Ο Κορωνοϊός δημιούργησε νέα δεδομένα – Περνάμε σε μία άλλη εποχή… Η Ελένη Μαράκη – επιχειρηματίας που μετέφερε την εμπειρία της από την Αμερική στην Ελλάδα προσπαθεί το στίγμα της νέας πραγματικότητας – Το σκεπτικό ότι θα έρθει ο τουριστας στην Ελλάδα no matter what, πέθανε – Επιβάλεται να γίνει destination branding πρώτα απ’ ολα και πάνω απ όλα. Και κυρίως; ξεκάθαρες κουβέντες και πρόγραμμα
Η αλλαγή πάντα τρόμαζε και θα τρομάζει τους ανθρώπους… Και είναι λογικό. Η αλλαγή δημιουργεί αισθήματα ανασφάλειας και άγχους. Μου πήρε δύο ημέρες για να γράψω αυτό εδώ το κείμενο με πρόθεση να μοιραστώ τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι το πώς θα εξελιχθεί αυτό που λέμε «τουρισμός» από αύριο, την επόμενη ημέρα της πανδημίας
Της Ελένη Μαράκη (*)
Αλήθεια, πως σταματάς την αιμορραγία; Μόνο με Συν-ανταγωνιστικότητα και Strategic Management για τον προορισμό (Destination). Και στην δεδομένη στιγμή, το EQ είναι πιο απαραίτητο από το IQ. Ο συνδυασμός όμως και των δύο, σημαίνει: EQ + IQ = EΠΙΤΥΧΙΑ
Ο ταξιδιώτης θα ξεκινήσει το ταξίδι του μόνο όταν και εφόσον νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη για τον προορισμό.
Άρση απαγόρευσης πτήσεων από την 15η Ιουνίου με μία ημέρα «καραντίνα» για να βγει το τεστ που θα κάνουμε στο αεροδρόμιο όταν φτάσουμε. Και εάν είναι αρνητικό πατάμε στο ελληνικό έδαφος.
Και από την 1η Ιουλίου πραγματοποιούνται random tests. Και έτσι ξεκινάει οι πτήσεις, με πολλές ακυρώσεις από την πριν, καν ξεκινήσουν γιατί τα αεροπλάνα πλέον δεν γεμίζουν.
Μας μεταφέρουν από ημερομηνία σε ημερομηνία ακόμη και για αυτούς που έχουν προγραμματίσει να ταξιδέψουν τον Ιούλιο. Cancellations, rebooking και πάει λέγοντας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δική μου περίπτωση. Θέλω να επιστρέψω στην Ελλάδα εδώ και εβδομάδα. Αλλά δεν μπορώ. Αναμονή στην αναμονή, στα τηλέφωνα με στόχο να κλείσεις μία πτήση και να βγάλεις ασφάλεια 40 δολάρια για κάθε εισιτήριο σε περίπτωση σε περίπτωση που συμβεί οτιδήποτε. Και βέβαια προσθέτουμε και 22 δολάρια για το COVID19 airport assistance όπως σου λένε και αίφνης η τιμή του εισιτηρίου εκτινάσσεται στο .. θεό. Και τα κάνεις όλα αυτά και πάλι βλέπεις να ακυρώνονται οι πτήσεις.
Μεγάλη πλέον η ταλαιπωρία για όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν αεροπορικώς και για υπερατλαντικά ταξίδια. Αποτέλεσμα; Όσοι αποφασίσουν να ταξιδέψουν φέτος είναι ήρωες κατά την προσωπική μου άποψη και το λιγότερο που θέλουν να βιώσουν σε έναν προορισμό είναι ασφάλεια, παράλληλα δε να περάσουν καλά.. Για να πάρουν όμως αυτή τη γενναία (σ.σ. με βάση την ταλαιπωρία) να ταξιδέψουν μέσα σε όλο αυτό που συμβαίνει και το οποίο είναι κομμάτι δύσκολο λόγω και των άλλων παραγόντων, θα επισκεφθούν Μ¨ΟΝΟ τα μέρη αυτά που τους έχουν εμπνεύσει ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
Να ανοίξουμε αλλά πως;
Εντάξει να ανοίξουμε. Αλλά πως; Με αύξηση του λειτουργικού κόστους από τα υγιεινά πρωτόκολλα και αύξηση του κόστους από τις επενδύσεις που θα γίνουν για την προφύλαξη από τον κορωνοϊό, πολλοί είναι οι επιχειρηματίες που ζορίζονται. Αλλά, αυτό μπορούμε να το προσπεράσουμε.. Τι γίνεται όμως με τα ζητήματα ασφάλισης; Πως ανοίξαμε; Ποιο είναι το σχέδιο κρίσης μας; Ποιες συντονισμένες προσπάθειες έχουν γίνει; Πόσο αρμονικά συντονισμένες είναι και ποιες χωρίς διακρίσεις, μέθοδοι ακολουθούνται;
Συνεργασία απ όλους τους φορείς σε έναν προορισμό όχι απλά χρειάζεται αλλά ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ, εάν θέλουμε το 2021 να βρισκόμαστε στην αγορά. Της πιστοποίησης το κάγκελο γίνεται παντού.
