο.
Ανακοινώθηκαν τα ελληνικά πρωτόκολλα για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας
Στο μεταξύ, το πρώτο βήμα για την έστω και δειλή έναρξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα έκανε η κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, εξέδωσε τις πολυαναμενόμενες οδηγίες ετοιμότητας και διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 σε κρουαζιερόπλοια.
Πρόκειται για τα ελληνικά πρωτόκολλα για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας προς τους ελληνικούς λιμένες τα οποία βασίζονται στις ευρωπαϊκές οδηγίες που προτείνονται για τις ευρωπαϊκές χώρες.
Βάσει των οδηγιών αυτών η κάθε χώρα πρέπει να ετοιμάσει τα εν λόγω πρωτόκολλα, να τα εγκρίνει και να τα εφαρμόσει στη συγκεκριμένη χώρα για το restart.
Τα πρωτόκολλα αφορούν στην εφαρμογή επί του πλοίου κανονισμών που από-επιβιβάζουν επιβάτες σε λιμένα Κράτους εφαρμογής, αλλά και κανονισμούς που απαιτούνται για τους λιμένες, terminals, χώρους επίσκεψης επιβαινόντων κλπ.
Επιπροσθέτως θα υπάρξουν πρωτόκολλα με διαφορετική εφαρμογή προς τους ενδιάμεσους λιμένες -προορισμούς για την από – επιβίβαση επιβαινόντων και επισκέψεις στον συγκεκριμένο προορισμό, εκδρομές, προμήθειες κλπ. Υπάρχουν βέβαια διαφοροποιήσεις σε ορισμένους προορισμούς που αφορούν λιμενικές εγκαταστάσεις, terminals, tenders, αλλά και οργάνωση εκδρομών και security.
Οι περισσότερες απαιτήσεις λειτουργίας του πλοίου αναφέρονται σε υγειονομικά standards και υψηλές προδιαγραφές υγιεινής συμπεριλαμβανομένων καθαριότητας, προετοιμασία και αποθήκευση φαγητών, έλεγχος υδάτων, αλλά και κολυμβητικών δεξαμενών, Jacuzzi, χρήσεις μασκών, γάντια, απολυμαντικά είναι απαραίτητα για τις υπηρεσίες πληρωμάτων και αυτοβούλως των επιβατών όπου απαιτείται κλπ.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα koinignomi.gr
Διαβάστε εδώ όλες τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του naxospress.gr
Δείτε εδώ όλες τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα του google news…