Με πάρτι σε κεντρικό club της Χώρας Νάξου τα μέλη της παραγωγής του αμερικανικού reality Below Deck είπαν αρχικά “ευχαριστώ” και στη συνέχεια “αντίο” στη Νάξο
Με ένα παρατεταμένο ζεστό χειροκρότημα και με την φράση «ευχαριστούμε Νάξος, Ευχαριστούμε Ελλάδα» και μάλιστα σε καλά …ελληνικά οι άνθρωποι της παραγωγής του αμερικανικού παιχνιδιού Below Deck, οι οποίοι δούλεψαν επί οκτώ εβδομάδες στη Νάξο αθόρυβα και χωρίς να προκαλέσουν με τις εμφανίσεις τους, είπαν «αντίο» στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων… Και αυτό το «αντίο» άφησε τους περισσότερους εκ των μελών της παραγωγής με μία πικρή γεύση καθότι στις οκτώ περίπου εβδομάδες που βρέθηκαν στην Νάξο την αγάπησαν. Μην ξεχνάμε ότι η Νάξος είναι από τα νησιά που μπορείς πολύ εύκολα να τα ερωτευθείς. Αυτό που έπαθαν και οι «μεγάλοι» παραγωγοί, αυτοί που έπρεπε να αποφασίσουν για τον τόπο που θα γίνονταν τα γυρίσματα στην Μεσόγειο επέλεξαν την Ελλάδα και δη τη Νάξο…
Επιλογή
Πως έγινε η επιλογή; Λίγο πολύ το έχουμε γράψει… Όμως, καλό είναι να θυμηθούμε αυτό που κάνει τη Νάξο ξεχωριστή, όπως κάθε άλλο νησί στο Αιγαίο αλλά οι ίδιοι οι κάτοικοι του δεν μπορούν να το καταλάβουν. «Ίσως γιατί το ζείτε καθημερινά» όπως μας είπε ένας εκ των επικεφαλής της παραγωγής το βράδυ της Κυριακής όταν του ζητήσαμε να μας πει γιατί έγινε η επιλογή της Ελλάδας και της Νάξου… Με βάση τις πληροφορίες που είχαμε η εταιρία παραγωγής Bravo όταν πήρε την απόφαση να αφήσει την Καραϊβική και γενικότερα την Αμερική για να πραγματοποιήσει τον 4ο κύκλο της σειράς ζήτησε να μπει στην Μεσόγειο και να πραγματοποιήσει γυρίσματα στο λίκνο της κρουαζιέρας, στην πηγή του τουρισμού στην Ευρώπη που δεν είναι άλλος από την Μεσόγειο. Αυτός είναι και ο λόγος που ο 4ος κύκλος της σειράς έχει τίτλο «Below Deck Mediterranean ή Below Deck Med 1”, κάτι που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο και για Νο 2… Και στο τραπέζι έπεσαν πέντε χώρες όπου θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τους χώρους γυρισμάτων: Κροατία, Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία και Ελλάδα. Η μάχη ήταν σκληρή ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία με τους …γείτονες να έχουν το προβάδισμα και λόγω κινήτρων αλλά και ελέω resort όπως ήταν το σκηνικό που είχαν στο μυαλό τους στις τρεις προηγούμενες σειρές οι Αμερικανοί παραγωγοί. Όμως, ήθελαν κάτι το διαφορετικό. Κι αυτό τους το πρόσφερε η Ελλάδα και δη τα νησιά του Αιγαίου. Με την αρωγή του ελληνικού σκέλους της παραγωγής (booproduction, εταιρία με μεγάλη πείρα στις διεθνείς παραγωγές ανάμεσά τους και το περίφημο Beijing love Story που έφερε χιλιάδες Κινέζους στην Σαντορίνη, όπου και γυρίστηκε πριν από μερικά χρόνια) άρχισε το scouting report για την ανεύρεση του ιδανικού χώρου. Κι εδώ υπήρχαν αρκετές επιλογές με τη Νάξο να είναι αυτή που έκοψε τελικά το νήμα. Γιατί τα κατάφερε; Μα πολύ απλά γιατί οι επισκέπτες που βρέθηκαν στο νησί στα μέσα Μαρτίου έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Τους άρεσε η ενδοχώρα, μαγεύτηκαν από τις παραλίες και βέβαια ένιωσαν από τη πρώτη στιγμή τη φιλοξενία μέσα από την αρωγή του Δήμου και της Περιφέρειας. Και σιγά σιγά κατάλαβαν ότι οι Ναξιώτες επιχειρηματίες άρχισαν να …δίνουν με το χαμόγελο στα χείλη.