Στα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, γίνεται κι εκεί ένας κακός χαμός. Το θέμα δεν είναι να μας δώσει το κράτος ένα επίδομα (βλ 800 ευρώ) ή την οποιαδήποτε άλλη βοήθεια που λένε ότι δίνουν ή θα δώσουν. Αυτό είναι καλό. Αλλά το θέμα είναι να κάνουμε δουλειά. Και να οργανωθούμε από τώρα για του χρόνου, γιατί εάν δεν στήσουμε σωστά αυτά που πρέπει να γίνουν τώρα, και να ετοιμαστούμε ως προορισμός παγκόσμιας εμβέλειας, όσα χρήματα κι εάν μας τροφοδοτήσει το κράτος, αυτό δεν θα οδηγήσει πουθενά, ώστε να βγούμε από αυτόν τον κυκεώνα των εξελίξεων…
ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ – δώρο είναι να στηθεί η Ελλάδα και ο κάθε προορισμός με σχέδιο και στρατηγική. Και αυτό θα συμβεί μόνο όταν οι ηγέτες έχουν όραμα. Χρειαζόμαστε leaders που θα έχουν ενσυναίσθηση, που μπορούν να δουν πίσω από την απαισιοδοξία και να κινηθούν με στόχο, ώστε όχι μόνο να χαράξουν την πορεία αλλά και να έχουν τα κότσια για να εφαρμόσουν τα ζητούμενα. Να πιστεύουν σ’ αυτό που θέλουν να δημιουργήσουν, να έχουν ΟΡΑΜΑ και καινοτομία. Να σκέφτονται και να δουν με ανιδιοτέλεια και όχι από συμφέρον, διαφορετικά δεν θα υπάρχουμε στον χάρτη…
Ο λαός χρειάζεται σωστή καθοδήγηση. Χρειαζόμαστε ηγέτες που να έχουν διαύγεια για να μπορέσουν με έχουν κρίση και διαίσθηση και οι οποίοι βλέπουν δρόμο εκεί που οι άλλοι δεν μπορούν να δουν ούτε καν το μονοπάτι.
Χρειαζόμαστε ηγέτες για να:
@ Αναλύσουν τα προβλήματα
@ Να μπορέσουν να δουν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται
@ Και να κάνουν έναν σχεδιασμό με βάθος χρόνου (μακροχρόνιο)
Παίρνουμε την κατάσταση ως έχει και εργαζόμαστε όλοι μαζί, σε επίπεδο προορισμού, συντονισμένοι και με συνεργασία μεταξύ μας. Το σκεπτικό «να πεθάνει η κατσίκα του γείτονα» που υπάρχει έως και σήμερα, εάν δεν εκλείψει τώρα, θα έχει ως αποτέλεσμα, η χώρα να οδηγηθεί σε άσχημα μονοπάτια και θα πληγεί η βαριά βιομηχανία μας που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Πολλά λόγια λέγονται, αλλά τις πράξεις τι κάνουν λίγοι… Παρακολουθώ τις εξελίξεις εδώ και τρεις μήνες και πολλοί μιλάνε αλλά οι περισσότεροι λένε όμορφα, αλλά κουφά λόγια για να βρίσκονται απλά και μόνο στο προσκήνιο.
Ήλιο, θάλασσα και παραλίες έχουν πολλά μέρη σε όλο το πλανήτη και το καθένα απ αυτά έχει τη δική του χάρη και ομορφιά. Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει και άλλους τομείς, ανάλογα με το τι μπορεί να προσφέρει ο κάθε προορισμός. Το marketing από εδώ και εμπρός θα πρέπει να έχει ως βάση την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη που πρέπει να νιώσει τόσο ο επισκέπτης αλλά και ο γηγενής (ντόπιος). Το σκεπτικό σύμφωνα με το οποίο ο επισκέπτης (τουρίστας) ήταν δεδομένος, δεν υπάρχει πλέον.
Για να σε επισκεφθεί πλέον κάποιος θα πρέπει να του έχεις εμπνεύσει εμπιστοσύνη και ασφάλεια σε μία συνολική προσέγγιση του προορισμού και όχι σαν μονάδα. Το marketing μας οφείλει να επικεντρωθεί στο να συνεργαστούμε όλοι μαζί… Όσο καλά κι εάν κάνω εγώ τη δουλειά μου, εάν σαν προορισμός δεν λειτουργούμε όλοι το ίδιο – σε έναν κοινό σκοπό – όταν δεν υπάρχει συνεργασία, τότε θα βουλιάξει ο προορισμός και δεν θα μείνει στην επιφάνεια ένας ή δύο… Κανείς.
Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να κινηθούμε για να «στήσουμε» τον κάθε προορισμό για το 2022. Στην Αμερική, πρόσφατα πέρασαν Νόμο που απαγορεύεται να γίνουν μηνύσεις από ασθενείς σε επιχειρήσεις που κόλλησαν κορωνοϊό, Μία τέτοια κίνηση πρέπει να γίνει διά Νόμου και στην Ελλάδα. Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει μία επιχείρηση ότι ευθύνεται για την ασθένεια ενός επισκέπτη ή καταναλωτή. Δεκατέσσερις ημέρες χρειάζονται για να εμφανιστούν τα συμπτώματα… Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι αυτό δεν είναι εφικτό. Άρα, εάν δεν περάσει ένας τέτοιος Νόμος και στην Ελλάδα, τότε είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχουν άλλα συμφέροντα από πίσω.
Χρειαζόμαστε έναν leader που θα κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου, που θα είναι διαισθητικός, τώρα που τα πάντα έχουν διασπαστεί σε αρνητικό ή θετικό βαθμό και να μην μένει μόνο στα όμορφα κενά λόγια, στο σωστό ή στο λάθος, αλλά να παράξει έργο. Έχω ακούσει πάμπολλα σεμινάρια και ομιλίες. Όχι μόνο στην Αμερική αλλά και στην Ελλάδα. Και στις περισσότερες παρουσιάσεις, η ξύλινη αλλά όμορφη στα αυτιά γλώσσα παραμένει σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Εκμεταλλεύονται την αγωνία και την ανασφάλεια του πολίτη, οι συζητήσεις μετατρέπονται σε έναν φαύλο κύκλο και το σταυρόλεξο πλέον έχει μετατραπεί σε κρυπτόλεξο.
Οι επιτήδειοι είναι πολλοί… Τουριστικά – ελληνικά – γραφεία (όπως το booking και το expedia) αντί να ρίχνουν το ποσοστό που λαμβάνουν, εκμεταλλεύονται την κατάσταση και από το 15% ή το 17%, ζητάνε τώρα 20% με την δικαιολογία της καλύτερης προβολής. Άνθρωποι που κατασκευάζουν ιστοσελίδες, κοροϊδεύουν τον απλό άνθρωπο ώστε να φτιάξει μία σελίδα με λίγα χρήματα που όμως στην ουσία είναι πεταμένα λεφτά, γιατί η ιστοσελίδα πολύ απλά δεν είναι λειτουργική και…
Η διαφήμιση ότι δεν είχαμε κρούσματα και είμαστε ασφαλείς ως προορισμός είναι πεταμένα χρήματα επίσης, γιατί η διαφήμιση πρέπει να στοχεύει στο επίπεδο εμπιστοσύνης που πρέπει να εμπνεύσουμε στον κόσμο. Φωτογραφήσεις που δεν εμπνέουν, από τη στιγμή που δεν έχουν αισθητική… Αυτά οφείλουμε να προβάλουμε και όχι πόσο ωραία δωμάτια έχουμε και πόσα ωραία πιάτα στη γαστρονομία έχουμε και πόσο όμορφη και λειτουργική είναι η πισίνα μας και η ξαπλώστρα μας…
Ο ταξιδιώτης θέλει να νιώσει ότι ο προορισμός – και μιλάμε για την Νάξο – έχει πρόγραμμα. Να μάθει τι διαθέτει σε περίπτωση που υπάρξει ένα συμβάν, ποιο είναι το σχέδιο κρίσης, πως θα αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα σε όλα τα επίπεδα. Από τους προμηθευτές έως τους επιχειρηματίες, τους εργαζόμενους και την τοπική κοινωνία της Νάξου… Αυτό ζητάει πλέον και όχι φωτογραφίες και ήλιο ή θάλασσα.
Συνοψίζω:
PERCEPTION = αντίληψη είναι η μόνη λέξη που μπορεί να βοηθήσει στην ανάκτηση της αίσθησης ασφάλειας. Οι ταξιδιώτες και οι ντόπιοι, θα αισθανθούν ασφάλεια μόνο όταν αντιληφθούν ότι είναι πραγματικά ασφαλείς. Οι προορισμοί, εάν θέλουμε να υπάρχουν στο χάρτη και την επόμενη τριετία (τουλάχιστον) οφείλουν να ενεργήσουν ως κοινότητα για την προστασία των συμφερόντων τους.