Θέση κλειδί
Η… παρθένα Νάξος σε αυτού του είδους τις τηλεοπτικές παραγωγές αποδείχτηκε ιδανική επιλογή. Κυρίως όμως εντυπωσίασε για την αυθεντικότητά της και όπως μας είπαν «αυτό που βλέπεις στη Νάξο δεν μπορείς να το δεις κάπου αλλού. Για εσένα που ζεις εδώ σου είναι πολύ φυσιολογικό να περπατήσεις στις παραλίες του νησιού ή να κάνεις μπάνιο χωρίς να φοβάσαι. Δυστυχώς στο εξωτερικό πίσω από τις πανέμορφες εικόνες τύπου καρτ ποστάλ που βλέπουμε όλοι, η αλήθεια είναι διαφορετική. Ο καιρός είναι άσχημος, στη θάλασσα κανείς δεν μπορεί να κολυμπήσει με ασφάλεια και το σκηνικό με το φυσικό κάλλος μοιάζει με αυτό ενός στούντιο. Εδώ σχεδόν ότι βλέπεις σε μία εικόνα ανταποκρίνεται στο 100% και αυτό εκτίμησαν οι παραγωγοί του παιχνιδιού». Και βέβαια το γεγονός ότι η Νάξος βρίσκεται στο κέντρο των Κυκλάδων. Μπορούν σε ελάχιστη ώρα να μεταβούν είτε στη Σαντορίνη (όπως έγινε τις τελευταίες ημέρες του παιχνιδιού) είτε στη Μύκονο (μονοήμερες εκδρομές) είτε στις Μικρές Κυκλάδες και δη στα Κουφονήσια χωρίς να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις. Μάξιμουμ 20 μίλια.. Κι αυτό είναι σημαντικό όταν μιλάμε για τηλεοπτικό χρόνο. Αυτό που δυστυχώς οι Έλληνες πολιτικοί δεν εκτίμησαν, το είχαν δει οι Ενετοί με τον Μάρκο Σανούδο όταν δημιούργησε το Δουκάτο της Νάξου καλύπτοντας όλο το Αιγαίο αλλά το ένιωσαν και οι Αμερικανοί επιλέγοντας τη Νάξο και όχι τη Σαντορίνη ή τη Μύκονο ή τη Σύρο ως το κέντρο των δράσεων τους. Κι όμως οι Έλληνες πολιτικοί επιμένουν να αγνοούν την σπουδαιότητα του νησιού όσον αφορά την θέση του στις Κυκλάδες και το Αιγαίο…
Παιχνίδι
Και το παιχνίδι ξεκίνησε… Για το τι είναι το Below deck νομίζω ότι πλέον λίγο πολύ όλοι το γνωρίζουμε. Έστω κι εάν δεν έχουμε δει κανέναν από τους τρεις προηγούμενους κύκλους του. Μάλιστα, σήμερα προβάλλεται στην Αμερική το 9ο επεισόδιο του 3ου κύκλου με τίτλο «fire» και αναμένεται να είναι το προτελευταίο με γυρίσματα στις Μπαχάμες και με το mega-yacht να φέρει το όνομα «Eros». Τι είδαμε στη Νάξο; Την πολυτελή θαλαμηγό «Ionian Princess» να έχει ναυλωθεί για τις ανάγκες της σειράς και δύο ακόμη σκάφη σε ρόλο ακόλουθου αν και το ένα εξ αυτών βυθίστηκε έξω από τη Μικρή Βίγλα χωρίς όμως να υπάρχει κάποιος τραυματισμός μέλους του πληρώματος. Όταν βλέπετε φεύγεις από την ασφάλεια της …πισίνας που ακούει στο όνομα Καραϊβική, τότε όλα μπορούν να συμβούν. Και είδαμε δέκα αμερικανούς παίκτες ως μέλη του πληρώματος που είχαν ως αποστολή όχι μόνο να μάθουν να λειτουργούν ως προσωπικό σε ένα γιοτ αλλά και να εξυπηρετούν πλούσιους ταξιδιώτες, οι οποίοι άλλαζαν σε κάθε επεισόδιο. Και έτσι φτάσαμε στο τέλος. Με μικρά ή μεγάλα απρόοπτα που τα μάθαμε αλλά τα αφήνουμε ως μικρό μυστικό έως τον Μάρτιο του 2016 όταν και θα ξεκινήσει η προβολή του 4ου κύκλου. Και αυτό είναι καλό για τη Νάξο από τη στιγμή που θα δώσει τη δυνατότητα στους Αμερικανούς (σ.σ. έχει περισσότερους από 1,5 εκατομμύρια τηλεθεατές κάθε επεισόδιο) να δουν μία διαφορετική εικόνα σε σχέση με αυτό που γνώριζαν για την Ελλάδα και το Αιγαίο…
Απολογισμός