1. Πρέπει να οικοδομηθεί εμπιστοσύνη και αυτό επιτυγχάνεται μόνο με ένα ενοποιημένο μήνυμα, το οποίο θα συμβάλει πολύ στην αποφυγή σύγχυσης
2. Να καλυφθούν όλες οι πλευρές της κατάστασης για να δείξουμε πως ο κάθε προορισμός, π.χ. η Νάξος, αντιμετωπίζει τα προβλήματα, πως προσαρμόζονται και πως αλληλοβοηθιούνται
3. Βλέπει ο επισκέπτης ότι όλα τα μέτρα τηρούνται απ’ όλους αλλά και ότι η κατάσταση είναι όσο γίνεται πιο νορμάλ
4. Πρέπει να στηθεί άμεσα ένα σύστημα αντίδρασης σε περίπτωση κρούσματος, σύστημα επιτήρησης και γρήγορης διάγνωσης τυχόν κρούσματος και απομόνωσης
5. Οφείλουμε όλοι να ακολουθούμε πολύ σχολαστικά τους κανόνες και τα πρωτόκολλα υγιεινής, που διαμορφώνονται με βάση τις οδηγίες των ειδικών. Η ατομική ευθύνη και η συλλογική ωριμότητα που επιδείξαμε από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, είναι η πυξίδα που μας οδηγεί με ασφάλεια στη νέα κανονικότητα.
6. Ο ταξιδιώτης μετά απ όλο αυτό το πανδαιμόνιο που έχει πλήξει κάθε χώρα, εάν αποφασίσει να ταξιδέψει, δεν θα δώσει βαρύτητα στη τιμή, όσο στην αίσθηση ασφάλειας που του παρέχουμε. Και εάν το νιώσει αυτό, είναι διατεθειμένος να πληρώσει και κάτι παραπάνω, αρκεί να πάει διακοπές και να ξεφύγει από την κατάσταση που τον πνίγει..
7. Στο τέλος της ημέρας, αυτό που είναι σημαντικό για τον καθένα είναι ότι οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίζουν ότι υπάρχει ένα σύστημα που είναι διαφανές, ειλικρινές και φροντίζει γι’ αυτούς.
Δημιουργία με νέα υλικά
Κλείνοντας, θέλω να πω ότι καλούμαστε όλοι να κάνουμε re-think, re-address, re-examine, and re-do. Now we create the future we want for ourselves and for our home-destination. Είναι σαν να χτίσουμε μία νέα οικοδομή από την αρχή, νέα σχέδια, καινούργιο σκεπτικό, νέες τακτικές, καινούργιες πρακτικές και συνήθειες..
Η λειτουργία κατά την τουριστική περίοδο 2020, επαφίεται στα πρακτικά βήματα που πρέπει να ληφθούν απ όλους μας ατομικά αλλά και συλλογικά, γιατί μόνο έτσι θα μετριαστεί ο φόβος του κόσμου. Η ισχυρή αίσθηση κοινωνικής αλληλεγγύης είναι ζωτικής σημασίας στην παρούσα φάση, πιο πολύ από πότε, γιατί η αλληλεγγύη απαιτεί ενέργειες και θυσίες που μας αλλάζουν. Αλληλεγγύη σημαίνει, τι είμαι πρόθυμος να κάνω και να θυσιάσω για να διασφαλίσω την ευημερία των άλλων και συνεπώς τη δική μου, είτε είναι σαν εμένα, είτε αντίθετα από εμένα.
Τέλος, είμαστε αναγκασμένοι, είτε μας αρέσει , είτε όχι, να φανταστούμε νέους τρόπους για να είμαστε καλά μεταξύ μας. Έχουμε, την ευκαιρία να ξανασκεφτούμε τις αξίες και τις προθέσεις μας, να επανεξετάσουμε τις ιστορίες που λέμε για το ποιοι είμαστε, που ανήκουμε και τι μοιραζόμαστε.
Εύχομαι, η φετινή τουριστική περίοδο (2020) να αναδείξει στη πραγματικότητα με πράξεις τον πατριωτισμό όλων, ντόπιων και εργαζόμενων, εργοδοτών και επισκεπτών, λογιστών και νομικών, ελεγκτών και λοιπών δυνάμεων. Ας μην ξεχνάμε την γνωστή παροιμία «Όποιος κοιτάζει τον εαυτό του έχει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης» και στην παρούσα φάση είναι με μαθηματική ακρίβεια ότι θα επαληθευτεί. Ο Covid19 μας καλεί να ορθώσουμε το ύψος μας στις περιστάσεις με εντιμότητα, αξιοπρέπεια, ευθύνη, συλλογικότητα και θάρρος…
Καλή επιτυχία να έχουμε όλοι.. Με υγεία.
(#) Η Ελένη Μαράκη είναι επιχειρηματίας που αναπτύσσει τις δραστηριότητές της στην Ορεινή Νάξο (Μονή – ξενοδοχείο ELaiolithos) και διαθέτει πτυχίο marketing από το Long Island University στο Brooklyn, New York