Και περνάμε στο μεγάλο ζητούμενο, τον απολογισμό της παρουσίας στη Νάξο από τα μέλη της παραγωγής. Το πρώτο και το πιο απλό είναι ότι πρόσθεσαν μέρες ζωής στην αγορά του νησιού καθότι περίπου 100 άνθρωποι σε καθημερινή βάση κινούνταν και έκαναν αγορές επιλέγοντας συνειδητά την τόνωση της τοπικής κοινωνίας. Είχαν πάρει βέβαια και τις απαραίτητες συμβουλές ώστε να «ανοίξει» η κοινωνία σ’ αυτούς και έτσι ακολουθώντας κατά γράμμα ότι είχαν πάρει ως …σκονάκι έδωσαν ζωή στο νησί. Άρα, αυτό είναι το βασικό και άμεσο πλεονέκτημα. Οι… καλωδιωμένοι άνθρωποι είναι αλήθεια ότι θα μας λείψουν από τη στιγμή που αποτέλεσαν μέρος της καθημερινότητάς μας. Ρωτήστε τους επιχειρηματίες και θα σας πουν τα καλύτερα λόγια… Το δεύτερο και πιο ουσιαστικό κέρδος είναι η διαφήμιση του νησιού. «Ακόμη και οι πιο όμορφες εικόνες της Νάξου μέσα από τον τηλεοπτικό φακό θα γίνουν ακόμη πιο όμορφες. Δεν θα πιστεύεις ότι αυτό που βλέπεις είναι η Νάξος» μας είπαν από τη παραγωγή και δεν έχουν άδικο. Οι Αμερικανοί άλλωστε είναι μετρ της υπερβολής. Οπότε αναμένεται να δούμε ένα νησί με πολλές ομορφιές που ίσως να μην τις…. γνωρίζουμε μέσα από την οπτική ενός παιχνιδιού. Τα εξωτερικά γυρίσματα ήταν αρκετά, πολλά θα λέγαμε, με σκηνές είτε από το κάστρο, είτε από τις παραλίες (ακόμη και νυχτερινά γυρίσματα είχαμε) είτε από την πόλη και τα χωριά… Νάξος και ξερό ψωμί όπως αναφέρουν όλοι όσοι έμειναν στο νησί και τις οκτώ εβδομάδες που είχαν διάρκεια το παιχνίδι.
Τουρισμός
Και βέβαια περνάμε στο …τουριστικό κέρδος του νησιού. Με δεδομένο ότι τα επεισόδια θα προβληθούν το αργότερο στο τέλος της Άνοιξης οι θεατές που θα δουν το νησί θα μπορέσουν να κλείσουν και εισιτήρια άμεσα, οπότε το καλοκαίρι του 2016 θα έχει αρκετή δόση από Αμερικανούς. Μην ξεχνάμε έναν βασικό κανόνα. Ένα μεγάλο ποσοστό πλέον επιλέγει προορισμό διακοπών με βάση την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις παραγωγές τους. Ισπανία και Κροατία ανέβασαν κατακόρυφα την επισκεψιμότητα, καθότι τα τελευταία χρόνια γυρίζονται συνεχώς ταινίες υψηλού επιπέδου στα εδάφη τους. Οι Αμερικανοί θεωρούνται από τους καλύτερους πελάτες. Μπορεί να μην έχουν τη φινέτσα των γάλλων, αλλά έχουν το καλύτερο σχεδόν πορτοφόλι μετά τους Σκανδιναβούς. Και το κυριότερο αρέσκονται να κινούνται στις περιόδους που οι ξενοδόχοι χαρακτηρίζουν ως low season. Κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρξει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν βελτίωση και των υποδομών. Δεν είναι λίγα τα νησιά που απέκτησαν είτε λιμάνι είτε αεροδρόμιο γιατί έπρεπε να καλύψουν την ανάγκη τους με τον εισερχόμενο τουρισμό. Και το πιο σημαντικό; Οι συνεχόμενες επισκέψεις guest star στο νησί για τις ανάγκες του reality show έδειξε στην Αμερική ότι η Νάξος είναι ένα νησί που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ακόμη και αυτών που έχουν …χρήματα. Ότι μπορεί κάποιος πλούσιος να κάνει ωραίες διακοπές στη Νάξο. Και αυτό είναι σημαντικό γιατί έρχεται να ωραιοποιήσει την εικόνα του νησιού. Κάτι που όλοι έχουν ανάγκη. Όμως, μέχρι να έρθει το επόμενο καλοκαίρι, θα μείνουμε με τις αναμνήσεις του γιοτ να μπαίνει στο λιμάνι και να φέρνει μία νότα αισιοδοξίας…
Πηγή: Εφημερίδα Κυκλαδική (Kykladiki.gr) – 19/10/2015